ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 жовтня 2024 року
м. Київ
справа №440/3895/21
адміністративне провадження № К/990/31343/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Бучик А.Ю.
суддів: Рибачука А.І., Стеценка С.Г.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 14.12.2021 (суддя Гіглава О.В.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 18.10.2022 (колегія суддів: Спаскін О.А., Любчич Л.В., Присяжнюк О.В.) у справі № 440/3895/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Кременчукгаз-постачання» до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправною та скасування постанови,
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. Товариство з обмеженою відповідальністю «Кременчукгаз-постачання» (далі - ТОВ «Кременчукгаз-постачання», позивач) звернулось до суду з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП, відповідач), в якому просило визнати протиправною та скасувати постанову НКРЕКП від 10.03.2021 № 420.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що дії позивача стосовно включення 22.10.2020 побутових споживачів до Реєстру споживачів ґрунтувались на нормах чинного законодавства з огляду на наявність діючих договорів на постачання природного газу. Також позивач посилався на дискримінаційний та вибірковий підхід Регулятора до визначення розміру штрафу за, нібито, вчинене порушення пункту 1 глави 5 розділу IV Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2493 (далі - Кодекс ГТС) та пункту 1 розділу ІІІ Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2496 (далі - Правила постачання природного газу).
2. Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 14.12.2021, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 18.10.2022, позов задоволено.
Визнано протиправною та скасовано постанову НКРЕКП від 10.03.2021 № 420.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань НКРЕКП на користь позивача судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 12750,00 грн.
3. Не погоджуючись із вказаними судовими рішеннями, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати зазначені судові рішення та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.
4. Позивач подав відзив на касаційну скаргу, в якому просив у задоволенні касаційної скарги відмовити, а судові рішення залишити без змін.
5. Ухвалою Верховного Суду від 05.12.2022 відкрито касаційне провадження на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
6. У зв`язку з відсутністю клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, справа розглядається в порядку письмового провадження.
7. Заслухавши суддю-доповідача, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
8. Судами встановлено, що до НКРЕКП надійшли звернення Товариства з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія "Нафтогаз України"» (далі - ТОВ «ГК "Нафтогаз України"») від 08.12.2020 № 119/13-2780 та від 08.12.2020 № 119/13-2781 щодо порушень Ліцензійних умов з постачання природного газу постачальником природного газу, який здійснює постачання природного газу побутовим споживачам на території здійснення ліцензованої діяльності ПрАТ «КРЕМЕНЧУКГАЗ» та ПрАТ «ГАДЯЧГАЗ».
9. У вказаних зверненнях зазначено, що 19.10.2020 в Реєстрі споживачів постачальника «останньої надії» на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи було автоматично зареєстровано 140 034 побутових споживачі, оператором газорозподільних систем яких є ПрАТ «КРЕМЕНЧУКГАЗ» та 21 961 побутовий споживач, оператором газорозподільних систем яких є ПрАТ «ГАДЯЧГАЗ», у зв`язку з чим ТОВ «ГК "Нафтогаз України"» просило перевірити наявність заяв - приєднання до договору постачання природного газу від побутових споживачів у постачальника, операторами газорозподільних систем яких є ПрАТ «КРЕМЕНЧУКГАЗ» та ПрАТ «ГАДЯЧГАЗ».
10. Згідно з інформацією, наданою ТОВ «ОПЕРАТОР ГТС УКРАЇНИ» (листи від 12.01.2021 № ТОВВИХ-21-277 та від 12.01.2021 № ТОВВИХ-21-278) 18.10.2020 та 22.10.2020, побутові споживачі, приєднані до газорозподільних систем ПрАТ «КРЕМЕНЧУКГАЗ» та ПрАТ «ГАДЯЧГАЗ», були включені до реєстру споживачів постачальника природного газу ТОВ «Кременчукгаз-постачання».
11. З 19.10.2020 по 21.10.2020 побутові споживачі, приєднані до газорозподільних систем ПрАТ «КРЕМЕНЧУКГАЗ» та ПрАТ «ГАДЯЧГАЗ», були включені до реєстру постачальника «останньої надії».
12. 20.01.2021 на засіданні регулятора, яке відбулося у формі відкритого слухання, прийнято постанову № 83 «Про проведення позапланової виїзної перевірки ТОВ "Кременчукгаз-постачання"».
13. На підставі постанови від 20.01.2021 № 83 та посвідчення на здійснення позапланової перевірки від 28.01.2021 № 77 проведено позапланову виїзну перевірку дотримання ТОВ «Кременчукгаз-постачання» вимог законодавства та пункту 2.1 глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 № 201 щодо здійснення господарської діяльності з постачання природного газу з дотриманням вимог Правил постачання природного газу, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, які регулюють ринок природного газу, зокрема:
- пункту 1 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС у частині постачання природного газу споживачу на підставі договору постачання природного газу між постачальником та споживачем, який укладається відповідно до Правил та за умови включення споживача до Реєстру споживачів постачальника в інформаційній платформі у відповідному розрахунковому періоді. Постачальник, крім постачальника «останньої надії», не має права реєструвати споживача у власному Реєстрі споживачів постачальника в розрахунковому періоді, не погодженому зі споживачем;
- пункту 1 розділу III Правил постачання природного газу у частині постачання природного газу побутовому споживачу за наявності у побутового споживача договору розподілу природного газу, укладеного з Оператором ГРМ, до газорозподільної системи якого підключений об`єкт споживача, та присвоєння споживачу Оператором ГРМ персонального ЕІС-коду як суб`єкту ринку природного газу; наявності у побутового споживача укладеного з постачальником договору постачання природного газу побутовим споживачам та дотримання його умов; включення споживача до Реєстру споживачів постачальника у відповідному розрахунковому періоді.
14. За результатами вказаної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Кременчукгаз-постачання» складено акт, в якому зафіксовано порушення позивачем пункту 2.1 глави 2 Ліцензійних умов щодо здійснення господарської діяльності з постачання природного газу з дотриманням вимог Правил постачання природного газу, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, які регулюють ринок природного газу, зокрема:
- пункту 1 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС у частині постачання природного газу споживачу на підставі договору постачання природного газу між постачальником та споживачем, який укладається відповідно до Правил, та за умови включення споживача до Реєстру споживачів постачальника в інформаційній платформі у відповідному розрахунковому періоді. Постачальник, крім постачальника «останньої надії», не має права реєструвати споживача у власному Реєстрі споживачів постачальника в розрахунковому періоді, не погодженому зі споживачем;
- пункту 1 розділу III Правил постачання природного газу у частині постачання природного газу побутовому споживачу за наявності у побутового споживача укладеного з постачальником договору постачання природного газу побутовим споживачам та дотримання його умов, включення споживача до Реєстру споживачів постачальника у відповідному розрахунковому періоді.
15. Під час перевірки встановлено, що станом на 18.10.2020 побутові споживачі (140 034 споживачі), які знаходяться в зоні ліцензованої діяльності ПрАТ «КРЕМЕНЧУКГАЗ», та побутові споживачі (21 961 споживач), які знаходяться в зоні ліцензованої діяльності ПрАТ «ГАДЯЧГАЗ», закріплені в Інформаційній платформі ТОВ «Оператор ГТС України» в Реєстрі споживачів за постачальником ТОВ «Кременчукгаз-постачання». Під час вибіркової перевірки наявності заяв-приєднання до договору постачання природного газу встановлено, що побутові споживачі, які були в Реєстрі споживачів ТОВ «Кременчукгаз-постачання» станом 18.10.2020 включались до Реєстру на підставі заяв-приєднання до договору постачання природного газу.
16. Також встановлено, що замовником послуг транспортування ТОВ «Кременчукгаз-постачання» (ЕІС - код 56X930000000140D) номінація № 00177003 на газову добу 19.10.2020 подана 16.10.2020 о 14:39:26 з розрахованими обсягами природного газу на рівні 60 000,000 куб. м.
17. 18.10.2020 о 16:27:18 номінацію № 00177003 на газову добу 19.10.2020 відхилено з кодом відхилення « 04» - недостатність фінансового забезпечення, у зв`язку з чим відповідно до пункту 2 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС на Інформаційній платформі оператора газотранспортної системи було автоматично зареєстровано 140 034 побутових споживачі, оператором газорозподільних систем яких є ПрАТ «КРЕМЕНЧУКГАЗ» та 21 961 побутовий споживач, оператором газорозподільних систем яких є ПрАТ «ГАДЯЧГАЗ», в Реєстрі споживачів постачальника «останньої надії» - ТОВ «ГК "НАФТОГАЗ УКРАЇНИ"» (ЕІС - код 56Х930000008780В).
18. 22.10.2020 з Реєстру споживачів постачальника «останньої надії» - ТОВ «ГК "НАФТОГАЗ УКРАЇНИ"» (ЕІС - код 56Х930000008780В) на Інформаційній платформі оператора газотранспортної системи було виключено 140 034 побутових споживачі, оператором газорозподільних систем яких є ПрАТ «КРЕМЕНЧУКГАЗ» та 21 961 побутовий споживач, оператором газорозподільних систем яких є ПрАТ «ГАДЯЧГАЗ».
19. Отже постачання природного газу 140 034 побутовим споживачам, оператором газорозподільних систем яких є ПрАТ «КРЕМЕНЧУКГАЗ», та 21 961 побутовому споживачу, оператором газорозподільних систем яких є ПрАТ "«ГАДЯЧГАЗ", 19.10.2020, 20.10.2020 та 21.10.2020 здійснювалось постачальником «останньої надії» - ТОВ «ГК "НАФТОГАЗ УКРАЇНИ"» (ЕІС - код 56Х930000008780В).
20. Перевіркою встановлено, що 22.10.2020 постачальником природного газу для 140 034 побутових споживачів, оператором газорозподільних систем яких є ПрАТ «КРЕМЕНЧУКГАЗ», та 21 961 побутового споживача, оператором газорозподільних систем яких є ПрАТ «ГАДЯЧГАЗ», був ТОВ «Кременчукгаз-постачання» (споживачі включені до Реєстру постачальника).
Однак під час перевірки наявності заяв-приєднань до договору постачання природного газу, Регулятор встановив, що ТОВ «Кременчукгаз-постачання» 22.10.2020 включило побутових споживачів до Реєстру постачальника без отримання заяв-приєднання.
Крім того, ТОВ «Кременчукгаз-постачання» не дотримано терміну включення споживачів до Реєстру споживачів постачальника (за одну добу до кінцевого терміну подання номінації).
21. 10.03.2021 на засіданні у формі відкритого слухання на підставі висновків акту від 15.02.2021 № 87 НКРЕКП прийняла постанову № 420 «Про накладення штрафу на ТОВ «Кременчукгаз-постачання» за порушення вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу», якою на ТОВ «Кременчукгаз-постачання» накладено штраф у розмірі 850 000,00 грн за порушення вимог законодавства та пункту 2.1 глави 2 Ліцензійних умов у частині здійснення господарської діяльності з постачання природного газу з дотриманням вимог Правил постачання природного газу, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, які регулюють ринок природного газу, а саме:
- пункту 1 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС у частині постачання природного газу споживачу на підставі договору постачання природного газу між постачальником та споживачем, який укладається відповідно до Правил та за умови включення споживача до Реєстру споживачів постачальника в інформаційній платформі у відповідному розрахунковому періоді. Постачальник, крім постачальника «останньої надії», не має права реєструвати споживача у власному Реєстрі споживачів постачальника в розрахунковому періоді, не погодженому зі споживачем;
- пункту 1 розділу III Правил постачання природного газу у частині постачання природного газу побутовому споживачу за наявності у побутового споживача укладеного з постачальником договору постачання природного газу побутовим споживачам та дотримання його умов, включення споживача до Реєстру споживачів постачальника у відповідному розрахунковому періоді.
22. Не погодившись з правомірністю прийняття вказаної постанови, позивач звернувся з цим позовом до суду.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
23. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з відсутності підстав для застосування до позивача штрафу за порушення пункту 2.1 глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, що полягали у допущенні порушень вимог пункту 1 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС та пункту 1 розділу ІІІ Правил постачання природного газу, в редакції постанови НКРЕКП від 10.06.2020 № 1080 «Про затвердження змін до деяких постанов НКРЕКП та внесення змін до Кодексу газорозподільних систем» (далі - Постанова № 1080), оскільки Постанова № 1080 визнана в судовому порядку нечинною з моменту її прийняття.
24. У зв`язку з цим суди зазначали, що подання ТОВ «Кременчукгаз-постачання» на інформаційній платформі 20.10.2020 реєстру з включенням спірної кількості побутових споживачів до власного реєстру, їх включення оператором ГТС 22.10.2020 до реєстру споживачів постачальника ТОВ «Кременчукгаз-постачання» та відповідне автоматичне виключення їх на інформаційній платформі з реєстру постачальника «останньої надії», свідчить про виконання постачальником (позивачем) вимог Кодексу ГТС (в редакції, чинній до внесення змін Постановою № 1080).
Станом на 22.10.2020 (дата включення побутових споживачів до Реєстру споживачів постачальника ТОВ «Кременчукгаз-постачання» на інформаційній платформі оператора) не існувало такої правової підстави припинення договору постачання природного газу як реєстрація споживача в Реєстрі споживачів іншого постачальника на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи у порядку, визначеному Правилами постачання природного газу та Кодексом ГТС, а тому станом на 22.10.2020 договори постачання природного газу ТОВ «Кременчукгаз-постачання» з побутовими споживачами в кількості 140 034 та 21 961 не були припиненими.
ІV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
25. Касаційна скарга обґрунтована тим, що суди першої та апеляційної інстанцій неправильно застосували норми матеріального права та порушили норми процесуального права. Йдеться про неправильне застосування пункту 1 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС. На думку скаржника, до спірних правовідносин підлягали застосуванню положення пункту 1 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС, в редакції Постанови № 1080, що були чинними на час проведення перевірки та на час винесення спірної постанови.
Також скаржник зазначає про відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування вказаної норми права у подібних правовідносинах.
26. У відзиві на касаційну скаргу відповідача позивач вказує на законність і обґрунтованість судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій та необґрунтованість посилань скаржника на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, у зв`язку з чим просить залишити їх без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
27. Спірним у цій справі є питання правомірності притягнення позивача до відповідальності за порушення положення пункту 1 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС та пункту 1 розділу ІІІ Правил постачання природного газу, в редакції Постанови № 1080.
28. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, виходить з такого.
29. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
30. Правовий статус НКРЕКП, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення визначено Законом України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 1540-VIII).
31. Відповідно до статті 1 Закону № 1540-VIII НКРЕКП (далі також - Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України.
Регулятор є колегіальним органом, що здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
32. Згідно з частиною другою статті 22 Закону № 1540-VIII за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, Регулятор може застосовувати санкції у вигляді: 1) застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень; 2) накладення штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.
33. Частиною п`ятою статті 14 Закону № 1540-VIII визначено, що рішення Регулятора оформлюються постановами, крім рішень щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення контролю, які оформлюються розпорядженнями. Рішення Регулятора підписує Голова.
34. Відповідно до частини першої статті 12 Закону України «Про ринок природного газу» від 09.04.2015 № 329-VIII (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 329-VIII) постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором. Якість та інші фізико-хімічні характеристики природного газу визначаються згідно із встановленими нормативно-правовими актами.
Постачання природного газу побутовим споживачам здійснюється на підставі типового договору, що затверджується Регулятором та оприлюднюється в установленому порядку.
Постачання природного газу постачальником «останньої надії» здійснюється на підставі типового договору, що затверджується Регулятором. Договір на постачання природного газу постачальником «останньої надії» є публічним.
35. За визначенням, наведеним у пункті 26 частини першої статті 1 Закону № 329-VIII, постачальник «останньої надії» - визначений Кабінетом Міністрів України постачальник, який не має права відмовити в укладенні договору постачання природного газу на обмежений період часу.
36. На підставі пункту 17 частини третьої статті 4 Закону № 329-VIII НКРЕКП постановою від 30.09.2015 № 2496, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за № 1382/27827, затвердила Правила постачання природного газу.
37. Відповідно до пунктів 1, 2 розділу І Правил постачання природного газу ці Правила регулюють відносини, які виникають між постачальниками та споживачами природного газу, з урахуванням їх взаємовідносин з операторами газорозподільної системи/газотранспортної системи (далі - Оператори ГРМ/ГТС).
Дія цих Правил поширюється на постачальників, споживачів природного газу -фізичних осіб (побутових споживачів), фізичних осіб-підприємців, юридичних осіб та Операторів ГРМ/ГТС.
38. 10.06.2020 НКРЕКП прийняла постанову № 1080 «Про затвердження Змін до деяких постанов НКРЕКП та внесення змін до Кодексу газорозподільних систем», якою були внесені зміни до Кодексу ГТС, Правил постачання природного газу, Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2500. Вказана постанова набрала чинності 01.07.2020.
39. Відповідно до пункту 1 розділу III Правил постачання природного газу (в редакції Постанови № 1080) підставами для постачання природного газу побутовому споживачу є:
- наявність у побутового споживача договору розподілу природного газу, укладеного з Оператором ГРМ, до газорозподільної системи якого підключений об`єкт споживача, та присвоєння споживачу Оператором ГРМ персонального ЕІС-коду як суб`єкта ринку природного газу;
- наявність у побутового споживача укладеного з постачальником договору постачання природного газу побутовим споживачам та дотримання його умов;
- включення споживача до Реєстру споживачів постачальника у відповідному розрахунковому періоді.
40. Пункт 1 розділу ІІІ Правил постачання природного газу до внесення змін Постановою № 1080 передбачав, що підставою для постачання природного газу споживачу є:
- наявність у споживача, об`єкт якого підключений до газотранспортної системи, договору транспортування природного газу, укладеного в установленому порядку між споживачем та Оператором ГТС, та присвоєння споживачу Оператором ГТС персонального ЕІС-коду як суб`єкту ринку природного газу;
- наявність у споживача укладеного з постачальником договору постачання природного газу та дотримання його умов;
- включення споживача до Реєстру споживачів постачальника у відповідному розрахунковому періоді;
- відсутність простроченої заборгованості споживача за поставлений природний газ перед діючим постачальником (за його наявності), що має підтверджуватися письмовою довідкою діючого постачальника або складеним з ним актом звірки взаєморозрахунків.
41. Згідно з пунктом 2 розділу ІІІ Правил постачання природного газу (в редакції Постанови № 1080) постачання природного газу побутовому споживачу здійснюється на підставі договору, що укладається між ним та постачальником на умовах типового договору постачання природного газу побутовим споживачам, затвердженого Регулятором, які є однаковими для всіх побутових споживачів України.
Особливості здійснення постачання природного газу побутовому споживачу постачальником «останньої надії» визначені розділом VI цих Правил.
Договір постачання природного газу побутовим споживачам укладається з урахуванням статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного кодексу України шляхом заявочного приєднання побутового споживача до умов договору постачання природного газу побутовим споживачам за згодою постачальника відповідно до умов Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2500 (далі - Типовий договір), що розміщений на офіційному веб-сайті Регулятора та постачальника і не потребує двостороннього підписання письмової форми договору.
42. Цим же пунктом 2 розділу ІІІ Правил постачання природного газу до внесення змін Постановою № 1080 було передбачено, що постачання природного газу споживачу здійснюється за договором постачання природного газу, який укладається відповідно до вимог цього розділу, за яким постачальник зобов`язаний поставити споживачу природний газ у необхідних для споживача об`ємах (обсягах), а споживач зобов`язаний своєчасно оплачувати постачальнику вартість природного газу у розмірі, строки та порядку, що визначені договором.
43. Пунктом 1 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС (в редакції Постанови № 1080, та зі змінами, внесеними згідно з постановою НКРЕКП № 1752 від 23.09.2020) передбачено, що постачання природного газу споживачу здійснюється на підставі договору постачання природного газу між постачальником та споживачем, який укладається відповідно до Правил постачання природного газу та за умови включення споживача до Реєстру споживачів постачальника в інформаційній платформі у відповідному розрахунковому періоді. Постачальник, крім постачальника «останньої надії», не має права реєструвати споживача у власному Реєстрі споживачів постачальника в розрахунковому періоді, не погодженому зі споживачем.
44. До внесення змін Постановою № 1080 пункт 1 глави IV Кодексу ГТС був викладений в такій редакції: «Первинна реєстрація споживача за постачальником в інформаційній платформі на газовий місяць (М), з якого буде запроваджено добове балансування, здійснюється оператором газотранспортної системи за діючим постачальником такого споживача в розрахунковому періоді (М-1), що передує зазначеному місяцю (М).
Первинна реєстрація має бути здійснена оператором газотранспортної системи після завершення процедури підтвердження номінацій на період (М-1), але не пізніше 5-го числа (М-1) з урахуванням підтверджених реномінацій за зазначений період.
За підсумками первинної реєстрації, але не пізніше 10-го числа (М-1) оператор газотранспортної системи надсилає через інформаційну платформу всім постачальникам, зареєстрованим на платформі, Реєстр їх споживачів, починаючи з газового місяця (М), в якому буде запроваджено добове балансування. Одночасно оператор газотранспортної системи надсилає через інформаційну платформу всім операторам газорозподільних систем попередню інформацію про споживачів у їхній газорозподільній зоні, які не увійшли до Реєстру жодного постачальника.
Якщо постачальник, визначений у первинній реєстрації (крім постачальника із спеціальними обов`язками), не погоджується з закріпленим за ним споживачем або бажає встановити по такому споживачу певний період (періоди) постачання природничого газу, він зобов`язаний не пізніше 25-го числа (М-1) на інформаційній платформі відмовитись від такого споживача або визначити період (періоди) постачання природного газу такому споживачу. У такому разі оператор газотранспортної системи одночасно інформує через інформаційну платформу відповідного оператора газорозподільної системи про відсутність у споживача постачальника.
Оператори газорозподільних систем (оператор газотранспортної системи по прямих споживачах) виходячи з інформації про споживачів, які не включені до Реєстрів постачальників при їх первинній реєстрації, зобов`язані протягом двох робочих днів з дати отримання відповідної інформації від оператора газотранспортної системи проінформувати таких споживачів про відсутність у них постачальника з певної дати та можливі для них наслідки і за необхідності розпочати заходи з припинення (обмеження) в установленому порядку газопостачання на об`єкти таких споживачів.».
45. Як установили суди попередніх інстанцій, ТОВ «Кременчукгаз-постачання» здійснює діяльність з постачання природного газу на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання природного газу, газу (метану) вугільних родовищ за регульованим тарифом.
Зі споживачами природного газу, що проживають (розташовані) на території міст Кременчук, Горішні Плавні, Гадяч та Кременчуцького, Семенівського, Гадяцького районів Полтавської області, ТОВ «Кременчукгаз-постачання» укладені відповідні договори постачання природного газу в порядку, що визначений Правилами постачання природного газу.
46. Згідно з абзацом 7 пункту 2 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) реєстрація побутового споживача здійснюється автоматично в Реєстрі споживачів постачальника «останньої надії» на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи за умови відсутності на інформаційній платформі інформації про відключення або ініціювання діючим постачальником відключення його об`єкта в таких випадках:
- відсутність підтвердженої номінації на точку виходу до газорозподільної системи, крім випадків ініціювання постачальником «останньої надії» відключення по об`єкту такого споживача. У такому випадку постачання здійснюється з дня, наступного за днем включення до Реєстру споживачів постачальника «останньої надії»;
- відсутність за три дні до кінцевої дати постачання природного газу поточним постачальником побутового споживача в Реєстрі іншого постачальника. У такому випадку постачання здійснюється з дня, наступного за кінцевим днем постачання попереднім постачальником.
47. Аналогічну норму містить пункт 3 розділу VI Правил постачання природного газу, який визначає, що постачальник «останньої надії» здійснює постачання природного газу споживачу за умови відсутності відключення або ініціювання діючим постачальником відключення його об`єкта в таких випадках:
- банкрутство, ліквідація попереднього постачальника природного газу;
- зупинення або анулювання ліцензії на постачання природного газу попереднього постачальника;
- відсутність підтвердженої номінації у діючого постачальника на точку виходу до газорозподільної системи, до якої підключений побутовий споживач, крім випадків ініціювання постачальником «останньої надії» відключення по об`єкту такого споживача (положення цього абзацу застосовується при постачанні природного газу побутовому споживачу);
- відсутність побутового споживача (точки комерційного обліку споживача) в Реєстрі споживачів будь-якого постачальника на інформаційній платформі Оператора ГТС (положення цього абзацу застосовується при постачанні природного газу побутовому споживачу).
48. Пунктом 1 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГТС (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що замовники послуг транспортування природного газу подають номінацію оператору газотранспортної системи на газову добу (D) не пізніше ніж до 13:00 UTC (15:00 за київським часом) години для зимового періоду та 12:00 UTC (15:00 за київським часом) години для літнього періоду газової доби (D-1). Якщо замовник послуг транспортування природного газу надає більше ніж одну номінацію по одній і тій самій точці входу/виходу у визначений цим пунктом строк, оператор газотранспортної системи розглядає номінацію, яка була одержана останньою.
Оператор газотранспортної системи повинен повідомити замовника послуг транспортування природного газу про підтверджену номінацію транспортування природного газу згідно з номінацією, яка пройшла процес перевірки, до 15:00 UTC (17:00 за київським часом) години для зимового періоду та 14:00 UTC (17:00 за київським часом) години для літнього періоду газової доби (D-1).
49. Як установлено судами, замовник послуг транспортування - ТОВ «Кременчукгаз-постачання» (ЕІС - код 56X930000000140D) номінацію № 00177003 на газову добу 19.10.2020 подав 16.10.2020 о 14:39:26 з розрахованими обсягами природного газу на рівні 60 000,000 куб. м.
50. 18.10.2020 о 16:27:18 номінацію № 00177003 на газову добу 19.10.2020 відхилено з кодом відхилення « 04» - недостатність фінансового забезпечення, у зв`язку з чим відповідно до пункту 2 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС на Інформаційній платформі оператора газотранспортної системи було автоматично зареєстровано 140 034 побутових споживачі, оператором газорозподільних систем яких є ПрАТ «КРЕМЕНЧУКГАЗ» та 21 961 побутовий споживач, оператором газорозподільних систем яких є ПрАТ «ГАДЯЧГАЗ», в Реєстрі споживачів постачальника «останньої надії» - «ТОВ ГК "НАФТОГАЗ УКРАЇНИ"» (ЕІС - код 56Х930000008780В).
51. У зв`язку з тим, що станом до 17:00 за київським часом 18.10.2020 відповідно до пункту 1 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГТС оператор газотранспортної системи не повідомив замовника послуг транспортування природного газу про підтверджену номінацію на газову добу 19.10.2020, а навпаки у встановлений строк було отримано повідомлення про відхилення такої номінації, то відповідно до вимог пункту 2 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС на інформаційній платформі оператора ГТС автоматично зареєстровано побутових споживачів в Реєстрі споживачів постачальника «останньої надії».
52. Таким чином, постачання природного газу 140 034 побутовим споживачам, оператором газорозподільчих систем яких є ПрАТ «КРЕМЕНЧУКГАЗ» та 21 961 побутовому споживачу, оператором газорозподільних систем, яких є ПрАТ «ГАДЯЧГАЗ», 19.10.2020, 20.10.2020, 21.10.2020 здійснювалось постачальником «останньої надії» - ТОВ «ГК "НАФТОГАЗ УКРАЇНИ"» (ЕІС - код 56Х930000008780В).
53. Водночас після отримання 18.10.2020 о 16:27:18 повідомлення оператора ГТС про відхилення номінації № 00177003 на газову добу 19.10.2020, ТОВ «Кременчукгаз-постачання» о 19:18:57 18.10.2020 було подано номінацію № 00177847 на газову добу 19.10.2020 з розрахованими обсягами природного газу на рівні 30000,000 м3.
54. 18.10.2020 о 20:22:58 позивач отримав повідомлення про підтвердження номінації № 00177847 на газову добу 19.10.2020 з розрахованими обсягами природного газу на рівні 30000,000 м3.
55. 19.10.2020 о 14:30:57 позивач подав номінацію № 00178292 на газову добу 20.10.2020 з розрахованими обсягами природного газу на рівні 30000,000 м3 , яка підтверджена оператором ГТС.
56. 20.10.2020 о 13:32:33 позивач подав номінацію № 00178732 на газову добу 21.10.2020 з розрахованими обсягами природного газу на рівні 140000,000 м3, яка підтверджена оператором ГТС.
57. Оператором ГТС надано прогноз відбору споживачів ТОВ «Кременчукгаз-постачання» на газову добу 19.10.2020 на рівні 101 180,220 м3.
58. Із огляду на підтвердження оператором ГТС номінації на газову добу 19.10.2020, 20.10.2020, 21.10.2020, позивач надав на платформу торгові сповіщення на набуття, а саме: 19.10.2020 - в обсязі 154 000,000 м3, 20.10.2020 - в обсязі 143 000,00 м3, які в були підтверджені оператором ГТС. Вказані обсяги по торговим сповіщенням повністю покривали номінації за 19.10.2020 та 20.10.2020, а також прогноз відборів споживачів ТОВ «Кременчукгаз-постачання» на газову добу 19.10.2020 на рівні 101 180,220 м3.
59. ТОВ «Кременчукгаз-постачання», обґрунтовуючи свій позов, зазначало, що маючи підтверджену номінацію на газову добу 19.10.2020, та враховуючи безпідставне, на його думку, включення споживачів (140 034 та 21 961) до реєстру споживачів постачальника «останньої надії», 20.10.2020 надало на Інформаційній платформі відповідний реєстр споживачів, оператором ГТС яких є ПрАТ «ГАДЯЧГАЗ» та ПрАТ «КРЕМЕНЧУКГАЗ», яких 22.10.2020 було виключено з реєстру споживачів постачальника «останньої надії» та відповідне постачання природного газу наведеній кількості споживачів 22.10.2020 здійснено ТОВ «Кременчукгаз-постачання».
60. У свою чергу НКРЕКП, заперечуючи проти позову, посилалась на те, що ТОВ «Кременчукгаз-постачання» за відсутності заяв-приєднань до договору постачання природного газу 22.10.2020 включило побутових споживачів до Реєстру споживачів постачальника без отримання заяв-приєднання.
61. Відповідно до пункту 11.5 розділу XI Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2500 (в редакції Постанови № 1080) дія цього Договору також припиняється у разі:
1) анулювання ліцензії постачальника на постачання природного газу;
2) банкрутства або припинення господарської діяльності Постачальником;
3) зміни власника об`єкта Споживача;
4) реєстрації споживача в Реєстрі споживачів іншого постачальника на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи у порядку, визначеному Правилами постачання та Кодексом газотранспортної системи, затвердженим постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2493. У такому випадку дія цього Договору припиняється на наступний день після реєстрації споживача в Реєстрі іншого постачальника.
62. До внесення змін Постановою № 1080 пункт 11.5 розділу XI Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2500, передбачав що дія цього Договору також припиняється у разі:
1) втрати Постачальником ліцензії на постачання;
2) банкрутства або припинення господарської діяльності Постачальником;
3) зміни власника об`єкта Споживача.
63. Як видно з матеріалів справи та встановлено судами, на позивача накладено штраф за порушення положень нормативно-правових актів (пункту 1 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС та пункту 1 розділу III Правил постачання природного газу), викладених в редакції Постанови № 1080, яка набрала чинності 01.07.2020.
64. Водночас судами під час розгляду справи встановлено, що постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 12.10.2021 у справі № 640/14867/20 визнано протиправною та нечинною Постанову № 1080 з моменту її прийняття.
65. З огляду на викладене суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що у зв`язку з визнанням нечинною Постанови № 1080 з моменту її прийняття (10.06.2020), до позивача не може бути застосовано стягнення за порушення положень нормативно-правових актів, викладених в редакції нечинної Постанови № 1080.
66. У свою чергу постановою Верховного Суду від 13.07.2023 у справі № 640/14867/20 постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12.10.2021 змінено шляхом виключення з абзацу третього резолютивної частини рішення словосполучення «з моменту її прийняття».
67. Відповідно до частин першої - третьої статті 7 КАС України суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України. У разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.
68. За змістом частини четвертої статті 7 КАС України, якщо суд доходить висновку, що закон чи інший правовий акт суперечить Конституції України, суд не застосовує такий закон чи інший правовий акт, а застосовує норми Конституції України як норми прямої дії.
69. Верховний Суд неодноразово наголошував, що суди не повинні застосовувати положення нормативно-правових актів, які не відповідають Конституції та законам України, незалежно від того, чи оскаржувались такі акти в судовому порядку та чи є вони чинними на момент розгляду справи, тобто згідно з правовою позицією Верховного Суду такі правові акти (як закони, так і підзаконні акти) не можуть застосовуватися навіть у випадках, коли вони є чинними (постанови від 12.03.2019 у справі № 913/204/18, від 10.03.2020 у справі № 160/1088/19, від 27.06.2024 у справі № 620/3271/23).
70. Отже, враховуючи, що допущені при прийнятті Постанови № 1080 процедурні порушення, стали підставою для її скасування, що в свою чергу вказує на її незаконність з моменту прийняття, то вказана постанова до спірних правовідносин застосуванню не підлягає.
71. Доводи касаційної скарги про необхідність застосування судами протиправних положень Постанови № 1080 ґрунтуються на неправильному тлумаченні відповідачем змісту частини 2 статті 265 КАС України, оскільки ця норма не регулює питань щодо можливості застосування нормативно-правових актів, визнаних судом протиправними. Предметом її регулювання є встановлення моменту втрати чинності нормативно-правовим актом, визнаним судом нечинним - тобто, ця норма лише визначає порядок дії актів, визнаних судом нечинними, на майбутнє, однак не надає відповіді на питання щодо того, чи можуть фізичні/юридичні особи бути зобов`язані виконувати положення нормативно-правового акта, визнаного судом протиправним та таким, що прийнятий поза межами повноважень, не в порядку та спосіб, передбачені законом.
72. Доводи касаційної скарги про необхідність застосування судами протиправних положень Постанови № 1080 суперечать нормам частин 1-4 статті 7 КАС, факт невідповідності цього рішення Конституції та законам України є преюдиційним та доведенню не підлягає (згідно рішення суду у справі № 640/14867/20, яке набрало законної сили).
73. З урахуванням наведеного, оскільки положення Постанови № 1080 є протиправними та такими, що не відповідають Конституції України та законам України, то вони не можуть застосовуватися до позивача.
74. За встановлених обставин та вказаного правового регулювання притягнення позивача до відповідальності за порушення пункту 2.1 глави 2 Ліцензійних умов щодо здійснення господарської діяльності з постачання природного газу з дотриманням вимог Правил постачання природного газу, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, які регулюють ринок природного газу, зокрема: пункту 1 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС та пункту 1 розділу III Правил постачання природного газу, в редакції Постанови № 1080, є неправомірним.
75. Враховуючи викладене, вірним є висновок судів першої та апеляційної інстанції про задоволення позову, однак мотиви, з яких виходили суди підлягають зміні.
76. Відповідно до частини першої статті 351 КАС України суд скасовує судове рішення повністю або частково і ухвалює нове рішення у відповідній частині або змінює його, якщо таке судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права або порушенням норм процесуального права.
77. Зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частин (частина четверта статті 351 КАС України).
78. Отже рішення судів попередніх інстанцій підлягають зміні в частині мотивів задоволення позовних вимог, а в решті - залишенню без змін.
На підставі викладеного, керуючись статтями 139, 345, 349, 351, 355, 356 КАС України,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, задовольнити частково.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 14.12.2021 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 18.10.2022 у справі № 440/3895/21 змінити в частині мотивів задоволення позовних вимог, виклавши їх у редакції цієї постанови.
В решті рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 14.12.2021 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 18.10.2022 залишити без змін.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.
Головуючий А.Ю. Бучик
Судді: А.І. Рибачук
С.Г. Стеценко
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2024 |
Оприлюднено | 25.10.2024 |
Номер документу | 122521781 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Бучик А.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні