Рішення
від 11.10.2022 по справі 903/466/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10

E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

11 жовтня 2022 року Справа № 903/466/21

Господарський суд Волинської області у складі судді Слободян О.Г., за участю секретаря судового засідання Лівандовського Т.Г.,

прокурора відділу Волинської обласної прокуратури: Костюк Н.В.,

представника відповідача: адвоката Кумановського Л.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Виконувача обов`язків заступника керівника Луцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Луцької міської ради

до відповідача: Приватного підприємства Пресс-Інформ

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

встановив: В.о. заступника керівника Луцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Луцької міської ради звернувся з позовом до ПП Пресс-Інформ, в якому просив внести зміни до пункту 5 договору оренди землі від 18.03.2008, зареєстрованого у Державному реєстрі земель 16.04.2008, з викладенням його у такій редакції: нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3 245 315,13 грн..

Обгрунтовуючи позовні вимоги, прокурор зазначив, що згідно договору оренди землі від 18 березня 2008, укладеним між Луцькою міською радою (орендодавецем) та ПП Прес-Інформ (орендарем), відповідачу передано в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення землі промисловості, транспорту та інше, площею 5012 кв.м., по вул. Карпенка-Карого, 2 А в м. Луцьку. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на березень 2008 становила 901 420,36 грн

З часу укладення договору оренди земельної ділянки від 18.03.2008 сторонами двічі (22.09.2014 р. та 20.03.2015 р) змінювався розмір її нормативної грошової оцінки на підставі витягів про нормативну-грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 0710100000:11:062:0012 від 10.07.2014 р. та 17.03.2015 р., виданих уповноваженим органом, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Такі зміни внесено за відсутності прийнятих та оприлюднених рішень Луцької міської ради про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Луцька.

Згідно умов договору та витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.05.2021 р. за № 97-3-0,27-490/162-21 (уточнений у подальшому витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 19.07.2021 р. №07-3-0.27-669/162-21), земельна ділянка з кадастровим номером 0710100000:11:062:0012 відноситься до категорії земель транспорту, а цільове призначення земель останньої зазначено за кодом 1 12.04 - для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства. Відповідно коефіцієнт, який характеризує функціональне використання вказаної земельної ділянки становить 1,0.

За результатами опрацювання витягу з нормативної грошової оцінки від 17.03.2015 р., на підставі якого вносились останні зміни до договору оренди, встановлено, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки змінився з показника 0,5 на 1,0. Відтак збільшилась вартість грошової оцінки землі вцілому та становить 3227285,60 грн., відповідно - збільшився розмір орендної плати за договором.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від від 05.05.2021 р. за № 97-3-0.27-490/162-21 (уточнений у подальшому 19.07.2021 р.), виданого на підставі Порядку № 489 компетентним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ГУ Держгеокадастру у Волинській області), змінена нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки становить 3227285,6 гривень.

З огляду на положення ст.632 ЦК України, ст.288, 289 ПК України, ст.15, 21 ЗУ "Про оренду землі" та умови п.12 договору оренди, а також на те, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є обов`язковою підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої сторонами в договорі оренди.

Прокурор вказує, що порушення інтересів держави полягає в тому, що Луцька міськрада недоотримує до місцевого бюджету кошти в належному розмірі за користування земельною ділянкою, наданою підприємству в оренду, що впливає на економічне становище міськради.

При цьому прокурор посилається на судову практику, викладену у постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.02.2021 справа №921/530/18, постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 06.11.2019 справа №924/187/18 у подібних правовідносинах.

У відзиві на позов (вх.№01-57/4030/21 від 14.07.2021) представник відповідача проти позову заперечує. При цьому посилається на ст.30 Закону України «Про оренду землі», ч.1 статті 651 ЦК України, згідно яких зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Вказує, що проекту додаткової угоди про внесення змін до діючого договору від Луцької міської ради або позивача на адресу відповідача не надходило. Вважає, що в даному випадку, позивач мусив дотриматись порядку, який встановлений ст. 188 ГК України.

Також, вказує, що платник земельного податку (відповідач) правильно задекларував сплату земельного податку за 2021 рік, що підтверджується наданими суду податковою декларацією, збитків або порушення інтересів держави внаслідок такого декларування судом не встановлено, а позивачем не доведено, оскільки платник самостійно у відповідності до статті 286 ПК України обчислює суму плати за землю шляхом подання відповідної податкової декларації.

Вваважає, що до вказаних спірних правовідносин слід застосувати строки позовної давності, оскільки про підстави звернення до суду, а отже і про порушене право держави в особі її органів було відомо з моменту введення в дію Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, отже строки позовної давності слід обраховувати саме з моменту введення в дію вищевказаного порядку з 01.01.2017, який сплинув 01.01.2020 року.

У відповіді на відзив прокурор зазначив, що дійсно ПП "Прес-Інформ" задекларовано річну суму орендної плати в розмірі 47 951,55 грн., за основу взято нормативну грошову оцінку - 3 189 116 грн. (однак інформація про походження вказаної суми відсутня). Проте, навіть якщо брати за основу вказану суму нормативної грошової оцінки, то розмір річної орендної плати не може становити 47 951,55 грн. ( 3189116 грн. х 3% = 95 673,48грн.)

Стосовно позовної давності прокурор вказав, що право на внесення змін до договору щодо збільшення розміру орендної плати виникло з моменту зміни нормативної грошової оцінки і може бути реалізоване протягом всього строку дії вказаного договору, але відповідач заперечує проти внесення відповідних змін, у даному випадку відсутні підстави вважати пропущеним строк звернення до суду з даним позовом, оскільки в такому разі йдеться про так зване триваюче порушення.

У зв`язку з допущенням технічної помилки Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області, якими при формуванні витягу з технічної документації помилково зазначено площу земельної ділянки 5040 кв.м. замість 5012 кв.м., нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 0710100000:11:062:0012, площею 0,5012 га становить - 3 227 285,60 грн.

23.07.2022 прокурором було подано заяву про зміну предмету позову, згідно якої позивач просив суд: внести зміни до пункту 5 договору оренди землі від 18.03.2008, зареєстрованого у Державному реєстрі земель 16.04.2008, з викладенням його у такій редакції: нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3 227285,60 грн.

Ухвалою суду від 09.09.2021 вказана заява була прийнята судом.

Рішенням Господарського суду Волинської області від 23.09.2021, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 07.12.2021 у справі №903/466/21, в позові відмовлено.

Відповідно до постанови Верховного Суду від 30.06.2022 рішення Господарського суду Волинської області від 23.09.2021 та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 07.12.2021 у справі №903/466/21 скасовано. Справу передано на новий розгляд до Господарського суду Волинської області.

Ухвалою суду від 29.07.2022 справу №903/466/21 прийнято до провадження суддею Слободян О.Г. та постановлено справу розглядати за правилами загального позовного провадження.

15.08.2022р. представник відповідача надіслав на адресу суду пояснення (вх.№01-57/4601/22), в якому заперечив проти позову та просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог повністю. До пояснення додав витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 20.07.2022.

15.08.2022р. Волинська обласна прокуратура також надіслала на адресу суду пояснення, з врахуванням вказівок, викладених у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 30.06.2022 у даній справі. (вх.№01-57/4620/22).

Ухвалою суду від 23.08.2022 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті "13" вересня 2022 р.

13.09.2022р. у судовому засіданні оголошено перерву відповідно до ч.ч.2, 3 ст. 216 ГПК України до 11.10.2022р., про що представник відповідача та прокурор були повідомлені під розписку.

Ухвалою суду від 13.09.2022 повідомлено позивача - Луцьку міську раду, що розгляд справи по суті буде продовжено "11" жовтня 2022 р.

В судовому засіданні 11.10.2022 прокурор позовні вимоги підтримав, просив позов задовольнити.

Представник відповідача проти позову заперечив, просив у позові відмовити.

Дослідивши наявні у справі письмові докази, заслухавши пояснення прокурора та представника відповідача, господарський суд встановив наступне.

18.03.2008, на підставі рішення міської ради від 06.02.2008 №24/53, між Луцькою міською радою (Орендодавець) та ПП "Пресс-Інформ" (Орендар) укладено договір оренди землі.

Згідно п.1 договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення землі промисловості, транспорту та інші, яка знаходиться за адресою: м. Луцьк, вул. Карпенка-Карого, 2а, кадастровий номер 110620012.

Пунктом 5 договору зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на березень 2008 року становить 901420,36 грн.

Відповідно до п. 8 договору сторонами визначено, що договір укладений на 5 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк.

Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінет Міністром України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки розраховується Луцьким міським управлінням земельних ресурсів та уточнюється Орендарем щороку для врахування офіційного річного коефіцієнта індексації (пункт 10 договору оренди землі).

Пунктом 12 встановлено, що розмір орендної плати переглядається у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами;

- в інших випадках передбачених законом.

Земельна ділянка передається в оренду для обслуговування відкритої стоянки автотранспорту (пункт 14 договору оренди землі).

У пункті 15 договору оренди землі зазначено цільове призначення земельної ділянки: землі промисловості, транспорту, інше.

Договір підписаний сторонами та завірений їх печатками та зареєстрований у Волинській регіональній філії ДП "Центр ДЗК", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від року за № 040807700163.

Додатками до договору оренди є: розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на березень 2008 року, з визначеним у ньому розміром орендної плати - 27042,611 грн, акт про винесення в натурі меж земельної ділянки від 27.03.2008 зі схемою меж земельної ділянки; план-схема (експлікація) земельної ділянки, яка не містить інформації щодо кадастрового номера орендованої земельної ділянки; акт приймання-передачі б/н від 16.04.2008, згідно з яким міська рада передала ПП "Пресс-Інформ" вказану вище земельну ділянку в оренду.

Згідно з актом про винесення в натурі меж земельної ділянки від 27.03.2008, представником Луцького реєстраційного-виробничого офісу ВРФ ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" на підставі рішення Луцької міськради від 05.03.2008 № 24/53 відведено в натурі земельну ділянку, виділену підприємству для будівництва та обслуговування автозаправної станції загальною площею 0,5021 га.

Відповідно до акту прийомупередачі земельної ділянки від 16.04.2008 р. орендодавець передав, а орендар прийняв у оренду земельну ділянку, яка є власністю Луцької міської ради, що знаходиться за адресою: м. Луцьк, вул. Карпенка-Карого, 2А кадастровий номер 110620012.

В подальшому між сторонами укладено додаткову угоду про поновлення договору оренди землі від 22.09.2014.

Додатковою угодою від 22 вересня 2014 року про поновлення договору оренди землі на підставі рішення Луцької міської ради від 25.06.2014 р. за № 61/80 Про поновлення договору оренди землі Приватному підприємству Пресс-Інформ укладеного між Луцькою міською радою (орендодавець) та Приватним підприємством Прес-Інформ (орендар) було поновлено договір землі на новий строк з викладенням його у новій редакції.

Відповідно до п. 1-3 даної додаткової угоди орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оброни та іншого призначення, як заходиться: м. Луцьк, вул.Карпенка Карого, 2а, кадастровий номер: 071010000:11:062:0012, загальною площею 0,5012 га., на якій розміщений об`єкт нерухомого майна: автомобільна естакада, вбиральня, будівля охорони (А-1), службова будова, будівля охорони (Д-1).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2014 рік становить 3 639 513,92 грн (пункт 5 договору).

Згідно з пунктом 8 договір укладений на 10 років.

Пунктом 9 додаткової угоди встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та встановлюється у розмірі 4 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить на 2014 рік 145580,56 грн.

Пунктом 10 додаткової угоди передбачено, що обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням цільового призначення земельної ділянки та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору чи продовження його дії. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки розраховується управлінням Держземагенства у Луцькому районі Волинської області та уточнюється щороку для врахування офіційного річного коефіцієнта індексації.

20.03.2015 р. між сторонами укладено додаткову угоду № 2 до договору оренди, згідно якої внесено зміни, зокрема, до пунктів 5, 9 договору оренди від 18.03.2008, шляхом викладення вказаних пунктів в новій редакції: " 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - на період будівництва (до здачі в експлуатацію готового об`єкта) 930 678,28 грн. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та встановлюється у розмірі: - на період будівництва (до здачі в експлуатацію готового об`єкта) - 3 (трьох) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 27920,35 грн.; - після закінчення будівництва (після здачі в експлуатацію готового об`єкта) - 6 (шести) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки".

Рішенням Луцької міської ради від 25.06.2015 р. за № 75/28 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Луцька, згідно якого, зокрема, вирішено:

п.1 затвердити технічну документацію з нормативно грошової оцінки земель м.Луцька;

п.2 ввести в дію з 01.01.2016 р. нормативну грошову оцінку земель м. Луцька для визначення нормативної грошової оцінки окремих земельних ділянок на території міста;

п.3 відділу інформаційної роботи Луцької міської ради (Балюк З.В.) оприлюднити рішення до 15.07.2015 р. в порядку, передбаченому чинним законодавством України;

п.4 Управлінню земельних ресурсів Луцької міської ради (Шабала С.О.) забезпечити передачу територіальному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, затверджену даним рішенням технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м.Луцька для здійснення ним видачі з 01.01.2016 р. витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки окремих земельних ділянок у м. Луцьку;

п.5 визнати таким, що втратило чинність з 01.01.2016 р. рішення Луцької міської ради від 26.03.2008 р. за № 25/62 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Луцька.

Згідно ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Базою оподаткування відповідно до ст. 271 цього Кодексу є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Згідно ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 р. за № 489 затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 р. за № 1647/29777 та діє з 01.01.2017 р.), яким змінено коефіцієнти, що застосовуються для обрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 0710100000:11:062:0012 від 19.07.2021 р., де коефіцієнт становить 1,0, грошова оцінка вказаної земельної ділянки становить 3227285,60грн.

Прокурор зазначає, що відповідно до витягу з нормативно грошової оцінки, на підставі якого вносились останні зміни до договору оренди, встановлено, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки становить 0,5, тоді як відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 0710100000:11:062:0012 від 19.07.2021р., коефіцієнт становить 1,0, грошова оцінка вказаної земельної ділянки становить 3227285,60 грн. Зміни КФ, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, є безумовною підставою для збільшення розміру орендної плати та внесення відповідних змін до договору оренди.

Відповідно до Витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки, земельна ділянка з кадастровим номером 0710100000:11:062:0012 відноситься до категорії земель транспорту та визначено цільове призначення земель за кодом J 12.04 - для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства.

Відповідно до норм Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів коефіцієнт, який характеризує функціональне використання вказаної земельної ділянки становить 1,0.

Таким чином, було змінено коефіцієнт, який характеризує функціональне використання вказаної земельної ділянки з 0,5 на 1,0, що є безумовною підставою для збільшення розміру нормативно грошової оцінки земельної ділянки та внесення відповідних змін до договору оренди землі.

Статтею 23 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 0710100000:11:062:0012 від 19.07.2021р., сформованого провідним спеціалістом Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, нормативно грошова оцінка вказаної земельної ділянки становить 3227285,60 грн.

Отже, орендна плата за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 0710100000:11:062:0012, площею 0,5012 га мала б обчислюватись із зазначеного розміру нормативно грошової оцінки.

Таким чином, прокурор вказує, що не внесення змін до договору оренди землі в частині орендної плати, у зв`язку із зміною коефіцієнту та нормативної грошової оцінки призводить до ненадходження значної суми коштів до бюджету міста (зокрема за період 2016-2021 роки).

Згідно інформації Головного управління ДПС у Волинській області встановлено, що відповідачем задекларовано орендну плату за землю: 2015 - 66,4 тис. грн; 2016-45,2 тис. грн; 2017 -2021 -47,95 тис. грн.

Частиною 1 ст. 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до частини 9 ст. 93 ЗК України відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом. Згідно зі ст. 2 Закону України від 06.10.1998 «Про оренду землі» (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі по тексту - Закон) відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються ЗК України, ЦК України, Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

За змістом пункту 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України підставою виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини. Згідно з частиною першою статті 628 ЦК України зміст договору становлять умови, визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Статтею 13 Закону встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно частини 1 ст. 15 Закону орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є істотною умовою договору оренди землі.

Відповідно до ст. 21 Закону орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Частинами першою - третьою статті 632 ЦК України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

Таким чином, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є істотною умовою договору оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно з частинами першою, другою статті 651 ЦК України зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до частин першої, другої статті 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути І розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Згідно з частиною третьою статті 653 ЦК України у разі зміни договору зобов`язання змінюється з моменту досягнення домовленості про зміну і договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється у судовому порядку, зобов`язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.

Наведені норми права передбачають, що зміна договору оренди землі допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. При цьому якщо договір змінений судом, то зобов`язання змінюється з моменту набрання відповідним рішенням суду законної сили.

Згідно п. 288.5 ст. 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку, установленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Пунктом 289.1 ст. 289 ПК України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

За змістом статті 1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" установлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення не рідше ніж один раз на 5 7 років, а несільськогосподарського призначення не рідше ніж один раз на 7 10 років.

Згідно з частинами 1, 2 статті 20 та частинами 1, 3, 4 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру. Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 ПК України.

Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.

Нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради.

Дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

Тобто витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Він складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.

Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель становить основу для визначення розміру орендної плати, зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та законодавча зміна граничного розміру орендної плати є підставами для перегляду розміру орендної плати, визначеної сторонами у договорі оренди землі.

При вирішенні даного спору, судом враховані вказівки, викладені у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 30.06.2022 у даній справі щодо застосування правових висновків Великої Палати Верховного Суду, сформульваних у постанові від 09.11.2021 у справі №635/4233/19 та Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у постанові від 23.03.2021 у справі №923/258/20 зі спорів, що виникли з подібних правовідносин щодо питання застосування положень статей 632, 651 ЦК України, статей 288, 289 ПК України, статті 30 Закону України "Про оренду землі", статей 18, 20, 23 Закону України "Про оцінку земель".

Судом встановлено, що передбачений коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки (Кф) 0,5 у витязі з нормативної грошової оцінки земельної ділянки не відповідає положенням Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року № 489, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 року за № 1647/29777 (далі - Порядок № 489).

Отже, розмір нормативної грошової оцінки, який визначений додатковою угодою від 20.03.2015 № 2 до пунктів 5, 9 договору оренди від 18.03.2008, а саме 930 678,28 грн. не відповідає вимогам закону.

Крім цього, суд зазначає, що незалежно від стану будівництва (чи здано в експлуатацію чи ні) розмір нормативної грошової оцінки не зміниться, однак з урахуванням положень Податкового кодексу України може бути іншим лише відсоток від нормативної грошової оцінки, який застосовується для визначення орендної плати.

Відповідно до умов договору оренди ПП "Пресс-Інформ" передано земельну ділянку для обслуговування відкритої стоянки автотранспорту.

Згідно п.288.5.1 4.288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

У Додатку до рішення Луцької міської ради від 24.06.2009 №42/20 «Про впорядкування орендної плати за землю» з наступними змінами згідно рішень міської ради №7/9 від 23.03.2011, №16/7 від 30.11.2011, №20/90 від 26.01.2012, №38/60 від 28.02.2013, №69/39 від 28.01.2015 та №20/27 від 21.03.2017, визначено, що для функціонального використання земельної ділянки "розміщення платних стоянок для автотранспорту" річний розмір орендної плати становить 4 % від нормативно- грошової оцінки земельної ділянки.

Зазначеним рішенням передбачено 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на період нормативного терміну будівництва для функціонального використання - "будівництво об`єктів нерухомого майна, однак спірна земельна ділянка має іншу назву використання.

Судом встановлено, що 03.11.2021 року (після подачі прокурором позовної заяви до суду) Постановою Кабінету Міністрів України за № 1147 була затверджена «Методика нормативної грошової оцінки земельних ділянок». У відповідності до пункту 1 вказаної методики, Методика встановлює методологічні засади проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка застосовується у випадках, визначених Законом України "Про оцінку земель.

Об`єктом нормативної грошової оцінки є земельні ділянки усіх категорій та форм власності в межах території територіальної громади (або її частини).

На підставі вказаної методики затверджена нова форма витягу із нормативної грошової оцінки земельної ділянки та затверджені нові коефіцієнти.

З витягу від 20.07.2022 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, кадастровий номер: 0710100000:11:062:0012, вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1797704,16 грн., що відрізняється від нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки, вказаної у витязі з технічної документації від 19.07.2021.

Таким чином, на момент розгляду справи у суді нормативна грошова оцінка землі була змінена.

Відповідно до положень ст.632 ЦК України, ст.ст. 288, 289 ПК України та ст.ст. 15, 21 Закону України «Про оренду землі» нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

З урахуванням того, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є безумовною підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін договору оренди земель комунальної власності про можливість такої зміни, а також з огляду на те, що особі, яка звернулася до суду за захистом порушених, невизнаних чи оспорюваних прав має бути гарантований ефективний судовий захист цих прав, суд вважає за можливе самостійно визначити розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер 0710100000:11:062:0012) площею 0,5012га станом на 20.07.2022, оскільки для визначення розміру нормативної грошової оцінки відсутня необхідність встановлювати факти, досліджувати докази та надавати їм правову оцінку.

В даному випадку, судом враховано правову позицію Великої Палати Верховного Суду, викладену у постанові від 09.11.2021 у справі №635/4233/19.

Таким чином, суд дійшов висновку, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 0710100000:11:062:0012) площею 0,5012га станом на 20.07.2022 становить 1797704 грн. 16коп. та підлягає зміні.

З огляду на зазначене, вимога прокурора про внесення змін до пункту 5 договору оренди землі від 18.03.2008, зареєстрованого у Державному реєстрі земель 16.04.2008 є підставною та підлягає до завдоволення частково, з викладенням пункту 5 вказаного договору у такій редакції: нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 20.07.2022 становить 1797704 грн. 16коп.

Доводи відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву щодо застосування до вказаних спірних правовідносин строків позовної давності, у зв`язку з тим, що про підстави звернення до суду, а отже і про порушене право держави в особі її органів було відомо з моменту введення в дію Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів - з 01.01.2017 (сплинув 01.01.2020), не заслуговують на увагу суду.

Оскільки право на внесення змін до договору щодо збільшення розміру орендної плати виникло з моменту зміни нормативної грошової оцінки і може бути реалізоване протягом всього строку дії вказаного договору, але відповідач заперечує проти внесення відповідних змін, у даному випадку, відсутні підстави вважати пропущеним строк звернення до суду з даним позовом.

Слід також зазначити, що позивач по справі взагалі бездіяв, не вчиняв будь-яких дій до усунення порушень інтересів держави, зокрема територіальної громади міста Луцька в частині приведення у відповідність до вимог чинного законодавства діючого договору оренди землі, що призвело до ненадходження значних сум коштів до бюджету міста.

Про порушення інтересів держави прокурору стало відомо після отримання інформації Луцької міської ради, згідно якої додаткова угода до договору оренди землі в частині зміни орендної плати не укладалась та після отримання витягу з нормативної грошової оцінки землі, сформованого Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області.

У зв`язку з викладеним, враховуючи той факт, що порушення є триваючим, оскільки договір оренди землі є діючим та зміни до нього можуть бути внесені у будь-який час, проте сторонами жодні заходи до цього не вживаються, строк позовної давності не пропущено з огляду на те, що предмет захисту в спірних правовідносинах не обмежений в часі.

Згідно із частинами 2, 3 ст. 13, частиною 1 ст. 74 ГПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Частиною 4 ст. 13 ГПК України визначено, що кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Відповідно до ст.79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Враховуючи положення ст. 129 ГПК України, витрати по сплаті судового збору слід покласти на відповідача.

Керуючись ст.ст. 129, 202, 233, 236-240 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

в и р і ш и в :

1. Позов задовольнити частково.

2. Внести зміни до пункту 5 договору оренди землі від 18.03.2008, укладеного між Луцькою міською радою і Приватним підприємством Пресс-Інформ, зареєстрованого у Державному реєстрі земель 16.04.2008, з викладенням його у такій редакції: нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 20.07.2022 становить 1797704 грн. 16коп.

3. Стягнути з Приватного підприємства Пресс-Інформ (43005, Волинська обл., м.Луцьк, вул.Карпенка-Карого, 2А, код ЄДРПОУ 31572320) на користь Волинської обласної прокуратури (43025, Волинська область, м. Луцьк, вул. Винниченка, 15, код ЄДРПОУ 02909915) 2270грн витрат по сплаті судового збору.

Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного рішення.

Повне рішення складено та підписано 19.10.2022.

СуддяО. Г. Слободян

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення11.10.2022
Оприлюднено20.10.2022
Номер документу106825346
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —903/466/21

Судовий наказ від 02.02.2023

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Судовий наказ від 02.02.2023

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Судовий наказ від 02.02.2023

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Постанова від 21.12.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 19.12.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 12.12.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 12.12.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 23.11.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Рішення від 11.11.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

Ухвала від 02.11.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слободян Оксана Геннадіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні