КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 жовтня 2022 року м. Кропивницький Справа № 340/4027/22
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Хилько Л.І., розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 (далі позивач) до Територіального управління Служби судової охорони у Кіровоградській області (також відповідач 1), Служби судової охорони (відповідач 2) та Державної судової адміністрації України (відповідач 3) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач (через свого представника адвоката Кушнірьова О.М.) звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Відповідача 3 щодо нездійснення фінансування, а саме не перерозподілу видатків і не направлення розпоряднику бюджетних коштів нижчого рівня відповідачу 2 асигнувань достатніх для виплати Позивачу додаткової винагороди відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" (далі Постанова № 168) з 24.02.2022; зобов`язати Відповідача 3 забезпечити фінансування шляхом перерозподілу видатків і направлення розпоряднику бюджетних коштів нижчого рівня відповідачу 2 асигнувань достатніх для виплати додаткової винагороди Позивачу з 24.02.2022 відповідно до Постанови № 168;
- визнати протиправною бездіяльність Відповідача 2 щодо не підготування і не направлення до відповідача 3 накази про виплату додаткової винагороди Позивачу з 24.02.2022 відповідно до Постанови № 168; зобов`язати Відповідача 2 підготувати і направити до відповідача 3 накази про виплату додаткової винагороди Позивачу з 24.02.2022 відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168;
- визнати протиправною бездіяльність Відповідача 1 щодо не нарахування і не виплату Позивачу з 24.02.2022 відповідно до Постанови № 168 додаткової винагороди в розмірі 30 000 гривень щомісячно; зобов`язати Відповідача 1 здійснити нараховування і виплату Позивачу відповідно до пункту 1 Постанови № 168 додаткової винагороди в розмірі 30 000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць з 24.02.2022 і до закінчення дії воєнного стану.
Позовні вимоги були обґрунтовано тим, що внаслідок невиплати додаткової винагороди відповідно до вимог Постанови № 168, грубо порушено право Позивача на належне і своєчасне отримання грошового забезпечення (винагороди за працю) за період з 24.02.2022, що стало підставою звернення до суду з даним позовом.
Представники відповідачів 1, 2 подали до суду відзиви на позовну заяву, в яких заперечували проти задоволення позовних вимог, обґрунтовуючи це тим, що виплата додаткової винагороди, яка передбачена вимогами Постанови № 168, можлива лише за умови наявності відповідних бюджетних призначень, які у Державному бюджеті України на 2022 не передбачені, що вказує на відсутність вини в їх діях.
Представник відповідача 3 також подав до суду відзив на позовну заяву, в якому також просив суд у задоволенні позову відмовити, оскільки ДСА України жодними рішеннями, діями чи бездіяльністю не здійснювала заходів, спрямованих на порушення прав та законних інтересів Позивача.
Дослідивши наявні в справі матеріали, суд дійшов наступних висновків.
З матеріалів справи встановлено, що позивач проходить службу на посаді контролера І категорії 2 відділення 1 взводу охорони 1 підрозділу охорони ТУ ССО у Кіровоградській області (а.с.18).
28.02.2022 Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", якою передбачено на період дії воєнного стану виплату співробітникам Служби судової охорони додаткової винагороди в розмірі 30000 грн. пропорційно в розрахунку на місяць.
Зважаючи на не нарахування і невиплату додаткової винагороди, передбаченої Постановою № 168, позивач через свого представника звернувся до відповідача 1 із відповідним запитом.
Листом від 07.07.2022 представника позивача було поінформовано, що зважаючи на відсутність у Державному бюджеті України на 2022 відповідних бюджетних призначень для виплати співробітникам Служби судової охорони додаткової винагороди накази про її виплату не видавались та відповідні виплати не здійснювались (а.с.19-22).
Аналогічні запити направлялись представником позивача на адресу відповідачів 2, 3 та Мінфіна, на які також отримано відповіді із інформацією про відсутність відповідного фінансування для здійснення виплати спірної додаткової винагороди (а.с.23-26, 27-28, 29-30).
Вважаючи вищевказану бездіяльність протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Наказом Державної судової адміністрації від 26.08.2020 № 384 було затверджено Порядок виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони (далі Порядок № 384).
Підпунктом 2 пункту 4 розділу 1 Порядку № 384 передбачено те, що грошове забезпечення включає щомісячні додаткові види грошового забезпечення.
Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 №64/2022, який затверджено Законом України від 24.02.2022 №2102-ІХ, в Україні введено військовий стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, який в подальшому продовжувався на 30 діб Указом Президента України №133/2022 від 14.03.2022; на 30 діб Указом Президента України від 19.04.2022 №7300; на 90 діб Указом Президента України від 17.05.2022 №341/2022.
При цьому, 28.02.2022 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", яка набула чинності з 24 лютого 2022 року.
Пунктом 1 Постанови № 168 (в її первинній редакції) було установлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі 30000 гривень щомісячно (крім військовослужбовців строкової служби), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).
Пунктом 5 Постанови № 168 було передбачено, що вона набирає чинності з моменту опублікування, застосовується з 24.02.2022.
Таким чином, з 24.02.2022 у співробітників Служби судової охорони виникло право на отримання додаткової винагороди в розмірі 30000 грн. щомісячно, а у тих співробітників, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, вказану додаткову винагороду могло бути збільшено до 100000 грн. в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
В подальшому, Постанова № 168 протягом березня - липня 2022 зазнавала змін.
Так, Постановою від 07.03.2022 № 217 внесено зміни до пункту 1 Постанови № 168, виключивши в абзаці першому слова "(крім військовослужбовців строкової служби)".
Постановою КМУ від 22.03.2022 № 350 внесено зміни до пункту 1 Постанови № 168, доповнивши абзац перший після слів "та поліцейським" словами ", а також особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми "єПідтримка",", а Постановою КМУ від 01.07.2022 № 754 змінено умову отримання такої допомоги особами рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби "за умови несення службу в органах і установах зазначеної Служби в межах територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні)", а також розмір такої допомоги для таких осіб "пропорційно часу проходження служби в розрахунку на місяць".
Водночас, Постановою КМУ №793 від 07.07.2022 до Постанови № 168 внесені зміни, відповідно до яких в абзаці першому слова і цифри "додаткова винагорода в розмірі 30000 гривень щомісячно" замінено словами і цифрами "додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць". Крім того, доповнено постанову пунктом 2-1 такого змісту: "2-1. Установити, що порядок і умови виплати додаткової винагороди, а також одноразової грошової допомоги, передбачених цією постановою, визначаються керівниками відповідних міністерств та державних органів.".
При цьому, пунктом 2 постанови КМУ № 793 від 07.07.2022 передбачено, що ця постанова набирає чинності з дня її опублікування та застосовується з 24.02.2022.
Постанова КМУ №793 від 07.07.2022 опублікована 19.07.2022.
Отже, Постановою № 168 передбачено право Позивача на отримання додаткової винагороди під час дії воєнного стану. При цьому, з огляду на вищевказані редакції Постанови № 168, у період з 24.02.2022 по 18.07.2022 розмір додаткової винагороди, зокрема для співробітників ССО, був фіксованим та становив 30000 гривень щомісячно. Проте, у період з 19.07.2022 (день набрання чинності Постановою № 793) по день звернення позивача до суду,розмір такої додаткової винагороди становить до 30000 грн. пропорційно в розрахунку на місяць, а порядок і умови її виплати має визначатися керівником відповідного органу.
Відповідно до Положення про територіальне управління Служби судової охорони у Кіровоградській області, затверджене 10.03.2020 (а.с.43-45), управління очолює начальник (п. 5.1. Положення). Начальник управління: видає накази та доручення організаційно-розпорядчого характеру, які стосуються діяльності Управління, контролює їх виконання (пп. 5.4.7 п. 5.1 Положення); організовує планово-фінансову роботу в Управлінні, контролює використання фінансових і матеріальних ресурсів (пп. 5.4.15 п. 5.1 Положення).
Відтак, зважаючи на положення Постанови № 168 та зміст повноважень начальника Відповідача 1, саме на останнього покладено обов`язок видання наказів про виплату спірної додаткової винагороди, тому позовні вимоги, заявлені до Відповідача 2 є безпідставними, оскільки спрямовані до неналежного суб`єкта владних повноважень.
Разом з тим, як було встановлено судом та не заперечується, з часу набрання чинності Постановою № 168 начальником Відповідача 1 накази щодо виплати Позивачеві додаткової винагороди не видавались, що вказує на протиправну бездіяльність саме Відповідача 1.
Більше того, право на отримання Позивачем спірної винагороди Відповідачем 1 не заперечує, про що свідчить зміст листа від 07.07.2022 (а.с.19-22).
Щодо доводів Відповідачів про відсутність цільових бюджетних асигнувань для здійснення виплат додаткової винагороди, передбаченої Постановою № 168, то суд зазначає наступне.
Відповідно до положення частини 1 статті 17 Закону України від 23.02.2006 року № 3477-VI "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) і практику ЄСПЛ як джерело права.
За змістом правової позиції ЄСПЛ у справі "Кечко проти України" (рішення від 08 листопада 2005 року) у межах свободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи відповідні зміни в законодавство. Однак якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти в цих виплатах, доки відповідні положення є чинними. Тобто органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань.
Верховний Суд України у своїх рішеннях неодноразово вказував, що відсутність чи скорочення бюджетних асигнувань не може бути підставою для зменшення будь-яких виплат (постанови Верховного Суду України від 22.06.2010 у справі № 21-399во10, від 07.12.2012 у справі № 21-977во10, від 03.12.2010 у справі № 21-44а10).
Отже, суб`єкт владних повноважень не може посилатись на відсутність бюджетних асигнувань, як на підставу не виплати додаткової винагороди, передбаченої чинним на час вирішення спору підзаконним нормативно-правовим актом, чим в даному випадку є Постанова № 168.
Таким чином, з огляду на законодавчо встановлений принцип незворотності нормативно-правових актів у часі в силу прямих приписів статті 58 Конституції України, суд приходить до висновку, що при невиплаті Позивачу додаткової щомісячної винагороди у період з 24.02.2022 до 19.07.2022 у розмірі 30000 грн. щомісячно, а у період з 19.07.2022 по день звернення до суду у розмірі до 30000 грн. пропорційно в розрахунку на місяць, Відповідач 1 діяв не у спосіб, передбачений чинним законодавством.
При цьому, не підлягають задоволенню позовні вимоги про зобов`язання Відповідача 1 здійснити нарахування та виплату позивачу додаткової винагороди у подальшому по день закінчення воєнного стану (часу дії постанови), як передчасно заявлені, оскільки завдання адміністративного судочинства полягає у захисті саме порушених прав особи в публічно-правових відносинах, а тому суд позбавлений можливості задовольняти вимоги на майбутнє.
Крім того, гарантоване у статті 55 Конституції України й конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.
Щодо позовних вимог, заявлених до Відповідача 3, то суд також зазначає про їх передчасність, адже за відсутності відповідних наказів про виплату додаткової винагороди відсутні підстави стверджувати про неможливість їх реалізації через дії (бездіяльність) Відповідача 3.
Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про задоволення позову частково.
Судові витрати сторонами не понесено.
Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Територіального управління Служби судової охорони у Кіровоградській області щодо ненарахування і невиплату контролеру І категорії 2 відділення 1 взводу охорони 1 підрозділу охорони Територіального управління Служби судової охорони у Кіровоградській області Юрченку В`ячеславу Михайловичу додаткової винагороди відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", за період з 24 лютого 2022 по 18 липня 2022 включно у розмірі 30000 гривень щомісячно, а починаючи з 19 липня 2022 по 31 серпня 2022 включно (день звернення до суду) у розмірі до 30000 гривень пропорційно часу проходження служби в розрахунку на місяць.
Зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Кіровоградській області здійснити нараховування та виплату контролеру І категорії 2 відділення 1 взводу охорони 1 підрозділу охорони Територіального управління Служби судової охорони у Кіровоградській області Юрченку В`ячеславу Михайловичу додаткової винагороди відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", за період з 24 лютого 2022 по 18 липня 2022 включно у розмірі 30000 гривень щомісячно, а починаючи з 19 липня 2022 по 31 серпня 2022 включно (день звернення до суду) у розмірі до 30000 гривень пропорційно часу проходження служби в розрахунку на місяць.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, встановленому ст.255 КАС України та може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295-297 КАС України.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Л.І. Хилько
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.10.2022 |
Оприлюднено | 26.10.2022 |
Номер документу | 106908810 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Л.І. Хилько
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні