Постанова
від 12.10.2022 по справі 906/1201/21
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 жовтня 2022 року Справа № 906/1201/21

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Крейбух О.Г., суддя Тимошенко О.М. суддя Юрчук М.І.

секретар судового засідання Кравчук О.В.

за участю представників сторін:

позивача: Комісаров І.Д.

відповідача: представник не з`явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Союз-Граніт" на рішення Господарського суду Житомирської області, ухвалене 08.07.2022, повне рішення складено 12.08.2022, у справі № 906/1201/21

за позовом Державної екологічної інспекції Поліського округу

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Союз-Граніт"

про стягнення 37575,74 грн

В листопаді 2021 року Державна екологічна інспекція Поліського округу звернулась до Господарського суду Житомирської області із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Союз-Граніт" про стягнення 37575,74 грн збитків, завданих самовільним водокористуванням /а.с.1-11/.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що під час перевірки, яка тривала з 01.11.2018 по 14.11.2018, виявлено, що відповідач здійснював скидання у водний об`єкт - р. Радча (права притока р. Уборть) через меліоративний канал К-5-2 зворотних (кар`єрних) вод, внаслідок забору води із вибою Кишинського родовища гранітів, за відсутності дозволу на спеціальне водокористування, та встановлено, що відповідач не подає щорічно "Звіти про водокористування" за формою № 2ТП водгосп (річна), а також не веде облік кількості зворотних (кар`єрних) вод, що скидаються у вищевказаний водний об`єкт.

Рішенням Господарського суду Житомирської області від 08.07.2022 у справі № 906/1201/21 позов Державної екологічної інспекції Поліського округу до Товариства з обмеженою відповідальністю "Союз-Граніт" про стягнення 37 575,74 грн задоволено /а.с. 140-143/.

Стягнуто з ТОВ "Союз-Граніт" на користь держави 37575,74 грн збитків, завданих внаслідок самовільного водокористування за відсутності спеціального дозволу.

Стягнуто з ТОВ "Союз-Граніт" на користь Державної екологічної інспекції Поліського округу 2270,00 грн судового збору.

Відповідач Товариство з обмеженою відповідальністю "Союз-Граніт", не погоджуючись з ухваленим рішенням, звернувся до Північно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду Житомирської області від 08.07.2022 у справі № 906/1201/21 скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

В обґрунтування апеляційної скарги скаржник вказує:

- суд першої інстанції не дослідив акт перевірки № 8 та не розписав його у рішенні, не встановив де та звідки взявся об`єм води 58758 м3 та період скиду з 01.01.2017 по 31.12.2018;

- судом першої інстанції не взято до уваги та не досліджено доводи відповідача щодо розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі, внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів;

- оскаржуване рішення базується лише на доводах позивача.

Таким чином, скаржник вважає, що рішення місцевого господарського суду від 08.07.2022 у справі № 906/1201/21 прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому підлягає скасуванню /а.с. 151-153/.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 22.08.2022 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ТОВ "Союз-Граніт" на рішення Господарського суду Житомирської області від 08.07.2022 у справі № 906/1201/21; розгляд призначено на 12.10.2021 об 10:00 год /а.с.164-165/.

На підставі розпорядження від 11.10.2022 № 01-05/558 керівника апарату суду у зв`язку із перебуванням у відпустці судді Миханюк М.В. з 11.10.2022 по 28.10.2022 включно, проведено повторний автоматизований розподіл судової справи № 906/1201/21 між суддями, протокол від 11.10.2022, яким визначено для розгляду справи колегію суддів у складі: Крейбух О.Г. (головуючий суддя), Тимошенко О.М., Юрчук М.І.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 11.10.2022 колегією суддів у складі: Крейбух О.Г. (головуючий суддя), Тимошенко О.М., Юрчук М.І., прийнято апеляційне провадження за апеляційною скаргою ТОВ "Союз-Граніт" на рішення Господарського суду Житомирської області від 08.07.2022 у справі № 906/1201/21 до свого провадження.

12.10.2022 (вх. № 6508/22) від Державної екологічної інспекції Поліського округу до суду надійшло заперечення на апеляційну скаргу, в якому позивач заперечує проти апеляційної скарги.

Відповідач явку повноважних представників в судове засідання 12.10.2022 не забезпечив, про причини неявки суд не повідомив, про час та дату засідання повідомлений належним чином.

Відповідно до ч. 12 ст. 270 ГПК України, неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Враховуючи, що ухвалою суду від 22.08.2022 явка представників сторін в судове засідання 12.10.2022 обов`язковою не визнавалась, колегія суддів визнала за можливе здійснювати розгляд справи за відсутності представника відповідача, оскільки його неявка не перешкоджає перегляду справи.

В судовому засіданні 12.10.2022 представник позивача заперечив проти доводів та вимог апеляційної скарги, просив апеляційну скаргу ТОВ "Союз-Граніт" залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Житомирської області від 08.07.2022 у справі № 906/1201/21 залишити без змін.

Статтею 269 ГПК України встановлено, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, суд

ВСТАНОВИВ:

Державна екологічна інспекція Поліського округу (далі - Інспекція) діє на підставі положення, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 01.06.2021 № 252 (далі - Положення), згідно з яким Інспекція є міжрегіональним територіальним органом Державної екологічної інспекції України та їй підпорядковується. Повноваження Інспекції поширюються на територію Житомирської та Рівненської області.

Відповідно до Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Держекоінспекції на 2018 рік, у період з 01.11.2018 по 14.11.2018 працівниками Державної екологічної інспекції Поліського округу на підставі наказу № 1-п від 31.10.2018 /а.с. 131-132/ та направлення № 9 від 31.10.2018 /а.с. 14/, проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання ТОВ "Союз-Граніт" вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за результатами якого складено акт № 8 /а.с. 15-19/.

Згідно з актом № 8, основним видом діяльності ТОВ Союз-Граніт є добування декоративного та будівельного каменю, вапняку, гіпсу, крейди та глинистого сланцю (код КВЕД 08.11), піску, гравію, глин і каоліну (код КВЕД 08.12).

ТОВ Союз-Граніт здійснює видобування гранітів, придатних для видобутку блоків на Кишинському родовищі площею 3,8 га розташованого 0,3 км на схід від с. Кишин Олевського району Житомирської області на підставі спеціального дозволу на користування надрами № 6068 від 24.07.2015 виданого Державною службою геології та надр України строком на 20 років.

Державною службою України з питань праці надано ТОВ Союз-Граніт гірничий відвід з метою розробки Кишинського родовища гранітів у Олевському районі Житомирської області площею 3,82 га (Акт № 3075 від 22.02.2016 з терміном дії до 24.07.2035).

Відведення зворотних (кар`єрних) вод здійснюється з використання електричного насосу К-50-80 у меліоративний канал К-5-2 далі в р. Радча (права притока р. Уборть) в об`ємі 20 м3/год, 42,937 тис. м3/рік, згідно з встановленими умовами скидання кар`єрних вод у водний об`єкт Управління екології та природних ресурсів Житомирської обласної державної адміністрації № 1815/2-4/6-4-1852 від 13.10.2015.

Згідно з даними журналу обліку зворотних (кар`єрних) вод ТОВ Союз-Граніт за період з 10.04.2018 по 11.10.2018 скинуто 975 м3 води.

Через Центр надання адміністративних послуг Житомирської міської ради ТОВ Союз-Граніт подано декларацію про відходи на 2018 рік (вх. № 1524 від 15.02.2018), згідно з якою показник загального утворення відходів ТОВ Союз-Граніт у 2018 становить 671,775 одиниць.

Згідно з Акт № 8 від 01-14.11.2018 перевіркою виявлено скидання ТОВ Союз-Граніт у водні об`єкти р. Радча (права притока р. Уборть) через меліоративний канал К-5-2 зворотних кар`єрних вод внаслідок забору води із зумпфу вибою Кишинського родовища гранітів за відсутності дозволу на спеціальне водокористування.

З метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час проведення вищезазначеної перевірки старшим інспектором з ОНПС Поліського округу Іванюком Е.А. видано припис № 8/02.2 від 16.11.2018, яким зобов`язано директора ТОВ Союз-Граніт Головка С.В. до 24.12.2018 надати до Державної екологічної інспекції Поліського округу, зокрема, довідку про об`єм (в м3) зворотних (кар`єрних) вод, що скинуто ТОВ Союз-Граніт у водний об`єкт - р. Радча (права притока р. Уборть) за період з 01.11.2016 по 01.11.2018 /а.с. 116-118/.

На підставі даних перевірки Державною екологічною інспекцією Поліського округу складено протокол про адміністративне правопорушення № 002026 від 19.11.2018 та винесено постанову № 31-2.2 від 19.11.2018, якою начальника кар`єра ТОВ "Союз-Граніт" Мазяра В.Т. визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення за ст. 48 КУпАП та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 136 грн (а.с. 26, 119-120).

ОСОБА_1 штраф сплатив, що підтверджується квитанцією № 0.0.1188944750.1 від 19.11.2018 (а.с. 135-136).

10.12.2018 директором ТОВ Союз-Граніт надано відповідь (вих. № 10/12-18) про виконання пунктів припису. Натомість у вказаному листі відсутня інформація про об`єм (в м3) зворотних (кар`єрних) вод, що скинуто ТОВ Союз-Граніт у водний об`єкт - р. Радча (права притока р. Уборть) за період з 01.11.2016 по 01.11.2018. Повідомлено, що згідно з договором № 018 від 05.12.2018 підприємство замовило послугу на отримання дозволу на спецводокористування, розроблений технологічний регламент робіт (експлуатації) очисних споруд. В 2018 році підприємство розпочало видобувні роботи з липня місяця, згідно з наказом № 13-оп від 09.11.2011 ТОВ Союз-Граніт призупинило роботу з 01.12.2018 на зимовий період у зв`язку з тяжким фінансовим станом та для виконання пунктів припису державних інспекторів Держпраці та екологічної інспекції. До вищевказаної відповіді додано копії: регламенту технологічної роботи /експлуатації/ очисних споруд кар`єрних вод Кишинського родовища гранітів ТОВ Союз-Граніт; наказу № 13-оп від 09.11.2011; договору № 018 про надання послуг від 05.12.2018; протоколу №341 від 03.12.2018 /а.с. 97-105/.

09.01.2019 Державною екологічною інспекцією Поліського округу направлено директору ТОВ Союз-Граніт виклик № 150/02.2-08 від 09.01.2019 на 09:30 год. 21.01.2019 у зв`язку із невиконанням п. 5 припису № 8/02,2 від 16.11.2018 щодо надання довідки про об`єм зворотних (кар`єрних) вод, що скидав відповідач у водний об`єкт за період з 01.11.2016 по 01.11.2018 /а.с. 121/.

21.01.2019 директор ТОВ Союз-Граніт на виклик до Державної екологічної інспекції Поліського округу не прибув.

16.04.2019 позивач звернувся до відповідача з претензією № 24-2.2/2 від 16.04.2019 (вих. № 1204/022-08), у якій пропонував ТОВ "Союз-Граніт" у місячний термін відшкодувати збитки, заподіяні державі, у розмірі 37575,74 грн шляхом перерахування коштів до спеціального фонду державного бюджету Олевської міської ради Житомирської області /а.с. 21-22/.

До вказаної претензії позивач дода обґрунтований розрахунок розміру відшкодування завданих збитків від 15.04.2019, проведений відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 № 389, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 за № 767/16783 /а.с. 24-25/.

Оскільки відповідач претензію залишив без відповіді та задоволення, позивач звернувся із позовом до суду про стягнення з відповідача завданих збитків внаслідок самовільного водокористування у розмірі 37575,74 грн.

Місцевий господарський суд, задовольняючи позов, виходив з доведеності обставин порушення відповідачем вимог природоохоронного законодавства, внаслідок чого державі заподіяно збитки в сумі 37575,74 грн, розрахунок яких відповідає вимогам Методики № 389 затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009, та є вірним.

Розглянувши матеріали справи, апеляційну скаргу, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом при винесенні рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а оскаржуване рішення без змін, виходячи з наступного.

Статтею 13 Конституції України унормовано, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу.

Відносини в галузі охорони навколишнього природного середовища України регулюються Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством.

Відповідно до ст. 38 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", використання природних ресурсів в Україні здійснюється в порядку загального і спеціального використання природних ресурсів. В порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах.

Водні відносини в Україні регулюються Водним кодексом України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища" та іншими актами законодавства.

Згідно з ст. 1 Водного кодексу України, водокористуванням є використання вод (водних об`єктів) для задоволення потреб населення, промисловості, сільського господарства, транспорту та інших галузей господарства, включаючи право на забір води, скидання стічних вод та інші види використання вод (водних об`єктів); використання води - процес вилучення води для використання у виробництві з метою отримання продукції та для господарсько-питних потреб населення, а також без її вилучення для потреб гідроенергетики, рибництва, водного, повітряного транспорту та інших потреб.

Відповідно до ст. 46, 48 Водного кодексу України, водокористування може бути загальним або спеціальним. Спеціальне водокористування - це збір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється фізичними та юридичними особами для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 49 Водного кодексу України, спеціальне водокористування є платним та здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування. Дозвіл на спеціальне водокористування видається територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства.

Відповідно до ст. 110, 111 Водного кодексу України, порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України. Відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи, винні у недотриманні умов дозволу або порушенні правил спеціального водокористування. Підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов`язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

Статтею 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" визначено, що порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні, зокрема, у самовільному спеціальному використанні природних ресурсів. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі (ч. 1 ст. 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища").

Відповідно до п. 8 ч. 2 ст. 16 Цивільного кодексу України, одним зі способів захисту цивільних прав та інтересів є відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.

Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.

Загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду передбачені ст. 1166 Цивільного кодексу України, згідно з ч. 1, 2 якої, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала; особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування шкоди, потрібна наявність повного складу цивільного правопорушення, як-то: протиправна поведінка (або порушення зобов`язання); шкідливий результат такої поведінки (шкода); причинний зв`язок між протиправною поведінкою та збитками; вина правопорушника. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає.

Як у випадку невиконання договору, так і за зобов`язанням, що виникає внаслідок заподіяння шкоди, чинне законодавство виходить з принципу вини контрагента або особи, яка завдала шкоду (ст. 614 та 1166 Цивільного кодексу України).

Апеляційним судом встановлено, що за результатами проведення позивачем планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ "Союз-Граніт" у період з 01.11.2018 по 14.11.2018 складено акт № 8; перевіркою виявлено факт скидання у водний об`єкт - р. Радча (права притока р. Уборть) через меліоративний канал К-5-2 зворотних (кар`єрних) вод внаслідок забору води із зумпфу вибою Кишинського родовища гранітів, за відсутності дозволу на спеціальне водокористування, що є порушенням п. 9 ст. 44, ст. 48, 49, 110 Водного кодексу України.

Відповідач дії Державної екологічної інспекції Поліського округу з проведення перевірки та акт № 8 у судовому порядку не оскаржував.

Судова колегія зазначає, що оскільки факт здійснення відповідачем скидання у водний об`єкт - р. Радча (права притока р. Уборть) через меліоративний канал К-5-2 зворотних (кар`єрних) вод внаслідок забору води із зумпфу вибою Кишинського родовища гранітів, за відсутності дозволу на спеціальне водокористування знайшов своє підтвердження, поведінка відповідача є неправомірною, а його вина полягає у самовільному водокористуванні, що призвело до спричинення державі шкоди, тому позивач здійснив нарахування збитків у розмірі 37575,74 грн, які він просить стягнути.

При визначені розміру збитків місцевий господарський суд прийняв до уваги Розрахунки розміру відшкодування збитків № 24-2.2/2 від 16.04.2019 /а.с. 24-25/.

11.02.2019 Державним агентством водних ресурсів України видано ТОВ "Союз-Граніт" дозвіл на спеціальне водокористування № 309/ЖТ/49д-19 від 11.02.2019, згідно з яким скид зворотних (кар`єрних) вод ТОВ "Союз-Граніт" здійснюється через випуск № 1 по меліоративному каналу К 5 2 у річку Радча (права притока р. Уборть, притока п. Прип`ять), за межами с. Кишин Олевського району Житомирської області. Максимальний обсяг, протягом року з урахуванням сезонного режиму роботи, скидання зворотних (кар`єрних) вод ТОВ "Союз-Граніт" у поверхневий водний об`єкт (випуск № 1, р. Радча) становить 112,66 м3/добу, 29,379 тис.м3/рік.

Отже об`єм зворотних (кар`єрних) вод, що скинуто ТОВ «Союз - Граніт» у водний об`єкт-р. Радча (права притока р. Уборть) за період з 01.01.2017 по 31.12.2018 становить 58 758 м3 (29,379 х 2).

Згідно з пунктом 9.1 Методики розрахунку розміру відшкодування збитків, обумовлених самовільним використанням водних ресурсів за відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води)), у разі перевищення встановлених у дозволі на спеціальне водокористування лімітів, здійснюється за формулою:

Зсам = 5 х W х Тар (грн.),

де W-об`єм води, що використана самовільно без дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води)), у разі перевищення встановлених у дозволі на спеціальне водокористування лімітів, м3;

Тар- розмір, аналогічний ставці рентної плати за спеціальне використання води, встановленої статтею 255 Податкового кодексу України, на дату виявлення порушення (для поверхневих, підземних, шахтних, кар`єрних та дренажних вод - грн/100 м3, води для потреб гідроенергетики та рибництва - грн/10000 м3, води, яка входить до складу напоїв, - грн/м3). Для води з лиманів Тар аналогічний ставці рентної плати за спеціальне використання поверхневих вод для показника "Інші водні об`єкти", встановленої статтею 255 Податкового кодексу України, на дату виявлення порушення.

Згідно з п. 9.2 Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів (надалі - Методика), затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 № 389, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 14.08.2009 за № 767/16783, фактичний об`єм води, що використана самовільно без дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води), у разі перевищення встановлених у дозволі на спеціальне водокористування лімітів визначається на основі даних: первинного обліку водокористування, звіту про використання води за формулою № 2ТП- водгосп (річна), звітності за формою № 7-гр (підземні води) (річна), податкової декларації з рентної плати за спеціальне використання води, ліміту індивідуальних норм водоспоживання та водовідведення або довідки фізичної особи підприємця або юридичної особи за підписом керівництва, завіреної печаткою (за наявності).

Відповідно до ст. 1 Водного кодексу України ліміт скиду забруднюючях речовин - граничний обсяг скиду забруднюючих речовин у поверхневі водні об`єкти, який встановлюється в дозволі на спеціальне водокористування.

Судом встановлено, що максимальний обсяг, протягом року з урахуванням сезонного режиму роботи, скидання зворотних (кар`єрних) вод ТОВ "Союз-Граніт" у поверхневий водний об`єкт (випуск № 1, р. Радча) становить 112,66 м3/добу та 29,379 тис. м3/рік. Відповідно об`єм зворотних (кар`єрних) вод, що скинуто ТОВ "Союз-Граніт" у водний об`єкт - р. Радча (права притока р. Уборть) за період з 01.01.2017 року по 31.12.2018 становить 58 758 м3 (29,379 х 2).

Тобто розмір відшкодування збитків, обумовлених самовільним використанням водних ресурсів за відсутності дозвільних документів, становить 37 575,74 грн за розрахунком позивача, здійсненим відповідно до п. 9.1, 9.2 Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, перевіреним судом та визнаним вірним.

Відповідно до ч.2 ст.1166 ЦК України, особа, яка завдала шкоду, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоду завдано не з її вини.

Вирішуючи спір про відшкодування шкоди, заподіяної природному середовищу слід виходити з презумпції вини правопорушника. Тому позивач не повинен доводити наявність вини відповідача, навпаки, відповідач повинен довести, що шкоду завдано не з його вини, або ж у діях його працівників відсутня вина у заподіянні шкоди.

Однак відповідачем не було подано до суду будь-яких належних та допустимих доказів на спростування своєї вини у завданій шкоді.

Зважаючи на вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов до обґрунтованого висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог Державної екологічної інспекції Поліського округу, оскільки відповідач скидання у водний об`єкт - р. Радча (права притока р. Уборть) через меліоративний канал К-5-2 зворотних (кар`єрних) вод внаслідок забору води із зумпфу вибою Кишинського родовища гранітів здійснював за відсутності дозволу на спеціальне водокористування.

Відповідно до ст. 74, 76 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Відповідно до п. 1 част. 1 ст. 275 ГПК України, суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.

Згідно з ст. 276 ГПК України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Судова колегія вважає, що суд першої інстанції на підставі сукупності досліджених доказів повно з`ясував обставини справи і дав їм правильну юридичну оцінку. Порушень чи неправильного застосування норм матеріального чи процесуального права при розгляді справи судом першої інстанції, апеляційним судом не встановлено, тому мотиви, з яких подана апеляційна скарга, не можуть бути підставою для скасування прийнятих у справі рішень, а наведені в ній доводи є необґрунтованими.

На підставі ст.129 ГПК України судовий збір за подання апеляційної скарги покладається на відповідача.

Керуючись ст. 269, 270, 273, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Союз-Граніт" на рішення Господарського суду Житомирської області від 08.07.2022 у справі № 906/1201/21 - залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Житомирської області від 08.07.2022 у справі № 906/1201/21 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Справу №906/1201/21 повернути Господарському суду Житомирської області.

Повний текст постанови складений "20" жовтня 2022 р.

Головуючий суддя Крейбух О.Г.

Суддя Тимошенко О.М.

Суддя Юрчук М.І.

СудПівнічно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення12.10.2022
Оприлюднено24.10.2022
Номер документу106851276
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань

Судовий реєстр по справі —906/1201/21

Постанова від 12.10.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 11.10.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 21.08.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Рішення від 07.07.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 06.07.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 28.06.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 31.05.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 11.05.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 30.03.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 03.03.2022

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні