Рішення
від 05.10.2022 по справі 924/512/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"05" жовтня 2022 р. Справа № 924/512/22

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Мухи М.Є., за участю секретаря судового засідання Місько Ю.В. розглянувши матеріали справи

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "КАРАТ" м. Хмельницький

до Міського комунального підприємства "Хмельницькводоканал" м. Хмельницький

про зобов`язання відновити надання послуг з водопостачання та водовідведення

Представники сторін:

позивача: Способ І.О. адвокат за ордером від 03.08.2022р. серія ВХ № 1031193

відповідача: Гоцанюк О.Р. за довіреністю від 06.07.2022р.

Рішення ухвалюється після оголошеної у судовому засіданні 20.09.2022р. перерви.

В судовому засіданні відповідно до ст.240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Процесуальні дії по справі.

Ухвалою від 01.08.2022р. відкрито провадження у справі. Підготовче засідання призначено на 10.08.2022р. У підготовчому засіданні 10.08.2022р. оголошено перерву до 29.08.2022р. Ухвалою від 29.08.2022р. із занесенням до протоколу судового засіданні закрито підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду по суті на 12.09.2022р. У судових засіданнях 12.09.2022р., 20.09.2022р. оголошувалась перерва до 05.10.2022р.

Виклад позицій учасників справи, заяви, клопотання.

Позивач звернувся із позовом до суду про зобов`язання відповідача відновити надання послуг з водопостачання та водовідведення ТОВ "Карат" шляхом підключення до системи водопостачання та водовідведення. Обґрунтовуючи позовні вимоги вказує, 06.07.2017 року між ТОВ "КАРАТ" та МКП "Хмельницькводоканал" укладено Договір № 3906 Про надання послуг юридичним особам з централізованого водопостачання та Договір № 3906 про приймання стічних вод в комунальну систему в комунальну систему каналізації м. Хмельницького.

18.07.2022 року до ТОВ "КАРАТ" від МКП "Хмельницькводоканал" надійшов лист, датований 15.07.2022 року за № 1254, зі змісту якого було встановлено, що Відповідач вимагає від Позивача в термін до 19.07.2022 року сплатити заборгованість в сумі 249 903, 73 грн., з них: 161 002 грн. - вартість приймання наднормативно забруднених стічних вод за лютий 2022 року та 88 901 грн. - вартість приймання наднормативно забруднених стічних вод за результатами відбору проб 18 травня 2022 року. Крім того, надати перелік документів, як того вимагає пункт 4.2.2 розділу 4.2 Договору, а саме: паспорт водного господарства; схеми зовнішніх мереж; акт балансового розмежування для визначення та погодження контрольного колодязя на випуску в систему централізованого водовідведення міста Хмельницького з метою здійснення контролю та нагляду за технічним станом, скиду стічних вод підприємством. Зазначено, що у разі невиконання даних вимог до 20.07.2022 року ТОВ "КАРАТ" буде позбавлений доступу до централізованого водопостачання та обмежено обсяг скиду в систему централізованого водовідведення шляхом відключення об`єкта ТОВ "КАРАТ" від даних систем в порядку п. 5.16 Розділу 5 основного Договору № 3906 від 06.07.2017 року та пункту 2 розділу VII Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Хмельницького, затвердженого рішенням сесії Хмельницької міської ради №50 від 10.10.2018 року. 19.07.2022 року у МКП "Хмельницькводоканал" за вхідним № 3199 зареєстровано відповідь ТОВ "КАРАТ" на лист від 15.07.2022 року за № 1254. 20.07.2022 року представнику ТОВ "КАРАТ" вручено повідомлення від 20.07.2022 року за № 01/331 зі змісту якого встановлено, що у зв`язку з несвоєчасною оплатою послуг водовідведення та наявності боргу за приймання стічних вод з підвищеним вмістом забруднюючих речовин, відповідно до пункту 8.3.3 Правил, МКП "Хмельницькводоканал" обмежує обсяг скиду стоків в систему централізованого водовідведення, відключивши від мереж каналізації. Також вручено акт від 20.07.2022 року про відключення підприємства від водопостачання та водовідведення.

Позивач повідомляє, що 30.05.2022 року було виявлено факт втручання в систему водопостачання підприємства ТОВ "КАРАТ" з боку невстановлених осіб шляхом відключення від системи, про що контролером МКП "Хмельницькводоканал" складено відповідний Акт 3906. З метою унеможливлення в подальшому такого несанкціонованого відключення було заплановано проведення змін у системі водопостачання та 01.06.2022 року до МКП "Хмельницькводоканал" подано заяву (вх. № 2297) щодо продовження терміну дій технічних умов № 445 та поновлення акту розмежування балансової належності зовнішніх мереж водопроводу та каналізації. Звертає увагу суду, що заява від 01.06.2022 за № 406/06 та лист - нагадування від 15.06.2022 року за № 438 залишено без розгляду. Проект технічної документації до заявника не повертався, будь - яка письмова відповідь не надавалася. Таким чином, будь - які зміни у системі водопостачання не проводилися, а тому вказує на відсутність підстав для переоформлення Паспорту водного господарства.

За таких обставин, твердження відповідача про порушення ТОВ "КАРАТ" пункту 4.2.2 Договору № 3906 Про надання послуг юридичним особам з централізованого водопостачання є на думку позивача безпідставними та необґрунтованими, а відключення ТОВ "КАРАТ" від системи водопостачання неправомірним.

Також позивач зазначає, що 25.05.2022 року до ТОВ "КАРАТ" надійшов лист № 871 від відповідача щодо результатів разового відбору проб стічних вод від 18.05.2022 року. До листа було додано розрахунок, складений інженером інспекції по контролю за водовідведенням Селезньовою Н. та аналіз стічних вод № 107 лабораторії контролю якості стічних вод МКП "Хмельницькводоканал", з якого вбачається перевищення гранично допустимої концентрації фосфатів.

Не погоджуючись з такими результатами 30.05.2022 року ТОВ "КАРАТ" замовило ПП "Незалежний центр лабораторних досліджень "Еталон" Акредитованої Національним агентством з акредитації України на відповідність ДСТУ ЕN ІЗО/ІЕ8 17025:2019 перевірку зразків на відповідність Наказу 316 від 01.12.2017 року Про затвердження Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та Порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормовані скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення. Згідно результатів випробувань вміст фосфатів перебуває в межах норми. Згідно протоколу випробувань №1153-1154 від 31.05.2022 року доставлені зразки відповідають вимогам Наказу 316 від 01.12.2017 за визначеними показниками (масової концентрації загального фосфору, Р, мг/дмЗ).

Крім того, згідно протоколу випробувань № 867 від 29.04.2022 року доставлені зразки також відповідають вимогам Наказу 316 від 01.12.2017 за визначеними показниками.

Підприємство ТОВ "КАРАТ" не погодилось з результатами аналізу стічних вод № 107 від 18.05.2022 року, а тому 26.05.2022 року за № 386/05 відповідачу направлено лист, яким запропоновано здійснити відбір контрольних та арбітражних проб. В задоволенні даної заяви було відмовлено.

Наказом міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 28.12.1994 року за № 125 затверджено керівний нормативний документ Мінприроди України КНД 211.1.0.009-94 "Гідросфера. Відбір проб для визначення складу і властивостей стічних вод.", а тому його застосування при здійснені відбору проб стічних вод є обов`язковим.

Для дослідження кожної допустимої концентрації необхідно відбирати окрему пробу стічної води, складати супровідний документ до неї з внесенням всієї необхідної обов`язкової інформації відповідно до п. 9.1, 9.2 Керівного нормативного документа іКНД) 211.1.0.009-94 "Гідросфера. Відбір проб для визначення складу і властивостей стічних та технологічних вод". Так, пунктом 7.7 КНД 211.1.0.009-94 передбачено, що відбір проб для визначення завислих речовин, нафтопродуктів та хімічного споживання кисню (ХСК) слід проводити в окремий посуд одноразовим наповнюванням без переливу. Проте, як вказує позивач, всупереч вказаним вимогам КНД, під час відбору стічних вод на ТОВ "КАРАТ" було використано не окремі посудини, а лише одну посудину, що унеможливлювало подальший аналіз проб.

Враховуючи викладене вище, недотримання національних стандартів України та керівних нормативних документів при відборі проб стічних вод підприємства ТОВ "КАРАТ" та їх дослідженні, на думку позивача, дають можливість вважати Акт відбору проб стічних вод 18.05.2022 року та аналіз стічних вод № 107 від 18.05.2022 року неналежними доказами перевищення ТОВ "КАРАТ" гранично допустимої концентрації забруднюючих речовин у стічних водах. Таким чином, вважає нарахування в сумі 88 901 грн. - вартість приймання наднормативно забруднених стічних вод за результатами відбору проб 18 травня 2022 року неправомірним.

Крім того, при проведенні розрахунків Відповідач не врахував, що ТОВ "КАРАТ" згідно рахунку - фактури від 19.05.2022 року за № 3906/3602 платіжним дорученням від 24.05.2022 року сплатив 21 705,48 грн. нарахованих послуг за водовідведення за травень.

Відповідач у відзиві на позов проти позовних вимог заперечує та зазначає, що з метою відбору проб, 11 лютого 2022 року близько 10:00 години, працівники МКП "Хмельницькводоканал" прибули до території ТОВ "КАРАТ" з відповідними службовими посвідченнями та паспортами вакцинації. Натомість, представниками ТОВ "КАРАТ" відмовлено повноважним представникам виконавця у доступі до території споживача, мотивуючи таку відмову абстрактними, неконкретизованими посиланням на відповідні пункти належних нормативно-правових актів підставами, про що складено відповідний акт. Факт недопуску, також, підтверджується позивачем в позовній заяві від 25.07.2022р., а також, листом ТОВ "КАРАТ" до виконавця, датованим від 14.02.2022 року за підписом заступника директора з кадрових питань та побуту - Тетяною ЗВАРИЧ.

Відповідно до пункту 7 Розділу 6 Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Хмельницького, затверджених рішенням сесії Хмельницької міської ради №50 від 10.10.2018 року "Відмова Споживача виділити уповноваженого представника для відбору проб фіксується в Акті за підписом представника Виробника. Виробник виставляє Споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності Кк = 2 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення. Зволікання з допуском уповноваженого представника Виробника на територію Споживача (більше ніж 30 хвилин після його прибуття) або створення перешкод у відборі проб з боку представників Споживача фіксується в Акті за підписом представника Виробника. Виробник виставляє Споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності Кк = 5 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення.". Тотожні положення закріплені в пункті 7.11. Договору. Відповідно до поданого ТОВ "КАРАТ" рапорту про спожиту воду та стоки за лютий 2022 року, сумарна кількість стоків до системи централізованого водовідведення склала 2435,00 куб.м. Тому, МКП "Хмельницькводоканал" виставлено рахунок за водовідведення у лютому 2022 року (розрахунковому місяці, у якому було вчинено порушення, пов`язане з недопуском представників МКП "Хмельницькводоканал" для відбору проб), розраховувалося за коефіцієнтом кратності КК=5, що становить 5X11.02= 55,10 грн за 1 куб.м. стоків без ПДВ. Отже, сума, належна до сплати Споживачем за приймання наднормативно забруднених стічних вод за лютий 2022 року, як зазначає відповідача складає 161 002,20грн.

З метою відбору проб, 18 травня 2022 року працівниками МКП "Хмельницькводоканал" здійснено відбір проб для лабораторного дослідження промислових стічних вод та їх впливу на роботу каналізаційних мереж очисних споруд, про що складено відповідний Акт №135 відбору проб стічних вод від 18.05.2022 року. За результатами проведення лабораторного контролю якості стічних вод (аналіз стічних вод № 107) встановлено кількість фосфатів 9,1120 мг/л при гранично допустимій концентрації 3,5 мг/л згідно з додатком № 1 до Договору водовідведення.

Відповідач зауважує, що відповідно до пункту 4 Розділу 6 чинних на момент виникнення спірних відносин "Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Хмельницького", затверджених рішенням сесії Хмельницької міської ради №50 від 10.10.2018 року для визначення вмісту забруднень у стічних водах Споживачів використовуються дані лабораторії Виконавця, у разі її відсутності - інших лабораторій, що здійснюють свою діяльність у цій галузі відповідно до вимог Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність".

Згідно з поданим ТОВ "КАРАТ" рапорту про спожиту воду та стоки за травень 2022 року, сумарна кількість стоків до системи централізованого водовідведення склала 4202,19 куб.м. Відповідно, МКП "Хмельницькводоканал" виставлено рахунок за водовідведення у травні 2022 року (розрахунковому місяці, у якому було вчинено порушення, пов`язане з перевищенням ГДК забруднюючих речовин), розраховувалося за лютий-травень 2022 року. Вартість приймання наднормативно забруднених стічних вод розраховується згідно Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Хмельницького затверджених рішенням міськвиконкому від 10.10.2018 р. №50. Сума додаткової плати нараховується згідно п.12. Розділу IX "Правил приймання стічних вод" від попереднього відбору проб до зафіксованого порушення, але не більше дев`яноста днів, тобто з 18.02.2022 р. по 18.05.2022 р. Отже як вказує відповідач, відповідно до проведеного МКП "Хмельницькводоканал" аналізу стічних вод, сума належна до сплати споживачем за приймання наднормативно забруднених стічних вод перевищенням ГДК забруднюючих речовин за період з 18 лютого 2022 року по 18 травня 2022 року складає 88901,53 грн. про що МКП "Хмельницькводоканал" направило ТОВ "КАРАТ" листа № 915 від 10.05.2022р.

Підсумовуючи вищезазначене, відповідач зазначає, що відмовляючись від виконання договірних зобов`язань з виготовлення належної технічної документації, вчиняючи перешкоди представникам виконавця в здійсненні відборів проб стічних вод, моніторингу хімічного та фізичного складу зливних стоків та скидаючи стічні води з трикратним перевищенням гранично допустимої концентрації фосфатів у стічних водах, ТОВ "КАРАТ" грубо порушило умови: Договору № 3906 "Про приймання стічних вод в комунальну систему каналізації м. Хмельницького" від 06 липня 2017 року, Договору № 3906 "Про надання послуг юридичним особам з централізованого водопостачання" від 06 липня 2017 року, Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Хмельницького (в новій редакції), затверджених рішенням сесії Хмельницької міської ради №30 від 17.06.2022 року, що становить загрозу виходу з ладу систем централізованого водовідведення, порушення технологічного режиму роботи очисних споруд системи централізованого водовідведення міста Хмельницького. Вказані факти слугували підставою для відключення позивача від централізованої мережі водопостачання та водовідведення. З огляду на викладене, у позові просить відмовити.

Представники сторін у судовому засіданні підтримали свої позиції з приводу заявлених позовних вимог.

Розглядом матеріалів справи встановлено таке.

06.07.2017р. між МКП "Хмельницькводоканал" (виконавець) та ТОВ "Карат" (споживач) укладено договір №3906 про надання послуг юридичним особам з централізованого водопостачання відповідно до п.1.1 якого виконавець зобов`язується надавати споживачеві вчасно та відповідної якості послуги з централізованого водопостачання (код ДК 021:2015:65110000-7 Розподіл води (централізоване водопостачання). Споживач зобов`язується оплачувати надані згідно п.1.1. послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах передбачених договором.

Згідно п.4.2 на споживача покладено обов`язок у 7-денний термін повідомити Виконавця про виникнення змін в умовах його водопостачання (зміни власника, передача з балансу на баланс будівель та каналізаційних мереж, зміни технологічних процесів або суттєвих змін в обсягах водопостачання, виконання будівельних робіт на території об`єкта тощо). Після чого у встановленому порядку переоформити Паспорт водного господарства.

В разі порушення споживачем Правил користування та умов цього договору, виконавець має право припинити подачу води. Повторне підключення споживача до мережі водопостачання здійснюється за додаткову плату згідно кошторису виконаних робіт, за умови погашення заборгованості яка виникла в споживача на момент припинення надання послуг (п.4.3.9 договору).

06.07.2017р. між МКП "Хмельницькводоканал" (виконавець) та ТОВ "Карат" (споживач) укладено договір №3906 про приймання стічних вод в комунальну систему каналізації м. Хмельницького відповідно до п.1.1 якого виконавець зобов`язується надавати споживачеві вчасно та відповідної якості послуги з централізованого водовідведення (код ДК 021:2015: 90430000-0 Послуги з відведення стічних вод (централізоване водовідведення)); (централізоване водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем)). Споживач зобов`язується своєчасно оплачувати надані згідно п.1.1 послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах передбачених договором. Послуги надаються за адресами: м. Хмельницький, вул. Пілотська, буд.77/7 та вул. Пілотська, буд.79/1.

Згідно п.2.5 договору в разі виявлення перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин із споживача стягується плата, яка розраховується відповідно до розділу 7 Правил приймання стічних вод підприємств в комунальну систему каналізації м. Хмельницького. Визначена плата стягується за час від попереднього аналізу, проведеного виконавцем, до моменту зафіксованого порушення, але не більше трьох календарних місяців.

Відповідно до п.5 договору виконавець має право: при загрозі виходу з ладу мереж та порушення технологічного режиму роботи МКОС, при невиконанні споживачем обмежень чи заходів щодо нормалізації якості та режиму скидання стічних вод, обмежити обсяг або заборонити скидання стічних вод у міську каналізацію, а у випадку невиконання цієї вимоги - відключити споживача від міської системи водопостачання і каналізації, також, після попередження, розірвати Договір; здійснювати контроль за якістю стічних вод, що скидає споживач, а також за режимом та обсягом скидання; проводити обстеження водопровідних та каналізаційних систем споживача, контролювати якість, кількість та режим скиду стічних вод споживача, також складати Акти за результатами цих обстежень. Акт підписується уповноваженими представниками виконавця і споживача. При відмові споживача від підпису, представники виконавця роблять відповідний запис в акті. В цьому випадку Акт діє в односторонньому порядку. При виявленні порушень встановлюються терміни їх усунення. При цьому вимоги виконавця є зв`язковими для виконання у встановлені терміни. При недотриманні термінів їх виконання споживач розраховується за обсяг стічних вод, обчислений згідно з п.7.8. Правил приймання; у будь-який час за участю представника споживача відбирати проби стічних вод; проводити хімічний аналіз проб стічних вод споживача; надавати висновки про відповідність фактичних концентрацій забруднюючих речовин стічних вод допустимим; відключати споживача від мереж водопроводу та каналізації після письмового попередження у разі: відсутності договору або ухилення від укладання або продовження договору, несплати або несвоєчасної сплати послуг водовідведення, невиконання споживачем умов договору, Правил приймання та заходів з нормалізації якості та режиму скиду стічних вод та відключати негайно після усного попередження у разі загрози виходу з ладу мереж або споруд каналізації, порушення технологічного режиму роботи очисних споруд; здійснювати раптовий (у будь-яку годину доби) не погоджений із споживачем заздалегідь, відбір проб для контролю за якістю стоків, кількістю та режимом скиду стічних вод споживача.

Пунктом 6.30 договору на споживача покладено обов`язок забезпечити цілодобовий, безперешкодний допуск на територію споживача до водопровідно - каналізаційних мереж, арматури, засобів обліку води представників виконавця, за наявності в них відповідного посвідчення для зняття лабораторних проб стоків та проведення огляду технічного стану обладнання і мереж та ліквідації аварій.

Додатком №1 до договору визначено допустимі концентрації забруднюючих речовин у стічних водах, які відводяться до комунальної каналізації м. Хмельницький.

11.02.2022р. працівниками МКП "Хмельницькводоканал" складено акт про те, що на ТОВ "Карат" не було відібрано пробу стічних вод у зв`язку із створенням перешкод у її відібранні. Від підпису даного акту представник товариства відмовився про що зроблено відповідний запис.

Листом від 14.02.2022р. відповідач повідомив ТОВ "Карат" про те, що 1 лютого 2022 року працівники позивача не забезпечили Виробнику можливість проведення контролю за скидом стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Хмельницького, а саме, не допустили уповноваженого представника Виробника на територію Споживача (більше ніж 30 хвилин після його прибуття) та створили перешкоду у відборі проб з боку представників Споживача, що зафіксовано в Акті за підписом представника Виробника. В разі порушення частини 2 п.7. Розділу VI Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Хмельницького Виробник виставляє Споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності КК = 5 (зволікання з допуском уповноваження представника Виробника на територію Споживача), тому у лютому 2022 року додатковий тариф за водовідведення становить 5x11,02 = 55,10 грн за 1м3 стоків (без ПДВ).

ТОВ "Карат" у листі від 14.02.2022р. просило відповідача надати правову оцінку дій працівників МКП "Хмельницькводоканал" щодо проведення невідкладної позапланової перевірки усієї території підприємства на підставі анонімного звернення щодо можливого забруднення каналізаційних мереж відходами виробництва в умовах карантинних обмежень.

Листом від 21.02.2022р. МКП "Хмельницькводоканал" повідомив, що згідно постанови КМУ від 9 грудня 2020 р. № 1236 карантинні обмеження не впливають на роботу працівників Виробника. З 31 січня 2022 року набув чинності наказ Міністерства охорони здоров`я України від 30 листопада 2021 року №2664, який розширив перелік організацій, представники яких підлягають обов`язковій вакцинації проти СOVID-19, тому згідно з наказом Виробника від 13 січня 2022 №20 "Про обов`язкове профілактичне щеплення проти СОVID-19" працівники, які не отримали принаймні одну дозу вакцини проти СОVID -19 до 31 січня 2022 року, відсторонені від роботи.

Відповідно до п. 5.5 Розділу 5, п.п. 6.16, 6.30, Розділу 6, п.7.11 Розділу 7 Договору № 3906 від 06 липня 2017 року представники Виробника можуть проводити контроль за скидом стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Хмельницького у будь-який час.

18.05.2022р. працівниками МКП "Хмельницькводоканал" за участю представника позивача проведено відбір проб стічних вод про що складено акт №136.

Листом від 20.05.2022р. (вих. №871) ТОВ "Карат" повідомлено, що 18.05.2022 р. при разовому відборі проб стічних вод за адресою вул. Чорновола 88/8 зафіксовано факт скиду позивачем в систему централізованого водовідведення м. Хмельницького стічних вод з перевищенням гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин, зокрема фосфатів. Звернуто увагу на те, що у відповідності до п. 10 Розділу IX Правил прийманні стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Хмельницького, крім оплати за водовідведення, товариству розпочато нарахування коштів за скидання стічних вод з понаднормативним вмістом забруднюючих речовин з додатковою платою в розмірі - 17,63 грн./м3. Зазначено, що в разі незабезпечення споживачем виконання вимог п.3 Розділ III Правил, останній може звернутись до МКП "Хмельницькводоканал" із заявою та обґрунтуванням приймання понаднормативно забруднених стічних вод із зазначенням їх концентрацій та зобов`язується вжити заходів по доведенню якості та режиму їх скиду до вимог цих Правил.

За результатами акту відбору проб та проведеного аналізу стічних вод відповідачем здійснено розрахунок вартості приймання наднормативно забруднених стічних вод за збитки нанесені каналізаційним мережам та очисним спорудам комунальної системи каналізації м. Хмельницького в розмірі 88901,53грн. Виставлено рахунок №186 від 30.05.2022р. на сплату заначеного нарахування.

Позивач листом від 01.06.2022р. звернувся до відповідача про продовження терміну дії технічних умов №445 від 24.12.2008р. у зв`язку із зміною схеми водопостачання та про поновлення акту розмежування балансової вартості належності зовнішніх мереж водопостачання та каналізації.

15.07.2022р. ТОВ "Карат" направлено попередження щодо відключення від систем централізованого водопостачання та водовідведення з 20.07.2022р. у зв`язку із систематичним невиконанням споживачем договірних зобов`язань, зокрема в неодноразовому недопуску до об`єкта працівників виконавця для відбору проб, ухиляння від виготовлення технічної документації, відмову підписання акту балансової належності, а також наявність заборгованості в сумі 249 903,73грн. в т.ч. 161 002,20грн. вартості приймання наднормативно забруднених стічних вод за лютий 2022 року, 88901,53грн. вартості приймання наднормативно забруднених стічних вод за результатами відбору проб від 18.05.2022р. Зважаючи на викладене, відповідач вбачав у неправомірних діях ТОВ "Карат" загрозу виходу з ладу мереж та каналізаційних споруд, порушення режиму роботи очисних споруд, що може понести непоправну шкоду довкіллю. Відповідач вимагав в термін до 19.07.2022р. сплати заборгованість та надати виконавцю паспорт водного господарства, схеми зовнішніх мереж, акт балансового розмежування для визначення та погодження контрольного колодязя на випуску в систему централізованого водовідведення міста Хмельницького з метою здійснення контролю та нагляду за технічним станом, скиду стічних вод підприємства.

Листом від 20.07.2022р. (вих.№01/331) відповідач повідомив ТОВ "Карат" про відключення від мережі каналізації та про припинення водопостачання.

В матеріалах справи також наявні копії протоколів № 1153-1154 від 31.05.2022р., №867 від 29.04.2022р. перевірки зразків стічних вод Правилам приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормовані скиди стічних вод до системи централізованого водовідведення.

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Відповідно до ст. 4 Господарського процесуального кодексу України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Захист цивільних прав - це передбаченні законом способи охорони цивільних прав у разі їх порушення чи реальної небезпеки такого порушення.

Під способами захисту суб`єктивних цивільних прав розуміють закріплені законом матеріально-правові заходи примусового характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав та вплив на правопорушника.

Звертаючись до суду, позивач самостійно обирає спосіб захисту, передбачений ч. 2 ст. 16 Цивільного кодексу України та ст. 20 Господарського кодексу України.

Відповідно до ч. 2 ст. 16 Цивільного кодексу України способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов`язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Норми ст. 16 Цивільного кодексу України кореспондуються з положеннями ст. 20 Господарського кодексу України, якими визначено, що права та законні інтереси зазначених суб`єктів захищаються шляхом: визнання наявності або відсутності права; визнання недійсними господарських угод; відновлення становища; припинення дій; присудження до виконання обов`язку в натурі; відшкодування збитків; застосування штрафних і оперативно-господарських санкцій; установлення, зміни та припинення господарських правовідносин.

Щодо порушеного права господарський суд зазначає, що таким слід розуміти такий стан суб`єктивного права, при якому воно зазнавало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок якого суб`єктивне право уповноваженої особи зазнало зменшення або ліквідації як такого. Порушення права пов`язане з позбавленням його носія можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково.

Одночасно з цим, з огляду на обраний позивачем спосіб захисту, господарський суд зазначає, що статтею 6 Конвенції про захист прав і основоположних свобод визнається право людини на доступ до правосуддя, а відповідно до статті 13 Конвенції (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження. При цьому, під ефективним способом слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

В свою чергу, під захистом права розуміється державно-примусова діяльність, спрямована на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин та забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною. Спосіб захисту може бути визначений як концентрований вираз змісту (суті) міри державного примусу, за допомогою якого відбувається досягнення бажаного для особи, право чи інтерес якої порушені, правового результату. Спосіб захисту втілює безпосередню мету, якої прагне досягнути суб`єкт захисту (позивач), вважаючи, що таким чином буде припинене порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.

Отже, способи захисту за своїм призначенням можуть вважатися визначеним законом механізмом матеріально-правових засобів здійснення охорони цивільних прав та інтересів, що приводиться в дію за рішенням суду у разі їх порушення чи реальної небезпеки такого порушення. При цьому, метою застосування певного способу захисту є усунення невизначеності у взаємовідносинах суб`єктів, створення необхідних умов для реалізації права й запобігання дій зі сторони третіх осіб, які перешкоджають його здійсненню.

Так, позивач звернувся до суду з позовом про зобов`язання відповідача відновити надання послуг з водопостачання та водовідведення ТОВ "Карат" шляхом підключення до системи водопостачання та водовідведення. Позивач вказує на відсутність правих підстав для припинення надання послуг з водопостачання та водовідведення.

Як встановлено матеріалами справи 06.07.2017р. між МКП "Хмельницькводоканал" (виконавець) та ТОВ "Карат" (споживач) укладено договір №3906 про надання послуг юридичним особам з централізованого водопостачання відповідно до п.1.1 якого виконавець зобов`язується надавати споживачеві вчасно та відповідної якості послуги з централізованого водопостачання (код ДК 021:2015:65110000-7 Розподіл води (централізоване водопостачання). Споживач зобов`язується оплачувати надані згідно п.1.1. послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах передбачених договором.

06.07.2017р. між МКП "Хмельницькводоканал" (виконавець) та ТОВ "Карат" (споживач) укладено договір №3906 про приймання стічних вод в комунальну систему каналізації м. Хмельницького відповідно до п.1.1 якого виконавець зобов`язується надавати споживачеві вчасно та відповідної якості послуги з централізованого водовідведення (код ДК 021:2015: 90430000-0 Послуги з відведення стічних вод (централізоване водовідведення)); (централізоване водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем)). Споживач зобов`язується своєчасно оплачувати надані згідно п.1.1 послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах передбачених договором. Послуги надаються за адресами: м. Хмельницький, вул. Пілотська, буд.77/7 та вул. Пілотська, буд.79/1.

Відповідно до п.п. 5.2. Договору №3906 про приймання стічних вод в комунальну систему каналізації м. Хмельницького Виконавець вправі здійснювати контроль за якістю стічних вод, що скидає Споживач, а також, за режимом та обсягом скидання. У пункті 5.7. Договору зазначено право Виконавця у будь-який час за участю представника Споживача відбирати проби стічних вод. Пункт 5.18. Договору встановлює право Виконавця здійснювати раптовий (у будь-яку годину доби) не погоджений з Споживачем заздалегідь, відбір проб для контролю за якістю стоків, кількістю та режимом скиду стічних вод Споживача..."

Кореспондуючим Розділу 5 Договору, є Розділ 6 Договору, в якому встановлено права та обов`язки ТОВ "КАРАТ" як Споживача. До обов`язків віднесено, зокрема: виконувати в повному обсязі вимоги Правил приймання стічних вод та дотримання норм чинного законодавства, умов Договору (п. 6.11. Договору); забезпечувати можливість проведення Контролюючими службами у будь-який час доби обстеження Споживача з питань роботи локальних очисних споруд та контролю за скиданням стічних вод у міську каналізацію, включаючи надання відповідного експлуатаційного персоналу та необхідних документів, оговорених Правилами приймання та Правилами користування (п. 6.16. Договору); забезпечити цілодобовий, безперешкодний допуск на територію Споживача до водопровідно-каналізаційних мереж, арматури, засобів обліку води представників Виконавця, за наявності у них відповідного посвідчення, для зняття лабораторних проб стоків, та проведення огляду технічного стану обладнання і мереж та ліквідації аварій" (п. 6.30. Договору).

Матеріалами справи встановлено, що 11.02.2022р. з метою відбору проб стічних вод працівники МКП "Хмельницькводоканал" прибули на територією підприємства відповідача, однак проби відібрано не були у зв`язку із створенням перешкод у їх відібранні про що було складено акт. Від підпису даного акту представник товариства відмовився про що зроблено відповідний запис.

Відповідно до пункту 7 Розділу 6 Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Хмельницького, затверджених рішенням сесії Хмельницької міської ради №50 від 10.10.2018 року відмова Споживача виділити уповноваженого представника для відбору проб фіксується в Акті за підписом представника Виробника. Виробник виставляє Споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності Кк = 2 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення. Зволікання з допуском уповноваженого представника Виробника на територію Споживача (більше ніж 30 хвилин після його прибуття) або створення перешкод у відборі проб боку представників Споживача фіксується в Акті за підписом представника Виробника. Виробник виставляє Споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності Кк = 5 за розрахунковий місяць, у якому було вчинено це порушення. Тотожні положення закріплені в пункті 7.11. Договору.

Виходячи із вищевикладеного МКП "Хмельницькводоканал" ТОВ "Карат" виставлено рахунок за водовідведення у лютому 2022 року (розрахунковому місяці, у якому було вчинено порушення, пов`язане з недопуском представників відповідача для відбору проб) на суму 161 002,20грн., який позивачем не сплачено.

В подальшому 18.05.2022р. працівниками МКП "Хмельницькводоканал" здійснено відбір проб стічних вод ТОВ "Карат" в присутності представника позивача про що складено акт №136. За результатами аналізу відібраних проб, проведеного лабораторією якості стічних вод МКП "Хмельницькводовканал" встановлено перевищення кількість фосфатів у відповідності до норми визначеної Додатком №1 до договору водовідведення.

Відповідно до п.п 2.5 Договору водовідведення в разі виявлення перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин (додаток №1) із Споживача стягується плата, яка розраховується відповідно до розділу 7 Правил приймання стічних вод підприємства в комунальну систему каналізації м. Хмельницького. Визначена плата стягується за час від попереднього аналізу, проведеного Виконавцем, до моменту зафіксованого порушення, але не більше трьох календарних місяців.

На підставі даного пункту договору та п.12 Розділу ІХ Правил приймання стічних вод відповідачем нараховані ТОВ "Карат" 88901,53грн. за приймання наднормативно забруднених стічних вод з перевищенням ГДК забруднюючих речовин за період з 18.02.2022р. по 18.05.2022р., які ним не сплачені.

15.07.2022р. ТОВ "Карат" направлено попередження щодо відключення від систем централізованого водопостачання та водовідведення з 20.07.2022р. у зв`язку із систематичним невиконанням споживачем договірних зобов`язань, зокрема в неодноразовому недопуску до об`єкта працівників виконавця для відбору проб, ухиляння від виготовлення технічної документації, відмову підписання акту балансової належності, а також наявність заборгованості в сумі 249 903,73грн. в т.ч. 161 002,20грн. вартості приймання наднормативно забруднених стічних вод за лютий 2022 року, 88 901,53грн. вартості приймання наднормативно забруднених стічних вод за результатами відбору проб від 18.05.2022р. Зважаючи на викладене, відповідач вбачав у неправомірних діях ТОВ "Карат" загрозу виходу з ладу мереж та каналізаційних споруд, порушення режиму роботи очисних споруд, що може понести непоправну шкоду довкіллю. Відповідач вимагав в термін до 19.07.2022р. сплати заборгованість та надати виконавцю паспорт водного господарства, схеми зовнішніх мереж, акт балансового розмежування для визначення та погодження контрольного колодязя на випуску в систему централізованого водовідведення міста Хмельницького з метою здійснення контролю та нагляду за технічним станом, скиду стічних вод підприємства. Листом від 20.07.2022р. (вих.№01/331) відповідач повідомив ТОВ "Карат" про відключення від мережі каналізації та про припинення водопостачання.

Як встановлено судом відповідно до пункту 4.3.9. Договору водопостачання, в разі порушення Споживачем Правил користування та умов цього договору, Виконавець має право припинити подачу води. Повторне підключення Споживача до мереж водопостачання здійснюється за додаткову плату згідно кошторису виконаних робіт, за умови погашення заборгованості, яка виникла в Споживача на момент припинення надання послуг. Поряд із цим, відповідно до пункту 5.1. Договору приймання стічних вод, Виконавець має право при загрозі виходу з ладу мереж та порушення технологічного режиму роботи МКОС, при невиконанні Споживачем обмежень чи заходів щодо нормалізації якості та режиму скидання стічних вод, обмежити обсяг або заборонити скидання стічних вод у міську каналізацію, а у випадку невиконання цієї вимоги - відключити Споживача від міської системи водопостачання і каналізації, також, після попередження, розірвати Договір.

Крім того, п.п. 5.16. Договору приймання стічних вод передбачено право Виконавця відключати Споживача від мереж водопроводу та каналізації після письмового попередження у разі: відсутності договору або ухиленні від укладання або продовження договору; несплати або несвоєчасної оплати послуг водовідведення; невиконання Споживачем умов договору, Правил приймання та заходів з нормалізації якості та режиму скиду стічних вод та відключити негайно після усного попередження у разі загрози виходу з ладу мереж або споруд каналізації, порушення технологічного режиму роботи очисних споруд.

Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність порушень позивачем умов Договору № 3906 "Про приймання стічних вод в комунальну систему каналізації м. Хмельницького" від 06 липня 2017 року, Договору № 3906 "Про надання послуг юридичним особам з централізованого водопостачання" від 06 липня 2017 року, Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Хмельницького (в новій редакції), затверджених рішенням сесії Хмельницької міської ради №30 від 17.06.2022 року що потягло за собою відключення ТОВ "Карат" від системи водопостачання та водовідведення.

Доводи позивача про відсутність заборгованості за надані послуги з водовідведення та водопостачання судом до уваги не приймаються, оскільки ТОВ "Карат" не сплачено додаткову оплату за приймання понаднорматино забруднених стоків та плату за понаднормативні скиди стічних вод до системи централізованого водовідведення, які сплачуються окремо від вартості наданих послуг з водопостачання та водовідведення, а також не спростовано належними та допустимими доказами розмір визначеної відповідачем плати за понаднормативні скиди стічних вод.

За ст. 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ст. 77 Господарського процесуального кодексу України).

Згідно ст. 78 Господарського процесуального кодексу України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Відповідно до ст. 79 Господарського процесуального кодексу України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Дослідивши матеріали справи, судом встановлено, що позивачем не доведено належними доказами, в розумінні ст.ст. 76, 77 Господарського процесуального кодексу України, факту неправомірного відключення ТОВ "Карат" від системи водопостачання та водовідведення, з огляду на наявність з боку останнього порушень умов договорів водопостачання та водовідведення, а також Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Хмельницького.

Підсумовуючи викладені вище фактичні обставини, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Розподіл судових витрат.

Відповідно до ст.129 ГПК України витрати із сплати судового збору покладаються на позивача у зв`язку із відмовою у позові.

Керуючись ст.ст. 2, 12, 20, 129, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 247 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

У позові відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 14.10.2022р.

Суддя М.Є. Муха

Віддруковано 1 примірник до матеріалів справи.

Направлено на ел.пошту: позивачу (lawyer@karatcarpet.com), відповідачу (kmwater@ukr.net).

Дата ухвалення рішення05.10.2022
Оприлюднено17.10.2022
Номер документу106756072
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/512/22

Постанова від 30.01.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Ухвала від 19.01.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Ухвала від 09.01.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Ухвала від 09.01.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Ухвала від 12.12.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Ухвала від 14.11.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Ухвала від 14.11.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Рішення від 05.10.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні