Постанова
від 14.12.2022 по справі 420/27592/21
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 грудня 2022 р.м.ОдесаСправа № 420/27592/21

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Коваля М.П.,

суддів Кравця О.О.,

Зуєвої Л.Є.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одеса апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2022 року, прийняте у складі суду судді Глуханчука О.В. в місті Одеса, по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЛІДЕР БУД» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

У грудні 2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЛІДЕР БУД» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області, в якому позивач просив суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 21 грудня 2021 року № 76414 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку;

- зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити ТОВ «БУДІВЕЛЬНО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЛІДЕР БУД» (код ЄДРПОУ: 43174837) з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2022 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЛІДЕР БУД» задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 21 грудня 2021 року № 76414 про відповідність товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЛІДЕР БУД» критеріям ризиковості платника податку. Зобов`язано Головне управління ДПС в Одеській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЛІДЕР БУД» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Не погоджуючись із вказаним рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС в Одеській області звернулось до П`ятого апеляційного адміністративного суду з апеляційною скаргою, в якій посилається на те, що при винесенні оскаржуваного рішення судом були зроблені висновки з порушенням норм матеріального та процесуального права, при цьому обставини справи не з`ясовані повно, об`єктивно та всебічно, тому просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Доводи апеляційної скарги ґрунтуються на тому, що рішенням комісії регіонального рівня №76414 від 21.12.2021 року вирішено (з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів) про відповідність ТОВ «БУДІВЕЛЬНО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЛІДЕР БУД» критеріям ризиковості платника податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Апелянт зазначає, що за результатами моніторингу реєстрації ТОВ «БУДІВЕЛЬНО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЛІДЕР БУД» податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних встановлені операції з придбання товару/послуг у контрагентів, які мають ознаки ризиковості: ТОВ «УНІВЕРСАЛБУДПІВДЕНЬ» (43508761), ТОВ «КБК ПІВДЕНЬ» (42169480). Також серед контрагентів з ознаками ризиковості встановлена реалізація: ТОВ «ОДЕСДЕМБУД» (42780479), ТОВ «КБК ФОРТІС» (42169480), ПП «ЮГ БУД ЛІДЕР» (42935896), ТОВ «ЛІДЕР БУД» (41025058), що свідчить про правомірність віднесення позивача до категорії ризикових платників податків.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, Позивач товариство з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЛІДЕР БУД» (надалі ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД»), код ЄДРПОУ 43174837, зареєстрований у якості юридичної особи 14.08.2019 року. Місцезнаходження юридичної особи: Україна, м. Одеса, вул. Отамана Чепіги, 29/1-А.

Основним видом економічної діяльності підприємства є: 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель.

Рішенням Комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14 вересня 2021 року №57885, ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД», код ЄДРПОУ 43174837, визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку. Підстава: п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Податкова інформація: встановлено операції з придбання та реалізації товару у/на суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості (а.с. 18).

Вказане рішення позивач отримав через електронний кабінет платника податку.

18 жовтня 2021 року директором ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» подані до Головного управління ДПС в Одеській області письмові пояснення вих. №18/10-2021 щодо невідповідності критеріям ризиковості платника податку (а.с. 19-20).

У своїх письмових поясненнях позивач зазначав, що податкова інформація має бути розшифрована та зазначена у рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, у т.ч. з зазначенням конкретних контрагентів з ознаками ризиковості. Не зазначення у рішенні розшифрування податкової інформації позбавляє права платника податків на подання таких документів з метою спростування доводів контролюючого органу щодо підстав та причин віднесення ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» до ризикових платників податків. Проте, у рішенні №57885 від 14.09.21 року у відповідному полі вказаний лише пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку та не наведено розшифрування, які ж саме операції з придбання та реалізації товару на суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості слугували підставою для віднесення позивача до переліку ризикових платників податку, що у свою чергу суперечить вимогам Порядку № 1165.

У відповідь на вказані пояснення, Головне управління ДПС в Одеській області листом від 22 жовтня 2021 року вих. №27714/6/15-32-18-02-1 повідомило, що за результатами моніторингу реєстрації ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН протягом 2021 встановлені операції:

- з придбання товару у контрагентів, які мають ознаки ризиковості (наприклад: пісок будівельний; щебень фр. 20-40; щебень фр.5-20; Wallmix В-3 Клей для газоблока, 25 кг; газобетон Д400:60:20:30; газобетон Д400: 60:20:40; Пустотна плита з напруженого бетону; Камінь керам.; цегла одинарна.; Арматура 10 мм А 500 С, міра (7214); Арматура 12 мм А 500 С, міра; пртланд цемент ПЦ II/А В-500Р-Н палетизований (25 кг) европакет на піддоні (1400 кг) (Івано-Франківськ); Бетон готовий до заливки; Клей для марування і шпаклювання ПБ 55; Блок із ніздрюватого бетону D400 С2; газобетон D400: 60:10:20; Плита ПД 18.2.6 к; Anserglob DCX-33, клей 25 кг; білий клей для плитки підвищення еластичності та адгезії 25 кг; диск алмазний по кераміці 125х22,23 мм; лист риф 5 мм 1,25х6,00 м; труба проф..; брус хв. порід оброблений 50х50х3000; дошка 16мм; відсів 0-5; піна монтажна проф. Мастер 65 954; бетон; бетон товарний М250 ПЗ; БСГс12/15 s-3 бетон готовий М200; газобетон Д 400 60х20х30; провід одескабель ШВВПн 2х2,5; та інше);

- з постачання товару/послуг контрагентами, які мають ознаки ризиковості (наприклад: комплекс будівельно-монтажних робіт паркінгу з вбудованими приміщеннями на розі вул. Ак. Сахарова та вул.. Висоцького на території Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області; відсів; суміш для влаштування покриття підлоги Мастер-Басис 25 кг; камінь керамічний; арматура 16; арматура №12 міра кл А500С; сітка зварна 25х25х-0,8 (1х30) оц.; сітка зварна оц. 20х20х0,1х1000; плита ОСБ 25001250; плити мінералові ТМ «Белтел» фасад 1000х600х100 мм; піна монтажна професійна МЕГА 65 850 мл; плита для пілвісної стелі з мінерального волокна 600х600х12 мм; ремонт внутрішніх приміщень Санаторного комплексу в м. Очаків, вул. Курортна,29 (Спальний комплекс №7) та інше).

Також у цьому листі зазначено, що відсутній факт надходження документів від ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» згідно вимог абз. 9 пункту 6 Порядку №1165, а саме: Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку та документів довільного формату. Виключення ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» з Переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку можливе у разі отримання в електронному вигляді документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (а.с. 22-25).

14 грудня 2021 року ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» в електронному кабінеті було подано Інформацію та документи необхідні для розгляду питання щодо виключення ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку (а.с. 26-34), про що свідчить квитанція №2 (а.с. 35).

Згідно опису додатків, позивачем було подано 101 документ.

Враховуючи відсутність конкретних посилань на операції та/або контрагентів у рішенні від 14 вересня 2021 року №57885 та листі від 22 жовтня 2021 року вих. №27714/6/15-32-18-02-1, ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» надало первинну документацію по чотирьом контрагентам за останні 3 місяці, а саме:

1) Договір поставки №1303 від 13.03.2021 року, укладений з ТОВ «ЛІДЄР-БУД» (Постачальник) (а.с. 37-39).

За цим договором ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» (Покупець) постачався щебінь.

03 лютого 2021 року сторонами було підписано видаткову накладну №1 на товар: щебінь фр. 5*20, кількість 28.57 т, загальною вартістю 15 000,00 грн. з ПДВ. Оплата здійснена згідно платіжного доручення №713 від 03.02.2021 року. Доставка товару здійснювалась автомобільним перевізником ФОП ОСОБА_1 за замовленням постачальника - ТОВ «ЛІДЄР-БУД» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» м. Одеса, вул. Канатна 15, на об`єкт будівництва, про що надані товарно-транспортні накладні №1-1, 1-2 від 03.02.2021 року.

05 березня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну №2 на товар: щебінь 5/20, кількість 22.856 т, загальною вартістю 12 000,00 грн. з ПДВ. Оплата здійснена згідно платіжного доручення №764 від 05.03.2021 року. Доставка товару здійснювалась автомобільним перевізником ТОВ «ЮГРЕС» за замовленням постачальника - ТОВ «ЛІДЄР-БУД» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» м. Одеса, вул. Канатна 15, на об`єкт будівництва, про що надано товарно-транспортну накладну №2 від 05.03.2021 року (а.с. 40-47).

2) Договір поставки №230 від 22.10.2020 року, укладений з ПП «ТОВ КРАФТ» (Постачальник) (а.с. 48-52).

Згідно видаткової накладеної від 12 лютого 2021 року №КТ12-02-27, ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» (Покупець) постачався товар: Арматура 12 міра А500 С А500 (9т); Арматура 8 міра А500 С (0,18 т) на загальну суму з ПДВ 192 834 грн. 12.02.2021 підписаний Акт надання послуг №КТ 12-02-27, за яким була надана послуга: транспортні послуги (1 послуга) загальна сума з ПДВ 1 500 грн. Доставка цього товару відбувалась ТОВ «КРАФТ» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт будівництва, про що свідчить товарно-транспортна накладна №12-02-27 від 12.02.2021. Оплата здійснена згідно платіжного доручення №717 від 10.02.2021, №749 від 25.02.2021.

12 лютого 2021 року сторонами підписано видаткову накладну № КТ12-02- 30 на товар: Арматура 16 міра А500 С (2,176 т); Арматура 20 міра А500 С (0,96 т) загальна сума з ПДВ 65 856 грн. За Актом надання послуг № КТ12-02-30 від 12.02.2021 надана послуга: послуги різання металопрокату (1 послуга) загальна сума з ПДВ 338 грн. Доставка цього товару відбувалась ТОВ «КРАФТ» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт будівництва, про що свідчить товарно-транспортна накладна №12-02-30 від 12.02.2021. Оплата покупцем - ТОВ «БТК Лідер Буд» здійснена згідно платіжного доручення №782 від 26.03.2021.

21 травня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну № КТ21-05-10 на товар: Арматура 12 міра А500 С (4.95 т); Круг 6.5 (0.06 Т); Круг 8 (0.1 т); Арматура 16 Документ сформований в системі «Електронний суд» 29.12.2021 7 міра А500 С (2.51 Т); Арматура 20 міра А500 С (0.96 т); Кутник 50х4 ст 3 ГОСТ 8509- 93 (0.076 т); Дріт вязальний d 1,2 Мм (0.1 т) на загальну суму 260 653,16 грн. з ПДВ. 21.05.2021 підписаний Акт надання послуг № КТ12-05-10, за яким надані послуги: різання металопрокату (1 послуга) 1 050 грн. без ПДВ; транспортні послуги (1 послуга) 1 458,33 без ПДВ; загальна сума з ПДВ 3010 грн. Доставка цього товару відбувалась ТОВ «КРАФТ» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт будівництва, про що свідчить товарно-транспортна накладна №12-05-10 від 21.05.2021. Оплата покупцем - ТОВ «БТК Лідер Буд» здійснена згідно платіжного доручення №896 від 31.05.2021.

12 травня 2021 сторонами підписано видаткову накладну № КТ12-05-30 на товар: Арматура 12 міра А500 С (7.93 т); Арматура 8 міра А500 С (0.4 т); Круг 8 (0.2 т); Дріт вязальний d 1,2 мм (0.2 т) на загальну суму 226 201,01 грн. з ПДВ. 12.05.2021 підписаний Акт надання послуг № КТ12-05-30, за яким надана послуга: транспортні послуги (1 послуга) 1 458,33 без ПДВ; загальна сума з ПДВ 1749,99 грн. Доставка цього товару відбувалась ТОВ «КРАФТ» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт будівництва, про що свідчить товарно-транспортна накладна №12-05-30 від 12.05.2021. Оплата покупцем - ТОВ «БТК Лідер Буд» здійснена згідно платіжних доручень №№885, 886 від 20.05.2021.

06 квітня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну №КТ06-04-63 на товар: Круг 6.5 (0.06 т); Круг 8 (0.1 т); Арматура 12 міра А500 С (4 т); Арматура 16 міра А500 С (2.43 т); Арматура 20 міра А500 С (0.96 т); Кутник 50х4 ст 3 ГОСТ 8509- 93 (0.076 т) на загальну суму 177 747,68 грн. з ПДВ. Доставка цього товару відбувалась ТОВ «КРАФТ» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт будівництва, про що свідчить товарно-транспортна накладна №06-04-63 від 06.04.2021. На підставі Акту надання послуг №КТ06-04-63 від 06.04.2021 надані послуги з різання металопрокату (1 послуга) вартістю 1 016,67 грн. без ПДВ; транспортні послуги (1 послуга) вартістю 1 458,33 без ПДВ; загальна сума з ПДВ 2 970 грн.

Оплата покупцем - ТОВ «БТК Лідер Буд» здійснена 15.04.2021, про що свідчить платіжне доручення №813 (а.с. 53-74).

У матеріалах справи наявні товарно-транспортні накладні, згідно яких автомобільний перевізник ТОВ «КБК ФОРТІС» здійснював на замовлення ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» перевезення будівельних матеріалів, вантажовідправник ТОВ ЮГРЕС» (а.с. 75-99).

3) Договір поставки №29/01/20-1 від 29.01.2020 року, укладений з ТОВ ЮГРЕС» (Постачальник) (а.с. 101-106).

За цим Договором ТОВ «БТК Лідер Буд» (Покупець) постачалась будівельна продукція, а саме:

- 05 березня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну №31 на товар: Клей ВСХ-33 (ЗИМА), 25 кг (50 шт.); Клей Anserglob ВСХ-33 25 кг (укр) (50 шт.); Гіпсокартон Кнауф Строймак 12.5мм (1.20*2.00) (укр) (140 шт.); Блок 1/2ФБС4 фунд. (1,2*4*6) (4 шт.) на загальну суму 20 000,00 грн. (а.с. 107). Доставка цього товару відбувалась ТОВ «ЮГРЕС» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт за адресою: м. Одеса, вул. Отамана Чепіги 29/1-А, згідно товаро-транспортних накладних №31 та №31-1 від 05.03.2021 (а.с. 107-109). Оплата покупцем - ТОВ «БТК Лідер Буд» здійснена 24.02.2021, згідно платіжного доручення №739 (а.с. 110).

- 11 червня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну №163 на товар: Блоки газобетонні AEROC D400-2.5 500/200/610 (1.83) паз.-гр. (43,92 м3) на загальну суму 86 645,38 грн. з ПДВ (а.с. 111). Доставка цього товару відбувалась ТОВ «ЮГРЕС» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт за адресою: м. Одеса, вул. Канатна 15, згідно товарно-транспортних накладних №163-1, 163-2, 163-2/1, 163-4 від 11.06.2021 (а.с. 112-115).

- 10 червня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну №339 на товар: Блоки газобетонні AEROC D400-2.5 500/200/610 (1.83) паз.-гр. (10,98 м3) на загальну суму 21 661,34 грн. з ПДВ (а.с. 116). Доставка цього товару відбувалась ТОВ «ЮГРЕС» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт за адресою: м. Одеса, вул. Канатна 15, згідно товарно-транспортних накладних №339 від 10.06.2021 (а.с. 117).

- 08 червня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну №338 на товар: Блоки газобетонні AEROC D400-2.5 500/200/610 гладкий (1.952) (19,52 м3) на загальну сума 38 509,06 грн. з ПДВ (а.с. 118). Доставка цього товару відбувалась ТОВ «ЮГРЕС» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт за адресою: м. Одеса, вул. Канатна 15, згідно товарно-транспортних накладних №338-1 та 338-2 від 08.06.2021 (а.с. 118-120).

Оплата покупцем - ТОВ «БТК Лідер Буд» здійснена 28.05.2021, згідно платіжного доручення №889 (а.с. 121).

- 30 квітня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну №137 за товар: Щебінь фр 5*20 (27,25т) на загальну суму 12 535 грн. (а.с. 122). Доставка цього товару відбувалась ТОВ «ЮГРЕС» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт за адресою: м. Одеса, вул. Канатна 15, згідно товарно-транспортних накладних №137 від 30.04.2021 (а.с. 123). Оплата покупцем - ТОВ «БТК Лідер Буд» здійснена, згідно платіжного доручення №858 від 30.04.2021 (а.с. 124).

- 29 квітня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну №120 на товар: Блоки газобетонні AEROC D500-2.5 150/200/610 гладкий (2,196) (21,96 м3); Газобетон JU-TON 60*40*10 (31,104 м3); Газобетон JU-TON 60*30*20 (22,464 м3) на загальну суму 147 854,96 грн. з ПДВ. (а.с. 125). Доставка цього товару відбувалась ТОВ «ЮГРЕС» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт за адресою: м. Одеса, вул. Канатна 15, згідно товарно-транспортних накладних №120-1, 120-2, 120-3, 120-4, 120-5, 120-6 від 29.04.2021 (а.с. 126-131).

- 28 квітня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну №119 за товар: Блоки газобетонні AEROC D400-2.5 300/200/610 гладкий (2,196) (5,6 м3); Блоки Документ сформований в системі «Електронний суд» 29.12.2021 9 газобетонні AEROC D400-2.5 400/200/610 гладкий (1,952) (7,656 м3); Блоки газобетонні AEROC D500-2.5 150/200/610 гладкий (2,196) (13,176 м3) на загальну суму 52 145,04 грн. (а.с. 132). Доставка цього товару відбувалась ТОВ «ЮГРЕС» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт за адресою: м. Одеса, вул. Канатна 15, згідно товарно-транспортних накладних №119-1, 119-2 від 28.04.2021 (а.с. 133-134).

Оплата покупцем - ТОВ «БТК Лідер Буд» здійснена 30.04.2021, згідно платіжного доручення №856 (а.с. 135).

- 27 квітня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну №98 за товар: Відсів гранітний фр. 0*5 (52,631т) на загальну суму 20 000 грн. (а.с. 136). Доставка цього товару відбувалась ТОВ «ЮГРЕС» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт за адресою: м. Одеса, вул. Канатна 15, згідно товарно-транспортних накладних №98-1, 98-2 від 27.04.2021 (а.с. 137-138). Оплата покупцем - ТОВ «БТК Лідер Буд» здійснена, згідно платіжного доручення від 15.04.2021 №829 (а.с. 139).

27 квітня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну №97 за товар: Відсів гранітний фр. 0*5 (40,8т); Пісок (3,84т) на загальну суму 17 116,80 грн. з ПДВ (а.с. 140). Доставка цього товару відбувалась ТОВ «ЮГРЕС» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт за адресою: м. Одеса, вул. Канатна 15, згідно товарно-транспортних накладних №2704-1, 2704-2, 2704-3, 2704-4, 2704-5, 2704-6, 2704-7, 2704-8 від 27.04.21 р. (а.с. 141-142).

26 квітня 2021 року сторонами підписано видаткову накладну №96 за товар: Щебінь гранітний фр. 20*40 (26,52т) на загальну суму 11 801,40 грн. з ПДВ (а.с. 140). Доставка цього товару відбувалась ТОВ «ЮГРЕС» на адресу покупця - ТОВ «БТК Лідер Буд» на об`єкт за адресою: м. Одеса, вул. Канатна 15, згідно товарно-транспортних накладних №2604-1, №2604-2, №2604-3, №2604-4, №2604-5 від 26.04.2021 (а.с. 92-99). Оплата покупцем - ТОВ «БТК Лідер Буд» була здійснена 30.04.2021 у розмірі 28 918,20 грн., про що свідчить платіжне доручення №857 (а.с. 100).

4) Договір поставки №2516 від 01.04.2020 року, укладений з ПП «ІТАЛ КЕРАМІКА» (Постачальник) (а.с. 227-227).

За цим договором на користь ТОВ «БТК Лідер Буд» (Покупець) постачались будівельні матеріали.

За результатами розгляду отриманих від платника податку інформації та копій документів від 14.12.2021 року №4, Комісією Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 21 грудня 2021 року №76414, яким ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД», код ЄДРПОУ 43174837, визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку. Підстава: п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Податкова інформація: встановлено операції з придбання та реалізації товару у/на суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості (а.с. 36).

Тобто, відповідачем не враховані подані ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» документи, як такі, що спростовують відповідність платника податку критеріям ризиковості.

Не погоджуючись із рішенням від 21 грудня 2021 року № 76414 про відповідність ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» критеріям ризиковості платника податку, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спірне питання, суд першої інстанції виходив з того, що матеріали справи не містять належних, допустимих та достатніх доказів, які б давали підстави вважати, що відповідач довів правомірність оскаржуваного позивачем рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про відповідність ТОВ «БТК ЛІДЕР БУД» критеріям ризиковості платника податку.

Вирішуючи дану справу в апеляційній інстанції, колегія суддів виходить з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України (ділі ПК України), на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165.

Згідно п. 3 Порядку № 1165 податкові накладні/ розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення. У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення. За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, затверджено форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Як встановлено судом, рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21 грудня 2021 року №76414 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку встановлено, що позивач відповідає критеріям ризиковості платника податків на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. При цьому, графа податкова інформація, яка заповнюється у разі відповідності пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, у рішенні від 21 грудня 2021 року №76414 відповідачем була заповнена наступним чином: «встановлено операції з придбання та реалізації товару у/на суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості».

Згідно додатку 4 Порядку № 1165 в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку обов`язково зазначається підстава його прийняття, зокрема, відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку розшифровується, яка саме податкова інформація.

Верховний Суд у постановах від 16 грудня 2020 року у справі № 340/474/20, від 5 січня 2021 року у справі № 640/10988/20, від 5 січня 2021 року у справі № 640/11321/20 зазначав, що при вирішенні спорів такої категорії суди, з огляду на правове регулювання і характер цих відносин, мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу.

Водночас, у рішенні від 21 грудня 2021 року №76414 не ідентифіковано конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції, а також не зазначено, на чому базуються висновки відповідача та якими обставинами (фактами) вони підтверджуються. Оскаржуване рішення не містить будь-яких обґрунтувань неможливості виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі поданих позивачем документів, та не містить посилань на те, які саме документи, надані позивачем, не спростували висновку про відповідність позивача критеріям ризиковості.

Таким чином, спірне рішення не містить обґрунтувань підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку.

Водночас, віднесення позивача до ризикових платників з тих підстав, що підприємство мало господарські стосунки із платниками податків, по відношенню до яких податковим органом прийнято рішення про відповідність останнього критеріям ризиковості, суд оцінює критично.

Так, поширення на позивача «ризиковості» через стосунки з іншим «ризиковими» платниками податків суперечить базовим принципам та основам податкового законодавства. Зокрема настання визначеної законом відповідальності повинно відбуватися у разі порушення податкового законодавства безпосередньо платником податків, якого притягнуто до відповідальності.

При цьому, судова практика вирішення податкових спорів виходить з презумпції добросовісності платника, тобто з презумпції економічної виправданості дій платника, що мають своїм наслідком отримання податкової вигоди, та достовірність відомостей у бухгалтерській та податковій звітності платника.

Термін «добросовісний платник», яке вживається у сфері податкових правовідносинах, не передбачає виникнення у платника додаткового обов`язку з контролю за дотриманням його постачальниками правил оподаткування, а сам платник не наділений повноваженнями податкового контролю для виконання функцій, покладених на податкові органи, а тому не може володіти інформацією відносно виконання контрагентами податкових зобов`язань. А відтак платник не може зазнавати негативних наслідків внаслідок діянь інших осіб, що перебувають поза межами його впливу.

Натомість, в досліджуваних господарських відносинах між позивачем та контрагентами ТОВ «УНІВЕРСАЛБУДПІВДЕНЬ» (43508761), ТОВ «КБК ПІВДЕНЬ» (42169480), контролюючим органом не спростовано наявність у позивача належних первинних документів, фізичних і технічних можливостей для здійснення операцій та наявністю зв`язку між фактом придбання такого товару / послуг і подальшою господарською діяльністю, що, в свою чергу, є обов`язковою умовою підтвердження реальності здійснення господарських операцій.

Водночас відсутність конкретизації щодо податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, з боку Комісії не тільки позбавляє права позивача на обґрунтоване та вмотивоване оскарження вказаних рішень, але і свідчить про недотримання суб`єктом владних повноважень вимог Конституції України щодо обов`язку діяти в межах повноважень, на підставі та у спосіб, встановлений законодавством.

Крім того, посилання апелянта на взаємовідносини з ТОВ «УНІВЕРСАЛБУДПІВДЕНЬ» (43508761), ТОВ «КБК ПІВДЕНЬ» (42169480), як на підставу для віднесення позивача до п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, є необґрунтованими та безпідставними, оскільки ці обставини не зазначалися в оскаржуваному рішенні від 21 грудня 2021 року №76414, що відповідно виключає можливість надання відповідних необхідних документів для виключення з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У цьому контексті суд звертає увагу апелянта на висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 17 грудня 2018 року (справа №509/4156/15-а), згідно яких адміністративний суд під час перевірки правомірності рішення суб`єкта владних повноважень, повинен надати правову оцінку тим обставинам, які стали підставою для його прийняття та наведені безпосередньо у цьому рішенні, а не тим, які в подальшому були виявлені суб`єктом владних повноважень для доведення правомірності свого рішення.

Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Здійснення моніторингу відповідності платника податків критеріям ризиковості є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.

Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 18.02.2020 року по справі №360/1776/19.

За таких обставин, колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції про наявність правових підстав для визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 21 грудня 2021 року №76414 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

При цьому колегія суддів вважає, що належним способом захисту прав позивача, який забезпечить їх ефективне поновлення, є зобов`язання Головного управління ДПС в Одеській області виключити позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, що прямо передбачено положеннями п.6 Порядку №1165.

Враховуючи викладене, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вони не спростовують висновків суду першої інстанції, яким повно та правильно встановлено обставини справи і ухвалено судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до положень статті 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи викладені обставини та з огляду на наведені положення законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а судове рішення без змін.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 292, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2022 року залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2022 року по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНО ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ЛІДЕР БУД» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Верховного Суду.

Головуючий суддя: М. П. Коваль

Суддя: О. О. Кравець

Суддя: Л. Є. Зуєва

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.12.2022
Оприлюднено19.12.2022
Номер документу107875151
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/27592/21

Ухвала від 02.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 14.12.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 03.11.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 03.11.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 05.10.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

Рішення від 05.10.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

Ухвала від 05.07.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

Ухвала від 20.06.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

Ухвала від 04.01.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні