Ухвала
від 12.10.2022 по справі 420/3543/22
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

12 жовтня 2022 р.м.ОдесаСправа № 420/3543/22

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Зуєва Л.Є.

суддів: Коваля М.П. , Кравця О.О.

розглянувши можливість відкриття апеляційного провадження за апеляційною скаргою Одеської митниці на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 16 червня 2022 р. у справі № 420/3543/22 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ВЕДАНТА-АГРО" до Одеської митниці, як відокремлений підрозділ Державної митної служби України про визнання протиправними та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В :

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 16.06.2022 р. позов задоволено.

На зазначене рішення суду Одеська митниця подала апеляційну скаргу.

Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.08.2022 р. апеляційну скаргу Одеської митниці повернуто апелянту, через не сплату судового збору.

25.08.2022 р. Одеська митниця повторно подала до суду апеляційну скаргу на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 16.06.2022 р.

Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 29 серпня 2022 року, зазначена апеляційна скарга була залишена без руху з підстав, що по справі не сплачено судовий збір за подачу апеляційної скарги, а також пропущено строк звернення до суду на подання апеляційної скарги, було надано апелянту десять днів з дня вручення ухвали про залишення апеляційної скарги без руху для усунення недоліків поданої апеляційної скарги. У задоволенні клопотання про відстрочення сплати судового збору було відмовлено.

Згідно довідки про доставку електронного листа, Одеській митниці копія вищезазначеної ухвали суду про залишення апеляційної скарги без руху доставлена до електронного кабінету 30.08.2022 р.

13 вересня 2022 року на адресу П`ятого апеляційного адміністративного суду надійшло клопотання про поновлення строку апеляційного оскарження та відстрочення сплати судового збору. В обґрунтування поважності пропуску строку апеляційного оскарження представник апелянта посилається на те, що первинну апеляційну скаргу, повернуту судом апеляційної інстанції внаслідок невиконання вимог ухвали про залишення апеляційної скарги без руху, було подано із дотриманням строків апеляційного оскарження. Апелянт посилається на відповідну практику ЄСПЛ, та обмеження, пов`язані із введенням на території України воєнного стану.

Дослідивши зазначене клопотання щодо відстрочення сплати судового збору, колегія суддів вважає, що воно задоволенню не підлягає, оскільки таке питання було вирішено судом в ухвалі про залишення апеляційної скарги без руху від 29.08.2022 р., апелянтом в свою чергу інших поважних підстав неможливості сплатити судовий збір суду не зазначено.

Колегія суддів зазначає, що вичерпний перелік умов, згідно вимог ст. 133 КАС України та ст. 8 Закону України Про судовий збір, не містить таких підстав для відстрочення сплати судового збору, як відсутність можливості сплати судового збору суб`єктом владних повноважень у зв`язку з відсутністю відповідного фінансування та бюджетних асигнувань. При цьому, жодних доказів повідомлених суду обставин відсутності фінансування апелянтом до суду не надано як до апеляційної скарги так і на виконання вимог ухвали суду про залишення апеляційної скарги без руху.

Також, розглянувши клопотання Одеської митниці щодо поновлення пропущено строку звернення до суду, колегія суддів зазначає наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, оскаржуване рішення було прийняте 16 червня 2022 року, водночас апеляційну скаргу вперше направлено за допомогою системи "Електронний суд" до суду апеляційної інстанції 18 липня 2022 року в строки встановлені КАС України, проте ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16 серпня 2022 р. апеляційну скаргу було повернуто апелянту через не сплату судового збору.

25.08.2022 р. Одеська митниця повторно подала до суду апеляційну скаргу на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 16.06.2022 р., тобто з пропуском встановленого ст.295 КАС України строку звернення до суду.

Як зазначено у п. 6 ч. 5 ст. 44 КАС України, учасники справи зобов`язані виконувати процесуальні дії у встановлені законом або судом строки.

Законодавче обмеження строку оскарження судового рішення, насамперед, обумовлено специфікою спорів, які розглядаються в порядку адміністративного судочинства, а запровадження таких строків обумовлене досягненням юридичної визначеності у публічно-правових відносинах.

При вирішенні питання про поновлення строку суд надає оцінку обставинам, які слугували перешкодою для своєчасного звернення до суду, у взаємозв`язку інтервалів часу: з моменту закінчення встановленого КАС України строку апеляційного оскарження до дати звернення з апеляційною скаргою вперше; з моменту повернення вперше поданої апеляційної скарги/відмови у відкритті апеляційного провадження за вперше поданою апеляційною скаргою до дати повторного звернення з апеляційною скаргою і так далі.

Інститут строків в адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах, а також стимулює учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними; після їх завершення, якщо ніхто не звернувся до суду за вирішенням спору, відносини стають стабільними.

Підстави пропуску строку апеляційного оскарження можуть бути визнані поважними, строк поновлено лише у разі, якщо вони пов`язані з непереборними та об`єктивними перешкодами, труднощами, які не залежать від волі особи та унеможливили своєчасне, тобто у встановлений законом процесуальний строк подання касаційної скарги.

Отже, тільки наявність об`єктивних перешкод для своєчасної реалізації прав щодо оскарження судового рішення у апеляційному порядку у строк, встановлений процесуальним законом, може бути підставою для висновку про пропуск строку апеляційного оскарження з поважних причин.

Стосовно посилань апелянта на те, що первинна апеляційна скарга була подана вчасно, колегія суддів зазначає, що повторне звернення із апеляційною скаргою у стислі строки є поважною причиною для поновлення строку апеляційного оскарження виключно у разі усунення недоліків апеляційної скарги, що стали підставою для повернення первинної скарги.

Згідно висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 10.12.2020 року у справі №826/1402/17, та обставина, що суб`єкт владних повноважень звертається з первинною апеляційною скаргою у строк (яку було залишено без руху та повернуто з підстав несплати судового збору) не є підставою вважати пропуск строку поважним, оскільки невиконання вимог ухвали про залишення апеляційної скарги без руху не є поважною причиною пропуску строку апеляційного оскарження, адже не є такою, що не залежить від волі особи, яка її подає, і не надає такій особі права у будь-який необмежений після спливу строку апеляційного оскарження час реалізовувати право на оскарження судових рішень.

Водночас, докази сплати судового збору не були надані Одеською митницею ані під час звернення з первинною апеляційною скаргою, ані під час повторного звернення, що не свідчить про наявність поважних підстав для поновлення строку апеляційного оскарження.

Щодо посилань апелянта на введення воєнного стану суд зазначає, що відповідно до ст. 26 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» скорочення чи прискорення будь-яких форм судочинства в умовах воєнного стану забороняється, введення воєнного стану не впливає на процес здійснення судочинства. При цьому, станом на момент винесення зазначеної ухвали, суб`єкт владних повноважень, який є учасником адміністративної справи, відновив свою роботу та здійснює свої функції, в тому числі при здійсненні ним публічно-владних управлінських функцій на виконання делегованих повноважень. Сам факт існування певних обмежень, пов`язаних із введенням воєнного стану, не може вважатися поважною причиною пропуску строку звернення до суду, якщо такі обмеження об`єктивно не перешкоджали реалізувати своє право на звернення до суду у строки встановлені процесуальним законодавством України.

До того ж, суд вважає недоречними посилання апелянта на практику ЄСПЛ, оскільки висновки цього суду направлені на встановлення порушень Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) і захист прав людини (у виключних випадках - юридичної особи), а не органів державної влади. Правові висновки ЄСПЛ у порядку аналогії не можуть бути застосовані для захисту прав та інтересів суб`єктів владних повноважень, оскільки законодавство України побудовано, зокрема, на основі конституційного принципу, коли права, свободи людини та їх гарантії визначають спрямованість діяльності держави, а не навпаки. Тобто визначені законодавством права, свободи людини та їх гарантії не можуть бути притаманними органам державної влади, бо головним обов`язком останніх є утвердження і забезпечення прав і свобод людини.

Аналогічних висновків дійшла Велика Палата Верховного Суду у постанові від 05 березня 2020 року (справа № 9901/511/19).

Таким чином, доводи представника апелянта не свідчать про наявність поважних причин для поновлення строку на апеляційне оскарження рішення Одеського окружного адміністративного суду від 16 червня 2022 року.

Європейський суд з прав людини в рішенні від 07 липня 1989 року у справі Юніон Аліментаріа Сандерс С.А. проти Іспанії зазначив, що заявник зобов`язаний демонструвати готовність брати участь на всіх етапах розгляду, що стосуються безпосереднього його, утримуватися від використання прийомів, які пов`язані із зволіканням у розгляді справи, а також максимально використовувати всі засоби внутрішнього законодавства для прискорення процедури слухання.

У справі Європейського суду з прав людини «Стаббігс та інші проти Великобританії» визначено, що право на звернення до суду не є абсолютним і може бути обмеженим, в тому числі і встановленням строків на звернення до суду за захистом порушених прав.

Європейський суд з прав людини у своїх рішеннях зазначає про те, що процесуальні строки (строки позовної давності) є обов`язковими для дотримання. Правила регулювання строків для подання скарги, безумовно, мають на меті забезпечення належного відправлення правосуддя і дотримання принципу юридичної визначеності. Зацікавлені особи повинні розраховувати на те, що ці правила будуть застосовані (рішення Європейського суду у справі «Перез де Рада Каванілес проти Іспанії» від 28.10.1998 року, заява № 28090/95, пункт 45). Реалізуючи пункт 1 статті 6 Конвенції, кожна держава-учасниця цієї Конвенції вправі встановлювати правила судової процедури, в тому числі й процесуальні заборони і обмеження, зміст яких - не допустити судовий процес у безладний рух.

Згідно з ч. 3 ст. 298 КАС України, апеляційна скарга залишається без руху, якщо вона подана після закінчення строків, установлених КАС України, і особа, яка її подала, не порушує питання про поновлення цього строку, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані неповажними. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду апеляційної інстанції з заявою про поновлення строку або вказати інші підстави для поновлення строку.

Відповідно до положень ст. 299 КАС України суд апеляційної інстанції відмовляє у відкритті апеляційного провадження у справі, якщо скаржником у строк, визначений судом, не подано заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження або наведені підстави для поновлення строку на апеляційне оскарження визнані судом неповажними.

За таких обставин, оскільки наведені апелянтом причини пропуску строку на апеляційне оскарження є неповажними, колегія суддів приходить до висновку про наявність підстав для відмови у відкритті апеляційного провадження.

Керуючись ст.ст. 243, 248, 250, 286, 298, 299, 325, 328, 329 КАС України, -

У Х В А Л И В :

У відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Одеської митниці на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 16 червня 2022 р. відмовити.

Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту її підписання суддями та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя-доповідач Зуєва Л.Є.Судді Коваль М.П. Кравець О.О.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.10.2022
Оприлюднено14.10.2022
Номер документу106713883
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо

Судовий реєстр по справі —420/3543/22

Ухвала від 16.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 11.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 08.12.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

Ухвала від 10.11.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 26.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 18.10.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 12.10.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 28.08.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 15.08.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 20.07.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Зуєва Л.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні