Рішення
від 10.10.2022 по справі 120/4562/22
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

10 жовтня 2022 р. Справа № 120/4562/22

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Свентуха Віталія Михайловича, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "ОЛ-ЛИСА" до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області про визнання бездіяльності неправомірною та зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

до Вінницького окружного адміністративного суду надійшли матеріали позовної заяви Приватного підприємства "ОЛ-ЛИСА" до Вінницького відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області про визнання бездіяльності неправомірною та зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги мотивовані протиправною бездіяльністю відповідача щодо не розгляду у встановленому законодавством порядку заяви-розрахунку Приватного підприємства "ОЛ-ЛИСА" для надання матеріального забезпечення застрахованим особам на фінансування листка непрацездатності АДЛ №918396 від 26.07.2019 року до 28.11.2019 року по вагітності та пологах, виданого ОСОБА_1 .

Ухвалою від 20.06.2022 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Ухвалою від 08.08.2022 року замінено неналежного відповідача Вінницьке відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області належним відповідачем Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області.

Відповідно до пункту 6 статті 48 КАС України після заміни сторони, залучення другого відповідача розгляд адміністративної справи починається спочатку.

23.08.2022 року на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, оскільки страхувальнику ПП "ОЛ-ЛИСА" не відмовлено у здійсненні фінансування для виплати допомоги по вагітності та пологах, а тільки повідомлено, що після завершення розслідування правоохоронними органами позапланова перевірка буде продовжена та за її результатами буде повторно розглянуто питання щодо прийняття та опрацювання заяви - розрахунку і фінансування страхувальника для надання матеріального забезпечення за страховим випадком.

20.09.2022 року ОСОБА_1 подано відповідь на відзив, у якому остання вважає доводи відповідача необґрунтованими, а адміністративний позов таким, що підлягає задоволенню.

Ухвалою суду від 07 жовтня 2022 року у задоволенні клопотання представника відповідача про зупинення провадження у справі відмовлено.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 є керівником Приватного підприємства "ОЛ-ЛИСА", що підтверджується наказом №1 від 18.06.2019 року /а.с. 9/ та витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 6/.

23.08.2019 року Приватне підприємство "ОЛ-ЛИСА" звернулось до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області із заявою-розрахунком для надання матеріального забезпечення застрахованим особам на фінансування листка непрацездатності АДЛ №918396 по вагітності та пологах, виданого ОСОБА_1 на загальну суму 173067,30 грн.

Представник позивача вважає, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність щодо не розгляду у встановленому законодавством порядку заяви-розрахунку Приватного підприємства "ОЛ-ЛИСА" для надання матеріального забезпечення застрахованим особам на фінансування листка непрацездатності АДЛ №918396 від 26.07.2019 року до 28.11.2019 року по вагітності та пологах, виданого ОСОБА_1 , а тому звернулись до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначено Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" № 1105-XIV від 23.09.1999 року (далі - Закон №1105-XIV).

Відповідно до статті 1 Закону № 1105-XIV, (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - соціальне страхування) - система прав, обов`язків і гарантій, яка передбачає матеріальне забезпечення, страхові виплати та надання соціальних послуг застрахованим особам за рахунок коштів Фонду соціального страхування України.

Приписами частин першої та четвертої статті 4 Закону № 1105-XIV встановлено, що Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом. Кошти Фонду не включаються до складу Державного бюджету України та використовуються тільки за цільовим призначенням.

Згідно з статтею 16 Закону № 1105-XIV, застраховані особи мають право на: 1) безоплатне отримання інформації про порядок витрачання страхових коштів Фонду та роз`яснення з питань соціального страхування; 2) отримання у разі настання страхового випадку матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, передбачених цим Законом; 3) участь у розслідуванні страхового випадку, у тому числі за участі представника профспілкового органу або своєї довіреної особи; 4) послуги медичної реабілітації; 5) послуги професійної реабілітації, включаючи збереження робочого місця, навчання або перекваліфікацію, якщо загальна тривалість професійної реабілітації не перевищує двох років; 6) відшкодування витрат під час проходження медичної і професійної реабілітації на проїзд до місця лікування чи навчання і назад, витрат на житло та харчування, транспортування багажу, на проїзд особи, яка його супроводжує; 7) послуги соціальної реабілітації, включаючи придбання автомобіля, протезів, допомогу у веденні домашнього господарства, що надаються відповідно до законодавства; 8) оскарження дії страховика, страхувальника-роботодавця щодо надання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг; 9) судовий захист своїх прав.

Відповідно до частини першої статті 25 Закону №1105-XIV, допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами.

Допомога по вагітності та пологах застрахованій особі виплачується за весь період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календарних днів після пологів. Жінкам, віднесеним до 1-3 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, допомога по вагітності та пологах виплачується за 180 календарних днів зазначеної відпустки (90 - до пологів та 90 - після пологів). Розмір зазначеної допомоги обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів.

Статтею 26 Закону № 1105-XIV передбачено, що допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу), обчисленої у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і не залежить від страхового стажу. Сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць не повинна перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до Фонду, та не може бути меншою, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.

Згідно з частиною 3 статті 30 Закону № 1105-XIV, комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг. Комісія (уповноважений) із соціального страхування виконує свої функції відповідно до положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, яке затверджується правлінням Фонду.

Підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах за приписами частини першої статті 31 Закону № 1105-XIV є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності. У разі роботи за сумісництвом, за трудовим договором (контрактом) одночасно із здійсненням підприємницької чи іншої діяльності підставою для призначення допомоги є копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою (за наявності) за основним місцем роботи. Для застрахованих осіб, які одночасно здійснюють підприємницьку та іншу діяльність і не працюють на умовах трудового договору (контракту), копію листка непрацездатності засвідчує установа охорони здоров`я, яка його видає. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з Фондом.

Відповідно до статті 32 Закону № 1105-XIV, документи для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах розглядаються не пізніше десяти днів з дня їх надходження. Повідомлення про відмову в призначенні допомоги із зазначенням причин відмови та порядку оскарження видається або надсилається заявникові не пізніше п`яти днів після винесення відповідного рішення.

Так, звертаючись з позовом до суду, представник позивача просила визнати протиправною бездіяльність щодо не розгляду у встановленому законодавством порядку заяви-розрахунку Приватного підприємства "ОЛ-ЛИСА" для надання матеріального забезпечення застрахованим особам на фінансування листка непрацездатності АДЛ №918396 від 26.07.2019 року до 28.11.2019 року по вагітності та пологах, виданого ОСОБА_1 .

Як уже встановлено судом, 23.08.2019 року Приватне підприємство "ОЛ-ЛИСА" звернулось до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області із заявою-розрахунком для надання матеріального забезпечення застрахованим особам на фінансування листка непрацездатності АДЛ №918396 по вагітності та пологах, виданого ОСОБА_1 на загальну суму 173067,30 грн.

На підставі наказу по Вінницькому відділенню УВД ФСС України у Вінницькій області від 29.08.2019 року №196-ОД "Про проведення позапланової перевірки" відповідачем було розпочато позапланову перевірку правомірності призначення, правильності розрахунку допомоги по вагітності та пологах застрахованій особі ОСОБА_1 за рахунок коштів Фонду соціального страхування та обґрунтованості складання заяви-розрахунку на суму 173067,30 грн.

Наказом по Вінницькому відділенню УВД ФСС України у Вінницькій області від 02.09.2019 року №199-ОД позапланову перевірку ПП "ОЛ-ЛИСА" призупинено, оскільки в процесі перевірки виникла необхідність звернутись до Управління Держпраці у Вінницькій області та Головного управління Державної податкової служби у Вінницькій області для отримання додаткової інформації та роз`яснень.

Після отримання інформації від Управління Держпраці у Вінницькій області та Головного управління Державної податкової служби у Вінницькій області, відповідач вважаючи, що у діях директора ПП "ОЛ-ЛИСА" ОСОБА_1 вбачаються ознаки кримінального правопорушення, 18.11.2019 року звернувся до Вінницької місцевої прокуратури Вінницької області із заявою про вчинення кримінального правопорушення - заволодіння коштами Фонду соціального страхування шляхом зловживання службовим становищем.

На виконання ухвали слідчого судді Вінницького міського суду Вінницької області від 04.12.2019 року прокурором Вінницької місцевої прокуратури внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань та розпочато кримінальне провадження №42019020110000143 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 2 статті 191 КК України, за фактом вчинення неправомірних дій директором ПП "ОЛ-ЛИСА" ОСОБА_1 .

Матеріали кримінального провадження направлено до Лівобережного відділення поліції ГУНП у Вінницькій області.

На запит відповідача до керівника Вінницької окружної прокуратури щодо перевірки стану та активізацію досудового розслідування у кримінальному провадженні №42019020110000143 у листі від 24.03.2021 року №50.3-21 зазачено, що здійснення досудового розслідування вказаного кримінального провадження забезпечується слідчим відділенням Відділу поліції №1 Вінницького районного управління поліції ГУНП у Вінницькій області, та що з метою активізації досудового розслідування у кримінальному провадженні прокурором надано слідчому письмові вказівки з встановленням необхідних до проведення слідчих (розшукових) дій.

У зв`язку із відсутністю інформації про хід та результати досудового розслідування у кримінальному провадженні №42019020110000143 Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області вкотре звернулось до Вінницької окружної прокуратури Вінницької області із запитом №1046-02 від 28.06.2022 року щодо надання інформації про стан досудового розслідування у даному кримінальному провадженні.

19.07.2022 року за вх.№1402 Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області отримано лист Вінницької окружної прокуратури Вінницької області від 11.07.2022 року №50-3-21, в якому зазначено, що слідчим Відділу поліції №1 Вінницького районного управління поліції ГУНП у Вінницькій області старшим лейтенантом поліції Гриневич С.А. здійснювалося досудове розслідування у кримінальному провадженні №42019020110000143 від 11.12.2019 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 2 статті 191 КК України.

Також вказано, що за результатами досудового розслідування кримінального провадження №42019020110000143 слідчим Відділу поліції №1 Вінницького районного управління поліції ГУНП у Вінницькій області старшим лейтенантом поліції Гриневич С. А. 09.04.2021 року прийнято рішення про його закриття на підставі пункту 10 частини 1 статті 284 КПК України у зв`язку із закінченням строку досудового розслідування кримінального провадження.

Проте, ухвалою Вінницького міського суду Вінницької області від 12.08.2022 року по справі №127/15956/22 скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області задоволено, а постанову слідчого ВП №1 ВРУП ГУНП у Вінницькій області Гриневич С.А. від 09.04.2021 року про закриття кримінального провадження №42019020110000143 від 11.12.2019 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 2 статті 191 КК України скасовано.

Тобто, досудове розслідування у кримінальному провадженні №42019020110000143 продовжується.

При вирішенні спору суд враховує, що протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень треба розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу/його посадової особи, яка полягає (проявляється) в неприйнятті рішення чи в нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

Для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту неналежного та/або несвоєчасного виконання обов`язкових дій. Важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Крім того, потрібно з`ясувати юридичний зміст, значимість, тривалість та межі протиправної бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість/протиправність бездіяльності для прав та інтересів заінтересованої особи.

Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд у постановах №855/18/21 від 11 березня 2021 року, №855/38/21 від 09 жовтня 2021 року.

У даному випадку суд не вбачає допущення з боку відповідача протиправної бездіяльності щодо не розгляду заяви-розрахунку для надання матеріального забезпечення застрахованим особам на фінансування листка непрацездатності АДЛ №918396 по вагітності та пологах, оскільки відповідач вчиняє дії щодо з`ясування усіх необхідних обставин для належного опрацювання поданої заяви-розрахунку, про що неодноразово повідомляв листами №481-04/2-02-01 від 06.09.2019 року, №664-04-2-02-01 від 27.11.2019 року, №618-05/2-02-01 від 22.10.2020 року.

При цьому, суд вважає доцільним застосувати правовий висновок сформований Верховним Судом у публічно-правових відносинах щодо оскарження та визнання протиправною бездіяльністі суб`єкта владних повноважень, який полягає у тому, що дії є активною формою поведінки суб`єкта владних повноважень, які виражаються у прийнятті рішень або інших активних формах здійснення наданих повноважень, у зв`язку із чим в подальшому виникає публічно-правовий спір. У свою чергу, бездіяльність є формою пасивної поведінки (постанова Верховного Суду № 120/14148/21-а від 25 липня 2022 року).

У відповідності до положень частини першої статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.

Враховуючи відсутність судових витрат у даній справі, питання про їх розподіл судом не вирішується.

На підставі викладеного та керуючись ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: Приватне підприємство "ОЛ-ЛИСА" (пров. 2-й Топольського, 1-Б, м. Вінниця, 21000, ЄДРПОУ 35445807);

Відповідач: Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області (вул. Зодчих, 22, м. Вінниця, 21005, ЄДРПОУ 41315197);

Суддя Свентух Віталій Михайлович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.10.2022
Оприлюднено12.10.2022
Номер документу106686519
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі

Судовий реєстр по справі —120/4562/22

Постанова від 25.01.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 28.11.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 07.11.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Рішення від 10.10.2022

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Свентух Віталій Михайлович

Ухвала від 07.10.2022

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Свентух Віталій Михайлович

Ухвала від 07.08.2022

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Свентух Віталій Михайлович

Ухвала від 19.06.2022

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Свентух Віталій Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні