Рішення
від 26.09.2022 по справі 160/9883/22
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 вересня 2022 року Справа № 160/9883/22

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Врони О. В.

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Приватного підприємства "Одіум - Престиж" до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови про застосування штрафу,-

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство «Одіум-Престиж» звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті про скасування постанови, в якому просить визнати протиправним та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №317818 від 30.06.2022 року.

Позовні вимоги обгрунтовані посиланням на неправильне встановлення перевищення транспортним засобом загальної маси та відсутність на час проведення габаритно-вагового контролю методики визначення параметрів фактичної маси та навантаження на вісь щодо рідких та сипучих вантажів, що призвело до незаконної і безпідсавної постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18.07.2022 року відкрито провадження у справі №160/9883/22 за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи у письмовому провадженні.

Відповідно до ч.6 ст.12, ч.1, 2 ст. 257, ч.1 ст.260 Кодексу адміністративного судочинства України зазначена справа є справою незначної складності та розглядається за правилами спрощеного позовного провадження. Питання про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження суд вирішує в ухвалі про відкриття провадження.

Згідно з ч. 5 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

08.08.2022 через електронну пошту від Державної служби України з безпеки на транспорті надійшов відзив на позовну заяву.

Відповідач посилаючись на норма пунктів. 1.3., 2.1. Порядку розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв"язку України від 07.05.2010 №278, ст. 39 Закону України «Про автомобільний транспорт» вказує на обов"язковість для водія автобуса мати розклад руху маршруту.

На час перевірки у водія був відсутній розклад руху маршруту.

Відповідач вказує на безпідставність доводів позивача про відсутність відмітки у дорожньому листі про зазначення номера дати, часу складеного акту перевірки, місця перевірки, прізвища, місця роботи, посади, номера службового посвідчення посадової особи, що проводила перевірку та його підпису.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень» у тексті Закону України «Про автомобільний транспорт» слова «дорожній лист» виключено.

В період з 19.09.2022 по 23.09.2022 суддя приймала участь у навчанні суддів окружних адміністративних судів.

Розгляд справи здійснюється після закінчення відрядження судді.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи.

Позивач Приватне підприємство «Одіум-Престиж» зареєстроване у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (код ЄДРПОУ 34488834), до переліку видів діяльності якого за КВЕД віднесено 49.31 Пасажирський наземний транспорт міського та приміського сполучення.

Між ПП «Одіум-Престиж» (Перевізник) і Виконавчим комітетом Криворізької міської ради (Організатор) 22.09.2020 укладений договір на перевезення пасажирів на міському автобусному маршруті загального користування за №1097, за яким Організатор надав право Перевізнику на перевезення пасажирів та багажу на автобусних маршрутах загального користування транспортними засобами, що були запропоновані для участі у конкурсі, а саме: маршруту №250, мкрн. 5-й Зарічний - Публічне акціонерне товариство «АрселорМітталКривий Ріг» (Коксохімічне виробництво) (через Спаську). Перевізник взяв на себе зобов"язання надавати безпечні і якісні транспортні послуги населенню на умовах передбачених чинним законодавством та цим договором.

Договір відповідно до п. 10.1 набрав чинність з 02.10.2020 і діє до 01.10.2025.

03.06.2022 співробітниками Державної служби України з безпеки на транспорті Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області на підставі направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) №014463 від 03.06.2022 проведено перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом ПП «Одіум-Престиж».

За результатами перевірки складено акт перевірки №326919, відповідно до якого за місцем перевірки м. Кривий Ріг, зупинка ринок Босфор, маршрут №250 було проведено перевірку транспортного засобу Mersedes-Bens, державний номерний знак НОМЕР_1 , що використовується у своїй господарській діяльності ПП «Одіум-Престиж».

Під час перевірки було виявлено порушення, передбачене абз.3 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: надання послуг з регулярних пасажирських перевезень за маршрутом №250 без оформлення документів, перелік яких визначений абзацом 3 ст. 39 цього Закону, а саме: відсутній розклад руху маршруту, затверджений організатором пасажирських перевезень.

В акті міститься відмітка про відмову водія у наданні пояснень про причини порушення та від підпису акту.

Відділом Державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті на адресу позивача було направлено повідомлення про розгляд 30.06.2022 у приміщенні Відділу за адресою: м. Дніпро, вул. Воскресенська, 24 справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт на підставі акту №326919.

30.06.2022 Відділом державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті прийнято постанову за №317818 про застосування адміністративно-господарського штрафу, якою постановлено стягнути з ПП «Одіум-Престиж» адміністративно-господарський штраф у сумі 17000,00 грн.

Позивач із вказаною постановою не згоден, вважає її безпідставною, незаконною і такою, що підлягає скасуванню, у зв"зку з чим звернувся з відповідним позовом до суду.

При вирішенні спору по суті суд виходить з наступного:

Згідно ч 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень, регулює Закон України «Про автомобільний транспорт» від 5 квітня 2001 року №2344-III ( Закон №2344-III).

Постановою Кабінету України №103 від 11.02.2015, затверджено Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, відповідно до п. 1 якого Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).

Відповідно до п. 8 Положення Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи та Держспецтрансслужбу (п. 8 Положення №103).

Частинами 14 - 18 ст. 6 Закону №2344-III встановлено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Планові перевірки проводяться не частіше одного разу на рік. Орган державного контролю не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку проведення планової перевірки письмово повідомляє про це автомобільного перевізника, якого буде перевіряти.

Позапланові перевірки проводяться лише на підставі заяви (повідомлення в письмовій формі) про порушення автомобільним перевізником вимог законодавства про автомобільний транспорт уповноваженими особами органів, яким надано право здійснення державного контролю, з метою перевірки наведених фактів та виконання припису про порушення зазначеного законодавства.

Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

У разі проведення позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі) автомобільний перевізник, що буде перевірятися, про час проведення перевірки не інформується.

За визначенням у ст. 29 Закону №2344-ІІІ автомобільним перевізником та автомобільним самозайнятим перевізником, які здійснюють перевезення пасажирів на договірних умовах, є суб`єкти господарювання, які відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надають послуги за договором перевезення пасажирів транспортним засобом, що використовується ними на законних підставах.

Постановою Кабінету Міністрів України від 20 травня 2013 р. № 422, затверджено Порядок зупинення транспорнтного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної служби з безпеки на транспорті та її територіальних органів.

За пунктами 3, 4 вказаного Порядку зупинення транспортного засобу здійснюється для проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) посадовою особою в будь-який час на маршруті руху. Зупинення транспортного засобу здійснюється посадовою особою, зокрема для перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Процедура здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами, визначена Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567.

За п. 2 Порядку №1567, державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

Органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи (п. 3 Порядку №1567).

Пунктом 15 Порядку № 1567 передбачено, що під час проведення рейдової перевірки перевіряється, зокрема, наявність визначених статтями39і48 Закону № 2344-IIIдокументів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом, додержання водієм режиму праці та відпочинку, виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.

Так, ч. 1 ст. 39 Закону №2344-ІІІ встановлено, що автомобільні перевізники, водії, пасажири повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення.

В ч. 2 цієї статті, наведені документи для регулярних пасажирських перевезень. Зокрема, водій автобуса повинен мати посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, квитково-касовий лист, схема маршруту, розклад руху, таблиця вартості проїзду (крім міських перевезень), інші документи, передбачені законодавством України.

Наказом Міністерства транспорту та зв"зку України 07.05.2010 за №278 затверджено Порядок розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту.

За п.1.1. цей Порядок встановлює вимоги до паспортів автобусних маршрутів регулярних та регулярних спеціальних перевезень, процедуру розроблення, погодження та затвердження таких паспортів.

Пунктом 1.3. Порядку №278 автомобільного перевізника зобов"язано забезпечити водія автобуса, що здійснює перевезення пасажирів за маршрутом регулярних перевезень, - таблицею вартості проїзду (крім міських перевезень), схемою маршруту та копією затвердженого організатором перевезень розкладу руху.

Відповідно до п.1.4. Порядку №278 схема маршруту та розклад руху регулярних перевезень або відповідний примірник паспорта регулярних спеціальних перевезень пред`являються водієм автобуса під час здійснення перевезень пасажирів та перевізником за його місцезнаходженням для перевірки представникам Державної служби України з безпеки на транспорті під час здійснення ними державного контролю та представникам Державної автомобільної інспекції МВС України (далі - Державтоінспекція).

З матеріалів справи встановлено, що підставою для складання акту №326918 від 03.06.2022 стало те, що в ході перевірки транспортного засобу, який належать ПП «Одіум-Престиж» , на момент перевірки були відсутні документи передбаченіст. 39 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме: розклад руху.

Твердження позивача про наявність розкладу руху на час здійснення перевірки не можуть бути прийняті, оскільки актом зафіксовано відсутність документів.

Водій, який здійснював перевезення, зауважень з цього приводу в акті перевірки не зазначив, від дачі пояснень щодо причини порушення відмовився.

Згідно з п.22 Порядку №1567 у разі відмови уповноваженої особи суб`єкта господарювання або водія від підписання акта перевірки суб`єкта господарювання або акта перевірки транспортного засобу посадова особа (особи), що провела перевірку, вносить про це запис.

Суд відхиляє посилання позивача на необхідність зазначати у дорожньому листі запис про проведення перевірки, виходячи з наступного.

Положеннями п. 21 Порядку №1567 встановлено, що у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Про результати перевірки транспортного засобу (відсутність порушення або зазначення номера складеного акта) посадова особа робить запис у дорожньому листі (за наявності такого) із зазначенням дати, часу, місця перевірки, свого прізвища, місця роботи і посади, номера службового посвідчення та ставить свій підпис, а у разі проведення перевірки виконанняЄвропейської угодиставить відповідний відбиток печатки на реєстраційному листку режиму праці та відпочинку водіїв (у разі наявності).

Зі змісту наведеної норми вбачається, що запис у дорожньому листі про результати перевірки транспортного засобу робиться лише за його наявності.

Крім того, Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перев езень» від 05.07.2011, у тексті Закону №2344-ІІІ слова «дорожній лист» виключено.

Відсутність у перевізника або незабезпечення водія автобуса переліченими документами, є підставою для застосування до перевізника штрафних санкцій відповідно до абзацу 3 ч. 1ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Оскільки розклад руху входить до переліку обов"язкових документів, на підставі яких виконуються пасажирські перевезення і які водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, застосування адміністративно-господарського штрафу за надання послуг з перевезення пасажирів без оформлення таких документів, суд вважає правомірним.

Відповідно до ч.1ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

Виходячи з встановлених обставин і наведених правових норм, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ПП «Одіум-Престиж» є необґрунтованими і такими, що не підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат в даному випадку не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 242-246,255,258, 262,295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства «Одіум-Престиж» до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправним та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №317818 від 30.06.2022 року - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя О.В. Врона

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.09.2022
Оприлюднено20.10.2022
Номер документу106829158
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —160/9883/22

Рішення від 26.09.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

Ухвала від 04.09.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

Ухвала від 18.07.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні