Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 жовтня 2022 року Справа№200/18019/21
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Трояновой О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Склосервіс» до Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про визнання протиправними дії та скасування постанови
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Склосервіс» звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про:
-визнання протиправними дій Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки щодо складання 22.04.2021 розрахунку плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу у розмірі 30,80 Євро;
-визнання протиправною та скасування постанови Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 283516 від 01.06.2021 у розмірі 8500 грн.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 15.12.2021 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) без повідомлення учасників справи. Вирішено розгляд справи проводити в строки встановлені 258 КАС України.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 15.02.2022, вирішено подальший розгляд справи № 200/18019/21 проводити за правилами загального позовного провадження. Замінено засідання для розгляду справи по суті підготовчим засіданням. Призначено підготовче засідання на 09.03.2022 в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду за адресою: 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Добровольського, 1, про що повідомлено сторін.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 14.09.2022 закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті. Подальший розгляд і вирішення адміністративної справи по суті здійснювати в порядку письмового провадження в межах строків, визначених Кодексом адмінінстративного судочинства України для розгляду справи.
Згідно з пунктом 10 частини 1 статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.
Законом України від 24 лютого 2022 року N 2102-IX, затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року N 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", згідно якого, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 15 серпня 2022 року №2500-ІХ, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України продовжено строк дії воєнного стану в Україні.
Відповідно до ст. 12-2 Закону України Про правовий режим воєнного стану від 12 травня 2015 року № 389-VIII, в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України.
Рішенням Ради суддів України від 24 лютого 2022 року N 9, з урахуванням положень статті 3 Конституції України про те, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю рекомендовано зборам суддів, головам судів, суддям судів України у випадку загрози життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів суду, працівників апарату суду, суддів оперативно приймати рішення про тимчасове зупинення здійснення судочинства певним судом до усунення обставин, які зумовили припинення розгляду справ.
Згідно п. 4 Рекомендацій Ради суддів України, опублікованих 02.03.2022 року, щодо роботи судів в умовах воєнного стану, судам України рекомендовано усіх доступних працівників, по можливості, перевести на дистанційну роботу.
Місцезнаходження Донецького окружного адміністративного суду визначено м. Слов`янськ Донецької області.
У зв`язку з активізацією проведення бойових дій на території Донецької області та прилеглих областей, виникнення загрози безпеці, здоров`ю та життю людей, головою Донецького окружного адміністративного суду 26 лютого 2022 року прийнято наказ № 14/І-г Про запровадження особливого режиму роботи Донецького окружного адміністративного суду у вигляді дистанційної роботи. Наказом запроваджено особливий режим роботи з 26 лютого 2022 року до закінчення воєнного стану, і до дня відновлення роботи суду у звичайному режимі.
Враховуючи те, що станом на 18 жовтня 2022 року в Україні продовжує діяти воєнний стан, суд вирішує та розглядає справу в порядку письмового провадження.
Щодо позиції позивача та відповідача.
Заявлені позовні вимоги позивача обґрунтовані тим, що 22.04.2021 працівниками Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки проведено рейдову перевірку транспортного засобу марки DAFд.н.з НОМЕР_1 , з напівпричіпом ВАРЗ д.н.з. НОМЕР_2 , під керуванням водія ОСОБА_1 , про що складено акт проведення перевірки додержання вимог і законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 270473 від 22.04.2021, акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 0059056 від 22.04.2021,довідку № 0022440 від 22.04.2021 про результати здійснення габаритно-вагового контролю, розрахунку плати за проїзд великовагового та\або великогабаритного транспортного засобу (додаток до акту ППГВК № 0059056 від 22.04.2021) у розмірі 30,80 Євро. На підставі зазначених документів відповідачем було прийнято оскаржувану постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №283516 від 01.06.2021 у розмірі 8500 грн. Позивач вважає протиправним прийняття постанови про застосування штрафу за порушення статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», за яку передбачена відповідальність на підставі абз. 14 ч. 1ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» та розрахунку плати за проїзд великовагового та\або великогабаритного транспортного засобу (додаток до акту ППГВК № 0059056 від 22.04.2021) у розмірі 30,80 Євро.
Відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що співробітники Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки під час здійснення заходів державного контролю щодо Товариства з обмеженою відповідальністю «Склосервіс», діяли в межах чинного законодавства, постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №283516 від 01.06.2021 та розрахунок плати за проїзд великовагового та\або великогабаритного транспортного засобу (додаток до акту ППГВК № 0059056 від 22.04.2021) у розмірі 30,80 Євро вважає правомірними. Просить відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Позивач в свою чергу, надав відповідь на відзив, яку обґрунтував тим, що відповідач у відзиві лише цитував окремі норми чинного законодавства та не спростував доводи та аргументи, які наведені у позовній заяві. Просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі
Суд, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив.
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю «Склосервіс» зареєстровано в якості юридичної особи відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом ЄДРПОУ 32788010 за адресою: Донецька область, м. Маріуполь, Гавань Шмідта, 12. Здійснює широкомасштабну господарську діяльність, до якої входять виробничі види діяльності за КВЕД 23.12; 23.61 (скло, бетонні вироби), промислове та інше будівництво (42.99; 41.20), оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами тощо (46.73).
Відповідач, Державна служба України з безпеки на транспорті в особі Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (код ЄДРПОУ 39816845), є в розумінні кодексу адміністративного судочинства України суб`єктом владних повноважень.
На праві власності ТОВ «Склосервіс володіє автомобілем (спеціалізований сідловий тягач) DAFд.н.з НОМЕР_1 , маса без навантаження якого складає 6725 кг, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію ТЗ НОМЕР_3 . Окрім цього, позивач є власником спеціалізованого напівпричепа самоскида ВАРЗ д.н.з. НОМЕР_2 , шасі якого сконструйовано на строєній осі, маса без навантаження якого складає 8070 кг, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію ТЗ НОМЕР_4 . Дані обставини не є спірними між сторонами.
22.04.2021 автопоїзд DAF д.н.з НОМЕР_1 з напівпричіпом ВАРЗ д.н.з. НОМЕР_2 , під управлінням водія ОСОБА_1 завантажився на підприємстві ПрАТ «Краснополянський піщаний кар`єр» с. Красна Поляна Донецької області піском загальною масою (вага брутто) 21740 кг для транспортування його на власну виробничу базу у м. Маріуполь для подальшого використання у виробництві будівельних матеріалів.
Також, як зазначено позивачем, після завантаження було проведено зважування ТЗ на вагах автомобільних тензометричних ZEUS-АВТО 16м/60т зав. № 2747, які знаходяться не території ПрАТ «Краснополянський піщаний кар`єр» та які пройшли періодичну метрологічну повірку з чинністю до 24.06.2021, що на думку позивача, доводить точність такого зважування.
Рух автопоїзду з вантажем до пункту розвантаження у м. Маріуполь здійснювався на підставі супровідної товарно-транспортної накладної №9 від 22.04.2021, у якій вантажовідправником ПрАТ «Краснополянський піщаний кар`єр» зазначено точну масу брутто вантажу 21740 кг. Таким чином, точна загальна вага автопоїзду з врахуванням вище наведених даних складала 36535 кг.
Відповідно до затвердженого графіку проведення рейдових перевірок, 19.04.2021 року Східним Міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки було виписано направлення на рейдову перевірку № 011769 для проведення рейдової перевірки транспортних засобів автодороги маршрути: А\д М-14 Одеса-Мелитополь-Новоазовськ, 620 км, 635 км, Н-20 Словянськ-Донецьк-Маріуполь 216 км, 226 км, 179 км, 187 км, 54 км, Т-0523 Кременівка-Ялта км 15+100м, Н-08 Бориспіль-Дніпро-Запоріжжя, під час виїзду з підприємства: Маріуполь, км 712+243 м, км 697+643 м,695 км, ДП «ММТП», ТОВ «АСРЗ», АВ «Маріуполь», АС «Південна», м. Маріуполь, Т-0515 Олександрівка-Покровськ-Костянтянтинопіль 50 км,93 км,с. Ясенове, Н-153 Запоріжжя-Донецьк 167 км, м. Курахове, М-О3 673 км74+499 м, км672+450м Т-0514 Добропілля - Лиман 80 км, С051016 9 км, Покровськ, Добропілля, Краматорськ, Слов`янськ, Димитрове, Бахмут, Лиман, Костянтинівка, Дружківка, Волноваха, Вугледар, В.Новосілка, Селидове Т-05-11, Т-13-02 з 20.04.2021 по 25.04.2021.
22.04.2021 посадовою особою Укртрансбезпеки на ділянці а/д Н-08 «Бориспіль-Дніпро-Запоріжжя-Маріуполь» 712 км складено довідку № 022440 про результати здійснення габаритно-вагового контролю, згідно якої навантаження на осі 1) 6000; 2) 9400;3) 8550; 4) 6850;5) 7950, повна маса транспортного засобу становить: фактична - 38,75 тонн.
22.04.2021 посадовою особою Укртрансбезпеки складено акт № 0059056 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів. В акті зазначено суб`єкт, що перевіряється - ТОВ «Склосервіс»; повна маса транспортного засобу становить: фактична - 38,75 т ,в той час як нормативно допустима - 40 т ; навантаження на передню одиночну вісь тягача марки DAF д.н.з. НОМЕР_1 , становило 6 т при нормі 11 т.; навантаження на задню одиночну вісь тягача марки DAF д.н.з. НОМЕР_1 , становило 9,4 т. при нормі 11 т; навантаження на строєну вісь з напівпричепа марки ВАРЗ д.н.з. НОМЕР_2 , становило 23, 35 т при нормі 22 т, про що свідчить талон зважування № 1983 від 22.04.2021.
22.04.2021, як додаток до акту, складено розрахунок плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу № 0059056 від 22.04.2021, за яким сума, що підлягає сплаті становить 30.80 євро. Платником вказано ТОВ «Склосервіс».
22.04.2021 посадовими особами відповідача складено акт № 270473, яким виявлено порушення перевезення вантажу з перевищенням встановлених габаритно-вагових норм без відповідного дозволу, ТТН № 9 від 22.04.2021 (пісок) з перевищенням встановлених п. 22.5 ПДР вагових норм від 5%-10%. Встановлено порушення абз. 14 частини першої ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5%-10% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу. З вказаними документами, які були складені працівниками Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, водій ОСОБА_1 ознайомлений під особистий підпис.
Східним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки на адресу ТОВ «Склосервіс» направлено запрошення для участі в проведенні засідання комісії з розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт 01.06.2021 року.
01.06.2021 Східним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки винесена постанова №283516 про застосування адміністративно-господарського штрафу, відповідно до якої ТОВ «Склосервіс» допущене порушення ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», відповідальність за яке передбачена абз.14 ч.1 ст.60 «Про автомобільний транспорт», та постановлено стягнути адміністративно-господарський штраф у сумі 8500 гривень (а.с. 42,72). Строк пред`явлення до виконання зазначено 01.09.2021.
На адресу позивача Східним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки направлено лист-повідомлення про необхідність сплати адміністративно-господарського штрафу за постановою № 283516 від 01.06.2021.
19.11.2021 представник позивача звернувся з адвокатськими запитами № 1736/21-11 та № 1738/21-11 до Державної служби України з безпеки на транспорті та Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про надання серед іншого відомостей та технічних документів щодо зважувального обладнання - вагів №435, які застосовувалися при спірних подіях 22.04.2021, відомостей про останню періодичну повірку (метрологічну атестацію) цього обладнання та його власника (балансоутримувача) для можливості з`ясування та перевірки об`єктивності і точності проведеного габаритно-вагового контролю автопоїзда (копія адвокатських запитів додається).
Листом №6342/23-1/23-21 від 30.11.2021 у відповідь на адвокатські запити відповідач надав копію свідоцтва №П40М32804920 (на наданій копії номер складно читабельний) від 22.12.2020 з додатком про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки (чинне до 21.12.2021) щодо Приладу автоматичного для зважування дорожніх транспортних засобів у русі та вимірювання навантаження на вісь 030T-AS2-PWIA, №435 з відображеними у ньому технічними параметрами роботи, в тому числі, діапазон (границі) зважування (Мах=30000 кг; Міп=500 кг), ціна поділки (d=50 кг), границі допустимої похибки тощо (копія листа зі свідоцтвом та додатком до нього додаються).
Водночас відповідачем до листа надано копію інструкції з експлуатації до вагів автомобільних AS, які, ніби то, застосовувалися при спірному габаритно-ваговому контролі, на аркуші 5 якої (розділ 3:Технічні характеристики) зазначені діапазон (границі) зважування (Мах=30000 кг; Міп=200 кг), ціна поділки (d=l 0 кг). що обґрунтовано ставить під сумніви, що дана інструкція з експлуатації стосується саме вагів №435, які застосовувалися при спірних зважуваннях.
Отже, не погоджуючись із постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу та діями Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки щодо складання 22.04.2021 розрахунку плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу у розмірі 30,80 Євро, вважаючи її протиправними, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103 (далі - Положення №103), Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).
Згідно з пунктом 4 зазначеного Положення основними завданнями Укртрансбезпеки є:1) реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування (далі - автомобільний транспорт), міському електричному, залізничному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті;3) здійснення державного нагляду (контролю) за безпекою на автомобільному, міському електричному, залізничному, морському та річковому транспорті.
Згідно з пунктом 8 Положення №103 Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Підпунктом 15 пункту 5 Положення №103 передбачено, що Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування.
Спеціальним законом, що регулює спірні правовідносини, є Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 за № 2344-III (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 2344-III), відповідно до статті 1 якого, автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
Відповідно до статті 1 Закону №2344-III визначено, що рейдова перевірка (перевірка на дорозі) - перевірка транспортних засобів суб`єкта господарювання на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, контрольно-вагові комплекси та інші об`єкти, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту).
Статтею 6 Закону № 2344-III передбачено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі). Рейдові перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України. У разі проведення позапланових і рейдових перевірок автомобільний перевізник, що буде перевірятися, про час проведення перевірки не інформується.
Частини 1 та 4 статті 48 Закону №2344-III передбачають, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Відповідно до частини 2 статті 29 Закону України від 30.06.1993 № 3353-XII "Про дорожній рух" з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
На виконання вимог статті 6 Закону № 2344-III, постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 № 1567 було затверджено Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті (далі - Порядок №1567), який визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій і ліцензійних карток, виконанням суб`єктами господарювання ліцензійних умов, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами, а також диспетчерського контролю за роботою автомобільних перевізників, відповідно до пунктів 3, 4 якого органами державного контролю на автомобільному транспорті є Укртрансбезпека, її територіальні органи, які здійснюють контроль шляхом проведення планових, позапланових та рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Пунктом 15 Порядку № 1567 здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, встановлено вичерпний перелік підстав під час проведення рейдової перевірки, серед яких зазначено перевірка наявності визначених статтями 39 та 48 Закону України "Про автомобільний транспорт"документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; додержання вимог статей 53, 56, 57 і 59 Закону; виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.
Згідно з пунктом 16 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті під час рейдової перевірки може проводитись габаритно-ваговий контроль.
У разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3, що встановлено пунктом 21 Порядку № 1567.
Згідно з пунктом 22 Порядку № 1567 у разі відмови уповноваженої особи суб`єкта господарювання або водія від підписання акта перевірки суб`єкта господарювання або акта перевірки транспортного засобу посадові особи, що провели перевірку, роблять про це запис.
Як зазначалось судом, водій ОСОБА_1 від підписання акта не відмовлявся і підписав всі документи, складені посадовими особами відповідача без зауважень.
Пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 №1306 (далі -ПДР) визначено, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення - 3,75 м), за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Осі необхідно вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 року № 879 «Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування» затверджено:
- Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні;
- ставки плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні;
- порядок тимчасового обмеження або заборони руху транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на окремих ділянках автомобільних доріг загального користування (Порядок № 879 - далі).
Згідно пунктів 12-13 Порядку № 879 вимірювальне і зважувальне обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю повинне утримуватись у робочому стані; періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачою відповідного свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології. Під час здійснення габаритно-вагового контролю не допускається використання вимірювального і зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані.
Відповідно до пункту 18 Порядку №879 за результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.
Відповідно пунктів 20, 21 Порядку № 879, за результатами габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів визначають належність транспортного засобу до великовагових та/або великогабаритних.
У разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування (далі - плата за проїзд).
Відповідно до пункту 28 Порядку № 879 плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.
Перевізник має право на відшкодування вантажовідправником чи замовником коштів, внесених у рахунок плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу.
За змістом пункту 30 Порядку №879 плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою П = (Рзм + Рнв + Рг) х В, де П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; В - відстань перевезення, кілометрів. Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5 метра.
Пунктом 31-1 Порядку №879 визначено, що якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі.
У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням.
Перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.
Таким чином, саме позивач має сплатити визначену відповідачем суму плати за проїзд автомобільними дорогами транспортного засобу, вагові параметри якого перевищують нормативні, оскільки саме його транспортний засіб завдає шкоди автомобільним дорогам внаслідок такого перевищення.
Пункти 5, 6 Порядку зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної інспекції з безпеки на наземному транспорті та її територіальних органів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 № 422 (далі - Порядок № 422), встановлюють, що у разі коли під час проведення перевірки виявлено порушення законодавства про автомобільний транспорт, складається акт та/або протокол про адміністративне правопорушення.
Згідно з підпунктом 2 пункту 2 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 (далі - Порядок № 879), вимірювання (зважування) - процес визначення за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу, що проводяться згідно з методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.
Порядок № 879 визначає механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що використовуються на автомобільних дорогах загального користування та крім того механізм справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів.
Відповідно до пп. 4 пункту 1 Порядку № 879, габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.
Габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль (пункт 16 Порядку №879).
Як вбачається з матеріалів справи, навантаження на строєну вісь з напівпричепа перевищувало нормативно допустимі норми, що підтверджується актами про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів.
Пунктом 12.5 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в України, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 року №363, передбачено, що для транспортування вантажу треба рівномірно розміщувати в кузові таким чином, щоб не була порушена стійкість автомобіля і не утруднювалося керування ним. Вантаж не повинен зміщуватися під час руху, випадати з кузова, волочитися і створювати небезпеку для пішоходів та інших учасників дорожнього руху.
Відповідно до положень Технічного регламенту засобів вимірювальної техніки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2016 №163 (надалі - Технічний регламент), засоби вимірювальної техніки можуть бути надані на ринку та/або введені в експлуатацію в разі, коли вони відповідають вимогам цього Технічного регламенту (п. 9); виробники повинні складати технічну документацію, зазначену у пунктах 46-50 цього Технічного регламенту, та проводити відповідну процедуру оцінки відповідності, визначену в пункті 45 цього Технічного регламенту, або забезпечити її проведення (пункт 14).
Разом з тим, оскільки за змістом статей 4 і 29 Закону України "Про дорожній рух", статті 33 Закону України "Про автомобільні дороги" визначення порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування віднесено до компетенції Кабінету Міністрів України, і такий механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів визначено Порядком №879, яким керувався відповідач, суд критично оцінює доводи позивача щодо незаконності та необґрунтованості винесення спірної постанови з підстав в тому числі і відсутності затвердженої спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології методики.
Поряд з цим, слід зауважити, що відповідно до підпункту 9 пункту 2 Порядку №879 пересувний пункт габаритно-вагового контролю (далі - пересувний пункт) - спеціальний транспортний засіб, обладнаний вимірювальною і зважувальною технікою для здійснення контролю. Ділянка дороги на відстані 100 метрів до пересувного пункту, 50 метрів за пересувним пунктом та узбіччя дороги за напрямком руху, де розташовано пункт, вважаються його межами. Місце здійснення габаритно-вагового контролю позначається відповідними тимчасовими дорожніми знаками.
Габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції (пункт 3 Порядку №879).
Згідно з пунктом 11 Порядку №879 місце та режим роботи пересувного пункту встановлюється Укртрансбезпекою за погодженням з уповноваженим підрозділом Національної поліції. Забороняється експлуатація пересувних пунктів у темну пору доби, крім випадків, коли такий пункт розташовано на освітлених ділянках автомобільних доріг, у морських, річкових портах, вантажних терміналах, місцях формування вантажопотоків.
Аналізуючи наявні у матеріалах справи докази суд дійшов висновку, що габаритно-ваговий контроль ТЗ позивача здійснено посадовими особами відповідача відповідно до вимог Порядку №879 належним зважувальним обладнанням - прилад автоматичний для зважування дорожніх транспортних засобів та вимірювання навантаження на вісь 030Т-AS2-PWIA» відповідає вимогам ДСТУ, пройшов повірку згідно із свідоцтвом про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № П40М32804920 від 22.12.2020.
Стаття 48 Закону № 2344-III передбачає, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Відповідно до абз. 2 ст. 48 Закону № 2344-III документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
Частина 3 статті 48 Закону № 2344-III передбачає, що у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом (окрім зазначених у ч. 2 даної статті) є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.
Відповідно до пунктів 2, 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 30, транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великогабаритним, якщо його габарити перевищують хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 ПДР України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 31 грудня 1993 року № 1094.
Крім того, абзацом 4 пункту 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними упункті 22.5 Правил дорожнього рухуна 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.
Законом України № 54-ІХ від 11.09.2019, який набув чинності 25.09.2019, внесені зміни до Закону України «Про автомобільний транспорт», зокрема, частину першу статті 60 цього Закону доповнено новими абзацами, зокрема:
- абзац 14 - перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5% до 10% включно при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
Відповідачем, було встановлено, за результатами габаритно-вагового контролю транспортного засобу позивача, транспортного засобу DAF д.н.з. НОМЕР_1 з напівпричепом марки ВАРЗ д.н.з. НОМЕР_2 , було встановлено, що загальна маса транспортного засобу разом з вантажем напівпричепом становила: фактична - 38,75 т, в той час як нормативно допустима - 40 т; навантаження на передню одиночну вісь тягача марки DAF д.н.з. НОМЕР_1 , становило 6 т при нормі 11 т.; навантаження на задню одиночну вісь тягача марки DAF д.н.з. НОМЕР_1 , становило 9,4 т при нормі 11 т; навантаження на строєну вісь з напівпричепа марки ВАРЗ д.н.з. НОМЕР_2 , становило 23, 35 т при нормі 22 т, про що свідчить талон зважування № 1983 від 22.04.2021.
Як, вже зазначалось, що відповідно до проведеної перевірки навантаження на строєну вісь напівпричепа марки ВАРЗ д.н.з. НОМЕР_2 становило 23350 кг (23,35 т) при нормі 22 т, отже перевищення становить 1350 кг (23350 кг - 22000 кг), тобто таке перевищення становить понад 2% допустимого перевищення. Підсумовуючи, суд зазначає, що вказане позивачем не спростовується.
Отже, законодавством чітко встановлено, що перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними упункті 22.5 Правил дорожнього рухув межах 2% не потребує оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.
Проте, оскільки вагові параметри транспортних засобів позивача із урахуванням результатів їх зважування відповідачем перевищують нормативні більше, ніж на 2 відсотки, то такі транспортні засоби позивача вважаються великоваговими та мали здійснювати рух автомобільними дорогами на підставі дозволів.
Підсумовуючи вказане, встановлене порушення законодавства про автомобільний транспорт підпадає під дію абзацу 14 частини першої статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Аналізуючи вищенаведені правові норми, суд вважає, що відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт, зокрема, за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм покладається виключно на автомобільних перевізників.
Аналогічний висновок викладено Верховним Судом у постановах від 09.08.2019 у справі за №806/1450/16, від 28 липня 2022 року № 380/5173/20 .
Враховуючи встановлені обставини, з урахуванням зазначеного, винесена 01.06.2021 Східним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу № 283516, якою на ТОВ «Склосервіс» накладено адміністративно-господарський штраф у сумі 8500 гривень та дії працівників Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки у вигляді складання 22.04.2021 розрахунку плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу у розмірі 30,80 Євро є законними та обґрунтованими.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з нормами частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до вимог пункту 4 частини першої статті 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до вимог частин першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Нормами частини другої зазначеної статті встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд, відповідно до положень частини п`ятої статті 77 КАС України, вирішує справу на підставі наявних доказів.
З урахуванням наведеного та встановлених у справі обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
На підставі вищевикладеного, керуючись Законом України «Про автомобільний транспорт», Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України, статтями 2, 17, 77, 90, 139, 242-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Склосервіс» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про визнання протиправними дій Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки щодо складання 22.04.2021 розрахунку плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу у розмірі 30,80 Євро та визнання протиправною та скасування постанови Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 283516 від 01.06.2021 у розмірі 8500 грн - залишити без задоволення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: 1) на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Суддя О.В. Троянова
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.10.2022 |
Оприлюднено | 20.10.2022 |
Номер документу | 106829519 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Троянова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні