Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 жовтня 2022 р. № 520/1158/22
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Тітова О.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Харківській області, третя особа - Безлюдівська селищна об`єднана територіальна громада Харківської області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, ЄДРПОУ 43983495), третя особа - Безлюдівська селищна об`єднана територіальна громада Харківської області (вул. Зміївська,48, смт. Безлюдівка, Харківська область, 62489, ЄДРПОУ 04396555) в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення ГУ ДПС у Харківській області № 903322-2412-2023 від 29.10.2021 р. про визначення земельного податку з фізичних осіб особами 18010700 в розмірі 17710,55 грн. за 2020 рік;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення ГУ ДПС у Харківській області № 903322-2412-2023 від 29.10.2021 р. про визначення земельного податку з фізичних осіб особами 18010700 в розмірі 89782,63 грн. за 2021 рік.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що податкові повідомлення - рішення ГУ ДПС у Харківській області № 903322-2412-2023 від 29.10.2021 та № 903322-2412-2023 від 29.10.2021 є протиправними та підлягають скасуванню.
Ухвалою суду від 20.01.2022 прийнято адміністративний позов до розгляду та відкрито спрощене провадження у справі за правилами ст. 257-262 КАС України.
Копія ухвали про відкриття спрощеного позовного провадження у справі надіслана учасникам справи та була отримана останніми, що підтверджується наявними в матеріалах справи повідомленнями.
Представник відповідача подав відзив на адміністративний позов, в якому у задоволенні позовних вимог проси відмовити.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
Позивачу на підставі Договору купівлі-продажу земельної ділянки від 21 жовтня 2020 року, укладеному між Котлярівською сільською радою та ОСОБА_1 , посвідченому ОСОБА_2 , приватним нотаріусом Харківського районного нотаріального округу Харківської області, зареєстрованому у реєстрі за № 3445, належить земельна ділянка загальною площею 0.4851 га кадастровий номер 6325181201:00:003:0104. склад угідь 011.00-0.4851 га, за цільовим призначенням: 11.03 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд будівельних організацій та підприємств, що розташовані за адресою: АДРЕСА_2 .
Відповідно, з 12.10.2020 ОСОБА_1 , як власник земельної ділянки, набув зокрема обов`язок зі сплати земельного податку з фізичних осіб, який обліковується та сплачується в порядку, передбаченому Податковим кодексом України.
Зважаючи на наведене, Головним управлінням ДПС у Харківській області прийнято податкові повідомлення - рішення від 29.10.2021 № 903321-2412-2023, яким визначено суму земельного податку з фізичних осіб у розмірі 89782,63 грн, та від 29.10.2021 № 903322-2412-2023, яким визначено суму земельного податку з фізичних осіб у розмірі 17710,55 грн.
Не погодившись з вказаними податковим повідомленням-рішеннями, позивач звернувся до суду за їх оскарженням.
Вирішуючи даний спір по суті, суд зазначає наступне.
Згідно з ч.1 ст.67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відповідно до пп. 14.1.72, пп. 14.1.74 п. 14.1 ст. 14 ПК України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів. Земельна ділянка - частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, цільовим (господарським) призначенням та з визначеними щодо неї правами.
Статтею 8 Податкового кодексу України встановлено, що в Україні встановлюються загальнодержавні та місцеві податки та збори. До місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених цим Кодексом, рішеннями сільських, селищних і міських рад у межах їх повноважень, і є обов`язковими до сплати на території відповідних територіальних громад.
Нормами ст. 10 ПК України земельний податок віднесено до місцевих податків, які відповідно до п. 12.3. ст. 12 ПК України приймаються рішеннями сільських, селищних, міських рад в межах своїх повноважень. Відповідно до п. 284.1 ст. 284 ПК України органам місцевого самоврядування надано повноваження щодо встановлення ставок плати за землю та пільг щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.
Встановлення місцевих податків та зборів здійснюється у порядку, визначеному цим Кодексом (підпункт 12.3.1. пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України).
Відповідно до положень підпункту 12.3.3. пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України копія прийнятого рішення про встановлення місцевих податків чи зборів надсилається у десятиденний строк з дня оприлюднення до контролюючого органу, в якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та зборів.
Згідно підпункту 12.3.4. пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків га зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Відповідно до підпункту 12.4.3 пункту 12.4 статті 12 Податкового кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, щодо податків та зборів належать: до початку наступного бюджетного періоду прийняття рішення про встановлення місцевих податків та зборів, зміну розміру їх ставок, об`єкта оподаткування, порядку справляння чи надання податкових пільг, яке тягне за собою зміну податкових зобов`язань платників податків та яке набирає чинності з початку бюджетного періоду.
Пункт 12.5. статті 12 Податкового кодексу України встановлює, що офіційно оприлюднене рішення про встановлення місцевих податків та зборів є нормативно - правовим актом з питань оподаткування місцевими податками та зборами, який набирає чинності з урахуванням строків, передбачених підпунктом 12.3.4 цієї статті.
Загальні вимоги щодо оприлюднення рішення встановлені положеннями статті 57 Конституції України, якою унормовано, що кожному гарантується право знати свої права і обов`язки.
Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов`язки громадян, мають бути доведені до відома населення у порядку, встановленому законом.
Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов`язки громадян, не доведені до відома населення у порядку, встановленому законом, є не чинними.
Конституційний Суд України у Рішенні від 29.06.2010 №17-рп/2010 зазначив, шо одним з елементів конституційного принципу верховенства права є принцип правової визначеності. Обмеження основних прав людини та громадянина і втілення цих обмежень на практиці допустиме лише за умови забезпечення передбачуваності застосування правових норм, встановлюваних такими обмеженнями: обмеження будь-якого права повинне базуватися на критеріях, які дадуть змогу особі відокремлювати правомірну поведінку від протиправної.
Так, відповідно до ст. 270 ПК України об`єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні (пп. 270.1.1 п. 270.1 ПК України) та земельні частки (паї), які перебувають у власності.
Згідно з п. 271.2 ст. 271 ПК України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Постановою Кабінету Міністрів України від 24.05.2017 № 483 затверджені форми типових рішень про встановлення ставок та пільг зі сплати земельного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Так рішенням від 19.06.2019 сесії XXXIII скликання VII Котлярівської селищної ради "Про встановлення ставок та пільг зі сплати земельного податку на 2020 рік" та рішенням від 16.06.2020 сесії XL скликання VI Котлярівської селищної ради "Про встановлення ставок та пільг зі сплати земельного податку на 2021 рік" встановлено ставку земельного податку у 2020 - 2021 роках у розмірі 3,0% нормативно грошової оцінки.
Суд звертає увагу, що рішенням Безлюдівської селищної ради ІІ пленарного засідання І сесії VII скликання від 10.12.2020 розпочато реорганізацію Котлярівської сільської ради, в наслідок чого з 14.12.2020 Котлярівська сільська рада Харківського району Харківської області має статус: "В стані припинення", у зв`язку із приєднанням та передачею повноважень Безлюдівській селищній раді.
Рішенням Безлюдівської селищної ради Харківського району Харківської області ХХХХVІ сесії VII скликання від 09 червня 2020 року «Про встановлення ставок та пільг зі сплати земельного податку по Безлюдівській селищній раді на 2021 рік» ставка земельного податку на земельні ділянки, нормативно грошову оцінку яких проведено, незалежно від місцезнаходження, за видом цільового призначення 11.03 для фізичних осіб становить 1,5% нормативно грошової оцінки.
Згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 6325181201:00:003:0104. розташованої за адресою: АДРЕСА_2 . загальною площею 48.4 кв.м., наданого Управлінням Держтеокадастру в Харківській області від 17.09.2021 за № 467/504/21, нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки, станом на 01.01.2021 становить 2992754.25 грн.
Таким чином, враховуючи розрахунок, наведений відповідачем у відзиві на адміністративний позов, розрахований, використовуючи ставку податку 3% від нормативної грошової оцінки, суд приходить до висновку, що податкове повідомлення - рішення ГУ ДПС у Харківській області № 903321-2412-2023 від 29.10.2021 за платежем: земельний податок з фізичних осіб 18010700 в розмірі 89782,63 грн за 2021 рік є протиправним та такими, що підлягає скасуванню, оскільки не відповідає рішенню Безлюдівської селищної ради Харківського району Харківської області ХХХХVІ сесії VII скликання від 09 червня 2020 року «Про встановлення ставок та пільг зі сплати земельного податку по Безлюдівській селищній раді на 2021 рік», яким встановлено ставку земельного податку на земельні ділянки, нормативно грошову оцінку яких проведено, незалежно від місцезнаходження, за видом цільового призначення 11.03 для фізичних осіб у розмірі 1,5% нормативно грошової оцінки.
Відповідно до ч.2 ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Отже, обираючи належний та ефективний спосіб захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення ГУ ДПС у Харківській області № 903321-2412-2023 від 29.10.2021 за платежем: земельний податок з фізичних осіб 18010700 в розмірі 89782,63 грн. за 2021 рік.
Щодо позовної вимоги про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення ГУ ДПС у Харківській області № 903322-2412-2023 від 29.10.2021 р. про визначення земельного податку з фізичних осіб особами 18010700 в розмірі 17710,55 грн. за 2020 рік, суд зазначає наступне.
Суд звертає увагу, що реорганізація Котлярівської сільської ради до складу Безлюдівської селищної ради розпочалась 10.12.2020.
Таким чином, оскільки ОСОБА_1 , як власник земельної ділянки, набув обов`язок зі сплати земельного податку з фізичних осіб з 12.10.2020, реорганізація Котлярівської сільської ради не має відношення до визначення позивачу земельного податку з фізичних осіб за 2020 рік, оскільки почалась після податкового періоду, визначеного в оскаржуваному податковому повідомленні - рішенні № 903322-2412-2023 від 29.10.2021.
Так, суд не вбачає підстав для визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення ГУ ДПС у Харківській області № 903322-2412-2023 від 29.10.2021.
Згідно частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Зважаючи на встановлені у справі обставини, та з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про часткове задоволення адміністративного позову.
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст. 139 КАС України.
Керуючись статтями 14, 243-246, 257-262, 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, ЄДРПОУ 43983495), третя особа - Безлюдівська селищна об`єднана територіальна громада Харківської області (вул. Зміївська,48, смт. Безлюдівка, Харківська область, 62489, ЄДРПОУ 04396555) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення ГУ ДПС у Харківській області № 903321-2412-2023 від 29.10.2021 за платежем: земельний податок з фізичних осіб 18010700 в розмірі 89782,63 грн. за 2021 рік.
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області на користь ОСОБА_1 судовий збір у сумі 992 (дев`ятсот дев`яносто дві) грн. 40 коп.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.М. Тітов
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.10.2022 |
Оприлюднено | 20.10.2022 |
Номер документу | 106811073 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Тітов О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні