П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 грудня 2022 р.м.ОдесаСправа № 400/2914/22Головуючий в 1 інстанції: Фульга А. П.
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді - Вербицької Н.В.,
суддів - Джабурії О.В.,
- Кравченка К.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2022 року по справі за адміністративним позовом Державної служби геології та надр України до Державного підприємства "Підприємство державної кримінально-виконавчої служби України (№83)" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 18.11.2008 № 4776,
В С Т А Н О В И Л А :
03 червня 2022 року Державна служба геології та надр України звернулась до Миколаївського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просила припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4776 від 18.11.2008 року, наданому Державному підприємству «Підприємство державної кримінально-виконавчої служби України (№83)».
В обґрунтування позовних вимог Державна служба геології та надр України зазначила, що відповідно до акту перевірки від 17.03.2020 12/4776-М суб`єкт господарювання порушив законодавство з надрокористування, а саме: не допустив контролюючий орган до проведення перевірки з питань надрокористування, у зв`язку із чим позивачем винесений припис від 17.03.2020 №77-14/01. Відповідач зазначений припис не виконав та не повідомив про стан виконання припису, а тому Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України винесено подання на анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 03.08.2020 №154-14/01.
Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2022 року Державній службі геології та надр України відмовлено в задоволенні позову.
Не погодившись із прийнятим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про задоволення позовних вимог.
Зокрема апелянт зазначає, що суд першої інстанції не врахував, що головною з підстав звернення за припиненням дії дозволу на спеціальне використання надр є порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами та невиконання обов`язків, визначених ст.24 Кодексу України про надра.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.311 КАС України, справа розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено та з матеріалів справи вбачається, що 18 листопада 2008 року Державне підприємство "Підприємство державної кримінально-виконавчої служби України (№83)"отримало спеціальний дозвіл на користування надрами №4776 з метою видобування гранітів в якості сировини для виробництва облицьовувального каменю, щебеню та каменю побутового. З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615 (надалі- Порядок № 615), спеціальним дозволом на користування надрами № 4776 від 18.11.2008 року, Угодою про умови користування надрами тощо.
Наказом Державної служби геології та надр України від 19.06.2015 року № 165 «Щодо зупинення та поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень» - зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами. Надрокористувачу надано 30 календарних днів на усунення порушення. Листом Державної служби геології та надр України від 30.06.2015 р. № 7959/13/14- 15 повідомлено про вищевказаний наказ.
Наказом Державної служби геології та надр України від 26.11.2019 року № 437 «Про затвердження річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної служби геології та надр України на 2020 рік» - затверджено річний план на 2020 рік.
У березні 2020 року Департаментом державного геологічного контролю проведено планову перевірку державного підприємства «Підприємство державної кримінально- виконавчої служби №83» з питань дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування. В ході перевірки були виявлені порушення законодавства (акт перевірки від 17.03.2020 року № 12/4776-М), а саме: суб`єкт господарювання не допустив посадових осіб Державної служби геології та надр України до перевірки.
Надрокористувачу надано припис від 17.03.2020 року №77-14/01, яким установлено термін для усунення порушень до 04.05.2020 року.
Наказом Держгеонадр України від 03.06.2020 року № 196 внесено зміни до наказу Державної служби геології та надр України від 19.06.2015 року №165 в частині доповнення підстав зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4776 від 18.11.2008 року.
02 грудня 2021 року, у зв`язку із не усуненням порушень, Центральним міжрегіональним відділом Департаменту - геологічного контролю Держгеонадр підготовлено подання на анулювання дії спеціального дозволу від 03.08.2020 р. №154-14/01, у зв`язку із тим, що надрокористувачу неодноразово надавали терміни на усунення порушень, проте ДП «ПІДПРИЄМСТВО ДКВС УКРАЇНИ (№83)» не усунуло вказані порушення (т.1 а.с.172-183).
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що припис №77-14/01 від 17.03.2020, який став підставою для звернення Держгеонадр з цим позовом, скасований в судовому порядку (справа № 640/22235/21). У зв`язку із викладеним, відпали підстави, якими позивач обґрунтовував необхідність анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 18.11.2008 №4776, наданого ДП «Підприємство державної КВС України», через невиконання припису, який оскаржено суб`єктом господарювання до суду та скасовано в судовому порядку.
Судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на таке.
Відповідно до частини 1 статті 4 Кодексу України про надра, надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради.
Згідно із частиною 1 статті 13 КУпН користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Приписами статті 14 КУпН визначено, що надра надаються у користування для: геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин; будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції; геологічного вивчення бурштиноносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ з подальшим видобуванням бурштину (промисловою розробкою родовищ); задоволення інших потреб.
Відповідно до статті 15 КУпН надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено. Перебіг строку користування надрами починається з дня одержання спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами, якщо в ньому не передбачено інше, а в разі укладення угоди про розподіл продукції - з дня, зазначеного в такій угоді.
Згідно із пунктом 1 частини 1 статті 24 КУпН користувачі надр мають право здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції.
У частині другій статті 24 КУпН закріплено, що користувачі надр зобов`язані: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Відповідно до частин 3-4 вказаної статті 24 КУпН права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою. Користувач надр (інвестор), який отримав спеціальний дозвіл на користування надрами та гірничий відвід (у разі його необхідності) або уклав угоду про розподіл продукції, має виключне право здійснювати в його межах користування надрами відповідно до цього спеціального дозволу та угоди про розподіл продукції. Будь-яка діяльність, пов`язана з користуванням надрами в межах гірничого відводу, може здійснюватися тільки за згодою користувача надр (інвестора), якому він наданий. Така згода або відмова в її наданні має бути надана протягом двадцяти календарних днів після отримання відповідного письмового запиту. У разі ненадання жодної відповіді протягом зазначеного часу така згода вважається наданою.
Разом з тим, питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а процедура продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Порядок №615).
Згідно з пунктом 21 Порядку № 615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Мінекоенерго, Держпраці, МОЗ, Держекоінспекції, органів місцевого самоврядування, ДПС у разі:
1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр;
2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення;
3) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища;
4) наявності підстав, передбачених Законом України «Про санкції»;
5) невиконання умов висновків з оцінки впливу на довкілля та/або висновків державної екологічної експертизи;
6) відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля та/або висновку державної екологічної експертизи діяльності з видобування корисних копалин.
Дія дозволу також може бути зупинена органом з питань надання дозволу за поданням Мінекоенерго за зверненням до Мінекоенерго Держекоінспекції та/або її територіальних органів щодо невиконання умов висновків з оцінки впливу на довкілля та/або висновків державної екологічної експертизи, відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля та/або висновку державної екологічної експертизи діяльності з видобування корисних копалин.
Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов`язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.
Зупинення дії дозволу не звільняє надрокористувача від обов`язку проводити на ділянці надр роботи, пов`язані із запобіганням виникненню надзвичайної ситуації або усуненням її наслідків.
Зупинення дії дозволу не є підставою для переривання строку його дії.
Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії.
У разі визнання за рішенням суду, що набрало законної сили, незаконним (безпідставним) зупинення дії та/або анулювання дозволу строк дії дозволу та відповідно строк користування надрами продовжується органом з питань надання дозволу на строк такого зупинення та/або анулювання.
Зі змісту наведених правових норм слідує, що однією з підстав зупинення дії дозволу на спеціальне використання надр є порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами, невиконання обов`язків, визначених статтею 24 Кодексу України про надра або невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища. При цьому право тимчасово зупиняти дію спеціального дозволу надано органу, який видав спеціальний дозвіл.
За змістом частини 1 статті 25 Кодексу України про надра, права користувачів надр охороняються законом і можуть бути обмежені лише у випадках, передбачених законодавством України.
Вичерпний перелік підстав припинення права користування надрами визначений статтею 26 Кодексу України про надра.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, в разі незгоди користувачів - у судовому порядку. Питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Відповідно до висновків Верховного Суду у постанові від 17 вересня 2020 року у справі №813/2443/16 та постанові від 12 листопада 2020 року у справі №260/943/19 орган, який від імені держави надав дозвіл на користування надрами, повноважний припинити право користування надрами у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у постановах від 02 липня 2020 року у справі № 240/118/19 та від 07 грудня 2020 року у справі № 805/2406/18-а та від 27 жовтня 2022 року у справі № 380/12839/21
Як вбачається з матеріалів справи, 28 грудня 2021 року Держгеонадра направило на адресу ДП «Підприємство державної кримінально виконавчої служби України (№83)» листа про надання згоди на припинення права користування надрами (т.1 а.с.184).
Листом від 27 січня 2022 року ДП «Підприємство державної кримінально виконавчої служби України повідомило позивача, що воно не дає згоди на припинення права користування надрами (т.1 а.с.185).
Крім того, відповідач повідомив, що з 03 червня 2020 року підприємство не добуває граніт, оскільки наказом Держгеонадр № 196 від 03.06.2020 року дію спеціального дозволу зупинено. Підприємством вживаються заходи, направлені на усунення причин видачі зазначеного наказу, поновлюється відповідна документація та провадяться заходи про приведення родовища у належний стан.
Зі змісту позовної заяви вбачається, що Держгеонадра, звертаючись з позовною заявою про анулювання відповідачу спеціального дозволу на користування надрами, зазначило, що відповідно до акту перевірки від 17.03.2020 12/4776-М суб`єкт господарювання порушив законодавство з надрокористування, а саме: не допустив контролюючий орган до проведення перевірки з питань надрокористування, у зв`язку із чим позивачем винесений припис від 17.03.2020 №77-14/01.
Наказами Держгеонадр України від 14.08.2020 року № 345, від 21.10.2020 року № 465, від 07.12.2020 року № 559 та від 17.05.2021 року № 373 продовжувало відповідачу терміни на усунення порушень, зокрема зафіксованих у приписі, що свідчить про порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами та невиконання обов`язків, визначених ст.24 Кодексу України про надра.
Разом з тим, судом першої інстанції вірно встановлено, що зазначений припис, як і накази, були предметом судового розгляду.
Так, рішенням Окружного адміністративного суду м.Києва від 25.11.2021 року по справі 640/22235/21, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 лютого 2022 року, позовну заяву Державного підприємства "Підприємство державної кримінально-виконавчої служби України (№83)" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправними та скасування наказів та припису задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України від 03.06.2020 р. №196 в частині заміни (доповнення) підстав для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №4776 від 18.11.2008 року.
Визнано протиправним та скасовано припис Державної служби геології та надр України від 17.03.2020 р. №77-14/01.
Визнано протиправними та скасовано накази Державної служби геології та надр України від 14.08.2020 року №345, від 21.10.2020 року №465, від 07.12.2020 року №559 та від 17.05.2021 року №373 в частині, що стосується спеціального дозволу на користування надрами №4776 від 18.11.2008 року.
Відповідно до ч.4 ст.78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
З наведеного вбачається, що припис та накази Держгеонадр, якими позивач обґрунтовував порушення відповідачем Кодексу України про надра, скасовані в судовому порядку, а отже не можуть слугувати підставою для анулювання спеціального дозволу на користування надрами.
Інших підстав для анулювання спеціального дозволу, встановлених ст.26 Кодексу України про надра, Держгеонадрами наведено не було.
Враховуючи викладене, судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції, про відсутність правових підстав для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 18.11.2008 №4776 який надавався відповідачу.
Оцінюючи викладене в сукупності, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно та у достатньому обсязі встановив обставини справи, і ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, що відповідно до ст.316 КАС України є підставою для залишення апеляційних скарг без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, що підтверджується ухвалою суду про відкриття провадження від 06 червня 2022 року, постанова суду апеляційної інстанції може бути оскаржена до Верховного Суду лише з підстав, передбачених пп. "а"-"г" п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Керуючись ст.ст.308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, судова колегія
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України - залишити без задоволення.
Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2022 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення з підстав, передбачених статтею 328 КАС України.
Головуючий: Н.В. Вербицька
Суддя: О.В. Джабурія
Суддя:К.В. Кравченко
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2022 |
Оприлюднено | 19.12.2022 |
Номер документу | 107910367 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Вербицька Н. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні