Постанова
від 02.05.2023 по справі 200/18019/21
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 травня 2023 року справа №200/18019/21

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючого судді: Гайдара А.В., суддів: Казначеєва Е.Г., Компанієць І.Д., розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «СКЛОСЕРВІС» на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2022 року у справі №200/18019/21(головуючий І інстанції Троянова О.В.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СКЛОСЕРВІС» до Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про визнання протиправними дії та скасування постанови, -

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Склосервіс» звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про:

-визнання протиправними дій Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки щодо складання 22.04.2021 розрахунку плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу у розмірі 30,80 Євро;

-визнання протиправною та скасування постанови Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу № 283516 від 01.06.2021 у розмірі 8500 грн.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2022 року в задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись з судовим рішенням, позивач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти постанову, якою позов задовольнити в повному обсязі.

Обґрунтування апеляційної скарги позивача.

Оскільки в спірному випадку перевозився сипучий вантаж (пісок), то маса вантажу в різних точках під час руху не є сталою, а за відсутності відповідної методики зважування неможливо з достовірністю встановити, що перевезення вантажу здійснювалось з перевищенням вагових обмежень. Відповідно, вважає, що результати вимірювання, представлені відповідачем, не можна вважати достовірними.

Сторони про дату та місце апеляційного розгляду справи повідомлені належним чином, відповідно до ч. 1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції розглядає справу у порядку письмового провадження.

Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, розглядаючи апеляційні скарги в межах викладених доводів, встановив наступне.

Фактичні обставини справи.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Склосервіс» зареєстровано в якості юридичної особи відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом ЄДРПОУ 32788010 за адресою: Донецька область, м. Маріуполь, Гавань Шмідта, 12. Здійснює широкомасштабну господарську діяльність, до якої входять виробничі види діяльності за КВЕД 23.12; 23.61 (скло, бетонні вироби), промислове та інше будівництво (42.99; 41.20), оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами тощо (46.73).

На праві власності ТОВ «Склосервіс володіє автомобілем (спеціалізований сідловий тягач) DAFд.н.з НОМЕР_1 , маса без навантаження якого складає 6725 кг, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію ТЗ НОМЕР_2 . Окрім цього, позивач є власником спеціалізованого напівпричепа самоскида ВАРЗ д.н.з. НОМЕР_3 , шасі якого сконструйовано на строєній осі, маса без навантаження якого складає 8070 кг, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію ТЗ НОМЕР_4 . Дані обставини не є спірними між сторонами.

22.04.2021 автопоїзд DAF д.н.з НОМЕР_1 з напівпричіпом ВАРЗ д.н.з. НОМЕР_3 , під управлінням водія ОСОБА_1 завантажився на підприємстві ПрАТ «Краснополянський піщаний кар`єр» с. Красна Поляна Донецької області піском загальною масою (вага брутто) 21740 кг для транспортування його на власну виробничу базу у м. Маріуполь для подальшого використання у виробництві будівельних матеріалів.

Також, як зазначено позивачем, після завантаження було проведено зважування ТЗ на вагах автомобільних тензометричних ZEUS-АВТО 16м/60т зав. № 2747, які знаходяться не території ПрАТ «Краснополянський піщаний кар`єр» та які пройшли періодичну метрологічну повірку з чинністю до 24.06.2021, що на думку позивача, доводить точність такого зважування.

Рух автопоїзду з вантажем до пункту розвантаження у м. Маріуполь здійснювався на підставі супровідної товарно-транспортної накладної №9 від 22.04.2021, у якій вантажовідправником ПрАТ «Краснополянський піщаний кар`єр» зазначено точну масу брутто вантажу 21740 кг. Таким чином, точна загальна вага автопоїзду з врахуванням вище наведених даних складала 36535 кг.

Відповідно до затвердженого графіку проведення рейдових перевірок, 19.04.2021 року Східним Міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки було виписано направлення на рейдову перевірку № 011769 для проведення рейдової перевірки транспортних засобів автодороги маршрути: А\д М-14 Одеса-Мелитополь-Новоазовськ, 620 км, 635 км, Н-20 Словянськ-Донецьк-Маріуполь 216 км, 226 км, 179 км, 187 км, 54 км, Т-0523 Кременівка-Ялта км 15+100м, Н-08 Бориспіль-Дніпро-Запоріжжя, під час виїзду з підприємства: Маріуполь, км 712+243 м, км 697+643 м,695 км, ДП «ММТП», ТОВ «АСРЗ», АВ «Маріуполь», АС «Південна», м. Маріуполь, Т-0515 Олександрівка-Покровськ-Костянтянтинопіль 50 км,93 км,с. Ясенове, Н-153 Запоріжжя-Донецьк 167 км, м. Курахове, М-О3 673 км74+499 м, км672+450м Т-0514 Добропілля - Лиман 80 км, С051016 9 км, Покровськ, Добропілля, Краматорськ, Слов`янськ, Димитрове, Бахмут, Лиман, Костянтинівка, Дружківка, Волноваха, Вугледар, В.Новосілка, Селидове Т-05-11, Т-13-02 з 20.04.2021 по 25.04.2021.

22.04.2021 посадовою особою Укртрансбезпеки на ділянці а/д Н-08 «Бориспіль-Дніпро-Запоріжжя-Маріуполь» 712 км складено довідку № 022440 про результати здійснення габаритно-вагового контролю, згідно якої навантаження на осі 1) 6000; 2) 9400;3) 8550; 4) 6850;5) 7950, повна маса транспортного засобу становить: фактична - 38,75 тонн.

22.04.2021 посадовою особою Укртрансбезпеки складено акт № 0059056 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів. В акті зазначено суб`єкт, що перевіряється - ТОВ «Склосервіс»; повна маса транспортного засобу становить: фактична - 38,75 т ,в той час як нормативно допустима - 40 т ; навантаження на передню одиночну вісь тягача марки DAF д.н.з. НОМЕР_1 , становило 6 т при нормі 11 т.; навантаження на задню одиночну вісь тягача марки DAF д.н.з. НОМЕР_1 , становило 9,4 т. при нормі 11 т; навантаження на строєну вісь з напівпричепа марки ВАРЗ д.н.з. НОМЕР_3 , становило 23, 35 т при нормі 22 т, про що свідчить талон зважування № 1983 від 22.04.2021.

22.04.2021, як додаток до акту, складено розрахунок плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу № 0059056 від 22.04.2021, за яким сума, що підлягає сплаті становить 30.80 євро. Платником вказано ТОВ «Склосервіс».

22.04.2021 посадовими особами відповідача складено акт № 270473, яким виявлено порушення перевезення вантажу з перевищенням встановлених габаритно-вагових норм без відповідного дозволу, ТТН № 9 від 22.04.2021 (пісок) з перевищенням встановлених п. 22.5 ПДР вагових норм від 5%-10%. Встановлено порушення абз. 14 частини першої ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5%-10% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу. З вказаними документами, які були складені працівниками Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, водій ОСОБА_1 ознайомлений під особистий підпис.

Східним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки на адресу ТОВ «Склосервіс» направлено запрошення для участі в проведенні засідання комісії з розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт 01.06.2021 року.

01.06.2021 Східним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки винесена постанова №283516 про застосування адміністративно-господарського штрафу, відповідно до якої ТОВ «Склосервіс» допущене порушення ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», відповідальність за яке передбачена абз.14 ч.1 ст.60 «Про автомобільний транспорт», та постановлено стягнути адміністративно-господарський штраф у сумі 8500 гривень (а.с. 42,72). Строк пред`явлення до виконання зазначено 01.09.2021.

На адресу позивача Східним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки направлено лист-повідомлення про необхідність сплати адміністративно-господарського штрафу за постановою № 283516 від 01.06.2021.

19.11.2021 представник позивача звернувся з адвокатськими запитами № 1736/21-11 та № 1738/21-11 до Державної служби України з безпеки на транспорті та Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про надання серед іншого відомостей та технічних документів щодо зважувального обладнання - вагів №435, які застосовувалися при спірних подіях 22.04.2021, відомостей про останню періодичну повірку (метрологічну атестацію) цього обладнання та його власника (балансоутримувача) для можливості з`ясування та перевірки об`єктивності і точності проведеного габаритно-вагового контролю автопоїзда (копія адвокатських запитів додається).

Листом №6342/23-1/23-21 від 30.11.2021 у відповідь на адвокатські запити відповідач надав копію свідоцтва №П40М32804920 (на наданій копії номер складно читабельний) від 22.12.2020 з додатком про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки (чинне до 21.12.2021) щодо Приладу автоматичного для зважування дорожніх транспортних засобів у русі та вимірювання навантаження на вісь 030T-AS2-PWIA, №435 з відображеними у ньому технічними параметрами роботи, в тому числі, діапазон (границі) зважування (Мах=30000 кг; Міп=500 кг), ціна поділки (d=50 кг), границі допустимої похибки тощо (копія листа зі свідоцтвом та додатком до нього додаються).

Водночас відповідачем до листа надано копію інструкції з експлуатації до вагів автомобільних AS, які, ніби то, застосовувалися при спірному габаритно-ваговому контролі, на аркуші 5 якої (розділ 3:Технічні характеристики) зазначені діапазон (границі) зважування (Мах=30000 кг; Міп=200 кг), ціна поділки (d=l 0 кг). що обґрунтовано ставить під сумніви, що дана інструкція з експлуатації стосується саме вагів №435, які застосовувалися при спірних зважуваннях.

Отже, не погоджуючись із постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу та діями Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки щодо складання 22.04.2021 розрахунку плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу у розмірі 30,80 Євро, вважаючи її протиправними, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.

Суд першої інстанції, відмовляючи в задоволенні позову, виходив з того, що оскільки у спірному випадку перевищення нормативно допустимої ваги складає більше 2%, тому відповідач правомірно прийняв постанову про застосування до позивача адміністративного господарського штрафу за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм при перевезенні вантажу без відповідного дозволу відповідно до абз.16 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт».

Оцінка суду.

Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та соціальні основи дорожнього руху з метою захисту життя та здоров`я громадян, створення безпечних і комфортних умов для учасників руху та охорони навколишнього природного середовища визначає Закон України «Про дорожній рух» від 30.06.1993 р. № 3353-XII (далі Закон № 3353-ХІІ), відповідно частини першоїстатті 29 якого до участі у дорожньому русі допускаються транспортні засоби, конструкція і технічний стан яких відповідають вимогам діючих в Україні правил, нормативів і стандартів, що мають сертифікат на відповідність цим вимогам, укомплектовані у встановленому порядку, а у разі, якщо транспортний засіб згідно з цим Законом підлягає обов`язковому технічному контролю, пройшов такий контроль.

Частиною другоюстатті 29 Закону № 3353-ХІІ встановлено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається в порядку встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, і за плату, що встановлюються Кабінетом Міністрів України.

За змістом статті 6 Закону України «Про автомобільний транспорт»від 05.04.2001 р. № 2344-III (далі Закон № 2344-ІІІ) реалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року №103 затверджено Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, відповідно до якого Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Згідно з пунктом 8 цього Положення Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до підпункту 1 пункту 4 цього Положення основними завданнями Укртрансбезпеки є, зокрема, реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування (даліавтомобільний транспорт), міському електричному, залізничному транспорті.

Згідно з підпунктами 2 та 29 пункту 5 зазначеного Положення Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті; у випадках, передбаченихзаконом, складає протоколи про адміністративні правопорушення, розглядає справи про адміністративні правопорушення і накладає адміністративні стягнення.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України №196-р від 03.03.2020 року «Про оптимізацію діяльності територіальних органів Державної служби з безпеки на транспорті» погоджено пропозицію Міністерства інфраструктури і Державної служби з безпеки на транспорті щодо утворення територіальних органів Державної служби з безпеки на транспорті як структурних підрозділів апарату Служби, реорганізувавши шляхом злиття відповідні територіальні органи зазначеної Служби.

На виконання цього розпорядження Державною службою України з безпеки на транспорті видано наказ №340 від 09.09.2020 року "Про упорядкування структури Укртрансбезпеки", а наказом Державної служби України з безпеки на транспорті №390 від 13.10.2020 року з 15 жовтня 2020 року введено в дію нову структуру Укртрансбезпеки та штатний розпис з урахуванням новоутворених міжрегіональних управлінь.

Цим же наказом затверджено Положення про територіальні органи Державної служби України з безпеки на транспорті, яке визначає організаційно-правовий статус, основні завдання, функції, повноваження та організаційні засади діяльності територіальних органів Укртрансбезпеки, утворених відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України №196-р від 03.03.2020 року "Про оптимізацію діяльності територіальних органів Державної служби з безпеки на транспорті".

Цим Положенням передбачено, що територіальний орган є структурним підрозділом апарату Укртрансбезпеки і забезпечує виконання покладених на Укртрансбезпеку завдань на території Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, а такий, що утворений як міжрегіональний територіальний орган, - на території декількох адміністративно-територіальних одиниць, на які поширюються його повноваження.

Отже, територіальним органам Укратрансбезпеки надано право здійснювати державний контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства щодо габаритно-вагових стандартів транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування.

Процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далісуб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом визначає Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 р. № 1567 (далі Порядок № 1567), згідно з пунктами 2, 3, 4 якого державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю шляхом проведення планових, позапланових та рейдових перевірок (перевірок на дорозі); державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання (далітранспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.

Частинами чотирнадцятою та сімнадцятою статті 6 Закону № 2344-IIIпередбачено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Рейдові перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

За визначенням, наведеним в абзаці 54статті 1 Закону № 2344-III, рейдова перевірка (перевірка на дорозі) - перевірка транспортних засобів суб`єкта господарювання на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, контрольно-вагові комплекси та інші об`єкти, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту).

Пунктами 12, 14 Порядку № 1567 передбачено, що рейдова перевірка додержання суб`єктом господарювання вимог, визначених пунктом 15 цього Порядку, здійснюється на підставі щотижневого графіка.

Рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.

Відповідно до пункту 16 Порядку № 1567 під час рейдової перевірки можливе здійснення габаритно-вагового контролю.

Частиною третьоюстатті 48 Закону № 2344-IIIвстановлено, що у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.

Відповідно до частини першої статті 29Закону № 3353-ХІІдо участі у дорожньому русі допускаються транспортні засоби, конструкція і технічний стан яких відповідають вимогам діючих в Україні правил, нормативів і стандартів, що мають сертифікат на відповідність цим вимогам, укомплектовані у встановленому порядку, а у разі, якщо транспортний засіб згідно з цим Законом підлягає обов`язковому технічному контролю, пройшов такий контроль.

За приписами частини другої статті 29Закону № 3353-ХІІз метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 16 Порядку №1567 передбачена можливість під час рейдової перевірки здійснення габаритно-вагового контролю.

Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 879 від 27.06.2007 р. «Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування» (далі - Порядок № 879).

Відповідно до пункту 3 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та відповідними підрозділами МВС, що забезпечують безпеку дорожнього руху.

Згідно з підпунктом 4 пункту 2 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.

У розумінні Порядку № 879 великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5Правил дорожнього руху, затвердженихпостановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 №1306. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки (підпункт 3 пункту 2 Порядку № 879).

За змістом пункту 6 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль, крім документального, здійснюється виключно в пунктах габаритно-вагового контролю посадовими особами та/або працівниками відповідних органів.

Відповідно до пункту 20 Порядку №879 за результатами точного та/або документального габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів визначають належність транспортного засобу до великовагових та/або великогабаритних.

Відповідно до пункту 22.1Правил дорожнього руху, затвердженихпостановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306, (далі Правила дорожнього руху) маса вантажу, що перевозиться, і розподіл навантаження на осі не повинні перевищувати величин, визначених технічною характеристикою даного транспортного засобу.

Як вказано вище, під час проведення габаритно-вагового контролю 10.03.2021 р. транспортного засобу, який використовується позивачем, виявлено перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу.

Відповідно до статті33 Закону України«Про автомобільні дороги»від 08.09.2005 р. № 2862-IVрух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 22.5Правил дорожнього руху в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною22м (для маршрутних транспортних засобів25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозівпонад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутахдо 46 т), навантаження на одиночну вісь11 т (для автобусів, тролейбусів11,5 т), здвоєні осі16 т, строєні22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь11 т, здвоєні осі18 т, строєні24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.

Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осіпонад 16 т, строєні осіпонад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозівнавантаження на одиночну вісьпонад 11 т, здвоєні осіпонад 18 т, строєні осіпонад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутахпонад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.

Проаналізувавши зазначені вище норми чинного законодавства, суд доходить до висновку, що правила перевезення неподільного та подільного вантажів у випадку перевищення вагових або габаритних параметрів є різними: перевезення неподільного вантажу допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі, а перевезення подільного вантажу з перевищенням навантаження на вісі заборонено.

Вантажем, який перевозився водієм позивача, є пісок, тобто вантаж є подільним, адже може при завантаженні бути поділений на окремі частки без втрати або пошкодженні його властивостей, а тому перевезення такого вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм відповідно до п. 22.5Правил дорожнього рухузаборонено.

Головною метою такої заборони єзбереження автомобільних доріг та попередження їх передчасного руйнування. Внаслідок цього й встановлено заборону з перевезення подільних вантажів з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм без будь-яких винятків.

Відтак, чинним законодавством на час вчинення перевірки позивача була встановлена імперативна заборона на перевезення подільних вантажів з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм, що виключає можливість отримання перевізником відповідного дозволу.

Законом України № 54-ІХ від 11.09.2019, який набув чинності 25.09.2019, внесені зміни до Закону України «Про автомобільний транспорт», зокрема, частину першу статті 60 цього Закону доповнено новими абзацами, зокрема:

- абзац 14 - перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5% до 10% включно при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Оскільки видача дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, які перевозять подільні вантажі з перевищенням габаритно-вагових параметрів, не передбачена, то на особу не може бути накладений штраф відповідно до абзацу 14 частини першоїстатті 60 Закону № 2344-IIІза відсутність такого дозволу у період до 01.10.2021 р.

Тобто, до 01.10.2021 р. законодавцем не була передбачена відповідальність у вигляді адміністративно-господарського штрафу за перевищення встановлених габаритно-вагових норм при перевезення подільного вантажу без відповідного дозволу, а така відповідальність введена саме з 01.10.2021 р.

Враховуючи, що перевезення подільного вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм заборонено та видача відповідного дозволу на перевезення подільного вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових не була передбачена на час виникнення спірних правовідносин, суд доходить до висновку про відсутність в діях позивача складу правопорушення, передбаченого абзацем 14 частини першоїстатті 60 Закону № 2344-IIІ, що обумовлює протиправність оскарженої постанови.

Судом першої інстанції приведені обставини та правове регулювання спірних правовідносин не враховане, що призвело до неправильного вирішення справи.

Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до положень частини першоїстатті 317 КАС Українипідставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового судового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального або порушення норм процесуального права.

Оскільки суд першої інстанції неповно з`ясував обставини, що мають значення для справи, допустив неправильне застосування норм матеріального права, що обумовлює задоволення апеляційної скарги позивача, скасування рішення суду першої інстанціїз прийняттям постанови про задоволення позову.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України на користь позивача підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судові витрати по справі в розмірі 5675 грн., з яких 2270 грн. судовий збір за подання позовної заяви до суду першої інстанції, 3405 грн. судовий збір за подання апеляційної скарги.

Як визначено пунктом 6 частини шостої статті 12 Кодексу адміністративного судочинства Українидля цілей цього Кодексу справами незначної складності є справи щодо оскарження рішення суб`єкта владних повноважень, на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів у сумі, що не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Згідно з пунктом 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності, крім випадків, якщо:

а) касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики;

б) особа, яка подає касаційну скаргу, відповідно до цьогоКодексупозбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, при розгляді іншої справи;

в) справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу;

г) суд першої інстанції відніс справу до категорії справ незначної складності помилково.

Таким чином зазначена справа відноситься до справ незначної складності, тому судове рішення за наслідками апеляційного розгляду в цій справі касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, визначених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись статтями 139,308,311,315,317,321,322,325,327,328,329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «СКЛОСЕРВІС» на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2022 року у справі №200/18019/21 задовольнити.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2022 року у справі №200/18019/21 скасувати.

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «СКЛОСЕРВІС» до Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про визнання протиправними дії та скасування постанови задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки №283516 від 01 червня 2021 року про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю «СКЛОСЕРВІС» адміністративно-господарського штрафу в розмірі 8500 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Східного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СКЛОСЕРВІС» (код ЄДРПОУ 39816845) судові витрати по справі в розмірі 5675 (п`ять тисяч шістсот сімдесят п`ять) грн.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття 13 жовтня 2022 року, є остаточною та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, визначенихст.328 КАС України.

Повне судове рішення складено 02 травня 2023 року.

Судді А.В.Гайдар

Е.Г. Казначеєв

І.Д. Компанієць

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.05.2023
Оприлюднено04.05.2023
Номер документу110584405
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —200/18019/21

Ухвала від 15.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Ухвала від 25.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Ухвала від 19.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Ухвала від 28.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Соколов В.М.

Ухвала від 05.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 12.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Постанова від 02.05.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 09.11.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 09.11.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Рішення від 18.10.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Троянова О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні