Постанова
від 20.10.2022 по справі 274/4169/21
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

УКРАЇНА

Житомирський апеляційнийсуд

Справа №274/4169/21 Головуючий у 1-й інст. Большакова Т. Б.

Категорія 32 Доповідач Трояновська Г. С.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 жовтня 2022 року Житомирський апеляційний суд у складі:

головуючогоТрояновської Г.С.

суддівМиніч Т.І., Павицької Т. М.,

за участю секретаря судового засіданняНестерчук М.Д.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі в режимі відеоконференції цивільну справу №274/4169/21за позовом Семенівської сільської ради Бердичівського району Житомирської області до ОСОБА_1 , третя особа Фермерське господарство «Агросолід Груп» про внесення змін до договору оренди землі,

за апеляційною скаргою Фермерського господарства «Агросолід Груп» на рішення Бердичівського міськрайонного суду Житомирської області від 19 липня 2022 року, ухвалене під головуванням судді Большакової Т.Б. в м. Бердичеві,

в с т а н о в и в :

Учервні 2021 рокуСеменівська сільська рада Бердичівського району Житомирської області звернулася до суду з позовом, у якому просила внести зміни до договору оренди землі №561/06 від 26 травня 2015 року, який укладений між Головним управлінням Держземагенства у Житомирської області та відповідачем щодо земельної ділянки загальною площею 361, 4334 га, кадастровий номер 1820880900:16:000:0005, а саме:

-2.1 Замінити орендодавця -Головне управління Держземагенства у Житомирській області (код ЄДРПОУ 38329757), в особі Голови комісії з реорганізації Головного управління Держземагенства у Житомирській області Михальця Володимира Миколайовича, що діє на підставі Положення про Головне управління Держземагенства у Житомирській області, затвердженого Наказом Держземагенства України від 13.07.2012 №330 (зі змінами затвердженими Наказом Держземагенства України від 01.03.2013 №78) на нового орендодавця - Семенівську сільську раду Бердичівського району Житомирської області (код ЄДРПОУ 04345463), в особі сільського голови Семенюк Наталії Володимирівни, що діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Регламенту сільської ради, юридична адреса: вул. Героїв Майдану,4, с. Семенівка, Бердичівський район, Житомирська область.

-2.2 В розділі «2. Об`єкт оренди»: пункт 2.4 викласти у новій редакції: «2.4 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1820880900:16:000:0005 становить 11 002 452,40 грн (одинадцять мільйонів дві тисячі чотириста п`ятдесят дві грн. 40 коп.), відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка щороку підлягає індексації на офіційно повідомлений коефіцієнт індексації за поточний рік».

-2.3 В розділі «4. Орендна плата»: - пункт 4.1 викласти у новій редакції: «4.1 Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в розмірі 4 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 440 098,10 грн (чотириста сорок тисяч дев`яносто вісім грн. 10 коп.) за 1 рік»; - пункт 4.3 викласти в новій редакції: «4.3 Орендна плата вноситься до місцевого бюджету (отримувач: ГУК у Жит.обл/ТГ с. Семенівка 18010900, код ЄДРПОУ отримувача 37976485, банк отримувача: Казначейство України (ел. адм.. подат.), номер рахунку UA228999980334159815000006717) орендарем рівними частками за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, відповідно до Податкового кодексу України».

-судові витрати в сумі 2270грн. стягнути з відповідача на користь позивача.

В обгрунтування позовних вимог зазначено, що земельна ділянка, кадастровий номер 1820880900:16:000:0005, площа 361,4334 га перебуває у комунальній власності Семенівської сільської ради. 26.05.2015 між Головним управлінням Держземагенства у Житомирській області та відповідачем укладено договір оренди землі №561/06. За умовами якого ОСОБА_1 передано в оренду земельну ділянку, кадастровий номер 1820880900:16:000:0005, загальною площею 361,4334 га. Згідно витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1820880900:16:000:0005, площею 361,4334 га від 25.01.2019, від 16.02.2021, сформований державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 11 002 452, 40 грн, на підставі якої має обчислюватися орендна плата за користування зазначеною земельною ділянкою. Однак, невнесення змін до договору оренди землі в частині орендної плати, у зв`язку зі зміною нормативної грошової оцінки призводить до ненадходження значної суми коштів до бюджету Семенівської сільської ради (зокрема за період 2019-2021 роки), а тому у зв`язку з цим, Семенівською сільської радою неодноразово направлялися ОСОБА_1 листи за №49 від 14.02.2020, №64 від 14.02.2019, №382 від 01.04.2021 з пропозиціями внести зміни до діючого договору оренди земельної ділянки шляхом укладення додаткової угоди щодо розміру орендної плати, які відповідачем залишені без відповіді та належного реагування.

Позивач вказав, що на теперішній час зазначена земельна ділянка передана орендарем у суборенду Фермерському господарству «Агросоліт Груп», код. ЄДРПОУ 40084175.

Оскільки несплата відповідачем орендної плати, яка передбачена законодавством за користування комунальним майном, є порушенням інтересів держави щодо забезпечення фінансової підтримки місцевого самоврядування, Семенівська сільська рада просила задовольнити позов в повному обсязі.

Рішенням Бердичівського міськрайонного суду Житомирської області від 19 липня 2022 року позовні вимоги Семенівської сільської ради Бердичівського району Житомирської області задоволено. Внесено зміни до договору оренди землі №561/06 від 26.05.2015, який укладений між Головним управлінням Держземагенства у Житомирської області та ОСОБА_1 щодо земельної ділянки площею 361,4334 га, кадастровий номер 1820880900:16:000:0005, а саме вирішено:

-2.1 Замінити орендодавця Головне управління Держземагенства у Житомирській області (код ЄДРПОУ 38329757), в особі Голови комісії з реорганізації Головного управління Держземагенства у Житомирській області Михальця Володимира Миколайовича, що діє на підставі Положення про Головне управління Держземагенства у Житомирській області, затвердженого Наказом Держземагенства України від 13.07.2012 №330 (зі змінами затвердженими Наказом Держземагенства України від 01.03.2013 №78) на нового орендодавця Семенівську сільську раду Бердичівського району Житомирської області (код ЄДРПОУ 04345463), в особі сільського голови Семенюк Наталії Володимирівни, що діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Регламенту сільської ради, юридична адреса: вул. Героїв Майдану,4, с. Семенівка, Бердичівський район, Житомирська область.

-2.2 В розділі «2. Об`єкт оренди»: пункт 2.4 викласти у новій редакції: «2.4 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1820880900:16:000:0005 становить 11 002 452,40 грн (одинадцять мільйонів дві тисячі чотириста п`ятдесят дві грн. 40 коп.), відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка щороку підлягає індексації на офіційно повідомлений коефіцієнт індексації за поточний рік».

-2.3 В розділі «4. Орендна плата»: пункт 4.1 викласти у новій редакції: «4.1 Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в розмірі 4 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 440 098,10 грн (чотириста сорок тисяч дев`яносто вісім грн. 10 коп.) за 1 рік»; - пункт 4.3 викласти в новій редакції: «4.3 Орендна плата вноситься до місцевого бюджету (отримувач: ГУК у Жит.обл/ТГ с. Семенівка 18010900, код ЄДРПОУ отримувача 37976485, банк отримувача: Казначейство України (ел. адм.. подат.), номер рахунку UA228999980334159815000006717) орендарем рівними частками за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, відповідно до Податкового кодексу України».

Стягнуто з ОСОБА_1 на користь Семенівської сільської ради Бердичівського району Житомирської області судовий збір у розмірі 2270,00 грн.

Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції ФГ «Агросолід Груп» подало апеляційну скаргу, у якій просить рішення суду скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

На обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначає, що оскаржуване рішення є незаконним, необґрунтованим та таким, що ухвалене із неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права. Вказує, що судом першої інстанції не звернуто уваги на той факт, що проведенню нормативної грошової оцінки має передувати легітимно прийняте рішення відповідної сільської, селищної, міської ради про необхідність перегляду нормативно грошової оцінки, з підстав, які відповідають вимогам закону та засадам розумності. Зазначає, що позивачем не було доведено обставин, які стали підставою для прийняття нової нормативної грошової оцінки та чи є витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку легітимним, виданим уповноваженим органом відповідно до належним чином затвердженої та введеної в дію технічної документації стосовно земельної ділянки, котра є об`єктом оренди та суборенди. Вказує, що судом першої інстанції не було дослідженого походження витягу наданого в якості доказу Семенівською сільською радою та не надано правової оцінки даному доказу, не встановлено чи є такий доказ допустимим на підтвердження обставин та вимог заявлених позивачем. Відтак, вважає, що вимога про внесення змін до Розділу «2. Об`єкт оренди» є необґрунтованою.

Вважає, що оскільки розмір орендної плати розраховується на основі нормативної грошової оцінки, а законність наданого позивачем витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не доведена та не підкріплена жодним доказом на підтвердження правомірності застосування такого витягу й зміни на його основі розміру орендної плати, тому вимога про внесення змін до пункту договору стосовно розміру орендної плати також є необґрунтованою.

Вказує, що на офіційному сайті Семенівської сільської ради не опубліковано жодних проектів рішень про внесення змін до договору оренди землі щодо спірної земельної ділянки. Крім того, зазначає, що договором оренди не передбачено зміни його умов зі зміною власника земельної ділянки. Враховуючи наведене, вважає, що позов не підлягав до задоволення.

У відзиві на апеляційну скаргу Семенівська сільська рада Бердичівського району Житомирської області просить рішення суду першої інстанції залишити без змін, а апеляційну скаргу ФГ «Агросолід Груп» залишити без задоволення. Зазначає, що доводи скаржника є надуманими та безпідставними. Вказує, що витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 1820880900:16:000:0005, загальною площею 361,4334 га від 25.01.2019 та від 16.02.2021, сформованих державним кадастровим реєстратором ГУ Держгеокадастру у Житомирській області, згідно яких нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 11002452, 40 грн є належними та достатніми доказами, що підтверджують зміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки з 01 січня 2019 року. Зазначає, що наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 16 листопада 2018 року №552, яким затверджено технічну документацію із загальнонаціональної нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення є обов`язковим до виконання сторонами договору оренди землі від 26 травня 2015 року №563/06. Вказує, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати , а її зміна є безумовною підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін договору оренди земель комунальної власності про можливість такої зміни. Наголошує, що підставою для перегляду розміру (ставки) орендної плати має бути саме законодавча зміна розміру земельного податку, а не рішення органів місцевого самоврядування.

Розглянувши справу в межах, визначених ст. 367 ЦПК України, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 26.05.2015 між Головним управлінням Держземагенства у Житомирській області та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки № 561/06, за умовами якого відповідач отримав в оренду земельну ділянку кадастровий номер 1820880900:16:000:0005 загальною площею 361,4334 га на строк 49 років.

Із Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта, сформованої станом на 17.05.2021 вбачається, що земельну ділянку кадастровий номер 1820880900:16:000:0005 загальною площею 361,4334 га, передано відповідачем у суборенду Фермерському господарству «Агросолід Груп».

Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності сформованого 21.12.2018 земельна ділянка, кадастровий номер 1820880900:16:000:0005 загальною площею 361,4334 га перебуває у комунальній власності Семенівської сільської ради, код ЄДРПОУ 04345463.

У пункті 2.4 договору оренди землі №561/06 від 26.05.2015 визначено нормативну грошову оцінку земельної ділянки у розмірі 1268554 грн.

Пунктами 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 12.1 цього договору встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі до місцевого бюджету в розмірі 4% від грошової оцінки земельної ділянки, у сумі 50742,16 грн на рік.

Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, затвердженим Кабінетом Міністрів України, нормами, що заповнюється під час укладання або зміни договору оренди чи продовження його дії.

Розмір орендної плати переглядається щорічно у разі зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки; зміни розміру ставки орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності; в інших випадках, передбачених законом.

Зміна умов договору здійснюється в письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується в судовому порядку.

Невід`ємними частинами договору є: акт приймання-передачі об`єкта оренди; план або схема земельної ділянки; кадастровий план земельної ділянки з відображень обмежень (обтяжень) використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); розрахунок розміру орендної плати, проект відведення земельної ділянки у випадках, передбачених законом.

Згідно витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 1820880900:16:000:0005 загальною площею 361,4334 га від 25.01.2019 та від 16.02.2021, сформованих державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 11002452,40 грн.

Листами Семенівської сільської ради за №49 від 14.02.2020, №64 від 14.02.2020 з пропозиціями внести зміни до діючого договору оренди земельної ділянки шляхом укладення додаткової угоди щодо розміру орендної плати.

Листом Семенівської сільської ради №382 від 01.04.2021 ОСОБА_1 було направлено пропозицію терміново укласти додаткову угоду №1 від 30.03.2021 до договору оренди землі №561/06 від 26.05.2015 та надано при цьому три примірники проекту додаткової угоди №1 від 30.03.2021 до договору оренди землі №561/06 від 26.05.2015 для підписання. Однак додаткова угода №1 відповідачем не підписана та не повернута позивачу, а також не надано відповідь на лист Семенівської сільської ради за №382 від 01.04.2021.

Судом встановлено, що додаткова угода №1 ОСОБА_1 не підписана та не повернута, а також не надано відповіді на листи Семенівської сільської ради за №64 від 14.02.2019, №49 від 14.02.2020 та №382 від 01.04.2021.

Виходячи із наведеного судом встановлено, що досягнення згоди між сторонами не відбулося.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, враховуючи, що сторонами не досягнуто згоди у позасудовому порядку, дійшов висновку, що позовні вимоги про внесення змін в умови договору оренди землі є обґрунтованими.

Колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції, з огляду на таке.

Розглядаючи справу, суд першої інстанції правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального права.

Так, відповідно до положень статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення, прийняті органом місцевого самоврядування, є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Згідно із пунктом 34 статті 26 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

У статті 627 ЦК України закріплено принцип свободи договору та визначено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Частиною першою статті 628 ЦК України визначено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до статті 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Частиною 1 статті 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частини 1 та 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі").

За змістом частин першої, другої, четвертої статті 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: 1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; 2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; 3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; 4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Зміна договору у зв`язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.

За змістом пункту 3 частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Таким чином, з урахуванням положень статті 632 ЦК України, статті 288 Податкового кодексу України і статей 15, 21 Закону України "Про оренду землі" нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Вирішуючи спір, суд першої інстанції відповідно до положень ч.4 ст. 263 ЦПК України, правильно врахував висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду від 13.06.2019 у справі №910/11764/17, №908/4582/15 від 20.11.2018 та постановах Верховного Суду України №3-34гс13 (справа №5009/3430/12) від 03.12.2013, №3-481гс15 (справа №922/3871/14) від 07.10.2015, № 3-476гс15 (справа №922/583/14) від 02.03.2016, №6-325цс16 від 18.05.2016.

За змістом пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України і частини 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов`язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 Податкового кодексу України.

Частиною 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

За змістом статті 23 названого Закону технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Із матеріалів справи вбачається, що рішенням Бердичівської районної ради Житомирської області №419 від 22.05.2015 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, які надаються в оренду гр. ОСОБА_1 . Вирішено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 1 268554 грн.

Судом першої інстанції встановлено, що відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1820880900:16:000:0005, загальною площею 361,4334 га від 25.01.2019 та від 16.02.2021, сформованих державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, становить 11002452,40 грн.

Відповідно до частини 2 статті 632 Цивільного кодексу України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Виходячи зі змісту статей 632, 651 Цивільного кодексу України та статті 30 Закону України "Про оренду землі" суд першої інстанції дійшов обгрунтованого висновку про те, що за загальним правилом зміна умов договору здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди такий договір може бути змінений за рішенням суду лише у випадках, встановлених умовами договору або в силу закону.

При визначенні розміру орендної плати, у випадку передачі в оренду земель комунальної власності, має враховуватися нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства, а річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території, однак і не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.

У пункті 4.4 договору оренди землі від 26 травня 2015 року сторони визначили, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: у разі зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки; зміни розміру ставки орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до пункту 12.1 договору оренди землі зміна умов договору здійснюється в письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується в судовому порядку.

З огляду на те, що за змістом пункту 288.5 статті 288 ПК України та статті 21 Закону «Про оренду землі» орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то з урахуванням умов договору оренди, укладеного сторонами спору, підставою для перегляду розміру (ставки) орендної плати має бути саме законодавча зміна граничного (мінімального чи максимального) розміру такої плати або зміна розміру земельного податку, а не рішення органів місцевого самоврядування.

До переліку повноважень селищних рад у галузі земельних відносин, визначеного у статті 12 ЗК України, не належить законодавче встановлення або зміна граничного (мінімального та максимального) розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, оскільки такі повноваження з огляду на положення статті 288 ПК України належать Верховній Раді України - єдиному органу законодавчої влади в Україні.

Тобто орган місцевого самоврядування має діяти відповідно до закону при вирішенні питань регулювання земельних відносин, у тому числі і щодо встановлення ставки земельного податку, мінімальний та максимальний розмір якого встановлюється у ПК України. А порядок зміни умов договору врегульовано як у законах України, так і в конкретному договорі, укладеному між сторонами спору.

Рішення органу місцевого самоврядування, у даному випадку Семенівської сільської ради, не може вважатися законодавчою підставою для внесення змін до договору оренди землі в частині зміни розміру (ставки) орендної плати, оскільки орган місцевого самоврядування не наділений повноваженнями встановлювати граничні (мінімальний та максимальний) розмір орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, бо такі ставки встановлюються, з урахуванням правової природи орендної плати як загальнодержавного податку, у ПК України.

Такі рішення сільської ради можуть бути підставою для внесення змін до договору оренди землі, якщо сторони договору оренди безпосередньо в самому договорі передбачили таку підставу для зміни розміру орендної плати, що узгоджується з принципом свободи договору.

Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, в постановах Верховного Суду від 21 листопада 2018 року у справі № 911/3627/17, від 19 лютого 2019 року у справі № 910/21590/17, від 13 червня 2019 року у справі № 910/11764/17, від 20 листопада 2019 року у справі № 916/2769/18, від 16 січня 2020 року у справі № 904/1912/19, від 04 лютого 2020 року у справі № 922/378/19.

При цьому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.

В частинах першій та другій статті 20 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (частини перша - третя статті 23 Закону України «Про оцінку земель»).

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 23 травня 2018 року в справі№629/4628/16-ц дійшла висновку, що обов`язковими для визначення орендної плати є відомості у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, про що також наголошено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13 лютого 2019 року у справі № 320/5877/17.

Таким чином, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, який сформований в режимі "реального часу", тобто на час звернення заявника, за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі актуальних відомостей про земельну ділянку, внесених до Державного земельного кадастру, є належним та допустимим доказом, що підтверджує дані про нормативну грошову оцінку землі. Аналогічна позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 16 березня 2021 рокуу справі № 924/730/20.

Отже, витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 1820880900:16:000:0005, загальною площею 361,4334 га від 25.01.2019 та від 16.02.2021, сформованих державним кадастровим реєстратором Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, згідно яких нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 11002 452,40 грн. є належними доказами, що підтверджують зміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки з 01 січня 2019 року.

Нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради.

Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України (частина п`ята статті 201 Земельного Кодексу України).

Витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Він складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.

Встановивши, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати і рішення про зміну нормативної грошової оцінки є обов`язковим, суд першої інстанції дійшов обгрунтованого висновку щодо наявності підстав для внесення змін до договору оренди земельної ділянки №563/06 від 26 травня 2015 року, врахувавши правові висновки, викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09 листопада 2021 року у справі №635/4233/19 (провадження №14-139цс20).

Згідно з ст. 375 ЦПК України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

У даному випадку, суд першої інстанції виходячи з встановлених конкретних обставин справи, дослідивши всебічно, повно, безпосередньо та об`єктивно наявні у справі докази, оцінивши їх належність, допустимість, достовірність, достатність і взаємний зв`язок у їх сукупності, з`ясувавши усі обставини справи, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, з урахуванням того, що відповідно до ст. 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою захисту порушених або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичної особи, дійшов правильного висновку, про наявність підстав для задоволення позовних вимог та ухвалив обґрунтоване рішення, яке відповідає вимогам закону.

Доводи, наведені в апеляційній скарзі зводяться до переоцінки доказів і незгоди з висновками суду першої інстанції, яким у досить повному обсязі з`ясовані права та обов`язки сторін, обставини справи, доводи сторін перевірені і їм дана належна оцінка, а тому повторного аргументування на спростування доводів апеляційної скарги не потребують. Порушень норм процесуального права, неправильного застосування норм матеріального права, які є обов`язковою підставою для скасування чи зміни рішення - не встановлено, а тому апеляційний суд приходить до висновку, що рішення суду відповідає вимогам ст. 263, 264 ЦПК України і підлягає залишенню без змін.

Оскільки апеляційна скарга залишається без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін, то розподіл судових витрат у вигляді сплаченого судового збору за подання апеляційної скарги відповідно до вимог статей 141, 382 ЦПК України не проводиться.

Керуючись статтями 259, 268, 367, 368, 374, 375, 381-384 ЦПК України, апеляційний суд,

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу Фермерського господарства «Агросолід Груп» залишити без задоволення.

Рішення Бердичівського міськрайонного суду Житомирської області від 19 липня 2022 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Дата складення повного судового рішення 21 жовтня 2022 року.

Головуючий Судді

СудЖитомирський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення20.10.2022
Оприлюднено24.10.2022
Номер документу106877435
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них оренди

Судовий реєстр по справі —274/4169/21

Постанова від 20.10.2022

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Трояновська Г. С.

Постанова від 20.10.2022

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Трояновська Г. С.

Ухвала від 18.10.2022

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Трояновська Г. С.

Ухвала від 08.09.2022

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Трояновська Г. С.

Ухвала від 07.09.2022

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Трояновська Г. С.

Ухвала від 21.08.2022

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Трояновська Г. С.

Рішення від 18.07.2022

Цивільне

Бердичівський міськрайонний суд Житомирської області

Большакова Т. Б.

Ухвала від 30.05.2022

Цивільне

Бердичівський міськрайонний суд Житомирської області

Большакова Т. Б.

Ухвала від 07.12.2021

Цивільне

Бердичівський міськрайонний суд Житомирської області

Большакова Т. Б.

Ухвала від 14.09.2021

Цивільне

Бердичівський міськрайонний суд Житомирської області

Большакова Т. Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні