Рішення
від 24.10.2022 по справі 904/3080/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24.10.2022м. ДніпроСправа № 904/3080/22

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Мілєвої І.В., розглянувши справу

за позовом Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради, Дніпропетровська область, м. Дніпро

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Автомир-Транс", Дніпропетровська область, м. Дніпро

про стягнення 63 475,33 грн.

Без виклику представників сторін

СУТЬ СПОРУ:

Комунальне підприємство "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради звернулося до господарського суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Автомир-Транс" про стягнення 63 475,33 грн., з яких: 53 798,77 грн. плата за перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин, 1 348,63 грн. 3% річних, 8 327,93 грн. інфляційні втрати.

Суд ухвалою від 20.09.2022 прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі. Постановив розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.

07.10.2022 відповідач подав до суду відзив, в якому зазначив, що рішенням Господарського суду Дніпропетровської області № 904/8801/21 під 17.01.2022 позов задоволено, оперативно-господарську санкцію (шляхом виставлення рахунку № 88088 від 31.10.2022) - скасовано. В мотиви рішення судом покладено висновки про недоведеність водоканалом наявності факту перевищення забруднюючих речовин у стоках абонента. Апеляційний суд зробив висновок про відсутність застосування водоканалом оперативно-господарської санкції як такої. Зазначив, що порушення прав абонента наразі відсутнє. Таке право може бути порушене у разі стягнення з відповідача такої плати чи припинення/обмеження водопостачання. У зв`язку з цим апеляційним судом взагалі не досліджувалися доводи та докази, подані абонентом на підтвердження недоведеності порушенням ним допустимих концентрацій речовин у стічних водах. Тому твердження позивача, що виставлений рахунок № 88088 від 31.10.2022 є таким, що підлягає до сплати - є виключно суб`єктивним, жодним судом у своєму рішення таких висновків не зроблено. Відповідач повністю не погоджується з такими результатами. Зазначені перевищення у стічних водах фізично неможливі, адже каналізація підприємства використовується лише для забезпечення побутових потреб людей, що знаходяться на території, а саме робота вбиралень, душових, кухонь та вологого прибирання лише офісних приміщень. Будь-які виробничі цикли, де б використовувалась вода та в процесі яких би формувались б стоки на території відповідача відсутні. Таким чином, вбачається явна невідповідність результатів контрольного аналізу фактичним обставинам. Відповідач 15.09.2021 направив позивачу лист за № 1509/21-1 з вимогою проведення арбітражного аналізу проби для якого були відібрані разом з пробами для контрольного аналізу та зберігалися у позивача. Відповідач повідомив, що з метою виконання арбітражного аналізу між ним та ТОВ "Науково-аналітичний центр якості води" укладено договір. Також відповідач зазначив, що витрати на транспортування проб, перевезення представника позивача та на оплату послуг лабораторії відповідач здійснить за свої кошти. Вказане звернення відповідач направив позивачу декількома варіантами, а саме: на поштову адресу позивача цінним листом з описом вкладення; сканований файл з накладенням електронного цифрового підпису директора відповідача на електронну адресу, що вказана в офіційному бланку позивача, на якому викладено листи № 5761/2414 від 14.09.2021 та № 5774/2414 від 14.09.2021. Однак позивач проігнорував звернення щодо проведення арбітражного аналізу, що є порушенням умов договору та Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Дніпра, зокрема (п. 2 Рішення Виконкому Дніпровської міської ради № 908 від 01.09.20). Відповідно до умов договору сторони погодили (у тому ж п. 3.15), що допустимі концентрації шкідливих речовин у стічних водах визначаються відповідно до рішення виконкому Дніпропетровської міської ради № 129 від 19.02.2015 "Про затвердження Правил приймання та скиду (водовідведення стічних вод підприємств у каналізації м. Дніпропетровська. Виходячи з наведеного, обов`язок сплати коштів за скид стічних вод із перевищенням вмісту забруднюючих речовин виникає у разі виявлення перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин, визначених рішенням виконкому Дніпропетровської міської ради № 129 від 19.02.2015. Разом з тим, на момент визначення позивачем рівня забруднення стічних вод відповідача вказане рішення виконкому втратило чинність. Таким чином, з огляду на відсутність на рівні локального нормативно-правового акту визначення рівня допустимих концентрації забруднюючих речовий, про які відповідач та позивач домовилися в договорі, неможливо визначити який саме рівень забруднень може вважатися таким, що перевищує допустимий за договором. Згідно з додатком № 1 та додатком № 3 до акту відбору проб стічних вод від 13.09.2021 з КК1 та КК3 проба для визначення рівня азоту амонійного взагалі не бралася. Проте позивач у листі від 14.09.2021 № 5761/2414 зазначає про перевищення цього інгредієнта, а у оскаржуваному розрахунку використовує його при визначенні суми плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин. Таким чином, позивач безпідставно нарахував плату за окремим видом забруднень, хоча згідно акту стічні води для такого аналізу не бралися. Це знову ж таки доводить упередженість та заінтересованість позивача, більше того, це доводить необ`єктивність лабораторії відповідача, яка в "ручному" режимі вказує перевищення допустимих концентрацій забруднені, навіть коли не було забору аналізу на визначення такого забруднення. В акті відбору проб стічних вод від 13.09.2021 відсутні обов`язкові відомості, такі як інформація про вид проби (разова або об`єднана) із зазначенням способу усереднення та інформація про спосіб відбору. Отже, незрозумілим стає якими саме методиками мав керуватися позивач при тому чи іншому виді проби та способі відбору проби, порядок консервації проб, температурний режим зберігання, що в свою чергу нівелює результати аналізів. Ні акт відбору проб стічних вод від 13.09.2021, ні протокол вимірювання показників складу властивостей стічних вод не містять відомостей про умови зберігання відібраної проби стічних вод до проведення дослідження. Зазначення наявності сумки-холодильника не дає змогу визначити її справність та температуру при якій зберігалася проба до початку аналізу, до того ж в жодному супровідному документі не зазначено температурного режиму, при якому здійснювалося транспортування проб у такій сумці-холодильнику. Як вбачається, з додатку № 1 та додатку № 3 до Акту відбору проб стічних вод від 13.09.2021 з КК1 та КК3, згідно з якими проба для визначення рівня завислих речовин, про перевищення яких повідомив позивач у листі № 5774/2414 від 14.09.2021, не консервувалася. Згідно з тим же повідомлення аналіз проб на визначення завислих речовин було зроблено 14.09.2021, тобто за спливом доби після відбору аналізів. Позивачем не доведено факту відбору проб на визначення вмісту азоту амонійному. Натомість вбачається відсутність такої проби, а ряд невідповідностей узагалі не дають змоги вважати встановленим факт скиду позивачем наднормових забруднень. Вказані порушення при відборі проб стічних вод, проведенні аналізу, оформлення їх результатів представниками позивача не дають змоги вважати встановленим факт скиду наднормативних забруднень, їх рівень та склад, а отже і не дають позивачеві права вимагати оплатити рахунок №88088 від 31.10.2021, а у відповідача відсутній обов`язок його сплачувати. Викладене аргументовано підтверджується результатами аналізів, які проведені випробувальною лабораторією Державної установи "Дніпропетровський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України", яка провела аналіз паралельної проби, відібраної відповідно до того ж акту від 13.09.2021. Так,відповідно до протоколів випробувань № 1618 від 27.09.2021 та 1620 від 27.09.2021, лабораторією не було виявлено таких перевищень забруднюючих речовин, про які зазначає позивач. Вказані протоколи направлено відповідачу не протягом 5 діб, як зазначено в п.6.15 Правил № 908, а на 7 добу що є понеділком 04.10.2021, в свою чергу 5 (п`ятою) добою була субота 02.10.2021. Такі обставини об`єктивно є поважною причиною направлення відповідачу протоколів першого ж робочого дня після вихідних. Отримавши зазначені результати аналізу паралельної проби, відповідач переконався у відсутності об`єктивності та неупередженості результатів аналізів, що проводила лабораторія позивача, та повторно звернувся з листом № 0410/21- від 04.10.2021 про проведення арбітражного аналізу. Однак і на це звернення не надійшла відповідь від позивача. У зв`язку із чим відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 17.01.2022 по справі № 904/8801/21 позов задоволено повністю. Скасовано оперативно-господарську санкцію, застосовану Комунальним підприємством "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Автомир-Транс" за результатами перевірки та складання акту від 13.09.201, оформлену у формі рахунку № 88088 від 31.10.2021 за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин у розмірі 53 798,77 грн.

Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 17.05.2022 апеляційну скаргу Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 17.01.2022 у справі № 904/8801/21 задоволено. Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 17.01.2022 у справі № 904/8801/21 скасовано. Прийнято у справі нове рішення.У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Автомир-Транс" до Комунального підприємства "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради про скасування оперативно-господарської санкції, оформленої у формі рахунку № 88088 від 31.10.2021 за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин у розмірі 53 798,77 грн, відмовлено.

Обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом (ч. 4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України).

06.06.2019 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Автомир-Транс" (абонент) та Комунальним підприємством "Дніпроводоканал" Дніпровської міської ради (водоканал) було укладено договір про надання послуг з централізованого питного водопостачання та водовідведення № 11724 (далі - договір).

Водоканал зобов`язується надавати абоненту послуги з централізованого питного водопостачання та водовідведення (далі - послуги), а абонент зобов`язується оплачувати послуги в порядку і умовах, визначених договором та діючим законодавством (п. 2.1 договору).

Судами по справі № 904/8801/21 встановлено, що згідно з додатком № 2 до договору, послуги надаються відповідачем позивачеві на об`єкт: складське приміщення, офіс за адресою: вул. К.Гордієнка, 2.

Відповідно до п. 3.1. договору надання послуг здійснюється водоканалом в межах добових, місячних та річних норм централізованого питного водопостачання та водовідведення, які визначені відповідно до розрахунку об`ємів послуг (додаток № 8 до договору), а саме:

- норма споживання абонентом води питної за договором складає: 30672 м куб./рік, 372/480 м куб./місяць, 16,9/21,82 м куб./добу;

- норма прийняття від абонента стічних вод за договором складає: 28944 м куб/рік, 372/432 м куб/місяць, 16,9/19,64 м куб/добу.

Зміни норм споживання води питної та/або прийняття стічних вод проводяться шляхом укладання додаткових угод до договору, при цьому у разі збільшення норм споживання/прийняття відповідних послуг абонент до укладання таких додаткових угод повинен отримати Технічні умови на ці норми.

Абонент, на балансі якого знаходяться мережі водовідведення, несе відповідальність за порушення норм щодо кількості та концентрації шкідливих речовин в стічних водах, які скидають до вказаних мереж субабоненти, орендарі, суборендарі. Допустимі концентрації шкідливих речовин у стічних водах встановлені рішенням виконкому Дніпропетровської міської ради № 129 від 19.02.2015 "Про затвердження Правил приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська" та наводяться в додатку 4 договору. (п. 3.15. договору).

Нарахування проводяться по нормативу плати за очищення 1 куб. м стічних вод з вмістом забруднень у межах допустимих концентрацій (Нп), обсягом скинутих понаднормативно забруднених стічних вод (Vпз) та коефіцієнтом кратності (Кк), який враховує, рівень небезпеки скинутих забруднень для технологічних процесів очищення стічних вод та екологічного стану водойми (п. 3.16. договору).

Величина плати за скид стічних вод у систему водовідведення водоканалу з понаднормативними забрудненнями розраховується згідно з Інструкцією № 37. Така оплата здійснюється абонентом не пізніше 10 днів з дати отримання листа-повідомлення та рахунку (п. 4.10. договору).

Абонент зобов`язаний не перевищувати витрати води питної і скидання стічних вод понад встановлені норми водопостачання та водовідведення, визначені в пункті 3.1. договору; не перевищувати рівня вмісту забруднюючих речовин у стічних водах та нести відповідальність за якісний склад стічних вод (п. 7.2.7. та 7.2.8. договору).

Договір набирає чинності з моменту підписання сторонами та скріплення печатками, і в частині надання послуг діє до 06.06.2022, а в частині їх оплати - до повного виконання (п. 9.1. договору).

06.06.2019 підписано додаткову угоду до договору (а.с. 18), в якій сторони дійшли згоди викласти перший абзац п. 4.10 договору в наступній редакції: «Величина плати за скид стічних вод у систему водовідведення водоканалу з понаднормативними забрудненнями розраховується згідно вимог чинного законодавства та Правил № 129»; викласти п. 7.2.2. договору в наступній редакції: «виконувати належним чином вимоги Правил № 190, рішення виконкому Дніпропетровської міської ради № 129 від 19.02.2015 «Про затвердження Правил приймання та скиду (водовідведення) стічних вод підприємств у систему каналізації м. Дніпропетровська», інших нормативно-правових актів України, що регулюють правовідносини щодо надання послуг.»; викласти п. 9.2. договору в наступній редакції: «Усі правовідносини, що виникають з договору та не врегульовані ним, регламентуються відповідними нормами законодавства України, зокрема Правилами № 190, Правилами № 129, тощо, а також застосовуваними до таких правовідносин звичаями ділового обороту на підставі принципів добросовісності, розумності та справедливості.».

Рішенням Дніпровської міської ради від № 908 від 01.09.2020 затверджено Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення м. Дніпра (далі - Правила № 908).

Відповідно до п. 1.1. Правил № 908 Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення м. Дніпра (далі Правила) поширюються на Комунальне підприємство «Дніпроводоканал» Дніпровської міської ради, яке надає послуги з централізованого водовідведення (відведення та/або очищення стічних вод) (далі виробник), на юридичних осіб незалежно від форм власності та відомчої належності, фізичних осіб підприємців, фізичних осіб, що провадять незалежну професійну діяльність і взяті на облік як самозайняті особи в контролюючих органах згідно з Податковим кодексом України, які скидають стічні води до систем централізованого водовідведення або безпосередньо у каналізаційні очисні споруди (далі споживачі).

Відповідно до п. 2.1.2., 2.1.3., 2.1.5. Правил № 908 виробник зобов`язаний: здійснювати обстеження ЛОС і каналізаційних мереж споживачів з фіксуванням в акті (додаток 1), вимагати від споживачів надання інформації та документів щодо мереж і споруд, які перебувають на балансі споживачів, їх технічного стану, у т. ч. документів, що підтверджують відновлення пропускної спроможності трубопроводів та колекторів, хімічних реагентів, що використовуються споживачами та спричиняють забруднення у стічних водах (сертифікати, переліки, проєкти), вивезення та утилізацію осадів стічних вод, вжиття заходів з метою дотримання якості та режиму скидання стічних вод згідно з вимогами Правил. Контролювати якість, кількість і режим скидання стічних вод споживачами. Здійснювати раптовий (не погоджений із споживачами заздалегідь) відбір контрольних проб.

Споживачі, які скидають стічні води до системи централізованого водовідведення або безпосередньо до каналізаційних очисних споруд виробника, повинні забезпечити можливість проведення виробником у будь-який час доби контролю за скидом стічних вод (п. 6.3. Правил № 908).

13.09.2021 співробітниками КП «Дніпроводоканал» з метою планової перевірки якості стічних вод, що скидають підприємства у міську каналізацію, для здійснення відбору проб стічних вод відповідача здійснено виїзд за адресою м. Дніпро, вул. К.Гордієнка, 2, за результатами чого складено акт відбору проб стічних вод від 13.09.2021 (а.с. 21-24).

Відповідно до вказаного акту відбір проб стічних вод здійснено з КК № 1, КК № 2 та КК № 3 в присутності уповноваженого представника відповідача Юрченко І.О.

Для визначення вмісту забруднень у стічних водах споживачів використовуються дані лабораторії виробника, у разі її відсутності інших лабораторій, що здійснюють свою діяльність у цій галузі відповідно до вимог Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» (далі Закон) (п. 6.4. Правил № 908).

Під час проведення аналізу проб стічних вод, відібраних у споживачів, використовують засоби вимірювальної техніки, повірені уповноваженими органами відповідно до вимог статті 17 Закону (п. 6.5. Правил № 908).

Лабораторією по контролю якості стічних вод позивача проведено дослідження відібраних стічних вод, за результатами дослідження було складено протокол вимірювань показників складу та властивостей стічних вод (а.с. 25). Відповідно до вказаного протоколу відбір стічних відповідача здійснювався 13.09.2021 по вул. К.Гордієнка, 2, місце відбору проб КК № 1, КК № 2 та КК № 3, дата проведення вимірювань 13.09.2021 - 15.09.2021. В ході зазначеного дослідження виявлено перевищення допустимих концентрацій у стічній воді підприємства по:

- КК №1 (по вул. К.Гордієнка):

1) азоту-амонію 14,647 г/м3 при ДК 9,181 г/м3;

2) залізу загальному 2,601 г/м3 при ДК 1,169 г/м3;

- КК №3 (по вул. Марата):

1) азоту амонію >39,00 г/м3 при ДК 9,181 г/м3;

2) залізу загальному 6,164 г/м3 при ДК 1,169 г/м3;

3) ортофосфатам 18,628 г/м3 при ДК 7,611 г/м3;

4) нафтопродуктам 7,152 г/м3 при ДК 2,191 г/м3;

5) завислим речовинам >5000,00 г/м3 при ДК 150,00 г/м3;

6) ХСК 2915,00 гО/м3 при ДК 383,333 гО/м3.

Листами № 5761/2414 від 14.09.2021 та № 5774/2414 від 14.09.2021 позивач повідомив відповідача про перевищення допустимих концентрацій у стічних водах підприємства.

Позивачем було здійснено розрахунок величини плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями на суму 53 798,77 грн. з ПДВ (а.с. 26) та виставлено рахунок № 88088 від 31.10.2021 на суму 53 798,77 грн. (а.с. 27).

Відповідач зазначає, що отримав від позивача лист № 5813/2414 від 16.09.2021 "Про виявлення перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах", в якому повідомлялось про виявлення перевищень допустимих концентрацій забруднюючих речовин, у зв`язку з чим в подальшому буде виставлено відповідний рахунок. До вказаного листа додано протокол вимірювань показів складу та властивостей стічних вод та розрахунок величини плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин, а 04.11.2021 відповідач отримав від позивача рахунок № 88088 від 31.10.2021 за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин на суму 53 798,77 грн.

Виробник зобов`язаний у разі виявлення порушень споживачами умов скидання стічних вод, вимог Правил та умов укладеного з виробником договору, вимагати їх усунення в установлені виробником строки та вживати заходів впливу, передбачених договором, Правилами (п. 2.1.7. Правил № 908).

Виробник має право пред`являти в установленому порядку рахунки за скид понаднормативних забруднень із застосуванням тарифу, встановленого за надання послуг з централізованого водовідведення споживачам, віднесеним до відповідної категорії, та коефіцієнта кратності, який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень у разі порушення Правил (п. 2.2.7. Правил № 908).

Відповідно до п. 6.20. Правил № 908 споживач зобов`язаний оплатити сформований виробником рахунок за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями у десятиденний строк з моменту його отримання.

Однак, як стверджує позивач, відповідач заборгованість не сплатив, що і стало причиною звернення до суду.

Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (ст. 626 Цивільного кодексу України).

За договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором (ч.1 ст. 901 Цивільного кодексу України).

Суб`єкти господарювання повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином, відповідно до закону, інших правових актів, договору (ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України).

Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться (ч. 1 ст. 526 Цивільного кодексу України).

Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст.525 Цивільного кодексу України).

Якщо у зобов`язанні встановлений строк його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України).

Зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином (ч. 1 ст. 599 Цивільного кодексу України).

Порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) (ст. 610 Цивільного кодексу України).

У разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом (ч. 1 ст. 611 Цивільного кодексу України).

02.02.2018 набрали чинності Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджені наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 № 316 (далі Правила № 316), зареєстровані в Міністерстві юстиції України 15.01.2018 за № 56/31508.

Відповідно до п. 2 Р.1 Правил № 316 ці правила поширюються на суб`єктів господарювання, які надають послуги з централізованого водовідведення (відведення та/або очищення стічних вод) (далі - виробники), на юридичних осіб незалежно від форм власності та відомчої належності, фізичних осіб - підприємців, фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність і взяті на облік як самозайняті особи у контролюючих органах згідно з Податковим кодексом України, які скидають стічні води до систем централізованого водовідведення або безпосередньо у каналізаційні очисні споруди (далі - споживачі).

На підставі цих Правил виробник розробляє місцеві Правила приймання, в яких враховують місцеві особливості приймання та очищення стічних вод, а також визначають ДК забруднюючих речовин, що можуть скидати до системи централізованого водовідведення. Місцеві правила приймання затверджуються органами місцевого самоврядування та є обов`язковими для виробників та споживачів (п. 4 Р.1 Правил № 316).

Статтею 13-1 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" передбачено, що скидання стічних вод у водні об`єкти допускається лише за умови дотримання нормативів гранично допустимих концентрацій та нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.

Місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту встановлюють вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту.

Місцеві правила розробляються на підставі та з урахуванням вимог правил приймання стічних вод та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.

Згідно зі статтею 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", вирішення питань водопостачання, відведення та очищення стічних вод, здійснення контролю за якістю питної води належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

Так, Рішенням Дніпровської міської ради від № 908 від 01.09.2020 затверджено Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення м. Дніпра (далі - Правила № 908).

Як вказано вище, відповідно до п. 1.1. Правил № 908 Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення м. Дніпра (далі Правила) поширюються на Комунальне підприємство «Дніпроводоканал» Дніпровської міської ради, яке надає послуги з централізованого водовідведення (відведення та/або очищення стічних вод) (далі виробник), на юридичних осіб незалежно від форм власності та відомчої належності, фізичних осіб підприємців, фізичних осіб, що провадять незалежну професійну діяльність і взяті на облік як самозайняті особи в контролюючих органах згідно з Податковим кодексом України, які скидають стічні води до систем централізованого водовідведення або безпосередньо у каналізаційні очисні споруди (далі споживачі).

Правила спрямовані на запобігання порушенням у роботі мереж і споруд каналізації, підвищення ефективності роботи цих споруд і безпеки їх експлуатації та забезпечення охорони навколишнього природного середовища від забруднення скидами стічних вод. (п. 1.2. Правил 908).

До систем централізованого водовідведення приймаються стічні води споживачів, які не призводять до порушення роботи каналізаційних мереж і очисних споруд, безпеки їх експлуатації, та можуть бути очищені на КОС виробників відповідно до вимог Правил охорони поверхневих вод від забруднення зворотними водами, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.1999 № 465 (зі змінами) (п. 3.1. Правил № 908).

Споживачі зобов`язані дотримуватися вимог до скиду стічних вод та встановлених кількісних і якісних показників стічних вод на каналізаційних випусках споживачів, вимагати від субспоживачів виконання положень Правил (п. 2.3.1. Правил № 908).

Згідно з п. "є" ч.2, ч. 4 ст. 68 Закону Україна "Про охорону навколишнього природного середовища" відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні, зокрема, у допущенні наднормативних, аварійних і залпових викидів і скидів забруднюючих речовин та інших шкідливих впливів на навколишнє природне середовище; підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством Україна.

Відповідно до п. 3.2. Правил № 908 стічні води, що приймаються до систем централізованого водовідведення, не повинні:

1) містити горючих домішок і розчинних газоподібних речовин, здатних утворювати вибухонебезпечні суміші;

2) містити речовин, здатних захаращувати труби, колодязі, решітки або відкладатися на їх поверхнях (сміття, ґрунт, абразивні порошки та інші грубодисперсні зависі, гіпс, вапно, пісок, металева та пластмасова стружка, жир, смола, мазут, пивна дробина, хлібні дріжджі тощо);

3) містити неорганічних речовин або речовин, які не піддаються біологічній деструкції;

4) містити речовин, для яких не встановлено ДК для води або токсичних речовин, що перешкоджають біологічному очищенню стічних вод, а також речовин, для визначення яких не розроблено методів аналітичного контролю;

5) містити небезпечних бактеріальних, вірусних, токсичних та радіоактивних забруднень;

6) містити біологічно жорстких аніонних поверхнево-активних речовин, рівень первинного біологічного розкладу яких становить менше 80 %;

7) мати температуру вище 40 °C;

8) мати pH нижче 6,5 або вище 9,0;

9) створювати умов для заподіяння шкоди здоров`ю персоналу, що обслуговує системи централізованого водовідведення;

10) унеможливлювати утилізацію осадів стічних вод із застосуванням методів, небезпечних для навколишнього природного середовища;

11) містити забруднюючих речовин з перевищенням ДК, установлених Правилами.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.44 Водного кодексу України водокористувачів зобов`язано дотримуватись встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території.

Споживачі здійснюють контроль за кількістю та якістю стічних вод, які вони скидають до систем централізованого водовідведення або безпосередньо до каналізаційних очисних споруд виробника. Перелік забруднень, на наявність яких робиться аналіз, та періодичність контролю встановлюються Правилами. За наявності ЛОС споживачі здійснюють кількісний та якісний контроль стічних вод, що надходять до них, очищених стічних вод та враховують об`єми видалених із стічних вод осадів. На вивезення та утилізацію осадів повинні бути оформлені відповідні документи (акти, накладні, рахунки), які зберігаються у споживачів не менше трьох років. Місця та періодичність відбору проб споживачами мають бути погоджені з виробником. Результати аналізів стічних вод і замірів їх витрат фіксують у робочих журналах, які зберігаються у споживачів безстроково. Споживачі систематично, у строки, визначені Правилами, надають виробнику інформацію про об`єми та якісний склад стічних вод, які вони скидають до системи централізованого водовідведення або безпосередньо до каналізаційних очисних споруд виробника. Споживачі зобов`язані мати та своєчасно оновлювати технічну доку-ментацію, яка характеризує стан систем водопостачання та водовідведення споживача, а саме: відомості про системи водопостачання та водовідведення споживача, характеристику їх технічних параметрів і фактичного стану, графічний матеріал (генеральний план (топографічний план)) з нанесеними мережами водопостачання і водовідведення та місцем розташування КК, нормативний розрахунок водоспоживання та водовідведення споживача, технологічні креслення насосних станцій, план та схему ЛОС і наявність приладів обліку, відомості про категорії стічних вод споживача (промислові, господарсько-побутові, поверхневі тощо), характеристику якості стічних вод, що скидаються до системи централізованого водовідведення, інші документи, визначені Правилами, крім тих, що мають дозвільний характер (п. 6.1. Правил № 908).

З метою контролю якості стічних вод споживачів виробник здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК у стічних водах є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень (п. 6.6. Правил № 908).

Відбір контрольної проби здійснюється з КК усіх випусків стічних вод, облаштованих споживачем, а за їх відсутності та за умови погодження з виробником з КНС споживача, після якої стічні води скидаються до міської каналізації (п. 6.6.1. Правил № 908).

Відбір контрольних проб стічних вод споживачів виконує уповноважений представник виробника, що фіксується в акті відбору проб стічної води (додаток 3), який підписують представник виробника, представник споживача та представник незалежної лабораторії (у разі його присутності). КК для відбору проб мають бути завжди доступними для огляду і відбору проб, вільними від завалів та огороджені; на кришці КК повинен бути нанесений його номер згідно генеральним планом. У разі відмови представника споживача поставити свій підпис в акті представник виробника зазначає про це в акті (п. 6.6.2. Правил № 908).

Під час відбору проб на випусках стічних вод споживач повинен забезпечити присутність своїх представників: відповідальної за стан каналізаційних мереж особи, слюсаря для відкриття кришки колодязя та ін (п. 6.8. Правил № 908).

Як вказано вище, 13.09.2021 співробітниками КП «Дніпроводоканал» з метою планової перевірки якості стічних вод, що скидають підприємства у міську каналізацію для здійснення відбору проб стічних вод відповідача здійснено виїзд за адресою м. Дніпро, вул. К.Гордієнка, 2, за результатами чого складено акт відбору проб стічних вод від 13.09.2021 (а.с. 21-24). Відповідно до вказаного акту відбір проб стічних вод здійснено з КК № 1, КК № 2 та КК № 3 в присутності уповноваженого представника відповідача Юрченко І.О.

Аналіз основної проби виконує лабораторія виробника (п. 6.10.1. Правил № 908).

Лабораторією по контролю якості стічних вод позивача проведено дослідження відібраних стічних вод, за результатами дослідження було складено протокол вимірювань показників складу та властивостей стічних вод (а.с. 25). Відповідно до вказаного протоколу відбір стічних відповідача здійснювався 13.09.2021 по вул. К.Гордієнка, 2, місце відбору проб КК № 1, КК № 2 та КК № 3, дата проведення вимірювань 13.09.2021 - 15.09.2021. В ході зазначеного дослідження виявлено перевищення допустимих концентрацій у стічній воді підприємства по:

- КК №1 (по вул. К.Гордієнка):

1) азоту-амонію 14,647 г/м3 при ДК 9,181 г/м3;

2) залізу загальному 2,601 г/м3 при ДК 1,169 г/м3;

- КК №3 (по вул. Марата):

1) азоту амонію >39,00 г/м3 при ДК 9,181 г/м3;

2) залізу загальному 6,164 г/м3 при ДК 1,169 г/м3;

3) ортофосфатам 18,628 г/м3 при ДК 7,611 г/м3;

4) нафтопродуктам 7,152 г/м3 при ДК 2,191 г/м3;

5) завислим речовинам >5000,00 г/м3 при ДК 150,00 г/м3;

6) ХСК 2915,00 гО/м3 при ДК 383,333 гО/м3.

У разі виявлення перевищення ДК, встановленої Правилами, виробник у строк не більше п`яти робочих днів з дати відбору контрольної проби направляє споживачу лист-повідомлення про виявлене перевищення ДК у стічних водах споживача та результати хімічного аналізу. У строк, що не перевищує шести місяців після визначення перевищення ДК, виробник направляє споживачу рахунок за скид стічних вод з перевищенням ДК та копії підтвердних документів (п. 6.9. Правил № 908).

Листами № 5761/2414 від 14.09.2021 та № 5774/2414 від 14.09.2021 позивач повідомив відповідача про перевищення допустимих концентрацій у стічних водах підприємства.

Відповідно до п. 6.10. Правил № 908 контрольна проба складається з основної, паралельної та арбітражної.

Споживачі мають право ініціювати виконання аналізів паралельної та арбітражної проб стічних вод споживача в лабораторії, атестованій у цій галузі. Проводити аналіз арбітражної та паралельної проб за свій рахунок (п. 2.4.3. Правил № 908).

Паралельна проба частина контрольної проби, аналіз якої здійснюється за рахунок споживача незалежною лабораторією або лабораторією споживача та за його ініціативою (п. 1.3. Правил № 908).

Арбітражна проба частина контрольної проби, аналіз якої здійснюється за ініціативою та за рахунок споживача за умови його незгоди з результатами аналізу проби, яку провів виробник (п. 1.3. Правил № 908).

Відповідач 15.09.2021 направив позивачу лист № 1509/21-1 від 15.09.2021, в якому зазначив, що повністю не погоджується із результатами лабораторних досліджень. На підставі викладеного, вимагав проведення арбітражного аналізу відносно вищевказаних інгредієнтів, проби для якого були відібрані разом з пробами для контрольного аналізу та зберігаються у КП "Дніпроводоканал". Повідомив, що з метою виконання арбітражного аналізу ТОВ "Автомир-Транс" укладено договір з лабораторією атестованою у галузі проведення вимірювання якості стічних вод. Витрати на транспортування проб з представником КП "Дніпроводоканал" та на оплату послуг лабораторії ТОВ "Автомир-Транс" здійснить за свої кошти. Також повідомив, що ТОВ "Автомир-Транс" у день відбору стічної води направило на паралельний аналіз відповідну пробу. Однак, станом на момент направлення цього листа результати аналізу ще не готові. З огляду на це, пропонував дочекатися результатів аналізу паралельної проби або все ж провести арбітражний аналіз без його наявності.

В якості доказу направлення на адресу відповідача вказаного листа, відповідач надав до суду копії опису вкладення, накладної Укрпошти та фіскального чеку.

Однак, як зазначає відповідач, позивач проігнорував звернення щодо проведення арбітражного аналізу.

Відповідач зазначає, що отримав від позивача лист № 5813/2414 від 16.09.2021 "Про виявлення перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах", в якому повідомлялось про виявлення перевищень допустимих концентрацій забруднюючих речовин, у зв`язку з чим в подальшому буде виставлено відповідний рахунок. До вказаного листа додано протокол вимірювань показів складу та властивостей стічних вод та розрахунок величини плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин на суму 53 798,77 грн.

Аналіз паралельної проби виконує споживач у будь-якій лабораторії, атестованій у цій галузі, та за його рахунок (або у своїй лабораторії за її наявності). На момент відбору контрольної проби споживач повинен мати необхідний посуд, узгоджений з лабораторією, де буде проводитись аналіз паралельної проби, та сумку-холодильник з акумуляторами холоду. Проби відбираються за одночасної присутності представників виробника та споживача. В акті (додаток 3) робиться примітка про відбір паралельної та арбітражної проб. Оформлений таким чином акт підписують представники споживача та виробника із зазначенням найменування споживача, посади, прізвища. Представникові споживача надається копія акта. Перший екземпляр акта залишається у представника виробника (п. 6.10.2. Правил № 908).

Так, на замовлення відповідача 27.09.2021 проведено паралельний аналіз проб. Відповідно до протоколів випробувань № 1618 від 27.09.2021 та № 1620 від 27.09.2021, випробувальною лабораторією державної установи «Дніпропетровський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» не було виявлено перевищень забруднюючих речовин, які зазначені в спірному протоколі вимірювань показників складу та властивостей стічних вод, окрім завислих речовин 320 мг/дм куб, при ДК не більше 150,00 мг/дм куб. (протокол № 1620 від 27.09.2021, випуск №3. Разом з тим позивачем за результатами вимірювання визначено перевищення завислих речовин більше 5000 г/м куб, при ДК 150 г/м куб.

Отримавши зазначені результати аналізу паралельної проби, позивач направив відповідачу лист № 0410/21 від 04.10.2021, в якому зазначив, що у день відбору стічної води направив на паралельний аналіз відповідну пробу до Державної установи "Дніпропетровський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України" випробувальна лабораторія, за результатами якого встановлено, що таких високих забруднень як встановлено КП "Дніпроводоканал", не знайдено. Таким чином вбачається невідповідність результатів контрольного аналізу проведеного КП "Дніпроводоканал" з даними паралельно проведеного випробування води ДУ "Дніпропетровський ОЦКП МОЗ", що ставить під сумнів факт скиду стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій бруднюючих речовин, як зазначає КП "Дпіпроводоканал". ТОВ "Автомир-Транс" вже зверталося з вимогою проведення арбітражного аналізу відносно вищевказаних інгредієнтів, проби для якого були відібрані разом з пробами для контрольного аналізу та зберігаються у КП "Дніпроводоканал", однак вказана вимога була проігнорована, чим порушено права підприємства. У зв`язку із чим ТОВ "Автомир-Транс" повторно вимагало проведення арбітражного аналізу відносно вищевказаних інгредієнтів на умовах зазначених в попередньому листі. До вказаного листа відповідач додав копії протоколу №1618 випробування води від 27.09.2021 та № 1620 від 27.09.2021.

В якості доказу направлення на адресу відповідача вказаного листа, відповідач надав до суду копії опису вкладення, накладної Укрпошти та фіскального чеку.

Відповідач зазначає, що позивач також проігнорував звернення щодо проведення арбітражного аналізу, а 04.11.2021 відповідач отримав від позивача рахунок № 88088 від 31.10.2021 за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин на суму 53 798,77 грн.

У разі розбіжності результатів аналізу основної та паралельної проб у межах похибки методик вимірювання інгредієнтів приймається значення аналізу основної проби. Якщо розбіжності перевищують похибки, зазначені у відповідних методиках, або в разі незгоди споживача з результатами основного аналізу за бажанням споживача проводиться аналіз арбітражної проби (п. 6.11. Правил № 908).

Аналіз арбітражної проби проводиться лише стосовно тих інгредієнтів, за якими виникли розбіжності в результаті дослідження основної та паралельної проб, або в разі незгоди споживача з результатами основного аналізу. Строк зберігання проби для визначення ДК кожної забруднюючої речовини визначається у відповідній методиці вимірювання інгредієнтів (п. 6.12. Правил № 908).

Відповідно до п. 6.12.1. Правил № 908 з метою забезпечення права споживача на проведення аналізу арбітражної проби:

під час відбору проба консервується представниками виробника, маркується та оклеюється паперовою стрічкою, опечатується виробником і зберігається в холодильній шафі виробника згідно з методиками вимірювання інгредієнтів;

маркувальна паперова стрічка повинна містити таку інформацію: назва споживача, дата і час відбору, номер КК, посада, прізвище та підпис представників споживача та виробника;

після надходження проби в лабораторію виробника для її зберігання в журналі реєстрації арбітражних проб обов`язково робиться запис про цілісність опечатування та час зберігання всіх визначуваних показників арбітражної проби;

про встановлений факт перевищення ДК виробник у межах строків зберігання проби повідомляє споживача факсом або телефонограмою відповідальній особі, яку споживачем визначено для відбору контрольної проби, та інформує про остаточну дату розпечатування проби (згідно з вимогами методики виконання вимірювання) для проведення аналізу арбітражної проби;

споживач надає на адресу виробника попередню інформацію (факсом або телефонограмою)та зазначає час і місце проведення аналізу арбітражної проби (назву та адресу незалежної лабораторії);

розпечатування проби для аналізу арбітражної проби та проведення вимірювань проводиться в незалежній лабораторії у присутності представників виробника, споживача та незалежної лабораторії. Розпечатування арбітражної проби оформляється відповідним актом (додаток 5);

витрати, пов`язані з транспортуванням арбітражної проби та доставленням представника виробника до незалежної лабораторії, що знаходиться поза межами міста Дніпра, покладаються на споживача.

Усі витрати, пов`язані з дослідженням паралельної та арбітражної проб, несе споживач (п. 6.13. Правил № 908).

За достовірність результатів вимірювань несе відповідальність лабораторія, яка проводила аналіз. Результати аналізів арбітражної та паралельної проб оформлюються офіційним документом лабораторії, що проводила аналіз, та надсилаються на адресу виробника протягом 5 діб після закінчення вимірювань (п. 6.15. Правил № 908).

Господарський суд зазначає, що відповідно до п. 6.14. Правил № 908 об`єм відібраної проби повинен відповідати вимогам методик та бути достатнім для виконання аналізів основної, паралельної та арбітражної проб (згідно з методиками вимірювання інгредієнтів).

Результати досліджень основної, паралельної та арбітражної проб розглядаються комплексно, за наявності результатів аналізу всіх проб, вказаних в акті відбору проб (п. 6.16. Правил № 908).

Для ухвалення висновків щодо відповідності якості стічних вод у випадку розбіжності результатів вимірювань основної, паралельної та арбітражної проб приймається значення аналізу основної або паралельної проби, яке знаходиться ближче до значення концентрації забруднюючої речовини в аналізі арбітражної проби. У випадку якщо значення концентрації забруднюючої речовини, отримане в результаті проведення аналізу арбітражної проби, співпадає із середнім арифметичним концентрації в основній та паралельній пробах, приймається значення аналізу основної проби. У разі відсутності результатів аналізу паралельної проби, незгоди споживача з порядком виконання аналізу арбітражної проби чи із застосуванням його результатів, усі розрахунки виконуються за результатами аналізу основної проби (п. 6.17. Правил № 908).

В даному випадку предметом розгляду цієї справи є вимога про стягнення плати з відповідача за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями.

Підставою для виникнення у відповідача обов`язку зі сплати відповідних коштів є факт такого скидання, зафіксований належними доказами - актами відбору проб стічних вод і протоколами якості скиду стічних вод.

Відтак, враховуючи вищевикладені положення Правил № 908, господарський суд дійшов висновку, що проведення процедури відбору проб стічних вод передбачає відібрання позивачем проб для паралельного, контрольного та арбітражного аналізу в обов`язковому порядку (п.6.14. Правил № 908).

Господарський суд зазначає, що в Акті відбору проб стічних вод від 13.09.2021 міститься стандартний, надрукований запис, який є частиною бланку акту відбору проб стічних вод: «Контрольна проба, відібрана для виконання аналізів основної, паралельної, арбітражної проб».

Господарський суд зауважує, що вказаний запис не містить жодних підкреслень, тощо.

В той же час, в графі « 3. Примітки/зауваження» вказаного акту міститься запис: «додається додаток « №1, №2, №3. Тара паралельного аналізу: пластик V=5,0 дм3 х 3 шт (відповідно по 1 шт по випусках)».

Таким чином, Акт відбору проб стічних вод від 13.09.2021 містить інформацію про відібрання основної та паралельної проб. Будь-якої інформації, яка б свідчила про відібрання проб для проведення арбітражного аналізу, зокрема зазначення тари арбітражної проби, інформації щодо консервування, маркування, оклеювання паперовою стрічкою, опечатування проби представниками виробника під час відбору проб, тощо, акт не містить.

З огляду на викладене не вбачається, що під час відбору проб від 13.09.2021 позивачем було відібрано проби для проведення арбітражного аналізу.

Як вказано вище, на замовлення відповідача, 27.09.2021 проведено паралельний аналіз проб. Відповідно до протоколів випробувань № 1618 від 27.09.2021 та №1620 від 27.09.2021, випробувальною лабораторією державної установи «Дніпропетровський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України» не було виявлено перевищень забруднюючих речовин, які зазначені в спірному протоколі вимірювань показників складу та властивостей стічних вод (окрім завислих речовин 320 мг/дм куб, при ДК не більше 150,00 мг/дм куб. (протокол № 1620 від 27.09.2021, випуск №3. Разом з тим позивачем за результатами вимірювання визначено перевищення завислих речовин більше 5000 г/м куб, при ДК 150 г/м куб.).

Із системного аналізу положень Правил № 908 випливає, що у випадку проведення паралельного аналізу проб стічних вод та встановлення відмінних від основного аналізу за бажанням споживача проводиться арбітражний аналіз, на підставі якого остаточно й будуть з`ясовані відповідні показники.

Відібравши проби води лише для проведення основного та паралельного аналізів, посадові особи позивача унеможливили проведення арбітражного аналізу (а відповідно і встановлення істини у випадку розбіжностей між показниками, виявленими при проведенні основного та паралельного аналізів).

Господарський суд наголошує, що обов`язок водоканалу щодо відібрання арбітражної проби не покладений у залежність від бажань водоканалу чи абонента з цього приводу.

Таким чином, водоканал за власною ініціативою не може зменшувати обсяг/об`єм відібраних проб, оскільки обов`язковість відібрання достатнього об`єму проби для виконання аналізів основної, паралельної та арбітражної проб прямо передбачена п. 6.14. Правил № 908.

Також, господарський суд вважає за доцільне зазначити, що ймовірна відсутність намірів абонента у подальшому проводити арбітражний аналіз проби жодною мірою не звільняє водоканал від необхідності відібрання всіх визначених видів проб задля забезпечення об`єктивної можливості встановлення факту забруднення.

Наявні розбіжності результатів основного та паралельного аналізів за відсутності проведення арбітражного аналізу.

Таким чином, нарахування вартості плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями, здійсненне на підставі таких значень концентрації забруднюючих речовин є необґрунтованим та безпідставним. У зв`язку із чим господарський суд вважає позовні вимоги в частині стягнення плати за перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у розмірі 53 798,77 грн недоведеними, а отже такими, що не підлягають задоволенню.

Також позивач нарахував та просить стягнути з відповідача 3 % річних у розмірі 1348,63 грн та інфляційні втрати у розмірі 8327,93 грн.

Відповідно до ч.2 ст. 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Передбачене законом право кредитора вимагати сплату боргу з урахуванням процентів річних є способами захисту його майнового права та інтересу, суть яких полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.

Як вказано вище, господарський суд дійшов висновку, що позовні вимоги в частині стягнення плати за перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у розмірі 53 798,77 грн необґрунтованими, недоведеними, а отже такими, що не підлягають задоволенню. Таким чином, нарахування на вказану заборгованість 3 % річних та інфляційних втрат також є необґрунтованим та безпідставним. З огляду на викладене позовні вимоги в частині стягнення з відповідача 3 % річних у розмірі 1348,63 грн та інфляційних втрат у розмірі 8327,93 грн задоволенню не підлягають.

Згідно зі ст. 129 Господарського процесуального кодексу витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача у розмірі 2481,00 грн.

Керуючись ст. ст. 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

Витрати по сплаті судового збору покласти на позивача.

Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного судового рішення і може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду.

Суддя І.В. Мілєва

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення24.10.2022
Оприлюднено26.10.2022
Номер документу106916142
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —904/3080/22

Ухвала від 19.04.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Баранець О.М.

Ухвала від 09.03.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Баранець О.М.

Постанова від 02.02.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кузнецов Вадим Олександрович

Ухвала від 05.12.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кузнецов Вадим Олександрович

Ухвала від 14.11.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кузнецов Вадим Олександрович

Рішення від 24.10.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

Ухвала від 19.09.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мілєва Ірина Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні