Рішення
від 17.10.2022 по справі 921/208/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

17 жовтня 2022 року м. ТернопільСправа № 921/208/22

Господарський суд Тернопільської області у складі судді Охотницької Н.В.

за участі секретаря судового засідання Качунь І.Є.

розглянув справу

за позовом Приватного малого підприємства "Юстас", 47333, Тернопільська область, Тернопільський район, с. Заруддя, вул. Грушевського, буд. 28

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "ТІЕРРА", 46008, Тернопільська область, м. Тернопіль, вул. Танцорова, буд.14

про (з врахуванням заяви про зменшення позовних вимог від 17.08.2022) стягнення 278 326, 00 грн

Представники сторін в судове засідання не прибули.

Згідно ч.3 ст. 222 ГПК України, фіксація судового процесу за допомогою технічного засобу не здійснюється.

Встановив:

Приватне мале підприємство "Юстас" звернулося до Господарського суду Тернопільської області з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "ТІЕРРА" про стягнення 288 326,00 грн заборгованості за договорами поставки.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на неналежне виконання відповідачем взятих на себе зобов`язань згідно умов договорів поставки № 02/06 від 02.06.2020 та № 08/06 від 08.06.2021 в частині розрахунків із позивачем за поставлений товар, внаслідок чого виникла заборгованість в сумі 288 326,00 грн, стягнення якої є предметом розгляду у даній справі.

Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 23 травня 2022 року позовну заяву Приватного малого підприємства "Юстас" прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання на 20 червня 2022 року.

20 червня 2022 року до Господарського суду Тернопільської області від представника відповідача надійшло клопотання від 20.06.2022 (вх. № 3852 від 20.06.2022) про витребування у позивача доказів, а саме оригіналів видаткових накладних, актів прийому передачі та товарно-транспортних накладних, які зазначені у додатках до позовної заяви, оскільки, як зазначає представник відповідача, підписання даних документів позивачем відбулося шляхом проставлення факсимільного підпису.

Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 20 червня 2022 року, у зв`язку із неявкою представників сторін та для надання можливості позивачу надати пояснення щодо клопотання відповідача про витребування доказів, суд відклав розгляд справи до 08 серпня 2022 року.

08 серпня 2022 року представник позивача подав клопотання від 08.08.2022 (вх. №5033) про долучення до матеріалів справи оригіналів документів (для огляду їх судом та відповідачем), що містяться у переліку доданому до позовної заяви. Також представник позивача у судовому засіданні звернувся до суду із проханням про розгляд даної справи у порядку загального позовного провадження, подавши відповідне письмове клопотання від 08.08.2022 (вх. № 5034).

У судовому засіданні 08 серпня 2022 року представник відповідача також подав клопотання від 08.08.2022 (вх. № 5032), згідно якого просить суд, враховуючи складність даної справи, необхідність вивчення значних матеріалів справи, перейти при розгляді даної справи зі спрощеного позовного провадження до загального позовного провадження.

В судовому засіданні 08 серпня 2022 року, враховуючи подані представниками сторін клопотання, суд оголосив перерву до 17 серпня 2022 року, про що представники сторін повідомлені під розписку.

17 серпня 2022 року на електронну адресу суду від представника відповідача надійшло клопотання від 16.08.2022 (вх. №5295 від 17.08.2022) про відкладення розгляду справи для надання можливості з`ясувати певні обставини справи, які потребують достатньо тривалого часу.

Також 17 серпня 2022 року через канцелярію суду представником позивача подано клопотання від 17.08.2022 (вх. № 5310) про розгляд даної справи без участі позивача. Окрім того, позивач повідомляє суд, що відповідачем було частково погашено суму заборгованості у розмірі 10 000, 00 грн та долучає в підтвердження оплати банківську виписку, у зв`язку з чим просить суд зменшити суму позовних вимог на 10 000, 00 грн та стягнути з відповідача заборгованість у розмірі 278 326,00 грн.

17 серпня 2022 року суд постановив ухвалу про перехід від спрощеного позовного провадження до розгляду справи № 921/208/22 за правилами загального позовного провадження зі стадії відкриття провадження у справі та призначив у справі № 921/208/22 підготовче засідання на 19 вересня 2022 року о 10:00 год.

14 вересня 2022 року представником відповідача через канцелярію суду подано клопотання про проведення підготовчого засідання без його участі та, у зв`язку із відсутністю заяв та клопотань призначити справу до судового розгляду по суті, про що повідомити останнього на емейл: apostoll1987@gmail.com.

Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 19 вересня 2022 року, у зв`язку із неявкою представників сторін суд відклав підготовче засідання у справі на 29 вересня 2022 року о 11:00 год.

Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 29.09.2022 закрито підготовче провадження та призначено справу № 921/208/22 до судового розгляду по суті на 17 жовтня 2022 року о 10:30 год.

В судове засідання 17.10.2022 представники сторін не прибули, хоча про дату час та місце розгляду справи були повідомленні у встановленому законом порядку.

Разом з тим, суд відмічає, що згідно з матеріалами справи, провадження у даній справі відкрите 23 травня 2022 року.

Суд також відзначає, що з урахуванням строків, встановлених статтями 165, 251 ГПК України, а саме протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі відповідач мав можливість подати відзив на позовну заяву.

Як свідчать матеріали справи, відповідач не скористався наданим йому процесуальним правом, передбаченим ч.1 ст. 251 ГПК України та письмового відзиву на позов не подав.

Частиною 2 ст. 195 ГПК України встановлено, що суд розглядає справу по суті протягом тридцяти днів з дня початку розгляду справи по суті.

Як уже зазначалось вище, ухвалою суду від 29.09.2022 закрито підготовче провадження та призначено справу № 921/173/22 до судового розгляду по суті на 17 жовтня 2022 року.

Враховуючи, що під час розгляду справи судом, в тому числі і в підготовчому провадженні та під час розгляду справи по суті, сторонам було створено необхідні умови для доведення фактичних обставин справи, зокрема було надано достатньо часу для реалізації кожним учасником спору своїх процесуальних прав, передбачених статтями 42, 46 ГПК України, з метою дотримання процесуальних строків вирішення спору та зважаючи на наявність у матеріалах справи доказів, необхідних і достатніх для вирішення спору по суті, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами відповідно до правил статей 178, 202 ГПК України.

Судом також враховано, що за ч. 4 ст. 13 ГПК України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій.

Під час розгляду справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.

17 жовтня 2022 року справу розглянуто по суті.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов наступних висновків.

У відповідності до ст. 7 Господарського процесуального кодексу України правосуддя у господарських судах здійснюється на засадах рівності всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності, підпорядкування, місцезнаходження, місця створення та реєстрації, законодавства, відповідно до якого створена юридична особа, та інших обставин. Дана норма кореспондується зі ст. 46 Господарського процесуального кодексу України, в якій закріплено, що сторони користуються рівними процесуальними правами.

Вказані положення передбачають, що закон встановлює рівні можливості сторін і гарантує їм право на захист своїх інтересів. Принцип рівності учасників судового процесу перед законом і судом є важливим засобом захисту їх прав і законних інтересів, що унеможливлює будь-який тиск однієї сторони на іншу. Це дає змогу сторонам вчиняти передбачені законодавством процесуальні дії, реалізовувати надані їм законом права і виконувати покладені на них обов`язки.

Згідно із ст. 13 Господарського процесуального кодексу України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України (надалі - ЦК України), цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема є договори та інші правочини.

З матеріалів справи вбачається, що 02 червня 2020 року між Приватним малим підприємством "Юстас" (Постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ТІЕРРА" (Покупець) укладено Договір поставки № 02/06 (надалі - Договір).

Також, 08 червня 2021 року між Приватним малим підприємством "Юстас" (Постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ТІЕРРА" (Покупець) укладено Договір поставки № 82/06 (надалі - Договір).

Відповідно до п.1.1. даних Договорів, Постачальник зобов`язується поставляти та передавати у власність Покупця, а Покупець зобов`язується прийняти і оплатити товари "емульсія бітумна" (надалі - Товар) на умовах та в кількості зазначених в Договорах.

Відповідно до пунктів 4.1. та 4.2. Договорів розрахунки за поставлений товар проводяться шляхом оплати Покупцем після отримання від Постачальника рахунку на оплату товару та підписання сторонами Акту приймання-передачі товару і передачі документів, зазначених пунктом Договору або поетапної оплати Покупцем поставлених товарів відповідно до додаткової домовленості сторін. До рахунку додаються: документи, що підтверджують належну якість товару (сертифікат або паспорт якості), видаткові накладні, податкові накладні та інші первинні документи, передбачені для даного виду товару чинним законодавством. В разі ненадання зазначених цим пунктом Договору документів Постачальник зобов`язується відшкодувати спричинені Покупцю збитки (витрати).

Згідно п.5.1. Договорів Постачальник здійснює поставку товару на умовах FCA (ІНКОТЕРМС 2000) або Покупець отримує товар шляхом самовивозу за письмовою заявкою Покупця.

Після передачі Товару між сторонами оформляється Акт приймання-передачі товару, який підписується уповноваженими представниками сторін та скріплюється печатками сторін (п.5.2.Договорів).

Пунктом 5.3. Договорів сторони обумовили, що датою передачі товару є дата підписання акту приймання-передачі.

Відповідно до п.п. 6.1.1. Договорів покупець зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі здійснювати оплату за товар на умовах визначених Договором.

Згідно п.10.1. Договори набирають чинності з моменту підписання сторонами та скріплення печатками сторін та діють до повного виконання взаєморозрахунків.

Як визначено п.10.3. Договорів закінчення строку дії Договору не звільняє сторін від відповідальності за його порушення, яке мало місце під час дії Договору.

Частина 1 статті 193 Господарського кодексу України (надалі - ГК України) встановлює, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться і до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Частиною 2 статті 193 ГК України визначено, що кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.

До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до статей 525, 526 ЦК України зобов`язання має виконуватись належним чином, відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту та інших вимог, що звичайно ставляться, одностороння відмова від виконання зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

За приписами статей 525, 615 ЦК України одностороння відмова від виконання зобов`язання і одностороння зміна умов договору не допускаються.

Згідно ч. 1 ст. 530 ЦК України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Умовою виконання зобов`язання - є строк (термін) його виконання. Дотримання строку виконання є одним із критеріїв належного виконання зобов`язання, оскільки прострочення є одним із проявів порушення зобов`язання. Строк (термін) виконання зобов`язання за загальним правилом, узгоджується сторонами в договорі.

Згідно ч. 1 ст. 691 ЦК України покупець зобов`язаний оплатити товар за ціною, встановленою у договорі купівлі-продажу.

За приписами частини першої статті 692 ЦК України, якою визначено, що покупець за договором купівлі-продажу повинен оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього; відповідна оплата має бути здійснена боржником негайно після такого прийняття, незалежно від того, чи пред`явив йому кредитор пов`язану з цим вимогу. При цьому передбачена законом відповідальність за невиконання грошового зобов`язання підлягає застосуванню починаючи з дня, наступного за днем прийняття товару, якщо інше не вбачається з укладеного сторонами договору.

На виконання умов укладених між учасниками спірних правовідносин договорів та відповідно до накладних, актів прийому-передачі та товаротранспортних накладних, а саме:

- накладної та акту приймання - передачі № 074 від 10.06.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 5/06 від 10.06.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 076 від 11.06.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 10/06 від 11.06.2020;

накладної та акту приймання - передачі № 104 від 300.06.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 42/06 від 30.06.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 114 від 08.07.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 21/07 від 08.07.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 115 від 09.07.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно - транспортної накладної № 24/07 від 09.07.2020, товарно -транспортної накладної № 23/07 від 09.07.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 118 від 11.07.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 31/07 від 11.07.2020, товарно -транспортної накладної № 30/07 від 11.07.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 119 від 13.07.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 34/07 від 13.07.2020, товарно -транспортної накладної № 35/07 від 13.07.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 121 від 14.07.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 39/07 від 14.07.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 123 від 15.07.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 41/07 від 15.07.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 126 від 16.07.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 47/07 від 16.07.2020, товарно -транспортної накладної № 45/07 від 16.07.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 127 від 17.07.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 49/07 від 17.07.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 129 від 18.07.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 53/07 від 18.07.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 130 від 20.07.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 55/07 від 20.07.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 132 від 23.07.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 62/07 від 23.07.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 136 від 27.07.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 71/07 від 27.07.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 140 від 29.07.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 78/07 від 29.07.2020, товарно -транспортної накладної № 77/07 від 29.07.2020, товарно -транспортної накладної № 76/07 від 29.07.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 142 від 30.07.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 83/07 від 30.07.2020, товарно -транспортної накладної № 89/07 від 30.07.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 146 від 06.08.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 3/08 від 06.08.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 147 від 07.08.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно - транспортної накладної № 6/08 від 07.08.2020, товарно -транспортної накладної № 5/08 від 07.08.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 152 від 08.08.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 12/08 від 08.08.2020, товарно -транспортної накладної № 13/08 від 08.08.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 154 від 10.08.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 15/08 від 10.08.2020, товарно -транспортної накладної № 14/08 від 10.08.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 155 від 11.08.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 18/08 від 11.08.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 160 від 12.08.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 24/08 від 12.08.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 162 від 13.08.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 26/08 від 13.08.2020, товарно -транспортної накладної № 25/08 від 13.08.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 166 від 15.08.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 30/08 від 15.08.2020, товарно -транспортної накладної № 29/08 від 15.08.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 168 від 17.08.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 31/08 від 17.08.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 170 від 18.08.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 37/08 від 18.08.2020, товарно -транспортної накладної № 36/08 від 18.08.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 173 від 20.08.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 41/08 від 20.08.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 177 від 24.08.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 44/08 від 24.08.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 178 від 25.08.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 46/08 від 25.08.2020, товарно -транспортної накладної № 45/08 від 25.08.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 180 від 26.08.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 51/08 від 26.08.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 181 від 27.08.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 55/08 від 27.08.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 186 від 31.08.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 66/08 від 31.08.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 190 від 03.09.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 05/09 від 03.09.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 198 від 07.09.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 17/09 від 07.09.2020, товарно -транспортної накладної № 16/09 від 07.09.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 201 від 09.09.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 23/09 від 09.09.2020, товарно -транспортної накладної № 24/09 від 09.09.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 210 від 13.09.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 31/09 від 13.09.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 213 від 15.09.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 33/09 від 15.09.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 222 від 19.09.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 43/09 від 19.09.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 224 від 20.09.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 45/09 від 20.09.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 227 від 22.09.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 52/09 від 22.09.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 229 від 23.09.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 54/09 від 23.09.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 235 від 24.09.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 58/09 від 24.09.2020, товарно -транспортної накладної № 59/09 від 24.09.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 254 від 15.10.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 42/10 від 15.10.2020, товарно -транспортної накладної № 41/10 від 15.10.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 256 від 16.10.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 48/10 від 16.10.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 262 від 15.10.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 66/10 від 22.10.2020, товарно -транспортної накладної № 61/10 від 22.10.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 265 від 23.10.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 73/10 від 23.10.2020, товарно -транспортної накладної № 72/10 від 23.10.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 279 від 09.11.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 22/11 від 09.11.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 284 від 11.11.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 31/11 від 11.11.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 286 від 12.11.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 39/11 від 12.11.2020, товарно -транспортної накладної № 38/11 від 12.11.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 293 від 13.11.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 44/11 від 13.11.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 295 від 14.11.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 47/11 від 14.11.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 297 від 15.11.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 51/11 від 15.11.2020, товарно -транспортної накладної № 50/11 від 15.11.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 299 від 16.11.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 52/11 від 16.11.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 303 від 19.11.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 55/11 від 19.11.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 304 від 23.11.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 57/11 від 23.11.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 305 від 24.11.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 58/11 від 24.11.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 307 від 27.11.2020 року до договору № 02/06 від 02.06.2020, товарно -транспортної накладної № 50/11 від 27.11.2020, товарно -транспортної накладної № 61/11 від 27.11.2020;

- накладної та акту приймання - передачі № 100 від 09.06.2021 року до договору № 8/06 від 08.06.2021, товарно -транспортної накладної № 52/06 від 09.06.2021, товарно -транспортної накладної № 50/06 від 09.06.2021;

- накладної та акту приймання - передачі № 104 від 14.06.2021 року до договору № 8/06 від 08.06.2021, товарно -транспортної накладної № 67/06 від 14.06.2021, товарно -транспортної накладної № 68/06 від 14.06.2021;

- накладної та акту приймання - передачі № 109 від 17.06.2021 року до договору № 8/06 від 08.06.2021, товарно -транспортної накладної № 81/06 від 17.06.2021;

- накладної та акту приймання - передачі № 120 від 25.06.2021 року до договору № 8/06 від 08.06.2021, товарно -транспортної накладної № 110/06 від 25.06.2021;

- накладної та акту приймання - передачі № 122 від 28.06.2021 року до договору № 8/06 від 08.06.2021, товарно -транспортної накладної № 115/06 від 28.06.2021, товарно -транспортної накладної № 114/06 від 28.06.2021;

- накладної та акту приймання - передачі № 134 від 03.07.2021 року до договору № 8/06 від 08.06.2021, товарно -транспортної накладної № 14/07 від 03.07.2021, товарно -транспортної накладної № 15/07 від 03.07.2021;

- накладної та акту приймання - передачі № 136 від 05.07.2021 року до договору № 8/06 від 08.06.2021, товарно -транспортної накладної № 16/07 від 05.07.2021, товарно -транспортної накладної № 17/07 від 05.07.2021, товарно -транспортної накладної № 18/07 від 05.07.2021;

- накладної та акту приймання - передачі № 145 від 16.07.2021 року до договору № 8/06 від 08.06.2021, товарно -транспортної накладної № 75/07 від 16.07.2021;

- накладної та акту приймання - передачі № 149 від 20.07.2021 року до договору № 8/06 від 08.06.2021, товарно -транспортної накладної № 83/07 від 20.07.2021;

- накладної та акту приймання - передачі № 150 від 22.07.2021 року до договору № 8/06 від 08.06.2021, товарно -транспортної накладної № 86/07 від 22.07.2021;

- накладної та акту приймання - передачі № 157 від 24.07.2021 року до договору № 8/06 від 08.06.2021, товарно -транспортної накладної № 98/07 від 24.07.2021, товарно -транспортної накладної № 96/07 від 24.07.2021, товарно -транспортної накладної № 97/07 від 24.07.2021, копії та оригінали яких долучені позивачем до матеріалів справи, позивач здійснив поставку Товару відповідачу на загальну суму 1 954 326,00 грн.

Таким чином, позивачем виконано свої зобов`язання з поставки товару. В свою чергу відповідач розрахунок з позивачем за поставлений товар здійснив частково, оплативши 1 666 000,00 грн, що підтверджується довідкою № 81-23/2/10638 від 10.05.2022 виданою банківською установою, а саме АТ "Райффайзен Банк" про надходження коштів за період з 02.06.2020 по 09.05.2022 від ТОВ "ТІЕРРА". Окрім того, відповідачем уже після відкриття провадження у даній справі на рахунок позивача 01.08.2022 внесено ще 10 000, 00 грн, що підтверджується банківською випискою.

Отже, на час розгляду цієї справи, заборгованість відповідача перед позивачем становить 278 326,00 грн.

Враховуючи вищезазначене, відповідач не виконав взяті на себе зобов`язання щодо оплати отриманого товару чим порушив умови Договорів.

Будь-яких доказів своєчасної оплати заявленої позивачем до стягнення заборгованості відповідачем відповідно до положень статей 13, 74 ГПК України під час розгляду справи не надано.

В той же час, відповідач зазначає, що підписання видаткових накладних, які засвідчують поставку Товариству з обмеженою відповідальністю "ТІЕРРА" товару з боку відповідача відбулося шляхом проставлення факсимільного підпису без письмової угоди сторін, що є свідченням порушення порядку оформлення первинних документів, і цими власними порушеннями відповідач мотивує свою позицію щодо неналежного оформлення первинних документів.

Однак з цього приводу суд відзначає наступне.

Частиною третьою статті 207 ЦК України передбачено, що використання при вчиненні правочинів факсимільного відтворення підпису за допомогою засобів механічного, електронного або іншого копіювання, електронного підпису або іншого аналога власноручного підпису допускається у випадках, встановлених законом, іншими актами цивільного законодавства, або за письмовою згодою сторін, у якій мають міститися зразки відповідного аналога їхніх власноручних підписів.

Тобто, при укладенні договорів законодавство дозволяє використовувати підпис факсиміле, але ставить при цьому умову, що таке використання має бути передбачене або законом, або письмовою згодою сторін.

Оскільки законом спеціальне застосування підпису факсиміле не передбачене, зокрема і у договорах поставки, у разі використання факсимільного підпису сторони повинні або у договорі або у додатковій угоді до договору письмово узгоджувати можливість такого підпису. Тобто, єдиною можливістю підтвердження факту вчинення правочину з використанням факсиміле є погодження щодо можливості використання такого факсиміле, на якому мають стояти підписи представників сторін договору.

Як вбачається з матеріалів справи, при підписанні договорів поставки № 02/06 від 02.06.2020 та № 08/06 від 08.06.2021, можливість використання факсиміле при підписанні первинних документів не була узгоджена сторонами шляхом укладення угоди, передбаченої ч. 3 ст. 207 ЦК України.

Разом з тим, ст.1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" визначено, що господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства.

Згідно з положеннями Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" визначальною ознакою господарської операції є те, що вона має спричиняти реальні зміни майнового стану господарюючого суб`єкта. Здійснення господарської операції, і власне, її результат підлягають відображенню в бухгалтерському обліку.

Статтею 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" передбачено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити, якщо інше не передбачено окремими законодавчими актами України: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Вказаний перелік обов`язкових реквізитів кореспондується з пунктом 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №88 від 24.05.1994 (далі - Положення), згідно якого первинні документи повинні мати такі обов`язкові реквізити: найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), дата складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції (у натуральному та/або вартісному виразі), посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Відповідно до п.2.5 Положення документ має бути підписаний особисто, а підпис може бути скріплений печаткою. Використання при оформленні первинних документів факсимільного відтворення підпису допускається у порядку, встановленому законом, іншими актами цивільного законодавства.

Судом встановлено, що надані позивачем накладні та акти прийому - передачі містять найменування постачальника та покупця, дату складання, зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції, підпис особи, яка отримала товар; усі накладні та акти прийому - передачі містять відтиск печатки ТОВ "ТІЕРРА". Окрім того, на усіх наданих позивачем накладних наявний підпис бухгалтера товариства відповідача.

Відповідно до висновку Верхового Суду, викладеного у постанові від 20.12.2018 (справа №910/19702/17), відсутність у видаткових накладних назви посади особи, яка отримала товар за цією накладною, за наявності підпису у цій накладній, який засвідчений відтиском печатки товариства, не може свідчити про те, що такі видаткові накладні є неналежними доказами у справі. Відтиск печатки на видаткових накладних є свідченням участі особи у здійсненні господарської операції за цими накладними.

Оскільки усі накладні та акти прийому - передачі містять відтиск печатки юридичної особи відповідача, враховуючи, що відповідач несе повну відповідальність за законність використання його печатки, зокрема, при нанесенні її відбитків на документах первинного бухгалтерського обліку, суд має з`ясувати питання з приводу того, чи печатка Товариства була втрачена відповідачем, викрадена в нього або в інший спосіб вибула з його володіння, через що печаткою могла б протиправно скористатися інша особа.

З`ясування відповідних питань і оцінка пов`язаних з ними доказів має істотне значення для вирішення такого спору, оскільки це дозволило б з максимально можливим за цих обставин ступенем достовірності ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні відповідних господарських операцій. Аналогічні правові позиції викладені у постановах Верховного Суду від 06.11.2018 у справі №910/6216/17 та від 05 грудня 2018 року у справі №915/878/16.

У матеріалах справи, відсутні будь-які дані про те, що печатка Товариства з обмеженою відповідальністю "ТІЕРРА" була втрачена, викрадена або в інший спосіб вибула з його володіння, через що печаткою могла б скористатися інша особа. Отже, наявність відтиску печатки відповідача на накладних та актах прийому - передачі, а також підпису бухгалтера на накладних є доказом участі відповідача у здійсненні господарської операції з отримання товару.

Суд зауважує, що за весь час, що минув з моменту договорів поставки № 02/06 від 02.06.2020 та № 08/06 від 08.06.2021 та підписання сторонами накладних та актів прийому - передачі з боку ТОВ "ТІЕРРА" на адресу позивача не надходило будь-яких претензій щодо отриманого товару. Окрім того, факт поставки товару та наявність заборгованості за договорами поставки № 02/06 від 02.06.2020 та № 08/06 від 08.06.2021 не заперечується стороною відповідача, в тому числі і в процесі розгляду даної справи.

Також, у разі дефектів первинних документів та невизнання стороною факту постачання спірного товару, сторони не позбавлені можливості доводити постачання товару іншими доказами, які будуть переконливо свідчити про фактичні обставини здійснення постачання товару.

Дана позиція стосовно дослідження всіх доказів на підтвердження факту здійснення господарської операції в сукупності наведена у постановах Верховного Суду від 4 листопада 2019 року у справі №905/49/15, від 5 грудня 2018 року у справі №915/878/16.

На підтвердження факту поставки товару, відповідно й здійснення господарських операцій, позивачем також долучено Акт звірки розрахунків, складений між сторонами за період з 01.04.2021 по 31.07.2021, у якому відображено здійснення спірних господарських операцій по поставці товару з кінцевим сальдо на корить позивача в розмірі 288 326,00 грн.

На думку суду, акт звірки може вважатися доказом у справі в підтвердження певних обставин, зокрема в підтвердження наявності заборгованості суб`єкта господарювання, її розміру, визнання боржником такої заборгованості тощо, за умови, що інформація, відображена в акті, підтверджена первинними документами та акт містить підписи уповноважених на його підписання сторонами осіб, що в даному випадку знайшло підтвердження матеріалами справи.

Підписання акту звірки, у якому зазначено розмір заборгованості уповноваженою особою боржника та підтвердження наявності такого боргу первинними документами, свідчить про визнання боржником такого боргу.

Зазначена правова позиція у постанові Верховного Суду від 04.12.2019 у справі № 916/1727/17, від 19.04.2018 у справі № 905/1198/17 та від 05.03.2019 у справі № 910/1389/18.

Отже, зважаючи на наведене в площині існування первинних документів, підписаного акту звірки розрахунків та факту часткової оплати товару за договорами поставки, суд вважає, що позивачем у спірних правовідносинах підтверджено документально факт поставки товару відповідачу за договорами поставки № 02/06 від 02.06.2020 та № 08/06 від 08.06.2021 в період з 20.06.2020 по 24.07.2021 на загальну суму 1 954 326,00 грн та його отримання Покупцем.

Як зазначалося вище, і дана обставина сторонами не заперечується, відповідач оплату товару по договору здійснив частково, на суму 1 676 000,00 грн.

Таким чином, доказів, що підтверджують виконання відповідачем зобов`язань шляхом проведення остаточного розрахунку за отриманий товар на суму 278 326, 00 грн на момент розгляду спору судом, у матеріалах немає.

В силу вимог ст.ст.11, 16, 509 ЦК України та ст.ст.2, 5 ГПК України кредитору належить право у судовому порядку вимагати від боржника виконання його обов`язків.

Відповідно до статті 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності.

Згідно зі статтями 73, 74 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно зі ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ст.77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Пунктами 1, 2 ст. 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Враховуючи, що матеріалами справи підтверджуються доводи позивача про поставку товару на загальну суму 1 954 326,00 грн, його отримання відповідачем та часткову оплату в розмірі 1 676 000,00 грн, що у свою чергу також є вчиненням дії з визнання відповідної поставки, яка засвідчує волю сторони та, відповідно, дією з прийняття товару, беручи до уваги відсутність доказів проведення остаточного розрахунку за товар, суд доходить висновку про доведеність позивачем належними та допустимими доказами порушення його майнових прав на суму боргу у розмірі 278 326, 00 грн.

Тому, суд дійшов висновку про необхідність захисту порушеного права позивача та задоволення позовних вимог в частині стягнення основного боргу в сумі 278 326,00 грн.

Відповідно до статті 129 ГПК України судові витрати по сплаті судового збору покладається на відповідача.

Враховуючи викладене та керуючись ст. ст. 73, 74, 79, 86, 129, 233, 236-238, 240, 242 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ТІЕРРА" (46008, Тернопільська область, м. Тернопіль, вул. Танцорова, буд.14, код ЄДРПОУ 42486103) на користь Приватного малого підприємства "Юстас" (47333, Тернопільська область, Тернопільський район, с. Заруддя, вул. Грушевського, буд. 28, код ЄДРПОУ 21146558) заборгованість за договорами поставки №02/06 від 02.06.2020 та № 08/06 від 08.06.2021 в сумі 278 326 (двісті сімдесят вісім тисяч триста двадцять шість) грн 00 коп. та 4324 (чотири тисячі триста двадцять чотири) грн 90 коп. витрат по оплаті судового збору.

2. Наказ видати стягувачеві після набрання судовим рішенням законної сили.

3. Копію рішення надіслати рекомендованою кореспонденцією з повідомленням про вручення:

- Приватному малому підприємству "Юстас", 47333, Тернопільська область, Тернопільський район, с. Заруддя, вул. Грушевського, буд. 28,

- Товариству з обмеженою відповідальністю "ТІЕРРА", 46008, Тернопільська область, м. Тернопіль, вул. Танцорова, буд.14.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано (ч.1 ст. 241 ГПК України).

Учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції протягом двадцяти днів з дня його проголошення, в порядку визначеному ст.ст. 256-257 ГПК України.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасники справи можуть отримати інформацію по справі на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб - адресою: https://te.court.gov.ua/sud5022.

Повне рішення складено та підписано 21.10.2022.

Суддя Н.В. Охотницька

Дата ухвалення рішення17.10.2022
Оприлюднено24.10.2022
Номер документу106890726
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —921/208/22

Судовий наказ від 15.11.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Охотницька Н.В

Рішення від 17.10.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Охотницька Н.В

Ухвала від 29.09.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Охотницька Н.В

Ухвала від 18.09.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Охотницька Н.В

Ухвала від 16.08.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Охотницька Н.В

Ухвала від 19.06.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Охотницька Н.В

Ухвала від 07.06.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Охотницька Н.В

Ухвала від 22.05.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Охотницька Н.В

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні