Рішення
від 13.10.2022 по справі 520/5997/22
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

13 жовтня 2022 року № 520/5997/22

Харківський окружний адміністративний суд у складі судді Білової О.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Охоронне агентство "КИТ" (61164, м. Харків, проспект Перемоги, 59, к. 103, код ЄДРПОУ 39522497) до Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393), Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В

1. ІСТОРІЯ СПРАВИ

1.1. Короткий зміст позовних вимог

До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "Охоронне агентство "КИТ" з адміністративним позовом до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Харківській області, в якому просить суд:

- скасувати Рішення Головного управління ДПС у м. Харкові №3779117/39522497 від 09.02.2022 р. про відмову в реєстрації податкової накладної №2 віл 31.01.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 31.01.2022 року, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ОХОРОННЕ АГЕНТСТВО «КИТ» за датою її подання.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що позивачем подано для реєстрації податкову накладну №2 віл 31.01.2022 року, відповідно до якої постачальник (продавець) ТОВ «ОХОРОННЕ АГЕНТСТВО «КИТ» надав отримувачу (покупцю) ТОВАРИСТВУ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ВАГОННА ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ УКРАЇНИ послуги охорони (код згідно ДКПП 80.10), реєстрацію якої зупинено. На розблокування податкової накладної Позивачем подано за допомогою програми електронного документообігу «M.E.Doc» 02.02.2022 Повідомлення №1 про подання пояснень за копій документів щодо податкової накладної розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено та копії документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній, та правомірність її подання на реєстрацію, за результатами розгляду яких комісією прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №3779117/39522497 від 09.02.2022. Позивач вважає рішення Комісії про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних таким, що підлягають скасуванню, а податкову накладну такою, що підлягає реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки прийняте рішення не є обґрунтованим.

1.2. Процесуальні дії суду

Ухвалою судді від 10.08.2022 було відкрито спрощене позовне провадження у справі без повідомлення сторін в порядку ст.262 КАС України.

Позовна заява та ухвали суду були надіслані через систему Електронний суд та отримані відповідачами, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа в кабінет Електронного суду.

Ухвалою суду від 15.09.2022 витребувано у позивача належним чином засвідчену копію додаткової угоди до Договору про надання послуг з охорони вантажів №03/01 від 03.01.2022, яка надана позивачем на виконання ухвали суду.

1.3. Короткий зміст відзиву на позов.

Представник відповідача - Головного управління ДПС у Харківській області - не погодився з позовними вимогами та надав відзив на позов, в якому просив відмовити в задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що відповідач діяв в межах повноважень, на підставі та у спосіб, визначений чинним законодавством, а позивачем не надано для розблокування реєстрації податкових накладних необхідного обсягу первинних документів, зазначених у рішенні, зокрема, щодо зберігання, транспортування, навантаження, розвантаження товарів.

Представник відповідача, Державної податкової служби України, - правом надання відзиву не скористався, заяви про продовження строку на подання відзиву до суду не направив.

2. ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ

ТОВ «ОХОРОННЕ АГЕНТСТВО «КИТ» здійснює господарську діяльність у сфері охорони на підставі Ліцензії Міністерства внутрішніх справ України серія АЕ №642263 від 18.05.2015, рішення №439 від 16.04.2015.

Між ТОВ «ОХОРОННЕ АГЕНТСТВО «КИТ» та ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ВАГОННА ЛОГІСТИЧНА КОМПАНІЯ УКРАЇНИ» було укладено Договір про надання послуг з охорони вантажів №03 /01 від 03.01.2022 (далі Договір), відповідно до умов якого Замовник - ТОВ «ВЛК УКРАЇНИ» доручає, а Позивач (Виконавець) -ТОВ «ОА «КИТ» приймає на себе зобов`язання по охороні і супроводу вантажу при його перевезенні залізничним транспортом. В цілях цього Договору під вантажем маються на увазі зернові, зернобобові, олійні культури та продукти їх переробки.

Відповідно до п.п. 1.3 Договору вантаж приймається Виконавцем на станціях Південної, Південно-Західної. Одеської та Львівської залізниць. Фактом передачі вантажу Виконавцю є підписання акта приймання-передачі представниками сторін за цим договором.

10 січня 2022 р. Виконавцем - ТОВ «ОА «КИТ» на підставі Акту приймання-передачі №1 від 10 січня 2022 було прийнято під охорону вантаж Замовника - ТОВ "ВЛК УКРАЇНИ": зернові у кількості 10152.284 т., 155 вагонів.

Відповідно до п.п. 1.5 - 2.3 Договору Замовник зобов`язується своєчасно оплатити послуги Виконавця в порядку, передбаченому цим договором та відповідною додатковою угодою до нього. Оплата виконаних за цим договором послуг здійснюється Замовником згідно Акту наданих послуг по супроводженню вантажів на розрахунковий рахунок Виконавця в порядку, обумовленому в додатковій угоді, яка може передбачати часткову або повну передоплату.

Під час надання послуг охорони та супроводження вантажів на замовлення ТОВ «ВЛК УКРАЇНИ» дані послуги виконувались Товариством самостійно власними силами, у зв`язку з чим відсутнє придбання послуг по коду 80.10 та обсяг постачання не відповідає обсягу придбання таких послуг.

За результатами надання послуг між ТОВ «ОХОРОННЕ АГЕНТСТВО «КІТ» та ТОВ «ВЛК УКРАЇНИ» було складено Акт №1 від 31.01.2022 р. виконаних робіт за Договором про надання послуг з охорони вантажів №03/01 від 03.01.2022, відповідно до якого ТОВ «ОХОРОННЕ АГЕНТСТВО «КИТ» як Виконавцем були надані Замовникові - ТОВ «ВЛК УКРАЇНИ» послуги охорони за маршрутом Дробово-Барятинська-Чорноморськ-Порт-Експ у кількості 10152.284 т. З врахуванням затверджених тарифів із розрахунку 98.5 грн за 1 т. товару загальна вартість послуг по охороні Товару ТОВ «ВЛК УКРАЇНИ» склала 1 200 000.00 грн, у тому числі сума податку на додану вартість 200 000.00 грн.

На підставі погодженого сторонами Акту №1 від 31.01.2022 виконаних робіт Товариством - ТОВ «ОХОРОННЕ АГЕНТСТВО «КИТ» було виставлено Замовникові - ТОВ «ВЛК УКРАЇНИ» рахунок на оплату №б/н від 31 січня 2022.

Надані послуги були оплачені отримувачем - ТОВ "ВЛК УКРАЇНИ" шляхом перерахування грошових коштів на рахунок ТОВ «ОХОРОННЕ АГЕНТСТВО "КИТ" платіжним дорученням №302 від 31.01.2022 у розмірі 1 200 000.00 грн, призначення платежу «За послуги охорони та супроводу вантажу згідно Договору №03/01 від 03.01.2022, у т ч. ПДВ20% 200 000,00 грн», що підтверджується Випискою по банківському рахунку ТОВ «ОХОРОННЕ АГЕНТСТВО «КИТ» за 31.01.2022, яка завірена печаткою банку - AT «Ідея Банк».

За правилом першої події (в даному випадку як надання послуг, так і оплата в повному обсязі відбулися в один день), ТОВ «ОХОРОННЕ АГЕНТСТВО KИТ" виписано та подано для реєстрації податкову накладну №2 від 31.01.2022 року, відповідно до якої постачальник (продавець) ТОВ «ОХОРОННЕ АГЕНТСТВО «КИТ» (ІПН 395224920305) надав отримувачу (покупцю) ТОВАРИСТВУ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ВАГОННА ЛОПСТИЧНА КОМПАНІЯ УКРАЇНИ» (422823126511) послуги охорони (код згідно ДКПП 80.10). Загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку на додану вартість 1200000.00 грн., у тому числі сума податку на додану вартість - 200000.00 грн.

01.02.2022 ТОВ «ОХОРОННЕ АГЕНТСТВО «КИТ» отримало Квитанцію про реєстрацію податкової накладної розрахунку коригувань кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до якої в ЄРПН зареєстровано за №9015005260 податкову накладну від 31.01.2022 номер 2. Результат обробки поданого документу: «Документ прийнято. Реєстрація зупинена». Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 31.01.2022 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 80.10. відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій Запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в ПН РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

02.02.2022 ТОВ «ОХОРОННЕ АГЕНТСТВО «КИТ» направлено Повідомлення №1 про подання пояснень стосовно підтвердження інформації зазначеної в податковій накладній та пояснення, у яких визначено підстави для реєстрації податкової накладної №2 від 31.01.2022, разом з комплектом документів, які підтверджують підстави надання послуг охорони, а саме:

документ довільного формату №1 «Платіжне доручення №302 від 31.01.2022;

документ довільного формату №2 «Договір №03/01 від 03.01.2022.

09.02.2022 комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування прийнято Рішення №3779117/39522497 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 31.01.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Причиною відмови у реєстрації податкової накладної вказано підставу: ненадання платником податку копії розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Як додаткову інформацію контролюючим органом зазначено: платіжне доручення не завірене платником, банком.

Не погодившись з рішенням відповідача, ТОВ «ОХОРОННЕ АГЕНТСТВО «КИТ» подало скаргу на рішення Комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, з копіями документів у кількості 10 файлів:

документ довільного формату №1 «Ліцензія МВС України серія АГ № 642263 віл 18.05.2015»:

документ довільного формату №2 «договір №03 01 від 03.01.2022;

документ довільного формату №3 «Акт приймання-передачі №1 від 10.01.2022»:

документ довільного формату №4 «Акт виконаних робі і №1 від 31.01.2022 .

документ довільного формату №5 «Рахунок на оплату би від 31.01.2022»:

документ довільного формату №6 «Виписка по банківському рахунку ТОВ "Охоронне агентство "КИТ" від 31.01.2022»:

документ довільного формату №7 «Штатний розпис ТОВ "Охоронне агентство КИТ» від 01.12.2021»:

документ довільного формату №8 «Відомості про виплату заробітної плати №7, 8, 9 від 05.01.2022»;

документ довільного формату №9 «Повідомлення про об`єкти оподаткування . форма № 20-ОПП від 31.12.2021»;

документ довільного формату №10 «Скарга №1112 від 11.02.2022 .

Позивачем додатково також було надано документи, шо підтверджують наявність матеріально-технічної бази для надання послуг. Так. у ТОВ «ОХОРОННЕ АГЕНТСТВО «КИТ» наявний достатній трудовий ресурс для здійснення господарської діяльності у кількості 22 працівників штату згідно Штатного розпису, затвердженою 01.12.2021, інформація щодо яких наявна у податкового органу. Зазначеним працівникам нараховується заробітна плата, що підтверджується Відомостями про виплату заробітної плані (авансу) №7 від №8 від 29.12.2021. №9 від 05.01.2022.

Відповідно до норм Податкового кодексу. ТОВ «ОХОРОННЕ AГЕНТСТВО КИТ» подано до ДПІ у Шевченківському районі м. Харкова Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, форма № 20-ОПП, якою визначено об`єкти оподаткування платника податків.

За результатами розгляду скарги ТОВ "ОХОРОННЕ АГЕНТСТВО KИТ" отримало Рішення Комісії центрального рівня №9371/39522497/2 від 18.02.2022 за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 31.01.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до зазначеного рішення скаргу залишено без задоволення, рішення комісії регіонального рівня без змін. Підставою прийняття вказаного рішення зазначено ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.

Позивач вважає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної протиправним у зв`язку з чим звернувся до суду.

3. ПОЗИЦІЯ СУДУ

3.1. Оцінка доводів учасників справи і поданих до суду доказів

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам сторін, суд зазначає про таке.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до змісту частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною першою статті 6 КАС України закріплено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визначаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Згідно з частиною другою наведеної статті, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини (надалі ЄСПЛ).

Спеціальним законодавчим актом, який регулює спірні правовідносини, є Податковий кодекс України (надалі ПК України).

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п. 201.7 ст. 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Згідно з п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Вимоги щодо оформлення податкових накладних, їх видачі та внесення до ЄРПН встановлені ст. 201 Податкового Кодексу України.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПКУ на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Так, згідно з п. 201.10 ст. 201 ПКУ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платника податку.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Згідно з п.201.16. ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

11 грудня 2019 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).

Відповідно до п. 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Підпунктами 2, 3 пункту 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Пунктами 4,5,6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованого в МЮУ 13 грудня 2019 р. за № 1245/34216 (далі Порядок №520) визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Згідно з п. 7 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з п.п. 9-11 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, затверджені Постановою КМУ № 1165 твід 11.12.2019.

Так, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних була відповідність ПН/РК п. 1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій», відповідно до якого: Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 80.10 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.

Суд зазначає, що оскаржуване рішення Комісії ДПС є актом індивідуальної дії.

Правовий акт індивідуальної дії, виданий суб`єктом владних повноважень - документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований. Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти управління, є їх виражений правозастосовний характер.

Головною рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.

Натомість, оскаржуване рішення органу ДПС не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжують їх неоднозначне трактування, що в свою чергу, впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником додатків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Зазначений висновок узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини, рішення якого відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» від 23.02.2006 року є джерелом права.

У рішенні від 13 грудня 2001 року у справі «Церква Бесарабської Митрополії проти Молдови» Європейський суд з прав людини зазначив, що закон має бути доступним та передбачуваним, тобто вираженим з достатньою точністю, щоб дати змогу особі в разі необхідності регулювати його положеннями свою поведінку.

На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ("Лелас проти Хорватії", заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року; "Тошкуце та інші проти Румунії", заява №36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах.

Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків ("Лелас проти Хорватії", п. 74).

Судом встановлено, що у квитанції про зупинення реєстрації спірної податкової накладної не зазначено конкретного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про її реєстрацію.

Разом з тим, можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрації податкових накладних, безпосередньо залежить від чіткого формулювання податковим органом позиції про те, під який саме критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку, та які саме документи мають бути подані для усунення перешкод в реєстрації податкової накладної.

Таким чином, з підстав, наведених вище, посилання в квитанції на обставину «ПН/РК відповідає вимогам п. 1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій» не є достатньою чітким та не визначає конкретного порядку дій платника податків позивача щодо переліку необхідних для подання документів для розблокування реєстрації податкової накладної.

При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що у рішенні від 20 жовтня 2011 року Рисовський проти України ЄСПЛ підкреслив особливу важливість принципу належного урядування. Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси. Згідно з пунктом 71 вказаного рішення державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.

Судом встановлено, що до повідомлення позивачем було додано первинні документи, які підтверджують здійснення господарської операції по зупиненій податковій накладній, а саме: копію договору та платіжне доручення. Позивач зазначає, що під час прийняття рішення щодо відмови в реєстрації податкової накладної №2 від 31.01.2022. Комісією регіонального рівня не враховано галузевої специфіки здійсненої операції та не взято до уваги, що одночасно з поданням Пояснення Товариством надано комплект документів щодо наданих послуг, визначених умовами договору в тому числі Позивачем - ТОВ «ОХОРОННЕ АГЕНТСТВО «КИТ» надано розрахунковий документ, сгенерований в електронній формі, який містить всі необхідні реквізити.

Першим відповідачем (ГУ ДПС у Харківській області) було відмовлено у реєстрації ПН № 2 від 31.01.2022 позивачу з підстав ненадання розрахункових документів. Подаючи скаргу до ДПС України, позивач одночасно надав необхідні розрахункові документи другому відповідачу, проте скаргу було залишено без задоволення з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів)у тому числі рахунки-фактури, інвойси.

Однак судом встановлено, що предметом договору, на підставі якого проведено господарську операцію, за якою виписано спірну податкову накладну, було надання позивачем послуг з охорони вантажів.

Суд зазначає, що послуги є нематеріальним поняттям, а відтак їх надання не вимагає зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження, складських документів (інвентаризаційних описів), з огляду на що вказані податковим органом центрального рівня документи, які не надані позивачем разом зі скаргою, не можуть бути подані за результатом господарської операції з надання послуг, як це було у випадку позивача.

Вказані господарські операції підтверджуються наявними у матеріалах справи доказами, які надавалися позивачем відповідачу для розблокування податкової накладної, реєстрацію якої було зупинено.

Судом встановлено, що до Повідомлення ТОВ «ОА «КИТ» було надано органу ДПС в електронному вигляді всі необхідні документи, які підтверджують реальність здійснення операцій по зазначеній вище податковій накладній, серед яких були договір, докази здійснення оплати, пояснення.

Крім того, позивачем разом зі скаргою подано до центрального податкового органу документи на підтвердження реальності проведених операцій, зокрема: Ліцензія МВС України серія АГ № 642263 від 18.05.2015, договір №03 01 від 03.01.2022; Акт приймання-передачі №1 від 10.01.2022, Акт виконаних робі і №1 від 31.01.2022, Рахунок на оплату від 31.01.2022, Виписка по банківському рахунку ТОВ "Охоронне агентство "КИТ" від 31.01.2022, Штатний розпис ТОВ "Охоронне агентство КИТ» від 01.12.2021, Відомості про виплату заробітної плати №7, 8, 9 від 05.01.2022, повідомлення про об`єкти оподаткування . форма № 20-ОПП від 31.12.2021.

Позивачем додатково також було надано документи, що підтверджують наявність матеріально-технічної бази для надання послуг. Так. у ТОВ «ОХОРОННЕ АГЕНТСТВО «КИТ» наявний достатній трудовий ресурс для здійснення господарської діяльності у кількості 22 працівників штату згідно Штатного розпису, затвердженого 01.12.2021, інформація щодо яких наявна у податкового органу. Зазначеним працівникам нараховується заробітна плата, що підтверджується Відомостями про виплату заробітної плані (авансу) №7 від №8 від 29.12.2021. №9 від 05.01.2022.

На підставі дослідження доказів, наявних в матеріалах справи, достовірність та належність яких не спростована відповідачами, судом встановлено, що ненадання платником податку документів, які зазначені в рішенні Комісії, не відповідає дійсності та спростовується наявними у матеріалах справи доказами, а подані позивачем до Повідомлення первинні документи спростовують аргументи другого відповідача.

З огляду на встановлені в ході судового розгляду справи обставини, суд доходить висновку про недоведеність відповідачем - ГУ ДПС у Харківській області правомірності прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі, податкових накладних №3779117/39522497 від 09.02.2022, з огляду на що таке рішення підлягає скасуванню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 31.01.2022 р., суд вважає її обґрунтованою як похідну, з огляду на таке.

Відповідно до п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

3.2. Висновки за результатами розгляду справи

Виходячи з правової оцінки встановлених в ході розгляду справи обставин та доводів сторін, суд з метою ефективного захисту прав та інтересів позивача від порушень з боку суб`єкта владних повноважень приходить до висновку, що оскаржуване рішення комісії Головного управління ДПС у Харківській області про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкової накладної є необґрунтованим, оскільки платником податків - позивачем надано необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковою накладною, у реєстрації якої було відмовлено, а тому є таким, що підлягає скасуванню, а позовна вимога про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 31.01.2022 р. № 2, як похідна вимога, є також обґрунтованою та підлягає задоволенню.

Таким чином, позовні вимоги належить задовольнити в повному обсязі.

4. Розподіл судових витрат.

Розподіл судових витрат в частині сплаченого судового збору здійснюється відповідно до приписів ч. 1 ст. 139 КАС України шляхом стягнення з відповідачів на користь позивача судового збору, що підлягав сплаті при поданні даного позову.

Так, з матеріалів справи вбачається, що позивачем сплачено при поданні позову судовий збір в розмірі 4962,00 грн, в той час, як сума судового збору, що підлягала сплаті при поданні позову, складає 2481,00 грн.

Відтак, судом здійснюється розподіл судових витрат в розмірі 2481,00 грн.

При цьому позивач не позбавлений права звернутися до суду з заявою про повернення зайво сплаченого судового збору у порядку, встановленому чинним законодавством України.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 19, 241-247, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов задовольнити.

Скасувати Рішення Головного управління ДПС у м. Харкові №3779117/39522497 від 09.02.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 віл 31.01.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 31.01.2022 року, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ОХОРОННЕ АГЕНТСТВО «КИТ» датою її подання.

Стягнути з Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ ВП 43983495) за рахунок бюджетних асигнувань витрати по оплаті судового збору на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Охоронне агентство "КИТ" (61164, м. Харків, проспект Перемоги, 59, к. 103, код ЄДРПОУ 39522497) у розмірі 1196,50 грн (одна тисяча сто дев`яносто шість гривень 50 копійок).

Стягнути з Державної податкової служби України (Львівська площа, буд.8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) за рахунок бюджетних асигнувань витрати по оплаті судового збору на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Охоронне агентство "КИТ" (61164, м. Харків, проспект Перемоги, 59, к. 103, код ЄДРПОУ 39522497) у розмірі 1196,50 грн (одна тисяча сто дев`яносто шість гривень 50 копійок).

Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів шляхом подачі апеляційної скарги до Другого апеляційного адміністративного суду з дня складення повного тексту судового рішення.

Повний текст рішення складено 13.10.2022.

Суддя Білова О.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.10.2022
Оприлюднено17.10.2022
Номер документу106739504
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —520/5997/22

Ухвала від 15.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 10.04.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 28.02.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 28.02.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 12.12.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Рішення від 13.10.2022

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Білова О.В.

Ухвала від 14.09.2022

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Білова О.В.

Ухвала від 09.08.2022

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Білова О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні