ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"26" вересня 2022 р. м. Житомир Справа № 906/1420/21
Господарський суд Житомирської області у складі: судді Машевської О.П.
за участю секретаря судового засідання: Риданової Є.С.
за участю представників сторін:
від позивача-1: Желтухін О.В., представник КМУ, витяг з ЄДР 16.06.2022, наказ №244/04
від позивача-2: не прибув
від відповідача-1: не прибув
від відповідача-2: не прибув
взяла участь: Ревелюк Т.О., прокурор, посв. №058864 від 21.12.2020
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Заступника керівника Житомирської обласної прокуратури в інтересах держави в особі
1) Кабінету Міністрів України,
2) Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області
до 1) Народицької селищної ради
2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Екоагроферма"
про визнання незаконним та скасування рішення Народицької селищної ради, зобов`язання повернути земельну ділянку
В судовому засіданні 11.08.22р. оголошено перерву до 14:30год. 13.09.22р. та до 14:30 год. 26.09.22р. в порядку статті 216 ГПК України
Процесуальні дії по справі.
Господарським судом Житомирської області розглядається справа за позовом Житомирської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України та Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області до Народицької селищної ради і ТОВ "Екоагроферма" про:
- визнання незаконним та скасування рішення Народицької селищної ради №49 від 22.12.2020 про надання ТОВ "Екоагроферма" в оренду земельної ділянки та укладання попереднього договору оренди землі загальною площею 265,00 га із земель реформованого КСП ім. Леніна;
- зобов`язання ТОВ "Екоагроферма" повернути до земель запасу земельні ділянки загальною площею 265,00 га, які фактично вибули за актом приймання -передачі від 01.01.2021 із сформованих земельних ділянок з кадастровими номерами 1823755100:03:000:0224 та 1823755100:02:000:0006 шляхом її передачі Кабінету Міністрів України.
Ухвалою суду про відкриття провадження у справі від 04.01.22р. підготовче засідання призначено на 12:00 год. 03.02.22р.; ухвалою суду від 03.02.22р. підготовче засідання відкладено на 11:00 год. 28.02.22р.; ухвалою суду від 17.03.22р. підготовче засідання призначено на 12:00 год. 19.04.22р.; ухвалою суду від 19.04.22 підготовче засідання призначено на 14:10год. 17.05.22р.
Ухвалою суду від 17.05.22р. закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 14:30год. 07.06.22р.
Ухвалою суду від 08.06.22р. судове засідання відкладено на 14:30год. 21.06.22р., про дату, час та місце проведення якого учасників справи повідомлено належним чином.
У день проведення судового засідання 21.06.22р. на електронну пошту суду надійшла заява ТОВ "Екоагроферма" від 21.06.22р. ( вх. № г/с 01-44/55022) про зупинення у справі до перегляду у касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду судового рішення у справі № 910/5201/19 (надалі - Заява про зупинення провадження).
Ухвалою суду від 21.06.2022, серед іншого, продовжено стадію розгляду справи по суті та відкладено судове засідання на 12:00год. 11.08.22.
Ухвалою суду від 11.08.22р., серед іншого, у судовому засіданні оголошено перерву до 14:30год. 13.09.22р. для ознайомлення із повним текстом судового рішення Великої Палати Верховного Суду у справі №910/5201/19 від 20.07.2022.
Після перерви судове засідання 13.09.22р. продовжено і на стадії безпосереднього дослідження доказів повторно оголошено перерву до 14:30год. 26.09.22р. з наведених мотивів. Після перерви судове засідання продовжено, встановлено наявність повного тексту судового рішення Великої Палати Верховного Суду, завершено стадію безпосереднього дослідження доказів та проведено стадію судових дебатів.
Після виходу суду з нарадчої кімнати оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду про часткове задоволення позову.
Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.
Житомирська обласна прокуратура звернулася до суду в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України та Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області до Народицької селищної ради і ТОВ "Екоагроферма" з позовною заявою, в якій просить:
- визнати незаконним та скасувати рішення Народицької селищної ради №49 від 22.12.2020 про надання ТОВ "Екоагроферма" в оренду земельної ділянки та укладання попереднього договору оренди землі загальною площею 265,00 га із земель реформованого КСП ім. Леніна;
- зобов`язати ТОВ "Екоагроферма" повернути до земель запасу земельні ділянки загальною площею 265,00 га, які фактично вибули за актом приймання -передачі від 01.01.2021 із сформованих земельних ділянок з кадастровими номерами 1823755100:03:000:0224 та 1823755100:02:000:0006 шляхом її передачі Кабінету Міністрів України.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Народицька селищна рада прийняла рішення №49 від 22.12.2020, яким надано ТОВ "Екоагроферма" в користування земельну ділянку загальною площею 265,00 га із земель реформованого КСП ім. Леніна на території Народицьої селищної ради. 01.01.2021 між Народицькою селищною радою та ТОВ "Екоагроферма" укладено попередній договір оренди землі №6. Проте земельні ділянки з кадастровими номерами 1823755100:03:000:0224 та 1823755100:02:000:0006 не є землями комунальної власності, а за цільовим призначенням віднесені до земель запасу, категорія - землі сільськогосподарського призначення, на які накладено обмеження у використанні, оскільки мають статус радіоактивно забрудненої території.
Правовими підставами позову є те, що орган місцевого самоврядування в порушення вимог земельного законодавства прийняв рішення про передачу приватному суб`єкту господарювання земельні ділянки без виготовлення проекту землеустрою та без проведення земельних торгів з посиланням на ст. ст. 24, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. ст. 21, 635, 638 ЦК України, ст. 13, 14, 15 Закону України "Про оренду землі", ст. ст. 13, 15-2, 79-1, 122, 124, 126,134 ЗК України.
У відзиві на позов Народицька селищна рада звертає увагу, що прокурор не дотримався вимог ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" на підтвердження представництва інтересів держави в особі Кабінету Міністрів України , оскільки не подав наказ Генерального прокурора. Окрім того, за загальним правилом прокурором повинні бути чітко вказані та сформульовані інтереси держави , які потребують захисту чи порушені, та негативні наслідки, до яких призвело таке порушення. Однак позовна заява таких відомостей не містить. Надаючи в користування (оренду ) земельну ділянку, відповідач діяв в межах повноважень, та в порядок визначений чинним законодавством. Цільове призначення земельної ділянки не змінювалось , орендні відносини були узгоджені сторонами у відповідному попередньому договорі , який автоматично припинив би своє існування, в разі виготовлення проекту землеустрою чи укладення довгострокового договору оренди земельної ділянки . До матеріалів позову додано витяги з Державного земельного кадастру про обмеження у використанні земельних ділянок , які були проінвентаризовані ГУ Держгеокадастру у Житомирській області з метою виконання Меморандуму про співпрацю, укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області та Народицькою селищною ОТГ від 08.02.2018 з метою прийняття в комунальну власність Народицькою селищною ОТГ. В процесі проведення інвентаризації та формування вищезазначених земельних ділянок були помилково зазначені обмеження у їх використанні , що призвело до порушення прав селищної ради , оскільки орган місцевого самоврядування не має можливості зареєструвати їх на праві комунальної власності на підставі Закону України від 28.04.2021 № 1423 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин".
У відповіді на відзив ТОВ "Екоагроферма" доводить , що висновок прокурора про віднесення спірної земельної ділянки до зони безумовного (обов`язкового) відселення є безпідставним, оскільки на замовлення товариства спеціалізованою установою - Житомирською філією Державної установи "Інституту охорони ґрунтів України" здійснено агрохімічне обстеження ґрунтів сільськогосподарських угідь, у тому числі і на стан радіоактивного забруднення. В ході обстеження перевищення показників радіоактивного забруднення не виявлено. Орендовані товариством земельні ділянки знаходяться за межами населених пунктів. Так, земельна ділянка з кадастровим номером 1823755100:03:000:0224 знаходиться поблизу с.Ласки колишнього Народицького району, а земельна ділянка з кадастровим номером 1823755100:02:000:0006 - між населеними пунктами смт. Народичі та с. Ласки . При цьому, будь-які дослідження на предмет рівня радіоактивного забруднення вказаної земельної ділянки ні Головним управлінням Держгеокадастру в Житомирській області, ні розробником проекту землеустрою цієї земельної ділянки - Київською обласною філією Центру ДЗК, не проводились.
В ході судового вирішення спору учасники справи подавати наступні заяви по суті, за замістом яких підтримували доводи та заперечення щодо предмету спору - використання для сільськогосподарського виробництва земельних ділянок з кадастровими номерами 1823755100:03:000:0224 та 1823755100:02:000:0006 , які відповідно до відомостей з Державного земельного кадастру віднесені до радіоактивно забруднених земель.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
На звернення ТОВ "Екоагроферма" державна установа "Інститут охорони ґрунтів України" листом № 158-06/03.03/44 від 24.01.2020 повідомила, що провела радіологічне обстежень земель сільськогосподарського призначення, що були виведені із сільськогосподарського користування внаслідок їх радіоактивного забруднення у результаті аварії на Чорнобильській АЕС та які знаходяться на території Народицької селищної ради. На підставі отриманих результатів досліджень та керуючись законом України від 27.02.1991р. № 791а-ХІІ "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи", щодо існуючого критерію забруднення ґрунтового покриву земель, державна установа дійшла висновку, що обстежені земельні ділянки можуть використовуватися для ведення сільськогосподарського виробництва ( а.с. 25).
На запит Народицької селищної ради 20.11. 2020 отримано витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку розташованих у Народицькому районі земельних ділянок , сформованих із земель сільськогосподарського призначення, і зокрема:
- земельної ділянки з кадастровим номером 1823755100:02:000:0006 (цільове призначення: 16.00 землі запасу; площа 48,5062га; площа сільськогосподарських угідь, га: 0; нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, грн:0; площа несільськогосподарських угідь, га; 48,5062, нормативна грошова оцінка несільськогосподарських угідь, грн : 922622,84; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки:1 ( а.с.26);
- земельної ділянки з кадастровим номером 1823755100:03:000:0224 (цільове призначення: 16.00 землі запасу; площа 286,0552га; площа сільськогосподарських угідь, га: 0; нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, грн:0; площа несільськогосподарських угідь, га; 286,0552, нормативна грошова оцінка несільськогосподарських угідь, грн: 5440874,69; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки:1 ( а.с. 26 на звороті).
За картосхемою розміщення земельних ділянок, щодо яких проведено радіологічні дослідження зразків ґрунту державна установа "Інститут охорони ґрунтів України" судом встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 1823755100:03:000:0224 загальною площею 286,0552га сформована за рахунок земель поля № 31 ( площа 121 га), № 32 (36га), № 33 (80га), №34(28га) , які загалом утворюють площу 265,00 га ( а.с. 25, 27,28).
Судом встановлено, що рішенням Народицької селищної ради від 22.12.2020 р. № 49 вирішено надати ТОВ "Екоагроферма" в оренду земельну ділянку та укласти попередній договір оренди землі загальною площею 265,00га із земель реформованого КСП ім. Леніна ( надалі - Рішення № 49) (а. с. 21).
У п.1 Рішення № 49 селищною радою вирішено на період виготовлення проекту землеустрою та до укладення довгострокового договору оренди земельної ділянки укласти попередній договір оренди земельної ділянки з ТОВ "Екоагроферма" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 265,00 га із земель реформованого КСП ім. Леніна, на території Народицької селищної ради.
У п.2 Рішення № 49 селищною радою вирішено встановити орендну плату у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки ( а. с.21).
01.01.2021 між Народицькою селищною радою та ТОВ "Екоагроферма" підписано попередній договір оренди землі № 6 (а. с. 22), за умовами п. 2 якого в оренду ТОВ "Екоагроферма" передається земельна ділянка сільськогосподарського призначення (землі запасу селищної ради) загальною площею 265,00 га, у тому числі рілля 265,00 га (Додаток - викопіювання із плану землекористування Народицької селищної ради, кадастрові номери: 1823755100:03:000:0224, 1823755100:02:000:0006).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 5040445,75грн ( п.5 договору).
Земельна ділянка, яка передається в оренду, немає недоліків, які б могли б перешкоджати ефективному використанню земельної ділянки за цільовим призначенням ( п.6 договору).
Договір укладено з 01.01.2021 по 01.12.2021, строком на 11 місяців (п. 8 договору).
Відповідно до п. 15, 16 договору, земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Цільове призначення земельної ділянки: землі сільськогосподарського призначення (землі запасу селищної ради).
01.01.2021 між Народицькою селищною радою та ТОВ "Екоагроферма" складено та підписано акт прийому-передачі земельної ділянки від 01.01.2021 р., який є додатком до попереднього договору оренди № 45, за умовами якого Народицька селищна рада передала, а ТОВ "Екоагроферма" прийняло земельну ділянку площею 265,00 га, яка знаходиться на території Народицької селищної ради Житомирської області біля населеного пункту смт Народичі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а. с. 29).
За відомостями витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за №№ НВ-1816435372021 та НВ-1816435242021 від 21.10.2021 судом додатково встановлено, що :
- земельна ділянка з кадастровим номером 1823755100:03:000:0224 загальною площею 286,0552га сформована на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель від 24.11.2018, як об`єкт цивільного права зареєстрована 26.11.2018 та на всю площу якої поширюється безстрокове обмеження у використанні, як території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи відповідно до постанови КМУ від 23.07.1991 №106 "Про організацію виконання постанов ВР Української РСР про порядок ведення в дію законів Української РСР "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи" та "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" 23.07.1991 ( а.с. 29-30);
- земельна ділянка з кадастровим номером 1823755100:02:000:0006 загальною площею 48,5062га сформована на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель від 15.11.2019, як об`єкт цивільного права зареєстрована 21.11.2019 та на всю площу якої поширюється безстрокове обмеження у використанні, як території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи відповідно до постанови КМУ від 23.07.1991 №106 "Про організацію виконання постанов ВР Української РСР про порядок ведення в дію законів Української РСР "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи" та "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" 23.07.1991 ( а.с. 34-39).
На підставі ч.8 ст. 82 ГПК України судом оглянуто веб-сайт (сторінку) Народицької селищної ради в мережі Інтернет за посиланням https://narodycka-gromada.gov.ua/docs/990763/ та https://rada.info/upload/users_files/04346480/docs/0be3091b22191952d607a18f30d37319.pdf, на якій збережено рішення селищної ради від 13.07.2021 №319 «Про затвердження Положень та встановлення місцевих податків і зборів на території Народицької територіальної громади» та додаток 3 до цього рішення "Положення про порядок обчислення та сплати земельного податку на території Народицької селищної територіальної громади", з яких встановлено, що не підлягають оподаткуванню земельним податком:
- сільськогосподарські угіддя зон радіоактивно забруднених територій, визначених відповідно до закону такими, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи (зон відчуження, безумовного (обов`язкового) відселення, гарантованого добровільного відселення і посиленого радіоекологічного контролю), і хімічно забруднених сільськогосподарських угідь, на які запроваджено обмеження щодо ведення сільського господарства ( п.п. 5.7.1 п.5.7 Положення);
- землі сільськогосподарських угідь, що перебувають у тимчасовій консервації або у стадії сільськогосподарського освоєння ( п. 5.7.2. п.5.7 Положення).
Судом встановлено, що до звернення з цим позовом до суду, Житомирською обласною прокуратурою надіслано повідомлення № 15/1-601вих-21 від 21.07.21р. Кабінету Міністрів України , у якому викладені аргументи щодо виявлених порушень інтересів держави у сфері земельного законодавства , короткий зміст яких судом викладається у рішенні суду ( надалі - Повідомлення КМУ від 21.07.21р.).
У Повідомленні КМУ від 21.07.21р. прокуратура повідомляє вищому органу у системі органів виконавчої влади про наступне:
- відповідно до ч. 8 ст. 122 ЗК України Кабінет Міністрів України уповноважений передавати у користування земельні ділянки зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
- всупереч вимог ч. 8 ст. 122 ЗК України Народицька селищна рада розпорядилася землями реформованого КСП ім. Леніна загальною площею 265,00га, розташованими на території Народицької селищної ради, за рахунок сформованих земельних ділянок з кадастровими номерами 1823755100:03:000:0224 та 1823755100:02:000:0006, шляхом прийняття незаконного рішення № 49 від 22.12.2020 про передачу в оренду ТОВ "Екоагроферма" вказаної земельної ділянки на період виготовлення проекту землеустрою та до укладення довгострокового договору оренди земельної ділянки за прийнятим;
- оскільки вчинені органом місцевого самоврядування дії порушують інтереси держави в особі Кабінету Міністрів України, є підстави останньому вирішити питання звернення з позовом про їх поновлення, або ж повідомити причини, що перешкоджають вжиттю таких заходів, або ж у разі відсутності заперечень щодо представництва інтересів держави в суді прокуратурою підтвердити це письмово (а.с. 41-42).
В свою чергу, Повідомлення КМУ від 21.07.21р. Кабінет Міністрів України скерував Мін`юсту, Міндовкілля, ДАЗВ та Держгеокастру для розгляду згідно з компетенцією , відповідного реагування та надання відповіді прокурору ( а.с. 46).
Міністерство юстиції України листом № 22808-21 від 20.09.21р. повідомило прокуратуру про те, що на території Житомирської області відповідно до державних актів на право постійного користування землею серії Б №021922, виданого Адміністрації зони відчуження виконавчим комітетом Народицької районної Ради народних депутатів у 1993 році, та серії Б№078357, виданого Адміністрації зони відчуження виконавчим комітетом Овруцької районної Ради народних депутатів у 1993 році, у ДАЗВ перебувають у постійному користуванні землі колишніх населених пунктів сіл Нове Шарне, Омельники, Мотилі та Довгий Ліс Народицького району Житомирської області та землі колишніх населених пунктів сіл Журба, Деркачі та Липські Романи Овруцького району Житомирської області, межі яких в натурі не встановлено ( надалі - лист Мінюсту № 22808-21).
На зазначених землях, наголошується у листі Мінюсту № 22808-21, неможливе подальше проживання населення, одержання сільськогосподарської та іншої продукції, продуктів харчування, що відповідали б республіканським ма міжнародним допустимим рівням вмісту радіоактивних речовин, або які недоцільно використовувати за екологічними умовами.
У листі Мінюсту № 22808-21, з посиланням на Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою КМУ від 14.01.2015 №15, звернуто увагу на те, що Держгеокастр уповноважений, зокрема, надавати експертні висновки щодо зміни зон радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; надавати відомості з Державного земельного кадастру у формі витягів з Державного земельного кадастру про обмеження у використанні земель; вносити у встановленому порядку до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотання, зокрема щодо: приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель; припинення права користування земельною ділянкою відповідно до закону.
У листі Мінюсту № 22808-21 також проінформовано прокурора про те, що Держгеокастр довів до відома Міністерства юстиції України інформацію про те, що стосовно зазначених прокуратурою фактів порушень вимог земельного законодавства, здійснено заходи державного контролю і складено відповідні акти перевірок дотримання вимог земельного законодавства та інші заходи ще будуть проведені.
Водночас у листі Мінюсту № 22808-21 звернуто увагу прокурора на те, що з листів прокуратури неможливо встановити , чи наявні актуальні висновки експертних досліджень та чи не змінився рівень радіаційного забруднення земель, про які зазначено в даних листах станом на теперішній час, і чи залишаються вони радіоактивно забрудненими та підпадають під ознаки території , на яку накладено обмеження на підставі постанови КМУ від 23.07.1991 № 106 "Про організацію виконання постанов Верховної Ради Української РСР про порядок введення в дію законів Української РСР " Про правовий режим території , що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи".
З посиланням на п.3 ч.4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" Міністерство юстиції України у листі Мінюсту № 22808-21 звертає увагу на те, що одними із обов`язкових вимог, які ставляться до позивача, є доведення моменту, з якого останній дізнався про порушення своїх прав та інтересів, однак обставини, викладені у листі прокуратури не дають підстав встановити, з якого саме моменту КМУ України дізнався про порушення прав, та якими документами зазначені обставини можна підтвердити. Для звернення до суду в інтересах та від імені Уряду, також необхідно підготувати спільну правову позицію за участю центральних органів виконавчої влади, які безпосередньо реалізують державну політику у сфері земельних правовідносин. Разом з тим, існуюча судова практика дає підстави вважати, що ефективним захистом інтересів держави у подібних правовідносинах є звернення органів прокуратури до суду після встановлення в ході перевірки діяльності окремих органів державної влади/органів місцевого самоврядування фактів порушень положень чинного законодавства. У разі звернення органів прокуратури до суду із відповідним позовом та відкриття провадження у справі, Міністерством юстиції України та його територіальними органами буде забезпечено самопредставництво інтересів КМУ України у суді та сформовано правову позицію щодо заявлених позовних вимог ( а. с. 54).
З метою дотримання вимог ч.3 ст. 23 "Закону України "Про прокуратуру" на лист від 23.10.2021 №15/1-90вих-21 щодо можливості пред`явлення позовів в інтересах держави в особі КМУ отримано згоду Офісу Генерального прокурора (а.с. 63).
Також, як встановлено судом, до звернення з цим позовом до суду, Житомирською обласною прокуратурою надіслано повідомлення № 15/1-640вих-21 від 22.07.21р. Головному управлінню Держгеокастру у Житомирській області, у якому викладені аргументи щодо виявлених порушень інтересів держави у сфері земельного законодавства , короткий зміст яких судом викладається у рішенні суду ( надалі - Повідомлення Держгеокадастру від 22.07.21р.).
У Повідомленні Держгеокадастру від 22.07.21р. прокуратура повідомляє органу виконавчої влади про наступне:
- з витягу з Державного земельного кадастру вбачається, що на надані Народицькою селищною радою в оренду ТОВ "Екоагроферма" землі загальною площею 265,00га за рахунок сформованих земельних ділянок з кадастровими номерами 1823755100:03:000:0224 та 1823755100:02:000:0006 накладені обмеження у використанні , оскільки вони мають статус радіоактивно забрудненої території ;
- виходячи з вимог ст.10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", інших нормативно-правових актів, Держгеокадастр вправі здійснювати у вказаних правовідносинах заходи державного контролю, які у подальшому можуть бути підставою для вжиття відповідних заходів реагування, у т.ч. звернення із позовом до суду;
- про результати розгляду цього повідомлення та вжиті заходи запропоновано повідомити прокурора у строк до 30.07.2021 (а.с.44-45).
У відповідь на Повідомлення Держгеокадастру від 22.07.21р., останній листом № 18775-21 від 27.07.21р. повідомив прокурору про те, що причиною неможливості самостійного вжиття заходів щодо припинення порушення земельного законодавства є відсутність коштів на сплату судового збору, тому Держгеокадастр не заперечує проти звернення прокурора з відповідним позовом до суду (а.с. 47-48).
Окрім того, у листі Держгеокадастру № 26650-21 від 04.11.2021 повідомлено прокурора про те, що земельна ділянка з кадастровим номером 1823755100:03:000:0224 є забрудненою внаслідок аварії на ЧАЕС та не входить до складу земель, які передавалися до колективних сільськогосподарських підприємств, а земельна ділянка з кадастровим номером 1823755100:02:000:0006 була вилучена із земель , які підлягали до розподілу на земельні частки (паї) у зв`язку з їх залісненням ( а.с. 64).
У день ухвалення рішення у справі від ТОВ "Екоагроферма" надійшла заява від 26.09.22р. , у якій повідомлено, що строк дії договору № 6 від 01.01.2021 і земельна ділянка за актом приймання-передачі повернута Народицькій селищній раді. Однак викладене у заяві доказами не підтверджено.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Конституцією встановлено, що забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов`язком держави (ст.16).
Чорнобильська катастрофа, як зазначається у преамбулі Закону №791а-12 "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи ", створила на значній території України надзвичайно небезпечну для здоров`я людей і навколишнього природного середовища радіаційну обстановку. Усунення наслідків цієї катастрофи залежить від законодавчого визначення правового режиму різних за ступенем радіоактивного забруднення територій і заходів щодо його забезпечення ( надалі - Закон № 791а-12 ).
Закон № 791а-12 регулює питання поділу території на відповідні зони, режим їх використання та охорони, умови проживання та роботи населення, господарську, науково-дослідну та іншу діяльність в цих зонах.
Залежно від ландшафтних та геохімічних особливостей ґрунтів, величини перевищення природного доаварійного рівня накопичення радіонуклідів у навколишньому середовищі, пов`язаних з ними ступенів можливого негативного впливу на здоров`я населення, вимог щодо здійснення радіаційного захисту населення та інших спеціальних заходів, з урахуванням загальних виробничих та соціально-побутових відносин територія, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, поділяється, згідно зі статтею 2 Закону №791а-12, на зони: відчуження, безумовного (обов`язкового) відселення, гарантованого добровільного відселення, посиленого радіоекологічного контролю.
У статті 12 Закону №791а-12 передбачено, що землі зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення відмежовуються від суміжних територій і переводяться до категорії радіаційно небезпечних земель. Господарський обіг таких земель може здійснюватися лише з урахуванням особливостей режиму їх використання, визначених цим Законом.
У зонах відчуження та безумовного (обов`язкового) відселення забороняється ведення сільськогосподарської, лісогосподарської, виробничої та іншої діяльності, а також будівництво без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері управління зоною відчуження та зоною безумовного (обов`язкового) відселення.
Земельні ділянки, розташовані у зоні гарантованого добровільного відселення, належать до радіоактивно забруднених і використовуються в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України ( ст. 15 №791а-12).
Судом встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 1823755100:03:000:0224 загальною площею 286,0552га сформована на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель від 24.11.2018, а земельна ділянка з кадастровим номером 1823755100:02:000:0006 загальною площею 48,5062га - на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель від 15.11.2019.
Відповідно до статті 57 Закону України "Про землеустрій" технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель розробляється за рішенням власників (розпорядників) земельних ділянок або за рішенням сільських, селищних, міських рад.
Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель включає, серед іншого, переліки земельних ділянок (земель) у розрізі за категоріями земель та угіддями, наданих у власність (користування) з кадастровими номерами, наданих у власність (користування) без кадастрових номерів, не наданих у власність чи користування, що використовуються без документів, що посвідчують право на них, що використовуються не за цільовим призначенням, невитребуваних земельних часток (паїв), відумерлої спадщини.
Згідно з частиною 1 статті 11 Закону України «Про Державний земельний кадастр», відомості про об`єкти Державного земельного кадастру під час внесення їх до Державного земельного кадастру мають відповідати існуючим характеристикам об`єктів у натурі (на місцевості), визначеним з точністю відповідно до норм та правил, технічних регламентів.
Зі змісту листа Держгеокадастру № 26650-21 від 04.11.2021 судом встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 1823755100:03:000:0224 є забрудненою внаслідок аварії на ЧАЕС та не входить до складу земель, які передавалися до колективних сільськогосподарських підприємств, а земельна ділянка з кадастровим номером 1823755100:02:000:0006 була вилучена із земель , які підлягали до розподілу на земельні частки (паї) у зв`язку з їх залісненням.
Судом встановлено, що саме на запит Народицької селищної ради 20.11. 2020 отримано витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку розташованих у Народицькому районі земельних ділянок , які доводять, що:
- земельна ділянка з кадастровим номером 1823755100:02:000:0006 (цільове призначення: 16.00 землі запасу; площа 48,5062га; площа сільськогосподарських угідь, га: 0; нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, грн:0; площа несільськогосподарських угідь, га; 48,5062, нормативна грошова оцінка несільськогосподарських угідь, грн : 922622,84; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки:1 ( а.с.26);
- земельна ділянка з кадастровим номером 1823755100:03:000:0224 (цільове призначення: 16.00 землі запасу; площа 286,0552га; площа сільськогосподарських угідь, га: 0; нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, грн:0; площа несільськогосподарських угідь, га; 286,0552, нормативна грошова оцінка несільськогосподарських угідь, грн: 5440874,69; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки:1 ( а.с. 26 на звороті).
Таким чином, Народицькій селищній раді було достовірно відомо про те, що всю площу земельних ділянок утворюють несільськогосподарські угіддя і нормативна грошова оцінка проведена саме щодо несільськогосподарських угідь. Водночас у п.1 Рішення № 49 селищною радою вирішено на період виготовлення проекту землеустрою та до укладення довгострокового договору оренди земельної ділянки укласти попередній договір оренди земельної ділянки з ТОВ "Екоагроферма" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 265,00 га із земель реформованого КСП ім. Леніна, на території Народицької селищної ради. У п.2 Рішення № 49 селищною радою вирішено встановити орендну плату у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Суд повторює, що Держгеокадастр у листі № 26650-21 від 04.11.2021 підтвердив, що земельна ділянка з кадастровим номером 1823755100:03:000:0224 не входила до складу земель, які передавалися до колективних сільськогосподарських підприємств, слід вважати , до земель реформованого КСП ім. Леніна.
Окрім того, суд достовірно встановив, що земельні ділянки 0224 та 0006 не належать до земель комунальної власності , тому Народицька селищна рада не має повноважень здійснювати розпорядження ними у будь-який спосіб як шляхом надання дозволу виготовляти проект землеустрою, попри те, що останні мають кадастрові номери , так і надавати їх в оренду , в тому числі на конкурентних засадах.
З 27.05.2021 чинним є п.24 розділу Х "Прикінцеві положення" ЗК України згідно з яким землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами, про меліоративні мережі та складові частини меліоративних мереж ( ст. 1 Закону України "Про Державний земельний кадастр").
Державний земельний кадастр базується на принципах об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у ньому. Об`єктами Державного земельного кадастру є, зокрема, обмеження у використанні земель. З цих підстав, аргументи Народицької селищної ради про помилковість внесених до кадастру відомостей про обмеження у використанні земельних ділянок 0224 та 0006 як радіоактивно забруднених, суд оцінює критично.
Відповідно до ч. 8 ст. 122 ЗК України Кабінет Міністрів України передає у користування земельні ділянки зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи. З наведеного слідує, що розпорядником земельних ділянок 0224 та 0006 як радіоактивно забруднених є Кабінет Міністрів України. Наведена норма Земельного кодексу України не забороняє передавати радіоактивно забруднені земельні ділянки у користування, однак таке не може бути пов`язаним з сільськогосподарським виробництвом.
Щодо позовної вимоги визнати незаконним та скасувати рішення Народицької селищної ради № 49 від 22.12.2020 про надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Екоагроферма" в оренду земельної ділянки та укладання попереднього договору оренди землі загальною площею 265,00 га із земель реформованого КСП ім. Леніна.
Відповідно до частини четвертої статті 11 цього Кодексу у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів місцевого самоврядування.
За статтею 16 ЦК України до способів захисту цивільних прав та інтересів належить, зокрема, визнання незаконними рішення органу місцевого самоврядування.
Згідно із частиною першою статті 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Тобто, якщо порушення своїх прав особа вбачає у наслідках, які спричинені рішенням органу місцевого самоврядування, які вона вважає неправомірними, й ці наслідки призвели до виникнення цивільних прав, і такі правовідносини мають майновий характер або пов`язані з реалізацією майнових інтересів, то визнання незаконним такого рішення є способом захисту цивільних прав та інтересів (подібні висновки викладено у постанові ВПВС від 09.11.21р. у справі № 542/1403/17).
Оскільки рішення Народицької селищної ради № 49 від 22.12.2020 вичерпало свою дію , підстави ухвалювати рішення про його скасування відсутні.
Щодо попереднього договору оренди землі від 01.01.2021 № 6. Суд поділяє доводи прокурора про нікчемність останнього як правочину.
Згідно із частиною першою статті 202 ЦК України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Дво- чи багатостороннім правочином є погоджена дія двох або більше сторін (частина четверта цієї ж статті).
Правомірність є конститутивною ознакою правочину як юридичного факту ( п. 54 постанови ВПВС від 20 липня 2022 року у справа № 923/196/20).
Правочин вважається таким, що порушує публічний порядок, якщо він був спрямований, зокрема, на незаконне заволодіння, хоча й тимчасове, майном держави, яким є земельні ділянки 0224 та 0006. Правочин, який порушує публічний порядок, є нікчемним (частини перша, друга статті 228 ЦК України).
За наявності спору щодо правових наслідків недійсного правочину, одна зі сторін якого чи інша заінтересована особа вважає його нікчемним, суд перевіряє відповідні доводи та у мотивувальній частині судового рішення, застосувавши положення норм матеріального права, підтверджує чи спростовує обставину нікчемності правочину (див. постанови ВПВС від 10.04.19р. у справі № 463/5896/14-ц (п.72), від 04.06.19р. у справі № 916/3156/17 (п.95).
Отже, у разі, коли сторона правочину чи інша заінтересована особа вважає його нікчемним, вона за загальним правилом може звернутися до суду не з вимогою про визнання нікчемного правочину недійсним, а за застосуванням наслідків виконання недійсного правочину (наприклад, з вимогою про повернення одержаного на виконання такого правочину), обґрунтовуючи вимоги його нікчемністю (п.60 постанови ВПВС від 20 липня 2022 року у справа № 923/196/20).
Щодо вимоги зобов`язати ТОВ "Екоагроферма" повернути до земель запасу земельні ділянки загальною площею 265,00 га, які фактично вибули за актом приймання-передачі від 01.01.2021 із сформованих земельних ділянок з кадастровими номерами 1823755100:03:000:0224 та 1823755100:02:000:0006, шляхом їх передачі Кабінету Міністрів України.
Враховуючи підстави позову, наведені прокурором у позовній заяві, а також заперечення відповідача, прокурор у цій справі наполягає на поверненні земельних ділянок, вважаючи, що ці ділянки знаходяться у фактичному користуванні відповідача без установлених законом підстав. Зайняття земельних ділянок фактичним користувачем (тимчасовим володільцем) треба розглядати як таке, що не є пов`язаним із позбавленням власника його права володіння на цю ділянку. Тож, у цьому випадку ефективним способом захисту права, яке позивач як власник земельних ділянок, вважає порушеним, є усунення перешкод у користуванні належним йому майно, зокрема шляхом заявлення вимоги про повернення таких ділянок. Більше того, негаторний позов можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідних земельних ділянок (див. постанови ВПВС від 28.11.18р. у справі № 504/2864/13-ц (п. 71), від 04.07.18р. у справі № 653/1096/16-ц (п. 96), від 12.06.19р. у справі № 487/10128/14-ц (п.81), від 11.09.19р. у справі № 487/10132/14-ц (п.97), від 16.06.20р. у справі 145/2047/16-ц ( п.7.27).
Щодо позову прокурора, подано в інтересах Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області. З врахуванням правової позиції Великої Палати Верховного Суду у справі № 910/5201/19, суд встановив , що позов фактично подано в інтересах власника земельних ділянок 0224 та 0006 в особі Кабінету Міністрів України.
Згідно з ч.3 ст.13 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається, як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків встановлених законом. За змістом ч.1 ст.14 ГПК України суд розглядає справу не інакше як, зокрема, на підставі доказів поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Щодо розподілу судового збору
Під час розгляду справи господарський суд встановив порушення, допущені при прийняті Селищною радою рішення № 49 від 22.12.2020 та укладені, на його виконання, попереднього договору оренди землі від 01.01.2021 № 6, попри нікчемність якого ТОВ "Екоагроферма" отримало у фактичне користування землі загальною площею 265,00 га із земель реформованого КСП ім. Леніна для сільськогосподарського виробництва, що і призвело до звернення прокурора до суду із вказаним позовом, в тому числі, з вимогою про повернення зазначених земель державі в особі Кабінету Міністрів України.
Суд покладає витрати по сплаті судового збору за розгляд позовної заяви в загальній сумі 4540,00грн на Народицьку селищну раду та ТОВ "Екоагроферма".
Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1.Позов Заступника керівника Житомирської обласної прокуратури задовольнити частково.
2. Визнати незаконним рішення Народицької селищної ради № 49 від 22.12.2020 про надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Екоагроферма" в оренду земельної ділянки та укладання попереднього договору оренди землі загальною площею 265,00 га із земель реформованого КСП ім. Леніна.
3.Товариству з обмеженою відповідальністю "Екоагроферма" (11423, Житомирська область, Народицький район, с.Латаші, вул. Гагаріна,4 , код ЄДРПОУ 42596815) повернути до земель запасу земельні ділянки загальною площею 265,00 га, які фактично вибули за актом приймання-передачі від 01.01.2021 із сформованих земельних ділянок з кадастровими номерами 1823755100:03:000:0224 та 1823755100:02:000:0006, шляхом їх передачі Кабінету Міністрів України (01008, м. Київ, вул. Грушевського, 12/2 , код ЄДРПОУ 00031101).
Видати наказ.
4. У позові Заступника керівника Житомирської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області до Народицької селищної ради про визнання незаконним та скасування рішення та Товариства з обмеженою відповідальністю "Екоагроферма" про повернення земельних ділянок відмовити.
5. Стягнути з Народицької селищної ради (11401, смт. Народичі, Народицький район, вул. Свято-Миколаївська,175, код ЄДРПОУ 04346480) на користь Житомирської обласної прокуратури (10002, вул. Святослава Ріхтера, 11, Житомир, код ЄДРПОУ02909950) - 2270,00 грн судового збору. Видати наказ.
6. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Екоагроферма" (11423, Житомирська область, Народицький район, с. Латаші, вул. Гагаріна,4 , код ЄДРПОУ 42596815) на користь Житомирської обласної прокуратури ( 10002, вул. Святослава Ріхтера, 11, Житомир, код ЄДРПОУ02909950) - 2270,00грн судового збору. Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено: 13.10.22
Суддя Машевська О.П.
Віддрукувати:
1 - в справу
2 - Житомирській обласній прокуратурі нарочним та на ел. пошту: prokzt@zhit.gp.gov.ua ;
3 - Кабінету Міністрів України (рек. з повід.) та на ел. пошту : ІНФОРМАЦІЯ_1;
4 - ГУ Держгеокадастру у Житомирській області (рек. з повід.) та на ел. пошту: zhytomyr@land.gov.ua ;
5 - ТОВ "Екоагроферма" (рек. з пов. ) + на ел. пошту: ecoagroferma@ukr.net ;
6- Народицька селищна рада (рек. з пов.) + на ел. пошту: naroduchiotg@ukr.net
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2022 |
Оприлюднено | 17.10.2022 |
Номер документу | 106755262 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права користування земельною ділянкою щодо припинення права оренди |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Машевська О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні