Справа № 420/27592/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 жовтня 2022 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Глуханчука О.В., розглянувши за правилами загального позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю БУДІВЕЛЬНО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЛІДЕР БУД до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
30 грудня 2021 року до суду надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю БУДІВЕЛЬНО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЛІДЕР БУД (далі - ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД») до Головного управління ДПС в Одеській області, у якому позивач просить суд:
визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 21 грудня 2021 року № 76414 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку;
зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити ТОВ БУДІВЕЛЬНО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЛІДЕР БУД (код ЄДРПОУ: 43174837) з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку;
стягнути на користь ТОВ БУДІВЕЛЬНО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЛІДЕР БУД (код ЄДРПОУ: 43174837) судові витрати.
Обґрунтування позовних вимог
Позов мотивований тим, що 14 вересня 2021 року комісією регіонального рівня прийнято рішення №57885 про відповідність ТОВ ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» критеріям ризиковості платника податку на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме: «встановлено операції з придбання та реалізації товару у/на суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості».
ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» було подано письмові пояснення, на які було отримано відповідь №27714/6/15-32-18-02-14 від 22.10.2021 року про ненадання товариством документів для виключення його з ризикових та зазначено про те, що за результатами моніторингу реєстрації підприємством податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН протягом 2021 встановлені операції з придбання товару у контрагентів, які мають ознаки ризиковості, та з постачання товару/послуг контрагентами, які мають ознаки ризиковості.
14.12.2021 року ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» в електронному кабінеті було подано Інформацію та документи необхідні для розгляду питання виключення підприємства з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, про що свідчить квитанція №2.
Однак, 21 грудня 2021 року з урахуванням наданих інформації та документів комісією регіонального рівня прийнято рішення №76414 про відповідність ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку, у якому як і раніше вказано, що «встановлено операції з придбання та реалізації товару у/на суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості».
Не погоджуючись із рішенням від 21 грудня 2021 року № 76414 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, позивач звернувся до суду з даним позовом за захистом своїх порушених прав.
Доводи позивача щодо протиправності оскарженого рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, мотивовані наступним.
Так, позивач посилається на те, що відповідно до Порядку №1165, формою рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (Додаток № 4 до Порядку № 1165) передбачено необхідність зазначення підстави відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку (зазначається відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку) та деталізовано, що у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку розшифровується, яка саме податкова інформація наявна.
Проте, як стверджує позивач, у відповідному рядку «Податкова інформація» обох рішень про відповідність критеріям ризиковості зазначено лише: «встановлено операції з придбання та реалізації товару у/на суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості» та не наведено розшифрування, які ж саме операції з придбання та реалізації товару на суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості слугували підставою для віднесення позивача до переліку ризикових платників податку, що у свою чергу суперечить вимогам Порядку №1165.
При цьому, позивач стверджує, що ним ужито усіх заходів для доведення перед контролюючим органом відсутності ознак ризиковості ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД».
Не дивлячись на відсутність обґрунтування першого рішення №57885 від 14.09.21 року, ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» в електронному кабінеті було подано письмові пояснення про незаконність цього рішення та виключення підприємства з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, на що було отримано відповідь №27714/6/15-32-18-02-14 від 22.10.2021 року про ненадання товариством документів для виключення його з ризикових.
Отримавши даний лист, та керуючись абзацами 9 та 10 пункту 6 Порядку № 1165, ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» надало інформацію та копії документів, необхідних для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
При цьому, враховуючи відсутність конкретних посилань на операції та/або ризикового контрагента ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» надало первинну документацію по чотирьом основним контрагентам за останні 3 місяці:
договір поставки №1303 з ТОВ «ЛІДЄР-БУД» (Постачальник) від 13.03.2021 року;
договір поставки №230 з ПП «ТОВ КРАФТ» (Постачальник)від 22.10.2020 року;
договір поставки №29/01/20-1 від 20.01.2020 року з ТОВ «ЮГРЕС» (Постачальник);
договір поставки №2516 з ПП «ІТАЛ КЕРАМІКА» (Постачальник) від 01.04.2020 року.
Однак, повторно отримав рішення комісії від 21 грудня 2021 року № 76414 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, у якому не зазначено підстави відхилення поданих позивачем документів та пояснень та знову не вказано контрагентів з ознаками ризиковості.
Посилаючись на те, що відповідачем не було надано доказів чи інформації щодо того, які саме операції та з якими саме контрагентами стали підставою для прийняття висновків про відповідність ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» критеріям ризиковості, позивач вважає, що прийняте відповідачем рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку від 21 грудня 2021 року № 76414 не відповідає ознакам обґрунтованості та вмотивованості, що є підставою для його скасування у судовому порядку.
Окрім того, з метою відновлення прав та інтересів, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання гарантій щодо остаточного вирішення спору між сторонами, позивач просить зобов`язати ГУ ДПС в Одеській області виключити ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Процесуальний рух справи
Позовна заява надійшла за допомогою системи Електронний суд.
Ухвалою суду від 04 січня 2022 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито загальне позовне провадження у справі. Призначено підготовче засідання на 02 лютого 2022 року об 11 годині 00 хвилин.
19 січня 2022 року засобами електронного зв`язку до суду надійшов відзив на позовну заяву з додатковими доказами від Головного управління ДПС в Одеській області.
31 січня 2022 року представником позивача засобами електронного зв`язку подано до суду відповідь на відзив.
Підготовче засідання, призначене на 02 лютого 2022 року, було відкладене на 21 лютого 2022 року, у зв`язку із тим, що в учасників справи не сплинув строк для подання заяв по суті справи.
Ухвалою, занесеною до протоколу судового засідання від 21 лютого 2022 року, продовжено шістдесятиденний строк проведення підготовчого провадження у справі на тридцять днів.
Підготовче засідання, призначене на 21 лютого 2022 року, було відкладене на 15 березня 2022 року 10 год. 30 хв.
У зв`язку з введенням на території України воєнного стану Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженого Законом України №2102-IX, відкритий розгляд справи був відкладений.
17 червня 2022 року через канцелярію суду від представника позивача адвоката Саєвської О.П. надійшло клопотання про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду.
Ухвалою суду від 21 червня 2022 року призначено підготовче засідання в адміністративній справі №420/27592/21 на 05 липня 2022 року о 12 годині 00 хвилин та задоволено клопотання представника позивача про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції.
У підготовче засідання 05 липня 2022 року учасники справи не з`явились, про дату, час і місце підготовчого засідання повідомлені належним чином та своєчасно.
Від представника позивача 05 липня 2022 року надійшло клопотання про розгляд справи без його участі.
04 липня 2022 року представником відповідача засобами електронного зв`язку подано клопотання про закриття підготовчого провадження у справі за його відсутності.
Ухвалою суду від 05 липня 2022 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 03 серпня 2022 року о 12 годині 00 хвилин.
У судове засідання, призначене на 03 серпня 2022 року, сторони не з`явились про дату, час та місце судового розгляду повідомлені належним чином та своєчасно.
У матеріалах справи наявне клопотання представника позивача, подане 05 липня 2022 року, про розгляд справи без його участі (а.с. 221).
Згідно з ч. 1 ст. 205 КАС України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
За приписами ч. 9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Позиція відповідача
Відповідно до відзиву, відповідач позов не визнає, з позовними вимогами не погоджуються, з огляду на наступне.
Відповідач вказує, що на виконання Постави №1165 ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» внесено до переліку ризикових платників податків відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, рішенням від 14 вересня 2021 року №57885.
На виконання п. 6. Порядок №1165 позивачем було подано Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості, до якого було додано 101 документ довільного формату.
За результатом розгляду повідомлення та доданих до нього документів, комісією було прийнято рішення №76414 від 21.12.2021 року про відповідність ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» п. 8 Критеріїв ризиковості.
Обґрунтовуючи правомірність прийнятого рішення, відповідач зазначив, що за результатами моніторингу реєстрації ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом 2021 року встановлені операції:
з придбання товару/послуг у контрагентів, які мають ознаки ризиковості, а саме:
ТОВ «УНІВЕРСАЛБУДПІВДЕНЬ» (43508761) - внесено до переліку ризикових 13.09.2021 року, загальний обсяг придбання з ПДВ 634,8 т. грн. (номенклатура придбання: бетон готовий до заливки);
ТОВ «КБК Південь» (42169480) - внесено до переліку ризикових 12.08.2021 року, загальний обсяг придбання з ПДВ 386,2 т. грн. (номенклатура придбання: газобетон, бетон готовий до заливки, бетон, газобетонний блок);
з реалізації товару/послуг контрагентам, які мають ознаки ризиковості, а саме:
ТОВ «ОДЕСДЕМБУД» (42780479) - внесено до переліку ризикових 22.01.2021 року, загальний обсяг постачання з ПДВ 385,8 т. грн. (номенклатура постачання: комплекс будівельно-монтажних робіт паркінгу);
ТОВ «КБК ФОРТІС» (42169480) - внесено до переліку ризикових 12.08.2021 року, загальний обсяг постачання з ПДВ 178,2 т. грн. (номенклатура постачання: арматура, відсів, суміш для влаштування-покриття підлоги);
ПП «ЮГ БУД ЛІДЕР» (42935896) - внесено до переліку ризикових 26.01.2021 року, загальний обсяг постачання з ПДВ 40,1 т. грн. (номенклатура постачання: плити мінераловані, плити для підвісної стелі, піна монтажна професійна, плита ОСБ);
ТОВ «ЛІДЕР БУД» (41025058) - внесено до переліку ризикових 25.03.2021 року, загальний обсяг постачання з ПДВ 25,0 т. грн. (номенклатура постачання: ремонт внутрішніх приміщень санаторного комплексу).
Відповідач стверджує, що за результатами проведеного аналізу вбачається, що позивач по операціях з придбання товарів/послуг має ознаки вигодонабувача; по операціях з реалізації товарів/послуг має ознака вигодотранспортуючого суб`єкта.
На підставі викладеного відповідач рішення про відповідність ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» критеріям ризиковості вважає обґрунтованим та правомірним, посилаючись, зокрема, на те, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту.
Отже, відповідач вважає, що підстави для задоволення позову ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» відсутні.
Відповідь на відзив
У відповіді на відзив позивач заперечував щодо доводів відповідача, наведених у відзиві, зокрема щодо переліку контрагентів з ознаками ризиковості. По-перше, позивач вказав на те, що у спірних рішеннях про віднесення ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» до переліку ризикових не вказано, що підставою для включення підприємства до ризикових стали господарські відносини із наведеними контрагентами. По-друге, позивач вважає, що поширення на ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» «ризиковості» через стосунки з іншими «ризиковими» платниками податків суперечить базовим принципам та основам податкового законодавства. Зокрема настання визначеної законом відповідальності повинно відбуватися у разі порушення податкового законодавства безпосередньо платником податків, якого притягнуто до відповідальності.
Таким чином, позивач вважає, що ГУ ДПС в Одеській області не доведено правомірність включення ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
Інші заяви по суті справи учасниками справи не надавались.
Відповідно до ч. 5 ст. 250 КАС України, датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
З урахуванням вищенаведеного, справу розглянуто в порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами.
Розглянувши подані сторонами заяви по суті справи і докази на їх обґрунтування, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, судом встановлені наступні обставини та факти.
Позивач товариство з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЛІДЕР БУД» (надалі ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД»), код ЄДРПОУ 43174837, зареєстрований у якості юридичної особи 14.08.2019 року.
Місцезнаходження юридичної особи: Україна, м. Одеса, вул. Отамана Чепіги, 29/1-А.
Основним видом економічної діяльності підприємства є: 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель.
Рішенням Комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14 вересня 2021 року №57885, ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД», код ЄДРПОУ 43174837, визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку. Підстава: п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Податкова інформація: встановлено операції з придбання та реалізації товару у/на суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості (а.с. 18).
Вказане рішення позивач отримав через електронний кабінет платника податку.
18 жовтня 2021 року директором ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» подані до Головного управління ДПС в Одеській області письмові пояснення вих. №18/10-2021 щодо невідповідності критеріям ризиковості платника податку (а.с. 19-20).
У своїх письмових поясненнях позивач зазначав, що податкова інформація має бути розшифрована та зазначена у рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, у т.ч. з зазначенням конкретних контрагентів з ознаками ризиковості. Не зазначення у рішенні розшифрування податкової інформації позбавляє права платника податків на подання таких документів з метою спростування доводів контролюючого органу щодо підстав та причин віднесення ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» до ризикових платників податків. Проте, у рішенні №57885 від 14.09.21 року у відповідному полі вказаний лише пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку та не наведено розшифрування, які ж саме операції з придбання та реалізації товару на суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості слугували підставою для віднесення позивача до переліку ризикових платників податку, що у свою чергу суперечить вимогам Порядку № 1165.
У відповідь на вказані пояснення, Головне управління ДПС в Одеській області листом від 22 жовтня 2021 року вих. №27714/6/15-32-18-02-1 повідомило, що за результатами моніторингу реєстрації ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН протягом 2021 встановлені операції:
- з придбання товару у контрагентів, які мають ознаки ризиковості (наприклад: пісок будівельний; щебень фр. 20-40; щебень фр.5-20; Wallmix В-3 Клей для газоблока, 25 кг; газобетон Д400:60:20:30; газобетон Д400: 60:20:40; Пустотна плита з напруженого бетону; Камінь керам.; цегла одинарна.; Арматура 10 мм А 500 С, міра (7214); Арматура 12 мм А 500 С, міра; пртланд цемент ПЦ II/А В-500Р-Н палетизований (25 кг) европакет на піддоні (1400 кг) (Івано-Франківськ); Бетон готовий до заливки; Клей для марування і шпаклювання ПБ 55; Блок із ніздрюватого бетону D400 С2; газобетон D400: 60:10:20; Плита ПД 18.2.6 к; Anserglob DCX-33, клей 25 кг; білий клей для плитки підвищення еластичності та адгезії 25 кг; диск алмазний по кераміці 125х22,23 мм; лист риф 5 мм 1,25х6,00 м; труба проф..; брус хв. порід оброблений 50х50х3000; дошка 16мм; відсів 0-5; піна монтажна проф. Мастер 65 954; бетон; бетон товарний М250 ПЗ; БСГс12/15 s-3 бетон готовий М200; газобетон Д 400 60х20х30; провід одескабель ШВВПн 2х2,5; та інше);
- з постачання товару/послуг контрагентами, які мають ознаки ризиковості (наприклад: комплекс будівельно-монтажних робіт паркінгу з вбудованими приміщеннями на розі вул. Ак. Сахарова та вул.. Висоцького на території Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області; відсів; суміш для влаштування покриття підлоги Мастер-Басис 25 кг; камінь керамічний; арматура 16; арматура №12 міра кл А500С; сітка зварна 25х25х-0,8 (1х30) оц.; сітка зварна оц. 20х20х0,1х1000; плита ОСБ 25001250; плити мінералові ТМ «Белтел» фасад 1000х600х100 мм; піна монтажна професійна МЕГА 65 850 мл; плита для пілвісної стелі з мінерального волокна 600х600х12 мм; ремонт внутрішніх приміщень Санаторного комплексу в м. Очаків, вул. Курортна,29 (Спальний комплекс №7) та інше).
Також у цьому листі зазначено, що відсутній факт надходження документів від ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» згідно вимог абз. 9 пункту 6 Порядку №1165, а саме: Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку та документів довільного формату. Виключення ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» з Переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку можливе у разі отримання в електронному вигляді документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (а.с. 22-25).
14 грудня 2021 року ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» в електронному кабінеті було подано Інформацію та документи необхідні для розгляду питання щодо виключення ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку (а.с. 26-34), про що свідчить квитанція №2 (а.с. 35).
Згідно опису додатків, позивачем було подано 101 документ.
Враховуючи відсутність конкретних посилань на операції та/або контрагентів у рішенні від 14 вересня 2021 року №57885 та листі від 22 жовтня 2021 року вих. №27714/6/15-32-18-02-1, ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» надало первинну документацію по чотирьом контрагентам за останні 3 місяці, а саме:
1) Договір поставки №1303 від 13.03.2021 року, укладений з ТОВ «ЛІДЄР-БУД» (Постачальник) (а.с. 37-39).
За цим договором ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» (Покупець) постачався щебінь.
03 лютого 2021 року сторонами було підписано видаткову накладну №1 на товар: щебінь фр. 5*20, кількість 28.57 т, загальною вартістю 15 000,00 грн. з ПДВ. Оплата здійснена згідно платіжного доручення №713 від 03.02.2021 року. Доставка товару здійснювалась автомобільним перевізником ФОП ОСОБА_1 за замовленням постачальника - ТОВ «ЛІДЄР-БУД» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» м. Одеса, вул. Канатна 15, на об`єкт будівництва, про що надані товарно-транспортні накладні №1-1, 1-2 від 03.02.2021 року.
05 березня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну №2 на товар: щебінь 5/20, кількість 22.856 т, загальною вартістю 12 000,00 грн. з ПДВ. Оплата здійснена згідно платіжного доручення №764 від 05.03.2021 року. Доставка товару здійснювалась автомобільним перевізником ТОВ «ЮГРЕС» за замовленням постачальника - ТОВ «ЛІДЄР-БУД» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» м. Одеса, вул. Канатна 15, на об`єкт будівництва, про що надано товарно-транспортну накладну №2 від 05.03.2021 року (а.с. 40-47).
2) Договір поставки №230 від 22.10.2020 року, укладений з ПП «ТОВ КРАФТ» (Постачальник) (а.с. 48-52).
Згідно видаткової накладеної від 12 лютого 2021 року №КТ12-02-27, ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» (Покупець) постачався товар: Арматура 12 міра А500 С А500 (9т); Арматура 8 міра А500 С (0,18 т) на загальну суму з ПДВ 192 834 грн. 12.02.2021 підписаний Акт надання послуг №КТ 12-02-27, за яким була надана послуга: транспортні послуги (1 послуга) загальна сума з ПДВ 1 500 грн. Доставка цього товару відбувалась ТОВ «КРАФТ» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт будівництва, про що свідчить товарно-транспортна накладна №12-02-27 від 12.02.2021. Оплата здійснена згідно платіжного доручення №717 від 10.02.2021, №749 від 25.02.2021.
12 лютого 2021 року сторонами підписано видаткову накладну № КТ12-02- 30 на товар: Арматура 16 міра А500 С (2,176 т); Арматура 20 міра А500 С (0,96 т) загальна сума з ПДВ 65 856 грн. За Актом надання послуг № КТ12-02-30 від 12.02.2021 надана послуга: послуги різання металопрокату (1 послуга) загальна сума з ПДВ 338 грн. Доставка цього товару відбувалась ТОВ «КРАФТ» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт будівництва, про що свідчить товарно-транспортна накладна №12-02-30 від 12.02.2021. Оплата покупцем - ТОВ «БТК Лідер Буд» здійснена згідно платіжного доручення №782 від 26.03.2021.
21 травня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну № КТ21-05-10 на товар: Арматура 12 міра А500 С (4.95 т); Круг 6.5 (0.06 Т); Круг 8 (0.1 т); Арматура 16 Документ сформований в системі «Електронний суд» 29.12.2021 7 міра А500 С (2.51 Т); Арматура 20 міра А500 С (0.96 т); Кутник 50х4 ст 3 ГОСТ 8509- 93 (0.076 т); Дріт вязальний d 1,2 Мм (0.1 т) на загальну суму 260 653,16 грн. з ПДВ. 21.05.2021 підписаний Акт надання послуг № КТ12-05-10, за яким надані послуги: різання металопрокату (1 послуга) 1 050 грн. без ПДВ; транспортні послуги (1 послуга) 1 458,33 без ПДВ; загальна сума з ПДВ 3010 грн. Доставка цього товару відбувалась ТОВ «КРАФТ» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт будівництва, про що свідчить товарно-транспортна накладна №12-05-10 від 21.05.2021. Оплата покупцем - ТОВ «БТК Лідер Буд» здійснена згідно платіжного доручення №896 від 31.05.2021.
12 травня 2021 сторонами підписано видаткову накладну № КТ12-05-30 на товар: Арматура 12 міра А500 С (7.93 т); Арматура 8 міра А500 С (0.4 т); Круг 8 (0.2 т); Дріт вязальний d 1,2 мм (0.2 т) на загальну суму 226 201,01 грн. з ПДВ. 12.05.2021 підписаний Акт надання послуг № КТ12-05-30, за яким надана послуга: транспортні послуги (1 послуга) 1 458,33 без ПДВ; загальна сума з ПДВ 1749,99 грн. Доставка цього товару відбувалась ТОВ «КРАФТ» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт будівництва, про що свідчить товарно-транспортна накладна №12-05-30 від 12.05.2021. Оплата покупцем - ТОВ «БТК Лідер Буд» здійснена згідно платіжних доручень №№885, 886 від 20.05.2021.
06 квітня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну №КТ06-04-63 на товар: Круг 6.5 (0.06 т); Круг 8 (0.1 т); Арматура 12 міра А500 С (4 т); Арматура 16 міра А500 С (2.43 т); Арматура 20 міра А500 С (0.96 т); Кутник 50х4 ст 3 ГОСТ 8509- 93 (0.076 т) на загальну суму 177 747,68 грн. з ПДВ. Доставка цього товару відбувалась ТОВ «КРАФТ» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт будівництва, про що свідчить товарно-транспортна накладна №06-04-63 від 06.04.2021. На підставі Акту надання послуг №КТ06-04-63 від 06.04.2021 надані послуги з різання металопрокату (1 послуга) вартістю 1 016,67 грн. без ПДВ; транспортні послуги (1 послуга) вартістю 1 458,33 без ПДВ; загальна сума з ПДВ 2 970 грн.
Оплата покупцем - ТОВ «БТК Лідер Буд» здійснена 15.04.2021, про що свідчить платіжне доручення №813 (а.с. 53-74).
У матеріалах справи наявні товарно-транспортні накладні, згідно яких автомобільний перевізник ТОВ «КБК ФОРТІС» здійснював на замовлення ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» перевезення будівельних матеріалів, вантажовідправник ТОВ ЮГРЕС» (а.с. 75-99).
3) Договір поставки №29/01/20-1 від 29.01.2020 року, укладений з ТОВ ЮГРЕС» (Постачальник) (а.с. 101-106).
За цим Договором ТОВ «БТК Лідер Буд» (Покупець) постачалась будівельна продукція, а саме:
- 05 березня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну №31 на товар: Клей ВСХ-33 (ЗИМА), 25 кг (50 шт.); Клей Anserglob ВСХ-33 25 кг (укр) (50 шт.); Гіпсокартон Кнауф Строймак 12.5мм (1.20*2.00) (укр) (140 шт.); Блок 1/2ФБС4 фунд. (1,2*4*6) (4 шт.) на загальну суму 20 000,00 грн. (а.с. 107). Доставка цього товару відбувалась ТОВ «ЮГРЕС» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт за адресою: м. Одеса, вул. Отамана Чепіги 29/1-А, згідно товаро-транспортних накладних №31 та №31-1 від 05.03.2021 (а.с. 107-109). Оплата покупцем - ТОВ «БТК Лідер Буд» здійснена 24.02.2021, згідно платіжного доручення №739 (а.с. 110).
- 11 червня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну №163 на товар: Блоки газобетонні AEROC D400-2.5 500/200/610 (1.83) паз.-гр. (43,92 м3) на загальну суму 86 645,38 грн. з ПДВ (а.с. 111). Доставка цього товару відбувалась ТОВ «ЮГРЕС» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт за адресою: м. Одеса, вул. Канатна 15, згідно товарно-транспортних накладних №163-1, 163-2, 163-2/1, 163-4 від 11.06.2021 (а.с. 112-115).
- 10 червня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну №339 на товар: Блоки газобетонні AEROC D400-2.5 500/200/610 (1.83) паз.-гр. (10,98 м3) на загальну суму 21 661,34 грн. з ПДВ (а.с. 116). Доставка цього товару відбувалась ТОВ «ЮГРЕС» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт за адресою: м. Одеса, вул. Канатна 15, згідно товарно-транспортних накладних №339 від 10.06.2021 (а.с. 117).
- 08 червня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну №338 на товар: Блоки газобетонні AEROC D400-2.5 500/200/610 гладкий (1.952) (19,52 м3) на загальну сума 38 509,06 грн. з ПДВ (а.с. 118). Доставка цього товару відбувалась ТОВ «ЮГРЕС» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт за адресою: м. Одеса, вул. Канатна 15, згідно товарно-транспортних накладних №338-1 та 338-2 від 08.06.2021 (а.с. 118-120).
Оплата покупцем - ТОВ «БТК Лідер Буд» здійснена 28.05.2021, згідно платіжного доручення №889 (а.с. 121).
- 30 квітня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну №137 за товар: Щебінь фр 5*20 (27,25т) на загальну суму 12 535 грн. (а.с. 122). Доставка цього товару відбувалась ТОВ «ЮГРЕС» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт за адресою: м. Одеса, вул. Канатна 15, згідно товарно-транспортних накладних №137 від 30.04.2021 (а.с. 123). Оплата покупцем - ТОВ «БТК Лідер Буд» здійснена, згідно платіжного доручення №858 від 30.04.2021 (а.с. 124).
- 29 квітня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну №120 на товар: Блоки газобетонні AEROC D500-2.5 150/200/610 гладкий (2,196) (21,96 м3); Газобетон JU-TON 60*40*10 (31,104 м3); Газобетон JU-TON 60*30*20 (22,464 м3) на загальну суму 147 854,96 грн. з ПДВ. (а.с. 125). Доставка цього товару відбувалась ТОВ «ЮГРЕС» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт за адресою: м. Одеса, вул. Канатна 15, згідно товарно-транспортних накладних №120-1, 120-2, 120-3, 120-4, 120-5, 120-6 від 29.04.2021 (а.с. 126-131).
- 28 квітня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну №119 за товар: Блоки газобетонні AEROC D400-2.5 300/200/610 гладкий (2,196) (5,6 м3); Блоки Документ сформований в системі «Електронний суд» 29.12.2021 9 газобетонні AEROC D400-2.5 400/200/610 гладкий (1,952) (7,656 м3); Блоки газобетонні AEROC D500-2.5 150/200/610 гладкий (2,196) (13,176 м3) на загальну суму 52 145,04 грн. (а.с. 132). Доставка цього товару відбувалась ТОВ «ЮГРЕС» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт за адресою: м. Одеса, вул. Канатна 15, згідно товарно-транспортних накладних №119-1, 119-2 від 28.04.2021 (а.с. 133-134).
Оплата покупцем - ТОВ «БТК Лідер Буд» здійснена 30.04.2021, згідно платіжного доручення №856 (а.с. 135).
- 27 квітня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну №98 за товар: Відсів гранітний фр. 0*5 (52,631т) на загальну суму 20 000 грн. (а.с. 136). Доставка цього товару відбувалась ТОВ «ЮГРЕС» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт за адресою: м. Одеса, вул. Канатна 15, згідно товарно-транспортних накладних №98-1, 98-2 від 27.04.2021 (а.с. 137-138). Оплата покупцем - ТОВ «БТК Лідер Буд» здійснена, згідно платіжного доручення від 15.04.2021 №829 (а.с. 139).
27 квітня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну №97 за товар: Відсів гранітний фр. 0*5 (40,8т); Пісок (3,84т) на загальну суму 17 116,80 грн. з ПДВ (а.с. 140). Доставка цього товару відбувалась ТОВ «ЮГРЕС» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт за адресою: м. Одеса, вул. Канатна 15, згідно товарно-транспортних накладних №2704-1, 2704-2, 2704-3, 2704-4, 2704-5, 2704-6, 2704-7, 2704-8 від 27.04.21 р. (а.с. 141-142).
26 квітня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну №96 за товар: Щебінь гранітний фр. 20*40 (26,52т) на загальну суму 11 801,40 грн. з ПДВ (а.с. 140). Доставка цього товару відбувалась ТОВ «ЮГРЕС» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт за адресою: м. Одеса, вул. Канатна 15, згідно товарно-транспортних накладних №2604-1, №2604-2, №2604-3, №2604-4, №2604-5 від 26.04.2021 (а.с. 92-99). Оплата покупцем - ТОВ «БТК Лідер Буд» була здійснена 30.04.2021 у розмірі 28 918,20 грн., про що свідчить платіжне доручення №857 (а.с. 100).
4) Договір поставки №2516 від 01.04.2020 року, укладений з ПП «ІТАЛ КЕРАМІКА» (Постачальник) (а.с. 227-227).
За цим договором на користь ТОВ «БТК Лідер Буд» (Покупець) постачались будівельні матеріали.
За результатами розгляду отриманих від платника податку інформації та копій документів від 14.12.2021 року №4, Комісією Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 21 грудня 2021 року №76414, яким ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД», код ЄДРПОУ 43174837, визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку. Підстава: п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Податкова інформація: встановлено операції з придбання та реалізації товару у/на суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості (а.с. 36).
Тобто, відповідачем не враховані подані ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» документи, як такі, що спростовують відповідність платника податку критеріям ризиковості.
Не погоджуючись із рішенням від 21 грудня 2021 року № 76414 про відповідність ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» критеріям ризиковості платника податку, позивач звернувся до суду з даним позовом.
При цьому, позивач стверджує, що на час звернення до суду з даним позовом йому не було відомо якого/яких саме контрагентів з ознаками ризиковості відповідач мав на увазі при прийнятті рішень про ризиковість ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД».
У відзиві на позовну заяву відповідач повідомив, що за результатами аналізу діяльності ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» встановлено операції:
з придбання товару/послуг у контрагентів, які мають ознаки ризиковості, а саме:
ТОВ «УНІВЕРСАЛБУДПІВДЕНЬ» (43508761) - внесено до переліку ризикових 13.09.2021 року, загальний обсяг придбання з ПДВ 634,8 т. грн. (номенклатура придбання: бетон готовий до заливки);
ТОВ «КБК Південь» (42169480) - внесено до переліку ризикових 12.08.2021 року, загальний обсяг придбання з ПДВ 386,2 т. грн. (номенклатура придбання: газобетон, бетон готовий до заливки, бетон, газобетонний блок);
з реалізації товару/послуг контрагентам, які мають ознаки ризиковості, а саме:
ТОВ «ОДЕСДЕМБУД» (42780479) - внесено до переліку ризикових 22.01.2021 року, загальний обсяг постачання з ПДВ 385,8 т. грн. (номенклатура постачання: комплекс будівельно-монтажних робіт паркінгу);
ТОВ «КБК ФОРТІС» (42169480) - внесено до переліку ризикових 12.08.2021 року, загальний обсяг постачання з ПДВ 178,2 т. грн. (номенклатура постачання: арматура, відсів, суміш для влаштування-покриття підлоги);
ПП «ЮГ БУД ЛІДЕР» (42935896) - внесено до переліку ризикових 26.01.2021 року, загальний обсяг постачання з ПДВ 40,1 т. грн. (номенклатура постачання: плити мінераловані, плити для підвісної стелі, піна монтажна професійна, плита ОСБ);
ТОВ «ЛІДЕР БУД» (41025058) - внесено до переліку ризикових 25.03.2021 року, загальний обсяг постачання з ПДВ 25,0 т. грн. (номенклатура постачання: ремонт внутрішніх приміщень санаторного комплексу).
Тобто у відзиві на позовну заяву відповідач повідомив про наявність у позивача контрагентів з ознаками ризиковості.
Вирішуючи спірні правовідносини, надаючи юридичну кваліфікацію встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Податковий кодекс України).
Відповідно до п.п.20.1.45 п.20.1 ст.20 Податкового кодексу України, контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.
Пунктом 61.1 ст.61 Податкового кодексу України визначено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно з п.п.62.1.2 п.62.1 ст.62 Податкового кодексу України податковий контроль здійснюється шляхом, серед іншого, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.
Відповідно до п.71.1 ст.71 Податкового кодексу України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Згідно з п.74.1, п.74.3 ст.74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.
Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику (абзац третій п.74.1 ст.74 Податкового кодексу України).
Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами (абзац четвертий п.74.1 ст.74 Податкового кодексу України ).
Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику (абзац п`ятий п.74.1 ст.74 Податкового кодексу України).
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Відповідно до вимог п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
11.12.2019 року постановою Кабінету Міністрів України № 1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації; Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Порядок №1165, у редакції від 04.08.2021 року, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Як передбачено приписами пунктів 4-5 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Як вбачається з матеріалів справи, рішеннями від 14 вересня 2021 року №57885 та від 21 грудня 2021 року № 76414 ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку. Підстава: п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Податкова інформація: встановлено операції з придбання та реалізації товару у/на суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості.
Згідно Додатку №1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №1165) затверджені критерії ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема: « 8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.».
Вирішуючи це спір судом встановлено, що позивачу після отримання рішень від 14 вересня 2021 року №57885 та від 21 грудня 2021 року № 76414 про відповідність ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» критеріям ризиковості платника податку на підставі взаємовідносин з ризиковими контрагентами не надано змоги надати відповідні документи, необхідні для розгляду питання щодо виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, як передбачено Порядком №1165, оскільки не повідомлено хто є таким ризиковим контрагентом.
Інформація про цих контрагентів позивачу стала відома лише після отримання відзиву на позовну заяву.
Надаючи оцінку наведеним обставинам справи, суд зазначає що пунктом 6 Порядку №1165 визначено порядок виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, а саме:
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Однак, позивач був позбавлений можливості подати відповідні документи, необхідні для розгляду питання щодо виключення з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, як передбачено Порядком №1165, оскільки не був обізнаний про те, які саме операції з придбання та реалізації товару на користь суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості слугували підставою для віднесення його до переліку ризикових платників податку.
Водночас, самим позивачем ужито усіх заходів для доведення перед контролюючим органом відсутності ознак ризиковості ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД».
Так, не дивлячись на відсутність обґрунтування першого рішення від 14 вересня 2021 року, позивачем в електронному кабінеті платника податків були подані письмові пояснення (а.с. 19-20).
Відповідач не дав обґрунтованої відповіді щодо податкової інформації, за наявності якої ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» віднесено до ризикових.
У подальшому, 14 грудня 2021 року ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» в електронному кабінеті було подано Інформацію та документи необхідні для розгляду питання щодо виключення ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку (а.с. 26-34), про що свідчить квитанція №2 (а.с. 35).
Згідно опису додатків позивачем було подано 101 документ.
Враховуючи відсутність конкретних посилань на операції та/або контрагентів у рішенні від 14 вересня 2021 року №57885 та листі від 22 жовтня 2021 року вих. №27714/6/15-32-18-02-1, ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» надало первинну документацію по чотирьом контрагентам за останні 3 місяці:
1) Договір поставки №1303 від 13.03.2021 року, укладений з ТОВ «ЛІДЄР-БУД» (Постачальник) (а.с. 37-39).
2) Договір поставки №230 від 22.10.2020 року, укладений з ПП «ТОВ КРАФТ» (Постачальник) (а.с. 48-52).
3) Договір поставки №29/01/20-1 від 29.01.2020 року, укладений з ТОВ ЮГРЕС» (Постачальник) (а.с. 101-106).
4) Договір поставки №2516 від 01.04.2020 року, укладений з ПП «ІТАЛ КЕРАМІКА» (Постачальник) (а.с. 227-227).
Однак, у відповідь позивач повторно отримав рішення Комісії від 21 грудня 2021 року № 76414 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, у якому не зазначено підстави відхилення поданих позивачем документів та пояснень та знову не вказано контрагентів з ознаками ризиковості, а лише констатовано, що підприємство відповідає критеріям ризиковості платника податку. Підстава: п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Податкова інформація: встановлено операції з придбання та реалізації товару у/на суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості (а.с. 36).
Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), №37801/97, п.36, від 01 липня 2003 року, яке, відповідно до ч. 1 статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини, підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі Серявін та інші проти України Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Разом з тим, як встановлено в ході судового розгляду справи, відповідачем зазначених вище принципів при прийнятті оскаржених рішень дотримано не було.
Суд критично оцінює викладені у відзиві посилання відповідача на рішення про віднесення контрагентів позивача до ризикових, як на єдину підставу віднесення ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» до переліку ризикових платників податків, з огляду на неприпустимість притягнення до відповідальності однієї компанії за неправомірні дії іншої компанії, що також підтверджується прецедентною практикою Європейського суду з прав людини, яка, в свою чергу, для національних судів є джерелом права.
Національне законодавство, а саме ч. 2 ст. 61 Конституції України встановлює, що юридична відповідальність особи має індивідуальний характер.
У пункті 71 рішення у справі Булвес АД проти Болгарії Європейського суду з прав людини дійшов такого висновку: ... Суд вважає, що компанія-заявник не повинна нести відповідальність за наслідки невиконання постачальником його обов`язків щодо своєчасного декларування податку на додану вартість і, як наслідок, сплачувати податок на додану вартість повторно разом із пенею. Суд вважає, що такі вимоги прирівнюються до надзвичайного обтяження для компанії-заявника, що порушило справедливий баланс, який повинен був підтримуватися між вимогами загальних інтересів та вимогами захисту права власності .
Отже, поширення на позивача ризиковості через стосунки з іншим ризиковими платником податків суперечить базовим принципам та основам податкового законодавства. Зокрема настання визначеної законом відповідальності повинно відбуватися у разі порушення податкового законодавства безпосередньо платником податків, якого притягнуто до відповідальності.
Окрім того, суд зазначає, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом у своїх рішеннях, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року у справі № 822/1817/18, від 21 травня 2019 року у справі № 0940/1240/18, від 12 листопада 2019 року у справі № 816/2183/18.
Також суд зауважує, що наведені у відзиві доводи щодо наявності у позивача операцій з придбання та реалізації товарів з певними ризиковими контрагентами є неприйнятними, оскільки перелік цих контрагентів наведений лише у відзиві. Натомість, у рішеннях про відповідність позивача критеріям ризиковості не зазначено цих контрагентів.
При цьому відповідачем не надано протоколів засідання Комісії, на якому прийняті оскаржені рішення та розглядались подані позивачем документи.
Відповідно до абз. 2 п. 25 Порядку №1165, Комісії регіонального рівня приймають рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно п. 27 Порядку №1165, Комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.
У відповідності з п. 40 Порядку №1165, засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду.
У разі потреби член комісії контролюючого органу подає голові комісії пропозиції щодо проведення додаткового засідання.
Рішення комісії контролюючого органу приймається шляхом відкритого голосування.
Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення.
Відповідно до п.п. 43-46 Порядку №45, матеріали засідання комісії контролюючого органу зберігаються десять років.
Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.
У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Верховний Суд у постанові від 05 січня 2021 року у справі № 640/10988/20 зазначив, що при вирішенні спорів такої категорії суди попередніх інстанцій з огляду на правове регулювання характер цих відносин мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного Рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу.
Судова практика вирішення податкових спорів виходить з презумпції добросовісності платника, тобто з презумпції економічної виправданості дій платника, що мають своїм наслідком отримання податкової вигоди, та достовірність відомостей у бухгалтерській та податковій звітності платника.
Суд вважає, що в даному випадку контролюючим органом не доведено наявності підстав для віднесення підприємства позивача до ризикових платників податків відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості.
Згідно з ч. 1, ч. 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Водночас, матеріали справи не містять належних, допустимих та достатніх доказів, які б давали підстави вважати, що відповідач довів правомірність оскаржуваного позивачем рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про відповідність ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» критеріям ризиковості платника податку.
Вказані рішення не дають чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для платника податку рішення.
Суд приймає до уваги доводи позивача про порушення прав та інтересів ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» оскаржуваним рішенням, оскільки внесення до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, перешкоджає провадженню господарської діяльності останнього з огляду на те, що реєстрація всіх податкових накладних, які Позивач подає на реєстрацію в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, автоматично зупиняється і це створює додаткові перешкоди в здійсненні господарських операцій з контрагентами - покупцями товарів, робіт, послуг.
Суд відхиляє доводи відповідача стовно не надходження до контролюючого органу документів від ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» у відповідності до вимог Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою № 1165, для виключення з переліку ризикових платників податків.
Вказані доводи відповідача спростовуються Повідомленням про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.
При цьому, з огляду на те, що відповідач не надав позивачу інформацію щодо підстав для віднесення до ризикових, зокрема не повідомив про ризикових контрагентів, останній не мав змоги подати документи щодо взаємовідносин з кожним із цих контрагентів.
Інших суттєвих доводів та/або доказів щодо обґрунтування правомірності вчинення оскаржуваних дій відповідачем суду не наведено та не надано.
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (ч. 1 ст. 2 КАС України).
Відповідно до ч.1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
З огляду на зазначене, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» про визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 21 грудня 2021 року № 76414 про відповідність ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» критеріям ризиковості платника податку є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до пункту 6 Порядку №1165, у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
З огляду на зазначене, для належного захисту порушених прав позивача, суд вважає необхідним зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податків.
Отже, адміністративний позов ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» підлягає задоволенню.
Розподіл судових витрат
Відповідно до ч. 1 ст. 132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, оскільки адміністративний позов задоволено, суд, у відповідності до приписів ст. 139 КАС України, здійснює розподіл судових витрат зі сплати судового збору на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області, рішення якого судом визнано протиправним та скасоване, у розмірі 2270,00 грн. (ставка судового збору за звернення до суду з даним позовом).
Керуючись ст.ст. 2, 5-9, 72, 74, 76-77, 90, 139, 205, 243-246, 250, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЛІДЕР БУД» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 21 грудня 2021 року № 76414 про відповідність товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЛІДЕР БУД» критеріям ризиковості платника податку.
Зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЛІДЕР БУД» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5; код ЄДРПОУ ВП: 44069166) за рахунок бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЛІДЕР БУД» (код ЄДРПОУ 43174837; 63003, м. Одеса, вул. Отамана Чепіги, буд. 29/1-А, приміщення 102) судовий збір у розмірі 2270, 00 грн. (дві тисячі двісті сімдесят гривень 00 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Позивач товариство з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЛІДЕР БУД» (код ЄДРПОУ 43174837; 63003, м. Одеса, вул. Отамана Чепіги, буд. 29/1-А, приміщення 102).
Відповідач Головне управління ДПС в Одеській області (адреса: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5; код ЄДРПОУ ВП:44069166).
Суддя О.В. Глуханчук
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2022 |
Оприлюднено | 11.10.2022 |
Номер документу | 106643749 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Глуханчук О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні