ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 жовтня 2022 р. Справа № 440/3895/21Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Спаскіна О.А.,
Суддів: Любчич Л.В. , Присяжнюк О.В. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 14.12.2021, головуючий суддя І інстанції: О.В. Гіглава,
вул. Пушкарівська, 9/26, м. Полтава, 36039 по справі № 440/3895/21
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчукгаз-постачання"
до Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
про визнання протиправною та скасування постанови,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Кременчукгаз-постачання» звернулось до суду з адміністративним позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, в якому просило:
- визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 10.03.2021 №420.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 14.12.2021 позов задоволено.
Визнано протиправною та скасовано постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 10 березня 2021 року №420.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Кременчукгаз-постачання" судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 12750,00 грн (дванадцять тисяч сімсот п`ятдесят гривень нуль копійок).
Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, відповідач, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 14.12.2021 та прийняти рішення, яким відмовити у задоволенні позову.
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому наполягає на законності рішення суду першої інстанції, просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Згідно із ч. 1 ст. 311 КАС України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів та у разі, зокрема, відсутності клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю.
Оскільки сторонами не заявлялись клопотання про розгляд справи за їх участю, відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 311 КАС України, суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Колегія суддів вислухавши суддю доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, дослідивши письмові докази по справі, дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Судовим розглядом встановлено та підтверджено судом апеляційної інстанції, що до НКРЕКП надійшли звернення ТОВ "ГАЗОПОСТАЧАЛЬНА КОМПАНІЯ "НАФТОГАЗ УКРАЇНИ" (далі - ТОВ "ГК "НАФТОГАЗ УКРАЇНИ") від 08.12.2020 №119/13-2780 та від 08.12.2020 №119/13-2781 щодо порушень Ліцензійних умов з постачання природного газу постачальником природного газу, який здійснює постачання природного газу побутовим споживачам на території здійснення ліцензованої діяльності ПрАТ "КРЕМЕНЧУКГАЗ" та ПрАТ "ГАДЯЧГАЗ".
Згідно зі зверненнями ТОВ "ГК "НАФТОГАЗ УКРАЇНИ" 19.10.2020 в Реєстрі споживачів постачальника "останньої надії" на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи було автоматично зареєстровано 140034 побутових споживача, оператором газорозподільних систем яких є ПрАТ "КРЕМЕНЧУКГАЗ" та 21961 побутових споживача, оператором газорозподільних систем, яких є ПрАТ "ГАДЯЧГАЗ", у зв`язку з чим ТОВ "ГК "НАФТОГАЗ УКРАЇНИ" просить перевірити наявність заяв - приєднання до договору постачання природного газу від побутових споживачів у постачальника, операторами газорозподільних систем яких є ПрАТ "КРЕМЕНЧУКГАЗ" та ПрАТ «ГАДЯЧГАЗ".
За інформацією, наданою ТОВ "ОПЕРАТОР ГТС УКРАЇНИ" (листи від 12.01.2021 №ТОВВИХ-21-277 та від 12.01.2021 №ТОВВИХ-21-278) 18.10.2020 та 22.10.2020 побутові споживачі, приєднані до газорозподільних систем ПрАТ "КРЕМЕНЧУКГАЗ" та ПрАТ "ГАДЯЧГАЗ", були включені до реєстру споживачів постачальника природного газу ТОВ "Кременчукгаз-постачання".
З 19.10.2020 по 21.10.2020 побутові споживачі, приєднані до газорозподільних систем ПрАТ "КРЕМЕНЧУКГАЗ" та ПрАТ "ГАДЯЧГАЗ" були включені до реєстру постачальника "останньої надії".
На підставі пункту 2 частини сьомої статті 19 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" та відповідно до пункту 1 Порядку контролю за дотриманням ліцензіатами, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.06.2018 №428 (далі - Порядок №428), на засіданні регулятора, яке відбулося у формі відкритого слухання прийнято постанову від 20.01.2021 №83 "Про проведення позапланової виїзної перевірки ТОВ "Кременчукгаз-постачання".
На підставі постанови від 20.01.2021 №83 та посвідчення на здійснення позапланової перевірки від 28.01.2021 №77 проведено позапланову виїзну перевірку дотримання ТОВ "Кременчукгаз-постачання" вимог законодавства та пункту 2.1 глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 №201 щодо здійснення господарської діяльності з постачання природного газу з дотриманням вимог Правил постачання природного газу, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, які регулюють ринок природного газу, зокрема:
- пункту 1 глави 5 розділу IV Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2493 (далі - Кодекс ГТС), у частині постачання природного газу споживачу на підставі договору постачання природного газу між постачальником та споживачем, який укладається відповідно до Правил та за умови включення споживача до Реєстру споживачів постачальника в інформаційній платформі у відповідному розрахунковому періоді. Постачальник, крім постачальника "останньої надії", не має права реєструвати споживача у власному Реєстрі споживачів постачальника в розрахунковому періоді, не погодженому зі споживачем;
- пункту 1 розділу III Правил у частині постачання природного газу побутовому споживачу за наявності у побутового споживача договору розподілу природного газу, укладеного з Оператором ГРМ, до газорозподільної системи якого підключений об`єкт споживача, та присвоєння споживачу Оператором ГРМ персонального ЕІС-коду як суб`єкту ринку природного газу; наявності у побутового споживача укладеного з постачальником договору постачання природного газу побутовим споживачам та дотримання його умов; включення споживача до Реєстру споживачів постачальника у відповідному розрахунковому періоді.
За результатами здійснення позапланової виїзної перевірки ТОВ "Кременчукгаз-постачання" складений акт про результати проведення позапланової виїзної перевірки дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу від 15.02.2021 №87, яким зафіксовано порушення товариством пункту 2.1 глави 2 Ліцензійних умов щодо здійснення господарської діяльності з постачання природного газу з дотриманням вимог Правил постачання природного газу, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, які регулюють ринок природного газу, зокрема:
- пункту 1 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС у частині постачання природного газу споживачу на підставі договору постачання природного газу між постачальником та споживачем, який укладається відповідно до Правил, та за умови включення споживача до Реєстру споживачів постачальника в інформаційній платформі у відповідному розрахунковому періоді. Постачальник, крім постачальника "останньої надії", не має права реєструвати споживача у власному Реєстрі споживачів постачальника в розрахунковому періоді, не погодженому зі споживачем;
- пункту 1 розділу III Правил у частині постачання природного газу побутовому споживачу за наявності у побутового споживача укладеного з постачальником договору постачання природного газу побутовим споживачам та дотримання його умов, включення споживача до Реєстру споживачів постачальника у відповідному розрахунковому періоді.
Так, згідно акту перевірки під час перевірки встановлено, що станом на 18.10.2020 побутові споживачі (140034 споживачів), які знаходяться в зоні ліцензованої діяльності ПрАТ "КРЕМЕНЧУКГАЗ" та побутові споживачі (21961 споживача), які знаходяться в зоні ліцензованої діяльності ПрАТ "ГАДЯЧГАЗ" закріплені в Інформаційній платформі ТОВ "Оператор ГТС України" в Реєстрі споживачів за постачальником ТОВ "Кременчукгаз-постачання". Під час вибіркової перевірки наявності заяв-приєднання до договору постачання природного газу встановлено, що побутові споживачі, які були в Реєстрі споживачів ТОВ "Кременчукгаз-постачання" станом 18.10.2020 включались до Реєстру на підставі заяв - приєднання до договору постачання природного газу.
Також встановлено, що замовником послуг транспортування ТОВ "Кременчукгаз-постачання" (ЕІС - код 56X930000000140D) номінація №00177003 на газову добу 19.10.2020 подана 16.10.2020 о 14:39:26 год. з розрахованими обсягами природного газу на рівні 60 000,000 куб. м.
18.10.2020о 16:27:18 год. номінацію № 00177003 на газову добу 19.10.2020 відхилено з кодом відхилення "04" - недостатність фінансового забезпечення, в зв`язку з чим відповідно до пункту 2 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС на Інформаційній платформі оператора газотранспортної системи було автоматично зареєстровано 140034 побутових споживача, оператором газорозподільних систем яких є ПрАТ "КРЕМЕНЧУКГАЗ" та 21961 побутових споживача, оператором газорозподільних систем, яких є ПрАТ "ГАДЯЧГАЗ", в Реєстрі споживачів постачальника "останньої надії" - ТОВ "ГК "НАФТОГАЗ УКРАЇНИ" (ЕІС - код 56Х930000008780В).
22.10.2020з Реєстру споживачів постачальника "останньої надії" - ТОВ "ГК "НАФТОГАЗ УКРАЇНИ" (ЕІС - код 56Х930000008780В), на Інформаційній платформі оператора газотранспортної системи було виключено 140034 побутових споживача, оператором газорозподільних систем яких є ПрАТ "КРЕМЕНЧУКГАЗ" та 21961 побутових споживача, оператором газорозподільних систем яких є ПрАТ "ГАДЯЧГАЗ".
Отже, постачання природного газу 140034 побутових споживача, оператором газорозподільних систем яких є ПрАТ "КРЕМЕНЧУКГАЗ" та 21961 побутових споживача, оператором газорозподільних систем, яких є ПрАТ "«ГАДЯЧГАЗ", 19.10.2020, 20.10.2020 та 21.10.2020 здійснювалось постачальником "останньої надії - ТОВ "ГК "НАФТОГАЗ УКРАЇНИ" (ЕІС - код 56Х930000008780В).
Перевіркою встановлено, що 22.10.2020 постачальником природного газу для 140034 побутових споживача, оператором газорозподільних систем яких є ПрАТ "КРЕМЕНЧУКГАЗ" та 21961 побутових споживача, оператором газорозподільних систем, яких є ПрАТ "ГАДЯЧГАЗ", був ТОВ "Кременчукгаз-постачання" (споживачі включені до Реєстру постачальника).
Під час перевірки наявності заяв-приєднань до договору постачання природного газу, Регулятором встановлено, що ТОВ "Кременчукгаз-постачання" - 22.10.2020 включено побутових споживачів до Реєстру постачальника без отримання заяв-приєднання.
Крім того, ТОВ "Кременчукгаз-постачання" не дотримано терміну включення споживачів до Реєстру споживачів постачальника (за одну добу до кінцевого терміну подання номінації).
10.03.2021 на засіданні регулятора, яке відбулося у формі відкритого слухання, на підставі висновків акту від 15.02.2021 №87 НКРЕКП прийнято постанову №420 "Про накладення штрафу на ТОВ "Кременчукгаз-постачання" за порушення вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу" /том 1 а.с. 151-153/, якою на ТОВ "Кременчукгаз-постачання" накладено штраф у розмірі 850 000,00 грн за порушення вимог законодавства та пункту 2.1 глави 2 Ліцензійних умов у частині здійснення господарської діяльності з постачання природного газу з дотриманням вимог Правил постачання природного газу, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, які регулюють ринок природного газу, а саме:
- пункту 1 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС у частині постачання природного газу споживачу на підставі договору постачання природного газу між постачальником та споживачем, який укладається відповідно до Правил та за умови включення споживача до Реєстру споживачів постачальника в інформаційній платформі у відповідному розрахунковому періоді. Постачальник, крім постачальника "останньої надії", не має права реєструвати споживача у власному Реєстрі споживачів постачальника в розрахунковому періоді, не погодженому зі споживачем;
- пункту 1 розділу III Правил у частині постачання природного газу побутовому споживачу за наявності у побутового споживача укладеного з постачальником договору постачання природного газу побутовим споживачам та дотримання його умов, включення споживача до Реєстру споживачів постачальника у відповідному розрахунковому періоді.
Не погодившись з правомірністю прийняття вказаної постанови, товариство звернулося до суду з позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з обґрунтованості позовних вимог та не доведеності відповідачем правомірності прийнятого ним рішення.
Суд апеляційної інстанції погоджується з таким висновком суду першої інстанції з наступних підстав.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовий статус Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення визначає Закон України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" (далі - Закон №1540-VIII).
Відповідно до статті 1 Закону № 1540-VIII Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим незалежним державним колегіальним органом, метою діяльності якого є державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Згідно із ч. 2 ст. 22 Закону №1540-VIII за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, Регулятор може застосовувати санкції у вигляді: 1) застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень; 2) накладення штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.
Частина 5 статті 14 Закону №1540-VIII визначає, що рішення Регулятора оформлюються постановами, крім рішень щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення контролю, які оформлюються розпорядженнями. Рішення Регулятора підписуються Головою.
У відповідності до статті 12 Закону України "Про ринок природного газу" від 09.04.2015 № 329-VIII (в редакції, чинній станом на дату виникнення спірних правовідносин) постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором. Якість та інші фізико-хімічні характеристики природного газу визначаються згідно із встановленими нормативно-правовими актами.
Постачання природного газу побутовим споживачам здійснюється на підставі типового договору, що затверджується Регулятором та оприлюднюється в установленому порядку.
Постачання природного газу постачальником "останньої надії" здійснюється на підставі типового договору, що затверджується Регулятором. Договір на постачання природного газу постачальником "останньої надії" є публічним.
Згідно із пунктом 17 частини третьої статті 4 Закону України "Про ринок природного газу" Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі Регулятор) постановою від 30.09.2015 №2496, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за № 1382/27827, затвердила Правила постачання природного газу (далі - Правила).
Дія цих Правил поширюється на постачальників, споживачів природного газу - фізичних осіб (побутових споживачів), фізичних осіб - підприємців, юридичних осіб та Операторів ГРМ/ГТС. Вказані Правила регулюють відносини, які виникають між постачальниками та споживачами природного газу, з урахуванням їх взаємовідносин з операторами газорозподільної системи/газотранспортної системи (далі - Оператори ГРМ/ГТС).
Відповідно до пункту 1 розділу III Правил підставами для постачання природного газу побутовому споживачу є:
- наявність у побутового споживача договору розподілу природного газу, укладеного з Оператором ГРМ, до газорозподільної системи якого підключений об`єкт споживача, та присвоєння споживачу Оператором ГРМ персонального ЕІС-коду як суб`єкту ринку природного газу;
- наявність у побутового споживача укладеного з постачальником договору постачання природного газу побутовим споживачам та дотримання його умов;
- включення споживача до Реєстру споживачів постачальника у відповідному розрахунковому періоді.
Як встановлено пунктом 2 розділу ІІІ Правил, постачання природного газу побутовому споживачу здійснюється на підставі договору, що укладається між ним та постачальником на умовах типового договору постачання природного газу побутовим споживачам, затвердженого Регулятором, які є однаковими для всіх побутових споживачів України. Особливості здійснення постачання природного газу побутовому споживачу постачальником останньої надії визначені розділом VI цих Правил.
Пунктом 1 глави 5 розділу IV Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2493, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за № 1378/27823 (далі - Кодекс ГТС, в редакції чинній станом на дату виникнення спірних правовідносин) передбачено, що постачання природного газу споживачу здійснюється на підставі договору постачання природного газу між постачальником та споживачем, який укладається відповідно до Правил постачання природного газу, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015 року № 2496 (далі - Правила постачання природного газу), та за умови включення споживача до Реєстру споживачів постачальника в інформаційній платформі у відповідному розрахунковому періоді. Постачальник, крім постачальника «останньої надії», не має права реєструвати споживача у власному Реєстрі споживачів постачальника в розрахунковому періоді, не погодженому зі споживачем.
ТОВ "Кременчукгаз-постачання" здійснює діяльність з постачання природного газу на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання природного газу, газу (метану) вугільних родовищ за регульованим тарифом.
Зі споживачами природного газу, що проживають (розташовані) на території міст Кременчук, Горішні Плавні, Гадяч та Кременчуцького, Семенівського, Гадяцького районів Полтавської області, ТОВ "Кременчукгаз-постачання", укладені відповідні договори постачання природного газу в порядку, що визначений Правилами.
Вказані обставини під час розгляду судом першої інстанції не заперечувались учасниками справи, а відтак не потребують доказування.
Згідно з абзацом 7 пункту 2 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС реєстрація побутового споживача здійснюється автоматично в Реєстрі споживачів постачальника «останньої надії» на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи за умови відсутності на інформаційній платформі інформації про відключення або ініціювання діючим постачальником відключення його об`єкта в таких випадках:
- відсутність підтвердженої номінації на точку виходу до газорозподільної системи, крім випадків ініціювання постачальником «останньої надії» відключення по об`єкту такого споживача. У такому випадку постачання здійснюється з дня, наступного за днем включення до Реєстру споживачів постачальника «останньої надії»;
- відсутність за три дні до кінцевої дати постачання природного газу поточним постачальником побутового споживача в Реєстрі іншого постачальника. У такому випадку постачання здійснюється з дня, наступного за кінцевим днем постачання попереднім постачальником.
Аналогічну норму містить пункт 3 розділу VI Правил, який визначає, що постачальник «останньої надії» здійснює постачання природного газу споживачу за умови відсутності відключення або ініціювання діючим постачальником відключення його об`єкта в таких випадках:
- банкрутство, ліквідація попереднього постачальника природного газу;
- зупинення або анулювання ліцензії на постачання природного газу попереднього постачальника;
- відсутність підтвердженої номінації у діючого постачальника на точку виходу до газорозподільної системи, до якої підключений побутовий споживач, крім випадків ініціювання постачальником «останньої надії» відключення по об`єкту такого споживача (положення цього абзацу застосовується при постачанні природного газу побутовому споживачу);
- відсутність побутового споживача (точки комерційного обліку споживача) в Реєстрі споживачів будь-якого постачальника на інформаційній платформі Оператора ГТС (положення цього абзацу застосовується при постачанні природного газу побутовому споживачу).
Пунктом 1 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГТС визначено, що замовники послуг транспортування природного газу подають номінацію оператору газотранспортної системи на газову добу (D) не пізніше ніж до 13:00 UTC (15:00 за київським часом) години для зимового періоду та 12:00 UTC (15:00 за київським часом) години для літнього періоду газової доби (D-1). Якщо замовник послуг транспортування природного газу надає більше ніж одну номінацію по одній і тій самій точці входу/виходу у визначений цим пунктом строк, оператор газотранспортної системи розглядає номінацію, яка була одержана останньою.
Оператор газотранспортної системи повинен повідомити замовника послуг транспортування природного газу про підтверджену номінацію транспортування природного газу згідно з номінацією, яка пройшла процес перевірки, до 15:00 UTC (17:00 за київським часом) години для зимового періоду та 14:00 UTC (17:00 за київським часом) години для літнього періоду газової доби (D-1).
Як встановлено перевіркою та не спростовано позивачем в ході розгляду справи, замовником послуг транспортування ТОВ "Кременчукгаз-постачання" (ЕІС - код 56X930000000140D) номінація №00177003 на газову добу 19.10.2020 подана 16.10.2020 о 14:39:26 год. з розрахованими обсягами природного газу на рівні 60 000,000 куб. м.
18.10.2020о 16:27:18 год. номінацію № 00177003 на газову добу 19.10.2020 відхилено з кодом відхилення "04" - недостатність фінансового забезпечення, в зв`язку з чим відповідно до пункту 2 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС на Інформаційній платформі оператора газотранспортної системи було автоматично зареєстровано 140 034 побутових споживача, оператором газорозподільних систем яких є ПрАТ "КРЕМЕНЧУКГАЗ" та 21961 побутових споживача, оператором газорозподільних систем, яких є ПрАТ "ГАДЯЧГАЗ", в Реєстрі споживачів постачальника "останньої надії" - ТОВ "ГК "НАФТОГАЗ УКРАЇНИ" (ЕІС - код 56Х930000008780В).
Оскільки станом до 17:00 години за київським часом 18.10.2020 у відповідності до пункту 1 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГТС оператор газотранспортної системи не повідомив замовника послуг транспортування природного газу про підтверджену номінацію на газову добу 19.10.2020, а навпаки у встановлений строк було отримано повідомлення про відхилення такої номінації, то відповідно до вимог пункту 2 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС на інформаційній платформі оператора ГТС автоматично зареєстровано побутових споживачів в Реєстрі споживачів постачальника "останньої надії".
Таким чином, постачання природного газу 140 034 побутовим споживачам, оператором газорозподільчих систем яких є ПрАТ "КРЕМЕНЧУКГАЗ" та 21961 побутовим споживачам, оператором газорозподільних систем, яких є ПрАТ "ГАДЯЧГАЗ", 19.10.2020, 20.10.2020, 21.10.2020 здійснювалось постачальником "останньої надії" - ТОВ "ГК "НАФТОГАЗ УКРАЇНИ" (ЕІС - код 56Х930000008780В).
Разом з тим, після отримання 18.10.2020 о 16:27:18 год повідомлення оператора ГТС про відхилення номінації № 00177003 на газову добу 19.10.2020, ТОВ "Кременчукгаз-постачання" о 19:18:57 год 18.10.2020 було подано номінацію №00177847 на газову добу 19.10.2020 з розрахованими обсягами природного газу на рівні 30000,000 м3.
18.10.2020 о 20:22:58 позивачем отримано повідомлення про підтвердження номінації №00177847 на газову добу 19.10.2020 з розрахованими обсягами природного газу на рівні 30000,000 м3 (том 1 а.с. 202).
19.10.2020 о 14:30:57 позивачем подано номінацію №00178292 на газову добу 20.10.2020 з розрахованими обсягами природного газу на рівні 30000,000 м3 , яка підтверджена оператором ГТС (том 1 а.с. 203).
20.10.2020 о 13:32:33 позивачем подано номінацію №00178732 на газову добу 21.10.2020 з розрахованими обсягами природного газу на рівні 140,000 м3 , яка підтверджена оператором ГТС (том 1 а.с. 204).
Оператором ГТС надано прогноз відборів споживачів ТОВ "Кременчукгаз-постачання" на газову добу 19.10.2020 на рівні 101 180,220 м3 (том 1 а.с. 201).
З огляду на підтвердження оператором ГТС номінації на газову добу 19.10.2020, 20.10.2020, 21.10.2020, товариством надано на платформу торгові сповіщення на набуття, а саме: 19.10.2020 - в обсязі 154 000,000 м3, 20.10.2020 - в обсязі 143 000,00 м3, які в подальшому були підтверджені оператором ГТС. Вказані обсяги по торговим сповіщенням повністю покривали номінації за 19.10.2020 та 20.10.2020, а також прогноз відборів споживачів ТОВ "Кременчукгаз-постачання" на газову добу 19.10.2020 на рівні 101 180,220 м3.
ТОВ "Кременчукгаз-постачання" в обґрунтування позовних вимог зазначає, що маючи підтверджену номінацію на газову добу 19.10.2020, враховуючи, на його думку, безпідставне включення споживачів (140 034 та 21961 побутових споживача) до реєстру споживачів постачальника "останньої надії", 20.10.2020 ним надано на Інформаційній платформі відповідний реєстр споживачів, оператором ГТС яких є ПрАТ "ГАДЯЧГАЗ" та ПрАТ "КРЕМЕНЧУКГАЗ" (том 2 а.с. 3), яких 22.10.2020 було виключено з реєстру споживачів постачальника "останньої надії" та відповідне постачання природного газу наведеній кількості споживачів 22.10.2020 здійснено ТОВ "Кременчукгаз-постачання".
Регулятор посилається на те, що ТОВ "Кременчукгаз-постачання" за відсутності заяв-приєднань до договору постачання природного газу 22.10.2020 включено побутових споживачів до Реєстру споживачів постачальника без отримання заяв-приєднання.
В обґрунтування необхідності наявності таких заяв-приєднань до договору постачання природного газу, Регулятор посилається на положення Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2500, пунктом 11.5 розділу XI якого передбачено, що дія цього Договору також припиняється у разі, зокрема, реєстрації споживача в Реєстрі споживачів іншого постачальника на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи у порядку, визначеному Правилами постачання та Кодексом газотранспортної системи, затвердженим постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2493. У такому випадку дія цього Договору припиняється на наступний день після реєстрації споживача в Реєстрі іншого постачальника.
Відповідач вказує, що саме наявність згідно з пунктом 1 розділу ІІІ Правил постачання природного газу та згідно з пунктом 1 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС у побутового споживача укладеного з постачальником договору постачання природного газу побутовим споживачам та дотримання його умов, а також включення споживачів до реєстру споживачів постачальника у відповідному розрахунковому періоді є підставою для постачання природного газу побутовому споживачу. При цьому, постачальник, крім постачальника останньої надії, не має права реєструвати споживача у власному Реєстрі споживачів постачальника в розрахунковому періоді, не погодженому зі споживачем.
Оскільки побутових споживачів в кількості 140 034 та 21 961 з 19.10.2020 зареєстровано в Реєстрі споживачів постачальника "останньої надії" - ТОВ "ГК НАФТОГАЗ УКРАЇНИ", то відповідач вважає, що укладені ТОВ "Кременчукгаз-постачання" з вказаними споживачами договори постачання природного газу припинили свою дію. Відтак, включення 22.10.2020 цих побутових споживачів до реєстру постачальника ТОВ "Кременчукгаз-постачання" повинно здійснюватись за наявності заяв-приєднання, які споживачами не подавались.
Суд зауважує, що положення нормативно-правових актів, за порушення яких на ТОВ "Кременчукгаз-постачання" накладено штраф в розмірі 850 000 грн викладені в редакції постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 10.06.2020 № 1080 «Про затвердження змін до деяких постанов НКРЕКП та внесення змін до Кодексу газорозподільних систем».
Вказаною постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 10.06.2020 № 1080 «Про затвердження змін до деяких постанов НКРЕКП та внесення змін до Кодексу газорозподільних систем» затверджено зміни до Кодексу ГТС, Правил постачання природного газу та Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам.
Так, у Кодексі ГТС у розділі IV глави 5 пункт 1 викладено в такій редакції: «1. Постачання природного газу споживачу здійснюється на підставі договору постачання природного газу між постачальником та споживачем, який укладається відповідно до Правил постачання природного газу, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015 року № 2496 (далі - Правила постачання природного газу), та за умови включення споживача до Реєстру споживачів постачальника в інформаційній платформі у відповідному розрахунковому періоді. Постачальник не має права реєструвати споживача у власному Реєстрі споживачів постачальника в розрахунковому періоді, не погодженому зі споживачем.».
У розділі XІ "Строк дії Договору та інші умови" Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам у пункті 11.5 "Дія цього Договору також припиняється у разі:" доповнено новим підпунктом такого змісту: «4) реєстрації споживача в Реєстрі споживачів іншого постачальника на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи у порядку, визначеному Правилами постачання та Кодексом газотранспортної системи, затвердженим постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2493. У такому випадку дія цього Договору припиняється на наступний день після реєстрації споживача в Реєстрі іншого постачальника.».
Колегія суддів звертає увагу, що вказані зміни набули чинності з 01.07.2020, тобто були чинними на момент виникнення спірних правовідносин.
Разом з тим, судом встановлено, що законність постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 10.06.2020 № 1080 «Про затвердження змін до деяких постанов НКРЕКП та внесення змін до Кодексу газорозподільних систем» була предметом розгляду у справі №640/14867/20 Окружного адміністративного суду міста Києва за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Київоблгаз Збут», товариства з обмеженою відповідальністю «Закарпатгаз Збут», товариства з обмеженою відповідальністю «Одесагаз-Постачання» до Національної комісії, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг, третя особа - товариство з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Україна» про визнання протиправною та скасування постанови.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 20.05.2021 у задоволенні позову відмовлено.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 12.10.2021 у справі №640/14867/20 рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 20.05.2021 скасовано та прийнято нове рішення, яким позовні вимоги задоволено. Визнано протиправною та нечинною постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 10.06.2020 № 1080 «Про затвердження змін до деяких постанов НКРЕКП та внесення змін до Кодексу газорозподільних систем» з моменту її прийняття.
Постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 12.10.2021 у справі №640/14867/20 набрала законної сили з дати її прийняття.
Ухвалою Верховного Суду від 08.11.2021 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12.10.2021 у справі №640/14867/20.
Ухвалою Верховного Суду від 10.12.2021 відмовлено у задоволенні клопотання Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про зупинення дії постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 12.10.2021 у справі №640/14867/20.
З викладеного слідує, що 22.10.2020 - дата включення побутових споживачів до Реєстру споживачів постачальника ТОВ "Кременчукгаз-постачання" на інформаційній платформі оператора, не існувало такої правової підстави припинення договору постачання природного газу як реєстрація споживача в Реєстрі споживачів іншого постачальника на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи у порядку, визначеному Правилами постачання та Кодексом газотранспортної системи, затвердженим постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2493.
Тобто, станом на 22.10.2020 договори постачання природного газу ТОВ "Кременчукгаз-постачання" з побутовими споживачами в кількості 140 034 та 21 961 не були припиненими. При цьому, фактичне укладення таких договорів постачання та наявність відповідних заяв-приєднань відповідачем не заперечується.
З огляду на визнання нечинною в судовому порядку постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 10.06.2020 № 1080 «Про затвердження змін до деяких постанов НКРЕКП та внесення змін до Кодексу газорозподільних систем» з моменту її прийняття не підлягали застосуванню положення пункту 1 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС та пункту 11.5 Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам в редакції вказаної постанови.
До 01.07.2020 - дати набрання чинності постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 10.06.2020 № 1080, наведені положення пункту 1 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС та пункту 11.5 Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам діяли в іншій редакції.
Так, Типовий договір постачання природного газу побутовим споживачам містив лише три підстави припинення договору постачання природного газу - 1) втрата Постачальником ліцензії на постачання; 2) банкрутство або припинення господарської діяльності Постачальником; 3) зміна власника об`єкта Споживача.
Кодекс ГТС (пункт 1 глави 5 розділу IV) також мав іншу редакцію, яка не містила застережень про те, що постачальник не має права реєструвати споживача у власному Реєстрі споживачів постачальника в розрахунковому періоді, не погодженому зі споживачем.
Крім того, відповідно до пункту 4 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС (в редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин) постачальник, який має намір постачати природний газ споживачу, який включений до Реєстру споживачів постачальника «останньої надії», має право за одну добу до кінцевого терміну подання номінації на газову добу (D), визначеного цим Кодексом, включити такого споживача у власний Реєстр споживачів постачальника на інформаційній платформі, вказавши період постачання природного газу такому споживачу. При цьому за умови виконанням таким постачальником інших вимог цього Кодексу для початку постачання природного газу споживачу такий споживач автоматично виключається з Реєстру постачальника «останньої надії», про що інформаційна платформа автоматично повідомляє постачальника «останньої надії». Якщо постачальник не виконує інші вимоги цього Кодексу для початку постачання природного газу споживачу, такий споживач з Реєстру постачальника «останньої надії» не виключається до досягнення граничного строку постачання постачальником «останньої надії» або до початку постачання іншим постачальником, крім випадків виключення споживача постачальником «останньої надії» із власного Реєстру споживачів постачальника до закінчення граничного строку постачання на підставах, визначених Правилами постачання природного газу. При зміні споживачем постачальника «останньої надії» на іншого постачальника пункти 5 - 6 цієї глави не застосовуються.
Виходячи з положень вказаної норми, враховуючи подання ТОВ "Кременчукгаз-постачання" на інформаційній платформі 20.10.2020 реєстру, з включенням спірної кількості побутових споживачів до власного реєстру, їх включення оператором ГТС 22.10.2020 до реєстру споживачів постачальника ТОВ "Кременчукгаз-постачання" та відповідне автоматичне виключення їх на інформаційній платформі з реєстру постачальника "останньої надії", свідчить про виконання постачальником - позивачем у справі вимог Кодексу ГТС.
За урахуванням викладеного, дослідивши матеріали справи, аналізуючи наведені норми права, судова колегія дійшла висновку про відсутність підстав для застосування до ТОВ "Кременчукгаз-постачання" штрафу за порушення пункту 2.1 глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, які за твердженням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, полягали у допущенні порушень вимог пункту 1 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС та пункту 1 розділу ІІІ Правил постачання природного газу, а тому постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 10.03.2021 №420 є протиправною та підлягає скасуванню.
Посилання скаржника на постанови Верховного Суду від 19.06.2018 у справі №826/12868/17 та від 18.09.2019 у справі №826/12479/14 колегія суддів не приймає, оскільки позиції Верховного Суду, що висловлені у зазначених постановах, стосується іншого предмету спору.
Підсумовуючи, апеляційний суд приходить до висновку, що суд першої інстанції при вирішенні даного спору правильно встановив фактичні обставини справи та надав їм належну правову оцінку. Жодних нових доводів, які б доводили порушення норм матеріального або процесуального права при винесенні оскаржуваного судового рішення, в апеляційній скарзі не зазначено.
В підсумку, апеляційний суд переглянув оскаржуване рішення суду і не виявив порушень норм матеріального чи процесуального права, які могли призвести до ухвалення незаконного судового рішення, щоб його скасувати й ухвалити нове.
Міркування і твердження відповідача не спростовують правильності правових висновків цього рішення, у зв`язку з чим його апеляційна скарга на рішення суду не підлягає задоволенню.
Згідно із статтею 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції ухвалив законне та обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Hirvisaari v. Finland від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
Однак, згідно із п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Ruiz Torija v. Spain від 9 грудня 1994 р., статтю 6 п. 1 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
Пунктом 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень визначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
За правилами частини першої статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
У відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Доводи апеляційної скарги спростовані приведеними вище обставинами та нормативно-правовим обґрунтуванням не знайшли свого підтвердження в ході розгляду справи, а тому підстав для скасування судового рішення суд апеляційної інстанції не вбачає.
Таким чином, колегія суддів, згідно ст. 316 КАС України вирішила залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, з урахуванням того, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Керуючись ст. ст. 241-243, 308, 311, 315, 316, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг - залишити без задоволення.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 14.12.2021 по справі №440/3895/21 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя О.А. Спаскін Судді Л.В. Любчич О.В. Присяжнюк
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.10.2022 |
Оприлюднено | 20.10.2022 |
Номер документу | 106812605 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Спаскін О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні