П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 120/4562/22
Головуючий у 1-й інстанції: Свентух Віталій Михайлович
Суддя-доповідач: Залімський І. Г.
25 січня 2023 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Залімського І. Г.
суддів: Сушка О.О. Мацького Є.М.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Приватного підприємство "ОЛ-ЛИСА" на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 10 жовтня 2022 року у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства "ОЛ-ЛИСА" до Вінницького відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області про визнання бездіяльності неправомірною та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
Приватне підприємство "ОЛ-ЛИСА" звернулось до Вінницького окружного адміністративного суду із позовом до Вінницького відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області, у якому просило суд:
- визнати протиправною бездіяльність Вінницького відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області щодо не розгляду у встановленому законодавством порядку заяви-розрахунку ПП "ОЛ-ЛИСА" від 23.08.2021 для надання матеріального забезпечення застрахованим особам на фінансування листка непрацездатності АДЛ №918396 від 26.07.2019 до 28.11.2019 по вагітності та пологах, виданого ОСОБА_1 ;
- зобов`язати Вінницьке відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області розглянути подану ПП "ОЛ-ЛИСА" заяву-розрахунок від 23.08.2021 для надання матеріального забезпечення застрахованим особам на фінансування листка непрацездатності АДЛ №918396 від 26.07.2019 до 28.11.2019 по вагітності та пологах, виданого ОСОБА_1 , про що прийняти відповідне рішення.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 10.10.2022 у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 10.10.2022 скасувати, прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до неповного з`ясування обставин справи і, як наслідок, невірного вирішення справи та прийняття необґрунтованого рішення.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що ПП "ОЛ-ЛИСА" подано відповідачу заяву-розрахунок від 23.08.2021 для надання матеріального забезпечення застрахованим особам на фінансування листка непрацездатності АДЛ №918396 від 26.07.2019 до 28.11.2019 по вагітності та пологах, виданого ОСОБА_1 , однак відповідачем вказану заяву не розглянуто.
Відповідач не подав відзиву або письмових пояснень на апеляційну скаргу.
Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 28.11.2022, з урахуванням п.3 ч.1 ст.311 КАС України, суд вирішив розглядати дану справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Встановлено, що ОСОБА_1 є керівником Приватного підприємства "ОЛ-ЛИСА", що підтверджується наказом №1 від 18.06.2019 та витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
23.08.2019 Приватне підприємство "ОЛ-ЛИСА" звернулось до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області із заявою-розрахунком для надання матеріального забезпечення застрахованим особам на фінансування листка непрацездатності АДЛ №918396 по вагітності та пологах, виданого ОСОБА_1 на загальну суму 173067,30 грн.
На підставі наказу по Вінницькому відділенню УВД ФСС України у Вінницькій області від 29.08.2019 року №196-ОД "Про проведення позапланової перевірки" відповідачем було розпочато позапланову перевірку правомірності призначення, правильності розрахунку допомоги по вагітності та пологах застрахованій особі ОСОБА_1 за рахунок коштів Фонду соціального страхування та обґрунтованості складання заяви-розрахунку на суму 173067,30 грн.
Наказом по Вінницькому відділенню УВД ФСС України у Вінницькій області від 02.09.2019 року №199-ОД позапланову перевірку ПП "ОЛ-ЛИСА" призупинено, оскільки в процесі перевірки виникла необхідність звернутись до Управління Держпраці у Вінницькій області та Головного управління Державної податкової служби у Вінницькій області для отримання додаткової інформації та роз`яснень.
Після отримання інформації від Управління Держпраці у Вінницькій області та Головного управління Державної податкової служби у Вінницькій області, відповідач вважаючи, що у діях директора ПП "ОЛ-ЛИСА" ОСОБА_1 вбачаються ознаки кримінального правопорушення, 18.11.2019 року звернувся до Вінницької місцевої прокуратури Вінницької області із заявою про вчинення кримінального правопорушення - заволодіння коштами Фонду соціального страхування шляхом зловживання службовим становищем.
На виконання ухвали слідчого судді Вінницького міського суду Вінницької області від 04.12.2019 року прокурором Вінницької місцевої прокуратури внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань та розпочато кримінальне провадження №42019020110000143 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 2 статті 191 КК України, за фактом вчинення неправомірних дій директором ПП "ОЛ-ЛИСА" ОСОБА_1 .
Матеріали кримінального провадження направлено до Лівобережного відділення поліції ГУНП у Вінницькій області.
На запит відповідача до керівника Вінницької окружної прокуратури щодо перевірки стану та активізацію досудового розслідування у кримінальному провадженні №42019020110000143 у листі від 24.03.2021 року №50.3-21 зазначено, що здійснення досудового розслідування вказаного кримінального провадження забезпечується слідчим відділенням Відділу поліції №1 Вінницького районного управління поліції ГУНП у Вінницькій області, та що з метою активізації досудового розслідування у кримінальному провадженні прокурором надано слідчому письмові вказівки з встановленням необхідних до проведення слідчих (розшукових) дій.
У зв`язку із відсутністю інформації про хід та результати досудового розслідування у кримінальному провадженні №42019020110000143 Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області вкотре звернулось до Вінницької окружної прокуратури Вінницької області із запитом №1046-02 від 28.06.2022 року щодо надання інформації про стан досудового розслідування у даному кримінальному провадженні.
19.07.2022 за вх.№1402 Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області отримано лист Вінницької окружної прокуратури Вінницької області від 11.07.2022 №50-3-21, в якому зазначено, що слідчим Відділу поліції №1 Вінницького районного управління поліції ГУНП у Вінницькій області старшим лейтенантом поліції Гриневич С.А. здійснювалося досудове розслідування у кримінальному провадженні №42019020110000143 від 11.12.2019 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.191 КК України.
Також вказано, що за результатами досудового розслідування кримінального провадження №42019020110000143 слідчим Відділу поліції №1 Вінницького районного управління поліції ГУНП у Вінницькій області старшим лейтенантом поліції Гриневич С. А. 09.04.2021 року прийнято рішення про його закриття на підставі пункту 10 частини 1 статті 284 КПК України у зв`язку із закінченням строку досудового розслідування кримінального провадження.
Ухвалою Вінницького міського суду Вінницької області від 12.08.2022 у справі №127/15956/22 скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області задоволено, а постанову слідчого ВП №1 ВРУП ГУНП у Вінницькій області Гриневич С.А. від 09.04.2021 про закриття кримінального провадження №42019020110000143 від 11.12.2019, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.191 КК України скасовано.
Матеріали справи не містять доказів прийняття Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області рішення за результатом розгляду вказаної заяви.
Позивач вважає, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність щодо не розгляду у встановленому законодавством порядку заяви-розрахунку Приватного підприємства "ОЛ-ЛИСА" для надання матеріального забезпечення застрахованим особам на фінансування листка непрацездатності АДЛ №918396 від 26.07.2019 року до 28.11.2019 року по вагітності та пологах, виданого ОСОБА_1 , а тому звернувся до суду.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що з відповідачем не допущено протиправної бездіяльності щодо не розгляду заяви-розрахунку для надання матеріального забезпечення застрахованим особам на фінансування листка непрацездатності АДЛ №918396 по вагітності та пологах, оскільки відповідач вчиняє дії щодо з`ясування усіх необхідних обставин для належного опрацювання поданої заяви-розрахунку, про що неодноразово повідомляв листами №481-04/2-02-01 від 06.09.2019, №664-04-2-02-01 від 27.11.2019, №618-05/2-02-01 від 22.10.2020.
Колегія суддів не погоджується із вказаним висновком суду першої інстанції та враховує наступне.
Відповідно до частин першої та четвертої статті 4 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" №1105-XIV від 23.09.1999 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (Закон №1105-XIV) Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом. Кошти Фонду не включаються до складу Державного бюджету України та використовуються тільки за цільовим призначенням.
Згідно з статтею 16 Закону № 1105-XIV, застраховані особи мають право на: 1) безоплатне отримання інформації про порядок витрачання страхових коштів Фонду та роз`яснення з питань соціального страхування; 2) отримання у разі настання страхового випадку матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, передбачених цим Законом; 3) участь у розслідуванні страхового випадку, у тому числі за участі представника профспілкового органу або своєї довіреної особи; 4) послуги медичної реабілітації; 5) послуги професійної реабілітації, включаючи збереження робочого місця, навчання або перекваліфікацію, якщо загальна тривалість професійної реабілітації не перевищує двох років; 6) відшкодування витрат під час проходження медичної і професійної реабілітації на проїзд до місця лікування чи навчання і назад, витрат на житло та харчування, транспортування багажу, на проїзд особи, яка його супроводжує; 7) послуги соціальної реабілітації, включаючи придбання автомобіля, протезів, допомогу у веденні домашнього господарства, що надаються відповідно до законодавства; 8) оскарження дії страховика, страхувальника-роботодавця щодо надання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг; 9) судовий захист своїх прав.
Відповідно до частини першої статті 25 Закону №1105-XIV, допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами.
Допомога по вагітності та пологах застрахованій особі виплачується за весь період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календарних днів після пологів. Жінкам, віднесеним до 1-3 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, допомога по вагітності та пологах виплачується за 180 календарних днів зазначеної відпустки (90 - до пологів та 90 - після пологів). Розмір зазначеної допомоги обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів.
Відповідно до статті 26 Закону №1105-XIV допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу), обчисленої у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і не залежить від страхового стажу. Сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць не повинна перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до Фонду, та не може бути меншою, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.
Згідно з частиною 3 статті 30 Закону № 1105-XIV, комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг. Комісія (уповноважений) із соціального страхування виконує свої функції відповідно до положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, яке затверджується правлінням Фонду.
Підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах за приписами частини першої статті 31 Закону №1105-XIV є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності. У разі роботи за сумісництвом, за трудовим договором (контрактом) одночасно із здійсненням підприємницької чи іншої діяльності підставою для призначення допомоги є копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою (за наявності) за основним місцем роботи. Для застрахованих осіб, які одночасно здійснюють підприємницьку та іншу діяльність і не працюють на умовах трудового договору (контракту), копію листка непрацездатності засвідчує установа охорони здоров`я, яка його видає. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з Фондом.
Відповідно до статті 32 Закону №1105-XIV, документи для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах розглядаються не пізніше десяти днів з дня їх надходження. Повідомлення про відмову в призначенні допомоги із зазначенням причин відмови та порядку оскарження видається або надсилається заявникові не пізніше п`яти днів після винесення відповідного рішення.
Аналіз наведених норм свідчить, що отримавши документи для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах, комісія (уповноважений) із соціального страхування протягом десяти днів з дня надходження таких документів зобов`язана розглянути такі документи. За результатом такого розгляду комісія (уповноважений) із соціального страхування має право прийняти рішення про відмову в призначенні допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах, яке видати або надіслати заявникові не пізніше п`яти днів після винесення відповідного рішення.
Встановлено, що 23.08.2019 Приватне підприємство "ОЛ-ЛИСА" звернулось до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області із заявою-розрахунком для надання матеріального забезпечення застрахованим особам на фінансування листка непрацездатності АДЛ №918396 по вагітності та пологах, виданого ОСОБА_1 на загальну суму 173067,30 грн.
Разом з цим, матеріали справи не містять доказів прийняття Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області рішення за результатом розгляду вказаної заяви.
Відповідно до пункту 2.20 Порядку перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання, затвердженого Постановою правління Фонду соціального страхування України від 02.10.2020 №23, у разі виявлення під час проведення перевірки страхувальника порушень порядку використання страхових коштів Фонду, відповідно до яких виникає необхідність звернення до компетентних органів, проведення документальних перевірок в інших страхувальників, приведенням документів бухгалтерського обліку та звітності у відповідність до вимог чинного законодавства, документальна перевірка може бути призупинена.
Призупинення проведення документальної перевірки оформляється наказом керівника відповідного робочого органу виконавчої дирекції Фонду (керівника відділення робочого органу виконавчої дирекції Фонду), копія якого не пізніше наступного робочого дня вручається керівнику або уповноваженій особі страхувальника під розписку або надсилається рекомендованим листом з повідомленням про вручення, з подальшим поновленням її проведення на невикористаний строк.
При цьому документальна перевірка може бути зупинена на загальний строк, що не перевищує тридцяти робочих днів.
У даному випадку, перевірка зазначених документів позивача триває з 2019 року, що значно перевищує граничний строк проведення такої перевірки, передбачений пунктом 2.20 вказаного Порядку. Тому, апеляційний суд критично розцінює доводи суду першої інстанції про те, що відповідач вчиняє дії щодо з`ясування усіх необхідних обставин для належного опрацювання поданої заяви-розрахунку, про що неодноразово повідомляв листами №481-04/2-02-01 від 06.09.2019, №664-04-2-02-01 від 27.11.2019, №618-05/2-02-01 від 22.10.2020.
У відповідності із ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до п.2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Зважаючи на те, що рішення суду першої інстанції є незаконним та необґрунтованим, що призвело до неправильного вирішення справи, рішення суду першої інстанції належить скасувати і ухвалити нове рішення про задоволення позову.
Відповідно до ч.6 ст.139 КАС України якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Згідно частин 1, 7 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки, за результатом судового розгляду даної справи суд апеляційної інстанції дійшов висновку про задоволення позову, позивачу підлягає поверненню за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень судовий збір в сумі 5675 грн.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу Приватного підприємство "ОЛ-ЛИСА" задовольнити.
Рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 10 жовтня 2022 року скасувати.
Ухвалити нове рішення.
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Вінницького відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області щодо не розгляду у встановленому законодавством порядку заяви-розрахунку Приватного підприємства "ОЛ-ЛИСА" від 23.08.2021 для надання матеріального забезпечення застрахованим особам на фінансування листка непрацездатності АДЛ №918396 від 26.07.2019 до 28.11.2019 по вагітності та пологах, виданого ОСОБА_1 .
Зобов`язати Вінницьке відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області розглянути подану Приватним підприємством "ОЛ-ЛИСА" заяву-розрахунок від 23.08.2021 для надання матеріального забезпечення застрахованим особам на фінансування листка непрацездатності АДЛ №918396 від 26.07.2019 до 28.11.2019 по вагітності та пологах, виданого ОСОБА_1 , про що прийняти відповідне рішення.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Вінницького відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області на користь Приватного підприємства "ОЛ-ЛИСА" судовий збір у розмірі 5675 грн.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Залімський І. Г. Судді Сушко О.О. Мацький Є.М.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.01.2023 |
Оприлюднено | 30.01.2023 |
Номер документу | 108610704 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Залімський І. Г.
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Свентух Віталій Михайлович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Свентух Віталій Михайлович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Свентух Віталій Михайлович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Свентух Віталій Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні