Рішення
від 03.10.2022 по справі 380/11024/22
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 жовтня 2022 року

справа №380/11024/22

провадження № П/380/11111/22

зал судових засідань № 3

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого суддіКузана Р.І.,

секретар судового засіданняЯщишин І.А.,

за участю:

представника позивачаВладики В.В.,

представника відповідачаПавліша О.Р.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові в режимі відеоконференції в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СВІТ ДОБРИВ» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -

в с т а н о в и в :

Товариство з обмеженою відповідальністю «СВІТ ДОБРИВ» (місцезнаходження: 79067, Львівська область, м. Львів, вул. Бескидська, буд. 33, кім. 85, код. ЄДРПОУ 44251524) (далі позивач, ТзОВ «СВІТ ДОБРИВ»), звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (місцезнаходження: 79003, м. Львів, вул. Стрийська, 35, код ЄДРПОУ ВП 43968090) (далі відповідач, ГУ ДПС у Львівській області), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області (ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 43968090) від 31.05.2022 № 20273 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «СВІТ ДОБРИВ» (ідентифікаційний код 44251524) п.8 Критеріїв ризиковості платника податку;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області (ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 43968090) виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «СВІТ ДОБРИВ» (ідентифікаційний код 44251524) з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.

Позивач вважає, що оскаржуване рішення не містить жодної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, як і не містить податкової інформації, яка свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланнями на відповідні документи. При цьому для розгляду питання відповідності чи невідповідності підприємства хоча б одному критерію ризиковості платника податку відповідач мав отримати податкові накладні/розрахунок коригування, подані позивачем для реєстрації, та встановити, що вони не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації. Лише після цього позивач підлягає перевірці щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку.

Зазначає, що рішення №20273 від 31.05.2022 про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку не містить обґрунтування, яка саме податкова інформація слугувала підставою для віднесення ТзОВ «СВІТ ДОБРИВ» до переліку ризикових платників податку, що є безумовною підставою для його скасування. Відсутність конкретизації інформації з боку відповідача не тільки позбавляє права позивача на обґрунтоване та вмотивоване оскарження вказаного рішення, але і свідчить про недотримання відповідачем, як суб`єктом владних повноважень вимог Конституції України щодо обов`язку діяти в межах повноважень та у спосіб встановлений законодавством.

Крім цього вказує, що оскаржуване рішення податкового органу не відповідає критерію чіткості та зрозумілості акту індивідуальної дії, що породжує його неоднозначне трактування та впливає, в свою чергу, на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень. У зв`язку з чим, просить суд зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості.

Ухвалою від 15.08.2022 суддя прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження.

Представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить суд відмовити в задоволенні позову. Відзив обґрунтований тим, що комісією Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Комісія) прийнято рішення від 15.12.2021 про відповідність ТзОВ «СВІТ ДОБРИВ» критеріям ризиковості платника податку, на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків, оскільки встановлено взаємодію ТзОВ «СВІТ ДОБРИВ» (ЄДРПОУ 44251524) з ризиковими СГД по придбанню товарів (робіт, послуг).

Позивачем 09.03.2022 направлено до ГУ ДПС у Львівській області повідомлення та копії підтверджуючих документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості. 31.05.2022 Комісією проаналізовано копії підтверджуючих документів, наданих платником, а також інформацію, отриману від структурних підрозділів ГУ ДПС у Львівській області.

У результаті обговорення та дослідження фінансово-господарської діяльності даного підприємства Комісією встановлено, що платником не спростовано проведення фінансово-господарських операцій з ризиковими СГД та не подано уточнюючі розрахунки податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок, що відповідно не спростовує відповідність ТзОВ «СВІТ ДОБРИВ» (ЄДРПОУ 44251524) критеріям ризиковості платника, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 12.12.2019 №1165. Таким чином, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 09.03.2022, Головним управлінням ДПС у Львівській області прийнято рішення від 31.05.2022 № 20273, яким вирішено залишити позивача по п.8 критеріїв ризиковості платника податку у переліку ризикових платників податку.

Відповідач звертає увагу, що відповідно до схеми руху ПДВ ТзОВ «СВІТ ДОБРИВ» за період з травня 2021 року по липень 2022 року встановлено, що позивачем придбано ТМЦ/послуг на 53 232 тис. грн та реалізовано на 50 764 тис. грн.

Зазначає, що відповідно до повідомлення ТзОВ «СВІТ ДОБРИВ» про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості, позивачем не надано підтверджуючих документів, необхідних для розгляду питання щодо виключення платника податку з переліку платників по взаємодії з ризиковими СГД. Крім цього до матеріалів справи позивачем не долучено документів та пояснень, які б спростовували інформацію, що стала підставою включення ТзОВ «СВІТ ДОБРИВ» до переліку ризикових. Просить відмовити в задоволенні позову повністю.

Від представника позивача 05.09.2022 надійшла відповідь на відзив.

Також від представника позивача 21.09.2022 надійшло клопотання про приєднання документів та додаткових пояснень до матеріалів справи.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала з підстав, викладених в позовній заяві, відповіді на відзив та додаткових поясненнях. Просила суд позов задовольнити повністю.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позову заперечив з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву та додаткових поясненнях. Просив суд в задоволенні позову відмовити повністю.

Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

ТзОВ «СВІТ ДОБРИВ» (код ЄДРПОУ 44251524) зареєстроване як юридична особа з 16.04.2021 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за № 1001741020000018714. Місцезнаходження: Україна, 79067, Львівська область, м. Львів, вул. Бескидська, 33, кім. 85. Основним видом економічної діяльності ТзОВ «СВІТ ДОБРИВ» є: 20.15: виробництво добрив і азотних сполук.

Відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, комісією Головного управління Державної податкової служби у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 16.12.2021 №28586.

Згідно з цим рішенням ТзОВ «СВІТ ДОБРИВ» визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платина податку відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, із приміткою про наявність у контролюючого органу податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування.

Відповідно до витягу з протоколу № 410 від 16.12.2021 засідання комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Львівській області при прийнятті вищевказаного рішення контролюючий орган врахував, що за результатами проведеного моніторингу даних ЄРПН та аналізу інформаційних баз даних щодо здійснення фінансово-господарських операцій по ТзОВ «СВІТ ДОБРИВ»: встановлено взаємодію з ризиковим СГД, що відповідає п. 8 критеріїв ризиковості платника, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165.

В результаті обговорення членами комісії податкової інформації та дослідження фінансово-господарської діяльності позивача, комісією ГУ ДПС у Львівській області прийнято рішення про відповідність ТзОВ «СВІТ ДОБРИВ» п.8 критеріїв ризиковості платника, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165.

З метою спростування висновку про відповідність критеріям ризиковості ТзОВ «СВІТ ДОБРИВ» 22.12.2021, 31.12.2021, 17.01.2022, 09.02.2022 та 09.03.2022 подано відповідачу повідомлення про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку №8, №9, №1, №2, та №3. На підтвердження реальності здійснення господарських операцій позивачем до кожного повідомлення було долучено 67 документів, а також пояснення №7 від 21.12.2021, №8 від 31.12.2021, №1 від 17.01.2022, №2 від 09.02.2022 та №3 від 09.03.2022. Суд встановив, що подані позивачем повідомлення, пояснення та копії документів кожного разу були ідентичні за змістом та обсягом.

В поясненнях позивач зазначив, що на даний момент ТзОВ «СВІТ ДОБРИВ» працює у сфері оптової торгівлі. Для цього закуповуються необхідні товари згідно з Договором поставки 01/07/052021 від 07.05.2021 з ТОВ «КФ «АЛЬЯНС УКРАЇНА» та Договором 11/05/2021 від 11.05.2021 з ТОВ «АГРОНОМ ЦЕНТР». Згідно з накладною № 7 від 12.05.21, накладною № 53 від 22.05.21, накладною №61 від 24.05.21, накладною № 68 від 25.05.21, накладною №72 від 26.05.21, накладною №93 від 29.05.21, накладною №94 від 21.05.21 з ТОВ «АГРОНРОМ ЦЕНТР» та ТТН до цих накладних. З ТОВ «КФ «АЛЬЯНС УКРАЇНА» згідно з накладною № 103560 від 24.05.21, накладною №103561 від 24.05.21, накладною №103562 від 24.05.21, накладною №103563 від 24.065.21, накладною №103568 від 24.05.21, накладною №106291 від 26.05.21, накладною №106298 від 26.05.21, накладною №106302 від 26.05.21, накладною № 106317 від 26.05.21, накладною №106318 від 26.05.21, накладною №106319 від 26.05.21, накладною №106320 від 26.05.21, накладною № 106321 від 26.05.21, накладною №106322 від 26.05.21, накладною №106340 від 26.05.21, накладною №106341 від 26.05.21, накладною №106342 від 26.05.21, накладною №106344 від 26.05.21, накладною №107124 від 27.05.21, накладною №107106 від 27.05.21, накладною №107100 від 27.05.21, накладною №107048 від 27.05.21, накладною №107046 від 27.05.21, накладною №107043 від 27.05.21, накладною №107042 від 27.05.21. Також 15.07.2021 була здійснена реалізація частини товару ТОВ «ЯРКОМПАНІ» згідно з видатковими накладними №3,4,5,6,7,8,9,10. Оплата за отримані товари проводиться своєчасно та з повному обсязі. Для проведення господарської діяльності підприємством орендовано офіс згідно з Договором 44 від 08.09.2021, а також орендовано склад згідно з Договором №02-01/10/2021 від 01.10.21. Про що повідомлено ГУ ДПС у формі 20-ОПП. За штатним розкладом на даний час на підприємстві працює троє людей (про що повідомлено ГУ ДПС у повідомленні від 16.06.21) з фондом оплати праці 35000,00 грн. Всі податки будуть сплачені в повному обсязі та своєчасно.

За результатами розгляду поданих позивачем документів та пояснень Комісією Головного управління Державної податкової служби у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 30.12.2021 №29334, від 11.01.2022 №304, від 25.01.2022 №1386, від 17.02.2022 №5556 та від 31.05.2022 №20273, якими кожного разу повторно підтверджено відповідність ТзОВ «СВІТ ДОБРИВ» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, із приміткою про наявність у контролюючого органу податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування.

Згідно з протоколом засідання Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Львівській області № 74 від 31.05.2022, при прийнятті оскаржуваного рішення від 31.05.2022 №20273 та за результатами проведеного моніторингу даних ЄРПН та аналізу інформаційних баз даних щодо здійснення фінансово-господарських операцій по ТОВ «СВІТ ДОБРИВ» (44251524) комісією враховано такі обставини: позивач перейшов з ГУ ДПС у Вінницькій області та перебуває на обліку в ГУ ДПС у Львівській області (Личаківський р-н м. Львова) з 06.10.2021 (дата державної реєстрації 16.04.2021). Стан платника - 0 платник податків за основним місцем обліку. Податкова адреса: м. Львів, вул. Бескидська, 33, офіс 85. Основний вид діяльності: виробництво добрив і азотних сполук. Засновник, керівник - ОСОБА_1 . Головний бухгалтер відсутній. Статутний фонд - 1 000 000 грн. Має відкриті рахунки у банківських установах. Платник ПДВ з 01.05.2021. Остання подана звітність з ПДВ за березень 2022 року. Чисельність працюючих становить 1 чол., середня зарплата - 10 000 грн, згідно з поданою звітністю з ЄСВ за І квартал 2022 року. Платником подано податкову декларацію з податку на прибуток підприємств та фінансову звітність малого підприємства за 2021 рік. Подано звіт 20-ОПП щодо використання в господарській діяльності: офіс, база.

В результаті обговорення членами комісії та дослідження фінансово - господарської діяльності позивача Комісія дійшла висновку, що отримана інформація не спростовує відповідність ТОВ «СВІТ ДОБРИВ» (44251524) критеріям ризиковості платника, затверджених постановою Кабінету Міністрів України.

Вважаючи рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області від 31.05.2022 №20273 про відповідність платника податків на додану вартість критеріям ризиковості платника податків протиправними та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся з цим адміністративним позовом до суду.

Вказані обставини та зміст спірних правовідносин підтверджені наявними у справі доказами.

Предметом розгляду у цій справі є оцінка правомірності рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області від 31.05.2022 №20273 про відповідність платника податку ТзОВ «СВІТ ДОБРИВ» критеріям ризиковості платника податку, яке прийняте за результатами розгляду та дослідження поданих позивачем документів з метою спростування висновку про відповідність критеріям ризиковості згідно з рішенням від 16.12.2021 №28586.

При вирішенні спору суд керувався таким.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, в тому числі, стосовно реєстрації податкової накладної, регулюються нормами Податкового кодексу України (далі ПК України).

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Так, згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Питання включення/виключення платника податку до/з переліку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, врегульовані Порядком № 1165).

За визначенням пункту 2 Порядку № 1165, автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Відповідно до пункту 6 Порядку № 1165, питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

- інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

За змістом пункту 40 Порядку № 1165 засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду.

Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення.

Пунктом 44 Порядку № 1165, визначено, що комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Право на оскарження в судовому порядку рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника випливає з норм пункту 6 Порядку № 1165, за якими у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Згідно з додатком 4 до Порядку № 1165, рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

З аналізу наведених правових положень випливає, що прийняття контролюючим органом рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку змінює правовий режим моніторингу реєстрації податкових накладних в ЄРПН, що призводить до зупинення реєстрації будь-якої складеної цією особою податкової накладної в ЄРПН, а відтак спірне рішення Комісії регіонального рівня може бути оскаржене в адміністративному або судовому порядку.

З огляду на правове регулювання характер цих відносин, під час вирішення спорів такої категорії, суд повинен досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного Рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваження комісії контролюючого органу.

Вказане узгоджується з правовою позицією, викладеною в постановах Верховного Суду від 05 січня 2021 року у справі № 640/11321/20 та від 05 січня 2021 року у справі № 640/10988/20.

При вирішенні спору суд враховує таке.

Оскаржуване рішення № 20273 від 31.05.2022 прийняте Комісією за результатами дослідження поданих позивачем документів на спростування висновку відповідача про відповідність ТзОВ «СВІТ ДОБРИВ» критеріям ризиковості платника податків відповідно до рішення № 28586 від 16.12.2021.

Зміст та обсяг досліджуваних документів є ідентичний тим, які неодноразово подавались позивачем до Комісії, за результатами розгляду яких відповідачем були прийняті рішення № 29334 від 30.12.2021, №304 від 11.01.2022, №1386 від 25.01.2022, №5556 від 17.02.2022 про відповідність ТзОВ «СВІТ ДОБРИВ» п.8 Критеріїв ризиковості, які позивачем не оскаржувались та є чинними.

Відповідно до змісту спірного рішення, відповідач керувався пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку, що визначені у додатку № 1 до Порядку № 1165, та зазначив про наявність податкової інформації, яка стала відома у процесі поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції та є підставою для залишення позивача у переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.

Контролюючий орган здійснює моніторинг податкових накладних/розрахунків коригування шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних ресурсах ДПС.

Суд враховує, що Комісія регіонального рівня проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку на постійній основі, а не лише після подання платником ПДВ на реєстрацію податкової накладної. Здійснюючи такий моніторинг контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням ПК України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг, дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку (пункт 6 Порядку № 1165).

При цьому дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних ДПС податкової інформації, незалежно від джерела її отримання, є службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку, передбаченому ПК України та нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання вимог цього Кодексу. Одним зі способів здійснення таких дій є інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до норм ПК, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.

Отже, контролюючий орган уповноважений на збирання та використання під час виконання своїх функцій та завдань податкової інформації щодо платників податків. При цьому інформація, що надійшла за результатами податкового контролю, не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку.

Таким чином, суд погоджується з твердженням відповідача що віднесення особи до платників, які відповідають критеріям ризиковості, є службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків.

Пунктом 6 Порядку № 1165 визначено алгоритм дій платника податку у разі незгоди з рішенням комісії регіонального рівня про визнання платника таким, що відповідає критеріям ризиковості шляхом надання контролюючому органу доказів на спростування наявної у базах ДПС податкової інформації.

Пунктами 7 - 10 Порядку № 1165 передбачено, що Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Тобто, у випадку ініціювання платником процедури спростування відповідності платника податку критеріям ризиковості обов`язок такого спростування покладений на самого платника, який надсилає до контролюючого органу через електронний кабінет інформацію та копії відповідних документів на підтвердження реальності здійснення господарських операцій.

Суд зазначає, що обставини, які стали підставою для прийняття оскаржуваного рішення, викладені у протоколі засідання Комісії від 31.05.2022 № 74, згідно з яким за результатами аналізу та дослідження поданих позивачем документів не встановлено підстав для виключення ТзОВ «СВІТ ДОБРИВ» з переліку ризикових платників податків.

За результатами проведеного моніторингу даних ЄРПН та аналізу інформаційних баз даних щодо здійснення фінансово-господарських операцій по ТзОВ «СВІТ ДОБРИВ» рішенням відповідача від 16.12.2021 №28586 встановлено взаємодію з ризиковими СГД, що відповідає п. 8 критеріїв ризиковості платника, затверджених Постановою №1165. Таке рішення позивачем не оскаржувалось.

Відповідна обставина не була також спростована позивачем та не надано ні до контролюючого органу, ні до суду доказів, документальних підтверджень на спростування наведених контролюючим органом обставин, зокрема щодо господарських операцій позивача з ризиковими підприємствами.

Надані позивачем пояснення та копії документів лише частково підтверджують підстави формування податкового кредиту за господарським операціями ТзОВ «СВІТ ДОБРИВ» з ТзОВ «Комерційна фірма «Альянс Україна», зокрема щодо придбання майонезу «Торчин»; хлібно-булочних виробів; сірників; рису; макаронів; кави тощо, а також з ТзОВ «Агроном Центр» щодо придбання у цього підприємства курятини.

Водночас, позивачем не надано доказів можливості належного зберігання чи подальшої реалізації придбаних у цих суб`єктів господарювання продуктів харчування, зокрема хлібно-булочної продукції та курятини.

Крім того, відповідно до схеми руху ПДВ ТзОВ «СВІТ ДОБРИВ» за період з травня 2021 року по липень 2022 року суд встановив, що позивачем за цей період придбано ТМЦ/послуг на 53232 тис. грн, а реалізовано на 50 764 тис. грн. Доказів наявності на зберіганні нереалізованих товарів позивачем не надано. Не надано також доказів, що підтверджують господарські операції позивача з іншими контрагентами, які за твердженням відповідача включені до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.

Отже, позивачем не усунуто ризики, які стали підставою для віднесення його до переліку ризикових платників. Тобто, відповідні обставини не були спростовані позивачем перед комісією ГУ ДПС у Львівській області та не надано до суду доказів, документальних підтверджень на спростування наведених контролюючим органом обставин.

Відтак, посилання відповідача у спірному рішенні на наявність у його розпорядженні податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарських операцій позивача приймається судом у якості достатнього обґрунтування правомірності прийнятого контролюючим органом оскаржуваного рішення.

З врахуванням положень пункту 6 Порядку № 1165 та частини першої статті 77 КАС України, у разі оскарження платником податку рішення Комісії регіонального рівня про визнання платника таким, що відповідає критеріям ризиковості в судовому порядку, суд вважає, що саме на позивача покладено обов`язок спростування відповідності платника податку критеріям ризиковості, шляхом подання до суду документів, необхідних для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.

Однак, позивачем не надано доказів, які б спростовували наявну у контролюючого органу податкову інформацію в базах ДПС, в зв`язку з чим, оскаржуване рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку є законним та обґрунтованим.

Стосовно посилань позивача на те, що в оскаржуваному рішенні лише процитовано зміст пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків, і не зазначено суть та характер податкової інформації, що стала підставою для прийняття такого рішення, то суд зазначає наступне.

Як вище зазначено, суд дійшов висновку, що рішенням правомірно встановлено відповідність позивача пункту 8 Критерію ризиковості і таке містить мотиви та обґрунтування його прийняття.

Натомість, будь який недолік форми рішення не може бути самостійною підставою для скасування оскаржуваного рішення та не може сприйматися, як безумовна підстава для висновку щодо протиправності цього рішення.

Разом з тим, суд вважає, що оспорюване рішення прийнято контролюючим органом у межах своєї компетенції, оскільки з його тексту можна встановити зміст цього рішення, зокрема, підстави віднесення позивача до пункту 8 Критерію ризиковості, а тому рішення визнається судом правомірним, незважаючи на недотримання окремих елементів його форми.

Аналогічна позиція щодо недоліків форми акта індивідуальної дії контролюючого органу висловлена у постанові Верховного Суду від 06 лютого 2020 року у справі № 826/25551/15.

З огляду на викладене та на підставі досліджених доказів у справі, суд вважає, що оскаржуване рішення про віднесення ТзОВ «СВІТ ДОБРИВ» до пункту 8 Критеріїв ризиковості, містить мотиви та обґрунтування, отже таке рішення прийняте контролюючим органом правомірно, а тому підстави для його скасування відсутні, як і підстави для виключення позивача з переліку ризикових суб`єктів господарювання.

Окрім того, як встановлено в засіданнях суду позивачем подавалися періодично пояснення і приймалися ідентичні рішення відповідачем від 30.12.2021 №29334, від 11.01.2022 №304, від 25.01.2022 №1386, від 17.02.2022 №5556, які позивачем не оскаржувались, що в свою чергу є додатковим свідченням правомірності віднесення позивача до суб`єктів господарської діяльності, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Частиною 2 ст. 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З огляду на викладене, оцінюючи зібрані по справі докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог ТзОВ «СВІТ ДОБРИВ», а тому у задоволенні позову слід відмовити повністю.

Щодо судового збору, то відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, оскільки у задоволенні позову відмовлено, сплачений позивачем судовий збір поверненню не підлягає.

Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10,13, 14, 72-77, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

в задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «СВІТ ДОБРИВ» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - відмовити повністю.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення суду складене та підписане 13.10.2022.

СуддяР.І. Кузан

Дата ухвалення рішення03.10.2022
Оприлюднено17.10.2022
Номер документу106761795
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —380/11024/22

Постанова від 27.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 09.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 14.11.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 14.11.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 27.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Рішення від 03.10.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кузан Ростислав Ігорович

Ухвала від 14.08.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кузан Ростислав Ігорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні