ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/9061/21 Суддя (судді) першої інстанції: Кузьменко В.А.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 жовтня 2022 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Мєзєнцева Є.І., суддів - Файдюка В.В., Собківа Я.М., при секретарі Войтковській Ю.В., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Міністерства юстиції України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 червня 2022 року у справі за адміністративним позовом Громадської партії "ПОРА" до Міністерства юстиції України, державного реєстратора Департаменту нотаріату та державної реєстрації Міністерства юстиції України Глушановської Світлани Володимирівни про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ :
Громадської партії "ПОРА" звернулась до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Міністерства юстиції України, державного реєстратора Департаменту нотаріату та державної реєстрації Міністерства юстиції України Глушановської Світлани Володимирівни про визнання протиправним та скасування рішення Державного реєстратора Департаменту нотаріату та державної реєстрації Міністерства юстиції України Глушановської Світлани Володимирівни від 18 березня 2021 року №116/19.4 про відмову у державній реєстрації змін до відомостей про Громадянську Партію « Пора », що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, у тому числі змін до статуту та програми; зобов`язання Державного ресторатора Департаменту нотаріату та державної реєстрації Міністерства юстиції України Глушановської Світлани Володимирівни повторно розглянути подані 18 лютого 2021 року документи для внесення змін до відомостей про Громадянську Партію « Пора ».
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 червня 2022 року адміністративний позов задоволено.
В апеляційній скарзі Міністерство юстиції України, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Представником позивача було подано відзив на апеляційну скаргу, відповідно до якого зазначено, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, а тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги відповідача.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку.
Судом першої інстанції встановлено, що 18 лютого 2021 року ГП «Пора» для проведення державної реєстрації «Державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу» подала до Департаменту державної реєстрації Мін`юсту такий перелік документів: 1) заяву про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань; 2) документ про сплату адміністративного збору; 3) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни; 4) статут (нова редакція); 5) програма політичної партії (нова редакція); 6) реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи; 7) квитанцію; 8) відомості про керівні органи.
03 березня 2021 року Державний реєстратор сформував опис поданих документів.
За результатами розгляду поданих документів, 16 березня 2021 року Державний реєстратор склала правовий висновок щодо відповідності вимогам Конституції України та законів України документів, поданих для державної реєстрації змін до відомостей про ГП «Пора», що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, у тому числі, змін до статуту та програми, затверджений 18 березня 2021 року заступником Міністра з питань державної реєстрації Ольгою Оніщук.
18 березня 2021 року Державний реєстратор прийняла рішення про відмову в державній реєстрації змін до відомостей про ГП «Пора», що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, у тому числі змін до статуту та програми №116/19.4. Вказане рішення мотивоване таким:
- окремі документи, подані для державної реєстрації змін до відомостей про партію, суперечать статуту партії;
- відомості, зазначені у заяві про державну реєстрацію не відповідають відомостям, зазначеним у документах, поданих для державної реєстрації, або відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань чи інших інформаційних системах, використання яких передбачено Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань».
Також, 18 березня 2021 року Державний реєстратор склала повідомлення про відмову в державній реєстрації змін до відомостей про ГП «Пора», що міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, у тому числі змін до статуту та програми №116/19.4.
У вказаному повідомленні Державний реєстратор обґрунтувала підстави прийняття рішення про відмову в державній реєстрації змін до відомостей про ГП «Пора», зокрема, зазначила, що відповідно до пункту 5.5 статуту партії дату, місце і час проведення громадянських зборів партії, а також норму представництва від обласних організацій партії на громадянських зборах встановлює політична рада партії. Відповідно до пункту 5.18 статуту партії засідання політичної ради партії є повноважним за умови присутності не менш двох третин членів політичної ради партії. Рішення політичної ради партії приймаються простою більшістю голосів від присутніх членів політичної ради партії. У разі рівного розподілу голосів, голос голови політичної ради партії є вирішальним. До реєструючого органу подано рішення (протокол) №3 позачергових зборів партії, у якому, зокрема, зазначено, що політичною радою партії 18 січня 2021 року встановлена норма представництва - по одному делегату від обласних організацій партії. Проте, з поданих до реєструючого органу документів не можливо встановити, що позачергові збори партії проведені відповідно до статутних вимог партії, оскільки з поданого рішення (протокол) №3 позачергових зборів партії не вбачається присутність членів політичної ради партії на засіданні політичної ради партії 18 січня 2021 року, на якому встановлено норму представництва на позачергові збори партії.
Також, у повідомленні Державний реєстратор зазначила, що вказана у заяві від 18 лютого 2021 року мета реєстрації не відповідає меті, прийнятій позачерговими зборами партії, зазначеній у рішенні (протокол) №3.
Крім того, у поданій до реєструючого органу заяві не в повному обсязі зазначено відомості щодо посади керівного органу ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , рішення про звільнення яких приймалось позачерговими зборами партії.
Поряд з цим, у поданій до реєструючого органу новій редакції статуту партії наявні суперечності між пунктами 6.3.9.9 та 8.4. У пункті 8.4 нової редакції статуту партії зазначено, що припинення партії може бути здійснено за рішенням з`їзду партії (не менше 3/4 голосів делегатів, присутніх на з`їзді) або за рішенням суду у випадках, передбачених чинним законодавством. Тоді як пунктом 6.3.9.9 передбачено, що до повноважень вищої ради партії належить, зокрема, припинення діяльності партії та осередків шляхом прийняття відповідних рішень.
Не погоджуючись із відмовою у державній реєстрації змін до відомостей про Громадську партію "ПОРА", позивач звернувся до суду з відповідним позовом.
Спірні правовідносини регулюються нормами Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», Закону України «Про громадські об`єднання», Порядком державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 09 лютого 2016 року №359/5.
Порядок оскарження рішень, дій або бездіяльності у сфері державної реєстрації визначено статтею 34 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», зокрема, рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України та його територіальних органів або до суду.
У відповідності до пункту 1 частини першої статті 25 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації.
Частиною четвертою статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» визначений вичерпний перелік документів, що подаються для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі.
За приписами частини другої статті 6 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» державний реєстратор, зокрема: 1) приймає документи; 2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; 7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
При цьому, відповідно до положень частини четвертої статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, крім змін до відомостей, передбачених частиною п`ятою цієї статті, подаються, зокрема, такі документи:
1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі;
2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв`язку з юридичною особою;
3) реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи, - у разі внесення змін до відомостей про громадські об`єднання, політичні партії;
5) відомості про керівні органи громадського формування (ім`я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв`язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів;
6) документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи в країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі змін, пов`язаних із входженням до складу засновників юридичної особи іноземної юридичної особи;
7) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону;
8) установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі;
9) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта або розподільчого балансу - у разі внесення змін, пов`язаних із внесенням даних про юридичну особу, правонаступником якої є зареєстрована юридична особа;
10) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), справжність підпису на якій нотаріально засвідчена, та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов`язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи;
11) заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, - за бажанням заявника у разі внесення до установчих документів змін, які впливають на систему його оподаткування;
12) звіт про результати емісії акцій у випадку, передбаченому абзацами третім і четвертим пункту 48 частини другої статті 9 цього Закону;
13) звіт про оцінку майна у випадку, передбаченому абзацом сьомим пункту 48 частини другої статті 9 цього Закону;
14) структура власності за формою та змістом, визначеними відповідно до законодавства;
15) витяг, виписка чи інший документ з торговельного, банківського, судового реєстру тощо, що підтверджує реєстрацію юридичної особи - нерезидента в країні її місцезнаходження, - у разі, якщо засновником юридичної особи є юридична особа - нерезидент;
16) нотаріально засвідчена копія документа, що посвідчує особу, яка є кінцевим бенефіціарним власником юридичної особи - для фізичної особи - нерезидента та, якщо такий документ оформлений без застосування засобів Єдиного державного демографічного реєстру, - для фізичної особи - резидента.
Як встановлено вище, відповідач відмовив у державній реєстрації на підставі пунктів 5, 6, 103 статті 28 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», а саме: документи суперечать вимогам Конституції та законів України; документи суперечать статуту громадського формування; невідповідність відомостей, зазначених у заяві про державну реєстрацію, відомостям, зазначеним у документах, поданих для державної реєстрації, або відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі чи інших інформаційних системах, використання яких передбачено цим Законом.
За приписами частин третьої та четвертої статті 28 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» повідомлення про відмову у проведенні державної реєстрації повинно містити посилання на конкретну норму (пункт, статтю) законодавства із зазначенням, що саме порушено під час оформлення та подання документів, а також повинно бути зазначено, який саме пункт чи стаття поданого заявником документа (статуту, протоколу тощо) не відповідає нормам законодавства.
Відмова у державній реєстрації з підстав, не передбачених цією статтею, а також відмова у державній реєстрації (легалізації) професійної спілки, її організації або об`єднання не допускається.
Отже, відповідно до статті 2 Закону України «Про політичні партії» політична партія - це зареєстроване згідно із законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.
Згідно з частинами дев`ятою-дванадцятою статті 11 Закону України «Про політичні партії» політична партія забезпечує внесення змін до відомостей про політичну партію, її обласні, міські і районні організації або інші структурні утворення, передбачені статутом партії, а також про первинні осередки політичної партії, що містяться в Єдиному державному реєстрі, в порядку, визначеному Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», у 10-денний строк після прийняття рішень з цих питань.
Рішення про зміни до відомостей про політичну партію, її обласні, міські і районні організації або інші структурні утворення, передбачені статутом партії, а також про первинні осередки політичної партії, що містяться в Єдиному державному реєстрі, приймаються в порядку, визначеному статутом партії, та оформляються протоколом засідання відповідного уповноваженого органу.
Невід`ємною частиною протоколу засідання уповноваженого органу є реєстр учасників, в якому зазначаються: прізвище, ім`я та по батькові особи, дані її паспорта, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта). Дані про особу засвідчуються її особистим підписом.
З матеріалів справи встановлено, що разом із заявою про проведення реєстраційних дій, позивач подав нотаріально посвідчене рішення (протокол) позачергових громадянських зборів партії від 18 лютого 2021 року №3 та реєстр учасників, присутніх на зазначених зборах, у кількості 14 осіб.
Також, позивачем було подано програму політичної партії «Оберіг» (колишня назва ГП «Пора») та її статут у новій редакції, які затверджені рішенням (протоколом) позачергових громадянських зборів партії від 18 лютого 2021 року №3, які передбачені статтями 7, 8 Закону України «Про політичні партії».
Таким чином, посилання відповідача на неможливість встановлення того, що позачергові збори партії проведені відповідно до статутних вимог партії, оскільки з поданого рішення (протокол) №3 позачергових зборів партії не вбачається присутність членів політичної ради партії на засіданні політичної ради партії 18 січня 2021 року на якому встановлено норму представництва на позачергові збори партії, не можуть бути прийняті судом до уваги, адже позивачем подано усі необхідні документи, які вимагаються статтею 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» та Законом України «Про політичні партії».
Так, відповідно до положень статуту ГП «Пора» від 03 жовтня 2005 року, затвердженого протоколом №1 від 20 серпня 2005 року першим позачерговим з`їздом ГП «Пора» та зареєстрованого Мін`юстом 23 березня 2005 року (свідоцтво №127-п.п.), а саме: згідно пункту 5.5 місце і час проведення громадянських зборів партії, а також норму представництва від обласних організацій партії на громадянських зборах встановлює політична рада партії. Відповідно до пункту 5.18 статуту партії засідання політичної ради партії є повноважним за умови присутності не меншу двох третин членів політичної ради партії. Рішення політичної ради партії приймаються простою більшістю голосів від присутніх членів політичної ради партії. У разі рівного розподілу голосів голос голови політичної ради партії є вирішальним.
До реєструючого органу подано рішення (протокол) №3 позачергових зборів партії, у якому, зокрема зазначено, що політичною радою партії 18 січня 2021 року встановлена норма представництва - по одному делегату від обласних організацій партії. Проте, із поданих до реєструючого органу документів не можливо встановити, що позачергові збори партії проведені відповідно до статутних вимог партії, оскільки з поданого рішення (протокол) №3 позачергових зборів партії не вбачається присутність членів політичної ради партії на засіданні політичної ради партії 18 січня 2021 року на якому встановлено норму представництва на позачергові збори партії.
Також, не відповідають дійсності доводи відповідача про те, що мета діяльності партії, зазначена у заяві щодо державної реєстрації юридичної особи - громадського формування від 18 лютого 2021 року не відповідає меті, прийнятій позачерговими зборами партії, зазначеній у рішенні (протокол) №3, оскільки з наданих сторонами документів вбачається, що вони є ідентичними, як в заяві, так і в рішенні.
Крім того, оскаржуване рішення відповідача в частині зазначення у заяві відомостей щодо посади керівного органу ГП «Пора» не в повному обсязі, не містить конкретизації та посилань на норми Законів та підзаконних нормативно-правових актів, якими передбачений перелік відомостей, що підлягають зазначенню, що суперечить вимогам частини третьої статті 28 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань».
Щодо посилань відповідача в оскаржуваному рішенні на наявність суперечностей між пунктами 6.3.9.9 та 8.4 статуту Політичної партії «Оберіг» (нова редакція), затверджена рішенням (протоколом) №3 від 18 лютого 2021 року позачерговими громадянськими зборами партії, суд зазначає таке.
Пунктом 6.3.9.9 статуту передбачено, що до повноважень вищої ради партії належить, зокрема, припинення діяльності партії та осередків шляхом прийняття відповідних рішень.
У пункті 8.4 нової редакції статуту партії зазначено, що припинення партії може бути здійснено за рішенням з`їзду партії (не менше 3/4 голосів делегатів, присутніх на з`їзді) або за рішенням суду у випадках, передбачених чинним законодавством.
Таким чином, вказані пункти статуту у новій редакції не містять суперечностей, адже пунктом 6.3.9.9 визначені повноваження вищої ради партії, до яких належить, у тому числі припинення діяльності партії. При цьому, таке рішення щодо припинення партії, може прийматись і з`їздом партії, що відповідає положенням 23 Закону України «Про політичні партії».
За наведеного, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про скасування рішення Державного реєстратора від 18 березня 2021 року №116/19.4 про відмову в державній реєстрації змін до відомостей про ГП «Пора», що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, у тому числі змін до статуту та програми.
Згідно з частиною другою статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення зокрема про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Частина третя статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про зобов`язання відповідача повторно розглянути подані 18 лютого 2021 року документи для внесення змін до відомостей про ГП «Пора», з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Решта тверджень та посилань сторін судовою колегією апеляційного суду не приймається до уваги через їх неналежність до предмету позову або непідтвердженість матеріалами справи.
За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Міністерства юстиції України залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 13 червня 2022 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя Є.І.Мєзєнцев
cуддя В.В.Файдюк
суддя Я.М.Собків
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2022 |
Оприлюднено | 18.10.2022 |
Номер документу | 106786369 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення прав на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мєзєнцев Євген Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні