ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №380/19726/21
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 жовтня 2022 року
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Хоми О.П., розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до Ліцею №46 імені В`ячеслава Чорновола Львівської міської ради про зупинення експлуатації будівлі,
в с т а н о в и в :
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (далі позивач, ГУ ДСНС України у Львівській області) звернулося до суду з позовом до Ліцею №46 імені В`ячеслава Чорновола Львівської міської ради (далі відповідач, Ліцей №46 ім. В. Чорновола ЛМР), в якому просить зупинити експлуатацію будівлі Ліцею №46 ім. В. Чорновола ЛМР за адресою: 79060, місто Львів, вулиця Наукова, будинок 90 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення, окрім виконання робіт, пов`язаних із усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та технічної безпеки.
Позовні вимоги мотивовані тим, що під час проведення позапланового захожу державного нагляду (контролю) на предмет дотримання вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки виявлено ряд порушень, які викладені в актах перевірки від 29.07.2021 №107 та від 16.08.2022 №191. Виявленні порушення створюють загрозу для життя і здоров`я працівників та інших людей, що можуть там перебувати. Продовження експлуатації будівлі Ліцею №46 ім. В. Чорновола ЛМР без усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки становить загрозу виникнення пожежі та в подальшому перешкоджатиме її гасінню і евакуації людей з будівлі Ліцею №46 ім. В. Чорновола ЛМР.
Відповідачем позову не визнано з підстав, викладених у відзивах на позовну заяву. Зазначає, що ним вжито заходи щодо вирішення порушень, які викладені в акті перевірки від 29.07.2021 №107. Зокрема, укладено договір від 12.12.2021 №ПН-0712 на виготовлення проектно-кошторисної документації по об`єкту «Влаштування пожежної сигналізації у ліцеї №46 ім. В. Чорновола». Евакуаційні виходи розчищенні від сторонніх предметів. Укладено договір від 12.12.2021 №21/12/09-02 на виготовлення проектно-кошторисної документації по об`єкту «Капітальний ремонт електромережі у ліцеї №46 ім. В. Чорновола». Підвальні приміщення очищенні від сторонніх предметів та горючих матеріалів. Закуплено необхідну кількість вогнегасників. Встановлено решітки на вікнах у деяких кабінетах. Здійснено технічне обслуговування наявних вогнегасників. Враховуючи наведені обставини, просить відмовити у задоволенні позову.
Ухвалою від 15.11.2021 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без виклику сторін.
Відповідачем 29.12.2021 (вх. №99269) та 01.07.2022 (вх.№ 44949) подано відзиви на позовну заяву.
Позивачем 04.10.2022 (вх. №63117) подано заяву про долучення документів до матеріалів справи.
Суд, з`ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.
Наказом ГУ ДСНС України у Львівській області від 26.06.2021 №124 «Про проведення позапланових перевірок» передбачено проведення позапланових перевірок додержання законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки відповідно до графіків, по дошкільних навчальних закладах №1, загальноосвітніх навчальних закладах №2, серед яких з терміном перевірки 19-29.07.2021 визначено Ліцей №46 ім. В. Чорновола ЛМР за адресою: Україна, 79060, місто Львів, вулиця Наукова, будинок 90.
ГУ ДСНС України у Львівській області 29.06.2021 видано посвідчення за №72 на проведення позапланової перевірки Ліцею №46 ім. В. Чорновола ЛМР з 19.07.2021 по 29.07.2021.
Позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у будівлі Ліцею №46 ім. В. Чорновола ЛМР за адресою: 79060, місто Львів, вулиця Наукова, будинок 90 було проведено у період з 19.07.2021 по 29.07.2021 ГУ ДСНС України у Львівській області в особі провідного інспектора відділу запобігання НС управління запобігання НС та ЦЗ по Львівській МТГ ГУ ДСНС України у Львівській області Повстиним В.А. у присутності директора Ліцею №46 ім. В. Чорновола ЛМР Балаша Р.М.
За результатами позапланової перевірки складено акт від 29.07.2021 №107, яким встановлено ряд порушень:
- приміщення не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» (системою пожежної сигналізації, системою передавання тривожних сповіщень системою протидимного захисту, системою оповіщування про пожежу та управління евакуюванням людей (пункт 1.2 Розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ від 30.12.2014 №1417 (далі ППБУ));
- сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації будівлі школи, не забезпечено евакуаційним освітленням (пункт 2.31 глави 2 Розділу ІІІ ППБУ);
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не
здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів
(гвинтових, болтових, тощо) (пункт 1.6 Розділу ІV НАПБ 01-001-2014);
- основні евакуаційні виходи захаращені посторонніми предметами, які перешкоджають безпечній евакуації людей (пункти 2.24, 2.25, 2.30, 2.32-2.37 глави 2 розділу ІІІ ППБУ);
- електромережу у приміщеннях будівлі прокладено з порушенням вимог ПУЕ (пункти 1.1, 1.5, 1.9-1.11, 1.13-1.16, 1.18, 1.19, 1.22-1.14 глави 1 розділу IV ППБУ);
- підвальні приміщення захаращені посторонніми предметами та горючими матеріалами (пункти 2.11, 2.13, глави 2 розділу ІІІ ППБУ);
- об`єкт не забезпечено необхідною кількістю вогнегасників згідно вимог (пункт 3.15 глави 3 розділу V ППБУ);
- грати у приміщеннях де перебувають люди не виконані розсувними або знімними (пункт 2.16 глави 2, розділу ІІІ ППБУ);
- не здійснено технічне обслуговування усіх наявних вогнегасників (пункт 3.17 глави 3 розділу V ППБУ).
При цьому частина порушень, вказаних у акті перевірки від 29.07.2021 №107, вже були виявлені позивачем в ході проведення позапланової перевірки, що проводилася з 05.10.2020 по 19.10.2020, у зв`язку з чим видавався припис від 09.10.2020 №117.
Під час проведення позапланової перевірки з 19.07.2021 по 29.07.2021 року на ім`я директора Ліцею №46 ім. В. Чорновола ЛМР Балаша Р.М. складено протокол ЛВ №019150 від 29.07.2021 про адміністративне правопорушення, передбачене статтею 188-8 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Постановою ЛВ №018925 від 29.07.2021 директора Ліцею №46 ім. В. Чорновола ЛМР Балаша Р.М притягнуто до відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 188-8 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 1700 грн.
Директором Ліцею №46 ім. В. Чорновола ЛМР Балашем Р.М 02.08.2021 сплачено штраф у добровільному порядку.
ГУ ДСНС України у Львівській області в особі провідного інспектора відділу запобігання НС управління запобігання НС та ЦЗ по Львівській МТГ ГУ ДСНС України у Львівській області Повстиним В.А. у присутності директора Ліцею №46 ім. В. Чорновола ЛМР Богач М.В. у період з 10.08.2022 по 16.08.2022 проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у Ліцеї №46 ім. В. Чорновола ЛМР, розташованому за адресою: 79060, місто Львів, вулиця Наукова, будинок 90.
За результатами позапланової перевірки складено акт від 16.08.2022 №191, яким встановлено ряд порушень:
- приміщення не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» (системою пожежної сигналізації, системою передавання тривожних сповіщень системою протидимного захисту, системою оповіщування про пожежу та управління евакуюванням людей (пункт 1.2 Розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ від 30.12.2014 №1417 (далі ППБУ));
- сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням (пункт 2.31 глави 2 Розділу ІІІ ППБУ);
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не
здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів
(гвинтових, болтових, тощо) (пункт 1.6 Розділу ІV НАПБ 01-001-2014);
- основні евакуаційні виходи захаращені сторонніми предметами, які перешкоджають безпечній евакуації людей (пункти 2.24, 2.25, 2.30, 2.32-2.37 глави 2 розділу ІІІ ППБУ);
- електромережу у приміщеннях будівлі прокладено з порушенням вимог ПУЕ (пункти 1.1, 1.5, 1.9-1.11, 1.13-1.16, 1.18, 1.19, 1.22-1.14 глави 1 розділу IV ППБУ);
- підвальні приміщення захаращені посторонніми предметами та горючими матеріалами (пункти 2.11, 2.13, глави 2 розділу ІІІ ППБУ);
- об`єкт не забезпечено необхідною кількістю вогнегасників згідно вимог (пункт 3.15 глави 3 розділу V ППБУ);
- грати у приміщеннях, де перебувають люди, не виконані розсувними або знімними (пункт 2.16 глави 2, розділу ІІІ ППБУ).
ГУ ДСНС України у Львівській області, вважаючи, що наявні у Ліцеї №46 ім. В. Чорновола ЛМР порушення створюють загрозу для життя і здоров`я працівників та інших людей, що можуть перебувати в будівлі Ліцею №46 ім. В. Чорновола ЛМР за адресою: 79060, місто Львів, вулиця Наукова, будинок 90, звернулося до суду з даним позовом з вимогою про зупинення експлуатації будівлі школи.
При вирішенні спору, суд виходить з такого.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052 (далі Положення №1052) Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Згідно з пунктом 2 Положення №1052 ДСНС у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
Відповідно до пункту 3 Положення №1052 основними завданнями ДСНС є: 1) реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; 2) здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; 3) внесення на розгляд Міністра внутрішніх справ пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначених сферах; 4) реалізація в межах повноважень, передбачених законом, державної політики у сфері волонтерської діяльності.
Згідно з підпунктом 48 пункту 4 Положення №1052 ДСНС відповідно до покладених на неї завдань складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.
Відповідно до підпункту 27 пункту 4 Положення про Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (далі Головне управління), затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 №3 (у редакції наказу ДСНС від 12.11.2018 № 661) Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон № 877-V).
Відповідно до наданого у статті 1 Закону № 877-V визначення, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно до частини п`ятої статті 4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту регулює Кодекс цивільного захисту України.
Згідно до підпункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України від 02.10.2012 (далі КЦЗ України) до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до частини першої статті 68 КЦЗ України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
Згідно до частини другої статті 68 КЦЗ України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до положень статті 70 КЦЗ України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Матеріалами справи підтверджується наявність порушення Ліцеєм №46 ім. В. Чорновола ЛМР Правил пожежної безпеки, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ від 30.12.2014 №1417, які створюють загрозу виникнення пожежі та/або аварії і в подальшому перешкоджатимуть її гасінню і евакуації людей з будівлі Ліцею №46 ім. В. Чорновола ЛМР, розташованої за адресою: 79060, місто Львів, вулиця Наукова, будинок 90.
Відповідач, заперечуючи проти позову, долучив до матеріалів справи ряд доказів, які підтверджують часткове виконання робіт по усуненню окремих порушень.
Проте суд наголошує, що існування (не усунення відповідачем) хоча б одного з порушень, встановлених ГУ ДСНС України у Львівській, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до нього заходів реагування.
Саме такий правовий висновок у подібних правовідносинах викладений в постанові Верховного Суду від 26.06.2018 у справі №823/589/16.
ГУ ДСНС України у Львівській саме як контролюючий орган наділений дискреційними повноваженнями щодо встановлення наявності або відсутності порушень у сфері техногенної та пожежної безпеки, та лише цей орган здійснює прогнозування імовірності виникнення надзвичайних ситуацій, визначає показники ризику, а єдиним доказом усунення зафіксованих в акті перевірки порушень є результати повторної перевірки.
Саме такий правовий висновок у подібних правовідносинах викладений в постанові Верховного Суду від 29.10.2020 у справі №815/6378/17.
Судом встановлено, що вже після звернення до суду з цим позовом ГУ ДНЗС України у Львівській області з 10.08.2022 по 16.08.2022 проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Складений за результатами позапланової перевірки акт від 16.08.2022 №191 свідчить про не усунення відповідачем всіх порушень, відображених у акті від 29.07.2021 №107.
Суд зазначає, що недодержання суб`єктами господарювання вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
Саме такий правовий висновок у подібних правовідносинах викладений в постанові Верховного Суду від 10.09.2020 у справі № 620/1857/19.
Суд наголошує, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації будівлі, є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Водночас поняття «загроза життю та/або здоров`ю людини» є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
Вказане узгоджується з позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 25.02.2020 у справі №826/15768/18, яка врахована судом відповідно до частини п`ятої статті 245 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.
Суд звертає увагу, що захід реагування у вигляді повного зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо допущенні порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, а тому необхідність вжиття таких заходів слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи. Підстави для застосування заходів реагування мають бути підтверджені та існувати на день винесення судового рішення.
Оскільки на час проведення двох позапланових перевірок з 19.07.2021 по 29.07.2021 та з 10.08.2022 по 16.08.2022, а також на час розгляду справи доказів, які б підтверджували повне усунення відповідачем порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не надано, а ті порушення, які залишались, продовжують створювати загрозу життю та здоров`ю людей, призводять до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю людей, суд зазначає про наявність передбачених законом підстав для застосування до відповідача заходів реагування у виді зупинення експлуатації будівлі.
Вказане зумовлює висновок суду про обґрунтованість позовних вимог.
Водночас суд зазначає, що визначений позивачем спосіб виконання рішення шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення їх від джерел живлення, не тільки перешкоджатиме усуненню відповідачем порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, а й, фактично, унеможливить виконати вимоги органу контролю, у зв`язку з чим позовні вимоги в цій частині не підлягають до задоволення.
Ураховуючи наявність встановлених судом порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які на час розгляду справи відповідачем повністю не усунуто, продовження експлуатації будівлі Ліцею №46 ім. В. Чорновола ЛМР становить загрозу для життя і здоров`я працівників та інших людей, що можуть там перебувати, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ГУ ДСНС України у Львівській області підлягають до часткового задоволення шляхом зупинення експлуатації цієї будівлі до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
При цьому, суд зауважує, що застосування заходу реагування не є юридичною відповідальністю, а необхідним оперативним та превентивним заходом, мета якого усунути існування загрози життю та здоров`ю людей.
Відповідач не позбавлений права відновити експлуатацію відповідних будівель після повідомлення позивача як органу державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, про усунення ним усіх встановлених порушень.
Відповідно до положень статті 139 КАС України судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись ст.ст. 6-10, 14, 72-77, 90, 139, 159, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в :
Позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (вул. Підвальна, буд. 6, м. Львів, 79008, код ЄДРПОУ 38627339) до Ліцею №46 імені В`ячеслава Чорновола Львівської міської ради (вул. Наукова, буд. 90, м. Львів, 79060, код ЄДРПОУ 20834339) про зупинення експлуатації будівлі, - задовольнити частково.
Зупинити експлуатацію будівлі Ліцею №46 імені В`ячеслава Чорновола Львівської міської ради (вул. Наукова, буд. 90, м. Львів, 79060, код ЄДРПОУ 20834339) за адресою: 79060, місто Львів, вулиця Наукова, будинок 90 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, окрім виконання робіт, пов`язаних із усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
У задоволенні інших позовних вимог відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.П. Хома
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.10.2022 |
Оприлюднено | 13.10.2022 |
Номер документу | 106688349 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Хома Олена Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні