ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 жовтня 2022 рокуЛьвівСправа № 500/4942/21 пров. № А/857/92/22
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого судді Судової-Хомюк Н.М.,
суддів Онишкевича Т.В., Сеника Р.П.
розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційні скарги Козівської селищної ради Тернопільської області, Відділу освіти, культури, молоді та спорту Козівської селищної ради Тернопільської області, ОСОБА_1 на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 23 листопада 2021 року у справі № 500/4942/21 за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Козівської селищної ради Тернопільської області, Відділу освіти, культури, молоді та спорту Козівської селищної ради Тернопільської області про визнання протиправним та скасування наказу,-
суддя в 1-й інстанції Баб`юк П.М. ,
час ухвалення рішення не визначено
місце ухвалення рішення м. Тернопіль,
дата складання повного тексту рішення 23.11.2021,-
В С Т А Н О В И В :
До Тернопільського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_2 (далі - позивач, ОСОБА_2 ) з позовною заявою до Козівської селищної ради (далі - відповідач), в якій просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення Козівської селищної ради Тернопільської області від 23 березня 2021 року №253 «Про затвердження Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу освіти (дошкільної, загальної, середньої, позашкільної та інклюзивної) Козівської селищної ради»: пункт 3 підпункт 9 Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу освіти (дошкільної, загальної, середньої, позашкільної та інклюзивної) Козівської селищної ради в частині тексту «про погодження з Козівською селищною радою» та пункт 13 в частині тексту «погодження засновника. Підставою для видання наказу про призначення керівника комунального закладу культури є погодження засновника».
-визнати протиправним та скасувати рішення Козівської селищної ради Тернопільської області від 23 липня 2021 року №813 «Про проведення повторного конкурсу на заміщення вакантної посади директора закладу середньої освіти».
-визнати бездіяльність Козівської селищної ради щодо не призначення ОСОБА_2 на посаду директора Конюхівського закладу загальної середньої освіти І - III ступенів Козівської селищної ради, як особи, яку відповідно до протоколу №6 від 13 липня 2021 року засідання конкурсної комісії з проведення конкурсного відбору на посади керівників комунальних закладів освіти Козівської селищної ради визначено переможцем конкурсу, протиправною та зобов`язати Козівську селищну раду призначити ОСОБА_2 на посаду директора Конюхівського закладу загальної середньої освіти І - III ступенів Козівської селищної ради і укласти з ним строковий трудовий договір.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 23 листопада 2021 року позовні вимоги задоволено в повному обсязі.
Визнано протиправним та скасовано норми підпункту 9 пункту 3 та пункту 13 Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу освіти Козівської селищної ради, затвердженого рішенням Козівської селищної ради Тернопільської області від 23 березня 2021 року №253:
- в частині необхідності погодження засновником (Козівською селищною радою) кандидатури переможця конкурсу.
Визнати протиправним та скасовано рішення Козівської селищної ради Тернопільської області від 23 липня 2021 року №813 «Про проведення повторного конкурсу на заміщення вакантної посади директора закладу середньої освіти».
Зобов`язано Відділ освіти, культури, молоді та спорту Козівської селищної ради призначити ОСОБА_2 на посаду директора Конюхівського закладу загальної середньої освіти І - III ступенів Козівської селищної ради і укласти з ним строковий трудовий договір.
В задоволенні позовної вимоги про протиправну бездіяльність Відділу освіти, культури, молоді та спорту Козівської селищної ради відмовлено.
Стягнуто на користь ОСОБА_2 за рахунок бюджетних асигнувань Козівської селищної ради Тернопільської області 2724,00 грн (дві тисячі сімсот двадцять чотири гривні) судового збору.
З висновками суду першої інстанції не погодились Козівська селищна рада, Відділ освіти, культури, молоді та спорту Козівської селищної ради Тернопільської області, а також ОСОБА_1 , особа, яка не брала участі у розгляді вказаної справи, але вважає, що вказаний спір стосується порушення особистих прав та інтересів, які звернулись з апеляційними скаргами до суду відповідної інстанції.
Козівська селищна рада Тернопільської області у поданій апеляційній скарзі зазначила про те, що обрання на посаду директора Конюхівського закладу загальної середньої освіти І - III ступенів Козівської селищної ради та укладення з особою- переможцем конкурсу строкового трудового договору здійснювалось на виконання вимог Закону України «Про повну загальну середню освіту», рішення Козівської селищної ради Тернопільської області від 23 березня 2021 року №253 «Про затвердження Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу освіти (дошкільної, загальної, середньої, позашкільної та інклюзивної) Козівської селищної ради».
Апелянт не погоджується з висновками суду першої інстанції щодо підстав скасування окремих частин вказаного Положення, а саме, пп.9 п.3,п.9. Вважає висновки суду необґрунтованими та такими, що не відповідають нормам матеріального права. Просить апеляційну скаргу задовольнити, рішення суду першої інстанції скасувати, прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог.
Відділ освіти, культури, молоді та спорту Козівської селищної ради Тернопільської області у поданій апеляційній скарзі зазначає про те, що результатами розгляду проекту рішення «Про проведення повторного конкурсу на заміщення вакантної посади директора закладу загальної середньої освіти» за його прийняття проголосувало 18 депутатів з 20 депутатів та 2 депутати утримались (копії рішення, витягу з протоколу та результатів поіменного голосування наявні в матеріалах справи). Відтак, Відділом освіти, культури, молоді та спорту Козівської селищної ради проведено конкурс на посаду директора Конюхівського ЗЗСОІ-ІІІ ступенів Козівської селищної ради у якому ОСОБА_2 участі не брав. Відповідно до протоколу №9 від 19.08.2021 року засідання комісії з проведення конкурсного відбору на посади керівників комунальних закладів освіти Козівської селищної ради визначено ОСОБА_1 переможцем конкурсу на посаду директора Конюхівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів Козівської селищної ради. Рішенням Козівської селищної ради №908 від 27.08.2021 року погоджено призначення ОСОБА_1 на посаду директора Конюхівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів Козівської селищної ради.
Наведені обставини, на думку апелянта, не сприяли належному з`ясуванню обставин справи судом першої інстанції, що є підставою для задоволення апеляційної скарги Відділу освіти, культури, молоді та спорту Козівської селищної ради та скасування рішення суду першої інстанції. Просять прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог.
ОСОБА_1 , інтереси котрої представляє адвокат Багранюк В.С., у поданій апеляційній скарзі зазначає про порушення судом першої та апеляційної інстанції норм процесуального та матеріального права. Зокрема, висновок суду першої інстанції про те, що мало місце порушення прав позивача, який став переможцем конкурсу на зайняття посади керівника закладу загальної середньої освіти, не узгоджується з положеннями ст.39 Закону України «Про повну загальну середню освіту», оскільки ОСОБА_2 не був визначений переможцем за результатами конкурсного відбору, як це передбачено ч.8 ст.39 Закону України «Про повну загальну середню освіту», у той час як визнання позивача переможцем відбулося на підставі не об`єктивного та закритого таємного голосування, що прямо суперечить абз.16ч.4,ч.8 та ч.9 ст.39 Закону України «Про повну загальну середню освіту».
Просить задовольнити апеляційну скаргу ОСОБА_1 , інтереси котрої представляє адвокат Багранюк В.С., скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог.
Апеляційний розгляд справи здійснюється у порядку письмового провадження на підставі п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи, що викладені поданих апеляційних скаргах, колегія суддів дійшла висновку про наступне.
Частиною 1 статті 293 КАС України передбачено, що учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції.
Виходячи з положень зазначеної норми процесуального права, необхідною умовою, за наявності якої особа, яка не брала участі у справи, набуває права на апеляційне оскарження рішення суду, є вирішення судом першої інстанції питання про її права, свободи, інтереси та (або) обов`язки.
Проте, на відміну від частини 1 статті 5 КАС України, яка пов`язує право особи на звернення до адміністративного суду, у тому числі, із суб`єктивним критерієм, правила частини 1 статті 293 КАС України забезпечують дотримання принципу юридичної визначеності та сталості судового рішення, гарантуючи особі право на апеляційне оскарження виключно у випадку, якщо така особа була учасником справи або суд вирішив питання про її права, свободи, інтереси та (або) обов`язки.
Рішення є таким, що прийнято про права та обов`язки особи, яку не було залучено до участі у справі, якщо у мотивувальній частині рішення містяться висновки суду про права та обов`язки цієї особи, або у резолютивній частині рішення суд прямо вказав про права та обов`язки такої особи.
Суд звертає увагу, що перевірка права особи на звернення до суду з апеляційною скаргою передує розгляду питання щодо правомірності рішення, котре оскаржується (розгляду по суті). Встановлення обставин, що свідчать про відсутність підстав для апеляційного оскарження, а отже і права на звернення до суду з апеляційною скаргою, є перешкодою для розгляду скарги по суті. Законність судового рішення може бути перевірено за скаргою належної особи.
Також слід враховувати, що судове рішення, оскаржуване не залученою до участі у справі особою, повинно безпосередньо стосуватися прав та обов`язків цієї особи, тобто судом має бути розглянуто й вирішено спір про право у правовідносинах, учасником яких на момент розгляду справи та прийняття рішення судом першої інстанції є скаржник, або міститься судження про права та обов`язки цієї особи у відповідних правовідносинах.
Рішення є таким, що прийнято про права та обов`язки особи, яка не була залучена до участі у справі, якщо в мотивувальній частині цього рішення містяться висновки суду про права та обов`язки цієї особи, або у резолютивній частині рішення суд прямо вказав по права та обов`язки таких осіб. В такому випадку рішення порушує не лише матеріальні права осіб, не залучених до участі у справі, а й їх процесуальні права, що витікають із сформульованого в пункті 1 статті 6 Європейської конвенції про захист прав людини і основоположних свобод положення про право кожного на справедливий судовий розгляд при визначенні його цивільних прав і обов`язків.
З`ясувавши обставини щодо вирішення судом першої інстанції у даній справі питання про права, свободи, інтереси та (або) обов`язки ОСОБА_1 , колегія суддів приходить до висновку про підставність подання нею апеляційної скарги.
Так, судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що згідно з рішенням третьої сесії восьмого скликання Козівської селищної ради Тернопільської області від 03.02.2021 №163 «Про зміну засновника, назви та Статуту (в новій редакції) Конюхівського закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Козівської селищної ради» змінено засновника Конюхівська загальноосвітня школа 1-ІІ ступенів (код ЄДРПОУ 24626744) шляхом виключення із складу засновників Козівську районну раду (код ЄДРПОУ 25347911) та включення до складу засновників Козівську селищну раду (код ЄДРПОУ 04525573) та змінено назву Конюхівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів на Конюхівський заклад загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Козівської селищної ради (арк. справи 72-73).
Козівською селищною радою Тернопільської області 23.03.2021 прийнято рішення №253 «Про затвердження Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу освіти (дошкільної, загальної середньої, позашкільної та інклюзивної) Козівської селищної ради», пунктом 1 якого затверджено Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу освіти (дошкільної, загальної середньої, позашкільної та інклюзивної) Козівської селищної ради (арк. справи 74-75).
Позивач ОСОБА_2 на адресу голови конкурсної комісії подав заяву про допущення його до участі у конкурсі на зайняття посади директора Конюхівського закладу загальної середньої освіти І - III ступенів Козівської селищної ради, додавши довідку МВС, медичну довідку про проходження обов`язкового попереднього та періодичного психіатричних оглядів, згоду на обробку персональних даних, автобіографію, копія диплома про закінчення вищого навчального закладу України, копія витягу із залікової відомості, копія паспорта, копія витягу із трудової книжки, копія військового квитка, мотиваційний лист (аркуші справи 18-29).
Позивача допущено до участі у конкурсі на зайняття вакантної посади директора Конюхівського закладу загальної середньої освіти І - III ступенів Козівської селищної ради.
Відповідно до протоколу №6 від 13 липня 2021 року конкурсною комісією щодо проведення конкурсу на зайняття вакантної посади директора Конюхівського закладу загальної середньої освіти І - III ступенів Козівської селищної ради, позивача визнано переможцем конкурсу на зайняття вакантної посади директора Конюхівського закладу загальної середньої освіти І - III ступенів Козівської селищної ради, про що його особисто проінформовано, а результати конкурсу оприлюднено на веб сайті селищної ради (арк. справи 30-38).
Позивач звернувся до начальника відділу освіти, культури, молоді та спорту Козівської селищної ради із заявою від 14 липня 2021 рокупро призначення останнього на посаду директора Конюхівського закладу загальної середньої освіти І - III ступенів Козівської селищної ради (арк. справи 48).
Питання про призначення позивача на посаду директора Конюхівського закладу загальної середньої освіти І - III ступенів Козівської селищної ради винесено на сесію Козівської селищної ради, оскільки Положенням про конкурс передбачено призначення переможця конкурсу керівником за погодження засновника, тобто, Козівської селищної ради.
Проте, рішенням Козівської селищної ради від 23.07.2021 №813 доручено відділу освіти, культури, молоді та спорту Козівської селищної ради повторно оголосити та провести конкурс на заміщення вакантної посади директора Конюхівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Козівської селищної ради (арк. справи 47).
Наказом відділу освіти, культури, молоді та спорту Козівської селищної ради від 23 липня 2021 №227-од «Про проведення конкурсу на посаду директора Конюхівського закладу загальної середньої освіти І - III ступенів Козівської селищної ради», вирішено провести конкурс на посаду директора Конюхівського закладу загальної середньої освіти І - III ступенів Козівської селищної ради, а також вжити інших заходів щодо організації та проведення вказаного конкурсу (арк.справи 49).
Відповідно до протоколу №9 від 19.08.2021 засідання комісії з проведення конкурсного відбору на посади керівників комунальних закладів освіти Козівської селищної ради визначено ОСОБА_1 переможцем конкурсу на заняття посади директора Конюхівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Козівської селищної ради (арк. справи 132-137).
Рішенням Козівської селищної ради №908 від 27.08.2021 погоджено призначення ОСОБА_1 на посаду директора Конюхівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Козівської селищної ради (арк. справи 139).
Наказом відділу освіти, культури, молоді та спорту Козівської селищної ради №112-к від 27.08.2021 призначено ОСОБА_1 на посаду директора Конюхівського закладу загальної середньої освіти І - III ступенів Козівської селищної ради (аркуш справи138).
Надаючи правову оцінку відносинам, що склалися між сторонами, суд першої інстанції прийшов до висновку про те, що у пункті 13 Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу освіти (дошкільної, загальної середньої, позашкільної та інклюзивної) Козівської селищної ради» за №253 від 23.03.2021 року визначено, що начальник відділу освіти, культури, молоді та спорту призначає переможця конкурсу керівником комунального закладу освіти (дошкільної, загальної середньої, позашкільної та інклюзивної) не пізніше двох місяців з дні оголошення результатів конкурсута погодження засновника. Підставою для видання наказу про призначення керівника комунального закладу культури є погодження засновника з наступним підписання строкового трудового договору (контракту).
Оцінюючи таку підставу неприйняття рішення про призначення позивача на посаду директора освітнього закладу, як відсутність погодження із засновником - Козівською селищною радою, суд першої інстанції вважав, що частиною другою статті 19 Конституції України визначено обов`язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, аналогічні норми закріплені у Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні» : органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
Суд першої інстанції зазначив, що Законом України «Про повну загальну середню освіту» та Типовим положенням про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти, затвердженим Наказом Міністерства освіти і науки України від 28.03.2018 за №291 не надано права органам місцевого самоврядування, а в даному випадку - Козівській селищній раді, самостійно встановлювати будь-які додаткові вимоги, які не передбачені чинним законодавством України, щодо призначення на посаду керівника державного або комунального закладу загальної середньої освіти, окрім рішення конкурсної комісії, прийнятого за результатами конкурсного відбору.
А тому, суд першої інстанції зазначив, що така підстава для неприйняття рішення про призначення позивача на посаду директора, як відсутність погодження засновника, що визначена підпунктом 9 пункту 3 та пунктом 13 Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу освіти (дошкільної, загальної, середньої, позашкільної та інклюзивної) Козівської селищної ради затвердженого рішенням від 23 березня 2021 року №253, суперечить наведеним нормам Конституції, Закону №463-ІХ, Положення №291.
Суд першої інстанції вважав, що слід визнати протиправним та скасувати положення підпункту 9 пункту 3 та пункту 13 Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу освіти (дошкільної, загальної, середньої, позашкільної та інклюзивної) Козівської селищної ради затвердженого рішенням від 23 березня 2021 року №253, в частині «погодження засновника».
Зважаючи на те, що питання призначення позивача на посаду директора Конюхівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Козівської селищної ради, було винесено на сесію Козівської селищної ради, натомість за результатами розгляду якої, вказаною селищною радою було прийнято рішення від 23 липня 2021 року №813 «Про проведення повторного конкурсу на заміщення вакантної посади директора закладу середньої освіти», що, на думку суду першої інстанції, є ознакою порушеного права позивача, який став переможцем конкурсу на зайняття посади керівника закладу загальної середньої освіти. А тому, рішення від 23 липня 2021 року №813 «Про проведення повторного конкурсу на заміщення вакантної посади директора Конюхівського закладу загальної середньої освіти І - III ступенів Козівської селищної ради» визнано судом першої інстанції протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції прийшов до помилкових висновків, здійснюючи розгляд вказаної справи, з огляду на наступне.
Згідно вимог ч. 1 ст. 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту» керівник державного, комунального закладу загальної середньої освіти обирається на посаду за результатами конкурсу, що проводиться відповідно до вимог цього Закону та положення про конкурс, затвердженого засновником або уповноваженим ним органом (посадовою особою).
Згідно рішення третьої сесії восьмого скликання Козівської селищної ради Тернопільської області від 03.02.2021 року № 163 «Про зміну засновника, назви та Статуту (в новій редакції) Конюхівського закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Козівської селищної ради» змінено засновника Конюхівська загальноосвітня школа І-П ступенів (код ЄДРПОУ 24626744) шляхом виключення із складу засновників Козівську районну раду (код ЄДРПОУ 25347911) та включення до складу засновників Козівську селищну раду (код ЄДРПОУ 04525573) та змінено назву Конюхівська загальноосвітня школа 1-11 ступенів на Конюхівський заклад загальної середньої освіти І-П ступенів Козівської селищної ради.
Так, відповідно до вимог ч. 2 ст. 37 Закону України «Про повну загальну середню освіту» засновник закладу загальної середньої освіти або уповноважений ним орган (посадова особа):
затверджує статут (його нову редакцію), укладає засновницький договір у випадках, визначених законом;
затверджує положення про конкурс на посаду керівника закладу загальної середньої освіти та склад конкурсної комісії;
приймає рішення про проведення конкурсу на посаду керівника закладу загальної середньої освіти;
затверджує за поданням закладу загальної середньої освіти стратегію розвитку такого закладу;
фінансує виконання стратегії розвитку закладу загальної середньої освіти (крім приватних та корпоративних закладів загальної середньої освіти), у тому числі здійснення інноваційної діяльності закладом освіти; утворює та ліквідує структурні підрозділи у заснованих ним закладах загальної середньої освіти;
здійснює контроль за використанням закладом загальної середньої освіти публічних коштів;
здійснює контроль за недопущенням привілеїв чи обмежень (дискримінації) за ознаками віку, статі, раси, кольору шкіри, стану здоров`я, інвалідності, особливих освітніх потреб, громадянства, національності, політичних, релігійних чи інших переконань, місця проживання, мови спілкування, походження, сімейного, соціального та майнового стану, складних життєвих обставин, наявності судимості та іншими ознаками;
затверджує кошторис закладу загальної середньої освіти, у тому числі обсяг коштів, що передбачається на підвищення кваліфікації педагогічних працівників, та контролює його виконання;
реалізує інші права, передбачені цим Законом та іншими актами законодавства.
Керуючись приписами ст. ст. 25,59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. 26 Закону України «Про освіту», ст. 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту», відповідно до Типового положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 28.03.2018 року № 291, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16.04.2018 року №454/31906, з урахуванням рекомендацій постійних комісій селищної ради з питань законності та правопорядку, захисту прав і законних інтересів громадян, місцевого самоврядування, депутатської діяльності, етики та регламенту та з питань освіти, культури, молоді та спорту Козівської селищної ради на засіданні третьої сесії восьмого скликання Козівської селищної ради Тернопільської області 23.03.2021 року прийнято рішення №253 «Про затвердження Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу освіти (дошкільної, загальної середньої, позашкільної та інклюзивної) Козівської селищної ради» ( а.с. 41-43).
Пунктом 1 вказаного рішення затверджено Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу освіти (дошкільної, загальної середньої, позашкільної та інклюзивної) Козівської селищної ради.
Як, вбачається з протоколу третьої сесії селищної ради (четверте пленарне засідання) від 23.03.2021 року проект вказаного рішення доведено до відома депутатів присутніх на засіданні та відповідно до результатів поіменного голосування від 23,03.2021 року за вказане рішення проголосували 21 депутат Козівської селищної ради з 24 депутатів.(копія витягу з протоколу наявна в матеріалах справи).
Для участі у конкурсі на зайняття посади директора Конюхівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Козівської селищної ради Богуславська Галина Богданівна подали відповідну заявку із необхідними документами та були допущена до участі у даному конкурсі ОСОБА_2 та ОСОБА_1 .
Пунктом 10 Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу освіт (дошкільної, загальної середньої, позашкільної та інклюзивної) Козівської селищної ради (далі Положення про конкурс) чітко передбачено порядок проведення конкурсного відбору і у ньому не передбачено можливості визначення переможця конкурсу за результатами таємного голосування.
Пунктом 12 Положення про конкурс передбачено, що конкурсна комісія визначає конкурс таким, що не відбувся, якщо відсутні заяви про участь у конкурсі, до участі у конкурсі не допущено жодного кандидата, жоден із кандидатів не визнаний переможцем конкурсу.
Як вбачається із протоколу №6 від 13 липня 2021 року конкурсною комісією щодо проведення конкурсу на зайняття вакантної посади директора Конюхівського закладу загальної середньої освіти І - III ступенів Козівської селищної ради, під час обговорення четвертого питання порядку денного, було встановлено, що ОСОБА_2 та ОСОБА_1 за підсумками конкурсу набрали рівну кількість балів 65 балів.
Отже, виходячи із умов пункту 12 Положення про конкурс, конкурсна комісія повинна була визнати конкурс таким, що не відбувся.
Однак, конкурсною комісію з незрозумілих мотивів та в супереч пунктів 10 та 12 Положення про конкурс було проведено таємне голосування на якому визначено переможцем саме ОСОБА_2 .. Колегія суддів вважає, що проведення таємного голосування не передбачено умовами Положення про конкурс.
Законом України «Про повну загальну середню освіту» запроваджено ряд змін в галузі загальної середньої освіти, зокрема щодо обрання, призначення на посаду та звільнення з посади керівника закладу загальної середньої освіти.
Згідно із ст. ст. 38, 39 цього Закону керівником закладу загальної середньої освіти може бути особа, яка пройшла конкурсний відбір та визнана переможцем конкурсу відповідно до цього Закону.
Так, згідно ч. 8 ст. 39 Закону України Про повну загальну середню освіту» конкурсний відбір переможця конкурсу здійснюється за результатами:
-перевірки знання законодавства у сфері загальної середньої освіти, зокрема цього Закону, Закону України «Про освіту» та інших нормативно-правових актів у сфері загальної середньої освіти;
-перевірки професійних компетентностей шляхом письмового виконання ситуаційного завдання;
-публічної та відкритої презентації державною мовою перспективного плану розвитку закладу загальної середньої освіти, а також надання відповідей на запитання членів конкурсної комісії в межах змісту конкурсного випробування.
Водночас, абз. 2 ч. 9 ст. 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту» передбачено, що за результатами конкурсних випробувань конкурсна комісія визначає переможця конкурсу або визнає конкурс таким, що не відбувся.
Тобто, з аналізу положень ч.ч. 8, 9 ст. 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту» вбачається, що Законом не передбачено такого виду конкурсного відбору (випробувань) як «таємне голосування», у той час як абз. 16 ч. 4 цієї ж статті визначено, що конкурсна комісія та її члени діють на засадах неупередженості, об`єктивності, незалежності, недискримінації, відкритості, прозорості, доброчесності.
Щодо висновків суду першої інстанції про те, що підставою для видання наказу про призначення керівника комунального закладу культуриє погодження засновниказ наступним підписання строкового трудового договору (контракту), з покликанням на ч.9 п.3, п.13, а вказані умови положення суперечать положенням Закону №463-IX, вказаного Положення про конкурс, колегія суддів вважає такий висновок необґрунтованим.
П.3 Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу освіти (дошкільної, загальної, середньої, позашкільної та інклюзивної) Козівської селищної ради визначає етапи проведення конкурсу. Тому п. 9 не слід розглядати як окрему підставу для проходження конкурсу. Козівська селищна рада(код ЄДРПОУ 04525573) є засновником вказаного освітнього закладу на виконання рішення третьої сесії восьмого скликання Козівської селищної ради Тернопільської області від 03.02.2021 №163 «Про зміну засновника, назви та Статуту (в новій редакції).
У відповідності до вимог ст.37 Закону України «Про повну загальну середню освіту» права та обов`язки засновника (засновників) закладу загальної середньої освіти визначаються цим Законом, Законом України «Про освіту» та іншими актами законодавства.
Серед визначених законом повноважень, засновник закладу освіти приймає рішення про проведення конкурсу на посаду керівника закладу загальної середньої освіти; здійснює контроль за недопущенням привілеїв чи обмежень (дискримінації) за ознаками віку, статі, раси, кольору шкіри, стану здоров`я, інвалідності, особливих освітніх потреб, громадянства, національності, політичних, релігійних чи інших переконань, місця проживання, мови спілкування, походження, сімейного, соціального та майнового стану, складних життєвих обставин, наявності судимості та іншими ознаками; реалізує інші права, передбачені цим Законом та іншими актами законодавства.
Засновники державних та комунальних закладів загальної середньої освіти або уповноважені ними органи не можуть делегувати керівникам, педагогічним чи піклувальним радам, органам громадського самоврядування закладів загальної середньої освіти власні повноваження, визначені цим Законом та Законом України «Про освіту».
У відповідності до вимог ст.39 вказаного закону керівник державного, комунального закладу загальної середньої освіти обирається на посаду за результатами конкурсу, що проводиться відповідно до вимог цього Закону та положення про конкурс, затвердженого засновником або уповноваженим ним органом (посадовою особою).
На виконання ст.37 Закону України «Про повну загальну середню освіту» саме засновницький орган приймає рішення про проведення конкурсу на посаду керівника закладу загальної середньої освіти. Для проведення конкурсу засновник формує та затверджує конкурсну комісію чисельністю від 6 до 15 осіб, до складу якої на паритетних засадах входять представники засновника (посадові особи органу державної влади чи депутати відповідного представницького органу місцевого самоврядування (не більше однієї особи від однієї фракції чи групи); відповідної місцевої державної адміністрації чи територіального органу центрального органу виконавчої влади із забезпечення якості освіти (державні службовці); інститутів громадянського суспільства (громадських об`єднань керівників закладів освіти, професійних об`єднань педагогічних працівників, районної (міської) профспілкової організації та інших громадських формувань, а також експертів, фахівців у сфері загальної середньої освіти тощо).
Відповідність вказаній нормі визначена саме у п.13 оспорюваного Положення, який визначає, що начальник відділу освіти, культури, молоді та спорту призначає переможця конкурсу керівником комунального закладу освіти (дошкільної, загальної середньої, позашкільної та інклюзивної) не пізніше двох місяців з дня оголошення результатів конкурсу та погодження засновником.
Визначені умови Положення кореспондуються з п.11 ст.39 Закону України «Про повну загальну середню освіту» визначає, що протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення рішення про переможця конкурсу посадова особа засновника (голова відповідної ради чи керівник державного органу) або керівник уповноваженого ним органу (структурного підрозділу з питань освіти) призначає переможця конкурсу на посаду та укладає з ним строковий трудовий договір.
Наведене підтверджує, що затверджене на сесії Козівської селищної ради Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу освіти (дошкільної, загальної середньої, позашкільної та інклюзивної) Козівської селищної ради» за № 253 від 23.03.2021 року прийняте уповноваженим органом та повністю відповідаю вимогам Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про освіту», Закону України «Про повну загальну середню освіту», що є підставою для скасування судового рішення першої інстанції в частині висновків про визнання протиправним та скасування норми підпункту 9 пункту 3 та пункту 13 Положення про конкурс на посаду керівника комунального закладу освіти Козівської селищної ради, затвердженого рішенням Козівської селищної ради Тернопільської області від 23 березня 2021 року №253 в частині необхідності погодження засновником (Козівською селищною радою) кандидатури переможця конкурсу.
Згідно протоколу восьмої сесії селищної ради від 23.07.2021 року (копія витягу протоколу наявна в матеріалах справи) в порядок денний включено питання про погодження кандидатури на посаду директора Конюхівського закладу загальної середньої освіти І -III ступенів Козівської селищної ради Федора Володимира Михайловича.
За результатами розгляду вказаного питання рішення не прийнято, оскільки «за» проголосувало 5 депутатів, «проти»-4 депутати та 11 депутатів утримались, (копія результатів поіменного голосування наявна в матеріалах справи).
Приписами частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 3 статті 140 Конституції України, що місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Відповідно до положень ст. 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.
Відповідно до Конституції України систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» № 280/97-ВР.
Згідно з частиною 1 статі 10 Закону України №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Частиною 3 статті 24 Закону № 280/97-ВР визначено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Відповідно до статі 25 цього Закону сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
При цьому, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як затвердження регламенту ради; затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього тощо. ( пункти 1 та 23 частини 1 статі 26 Закону № 280/97-ВР
Правовий статус сесії рад визначено статтею 46 Закону № 280/97-ВР.
Згідно з частиною першою статті 46 Закону № 280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Частинами 1-2, 10 статті 59 Закону №280/97-ВР передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Оглядаючи протокол сесії Козівської селищної ради за №813 від 23.07.2021 року, а саме- п.13.14, колегія суддів вважає, що відсутні процедурні порушення. Депутатський корпус після заслуховування інформації Козівського селищного голови про погодження кандидатури ОСОБА_2 на посаду директора освітнього закладу, не проголосував за прийняття рішення по вказаному питанню.
В подальшому, після заслуховування інформації начальника відділу освіти, культури, молоді та спорту Козівської селищної ради проекту рішення «Про проведення повторного конкурсу на заміщення вакантної посади директора закладу загальної середньої освіти», депутатський корпус в межах своїх повноважень проголосував за прийняття вказаного рішення за основу. Як засвідчує протокол сесії №813 від 23.07.2021 року, за прийняття вказаного рішення проголосували двадцять депутатів селищної ради.
Відповідно до частини 2 статті 6 КАС України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
Колегія суддів приймає до уваги Висновок № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому зазначено, що при викладенні підстав для прийняття рішення суд повинен надати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.
Судова колегія, також, враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).
Крім того, у рішеннях ЄСПЛ по справі «Ґарсія Руіз проти Іспанії» (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, Суд зазначив, що «…хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід…».
Аналізуючи обставини справи та норми чинного законодавства, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції помилково задовольнив позовні вимоги, а тому, рішення суду підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про відмову в задоволенні адміністративного позову.
Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 КАС України).
При цьому, доводи викладені в апеляційній скарзі знайшли своє підтвердження в суді апеляційної інстанції.
Відповідно до ч. 3 ст. 242 КАС України, обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
На думку колегії суддів, відповідачами, як суб`єктами владних повноважень, покладений на них обов`язок доказування правомірності своїх дій виконано та доведено правомірність та обґрунтованість оскаржуваних рішень з урахуванням вимог, встановлених частиною 2 статті 19 Конституції України та частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Таким чином, колегія суддів вважає, що допущені судом першої інстанції порушення норм матеріального та процесуального права призвели до неправильного вирішення справи, а тому оскаржуване рішення підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення.
Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Керуючись ст. ст. 195, 243, 250, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційні скарги Козівської селищної ради Тернопільської області, Відділу освіти, культури, молоді та спорту Козівської селищної ради Тернопільської області, ОСОБА_1 задовольнити.
Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 23 листопада 2021 року у справі № 500/4942/21 скасувати та прийняти постанову, якою в задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 до Козівської селищної ради Тернопільської області, Відділу освіти, культури, молоді та спорту Козівської селищної ради Тернопільської області про визнання протиправним та скасування наказу відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Н. М. Судова-Хомюк судді Т. В. Онишкевич Р. П. Сеник Повне судове рішення складено 05 жовтня 2022 року
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2022 |
Оприлюднено | 07.10.2022 |
Номер документу | 106620860 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо прийняття громадян на публічну службу, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Судова-Хомюк Наталія Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні