ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06.10.2022 року м.Дніпро Справа № 912/2143/21
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя: Чус О.В. (доповідача),
судді: Кощеєв І.М., Орєшкіна Е.В.
секретар судового засідання Манець О.В.
За участю представники сторін:
Прокурор: Карюк Д.О. (в залі суду)
від відповідача: Руденко С.Л. (поза межами суду директор); Шведов С.П. (поза межами суду адвокат)
розглянувши в у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Інформаційно-торговий дім-ЛС" на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 02.12.2021 у справі № 912/2143/21
за позовом Керівника Кропивницької окружної прокуратури, м. Кропивницький в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, Первозванівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, Кіровоградська область, Кропивницький район, с. Первозванівка
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інформаційно-торговий дім-ЛС",
м. Кропивницький
про стягнення 730 067,64 грн.
ВСТАНОВИВ:
До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Керівника Кропивницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Первозванівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інформаційно-торговий дім-ЛС" про стягнення безпідставно збережених коштів орендної плати в розмірі 730 067,64 грн за використання земельної ділянки з кадастровим номером 3522586602:52:000:0001 площею 8707,08 кв.м. (вул. Шахтарська, 5, с. Неопалимівка, Первозванівської сільської ради) за відсутності правовстановлюючих документів, з покладанням на відповідача витрат по сплаті судового збору.
Обґрунтовуючи свої вимоги, прокурор посилається на те, що відповідач у період з 14.07.2015 по теперішній час використовував земельну ділянку площею 8 707,08 га, розташовану за адресою: вул. Шахтарська, 5, с. Неопалимівка, Первозванівської сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області без достатніх правових підстав і не сплачував за користування плату за землю у встановленому законодавчими актами розмірі, внаслідок чого зберіг за рахунок Первозванівської сільської ради, як власника вказаної земельної ділянки, майно - грошові кошти у розмірі орендної плати, які просить, на підставі статей 1212-1214 Цивільного кодексу України, стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Інформаційно-торговий дім-ЛС" як безпідставно збережені кошти в загальному розмірі 730 067,64 грн.
Рішенням Господарського суду Кіровоградської області від 02.12.2021 у справі №912/2143/21 позовні вимоги задоволено у повному обсязі. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Інформаційно-торговий дім-ЛС" на користь Первозванівської сільської ради безпідставно збережені кошти орендної плати в розмірі 730 067,64 грн за використання земельної ділянки з кадастровим номером 3522586602:52:000:0001 площею 8 707,08 кв.м. (вул. Шахтарська, 5, с. Неопалимівка, Первозванівської сльської ради) за відсутності правовстановлюючих документів. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Інформаційно-торговий дім-ЛС" на користь Кіровоградської обласної прокуратури судовий збір у розмірі 10 951,01 грн.
Не погодившись із зазначеним рішенням суду, до Центрального апеляційного господарського суду через підсистему "Електронний суд" з апеляційною скаргою звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Інформаційно-торговий дім-ЛС", в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, нез`ясування обставин справи, з неправильною оцінкою доказів у ній, просить скасувати оскаржуване рішення суду, ухвалити нове, яким в задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
В обґрунтування своєї скарги апелянт, зокрема, посилається на те, що місцевий господарський суд встановив, що 14.04.2006 у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис за реєстраційним номером 11, що свідчить про реєстрацію у Кіровоградському районному відділі КРФ ДП «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України» договору оренди землі, укладеного Кіровоградською районною державною адміністрацією - орендодавцем із спільним українсько-американським підприємством «Промагроінвест» - орендарем. Такий договір укладено терміном на 10 років з дати державної реєстрації для розміщення на земельній ділянці загальною площею 8 707,08 кв. м. із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, що перебувають у державній власності на території Первозванівської сільської ради Кіровоградського району, бази паливно-мастильних матеріалів. Орендна плата визначена у розмірі 10% від грошової оцінки земельної ділянки на рік. Кадастровий номер земельної ділянки 3522586602:52:000:0001. Отже, названий договір діє до 14.04.2016. Згідно із розрахунком нормативно-грошової оцінки земельної ділянки станом на 01.01.2006 нормативно-грошова оцінка становить 28 652,91 грн.
19.07.2012 спільне українсько-американське підприємство «Промагроінвест» - продавець та товариство з обмеженою відповідальністю «Інформаційно-торговий дім- ЛС» - покупець уклали договір купівлі-продажу комплексу будівель, розташованих на земельній ділянці, щодо якої укладений вищеназваний договір оренди землі від 14.04.2006.
Таким чином, скаржник вважає, що право користування земельною ділянкою із кадастровим номером 3522586602:52:000:0001, на якій розташований об`єкт нерухомості по вул. Шахтарській, 5, в с. Неопалимівка (Первозванівської сільради) Кіровоградського району (Кропивницького району) Кіровоградської області, після його відчуження 19.07.2012, автоматично перейшло до товариства з обмеженою відповідальністю «Інформаційно-торговий дім-ЛС» за договором оренди землі від 14.04.2006.
Норми Закону, діючого на час переходу права користування земельною ділянкою до нового власника об`єкта нерухомості, за договором оренди землі, укладеного попереднім власником нерухомого майна із власником (уповноваженим ним органом) землі, не встановлювали обов`язкові дії по внесенню змін до договору оренди землі стосовно нового орендаря земельної ділянки і, відповідно, державної реєстрації права оренди.
Господарським судом Кіровоградської області не надавалась оцінка тієї обставини, що Порядок Державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127, який встановлював правила реєстрації прав на нерухоме майно, у тому числі на земельну ділянку, діяв з 01.01.2016 р., а отже не міг встановлювати дії, яких обов`язково мав би дотримуватись відповідач, який придбав нерухомість у 2012 році. У рішенні лише констатовано: «У той же час, відомості про реєстрацію права користування земельною ділянкою з кадастровим номером 3522586602:52:000:0001, площею 8 707,08 кв. м за адресою: вул. Шахтарська, 5, с. Неопалимівка, Первозванівської сільської ради, під вказаним об`єктом нерухомості в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутні». Тобто, суд не вказав у рішенні, яка особа, і в якій спосіб зобов`язана була внести в державний реєстр речових прав на нерухоме майно відомості про реєстрацію права користування товариством з обмеженою відповідальністю «Інформаційно-торговий дім-ЛС» земельною ділянкою за договором оренди від 14.04.2006.
У відзиві на позов товариство з обмеженою відповідальністю «Інформаційно-торговий дім-ЛС» зазначало, що відповідно до підп. 288.1, 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки;
органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни;
форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики;
розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Податковий кодекс України прямо вказує на осіб, які зобов`язані надавати органу, контролюючому надходження обов`язкових платежів за земельні ділянки, відповідні дані. І таким органом суб`єкт господарювання, який придбав нерухоме майно, розташоване на земельній ділянці, не є.
Відповідач звертав увагу господарського суду першої інстанції на ту обставину, що згідно інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, наданої Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру на запити від 06.06.2019, 01.06.2021, 21.07.2021, в ньому зареєстровано право оренди 0,8707 га земельної ділянки розташованої по вул. Шахтарська в с. Неопалимівка Кіровоградського району Кіровоградської області після зміни найменувань села та району зміни до кадастру також не внесені) спільного українсько-американського підприємства «Промагроінвест». Однак, у суду не виникло питань при вирішенні спору щодо причин та підстав, за яких інформація не змінена, та осіб, обов`язком яких було внесення таких змін.
Будь-які дані стосовно товариства з обмеженою відповідальністю «Інформаційно- торговий дім-ЛС» як орендаря земельної ділянки із кадастровим номером 3522586602:52:000:0001 органами, відповідно до Податкового кодексу України, до податкової служби не подавались, тому відповідно вона й не має даних про іншого, ніж спільне українське-американське підприємство «Промагроінвест» (перейменованого у товариство з обмеженою відповідальністю «Промагроінвест Експо») платника.
Таким обставинам місцевий господарський суд не надав належної оцінки, не встановив та необґрунтовано і безпідставно при визначенні розміру збитків ради не врахував грошових надходжень за користування земельною ділянкою в бюджет Первозванівської сільської ради по платежам, що контролює ГУ ДПС у Кіровоградській області по Кіровоградському району від особи, яка за даними Державного земельного кадастру є орендарем земельної ділянки із кадастровим номером 3522586602:52:000:0001.
Те, що суми, як орендна плата за земельну ділянку надходили до бюджету Первозванівської сільської ради підтверджується доказами, зокрема даними фіскальної служби, яка, зокрема, підтвердила факт відсутності заборгованості. Однак, правові підстави, за яких такі докази не враховані судом, зокрема не зменшена сума стягнення, у судовому рішенні відсутні.
Відповідач вважає, що господарський суд першої інстанції неналежно надав оцінку правовідносинам з користування земельною ділянкою та розрахунків за це.
Строк дії договору оренди - до 14.04.2016.
Згідно з частиною шостою ст. 33 Закону України «Про оренду землі» у редакції чинній на час закінчення строку, на який був укладений договір оренди землі, зареєстрований у Кіровоградському районному відділі КРФ ДП «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України» 14.04.2006 року за №11, у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.
Для «автоматичного поновлення договору» потрібна мовчазна згода сторін та наявність (виконання) двох умов, а саме: 1) орендар продовжує користуватись орендованою ним земельною ділянкою; 2) орендодавець не заперечує проти такого користування (протягом місяця з дня закінчення строку дії договору від орендодавця не надійшло заперечень проти поновлення договору).
При цьому, Верховний Суд неодноразово вказував на те, що частина шоста статті 33 Закону України «Про оренду землі» не передбачає звернення орендаря до орендодавця, а переговори сторін щодо зміни істотних умов не проводяться (постанова від 21.02.2018 р. у справі №908/1164/17, постанова від 21.02.2018 р. у справі №917/772/17).
Таким чином, «автоматичне поновлення договору» відбувається в силу мовчазної згоди сторін, коли сторони, по суті, не вчиняють жодних активних дій, тобто діють пасивно.
Така позиція суду як органу державної влади була обов`язковою для врахування всіма суб`єктами земельних правовідносин і відповідач мав повне право вважати, що договір оренди землі, розташований під об`єктами нерухомості придбаними ним, діє на новий термін.
У рішенні від 02.12.2021 господарський суд послався на висновки, викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду вже у 2018, однак не зазначив як такі висновки мали б враховувати сторони договору оренди, строк дії якого спливав у квітні 2016, ще й при тому, що спору між ними з приводу поновлення договору на новий термін не було.
Фактично відсутність спору між сторонами договору оренди землі від 14.04.2006 р. щодо продовження терміну його дії підтверджується розпорядженням голови Кіровоградської районної державної адміністрації від 22.11.2013 №363-р «Про погодження надання земельної ділянкою в оренду». Таке розпорядження видане ще до закінчення строку дії самого договору оренди землі.
14.07.2015 голова Кіровоградської обласної державної адміністрації, офіційні дані про яку як орендодавця земельної ділянки за договором оренди відсутні, видав розпорядження від 14.07.2015 №280-р «Про затвердження проекту землеустрою та надання земельної ділянки в оренду ТОВ «Інформаційно-торговий дім - ЛС» (Первозванівська сільська рада), в п. 2 якого вказав про припинення шляхом розірвання дії договору оренди, укладеного між Кіровоградською районною державною адміністрацією та спільним українсько-американським підприємством «Промагроінвест» від 14.04.2006 із віднесенням такої земельної ділянки до земель запасу Первозванівської сільської ради, а в п. З - надання земельної ділянки в оренду товариству з обмеженою відповідальністю «Інформаційно-торговий дім - ЛС» терміном на 5 років.
Докази реалізації такого розпорядження відсутні, оскільки саме по собі розпорядження не є припиненням (розірванням) договору оренди землі, укладеного на 10 років - до 04.04.2016, угода про припинення такого договору та укладання нового договору між товариством з обмеженою відповідальністю «Інформаційно- торговий дім-ЛС» як орендарем землі та Кіровоградською обласною державною адміністрацією як її орендодавцем не укладались.
У Державному земельному кадастрі станом на 21.07.2021 категорією землі із кадастровим номером 3522586602:52:000:0001 зазначена «Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення».
На думку скаржника, місцевий господарський суд формально, без дотримання принципу верховенства права, відмовив відповідачу у врахуванні його доводів щодо того, що земельною ділянкою він користується за договором оренди, який змінений лише в частині назви орендаря.
Сума, яку господарський суд Кіровоградської області стягнув з відповідача, визначена на підставі розрахунків нормативної грошової оцінки земельної ділянки, виконаних по договору №000502 від 21.04.2021 р. провідним інженером Кропивницької філії ДП «Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» на замовлення Первозванівської сільської ради.
Ні у позовній заяві, ні у рішенні по справі №912/2143/21 не наведено обґрунтування підстав правомірності застосування зазначеного розрахунку для визначення сум, які є зобов`язанням товариства з обмеженою відповідальністю «Інформаційно-торговий дім-ЛС» по орендній платі за землю.
Апелянт наполягає, що суд першої інстанції, встановив факт не укладення договору оренди землі за розпорядженням голови Кіровоградської обласної державної адміністрації від 14.07.2015 №280, зокрема й стосовно розміру орендної плати за користування земельною ділянкою - не менше 10% від її нормативної грошової оцінки, погодився із наданим заявником позову розрахунком недоотриманих доходів за фактичне користування земельної ділянкою, в формулу якого закладена відсоткова ставка орендної плати, визначена у названому розпорядженні.
У розпорядженні голови Кіровоградської обласної державної адміністрації не визначена конкретна відсоткова ставка, оскільки в ньому зазначено - не менш 10% (тобто тільки нижня межа). Крім того, в рішенні від 02.12.2021 не викладено і не доведено підстав для застосування у формулі такого розпорядження.
Позов та оскаржуване судове рішення в частині розміру суми, яка має стягуватися з відповідача, ґрунтуються на підставі витягу із технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки, наданого Кропивницькою філією ДП «Черкаський науково-дослідний та проектній інститут землеустрою» за замовленням Первозванівської сільської ради по договору від 21.04.2021 №000502.
Відповідно до визначення, яке містить ст. 1 Закону України «Про оцінку земель» в редакції станом на 21.04.2021, експертна грошова оцінка земельних ділянок - результат визначення вартості земельної ділянки та пов`язаних з нею прав оцінювачем (експертом з питань оцінки земельної ділянки) із застосуванням сукупності підходів, методів та оціночних процедур, що забезпечують збір та аналіз даних, проведення розрахунків і оформлення результатів у вигляді звіту.
Господарським судом Кіровоградської області у даній справі не досліджувались питання щодо того, чи є особа, яка складала технічну документацію та здійснювала розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки, покладені в основу судового рішення, суб`єктом, зазначеним в ст. 7, ч. З ст. 18 Закону України «Про оцінку землі», а Первозванівська сільська рада, яка укладала договір від 21.04.2021 №000502, - заінтересованою особою, про яку йдеться у ст. 15 такого Закону. Станом на 21.04.2021 вказана сільська рада не була розпорядником (орендодавцем) спірної земельної ділянки.
Також апелянт зазначає, що судом першої інстанції не досліджувалось питання прийняття сільською радою рішення про затвердження або відмову у затвердженні технічної документації; не мотивовано, правомірність прийняття розрахунку заявника за основу при визначенні розміру коштів орендної плати, що стягнені з відповідача; не ставив питання стосовно того, чи проводилась нормативна грошова оцінка землі у періоді між укладання договору оренди землі від 14.04.2006 до 2021 року.
Однак, користувач земельної ділянки із кадастровим номером 3522586602:52:000:0001 має технічну документацію з нормативної грошової оцінки, розроблену на його замовлення за договором №4040 від 06.08.2015 з ДП «Кіровоградський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» (код 00700286). Відповідно до такої технічної документації станом на 01.01.2015 року проіндексована оцінка становить 823355,00 грн. Нормативна грошова оцінка в розрахунку на 1 кв. м. - 94,56 грн/кв. м.
У випадку застосування даних такої технічної документації, розмір плати за користування земельною ділянкою відрізнявся б значно від розміру, прийнятого господарським судом Кіровоградської області за константу, і складав би 364775,83 грн.
На думку скаржника підстави для прийняття рішення у справі про стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю «Інформаційно-торговий дім-ЛС» на користь Первозванівської сільської ради 730 067,64 коп. - відсутні.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.01.2022 для розгляду апеляційної скарги визначена колегія суддів у складі: головуючий суддя Чус О.В., судді: Орєшкіна Е.В., Подобєд І.М.
Ухвалою суду від 12.01.2022 апеляційний господарський суд витребував матеріали даної справи у суду першої інстанції та відклав вирішення питань, пов`язаних з рухом апеляційної скарги, які визначені главою 1 розділу IV ГПК України, до надходження матеріалів справи.
21.01.2022 справа №912/2143/21 надійшла до Центрального апеляційного господарського суду.
26.01.2022 розпорядженням керівника апарату суду відповідно до пункту 2.3.50 Положення про автоматизовану систему документообігу суду та п.2.6.2 Засад використання автоматизованої системи документообігу суду призначено повторний автоматизований розподіл справи №912/2143/21 у зв`язку з перебуванням у відпустці судді Чус О.В. з 25.01.2021.
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26.01.2022, справу №912/2143/21 для вирішення питання щодо відкриття провадження у справі, тощо, передано колегії суддів у складі: Іванов О.Г. (головуючий, доповідач), Орєшкіна Е.В., Подобєд І.М.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 27.01.2022 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Інформаційно-торговий дім-ЛС" на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 02.12.2021 у справі № 912/2143/21. Розгляд справи № 912/2143/21 призначено у судовому засіданні на 03.03.2022 на 10:40 год.
07.02.2022 від керівника Кропивницької окружної прокуратури надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначено про те, що прокурором в даному позові не ставиться питання щодо законності набуття майна, підстав використання земельної ділянки чи наявності шкоди (збитків) внаслідок спірних правовідносин. Прокурором подано кондикційний позов в порядку ст.1212 ЦК України.
Прокурором не ставиться під сумнів той факт, що ТОВ «ІТД ЛС» як новий власник нерухомого майна на земельній ділянці має право користування вказаною землею на якій знаходиться належно йому майно. Проте, вказане право має бути належним чином оформлено. Крім того, разом із правами га користування до нового власника переходять і обов`язки, пов`язані із вказаним користуванням.
Враховуючи зазначене, незрозумілою є позиція апелянта, який процитувавши оскаржуване рішення вказує в апеляції як підставу незаконності рішення суду те, що суд не вказав яка особа та яким чином мала внести в Державний реєстр речових прав на нерухоме майно інформацію про договір оренди від 14.04.2006. Судом у своєму рішенні лише констатовано, що відомості про реєстрацію права користування земельною ділянкою кадастровий номер 3522586602:52:000:0001 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутні, оскільки прокурор як доказ подав витяг з вказаного реєстру і суд проаналізував його як джерело доказів, не вказуючи що і кому реєструвати.
Також такими, що не стосуються предмету спору є твердження Відповідача, що жоден контролюючий орган протягом 2016-2020 років не повідомляв податкові органи про порушення при оренді даної земельної ділянки. По-перше, тому прокурор і подав вказаний позов, оскільки ні сільська рада, ні Кіровоградська ОДА ні інші органи не вжили належних заходів до усунення порушень у вказаних відносинах. По-друге, податкові органи повідомляються про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі або їх розірвання. В даному ж випадку як раз і не було укладеного нового договору чи внесення змін у старий, що і стверджує прокурор.
Також прокурор зазначає про те, що сторони договору завчасно визначились із порядком продовження даного договору, який Відповідач самостійно порушив і тому 14.04.2016 договір оренди землі, укладений між Кіровоградської РДА та спільним україно-американським підприємством «Промагроінвест» про оренду земельної ділянки загальною площею 8707,08 кв.м. від 14.04.2006 припинено.
Необхідно також зазначити непослідовну позицію Відповідача, якому відповідно до його ж заяви (додається) надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки саме ТОВ «ІТД ЛС», розробляє проектну документацію, розпорядженням голови Кіровоградської ОДА №280-р від 14.07.2015, знову ж таки на підставі заяви Відповідача, вказана документація затверджується та передається в оренду земельна ділянка. Проте, в дальшому протягом майже шести років Відповідачем сам договір не укладається та не реєструється. 23.04.2021 ТОВ «ІТД ЛС» знову надсилається лист до Кіровоградської ОДА в якому просить укласти з ними договір оренди казаної земельної ділянки, фактично визнаючи, що такий договір необхідно укладати. Проте, власному ж відзиві на позов прокурора Відповідач навпаки стверджує, що укладення додаткових угод не потрібно і вважають себе стороною діючого договору оренди від 14.04.2006.
Крім того, в договорах №23-А3 від 20.07.2012, 2014-АЗ від 01.01.2014, 2018- АЗ від 01.01.2018, передбачається необхідність ТОВ «ІТД ЛС» оформлення на себе договору оренди земельної ділянки, що не було зроблено з 2012 рік і по теперішній час.
В апеляційній скарзі зазначено, що судом не обґрунтовано чому взято в розрахунок саме 10% плати за користування землею, адже в розпорядженні голови РДА № 280 від 14.07.2015 зазначено - не менше 10%.
Разом із тим, ані прокурор у своєму позові, ані суд у рішенні не зазначає, що вказаний відсоток береться із розпорядження голови РДА. Цей відсоток взято заме із договору від 14.04.2006 фактичним правонаступником якого став ТОВ ІТД ЛС» і який би мав діяти, якби всі сторони добросовісно користувались своїми правами і виконували свої обов`язки.
Таким чином, якби Відповідач належним чином продовжив даний договір оренди, то він мав би сплачувати орендну плату у розмірі 10% від грошової оцінки земельної ділянки на рік (на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача).
Прокурором вказується на розпорядження голови ОДА в тому ракурсі, що Відповідач знав і розумів, що попередній договір оренди земельної ділянки завершується і сам звернувся до Кіровоградської ОДА про укладення нового договору, що не заборонено законодавством. Проте, в подальшому, зловживаючи своїми правами, не підписав сам договір і не зареєстрував його, а орендну плату сплачував в мізерному розмірі за недійсною оцінкою землі 2006 :оку, використовуючи сумнівну схему через попереднього орендаря - Спільне україно-американське підприємство «Промагроінвест».
Щодо використаної нормативної грошової оцінки земельної ділянки судом у рішенні чітко зазначено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є належним та допустимим доказом, формується автоматично ГУ Держгеокадастром, поданий прокурором згідно законодавства, форма розрахунку недоотриманих доходів прокурора є вірною.
Натомість ТОВ «ІТД ЛС» при подачі апеляційної скарги фактично подає до суду новий доказ - Технічну документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 2015 року, який не подавався до суду першої інстанції та відповідно ним не досліджувався.
Можна зробити висновок, що вказана технічна документація розроблена ТОВ «ІТД ЛС» на виконання розпорядження голови Кіровоградської ОДА, проте з подальшому була не реалізована, оскільки Відповідачем не укладено договір оренди, звернулись із проханням укласти договір через п`ять років, коли розпорядження про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду земельної ділянки вже втратило силу.
ТОВ «ІТД ЛС» не подавав до суду першої інстанції Технічну документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 2015 року та відповідно судом вона не досліджувалась, також іншим учасникам справи про неї не було нічого відомо. Таким чином, Відповідач фактично подав до суду апеляційної інстанції новий доказ без будь-якого обґрунтування неможливості подачі його раніше і без доказів неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Очевидно, що вказана документація постійно перебувала у володінні Відповідача, оскільки розроблялась на його замовлення і він мав об`єктивну можливість подати її до суду.
Як зазначалось раніше, подача Відповідачем вказаної документації може свідчити про фактичне визнання позовних вимог прокурора, проте в менших розмірах, ніж зазначено в позові. Також прокурор вважає, оскільки ТОВ «ІТД ЛС» не подано до апеляційного суду доказів неможливості подання вказаних доказів до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього, судом не можуть братись до уваги вказані документи.
Прокурор вважає оскаржуване рішення законним та обґрунтованим, а апеляційну скаргу безпідставною.
Відповідно до протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 08.02.2022 справу №912/2143/21 передано колегії суддів у складі: Чус О.В. (головуючий, доповідач), Орєшкіна Е.В., Подобєд І.М.
15.02.2022 від ТОВ "Інформаційно-торговий дім-ЛС" надійшли заперечення на відзив, в яких йдеться про те, що: відповідач виконав всі залежні від товариства дії, для оформлення в оренду земельної ділянки під придбаним комплексом будівель; на час позову в Держгеокадастрі немає належним чином затвердженої грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 3522586602:52:000:0001; Прокурор не надав, а суд не дослідив наявність рішення Первозванівської сільської ради про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки та передачі її копії до Держгеокадастру; позивач мав би розраховувати суму безпідставно збережених коштів виходячи з вимог ст 288.5 ПК України; орендна плата за земельну ділянку підтверджується доказами, зокрема, даними фіскальної служби.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 18.02.2022 справу №912/2143/21 за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Інформаційно-торговий дім-ЛС" на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 02.12.2021 у справі № 912/2143/21 прийнято до свого провадження колегією суддів у складі: головуючого судді Чус О.В. (доповідача), суддів: Орєшкіна Е.В., Подобєд І.М.
Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", який затверджений Верховною Радою України 24.02.2022 Законом №2102-ІХ, в Україні введено воєнний стан на 30 діб, який продовжено Указом Президента України від 14.03.2022 №133/2022, затвердженим Верховною Радою України 15.03.2022 Законом №2119-ІХ, з 26.03.2022 ще на 30 діб.
У зв`язку з наведеним, розгляд справи 03.03.2022 не відбувся.
Відповідно до протокол повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15.04.2022 у справі № 912/2143/21 визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя Чус О.В. судді: Кощеєв І.М., Орєшкіна Е.В.
В той же час, відповідно до ч.1 ст. 12-1 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України.
Згідно з ч.2 ст.12-1 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" повноваження судів, органів та установ системи правосуддя, передбачені Конституцією України, в умовах правового режиму воєнного стану не можуть бути обмежені.
З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку про необхідність подальшого слухання справи та визначення нової дати судового засідання, у зв`язку з чим ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 18.04.2022 розгляд апеляційної скарги товариства з обмеженою відповідальністю "Інформаційно-торговий дім-ЛС" на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 02.12.2021 у справі № 912/2143/21 призначено на 19.05.2022 о 10:20 год.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 05.05.2022 заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Інформаційно-торговий дім-ЛС" задоволено. Визначено провести судове засідання у справі № 912/2143/21, призначене на 19.05.2022 року на 10:20 з Товариством з обмеженою відповідальністю "Інформаційно-торговий дім-ЛС" в приміщенні Центрального апеляційного господарського суду (зал судового засідання №511) в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів в системі відеокоференцзв`язку "EasyCon" (https://vkz.court.gov.ua/).
У судовому засіданні 19.05.2022 оголошено перерву до 16.06.2022 о 11:30.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 16.06.2022 в судовому засіданні оголошено перерву до 21.07.2022 на 10:20 год.
21.07.2022 судове засідання у справі № 912/2143/21 не відбулось, у зв`язку з перебуванням судді-члена колегії Кощеєва І.М. у відпустці.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 02.08.2022 розгляд апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Інформаційно-торговий дім-ЛС" на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 02.12.2021 у справі № 912/2143/21 призначено у судовому засіданні на 08.09.2022 о 10:20 год.
08.09.2022 судове засідання у справі № 912/2143/21 не відбулось, у зв`язку з перебуванням судді-члена колегії Орєшкіної Е.В. у відпустці.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 13.09.2022 розгляд апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Інформаційно-торговий дім-ЛС" на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 02.12.2021 у справі № 912/2143/21 призначено у судовому засіданні на 22.09.2022 о 10:40 год.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 21.09.2022 заяву (клопотання) Товариства з обмеженою відповідальністю "Інформаційно-торговий дім-ЛС" задоволено. Визначено провести судове засідання у справі № 912/2143/21, призначене на 22.09.2022 о 10:40 год зі Товариством з обмеженою відповідальністю "Інформаційно-торговий дім-ЛС" в приміщенні Центрального апеляційного господарського суду (зал судового засідання №511) в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів в системі відеокоференцзв`язку "EasyCon" (https://vkz.court.gov.ua/).
У судовому засіданні 22.09.2022 оголошено перерву до 06.10.2022.
В судовому засіданні 06.10.2022 оголошено вступну та резолютивну частину постанови.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при ухваленні ним рішення, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню.
Як вбачається з матеріалів справи 14.04.2006 між Кіровоградською районною державною адміністрацією (Орендодавець) та Спільним україно-американським підприємством "Промагроінвест" (Орендар) укладено Договір оренди землі (а.с. 18-21), за умовами якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення бази паливно-мастильних матеріалів із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, що перебувають у державній власності на території Первозванівської сільської ради Кіровоградського району, згідно плану-схеми, що є невід`ємною частиною даного договору.
Згідно п. 2.1. Договору оренди від 14.04.2006, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 8 707,08 кв.м., у тому числі: 246,43 кв.м. - капітальна одноповерхова; 7633,36 кв.м. - під проїздами, прохожами, площадками; 827,29 кв.м. - інші.
Відповідно до п. 3.1. Договору оренди Договір укладається терміном на 10 років, починаючи з дати його державної реєстрації у Кіровоградському відділі КРФ ДП "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України".
Орендна плата визначається у розмірі 10% від грошової оцінки земельної ділянки на рік (п. 4.1. Договору оренди).
Орендна плата вноситься грошовими коштами щомісячно в рівних частках (п. 4.2. Договору).
Пунктом 4.6. Договору оренди передбачено, що платежі по договору зараховуються на Первозванівську сільську раду згідно реквізитів визначених у даному пункті.
Договір оренди зареєстрований у Кіровоградському районному відділі КРФ ДП "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України", про що в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 14.04.2006, реєстраційний номер 11.
19.07.2012 між Спільним україно-американським підприємством "Промагроінвест" (Продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Інформаційно-торговий дім-ЛС" (Покупець) укладено договір купівлі-продажу комплексу будівель (а.с. 28-33), за умовами якого Продавець передає у власність, а Покупець приймає і зобов`язується оплатити на вищезазначених умовах комплекс будівель, розташований за адресою: с. Неопалимівка Кіровоградського району Кіровоградської області, вул. Шахтарська, 5.
Земельна ділянка, на якій розташований відчужуваний комплекс, знаходиться на праві користування у Продавця на підставі договору оренди землі, укладеного між Кіровоградською районною державною адміністрацією та Спільним україно-американським підприємством "Промагроінвест" 14.04.2006, терміном на 10 років, договір зареєстрований в Кіровоградському районному відділі КРФ ДП "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України" 14.04.2006 №11.
Кадастровий номер земельної ділянки 3522586602:52:000:0001.
Кількісна характеристика відчужуваної земельної ділянки: всього земель - 8707,08 кв.м.
Договір купівлі-продажу посвідчено приватним нотаріусом "Кіровоградського районного нотаріального округу Томаз В.І. та зареєстровано в реєстрі за №1993.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно Товариство з обмеженою відповідальністю "Інформаційно-торговий дім-ЛС" є власником об`єкту нерухомого майна - комплексу за адресою: вул. Шахтарська, 5, с. Неопалимівка, Первозванівської сільської ради, Кіровоградського району, Кіровоградської області. Реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно - 1007091 (а.с. 39).
У той же час, відомості про реєстрацію права користування земельною ділянкою з кадастровим номером 3522586602:52:000:0001, площею 8 707,08 кв.м. за адресою: вул. Шахтарська, 5 , с. Неопалимівка, Первозванівської сільської ради, під вказаним об`єктом нерухомого майна в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутні.
Розпорядженням Голови Кіровоградської обласної державної адміністрації від 29.07.2014 №286-р (в редакції Розпорядження Голови Кіровоградської обласної державної адміністрації від 02.02.2015 №35-р) (а.с. 43-44) надано дозвіл ТОВ "Інформаційно-торговий дім ЛС" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду терміном на 5 років загальною площею 0,8707 га, з них: 0,8707 га - землі промисловості, за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, що перебувають в оренді СП "Промагроінвест" на території Первозванівської сільської ради Кіровоградського району, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код класифікатора видів цільового призначення земель - 11.02).
Розпорядженням Голови Кіровоградської обласної державної адміністрації від 14.07.2015 №280-р (а.с. 45-46) затверджено проект землеустрою щодо відведення в оренду терміном на 5 років Товариству з обмеженою відповідальністю "Інформаційно-торговий дім-ЛС" земельної ділянки загальною площею 0,8707 га, з них 0,8707га - землі промисловості, за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, що перебувають в оренді СП "Промагроінвест" на території Первозванівської сільської ради Кіровоградського району, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної, та іншої промисловості (розміщення бази паливно-мастильних матеріалів) (код класифікатора видів цільового призначення земель - 11.02).
Припинено шляхом розірвання дію договору оренди, укладеного між Кіровоградською районною державною адміністрацією та спільним українсько-американським підприємством "Промагроінвест" від 14.04.2006, зареєстрованого 14.04.2006 за №11 щодо земельної ділянки загальною площею 0,8707 га, з них 0,8707га - землі промисловості, за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, що перебувають в оренді СП "Промагроінвест" на території Первозванівської сільської ради Кіровоградського району та віднесено дану земельну ділянку до земель запасу Первозванівської сільської ради Кіровоградського району.
Надано в оренду терміном на 5 років Товариству з обмеженою відповідальністю "Інформаційно-торговий дім-ЛС" земельну ділянку загальною площею 0,8707 га для розміщення бази паливно-мастильних матеріалів.
Пунктом 4 вказаного розпорядження зобов`язано Кіровоградську районну державну адміністрацію укласти угоду про припинення договору оренди земельної ділянки із Спільним українсько-американським підприємством "Промагроінвест" шляхом його розірвання; укласти договір оренди земельної ділянки із Товариством з обмеженою відповідальністю "Інформаційно-торговий дім-ЛС", встановивши розмір орендної плати за користування земельною ділянкою не менше 10% від її нормативної грошової оцінки.
14.04.2021 державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області проведена перевірка з питання дотримання вимог земельного законодавства юридичної особи за адресою: с. Неопалимівка Кропивницького району, вул. Шахтарська, 5. За результатами обстеження складено акт №211-ДК/195/АП/09/01/-21, у відповідності до якого земельна ділянка за вказаною адресою використовується Товариством з обмеженою відповідальністю "Інформаційно-торговий дім - ЛС" без правовстановлюючих документів (а.с. 57).
26.04.2021 відповідач звернувся до Кіровоградської обласної державної адміністрації зі зверненням від 23.04.2021№17 про укладення договору оренди земельної ділянки за адресою: вул. Шахтарська, буд.5, с. Неопалимівка, Кропивницький район, Кіровоградська область (кадастровий номер 3522586602:52:000:001) (а.с. 47-48).
У відповідь на вказане звернення Кіровоградська обласна державна адміністрація листом від 04.06.2021 №01-33/579/0.2 повідомила ТОВ "Інформаційно-торговий дім-ЛС", що розпорядженням Голови Кіровоградської ОДА від 14.07.2015 доручено укласти договір оренди з ТОВ "Інформаційно-торговий дім-ЛС", підстави для повторного видання розпорядження відсутні. Крім того, заявника повідомлено, що з моменту набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" від 28.04.2021 №1423-ІХ, до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
25.05.2021 керівнику ТОВ "Інформаційно-торговий дім - ЛС" вручено припис, реєстраційний №211-ДК/0114Пр/03/01/-21, яким Товариство зобов`язано в тридцятиденний термін укласти договір оренди земельної ділянки та зареєструвати його у встановленому законом порядку (а.с. 58).
25.05.2021 державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області складено Протокол про адміністративне правопорушення №211-ДК/0080П/07/01/-21. У зв`язку з використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів керівника ТОВ "Інформаційно-торговий дім - ЛС" притягнуто до адміністративної відповідальності (а.с. 59).
25.05.2021 державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області складено та підписано Повідомлення про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покрову (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу (а.с. 60-61).
Згідно листа Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 02.06.2021 №3554/5/11-28-04-03, Товариство з обмеженою відповідальністю "Інформаційно-торговий дім - ЛС" не обліковується платником земельного податку та орендної плати (а.с. 67).
У відповідності до інформації, наданої Первозванівською сільською радою (лист від 04.06.2021 №06-24/1330) (а.с. 68-69) враховуючи невчасне укладення договору оренди землі з боку землекористувача сільська рада недотримувала до бюджету плати за землю 1 084 757,40 за період 2016-2020 роки (із врахуванням 10% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки).
Враховуючи, що загальна позовна давність установлена тривалістю у три роки, тому сума розрахунку недоотриманих доходів за 2018 та 2021 рік здійснена прокурором за пів року. За розрахунком прокурора розмір недоотриманих доходів за період з липня 2018 року по липень 2021 року складає 730 067,64 грн.
Враховуючи вищезазначене, такі обставини на думку прокурора свідчать про порушення прав та охоронюваних законом інтересів позивача і є підставою для їх захисту шляхом стягнення з відповідача на користь позивача безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за використання земельної ділянки (кадастровий номер 3522586602:52:000:0001) за період з 01.07.2018 по 30.06.2021 у сумі 730 067,64 грн.
Розглядаючи доводи апеляційної скарги, судова колегія враховує наступні положення діючого законодавства України.
Згідно зі статтею 206 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України).
Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України в редакції, чинній на час звернення прокурора з позовом). Отже, законодавець розмежовує поняття "земельний податок" та "орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності" в залежності від правових підстав передання прав землекористування такими ділянками.
Відповідно до статей 122, 123, 124 ЗК України міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Особи, які отримують земельну ділянку комунальної власності в користування за договором оренди (договором купівлі-продажу права оренди), зобов`язані сплачувати за неї орендну плату. Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди, як це передбачено частиною першою статті 21 Закону України "Про оренду землі".
Згідно із частиною першою статті 79 ЗК України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Відповідно до частин першої, третьої, четвертої, дев`ятої статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Відповідно до частини другої статті 152 ЗК України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, відшкодування завданих збитків.
Статтею 1212 ЦК України визначено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідків події.
Отже, у випадку використання землекористувачем сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, без оформлення договору оренди власник такої земельної ділянки (орган місцевого самоврядування, який представляє інтереси територіальної громади) може захистити своє право на компенсацію йому вартості неотриманої орендної плати в порядку статті 1212 ЦК України.
Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте з огляду на приписи частини другої статті 120 ЗК України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно. До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.
Зазначені правові висновки викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц та від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17.
Відповідно до пункту 289.1 статті 289 ПК України (у редакції станом на момент звернення прокурора з позовом) для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення станом на 1 січня поточного року, за певною формулою (пункт 289.2 статті 289 ПК України).
Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України.
Статтею 12 Закону України "Про оцінку земель" регламентовано, що нормативно-правові акти з проведення оцінки земель затверджуються Кабінетом Міністрів України. Для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земель проводиться обов`язково (стаття 13 цього Закону); нормативно-грошова оцінка земельних ділянок у межах населених пунктів проводиться не рідше ніж на 5 - 7 років (стаття 18 Закону України "Про оцінку земель").
Відповідно до статті 20 Закону України "Про оцінку земель" за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.
Частиною другою статті 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Згідно з положеннями частини третьої статті 23 цього Закону витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Процедура проведення нормативної грошової оцінки земель визначається Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489 (далі - Порядок № 489). В основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель (пункт 1 розділу ІІ Порядку № 489).
Нормативна грошова оцінка всіх категорій земель та земельних ділянок населених пунктів (за винятком земель сільськогосподарського призначення та земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення) визначається за формулою: Цн = (В * Нп) : Нк * Кф * Км, де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях); В - витрати на освоєння та облаштування території з розрахунку на квадратний метр (у гривнях); Нп - норма прибутку (6 %); Нк - норма капіталізації (3 %); Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки; Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки. Індексація нормативної грошової оцінки земельних ділянок здійснюється відповідно до статті 289 ПК України (пункт 3 розділу ІІ Порядку № 489). Крім того, зазначений Порядок передбачає можливість розрахунку середньої (базової) вартості одного квадратного метра земель населеного пункту, вартість одного квадратного метра земель населених пунктів за економіко-планувальними зонами, вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання, які визначаються за іншими формулами та не пов`язані з нормативною грошовою оцінкою, яка застосовується для визначення розміру орендних платежів (пункти 7, 9, 10 Порядку № 489).
Грошова оцінка загальної площі земельної ділянки визначається шляхом множення нормативної грошової оцінки одного квадратного метра зазначеної ділянки на її загальну площу.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, якій присвоєно кадастровий номер, проводиться вперше відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 №213 (зі змінами). За результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (пункт 1 розділу Порядку № 489). Порядком затверджена форма заяви (додаток 8) на витяг та сама форма витягу (додаток 9), у якій, зокрема, вказано: "Витяг сформовано" із зазначенням дати його формування.
Отже, результатом нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки є технічна документація на неї, а надання витягу з технічної документації є послугою компетентного органу (Держгеокадастру та його територіальних органів), який веде відповідний облік згідно з Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (далі - Порядок № 1051), про що зазначено в пункті 2 розділу Порядку № 489.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - це роздруковані за допомогою програмного забезпечення актуальні дані про земельну ділянку, які є у Державному земельному кадастрі та технічній документації з нормативної грошової оцінки земель станом на певну дату. Витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки може бути доказом проведення такої оцінки та визначати дані про таку оцінку як на момент його видачі, так за попередній період за умови, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки була сталою та не зазнала змін у цей період.
Видача витягу є адміністративною послугою, яка надається відповідним управлінням Держгеокадастру на виконання приписів Закону України "Про адміністративні послуги" та постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2011 № 835 "Деякі питання надання Державною службою геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг", що не позбавляє його надати власнику (органу місцевого самоврядування) більш повну інформацію про зміни в нормативній грошовій оцінці конкретної земельної ділянки за попередній період, виходячи з технічної документації на таку земельну ділянку, яка зберігається в даних Державного земельного кадастру, оформивши відповідну довідку.
Так, згідно з підпунктами 8, 14, 15 пункту 24 Порядку № 1051 до Державного земельного кадастру вносяться, зокрема, відомості про нормативну грошову оцінку (значення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яке розраховується за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі відомостей про земельну ділянку, зазначених у цьому пункті, та відомостей про нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці згідно з підпунктом 8 пункту 22 цього Порядку; дата проведення нормативної грошової оцінки земель), а також інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку (назва та дата розроблення документації із землеустрою, відомості про її розробників; назва, дата та номер рішення про затвердження документації із землеустрою, найменування органу, що його прийняв, електронні копії відповідних документів), інформація про документи, на підставі яких встановлено нормативну грошову оцінку земель у межах території адміністративно-територіальної одиниці, до складу якої входить земельна ділянка, згідно з підпунктом 8 пункту 22 цього Порядку.
Отже, за наявності збережених попередніх відомостей у системі Державного земельного кадастру про проведену нормативну грошову оцінку земельної ділянки, визначеної конкретним кадастровим номером, власник такої ділянки не може бути обмеженим у праві на отримання такої інформації, якщо вона необхідна йому для захисту своїх земельних прав.
Пунктом 162 Порядку № 1051 визначено відомості, які можуть надаватися державними кадастровими реєстраторами у такій формі: 1) витягу з Державного земельного кадастру про об`єкт Державного земельного кадастру; 2) довідки, що містить узагальнену інформацію про землі (території), за формою згідно з додатком 41; 3) викопіювання з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану); 4) копій документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру. Витяги, довідки, викопіювання та копії документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру, в паперовій та електронній формі відповідно до Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" мають однакову юридичну силу.
Згідно з додатком 41 передбачена форма довідки з Державного земельного кадастру, яка ідентифікує земельну ділянку за її кадастровим номером, місцем знаходження, площею, а також поряд з іншими даними містить відомості про економічну та нормативну грошову оцінку земель.
Відповідно до пункту 179 Порядку № 1051 довідки з Державного земельного кадастру, що містять узагальнену інформацію про землі (території), надаються органам державної влади, органам місцевого самоврядування для здійснення своїх повноважень, визначених законом, особам, які в установленому законом порядку включені до Державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників, Державного реєстру сертифікованих інженерів-геодезистів та Державного реєстру оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок.
Отже, така довідка, поряд з витягом про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, може бути належним доказом на обґрунтування її нормативної грошової оцінки.
Технічна документація на конкретну земельну ділянку, яка виготовляється на замовлення землекористувача (власника), відповідно до статті 20 Закону України "Про оцінку земель", також є джерелом інформації про нормативну грошову оцінку певної земельної ділянки.
Отже, власник (землекористувач) може використати технічну документацію на обґрунтування нормативної грошової оцінки, надавши суду її оригінал або належно засвідчену копію. Відтак технічна документація, виготовлена на конкретну земельну ділянку уповноваженим органом, може бути належним доказом на обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка набула статусу об`єкта цивільних прав.
Згідно з пунктом 286.2 статті 286 та підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельної ділянки; платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку; при поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Отже, як положення ПКУкраїни, так і законодавство про оцінку земель визнають належними доказами на обґрунтування оцінки землі довідку, витяг з Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки, яка є об`єктом плати за землю, та технічну документацію на земельну ділянку, виготовлену компетентним органом.
Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Згідно зі статтею 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Відповідно до статті 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Отже, якщо певні обставини можуть підтверджуватися тільки конкретно визначеними законодавством доказами, то такі докази слід вважати допустимими. Якщо обставини, які входять до предмета доказування, можуть бути підтверджені або спростовані доказами безвідносно до конкретних засобів доказування, то ці докази вважаються належними.
З огляду на те, що земельним законодавством та ПК України не обмежується можливість подання доказів щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної (комунальної) власності для цілей сплати орендної плати виключно витягом з Державного земельного кадастру, належними доказами на обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки можуть бути: технічна документація на спірну земельну ділянку, виготовлена компетентним органом для оформлення договору оренди, довідка з Державного земельного кадастру, витяг з Державного земельного кадастру, а також висновок судової експертизи про встановлення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, наданий відповідно до статей 98 - 103 ГПК України, які містять інформацію щодо предмета спору в справі.
Матеріалами справи встановлено, що спірній земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 3522586602:52:000:0001, площею 8707,08 кв.м. (вул. Шахтарська, 5, с. Неопалимівка, Первозванівської сільської ради), вона є сформованим об`єктом цивільних прав та перебуває у власності Ради.
Відповідач набув право власності на розташоване на спірній земельній ділянці нерухоме майно ще у 2012 році, проте не оформив право користування земельною ділянкою шляхом укладення відповідного договору оренди з Радою та державної реєстрації такого права.
На думку прокурора такі обставини свідчать про порушення прав та охоронюваних законом інтересів позивача і є підставою для їх захисту шляхом стягнення з відповідача на користь позивача безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за використання земельної ділянки (кадастровий номер 3522586602:52:000:0001) за період з 01.07.2018 по 30.06.2021 у сумі 730 067,64 грн.
Розрахунок безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою за адресою: вул. Шахтарська, 5 с. Неопалимівка, Первозванівської сільської ради здійснено на підставі витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кадастровим номером 3522586602:52:000:0001, розробленої сертифікованим землевпорядником, із врахуванням Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів та проіндексовану станом на 2018, 2019, 2020 та 2021 роки.
Так, за розрахунком Прокурора розмір недоотриманих коштів склав:
- за 2019 рік (2 627 947 х 10 %) = 262 794,70 грн;
- за 2020 рік (2 627 947 х 10 %) / 12 х 11 = 240 895,14 грн;
- за 2018 рік (6 місяців) (1 899 609 х 10 %) = 189960,9/2 = 94 980,45 грн.
- за 2021 рік (6 місяців) (2 627 947 х 10 %) = 262794,7 /2 = 131 397,35 грн.
Загальна сума недоотриманих коштів складає 730 067,64 грн.
Відповідно до усталених правових висновків Верховного Суду чинне земельне законодавство, в тому числі стаття 20 Закону України "Про оцінку земель", не містить обґрунтування обов`язковості надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кожен календарний рік упродовж спірного періоду, а лише зазначає про необхідність фіксування нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки у відповідному витязі. При цьому, витяги про нормативну грошову оцінку земельної ділянки формуються за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі актуальних відомостей про земельні ділянки, внесених до Державного земельного кадастру, а формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки здійснюється автоматично в режимі "реального часу", тобто на час звернення заявників, у зв`язку з чим програмним забезпеченням і чинним законодавством не передбачено формування вказаних витягів на певну дату, яка вже минула.
Отже, як також вже було зазначено вище, витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки може бути доказом проведення такої оцінки та визначати дані про таку оцінку як на момент його видачі, так за попередній період за умови, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки була сталою та не зазнала змін у цей період.
Зазначені правові висновки викладено в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 09.02.2022 у справі № 910/8770/19.
Колегія суддів зазначає, що суд першої інстанції не встановив в повному обсязі обставини справи, зокрема не ставив питання стосовно того, чи проводилась нормативна грошова оцінка землі у період між укладанням договору оренди землі від 14.04.2006 до 2021 року.
З матеріалів справи вбачається, що користувач земельної ділянки із кадастровим номером 3522586602:52:000:0001 має технічну документацію з нормативної грошової оцінки, розроблену на його замовлення за договором №4040 від 06.08.2015 з ДП «Кіровоградський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» (код 00700286). Відповідно до такої технічної документації станом на 01.01.2015 року проіндексована оцінка становить 823355,00 грн. Нормативна грошова оцінка в розрахунку на 1 кв. м. - 94,56 грн/кв. м.
Також матеріалами справи встановлено, що листом Держгеокадастру від 09.06.2022 № 868/290-22, надано інформацію про те, що відповідно до норм ст. 271.2. Податкового кодексу України, рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Згідно із поданими матеріалами технічна документація по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки загальною площею 0,8707 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код класифікатора видів цільового призначення земель - 11.02) на території Первозванівської сільської ради за адресою: Кіровоградська область, Кропивницький район, с. Неопалимівка, вул. Шахтарська, 5 (за межами населених пунктів) затверджена рішенням Первозванівської сільської ради № 1110 13.08.2021.
Враховуючи вищевикладене, надання витягу з нормативної грошової оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 3522586602:52:000:0001 буде можливим з 01.01.2023 року. Відтак, розглянувши подані документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, колегія суддів приходить до висновку, що підстави для прийняття рішення у справі про стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю «Інформаційно-торговий дім-ЛС» на користь Первозванівської сільської ради 730 067,64 коп., як безпідставно збережених коштів орендної плати за використання земельної ділянки, а також судового збору на користь Кіровоградської обласної прокуратури у сумі 10 951,01 грн. відсутні.
З урахуванням наведеного апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду скасуванню, з прийняттям нового рішення про відмову в позові.
Витрати за подання апеляційної скарги покладаються на позивача.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 129, 269, 270, 275, 276, 282-284 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Інформаційно-торговий дім-ЛС" на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 02.12.2021 у справі № 912/2143/21 задовольнити.
Рішення Кіровоградської області від 02.12.2021 у справі № 912/2143/21 скасувати.
В задоволенні позову відмовити.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складення її повного тексту до Верховного Суду.
Повний текст постанови складено 21.10.2022
Головуючий суддяО.В. Чус
СуддяІ.М. Кощеєв
Суддя Е.В. Орєшкіна
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2022 |
Оприлюднено | 24.10.2022 |
Номер документу | 106889560 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Чус Оксана Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Чус Оксана Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні