Ухвала
від 19.10.2022 по справі 344/12988/22
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 344/12988/22

Провадження № 1-кс/344/4575/22

У Х В А Л А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 жовтня 2022 року м. Івано-Франківськ

Слідчий суддя Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області ОСОБА_1 , з участі:

секретаря ОСОБА_2 ,

прокурора ОСОБА_3 ,

підозрюваного ОСОБА_4 ,

захисника ОСОБА_5

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду клопотання про продовження строку застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою щодо підозрюваного ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , жителя АДРЕСА_1 , громадянина України, раніше судимого за ч. 4 ст. 187, ч. 2

ст. 115 КК України, в рамках кримінального провадження № 12022091010000610 від 06.05.2022, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 201-2, ч. 1 ст. 263 КК України,

В С Т А Н О В И В:

Старший слідчий СВ Івано-Франківського РУП ГУНП в Івано-Франківській області ОСОБА_6 , за погодженням з прокурором Окружної прокуратури міста Івано-Франківська ОСОБА_3 , звернувся з вказаним клопотанням в обґрунтування якого посилався на те, що слідчим відділом Івано-Франківського РУП ГУНП в Івано-Франківській області проводиться досудове розслідування у межах кримінального провадження № 12022091010000610 від 06.05.2022, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 201-2, ч. 1 ст. 263 КК України.

Досудовим розслідуванням встановлено, що Указом Президента України ОСОБА_7 від 24.02.2022 № 64/2022 та Законом України Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-ХІ, введено військовий стан на всій території України. Указом Президента України від 12.08.2022 № 573/2022 та Законом України Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 12.08.2022 № 573/2022, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

Таким чином, у період часу з 24.02.2022 до 25.08.2022 на території України запроваджено та діє воєнний стан.

Відповідно до положень ст. 1 Закону України «Про гуманітарну допомогу» безоплатна допомога (пересилка, виконання робіт, надання послуг) - це надання гуманітарної допомоги без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсацій донорам.

Гуманітарна допомога це цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв`язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, виникненням надзвичайного стану, зокрема, внаслідок стихійного лиха, аварій, епідемій і епізоотій, екологічних, техногенних та інших катастроф, які створюють загрозу для життя і здоров`я населення, або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту. Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об`єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог ст. 3 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації».

Положеннями ст. 3 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» визначено, що цілями благодійної діяльності є надання допомоги для сприяння законним інтересам бенефіціарів у сферах благодійної діяльності, визначених цим Законом, а також розвиток і підтримка цих сфер у суспільних інтересах. Сферами благодійної діяльності є, зокрема допомога постраждалим внаслідок катастроф, збройних конфліктів і нещасних випадків, а також біженцям та особам, які перебувають у складних життєвих обставинах; сприяння обороноздатності та мобілізаційній готовності країни, захисту населення у надзвичайних ситуаціях мирного і воєнного стану тощо.

Відповідно до ст. 6 ЗУ «Про гуманітарну допомогу», не відносяться до гуманітарної допомоги підакцизні товари, крім:

- автомобілів швидкої медичної допомоги, легкових автомобілів спеціального призначення для Міністерства внутрішніх справ України, органів Національної поліції;

- транспортних засобів, що надходять у період проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях для отримання і використання Збройними Силами України, Національною гвардією України, іншими утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями, Службою безпеки України, Міністерством внутрішніх справ України, Державною прикордонною службою України, Державною службою України з надзвичайних ситуацій, Державною спеціальною службою транспорту, Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації України для забезпечення проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях;

- транспортних засобів, призначених для перевезення більше ніж вісім осіб, та автомобілів, обладнаних для перевезення осіб з інвалідністю з ураженням опорно-рухового апарату, що передаються для використання установам соціального захисту населення, державним закладам охорони здоров`я і навчальним закладам, громадським організаціям осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, Товариству Червоного Хреста України та його обласним організаціям, державним закладам системи реабілітації, фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю «Інваспорт»;

- легкових автомобілів, які на момент ввезення на митну територію України були вперше зареєстровані не пізніше ніж вісім років тому, з об`ємом двигуна не більш як 1800 куб. см, що отримуються органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласною, Київською, Севастопольською міською державною адміністрацією або центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, для подальшої передачі особам з інвалідністю, які перебувають у встановленому порядку на обліку для отримання спеціального автотранспорту, на строк, визначений законодавством;

- транспортних засобів спеціального та спеціалізованого призначення (крім таксі, автомобілів інкасації) для підприємств, установ та організацій, що утримуються за рахунок бюджетів, уповноважених ними державних установ та органів місцевого самоврядування для забезпечення соціально-економічних потреб територіальних громад.

У той же час, статтею 12 Закону України «Про гуманітарну допомогу» встановлено, що особи, винні у порушенні законодавства про гуманітарну допомогу, несуть відповідальність згідно із законами України. Порушеннями законодавства про гуманітарну допомогу, що тягне за собою кримінальну або адміністративну відповідальність згідно із законом, є: використання гуманітарної допомоги не за цільовим призначенням; використання гуманітарної допомоги з метою отримання прибутку; нерозміщення та/або несвоєчасне розміщення спеціально уповноваженими державними органами з питань гуманітарної допомоги рішення про визнання товарів (предметів) гуманітарною допомогою на своєму офіційному веб-сайті; не направлення та/або несвоєчасне направлення спеціально уповноваженими державними органами з питань гуманітарної допомоги рішення про визнання товарів (предметів) гуманітарною допомогою до митних органів, податкових органів та інших державних органів; порушення органами, які безпосередньо проводять заходи офіційного контролю щодо товарів (предметів) гуманітарної допомоги, строків проведення відповідних видів контролю товарів (предметів) гуманітарної допомоги. Товари (предмети) гуманітарної допомоги, які продаються за грошові кошти або передаються за інші види компенсації, та (або) виручка, отримана за такий продаж, вилучаються або конфіскуються у встановленому законом порядку.

Однак, у невстановлений досудовим розслідуванням час, ОСОБА_8 , будучи засновником Благодійної організації «Міжнародний благодійний фонд «Медична фундація», код ЄДРПОУ 43055770, всупереч вищевказаним положенням законодавства, вступив у злочинну змову із ОСОБА_4 , який є волонтером, щодо незаконного використання товарів гуманітарної допомоги на території міста Івано-Франківська з метою отримання прибутку.

У подальшому, ОСОБА_8 , діючи за попередньою змовою із ОСОБА_4 , продовжуючи реалізовувати свій злочинний умисел, спрямований на реалізацію гуманітарної допомоги з метою отримання прибутку, діючи з корисливих мотивів, незважаючи на обов`язок безоплатної передачі таких товарів військовим формуванням, здійснювали їх продаж зацікавленим особам за грошові кошти, в результаті чого отримували прибуток для власного збагачення.

Так, у липні 2022 року, ОСОБА_9 , у зв`язку з повномасштабним військовим вторгненням російської федерації на територію України, добровільно, безкоштовно, на засадах благодійництва, вирішив за власні грошові кошти купувати транспортні засоби для потреб Збройних сил України. Із цією метою, останній звернувся до ОСОБА_10 із пропозицією допомагати Збройним силам України шляхом підшукання, купівлі та подальшої передачі різного роду транспортних засобів на потреби військовим.

Надалі, 10.07.2022, ОСОБА_10 , знайшовши на одній із площадок з продажу автомобілів у Республіці Польща транспортний засіб марки «Mitsubishi Pajero», реєстраційний № НОМЕР_1 , номер кузова НОМЕР_2 , та узгодивши купівлю вказаного автомобіля із ОСОБА_9 , останні вирішили передати його в якості гуманітарної допомоги для проведення бойових дій Збройними силами України.

У подальшому, 13.07.2022, до ОСОБА_10 зателефонував ОСОБА_4 , який повідомив про те, що він спільно із ОСОБА_8 займаються волонтерською діяльністю та мають власну благодійну організацію, а також мають досвід у ввезенні транспортних засобів на територію України в якості гуманітарної допомоги на потреби Збройних сил України та можуть допомогти у безпосередній передачі автомобілів для військових. Будучи переконаним у добросовісності намірів ОСОБА_4 та ОСОБА_8 щодо передачі вказаного транспортного засобу на потреби Збройних сил України, ОСОБА_10 погодився на вказану пропозицію, після чого, за допомогою соціальної мережі «WhatsApp», перекинув ОСОБА_4 фотознімки документації щодо вказаного автомобіля з метою підготування відповідних документів для безперешкодного ввезення в якості гуманітарної допомоги на потреби Збройних сил України.

Надалі, 19.07.2022 близько 02:00 год, ОСОБА_10 , за попередньою домовленістю із ОСОБА_8 , зустрівся з останнім на автомобільній стоянці у м. Перемишль Республіки Польща, де у ході розмови, ОСОБА_8 зобов`язався передати вказаний транспортний засіб на потреби Збройних сил України, про що підписав відповідний документ про отримання та передачу автомобіля марки «Mitsubishi Pajero», реєстраційний № НОМЕР_1 , номер кузова НОМЕР_2 та отримав вказаний автомобіль від ОСОБА_10 .

У цей час, в ОСОБА_8 та ОСОБА_4 , виник протиправний умисел, спрямований на отримання прибутку від незаконного продажу вказаного транспортного засобу на території міста Івано-Франківська.

З метою реалізації свого злочинного умислу, ОСОБА_8 , діючи за попередньою змовою спільно із ОСОБА_4 , повідомив ОСОБА_11 , який здійснював пошук транспортного засобу для виконання бойових завдань Збройними силами України, про те, що у нього є для продажу автомобіль марки «Mitsubishi Pajero» та скинув йому фотознімки у соціальній мережі «WhatsApp». Після чого, ОСОБА_8 домовився про зустріч із ОСОБА_11 на АЗС «Стелс» по вул. Г. Мазепи у м. Івано-Франківську для безпосереднього огляду автомобіля.

22 липня 2022 року о 21:00 год, ОСОБА_8 та ОСОБА_4 , зустрілись в обумовленому місці із ОСОБА_11 та після візуального огляду вказаного автомобіля, домовились про його купівлю за 5 500 євро.

У подальшому, 25.07.2022 о 15 год 15 хв, ОСОБА_8 , за попередньою змовою групою осіб із ОСОБА_4 , діючи умисно, реалізуючи спільний протиправний умисел на отримання прибутку шляхом продажу товарів гуманітарної допомоги, з корисливих мотивів, з метою спільного збагачення, не зважаючи на заборону продажу гуманітарної допомоги та обов`язок безоплатної передачі такої допомоги одному із військових формувань, здійснив продаж ОСОБА_11 транспортного засобу марки «Mitsubishi Pajero», реєстраційний

№ НОМЕР_1 , номер кузова НОМЕР_2 , який ввезений на територію України в якості гуманітарної допомоги, за грошові кошти у загальній сумі

5 500 євро, що згідно курсу НБУ станом на 25.07.2022 становить 204 655 гривень.

Крім цього, 20.08.2022, ОСОБА_10 , за попереднім узгодженням із ОСОБА_9 , перебуваючи у Республіці Польща, домовився із громадською організацією «Стей Сейф УА» про передачу на благодійній основі транспортного засобу марки «Mersedes-Benz Ambulance», 2009 року випуску, реєстраційний № НОМЕР_3 , номер кузова НОМЕР_4 , жовтого кольору, на потреби Збройних сил України.

Із цією метою, ОСОБА_10 зателефонував до ОСОБА_8 та повідомив про те, що неподалік м. Цішанів Руспубліки Польща, на автомобільній стоянці знаходиться транспортний засіб марки «Mersedes-Benz Ambulance», 2009 року випуску, який він може безкоштовно отримати з обов`язковою передачею на потреби Збройних сил України, на що ОСОБА_8 погодився.

Цього ж дня, о 22:00 год, ОСОБА_12 зустрівся із ОСОБА_8 неподалік м. Цішанів Республіки Польща, де фактично отримав вказаний автомобіль з метою оформлення всіх необхідних документів для ввезення на територію України та подальшу передачу для потреб Збройних сил України.

У цей час, в ОСОБА_8 та ОСОБА_4 , виник протиправний умисел, спрямований на отримання прибутку від незаконного продажу вказаного транспортного засобу на території міста Івано-Франківська.

З метою реалізації свого злочинного умислу, ОСОБА_8 , діючи за попередньою змовою спільно із ОСОБА_4 , 20.08.2022 повідомив ОСОБА_13 , який здійснював пошук транспортного засобу для потреб Збройним силам України, про те, що у нього є для продажу транспортний засіб, зокрема швидка медична допомога, яку він пригнав із Швеції, та скинув йому фотознімки у соціальній мережі «WhatsApp». Надалі, 23.08.2022, ОСОБА_8 повідомив ОСОБА_13 про те, що приїхав вказаним автомобілем на територію України, після чого матиме змогу її продати.

У подальшому, 25.08.2022 о 14 год 55 хв, ОСОБА_8 , за попередньою змовою групою осіб із ОСОБА_4 , діючи умисно, реалізуючи спільний умисел на отримання прибутку шляхом продажу товарів гуманітарної допомоги, з корисливих мотивів, з метою спільного збагачення, не зважаючи на заборону продажу гуманітарної допомоги та обов`язок безоплатної передачі такої допомоги одному із військових формувань, здійснив продаж ОСОБА_13 та ОСОБА_11 транспортного засобу марки «Mersedes-Benz Ambulance», 2009 року випуску, реєстраційний № НОМЕР_3 , номер кузова НОМЕР_4 , жовтого кольору, який ввезений на територію України в якості гуманітарної допомоги, за грошові кошти у загальній сумі 7 200 євро, що згідно курсу НБУ станом на 25.08.2022 становить 261 360 гривень.

Внаслідок здійснення протиправної діяльності щодо реалізації гуманітарної допомоги, ОСОБА_8 та ОСОБА_4 отримали прибуток на загальну суму

466 015 гривень.

Таким чином, ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженець

м. Івано-Франківська, зареєстрований у АДРЕСА_2 , житель АДРЕСА_1 , українець, громадянин України, одружений, не працевлаштований, раніше судимий ч. 4 ст. 187, ч. 2

ст. 115 КК України, підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 201-2 КК України, тобто у продажі товарів гуманітарної допомоги з метою отримання прибутку, вчиненому в значному розмірі за попередньою змовою групою осіб під час воєнного стану.

26 серпня 2022 року о 14:50 год, ОСОБА_4 , повідомлено про підозру у вчиненні ним кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 201-2 КК України.

Вина ОСОБА_4 у вчиненні інкримінованому йому злочину підтверджується зібраними матеріалами кримінального провадження, а саме: допитами свідків, протоколами обшуків, проведеними негласними слідчими (розшуковими) діями та іншими матеріалами кримінального провадження в їх сукупності.

Відтак, ОСОБА_4 підозрюється у вчиненні злочину, передбаченого

ч. 3 ст. 201-2 КК України, який згідно ст. 12 КК України, відноситься до категорії тяжких злочинів, а також за який передбачено покарання у виді позбавленням волі на строк від п`яти до семи років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна.

27 серпня 2022 року, слідчим суддею Івано-Франківського міського суду ОСОБА_14 застосовано щодо підозрюваного ОСОБА_4 запобіжний захід у вигляді тримання під вартою на строк до 22.10.2022 включно та визначено розмір застави в межах 600 (шестисот) розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб у сумі 1 488 600 гривень.

З метою закінчення досудового розслідування у вказаному кримінальному провадженні необхідно виконати низку слідчих (розшукових) та процесуальних дій, зокрема завершити виконання судових товарознавчих експертиз, завершити огляд речей та документів, які вилучені в ході проведення обшуків, оскільки через їх значну кількість огляд на теперішній час повністю не завершений, зняти грифи таємності з матеріалів негласних слідчих (розшукових) дій, у порядку передбаченому Главою 15 КПК України, вилучити митні декларації у Львівській та Закарпатській митницях, вилучити та проаналізувати документи щодо руху коштів по банківських платіжних картках підозрюваних та інших осіб, які ймовірно причетні до вчинення кримінального правопорушення, вилучити у ДПС в Івано-Франківській області документи, які подавали підозрювані для реєстрації в Реєстрі волонтерів, встановити місце фактичного знаходження та підстави користування іншими транспортними засобами, які ввезені на територію України під виглядом товарів гуманітарної допомоги ОСОБА_8 , ОСОБА_4 та іншими особами, допитати в якості свідків осіб, яким відома інформація про вчинення кримінального правопорушення виконати вимоги ст. 290 КПК України, скласти обвинувальний акт і реєстр матеріалів досудового розслідування тощо.

Зазначені слідчі та процесуальні дії, які необхідно провести, мають суттєве значення для судового розгляду, оскільки спрямовані на здобуття доказів, які в подальшому дадуть змогу судді, стороні захисту та стороні обвинувачення повно та об`єктивно дослідити обставини вчинених злочинів, правильно кваліфікувати дії підозрюваних, а відповідно прийняти законне, обґрунтоване кінцеве процесуальне рішення.

Вказані слідчі (розшукові) та процесуальні дії не могли бути проведені чи завершені раніше із об`єктивних причин, оскільки обставинами, що перешкоджали проведенню таких слідчих та процесуальних дій у двомісячний строк є складність кримінального провадження, значна завантаженість експертних установ, які не змогли своєчасно завершити судові експертизи, значна кількість попередньо проведених гласних та негласних слідчих (розшукових) та процесуальних дій, а також заходів забезпечення кримінального провадження, спрямованих на отримання доказів злочинної діяльності підозрюваних, їх аналізі та оцінці, значна кількість речей та документів, які вилучені в ході проведення обшуків.

Постановою керівника Окружної прокуратури міста Івано-Франківська ОСОБА_15 від 17.10.2022, строк досудового розслідування у кримінальному провадження продовжено до 26.11.2022 року.

На теперішній час у сторони обвинувачення немає жодних підстав для зміни чи скасування раніше обраного запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, оскільки відповідно до вимог п. 1 ч. 3 ст. 199 КПК України, заявлені раніше ризики, передбачені ч. 1 ст. 177 КПК України, не зменшились та продовжують існувати, а саме: можливість переховуватися від органів досудового розслідування та/або суду, оскільки ОСОБА_4 підозрюється у вчиненні злочину, за який передбачено покарання у виді позбавлення волі строком від 5 до 7 років та усвідомлює про можливу неминучість покарання за вчинення даного злочину; знищити або сховати будь-які речі чи документи, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення, оскільки на цей час не встановлено всіх фактів вчинення протиправних дій, які полягають у реалізації товарів гуманітарної допомоги; незаконно впливати на свідків та заявників у цьому ж кримінальному провадженні, оскільки ОСОБА_4 відомо їх повні особисті дані, внаслідок чого може здійснювати фізичний та моральний тиск; вчинити інше кримінальне правопорушення або продовжить надалі реалізовувати товари гуманітарної допомоги, які призначені для потреб Збройних сил України, оскільки на теперішній час ОСОБА_4 не працевлаштований, а отримує грошові кошти виключно через здійснення протиправної діяльності шляхом продажу товарів гуманітарної допомоги протягом тривалого часу.

Застосування більш м`яких запобіжних заходів у вигляді особистого зобов`язання та домашнього арешту, застави, не забезпечить належну процесуальну поведінку підозрюваного ОСОБА_4 , оскільки враховуючи вищенаведені ризики та характеризуючі дані підозрюваного не буде достатнім для запобігання встановленим ризикам.

Застосування запобіжного заходу у вигляді особистої поруки неможливе, оскільки до органу досудового розслідування не надходило письмових зобов`язань про взяття підозрюваного на поруки.

У зв`язку із тим, що ОСОБА_4 підозрюється у вчиненні тяжкого злочину, передбаченого ч. 3 ст. 201-2 КК України, тобто у продажі товарів гуманітарної допомоги з метою отримання прибутку, вчиненому в значному розмірі за попередньою змовою групою осіб під час воєнного стану, займався протиправною діяльністю протягом тривалого часу, що дало йому змогу акумулювати велику частину грошових коштів та інших товарно-матеріальних цінностей, які ввезені на територію України як товари гуманітарної допомоги, а тому відносно ОСОБА_4 необхідно визначити розмір застави у межах шестисот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб відповідно.

Просив продовжити строк тримання під вартою підозрюваному ОСОБА_4 в межах строку проведення досудового розслідування, терміном до 26.11.2022 року. Визначити розмір застави в межах 600 (шестисот) розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, тобто 1 488 600 гривень.

Прокурор в судовому засіданні долучив до матеріалів справи розписку підозрюваного ОСОБА_4 та його захисника про отримання даного клопотання. Додатково зазначив, що досудове розслідування триває, ризики передбачені ч. 1 ст. 177 КПК України, не зменшились та продовжують існувати. Просив суд врахувати, що підозрюваний ОСОБА_4 раніше судимий і судимість не знята та не погашена. Клопотання підтримав та просив клопотання задовольнити. Крім того зазначив, що попередній визначений розмір застави є обґрунтованим.

Захисник підозрюваного ОСОБА_4 - адвокат ОСОБА_5 в судовому засіданні долучив до матеріалів клопотання письмове заперечення із додатками, та зазначив, що клопотання подане без будь-яких підтверд¬жуючих додатків чи доводів, зазначені ризики не об`єктивними, належним чином об`єктивно не підтверджені достатніми та допустимими доказами, тому є упередженим, необ`єктивним та суперечливим. Вважає, що жоден із наведених в клопотанні стороною обвинувачення ризиків не знайшов свого об`єктивного підтвердження. З часу затримання ОСОБА_4 утримується під вартою, проте слідчі дії з участю підзахисного ОСОБА_4 ні слідчим, ні прокурором у справі взагалі не проводились. Сторона обвинувачення не надала жодного доказу того, що є підстави сумніватись в належній поведінці ОСОБА_4 , що він нібито може незаконно впливати на учасників кримінального процесу, в тому числі заявників та свідків, знищити чи приховати речові докази, які фактично давно вже вилучені, або повинні були бути вилученими і досліджені експертами та зберігаються в сторони обвинувачення. Необгрунто¬ваними і надуманими є твердження слідчого у клопотанні про нібито необхідність допитати свідків, яким нібито відома інформація про вчинення кримінального правопорушення, та встановити місце фактичного знаходження та підстави користування іншими транспортними засобами, які ввезені на територію України під виглядом гуманітарної допомоги ОСОБА_16 , Кукулою та іншими особами.

Підозрюваний є самозайнятою особою, яка приймала активну участь в сімейному бізнесі, родина якого займається підприємницькою діяльністю, володіє майном, одружений, являється батьком малолітньої дитини, яка хворіє, бере участь в її утриманні та вихованні. Також доглядав онкохворого батька. Таким чином, клопотання сторони обвинувачення не містить переконливого обґрунтування припущень слідчого про наявність у підозрюваного наміру пере¬шкоджати ходу досудового розслідування у такий спосіб, що застосування більш м`якого запобіжного заходу буде недостатнім для запобігання ризикам, перед¬баченими ст. 177 КПК України.

На підставі наведеного просив у задоволенні клопотання відмовити, та обрати підзахисному ОСОБА_4 запобіжний захід у вигляді цілодобового домашнього арешту з забороною йому щоденно цілодобово залишати житло за адресою: АДРЕСА_1 , з покладенням обов`язку носити електронний засіб контролю. Крім того, зазначив, що визначена застава для підозрюваного та його сім`ї є непомірною.

Підозрюваний ОСОБА_4 в судовому засіданні підтримав позицію свого захисника.

Заслухавши прокурора, підозрюваного та його захисника, дослідивши матеріали клопотання, вважаю наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 183 КПК України тримання під вартою є винятковим запобіжним заходом, який застосовується виключно у разі, якщо прокурор доведе, що жоден із більш м`яких запобіжних заходів не зможе запобігти ризикам, передбаченим ст. 177 цього Кодексу, крім випадків, передбачених ч. 5 ст. 176 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 183 КПК України визначено, що запобіжний захід у вигляді тримання під вартою не може бути застосований, окрім як до раніше не судимої особи, яка підозрюється у вчиненні злочину, за який законом передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк понад п`ять років, а до раніше судимої особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину, за який законом передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк понад три роки.

Згідно з ч.2 ст.177 КПК України, підставою застосування запобіжного заходу є наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення, а також наявність ризиків, які дають підстави слідчому судді вважати, що підозрюваний може здійснювати дії, передбачені частиною першою цієї статті.

Відповідно до ч.1 ст.194 КПК України, під час розгляду клопотання про застосування запобіжного заходу слідчий суддя зобов`язаний встановити, чи доводять надані сторонами кримінального провадження докази обставини, які свідчать про: наявність обґрунтованої підозри у вчиненні підозрюваним кримінального правопорушення; наявність достатніх підстав вважати, що існує хоча б один із ризиків, передбачених статтею 177 цього Кодексу, і на які вказує слідчий, прокурор; недостатність застосування більш м`яких запобіжних заходів для запобігання ризикам, зазначеним у клопотанні.

Відповідно до ст. 197 КПК України строк тримання під вартою обчислюється з моменту взяття під варту, а якщо взяттю під варту передувало затримання підозрюваного, обвинуваченого, - з моменту затримання, а також те, що строк тримання під вартою може бути продовжений слідчим суддею в межах строку досудового розслідування в порядку, передбаченому цим Кодексом.

В той же час згідно з ст. 219 КПК України досудове розслідування повинно бути закінчено протягом двох місяців з дня повідомлення особі про підозру у вчиненні злочину, а ч. 2 даної статті зазначає про можливість продовження строку досудового розслідування.

Ст. 199 КПК України передбачено порядок продовження строку тримання під вартою, відповідно до якої, розглядаючи клопотання про продовження строків тримання під вартою слідчий суддя повинен з`ясувати конкретні причини тривалого тримання особи під вартою, чи недопущеного безпідставного тривалого розслідування, інші обставини, що свідчать про невиправдано тривале тримання під вартою, чи не з`явилися причини, що дозволяють скасувати тримання під вартою та застосувати альтернативний запобіжний захід.

Із матеріалів клопотання встановлено, що слідчим відділом Івано-Франківського РУП ГУНП в Івано-Франківській області проводиться досудове розслідування у межах кримінального провадження № 12022091010000610 від 06.05.2022, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 201-2, ч. 1 ст. 263 КК України (а.с.9).

26 серпня 2022 року о 14:50 год, ОСОБА_4 , повідомлено про підозру у вчиненні ним кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 201-2 КК України (а.с.13-18).

27 серпня 2022 року слідчим суддею Івано-Франківського міського суду застосовано щодо підозрюваного ОСОБА_4 запобіжний захід у вигляді тримання під вартою на строк до 22.10.2022 включно та визначено розмір застави в межах 600 (шестисот) розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб у сумі 1 488 600 гривень (а.с.82-91).

Постановою керівника Окружної прокуратури міста Івано-Франківська ОСОБА_15 від 17.10.2022, строк досудового розслідування у кримінальному провадження продовжено до 26.11.2022 року (а.с.94-101).

Наявні у матеріалах кримінального провадження докази у їх сукупності дають підстави слідчому судді прийти до висновку, що органи досудового розслідування обґрунтовано підозрюють ОСОБА_4 у вчиненні кримінального правопорушення передбаченого ч. 3 ст. 201-2 КК України, що підтверджується зібраними в ході досудового розслідування доказами, а саме: допитами свідків, протоколами обшуків, проведеними негласними слідчими (розшуковими) діями та іншими матеріалами кримінального провадження в їх сукупності.

Перевіряючи наявність обґрунтованої підозри ОСОБА_4 слідчий суддя виходить з того, що сукупність матеріалів судового провадження на даній стадії розслідування, є достатньою для застосування щодо підозрюваного запобіжного заходу, оскільки обґрунтованість підозри - це не акт притягнення особи до відповідальності, а сукупність даних, які переконують об`єктивного спостерігача, що особа могла бути причетною до вчинення конкретного злочину.

Така позиція випливає й із практики Європейського суду з прав людини про те, що «розумна підозра у вчиненні кримінального злочину», про яку йдеться у ст. 5 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, визначає наявність обставин або відомостей, які б переконали неупередженого спостерігача, що ця особа, можливо, вчинила злочин.

Прокурором у кримінальному провадженні надано докази, які на даній стадії досудового розслідування є достатніми для визначення поняття обґрунтованої підозри у вчиненні кримінального правопорушення, у якому підозрюється ОСОБА_4 . Однак, дослідження доказів з метою визнання їх такими, які можуть бути покладені в основу винуватості особи у вчиненні того чи іншого злочину, відноситься до стадії судового розгляду по суті, та не вирішується на стадії досудового розслідування слідчим суддею.

Разом з тим, слідчий суддя вважає, що встановлені на досудовому розслідуванні ризики, передбачені у п.п.1, 3, 5 ч. 1 ст. 177 КПК України, а саме те, що підозрюваний може переховуватися від органів досудового розслідування та/або суду; знищити або сховати будь-які речі чи документи, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення, оскільки на цей час не встановлено всіх фактів вчинення протиправних дій, які полягають у реалізації товарів гуманітарної допомоги; незаконно впливати на свідків та заявників у цьому ж кримінальному провадженні; вчинити інше кримінальне правопорушення або продовжить надалі реалізовувати товари гуманітарної допомоги, які призначені для потреб Збройних сил України, оскільки на теперішній час ОСОБА_4 не працевлаштований.

ОСОБА_4 підозрюється у вчиненні злочину, передбаченого

ч. 3 ст. 201-2 КК України, який згідно ст. 12 КК України, відноситься до категорії тяжких злочинів, а також за який передбачено покарання у виді позбавленням волі на строк від п`яти до семи років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна.

Також слідчий суддя враховує, що підозрюваний ОСОБА_4 притягався до кримінальної відповідальності за ч. 4 ст. 187, ч. 2 ст. 115 КК України, був засуджений, судимість не погашена.

Таким чином, доводи захисту не дають достатніх підстав слідчому судді для застосування підозрюваному іншого запобіжного заходу ніж тримання під вартою, і є недостатніми для гарантування належної поведінки підозрюваного та не свідчать про відсутність вказаних ризиків з огляду на конкретні обставини справи. Тому вважаю, що клопотання слід задовольнити, продовжити строк тримання під вартою підозрюваного ОСОБА_4 в межах строків досудового розслідування, тобто до 25 листопада 2022 року включно.

Як зазначалося, слідчим суддею Івано-Франківського міського суду ОСОБА_4 обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою з визначенням застави 1488600 гривень, яку за останнього не внесено.

За змістом ч. 4 ст.182 КПК України, розмір застави повинен достатньою мірою гарантувати виконання підозрюваним покладених на нього обов`язків, та не може бути завідомо непомірним для нього.

Слідчий суддя зазначає, що за час перебування підозрюваного під вартою а ні ним, чи іншими особами, не було внесено визначену заставу, що може свідчити про непомірність суми застави для підозрюваного. Вважаю, що визначену підозрюваному заставу у розмірі - 1488600 гривень, слід зменшити до 400 прожиткових мінімумів для працездатних осіб в сумі 1040000 (один мільйон сорок тисяч) гривень, що буде більш помірним для підозрюваного, та водночас буде гарантувати виконання підозрюваним покладених на нього обов`язків.

Керуючись ст.ст. 29, 55, 62, 63, 129 Конституції України, ст.ст. 176-178, 182-183, 193, 194, 196, 197, 199, 205, 219, 309, 376, 395 КПК України, -

П О С Т А Н О В И В:

Клопотання задовольнити.

Продовжити обраний відносно підозрюваного ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, в межах строку досудового розслідування до 25 листопада 2022 року включно.

Тримання під вартою підозрюваного ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , здійснювати в Івано-Франківській установі виконання покарань № 12.

Ухвала підлягає до негайного виконання після її оголошення, про прийняте рішення повідомити заінтересованих осіб.

Розмір застави визначити в межах 400 (чотириста) розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб в сумі 1040000 (один мільйон сорок тисяч) гривень, яка може бути внесена, як самим підозрюваним, так і іншою фізичною або юридичною особою (заставодавцем) на депозитний рахунок Івано-Франківського міського суду (одержувач: ТУ ДСА України в Івано-Франківській області, код: 26289647, банк: ДКСУ України, м. Київ, МФО: 820172, р/р: UA158 201 720 355 259 002 000 002 265).

Підозрюваний або заставодавець мають право у будь-який момент внести заставу в розмірі, визначеному в ухвалі про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, протягом дії ухвали.

У разі внесення застави покласти на підозрюваного ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на строк до 25 листопада 2022 року включно, наступні обов`язки:

1) прибувати до визначеної службової особи слідчого, прокурора або суду, із визначеною періодичністю;

2) не відлучатися із населеного пункту, в якому він зареєстрований, проживає чи перебуває, без дозволу слідчого, прокурора або суду;

3) повідомляти слідчого, прокурора чи суд про зміну свого місця проживання або місця роботи;

4) утримуватись від спілкування з іншим підозрюваним та свідками у кримінальному провадженні;

5) здати на зберігання до відповідних органів державної влади свій паспорт для виїзду за кордон.

Роз`яснити підозрюваному, що у разі внесення застави у визначеному у даній ухвалі розмірі, оригінал документу із відміткою банку, який підтверджує внесення на депозитний рахунок Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області коштів має бути наданий уповноваженій службовій особі місця ув`язнення. Після отримання та перевірки документа, що підтверджує внесення застави, уповноважена службова особа місця ув`язнення має негайно здійснити розпорядження про звільнення з-під варти та повідомити усно і письмово слідчого, прокурора та слідчого суддю Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області.

У разі внесення застави та з моменту звільнення з-під варти підозрюваний вважається таким, до якого застосовано запобіжний захід у виді застави.

Ухвала підлягає до негайного виконання після її оголошення, про прийняте рішення повідомити заінтересованих осіб.

Контроль за виконанням ухвали покласти на прокурора окружної прокуратури м. Івано-Франківська ОСОБА_3 .

Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Івано-Франківського апеляційного суду протягом 5 днів з дня її оголошення.

Повний текст ухвали виготовлено та підписано 20.10.2022 р.

Слідчий суддя ОСОБА_17

СудІвано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення19.10.2022
Оприлюднено24.01.2023
Номер документу106854647
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про продовження строків тримання під вартою

Судовий реєстр по справі —344/12988/22

Ухвала від 31.10.2022

Кримінальне

Івано-Франківський апеляційний суд

Повзло В. В.

Ухвала від 31.10.2022

Кримінальне

Івано-Франківський апеляційний суд

Повзло В. В.

Ухвала від 19.10.2022

Кримінальне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Атаманюк Б. М.

Ухвала від 19.10.2022

Кримінальне

Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

Атаманюк Б. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні