ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
58000, м. Чернівці, вул. О.Кобилянської, 14, тел. 55-09-34, е-mail: inbox@cv.arbitr.gov.ua
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Чернівці
04 жовтня 2022 року Справа № 926/2874/22
Господарський суд Чернівецької області у складі судді Швеця М.В., секретар судового засідання Петровська В.С. розглянувши справу
за позовом Приватного підприємства "Пантеон-А"
до Акціонерного товариства "Чернівціобленерго"
про визнання недійсним та скасувати рішення комісії АТ "Чернівціобленерго" по розгляду Акту про порушення № СV0375 складеного 20.07.2020 року, що оформлене протоколом № 9 від 03.03.2021 року
Представники:
від позивача Рожок Л.П.
від відповідача Сондей Я.А.
І. Стислий виклад позовних вимог.
Приватне підприємство "Пантеон-А" звернулось з позовом до Акціонерного товариства "Чернівціобленерго" про визнання недійсним та скасування рішення комісії по розгляду Акту про порушення № СV0375 складеного 20.07.2020 року, що оформлене протоколом № 9 від 03.03.2021 року.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що: Акт про порушення № СV0375 від 20.07.2020 року не розглянутий у визначеному ПРРЕЕ порядку протягом 60 календарних днів від дня його складення; вказане в Акті № СV0375 порушення "самовільне підключення з порушенням схеми обліку до електричної мережі, що не є власністю оператора системи" не мало місце, адже між АТ "Чернівціобленерго" та ПП "Пантеон-А" наявні договірні відносини стосовно послуг з розподілу електричної енергії в порядку визначеному ПРРЕЕ; Актом про порушення № СV0375 не встановлено жодного порушення передбаченого ПРРЕЕ; Акт про порушення № СV0375 складено у присутності особи яку не посвідчено. Враховуючи дані порушення під час складання та розгляду Акту про порушення № СV0375 від 20.07.2020 року, позивач просить визнати недійсним та скасувати рішення комісії по розгляду даного Акту, що оформлене протоколом № 9 від 03.03.2021 року.
ІІ. Стислий виклад заперечень проти позовних вимог.
Відповідач вважає позовні вимоги необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню з огляду на наступне. Пунктом 8.2.5. ПРРЕЕ врегульовано процедуру складання акту про порушення, зокрема його підписання, відповідно до якого визначено, що акт про порушення підписується особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), однак не покладає обов`язку на ОСР зазначати в акті відомості документа, який посвідчує особу, основною метою є ідентифікація особи та можливість запевнитись працівникам ОСР у достовірності даних, які вносяться до акту стосовно особи, у присутності якої складається акт. Окрім того, згідно доручення Стариков Ігор Геннадійович, в якому зазначені реквізити даної особи, є уповноваженою особою на здійснення представництва позивача. Договір про надання послуг з приєднання до електричних мереж та договір про розподіл електричної енергії це різні договори. Посилання позивача на те, що оскільки АТ "Чернівціобленерго" надало послуги з приєднання до електричних мереж то саме відповідач мав бути ініціатором укладення договору про розподіл електричної енергії є безпідставним, оскільки згідно п.2.1.5. ПРРЕЕ 2.1.5. Договір споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії є публічним договором приєднання та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України на основі типового договору, що є додатком 3 до цих Правил. Оператор системи розподілу зобов`язаний на головній сторінці свого вебсайту, а також у друкованих виданнях, що публікуються на території його ліцензованої діяльності, та у власних центрах обслуговування споживачів розмістити редакцію договору про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії та роз`яснення щодо укладення та приєднання споживача до договору споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії. Договір споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії за ініціативою споживача або оператора системи відповідно до визначених цими Правилами випадків, як правило, укладається шляхом приєднання споживача за заявою-приєднанням до розробленого оператором системи розподілу договору на умовах складеного оператором системи розподілу паспорта точки розподілу/передачі. Згідно ПРРЕЕ, у разі надання послуги з приєднання ініціатором укладення Договору є ОСР. Так, АТ "Чернівціобленерго" розміщено на офіційному веб-сайті редакцію договору, що у відповідності ст. 641 ЦК України є пропозицією укласти договір, окрім цього надавши послугу з облаштування вузла обліку, ОСР проінформував замовника про те, що є всі передумови для укладення договору та для цього необхідно звернутися в порядку визначеному ПРРЕЕ із заявою- приєднанням. Таким чином, відповідачем було вжито всіх необхідних заходів спрямованих на створення умов для укладення договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії.
Щодо розгляду Акту про порушення у термін понад 60 днів відповідач посилається на те, що споживач або уповноваженій ним особа 19.08.2020 року на засідання комісії по розгляду Акту не з`явився, та не повідомив про причину неявки. Враховуючи зазначене та зважаючи на те, що на території України Постановою Кабінету Міністрів України "Про запобігання поширенню на території України корона вірусу СОVID-19" від 12 березня 2020 року було запроваджено карантин, засідання комісії по розгляду актів про порушення було перенесено. В подальшому вживши всі протиепідемічні заходи, встановлені Кабінетом Міністрів України, в період спаду рівня епідемічного захворювання, AT "Чернівціобленерго" було направлено позивачу запрошення № 102 від 26.01.2021 року поштовим зв`язком рекомендованим листом в якому зазначено, що засідання комісії відбудеться 03.03.2021 року.
ІІІ. Процесуальні дії у справі.
Протоколом автоматизованого розподілу справи між суддями від 03.08.2022 року позовну заяву вх. № 2874 передано на розгляд судді Швецю М.В.
Ухвалою суду від 03.08.2022 року позовну заяву Приватного підприємства "Пантеон-А" залишено без руху та встановлено позивачу строк у десять днів з дня вручення ухвали суду усунути недоліки позовної заяви.
05.08.2022 року через відділ документального та інформаційного забезпечення суду від представника позивача надійшла заява (вх. № 2904) про усунення недоліків.
Ухвалою суду від 05.08.2022 року відкрито провадження у справі, розгляд справи постановлено здійснювати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 18.08.2022 року о 12:00 годині.
18.08.2022 року через відділ документального та інформаційного забезпечення суду від представника відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи (вх. № 3100) обґрунтоване необхідністю подати відзив на позов у строки встановлені ухвалою суду від 05.08.2022 року.
Ухвалою суду від 18.08.2022 року розгляд справи в підготовчому засіданні відкладено на 08.09.2022 року о 12:00 годині.
25.08.2022 року через відділ документального та інформаційного забезпечення суду від представника відповідача надійшов відзив на позов вх. № 3195, згідно якого просить відмовити у задоволені позову з підстав викладених у відзиві на позов.
07.09.2022 року на електронну адресу суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив вх. № 3325.
08.09.2022 року через відділ документального та інформаційного забезпечення суду від представника відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи вх. № 3328, згідно якого просить надати час на підготовку та подачу заперечення на відповідь на відзив.
В судовому засіданні 08.09.2022 року суд долучив до матеріалів справи відзив на позов вх. № 3195 та відповідь на відзив вх. № 3325.
Ухвалою суду від 08.09.2022 року встановлено відповідачу строк для подачі заперечень до 15.09.2022 року та відкладено підготовче засідання на 15.09.2022 року 12:00 год.
Ухвалою суду від 15.09.2022 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 04.10.2022 року о 12:00 год.
04.10.2022 року через відділ документального та інформаційного забезпечення суду від представника відповідача надійшло клопотання про долучення доказів до матеріалів справи вх. № 3676, згідно якого просить долучити до матеріалів справи фотоматеріали та відеозапис на цифровому носії DVD-R.
В судовому засіданні 04.10.2022 року представник відповідача клопотання вх. № 3676 просив задовольнити та долучити до матеріалів справи подані докази. Представник позивача в судовому засіданні усно проти поданого клопотання заперечував посилаючись на те, що зазначені докази не були подані в строк встановлений ГПК України.
Відповідно до ч. 3 ст. 80 ГПК України відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом з поданням відзиву або письмових пояснень третьої особи.
Якщо доказ не може бути поданий у встановлений законом строк з об`єктивних причин, учасник справи повинен про це письмово повідомити суд та зазначити: доказ, який не може бути подано; причини, з яких доказ не може бути подано у зазначений строк; докази, які підтверджують, що особа здійснила всі залежні від неї дії, спрямовані на отримання вказаного доказу (ч. 4 ст. 80 ГПК України).
Частиною 8 ст. 80 ГПК України передбачено, що якщо доказ не може бути поданий у встановлений законом строк з об`єктивних причин, учасник справи повинен про це письмово повідомити суд та зазначити: доказ, який не може бути подано; причини, з яких доказ не може бути подано у зазначений строк; докази, які підтверджують, що особа здійснила всі залежні від неї дії, спрямовані на отримання вказаного доказу.
Відповідно до ч. 2 ст. 118 ГПК України заяви, скарги і документи, подані після закінчення процесуальних строків, залишаються без розгляду, крім випадків, передбачених цим Кодексом.
Головуючий з`ясовує, чи мають учасники справи заяви чи клопотання, пов`язані з розглядом справи, які не були заявлені з поважних причин в підготовчому провадженні або в інший строк, визначений судом, та вирішує їх після заслуховування думки інших присутніх у судовому засіданні учасників справи. Суд залишає без розгляду заяви та клопотання, які без поважних причин не були заявлені в підготовчому провадженні або в інший строк, визначений судом (ст. 207 ГПК України).
На підставі вищевикладеного, враховуючи, що представником відповідача не обґрунтовано поважність причин не подання вищезазначених доказів у строки визначені ГПК України, суд приходить висновку залишити клопотання вх. № 3676 - без розгляду.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив задовольнити. Представник відповідача в судовому засіданні проти позовних вимог заперечував з підстав викладених у відзиві на позов та запереченнях.
IV. Фактичні обставини справи встановлені судом.
21.01.2018 року між АТ "Чернівціобленерго" та ПП "Пантеон-А" укладено договір про нестандартне приєднання ("під ключ") до електричних мереж системи розподілу.
Відповідно до пункту 2.1 договору виконавець послуг забезпечує приєднання електроустановок об`єкта замовника (будівництво, реконструкція, технічне переоснащення та введення в експлуатацію електричних мереж зовнішнього електрозабезпечення об`єкта Замовника від гонки забезпечення потужності до точки приєднання) до електричних мереж системи розподілу відповідно до схеми зовнішнього електрозабезпечення і проектної документації та здійснює підключення електроустановок об`єкта замовника до електричних мереж системи розподілу на умовах цього Договору.
21.01.2019 року на виконання зазначеного договору АТ "Чернівціобленерго" розроблено та видано тимчасові технічні умови нестандартного приєднання №20 до електричних мереж - будівельний майданчик, що розташований за адресою: м.Чернівці, м-н «Ленківці» біля р. Прут.
На підставі погодженого Робочого проекту погодженого АТ "Чернівціобленерго" надало послуги з опломбування засобу комерційного обліку та підключення трифазного вводу споживачів з опори, що підтверджується актом про пломбування № 077694 від 02.09.2019 року, договором № 39/08 від 08.08.2019 року, актом приймання-передачі наданих послуг № 947963/39/08 від 09.08.2029 року, рахунком-фактурою № 39/08 від 08.08.2019, платіжним доручення №1, договором № 38/08 від 08.08.2019 року, актом приймання-передачі наданих послуг № 947962/38/08 від 14.08.2019 року.
Відповідно до Акту № 077694 про пломбування та встановлення індикаторів і передачу на збереження засобів обліку, пломб та/або індикаторів від 02.09.2019 року на об`єкті позивача встановлений засіб комерційного обліку, де корпус та клемна кришка опломбовані пломбою № R26787339, ящик для лічильника опломбовані пломбою №R26787340, а також автоматичні вимикачі, рубильники запобіжники (дообліковий розрив) - опломбований свинцевою пломбою.
20.07.2020 року представниками АТ "Чернівціобленерго" була здійснена перевірка на об`єкті ПП "Пантеон-А", а саме, будівельний майданчик, що розташований за адресою: м. Чернівці, м-н "Ленківці" біля р. Прут.
За результатами вказаної перевірки складено Акт про порушення № СV 0375, яким зафіксовано, порушення підп. 7 п. 8.4.2 ПРРЕЕ, а саме: самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електромережі, що не є власністю оператора системи, з порушенням схеми обліку; споживання електричної енергії без укладання відповідних договорів підп. 1,2,10 п. 5.5.5 ПРРЕЕ.
У п.1 Акт про порушення № СV 0375 вказано "Засоби комерційного обліку відсутні."
Проте, у п.2 Акту " Місце, кількість та тавро установлених пломб (індикаторів) згідно з актом про пломбування та/або актом про збереження пломб", наявний запис пломби оператора системи: R26787340; R26438613, R26787339 - без ознак пошкодження; свинцева пломба автомат вимикач у відключеному положенні - зірвано, відсутня".
Акт про порушення № СV 0375 від 20.07.2020 року було складено у двох примірниках у присутності представників AT "Чернівціобленерго": інспекторів СТА Грищенко О.М., Лунгул Р.Д посвідчення № 585/13, Савюк І.І., посвідчення № 5, старший СЗЕ Грітоці А.В., посвідчення № 708/13, заступник директора Фомінчук В.І. посвідчення № 584/13. При складанні акту був присутній представник споживача помічник директора Стариков І.Г., який акт отримав наручно та підписав із зауваженнями, що заперечує самовільне підключення оскільки під`єднання та встановлення лічильників здійснювали працівники РЕМ.
В Акті про порушення споживача повідомлено, що комісія оператора системи з розгляду складеного акту про порушення буде проводити засідання 19.08.2020 року о 10-00 год. за адресою м. Чернівці, вул. Прутська, 23 а, к. № 210. На засіданні комісії запрошується споживач або уповноважена ним особа. У разі неявки на засідання комісії акт розглядається без участі споживача або уповноваженої ним особи (пункт 11 акту).
За твердженням відповідача 19.08.2020 року споживач або уповноважений ним представник на засідання комісії по розгляду акту про порушення не з`явився про причини неявки не повідомив, а тому зважаючи на те, що на території України Постановою Кабінету Міністрів України «Про запобігання поширенню на території України корона вірусу COVID - 19» від 12 березня 2020 року запроваджено карантин, засідання комісії по розгляду актів про порушення було перенесено.
26.01.2021 року АТ "Чернівціобленерго" надіслало засобам поштового зв`язку на адресу ПП "Пантеон-А" запрошення на засідання комісії по розгляду Актів про порушення яке відбудеться 03.03.2021 року.
03.03.2021 року протоколом № 9 комісія по розгляду Акту про порушення № СV 0375 від 20.07.2020 року прийняла рішення здійснити нарахування вартості недооблікованої електричної енергії згідно п. 8.4.12. ПРРЕЕ по формулі 8,10 ПРРЕЕ, що згідно розрахунку складає 203446,33 грн. Споживач або уповноважений ним представник на засідання комісії не з`явився.
Предметом розгляду у даній справі є вимоги про визнання незаконним та скасування рішення комісії АТ "Чернівціобленерго" по розгляду Акту про порушення № СV0375 складеного 20.07.2020 року, що оформлене протоколом № 9 від 03.03.2021 року.
V. Норми права та мотиви, з яких виходить суд при ухваленні рішення.
11.06.2017 набрав чинності Закон України "Про ринок електричної енергії" № 2019-VІІІ, у відповідності до якого на ринку електричної енергії розподілені права та обов`язки щодо постачання електричної енергії та її розподілу між різними учасниками ринку електричної енергії.
Згідно з ч. 1 ст. 4, ч. 6 ст. 56 Закону України "Про ринок електричної енергії" учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Постачання електричної енергії електропостачальниками здійснюється з дотриманням правил роздрібного ринку.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку електричної енергії, зокрема, є: недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії; крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку.
Відповідно до п. 1.1.1. Правил роздрібного ринку електричної енергії (далі - ПРРЕЕ), затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 312 від 14.03.2018 року Правила регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими Правилами.
Пунктом 1.2.1. ПРРЕЕ визначено, що на роздрібному ринку електричної енергії споживання та використання електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються відповідно до цих Правил, Кодексу системи передачі, Кодексу систем розподілу та Кодексу комерційного обліку.
Пунктом 2.1.5. ПРРЕЕ передбачено, що договір споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії є публічним договором приєднання та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України на основі типового договору, що є додатком 3 до цих Правил.
Пунктом 8.2.5. ПРРЕЕ (в редакції яка діяла на час складання акту про порушення) передбачено, що у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 8 до цих Правил.
Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень.
В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення із зазначенням: меж балансової належності; перерізів та матеріалу всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення; номінальної сили струму спрацювання комутаційних апаратів, задіяних у схемі підключення; фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення.
Споживачі, представники оператора системи, інші особи, присутні при перевірці, під час здійснення перевірки електроустановок мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявлених порушень та/або відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення, про що зазначається в акті про порушення.
В акті про порушення заповнюються всі графи та рядки без пропусків. Виправлення чи підчищення не допускаються. Текст повинен бути однозначним, без можливості подвійного тлумачення.
В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.
Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.
Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи).
З Акту про порушення № СV 0375 від 20.07.2020 року вбачається, що він складений у присутності представника споживача помічника директора Старикова І.Г., який підписав акт з зауваженнями, проте в акті відсутні посилання на документ який посвідчує особу за твердженням позивача.
Відповідно до позиції наведеної у п. 16 постанови Верховного Суду від 20.03.2019 у справі № 908/1865/17, представники оператора системи не мають права сумніватися в повноваження представника споживача, оскільки дана особа допустила їх до перевірки, чого не може зробити не уповноважена особа.
Крім того, в матеріалах справи наявне доручення ПП "Пантеон-А" від 12.02.2019 року згідно якого Стариков І.Г. уповноважений представляти відповідача.
Отже, Акт про порушення № СV 0375 від 20.07.2020 року складений у присутності вищезазначеної особи з боку споживача, яка підписавши акт підтвердив свою присутність при його складанні.
Як зазначалось вище, в акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил.
Так, в акті вказано порушення підп. 7 п. 8.4.2 ПРРЕЕ, а саме: самовільне підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електромережі, що не є власністю оператора системи, з порушенням схеми обліку; споживання електричної енергії без укладання відповідних договорів підп. 1,2,10 п. 5.5.5 ПРРЕЕ.
Відповідно до п. 1.1.2 ПРРЕЕ, самовільне підключення з порушенням схеми обліку - несанкціоноване (непогоджене) оператором системи підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі за схемою, не передбаченою проектними рішеннями та/або договором з оператором системи, та/або без укладення договору з оператором системи.
Отже, "самовільне підключення з порушенням схеми обліку до електричної мережі, що не є власністю оператора системи" не мало місце, між АТ "Чернівціобленерго" та ПП "Пантеон-А" наявні договірні відносини з приєднання до електричних мереж в порядку визначеному ПРРЕЕ, зокрема між сторонами укладено договір про нестандартне приєднання.
У відповідності до глави IV КСР послуга з приєднання передбачає виконання робіт, а саме: розроблення технічних умов, включаючи вимоги щодо влаштування вузла комерційного обліку; підготовку технічного завдання на проектування; розроблення та узгодження з іншими заінтересованими сторонами проектної документації на будівництво, реконструкцію та/або технічне переоснащення електричних мереж зовнішнього електрозабезпечення електроустановок Замовника (до точки приєднання електроустановок Замовника); здійснення заходів щодо відведення земельних ділянок для розміщення об`єктів електроенергетики; погодження ОСР проектної документації Замовника на відповідність вимогам технічних умов; виконання будівельно-монтажних та пусконалагоджувальних робіт.
Абзацом четвертим пункту 4.1.23 Кодексу системи розподілу передбачено, що підключення будівельних струмоприймачів замовника здійснюється відповідно до укладеного договору про нестандартне приєднання об`єкта забудови з визначенням строків та черговості його будівництва після оплати послуг за підготовку та видачу технічних умов на приєднання та підключення, а також після надання ОСР документів, що підтверджують укладення замовником відповідних договорів (або внесення змін до діючих договорів) згідно з вимогами, встановленими на роздрібному ринку електричної енергії, та документів, що підтверджують отримання замовником послуги з улаштування вузла комерційного обліку електричної енергії відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку.
У пункті 2.1 договору про нестандартне приєднання сторони узгодили, що виконавець послуг забезпечує приєднання електроустановок об`єкта замовника (будівництво, реконструкція, технічне переоснащення та введення в експлуатацію електричних мереж зовнішнього електрозабезпечення об`єкта Замовника від гонки забезпечення потужності до точки приєднання) до електричних мереж системи розподілу відповідно до схеми зовнішнього електрозабезпечення і проектної документації та здійснює підключення електроустановок об`єкта замовника до електричних мереж системи розподілу на умовах цього Договору.
Таким, чином електроустановки відповідача були підключені до електричних мереж системи розподілу, що підтверджується, договором № 38/08 від 08.08.2019 року, актом приймання-передачі наданих послуг № 947963/39/08 від 14.08.2019 року, рахунком-фактурою № 39/08 від 08.08.2019, платіжним доручення №1 від 09.08.2019 року, актом приймання-передачі наданих послуг № 947962/38/08 від 09.08.2019 року та актом про пломбування № 077694 від 02.09.2019 року, а відтак відсутнє порушення у вигляді "самовільне підключення з порушенням схеми обліку до електричної мережі, що не є власністю оператора системи".
Також, в акті про порушення зазначено, зміст виявленого порушення "споживання електричної енергії без укладання відповідних договорів підп. 1,2,10 п. 5.5.5 ПРРЕЕ".
Так підп. 1,2,10 п.5.5.5 ПРРЕЕ передбачено, що споживач електричної енергії зобов`язаний: 1) користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів); сплачувати за електричну енергію та надані йому послуги відповідно до укладених договорів; узгоджувати з оператором системи нові підключення та переобладнання внутрішньої електропроводки, здійснювані з метою збільшення споживання електричної потужності.
Відповідно до п. 2.1.3 ПРРЕЕ (в редакції яка діяла на час складання акту про порушення) Ініціатором укладення договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії у разі зміни споживача, форми власності чи власника електроустановки є споживач.
Споживачі укладають договір споживача про розподіл (передачу) електричної енергії шляхом приєднання до публічного договору за наявності паспорта точки розподілу. У разі надання послуги з приєднання до електричних мереж ініціатором укладення договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії є оператор системи.
Відповідно до постанови НКРЕКП № 1462 від 20.11.2018 року АТ "Чернівціобленерго" видано ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії у межах місць провадження господарської діяльності, а саме на території Чернівецької області.
Враховуючи те, що АТ "Чернівціобленерго" надано послуги з приєднання до електричних мереж, він як оператор системи мав ініціювати укладення договору про розподіл електричної енергії.
Як зазначає відповідач, АТ "Чернівціобленерго" ініціювало укладення договору про розподіл електричної енергії шляхом розміщення на своєму веб-сайті редакцію договору про надання послуг з розподілу електричної енергії.
Відповідно до п. 2.1.4. ПРРЕЕ договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії є публічним договором приєднання та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України на основі типового договору, що є додатком 3 до цих Правил.
Оператор системи розподілу зобов`язаний на головній сторінці свого веб-сайту, а також у друкованих виданнях, що публікуються на території його ліцензованої діяльності, та у власних центрах обслуговування споживачів розмістити редакцію договору про надання послуг з розподілу електричної енергії та роз`яснення щодо укладення та приєднання споживача до договору про надання послуг з розподілу електричної енергії.
Договір споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії за ініціативою споживача або оператора системи відповідно до визначених цими Правилами випадків, як правило, укладається шляхом приєднання споживача за заявою-приєднанням до розробленого оператором системи розподілу договору на умовах складеного оператором системи розподілу паспорта точки розподілу.
Якщо за об`єктом оформлено паспорт точки (паспорти точок) розподілу, оператор системи розподілу не має права відмовити споживачу у приєднанні до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії. При цьому сторони можуть за взаємною згодою оформляти в установленому цими Правилами порядку додатки до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, в яких узгоджуються організаційні та технічні особливості розподілу електричної енергії.
На вимогу споживача оператор системи розподілу протягом трьох робочих днів від дати звернення повинен надати споживачу підписаний оператором системи розподілу примірник укладеного договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії у паперовій формі.
За ініціативою однієї із сторін договір споживача про розподіл електричної енергії оформлюється в паперовій формі.
У разі необхідності визначення за взаємною згодою сторін додаткових умов договору, які конкретизують умови договору, форму якого встановлено цими Правилами, договір оформляється в паперовій формі.
На письмову вимогу власника об`єкта оператор системи розподілу зобов`язаний протягом десяти робочих днів з дати отримання такого письмового звернення надати підписаний уповноваженою особою оператора системи розподілу паспорт точки розподілу за кожною такою точкою за об`єктом споживача та/або паперову форму договору про надання послуг з розподілу електричної енергії.
В порядку пункту 3.1.1. ПРРЕЕ - Постачання (продаж) електричної енергії споживачу здійснюється за договором про постачання електричної енергії споживачу обраним споживачем електропостачальником, який отримав відповідну ліцензію, за вільними цінами, крім постачання електричної енергії постачальником універсальної послуги або постачальником "останньої надії". Ціни (тарифи) на послуги постачальника універсальних послуг, постачальника "останньої надії" визначаються у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до п. 2.1.7. ПРРЕЕ - У разі незгоди споживача приєднуватися до умов договору про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії споживач не має права використовувати електричну енергію із системи розподілу/передачі та має подати оператору системи письмову заяву про припинення розподілу/передачі електричної енергії на його об`єкт. Фактом приєднання споживача до умов договору споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які свідчать про його бажання укласти договір споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії, зокрема повернення (надання) підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка оператора системи та/або документально підтверджене споживання електричної енергії.
За твердженням позивача подача заяви про підключення його електроустановки, сплата коштів за надання послуги свідчать про його бажання укласти договір споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії».
Крім того, пунктом 3.4.2. ПРРЕЕ визначено, що Постачальник "останньої надії" надає послуги з постачання електричної енергії споживачам у разі:
1) банкрутства, ліквідації попереднього електропостачальника;
2) завершення строку дії ліцензії, зупинення або анулювання ліцензії з постачання електричної енергії споживачам попереднього електропостачальника;
3) невиконання або неналежного виконання електропостачальником Правил ринку, РДН та ВДР, що унеможливило постачання електричної енергії споживачам;
4) необрання споживачем електропостачальника, зокрема після розірвання (припинення) договору з попереднім електропостачальником;
5) в інших випадках, передбачених цими Правилами.
У зв`язку із тим, що електроустановка ПП "Пантеон-А" приєднана та підключена до системи розподілу та у разі відсутності інформації про постачальника, АТ "Чернівціобленерго" зобов`язане, у випадку відсутності інформації щодо електропостачальника споживача, було направити інформацію постачальнику «останньої надії».
Відповідно до пункту 3.1.6. ПРРЕЕ - Постачання електричної енергії споживачу здійснюється, якщо:
1) об`єкт споживача підключений до мереж оператора системи у встановленому законодавством порядку;
2) електропостачальник за договором з оператором системи отримав доступ до мереж та можливість продажу електричної енергії на території діяльності оператора системи;
3) споживач є стороною діючих договорів:
про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, крім випадку здійснення розподілу (передачі) електричної енергії оператором системи до власних електроустановок;
про постачання електричної енергії споживачу або про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг, або про постачання електричної енергії постачальником "останньої надії";
про надання послуг комерційного обліку електричної енергії, крім випадків, коли роль постачальника послуг комерційного обліку виконує оператор системи, до мереж якого приєднаний цей споживач;
4) за усіма точками комерційного обліку на об`єкті (об`єктах) споживача, за якими здійснюється (планується) постачання електричної енергії, укладено договір з постачальником послуг комерційного обліку про надання послуг комерційного обліку електричної енергії;
5) відсутній факт припинення/призупинення постачання електричної енергії або надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії у випадках, передбачених законодавством у сфері енергетики;
6) відсутня прострочена заборгованість за договорами про постачання електричної енергії або про надання послуг системи розподілу/передачі.
Враховуючи те, що АТ "Чернівціобленерго" надано послуги з приєднання до електричних мереж, він як оператор системи мав ініціювати укладення договору про розподіл електричної енергії відповідно до п. 2.1.3 ПРРЕЕ.
Згідно з пунктом 8.2.6. ПРРЕЕ на підставі Акту про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.
Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи.
Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення.
Оператор системи повинен вести журнал реєстрації засідань комісії з розгляду актів про порушення, в якому зазначаються дата проведення засідання; номер протоколу; склад комісії; склад запрошених на засідання комісії (представники Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів); відмітка про присутність або відсутність споживача; перелік питань, які розглядалися на засіданні комісії; час розгляду кожного з питань, зміст окремої думки учасників комісії (у разі її наявності) та стислий зміст рішення.
Споживач має бути повідомлений оператором системи про місце, час і дату засідання комісії не пізніше ніж за 7 календарних днів до призначеної дати засідання.
У разі відмови споживача або представника споживача від отримання акта про порушення, у якому визначено місце, час та дату проведення засідання комісії, або окремого повідомлення про місце, час і дату засідання комісії оператор системи направляє споживачу таке повідомлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення на адресу, визначену в даних щодо споживача, наявних в оператора системи. У такому разі оператор системи має право розглянути акт про порушення на засіданні комісії, яке має відбутися по закінченню 30 календарних днів від дати направлення споживачу такого повідомлення. За зверненням споживача оператор системи може розглянути акт про порушення на засіданні комісії раніше указаного терміну.
Акт про порушення, не розглянутий у визначеному цими Правилами порядку протягом 60 календарних днів від дня його складення, вважається недійсним та підлягає скасуванню (крім випадків необхідності проведення експертизи пломб, індикаторів та/або засобу вимірювальної техніки електричної енергії для встановлення факту порушення). Якщо для розгляду акта про порушення необхідні результати експертного дослідження, зазначений термін розгляду відраховується з дати їх отримання оператором системи від експертної установи.
Комісія з розгляду актів про порушення може повторно розглянути акт про порушення в порядку, встановленому цими Правилами, на підставі звернення споживача, на вимогу Регулятора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, або за рішенням суду. За рішенням оператора системи у зв`язку з отриманням результатів експертизи чи інших даних, які не були відомі на момент ухвалення рішення комісією, але мають суттєве значення, рішення комісії може бути переглянуте у порядку, встановленому цими Правилами, протягом 1 року, починаючи з дня, наступного за днем його прийняття.
Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.
У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4 цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.
Так, матеріалами справи встановлено, що споживач був повідомлений про засідання комісії з розгляду акту про порушення 19.08.2020 року о 10:00 годині, що підтверджується підписом його представника в акті про порушення від 20.07.2020 року.
Проте, як зазначає відповідач, 19.08.2020 року споживач або уповноважений ним представник на засідання комісії по розгляду акту про порушення не з`явився про причини неявки не повідомив, а тому зважаючи на те, що на території України Постановою Кабінету Міністрів України «Про запобігання поширенню на території України корона вірусу COVID - 19» від 12 березня 2020 року запроваджено карантин, засідання комісії по розгляду актів про порушення було перенесено.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 211 від 11.03.2020 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV-2» установлено з 12.03.2020 на усій території України карантин та прийнято ряд заходів обмежувального характеру.
Постановою Кабінету Міністрів України від 16.03.2021 № 215 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 року № 211» розширено перелік обмежувальних заходів, спрямованих на запобігання поширення на території України гострої респіраторної хвороби СОVID -19, спричиненої коронавірусом SARS-СоV -2».
Водночас, 17.03.2020 Законом України № 530-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19)» частину другу статті 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» після слів «введення комендантської години» доповнено словами «карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України».
Таким чином, до переліку форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) віднесено, зокрема й введення карантину Кабінетом Міністрів України.
Проте, відповідачем до матеріалів справи не додано жодних доказів в обґрунтування необхідності перенесення засідання комісії (наказ «Про оголошення простою», розпорядження щодо «Зупинення роботи Комісії з розгляду актів про порушення» та таке інше), також не надано і протокол засідання комісії від 19.08.2020 року.
26.01.2021 року відповідач надіслав на адресу позивача запрошення на комісію по розгляду актів про порушення, яке відбудиться 03.03.2021 року. В матеріалах справи наявний фіскальний чек від 26.01.2021 року про направлення відповідачу запрошення на комісію, проте абз. 6 п. 8.2.6. ПРРЕЕ чітко передбачено, що оператор системи направляє споживачу таке повідомлення рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення на адресу, визначену в даних щодо споживача, наявних в оператора системи.
Таким чином відсутні відомості, щодо належного повідомлення відповідача про дату та час проведення засідання комісії 03.03.2022 року.
У постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 19.03.2021 у справі № 908/3049/19 зазначено наступне:
"Відповідно до підпункту 8.2.6 пункту 8.2. Правил роздрібного ринку електричної енергії, акт про порушення, не розглянутий у визначеному цими Правилами порядку протягом 60 календарних днів від дня його складення, вважається недійсним та підлягає скасуванню (крім випадків необхідності проведення експертизи пломб, індикаторів та/або засобу вимірювальної техніки електричної енергії для встановлення факту порушення). Якщо для розгляду акта про порушення необхідні результати експертного дослідження, зазначений термін розгляду відраховується з дати їх отримання оператором системи від експертної установи".
Враховуючи те, що акт про порушення був складений 20.07.2020 року, а розглянутий 03.03.2021 року, відповідачем до матеріалів справи не надано доказів наявності підстав для повторного розгляду акту в порядку встановленому правилами ПРРЕЕ, розгляд вказаного Акту з порушенням строку, визначено п.п. 8.2.6 п. 8.2. ПРРЕЕ з огляду на карантинні обмеження є необґрунтованим, суд прийшов висновку про те, що Акт про порушення № 0375 від 20.07.2020, є недійсним та не може бути підставою для нарахування споживачу вартості необлікованої електричної енергії за порушення, зафіксоване таким актом.
За наведених обставин, позов про визнання недійсним та скасування рішення комісії по розгляду Акту про порушення № СV 0375 від 20.07.2020 року, що оформлене протоколом № 9 від 03.03.2021 року підлягає задоволенню.
Статтею 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Згідно зі ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.
Відповідно до ст. ст. 76-79 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 129 Конституції України, основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Крім цього, суд вважає за необхідне зазначити, що і Європейський суд з прав людини, рішення якого згідно статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини визнаються джерелом права в України, неодноразово вказував, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід (справа Трофимчук проти України §54 рішення від 28 жовтня 2010 року, справа Серявін та інші проти України § 58 рішення від 10 лютого 2010 року), отже інші доводи сторін судом до уваги не беруться, як явно необґрунтовані та такі, що не відносяться до предмету спору.
VI. Щодо розподілу судових витрат.
Відповідно до ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача у зв`язку із задоволенням позову.
Враховуючи викладене та керуючись статтями ст. ст. 129, 232, 233, 236-238, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
У Х В А Л И В :
1. Позов задовольнити.
2. Визнати недійсним та скасувати рішення комісії по розгляду Акту про порушення № СV 0375 від 20.07.2020 року, що оформлене протоколом № 9 від 03.03.2021 року.
3. Стягнути з Акціонерного товариства "Чернівціобленерго (58008, м. Чернівці, вул. Прутська, 23А; код 00130760) на користь Приватного підприємства "Пантеон-А" (58000, м. Чернівці, вул. Б. Хмельницького, 30 Б; код 33336783) 2481 грн судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 06.10.2022 року.
Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://cv.arbitr.gov.ua/sud5027/
Суддя М.В. Швець
Суд | Господарський суд Чернівецької області |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2022 |
Оприлюднено | 11.10.2022 |
Номер документу | 106636356 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб'єктів господарювання та їхніх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності |
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Швець Микола Васильович
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Швець Микола Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні