ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"29" вересня 2022 р. Справа№ 910/7209/21
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Скрипки І.М.
суддів: Тищенко А.І.
Михальської Ю.Б.
при секретарі судового засідання Токар Т.Г.
за участю представників сторін згідно протоколу судового засідання від 29.09.2022
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Київської міської ради на рішення Господарського суду міста Києва від 14.07.2021 (повний текст складено 10.08.2021)
у справі №910/7209/21 (суддя Данилова М.В.)
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Стройтайм 2020"
до Київської міської ради
про визнання договору укладеним
В судовому засіданні 29.09.2022 відповідно до ст.ст. 240, 283 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частину постанови.
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду міста Києва від 14.07.2021 позовні вимоги задоволено, визнано, з моменту набрання законної сили рішенням Господарського суду міста Києва, укладеним між Київською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Стройтайм 2020» договір оренди земельної ділянки площею 0,5978 га, кадастровий номер 8000000000:79:425:0010, яка знаходиться за адресою: м. Київ, Голосіївський р-н, вул. Ломоносова, 83-Б, з цільовим призначенням - 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, в наступній редакції:
«ДОГОВІР
оренди земельної ділянки
Київська міська рада (м. Київ. вул. Хрещатик, 36) - далі у тексті - "Орендодавець", в особі Київського міського голови Кличка Віталія Володимировича, що діє на підставі ст. 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" - з однієї сторони, та Товариство з обмеженою відповідальністю «СТРОЙТАЙМ 2020» (03118, місто Київ, проспект Валерія Лобановського, будинок 115, ідентифікаційний код 43700478) - далі у тексті - "Орендар", в особі Директора Пашковського Олексія Вікторовича, який діє на підставі Статут, з другої сторони, уклали договір оренди земельної ділянки (далі у тексті - "Договір") про нижченаведене:
1. Предмет Договору
1.1. Орендодавець, на підставі рішення Київської міської ради від 10.12.2014 № 569/569 передає, а Орендар приймає в оренду (строкове платне користування) земельну ділянку (далі - об`єкт оренди або Земельна ділянка), визначену цим Договором, для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єкта громадського призначення для обслуговування житлової забудови.
Земельна ділянка, яка є об`єктом оренди, належить до земель комунальної власності територіальної громади міста Києва на підставі Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності". Реєстрація права власності на об`єкт оренди здійснюється згідно з Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" одночасно з державною реєстрацією права оренди.
2. Об`єкт оренди
2.1. Об`єктом оренди відповідно до рішення Київської міської ради від 10.12.2014 № 569/569, відомостей Державного земельного кадастру та цього Договору є Земельна ділянка з наступними характеристиками:
- кадастровий номер - 8000000000:79:425:0010;
- місце розташування - м. Київ, Голосіївський р-н, вул. Ломоносова, 83-Б;
- цільове призначення - 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови;
- категорія земель - землі житлової та громадської забудови;
- вид використання - для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єкта громадського призначення для обслуговування житлової забудови;
- розмір (площа) - 0,5978 га .
2.2. Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню.
3. Строк дії Договору
3.1. Договір укладено на 20 (двадцять) років.
4. Орендна плата
4.1. Визначена цим Договором орендна плата за Земельну ділянку становить платіж, який Орендар самостійно розраховує та вносить Орендодавцеві за користування Земельною ділянкою у грошовій формі.
4.2. Річна орендна плата за Земельну ділянку встановлюється у розмірі 3 (трьох) відсотків від її нормативної грошової оцінки.
4.3. Розмір орендної плати може змінюватись за згодою сторін шляхом прийняття відповідного рішення Київською міською радою, внесення змін до цього Договору.
4.4. Зміна нормативної грошової оцінки Земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до цього Договору у порядку та у випадках, передбачених законодавством України.
4.5. Орендна плата сплачується Орендарем рівними частками за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом тридцяти календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця. Питання сплати податку на додану вартість та інших податкових платежів, що пов`язані з виконанням Договору, вирішуються Орендарем в установленому законодавством України порядку.
4.6. Зміна отримувача орендної плати та його банківських реквізитів може здійснюватися Орендодавцем в односторонньому порядку і не потребує внесення змін до цього Договору, Орендар зобов`язується уточнювати банківські реквізити і назву отримувача орендної плати.
4.7. Розмір орендної плати переглядається у разі зміни умов господарювання, передбачених Договором, зміни граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України, погіршення стану орендованої Земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами, та у інших випадках, передбачених законом, за згодою сторін, але не частіше, ніж один раз у рік.
4.8. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим Договором:
- стягується пеня, розмір та розрахунок якої здійснюється відповідно до Податкового кодексу України".
4.9. У випадку викупу даної Земельної ділянки Орендарем, Орендар зобов`язаний сплачувати орендну плату до моменту державної реєстрації права власності на дану Земельну ділянку.
4.10. Контроль за правильністю обчислення і справляння орендної плати, нарахування пені за несвоєчасну сплату орендної плати та її стягнення здійснює контролюючий орган, визначений податковим законодавством, за місцезнаходженням Земельної ділянки.
5. Умови використання Земельної ділянки
5.1. Умови збереження стану об`єкта оренди:
На Земельній ділянці не дозволяється діяльність, не пов`язана з основним цільовим призначенням Земельної ділянки. Зміна цільового призначення Земельної ділянки можлива лише в разі прийняття Київською міською радою рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення Земельної ділянки у зв`язку зі зміною цільового призначення Земельної ділянки та внесення відповідних змін до Договору. Роботи по розробці проекту землеустрою щодо відведення сплачує Орендар.
6.Умови і строки передачі Земельної ділянки в оренду
6.1. Сторони підтверджують, що Земельна ділянка, яка є об`єктом за цим Договором, передається в оренду у придатному для її використання стані.
6.2. Право на оренду Земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.
7. Умови повернення Земельної ділянки
7.1. Після припинення дії договору Орендар повертає Орендодавцеві Земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.
Орендодавець у разі погіршення корисних властивостей орендованої Земельної ділянки, пов`язаних із зміною її стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами. Якщо сторонами не досягнуто згоди про розмір відшкодування збитків, спір розв`язується у судовому порядку.
8. Права та обов`язки Сторін
8.1. Орендодавець має право вимагати від Орендаря:
- використання Земельної ділянки за основним цільовим призначенням згідно з цим Договором;
- своєчасного внесення орендної плати;
- дострокового розірвання цього Договору у випадках, передбачених чинним законодавством.
8.2. Орендодавець зобов`язаний:
- не вчиняти дій, які б перешкоджали Орендарю користуватися Земельною ділянкою;
- передати в користування Земельну ділянку у стані, що відповідає умовам цього Договору.
8.3. Орендар має право:
- самостійно господарювати на землі з дотриманням вимог чинного законодавства України та умов цього Договору;
- за письмовою згодою Орендодавця зводити в установленому законодавством порядку жилі, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди;
- у разі розірвання цього Договору, за погодженням сторін, має право вимагати відшкодування нанесених збитків відповідно до чинного законодавства;
- після закінчення строку, на який було укладено цей Договір, при умові належного виконання обов`язків відповідно до умов цього Договору, Орендар має переважне право перед іншими особами на укладення Договору оренди на новий строк;
- переважне право на купівлю Земельної ділянки у разі її продажу.
8.4. Орендар зобов`язаний:
- приступати до використання Земельної ділянки після державної реєстрації права оренди даної Земельної ділянки;
- завершити забудову Земельної ділянки в строки, встановлені проектною документацією на будівництво, затвердженою в установленому порядку (АБО розпочати будівництво об`єкта не пізніше ніж через три роки з моменту державної реєстрації права оренди);
- використовувати Земельну ділянку відповідно до її цільового призначення; своєчасно вносити орендну плату;
- у випадку зміни нормативної грошової оцінки Земельної ділянки у десятиденний термін в письмовій формі замовити в установленому порядку витяг з технічної документації про нову нормативну грошову оцінку Земельної ділянки. Після одержання цього витягу передати його (її) до контролюючого органу, визначеного податковим законодавством, за місцезнаходженням Земельної ділянки;
- письмово повідомити Орендодавця про відчуження об`єктів (їх частин), що розташовані на Земельній ділянці і належать Орендарю, протягом десяти днів з моменту вчинення відповідного правочину, а також сплачувати орендну плату до моменту державної реєстрації в установленому законодавством порядку переходу або припинення права оренди даної Земельної ділянки;
- забезпечити вільний доступ до Земельної ділянки представнику контролюючих органів;
- повернути Земельну ділянку Орендодавцю у стані, придатному для її подальшого використання після припинення дії цього Договору;
- у строки, встановлені чинним законодавством, звітувати перед контролюючим органом, визначеним податковим законодавством, за місцезнаходженням Земельної ділянки про сплату орендної плати;
- питання майнових відносин вирішувати в установленому порядку;
- виконати вимоги, викладені в листах Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 25.06.2014 № 6548/0/12-1/19-14 та від 08.07.2014 № 6946/0/12/09- 14 та Головного управління Держземагентства у м. Києві від 09.07.2014 № 19-26-0.3-3520/2-14.;
- забезпечити вільний доступ для прокладання нових, ремонту та експлуатації існуючих інженерних мереж і споруд, що знаходяться в межах Земельної ділянки;
- питання пайової участі вирішити відповідно до законодавства;
- у п`ятиденний строк після державної реєстрації права оренди Земельної ділянки надати копію цього Договору до контролюючого органу, визначеного податковим законодавством, за місцезнаходженням Земельної ділянки.
8.5. Право на оренду Земельної ділянки комунальної власності не може бути відчужено її Орендарем іншим особам, внесено до статутного капіталу, передано у заставу.
8.6. Сторони також мають інші права і несуть інші обов`язки, визначені законодавством України.
9. Ризик випадкового знищення або пошкодження об`єктаоренди чи його частини
9.1. Ризик випадкового знищення або пошкодження об`єкта оренди чи його частини несе Орендар.
10. Страхування об`єкта оренди
10.1. Сторони домовилися про те, що Орендар має право застрахувати об`єкт оренди.
11. Зміна умов Договору та припинення і поновлення
Договору
11.1. Усі зміни та/або доповнення до цього Договору вносяться за згодою сторін. Згодою або запереченням Орендодавця на зміни та/або доповнення до цього Договору, є його рішення, прийняте в установленому законодавством порядку.
11.2. Витрати, пов`язані з внесенням зміни та/або доповнення до цього Договору, сплачує Орендар.
11.3. Договір оренди припиняється в разі:
- закінчення строку, на який його було укладено;
- викупу Земельної ділянки для суспільних потреб та примусового відчуження Земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законодавством України;
- поєднання в одній особі власника Земельної ділянки та Орендаря;
- ліквідації юридичної особи - Орендаря;
11.4. Припинення Договору шляхом розірвання.
Договір може бути розірваний:
- за взаємною згодою сторін;
- за рішенням суду, в порядку, встановленому законом;
- у разі необхідності використання Земельної ділянки для суспільних потреб у порядку, встановленому законодавством;
- в односторонньому порядку за ініціативою Орендодавця, із звільненням Орендодавця від відповідальності, згідно з Господарським кодексом України, в разі, коли Орендар використовує Земельну ділянку способами, які суперечать екологічним вимогам, не за основним цільовим призначенням;
11.5. Розірвання цього Договору здійснюється в установленому законом порядку;
11.6. Укладення Договору оренди землі на новий строк:
Після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, Орендар, який належно виконував обов`язки за умовами Договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк.
Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це Орендодавця до закінчення строку дії договору оренди не пізніш як за один місяць до закінчення строку дії Договору оренди землі.
До листа-повідомлення про укладення договору оренди землі на новий строк орендар додає проект договору.
Укладення договору здійснюється на підставі рішення Київської міської ради. За наявності заперечень Орендодавця щодо укладення договору оренди землі на новий строк Орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте Орендодавцем рішення.
Відмова, а також наявне зволікання в укладенні нового договору оренди землі можуть бути оскаржені в суді.
11.7. У разі припинення або розірвання цього Договору Орендар зобов`язаний повернути Орендодавцеві Земельну ділянку на умовах, визначених цим Договором
11.8. Перехід права власності на орендовану Земельну ділянку до третьої особи, реорганізація юридичної особи - Орендаря не є підставою для зміни умов або припинення Договору.
12. Відповідальність сторін за невиконання або неналежне
виконання Договору та вирішення спорів
12.1. У разі невиконання своїх зобов`язань за цим Договором Сторони несуть відповідальність, визначену цим Договором та законодавством.
12.2. Сторона, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності, якщо вона доведе, що це порушення сталося не з її вини.
12.3. Усі спори, що пов`язані із виконанням умов цього Договору, вирішуються судами України при неможливості досудового врегулювання спорів, що виникають при виконанні умов цього Договору.
13. Суборенда Земельної ділянки
13.1. Орендар має право передати Земельну ділянку або її частину у суборенду в порядку,встановленому чинним законодавством України.
13.2. Умови договору суборенди Земельної ділянки повинні обмежуватися умовами даного Договору і не суперечити йому.
14. Прикінцеві положення
14.1. Договір набуває чинності з моменту його нотаріального посвідчення.
14.2. Витрати, пов`язані з нотаріальним посвідченням цього договору, сплачує Орендар.
14.3. Цей Договір складений у трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу. Один примірник - для зберігання у Орендаря, один - для Орендодавця (знаходиться на зберіганні у Департаменті земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), один - для зберігання у нотаріуса.
Київський міський голова____
Орендар
Стягнуто з Київської міської ради на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Стройтам 2020» 2270,00 грн. судового збору.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, відповідач звернувся до апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просив скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 14.07.2021 у справі №910/7209/21, прийняти нове рішення, яким повністю відмовити в задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Стройтайм 2020» до Київської міської ради.
Короткий зміст позовних вимог
У травні 2021 Товариство з обмеженою відповідальністю «Стройтайм 2020» (ТОВ «Стройтайм 2020», позивач) звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Київської міської ради (КМР, відповідач) у якому заявлені вимоги:
визнати, з моменту набрання законної сили рішенням Господарського суду міста Києва, укладеним між Київською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Стройтайм 2020» договір оренди земельної ділянки площею 0,5978 га, кадастровий номер 8000000000:79:425:0010, яка знаходиться за адресою: м. Київ, Голосіївський р-н, вул. Ломоносова, 83-Б, з цільовим призначенням - 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, у викладеній редакції.
В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на прийняття рішення КМР про передачу земельної ділянки в користування (рішення Київської міської ради від 10.12.2014 № 569/569), відмову (ігнорування) Київської міської ради від підписання договору земельної ділянки (проект, якого направлено разом з листом від 14.04.2021 та 15.04.2021 отриманий відповідачем), відсутність протоколу розбіжностей до запропонованої редакції договору, що є протиправною бездіяльністю, яка порушує права позивача.
Короткий зміст рішення місцевого господарського суду та мотиви його прийняття.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 14.07.2021 у справі № 910/7209/21 позов задоволено.
Приймаючи рішення про задоволення заявлених позивачем вимог, суд першої інстанції виходив з наступного:
- Рішенням Київської міської ради від 10.12.2014 року №569/569 вирішено передати право оренди земельної ділянки на конкурентних засадах;
- Товариство з обмеженою відповідальністю «Стройтайм 2020» є власником нежитлової будівлі загальною площею 198,3 кв.м., яка розташована на земельній ділянці з кадастровим номером 8000000000:79:425:0010 площею 0,5978 га на вул. Ломоносова, 83-б, а отже має право набути право оренди на спірну земельну ділянку без проведення земельних торгів;
- позивач має право набути право оренди на спірну земельну ділянку без аукціону, отже прийняття іншого рішення відповідача про її передачу Товариству з обмеженою відповідальністю «Стройтайм 2020» не потрібно;
- позивачем доведено належними доказами, а відповідачем не спростовано наявність у Товариства з обмеженою відповідальністю «Стройтайм 2020» права на укладення договору оренди земельної ділянки площею 0,5978 га, кадастровий номер 8000000000:79:425:0010, що знаходиться за адресою: м. Київ, Голосіївський район, вул. Ломоносова, 83-Б, з цільовим призначенням - 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, з огляду на що позов підлягає задоволенню.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнення її доводів
В апеляційній скарзі відповідач стверджує, що суд першої інстанції не обґрунтував, яке право чи законний інтерес позивача є порушеним з боку Київської міської ради, як і не навів правового обґрунтування підстав задоволення позовних вимог, що у свою чергу спростовує висновки суду щодо їх обґрунтованості та відповідності.
Згідно доводів апеляційної скарги:
- якщо земельна ділянка зареєстрована в Державному земельному кадастрі, а право власності на неї зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, то положення ст. 123 Земельного кодексу України, якими передбачено одержання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та його затвердження, не підлягають застосуванню;
- судом при розгляді справи проігноровано доводи Київської міської ради та приписи земельного законодавства, що рішення Київської міської ради від 10.12.2014 № 569/569 «Про продаж земельної ділянки або права оренди на неї на земельних торгах (аукціоні) для будівництва, експлуатації та обслуговування житлової забудови на вул. Ломоносова 83-б у Голосіївському районі м. Києва» не виконано, проведення земельних торгів за лотом не відбулося, що підтверджується також інформаційною довідкою з Єдиного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 01.06.2021;
- суд першої інстанції всупереч приписам ст. 116 Земельного кодексу України дійшов помилкового висновку, що прийняття іншого рішення відповідача про передачу спірної ділянки ТОВ «Стройтайм 2020» не потрібно, оскільки Київська міська рада не приймала рішень щодо передачі у користування земельної ділянки площею 0, 5978 га, кадастровий номер 8000000000:79:425:0010, яка знаходиться за адресою: м. Київ, Голосіївський район, вул. Ломоносова 83-Б ні ТОВ «Стройтайм 2020», ні будь-яким фізичним чи юридичним особам;
- суд не надав належної оцінки доводам щодо права власності ТОВ «Стройтайм 2020» на нежитлову будівлю літ. «Г», що знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 8000000000:79:425:0010 та не врахував наявних доказів у справі, що свідчать про відсутність нерухомого майна на спірній земельні ділянці, а сама по собі державна реєстрація є лише офіційним визнанням права власності з боку держави, не є безспірним підтвердженням наявності в цієї особи права власності, але створює спростовувану презумпцію права власності такої особи (позиція узгоджується з актуальною практикою Верховного Суду).
Дії суду апеляційної інстанції щодо розгляду апеляційної скарги по суті
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Північного апеляційного господарського суду від 01.09.2021 апеляційну скаргу відповідача передано на розгляд судді Агриковій О.В., сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Агрикова О.В., судді Мальченко А.О., Чорногуз М.Г.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 06.09.2021 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Київської міської ради на рішення Господарського суду міста Києва від 14.07.2021 у справі №910/7209/21, розгляд справи призначено на 20.10.2021.
Відповідно до витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями Північного апеляційного господарського суду від 07.12.2021, у зв`язку з перебуванням судді Чорногуза М.Г. на лікарняному, для розгляду справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Агрикова О.В., судді Мальченко А.О., Кравчук Г.А.
Відповідно до витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями Північного апеляційного господарського суду від 08.02.2022, у зв`язку з перебуванням судді Кравчука Г.А. на лікарняному, для розгляду справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Агрикова О.В., судді Чорногуз М.Г., Мальченко А.О.
Розгляд апеляційним судом апеляційної скарги Київської міської ради на рішення Господарського суду міста Києва від 14.07.2021 у справі №910/7209/21 неодноразово відкладався, відповідно до останньої ухвали Північного апеляційного господарського суду від 19.01.2022 колегією суддів оголошено перерву в судовому засіданні до 16.02.2022.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 16.02.2022 у задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Стройтайм 2020" про відвід судді Агрикової О.В. від розгляду справи №910/7209/21 відмовлено, заяву судді Агрикової О.В. про самовідвід від розгляду апеляційної скарги Київської міської ради на рішення Господарського суду міста Києва від 14.07.2021 у справі №910/7209/21 задоволено.
Справу №910/7209/21 передано на повторний автоматизований розподіл, відповідно до статті 32 Господарського процесуального кодексу України.
Розпорядженням керівника апарату Північного апеляційного господарського суду від 21.02.2022, у зв`язку із задоволенням заяви про самовідвід судді Агрикової О.В., призначено повторний автоматизований розподіл справи.
Відповідно до витягу протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями Північного апеляційного господарського суду від 21.02.2022, для розгляду справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Скрипка І.М., судді Тищенко А.І., Михальська Ю.Б.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 23.02.2022 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Стройтайм 2020» на рішення Господарського суду міста Києва від 14.07.2021 у справі № 910/7209/21; розгляд апеляційної скарги призначено на 31.03.2022.
Проте, Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» №64/2022 від 24 лютого 2022 року, затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.
Указом Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» №133/2022 від 14 березня 2022 року частково змінено статтю 1 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України.
Отже, судове засідання 31.03.2022 у справі №910/7209/21 не відбулося.
Розгляд апеляційної скарги у справі призначено на 14.07.2022 ухвалою суду від 02.05.2022.
Ухвалами Північного апеляційного господарського суду від 14.07.2022, від 04.08.2022 розгляд апеляційної скарги у справі відкладався на 04.08.2022, на 29.09.2022.
Ухвалою від 22.09.2022 визнано необґрунтованим заявлений директором Товариства з обмеженою відповідальністю «Стройтайм 2020» відвід колегії суддів Північного апеляційного господарського суду у складі: головуючого судді Скрипки І.М., суддів Тищенко А.І., Михальської Ю.Б. від розгляду справи №910/7209/21; справу № 910/7209/21 передано для визначення автоматизованою системою відповідно до статті 32 Господарського процесуального кодексу України судді, який має вирішити питання про відвід, заявлений директором Товариства з обмеженою відповідальністю «Стройтайм 2020».
27.09.2022 ухвалою суду відмовлено у задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Стройтайм 2020» про відвід колегії суддів у складі: головуючого судді Скрипки І.М., суддів Михальської Ю.Б., Тищенко А.І. від розгляду справи №910/7209/21.
Під час апеляційного провадження до справи від позивача 18.10.2022 отримані пояснення по справі, в яких позивач просить апеляційну скаргу Київської міської ради залишити без задоволення, а рішення Господарського суду міста Києва від 14.07.2021 без змін.
20.10.2021 апелянтом подано клопотання про долучення до матеріалів справи документів, на підставі яких в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за позивачем зареєстровано право власності на нежитлову будівлю за адресою: м. Київ, вул. Ломоносова 83-Б.
29.09.2022 у справу отримано письмову заяву Об`єднання кооперативних автостоянок «Дублер», в якій повідомлено, що на земельній ділянці площею 0, 5978 га кадастровий номер 8000000000:79:425:0010, яка знаходиться за адресою: м. Київ, Голосіївський район, вул. Ломоносова 83-Б, знаходиться нерухоме майно, яке будувалось за кошти членів ОКА «Дублер, відтак у разі відмови в задоволенні апеляційної скарги Київської міської ради та залишення рішення Господарського суду міста Києва від 14.07.2021 у справі № 910/7209/21 без змін, будуть порушені права автовласників - членів ОКА «Дублер» (кількість яких сягає більше 1 000 осіб) на користування гаражами та паркомісцями.
Явка представників сторін
Представник відповідача в судовому засіданні апеляційної інстанції 29.09.2022 підтримав доводи апеляційної скарги з підстав, викладених у ній, оскаржуване рішення відповідач просив скасувати та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Представник позивача в судове засідання апеляційної інстанції 29.09.2022 не з`явився, про день, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.
28.09.2022 від представника позивача адвоката Фрідмана О.О. надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку з виникненням непередбачуваних сімейних обставин, а позивач не має можливості направити іншого представника для участі у судовому засіданні.
Вказане клопотання колегією суддів відхилено з підстав ненадання належних та допустимих доказів на підтвердження викладеного у ньому.
Враховуючи положення ч. 12 ст. 270 ГПК України, відповідно до якого неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи, зважаючи на те, що явка представника позивача обов`язковою в судове засідання не визнавалась, та ним в попередніх судових засіданнях апеляційної інстанції висловлено позицію позивача щодо апеляційної скарги відповідача, судова колегія вважає за можливе розглянути справу у відсутність представника позивача за наявними у справі матеріалами.
Обставини справи, встановлені судом першої інстанції у даній справі та перевірені судом апеляційної інстанції
Рішенням Київської міської ради від 10.12.2014 року №569/569 «Про продаж земельної ділянки або права оренди на неї на земельних торгах (аукціоні) для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єкта громадського призначення для обслуговування житлової забудови на вул. Ломоносова, 83-6 у Голосіївському районі м. Києва» вирішено: затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу на земельних торгах (аукціоні) для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єкта громадського призначення для обслуговування житлової забудови на вул. Ломоносова, 83-6 у Голосіївському районі м. Києва (категорія земель - землі житлової та громадської забудови) (справа Є-1083); затвердити стартову ціну продажу лоту - земельної ділянки (кадастровий номер 8000000000:79:425:0010) площею 0,5978 га на вул. Ломоносова, 83-6 у Голосіївському районі м. Києва, яка виставляється на земельні торги, у розмірі 13980182,00 грн. на підставі експертної грошової оцінки; у разі якщо торги з продажу земельної ділянки, зазначеної в пункті 5 цього рішення, в тому числі повторні, визнаються такими, що не відбулися, здійснюється продаж права оренди цієї земельної ділянки, а виконавцем земельних торгів протягом 10 календарних днів публікується оголошення про продаж права оренди цієї земельної ділянки.
Вказаним рішенням встановлено розмір річної орендної плати за користування земельною ділянкою у розмірі 3 (трьох) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Додатком №2 до прийнятого рішення визначено умови користування земельною ділянкою.
14 квітня 2021 року позивач звернувся до відповідача з пропозицією укласти договір оренди земельної ділянки на умовах Рішення №569/569 від 10.12.2014 року, договір оренди спірної земельної ділянки не був підписаний Київським міським головою, та не був повернутий на адресу позивача.
За висновками суду першої інстанції, які обґрунтовані посиланнями на ст. 9, ч. 1-2 ст. 116, ст. 124 Земельного кодексу України, ч. 5 ст. 16, ч. 1 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ч.2 ст. 16 Закону України «Про оренду землі»:
- Рішенням Київської міської ради від 10.12.2014 року №569/569 вирішено передати право оренди земельної ділянки на конкурентних засадах;
- Товариство з обмеженою відповідальністю «Стройтайм 2020» є власником нежитлової будівлі загальною площею 198,3 кв.м., яка розташована на земельній ділянці з кадастровим номером 8000000000:79:425:0010 площею 0,5978 га на вул. Ломоносова, 83-б, а отже має право набути право оренди на спірну земельну ділянку без проведення земельних торгів.
- позивач має право набути право оренди на спірну земельну ділянку без аукціону, отже прийняття іншого рішення відповідача про її передачу Товариству з обмеженою відповідальністю «Стройтайм 2020» не потрібно.
- позивачем доведено належними доказами, а відповідачем не спростовано наявність у Товариства з обмеженою відповідальністю «Стройтайм 2020» права на укладення договору оренди земельної ділянки площею 0,5978 га, кадастровий номер 8000000000:79:425:0010, що знаходиться за адресою: м. Київ, Голосіївський район, вул. Ломоносова, 83-Б, з цільовим призначенням - 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, з огляду на що позов підлягає задоволенню.
Мотиви та джерела права, з яких виходить суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови
У відповідності до вимог ч.ч. 1, 2, 5 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. В суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
У відповідності до ст. 129 Конституції України та ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Колегія суддів, беручи до уваги межі перегляду справи в апеляційній інстанції, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників апеляційного провадження, перевіривши правильність застосування господарським судом при прийнятті оскарженого рішення норм матеріального та процесуального права, дійшла висновку про те, що апеляційна скарга підлягає задоволенню виходячи з наступного.
Відповідно до рішення Київської міської ради від 10.12.2014 № 569/569 «Про продаж земельної ділянки або права оренди на неї на земельних торгах (аукціоні) для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єкта громадського призначення для обслуговування житлової забудови на вул. Ломоносова, 83-6 у Голосіївському районі м. Києва» вирішено:
1. Затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу на земельних торгах (аукціоні) для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єкта громадського призначення для обслуговування житлової забудови на вул. Ломоносова, 83-6 у Голосіївському районі м. Києва (категорія земель - землі житлової та громадської забудови) (справа Є-1083);
2. Затвердити стартову ціну продажу лоту - земельної ділянки (кадастровий номер 8000000000:79:425:0010) площею 0,5978 га на вул. Ломоносова, 83-6 у Голосіївському районі м. Києва, яка виставляється на земельні торги, у розмірі 13980182,00 грн. на підставі експертної грошової оцінки; …
3. Встановити крок земельних торгів по земельній ділянці у розмірі 5 відсотків від стартової ціни земельної ділянки, що становить 699 009, 10 грн.;
4. Затвердити умови продажу земельної ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єкта громадського призначення для обслуговування житлової забудови на вул. Ломоносова 83-б у Голосіївському районі м. Києва згідно з додатком № 1 до цього рішення;
5. Продати переможцю земельних торгів земельну ділянку комунальної власності територіальної громади міста Києва (кадастровий номер 8000000000:79:425:0010) на вул. Ломоносова 83-б у Голосіївському районі міста Києва площею 0,5978 га для обслуговування житлової забудови;
6. У разі якщо торги з продажу земельної ділянки, зазначеної в пункті 5 цього рішення, в тому числі повторні, визнаються такими, що не відбулися, здійснюється продаж права оренди цієї земельної ділянки, а виконавцем земельних торгів протягом 10 календарних днів публікується оголошення про продаж права оренди цієї земельної ділянки.
7. У передбаченому пунктом 6 цього рішення випадку:
7.1 Стартовий розмір річної орендної плати за користування земельною ділянкою встановити у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки;
7.2 крок земельних торгів з продажу права оренди земельної ділянки встановити у розмірі 0,5 відсотка стартової плати за користування земельною ділянкою;
7.3 продати переможцю земельних торгів право оренди земельної ділянки на умовах користування земельною ділянкою, затверджених згідно з додатком № 2 до цього рішення.
Вказаним рішенням Київської міської ради від 10.12.2014 № 569/569 передбачено умови продажу земельної ділянки, а також умови продажу права оренди земельної ділянки за результатами земельних торгів, що відповідно свідчить про обґрунтованість доводів відповідача, що вказане рішення не може бути підставою для укладення договору оренди земельної ділянки, оскільки є лише підставою для проведення земельних торгів.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка призначена для продажу на земельних торгах для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єкта громадського призначення для обслуговування житлової забудови на вул. Ломоносова 83-б у Голосіївському районі міста Києва № ПЗВ-0598 від 23.09.2014 (до справи Є-1083) виконаний на замовлення Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА).
Предметом позову у справі, яка розглядається, є вимога ТОВ «Стройтайм 2020», заявлена до Київської міської ради, про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки площею 0,5978 га, кадастровий номер 8000000000:79:425:0010, яка знаходиться за адресою: м. Київ, Голосіївський р-н, вул. Ломоносова, 83-Б, з цільовим призначенням - 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, у редакції, наведеній у позовній заяві, обґрунтована тим, що відповідач ухиляється від укладення договору оренди земельної ділянки проект, якого направлено разом з листом від 14.04.2021 і який 15.04.2021 отриманий відповідачем, чим порушує положення статті 124 ЗК, а також права та законні інтереси позивача.
Відповідно до частин 1, 2 статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини.
За змістом статей 626, 627, 628 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 3 ЦК України однією із загальних засад цивільного законодавства є свобода договору.
Розкриваючи зміст засади свободи договору у статтях 6 і 627, ЦК України визначає, що свобода договору полягає у праві сторін вільно вирішувати питання при укладенні договору, виборі контрагентів і погодженні умов договору.
Закріпивши принцип свободи договору у ЦК України, законодавець разом із тим визначив, що свобода договору не є безмежною, оскільки відповідно до абзацу 2 частини 3 статті 6 та статті 627 цього Кодексу при укладенні договору, виборі контрагентів, визначенні умов договору сторони не можуть діяти всупереч положенням цього Кодексу та інших актів цивільного законодавства.
Згідно з частиною 3 статті 179 Господарського кодексу України укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
Статтею 187 ГК України встановлено, що спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов`язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору.
Позивач у справі, яка розглядається, з урахуванням предмета і підстав заявленого позову, мав довести, зокрема, наявність правових підстав для укладення договору оренди земельної ділянки в судовому порядку.
Так, за змістом частини 1 статті 3 ЗК України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до частини 1 статті 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Аналогічні положення закріплено у статті 1 Закону України «Про оренду землі».
Земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:79:425:0010, яка знаходиться на вул. Ломоносова 83-б у Голосіївському районі міста Києва площею 0,5978 га належить до комунальної власності територіальної громади міста Києва, зареєстрована на підставі заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності) від 16.01.2015 з цільовим призначенням - 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови (витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, серія та номер НВ-8000112572014, виданий 23.07.2014, видавник: Головне управління Держземагенства у м. Києві).
Згідно з частиною 1 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
За змістом частини 1 статті 124, статті 125 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно з частиною 2 статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
За змістом частини 2 статті 134 ЗК України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі, зокрема розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу (частина 3 статті 124 ЗК України).
Частиною 1 статті 123 ЗК України встановлено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання); надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр», право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону (частина 2 статті 16 Закону України «Про оренду землі»).
У пункті 34 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин відповідно до закону.
Отже, положеннями чинного законодавства передбачено, що необхідною умовою для укладення договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у державній або комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу про передачу земельної ділянки в оренду.
На час звернення позивача з даним позовом до суду, на час прийняття оскаржуваного у справі судового рішення, Київською міською радою не розглядалося питання про передачу в користування ТОВ «Стройтайм 2020», чи будь-яким іншим особам на умовах оренди земельної ділянки площею 0,5978 га, кадастровий номер 8000000000:79:425:0010, яка знаходиться на вул. Ломоносова 83-б у Голосіївському районі міста Києва, рішення про передачу позивачу в оренду зазначеної земельної ділянки, яка перебуває у комунальній власності, в установленому законом порядку не приймалося.
Будь-яких обставин того, що відповідач вже прийняв відповідне рішення про надання земельної ділянки в оренду, однак ухиляється від укладення договору оренди земельної ділянки, під час розгляду справи не встановлено.
В ході розгляду клопотання ТОВ «Стройтайм 2020» про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, листом Департаменту земельних ресурсів від 08.11.2020 № 05715-СЛ-12542 направлено проект рішення Київської міської ради «Про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю «Стройтайм 2020» у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єкта громадського призначення для обслуговування житлової забудови на вул. Ломоносова 83-б у Голосіївському районі міста Києва» (757683010) для подальшого опрацювання.
При цьому, згідно правової позиції, викладеної в постанові Великої Палати Верховного Суду від 30.05.2018 у справі № 826/5737/16 надання дозволу уповноваженим органом місцевого самоврядування на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель комунальної власності не означає позитивного рішення про передачу її в користування, а направлене на ідентифікацію земельної ділянки, яка в подальшому може стати предметом договору оренди за умови досягнення сторонами згоди щодо умов такого договору.
Водночас необхідно зауважити, що з огляду на норми чинного законодавства, право здійснювати розпорядження землями комунальної власності, у тому числі передавати їх у власність або користування фізичним та юридичним особам, належить до виключної компетенції органу місцевого самоврядування та не може бути делеговане суду.
За таких обставин, відсутність відповідного рішення органу місцевого самоврядування, що є необхідною умовою для укладення договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у комунальній власності, тобто волевиявлення орендодавця на виникнення орендних земельних правовідносин, виключає можливість передачі цієї земельної ділянки в оренду позивачу шляхом укладення з ним відповідного договору оренди в судовому порядку.
Посилання ТОВ «Стройтайм 2020» у позові на те, що відповідно до положень статті 120 ЗК України до позивача як власника об`єкту нерухомого майна, який розташовано на спірній земельній ділянці, перейшло право користування цією земельною ділянкою на умовах оренди, тому в цьому випадку рішення органу місцевого самоврядування законом не вимагається, не можна визнати обґрунтованими з огляду на таке.
Перехід прав на земельну ділянку, пов`язаний з переходом права на будинок, будівлю або споруду, регламентується ЗК України, а також Законом України «Про оренду землі». Так, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (частина 2 статті 120 ЗК).
Згідно з частиною 3 статті 7 Закону України «Про оренду землі» до особи, якій перейшло право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій земельній ділянці, також переходить право оренди на цю земельну ділянку. Договором, який передбачає набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, припиняється договір оренди земельної ділянки в частині оренди попереднім орендарем земельної ділянки, на якій розташований такий житловий будинок, будівля або споруда.
Проте, позивачем належними і допустимими доказами не доведено, що земельна ділянка, на якій розташовано належний позивачу на праві власності об`єкт нерухомого майна, перебувала в користуванні на підставі договору оренди.
За змістом ч. 16 статті 123 ЗК України відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
За наведених обставин, у разі відмови Київської міської ради у наданні спірної земельної ділянки у користування (оренду) або ж залишення відповідного клопотання без розгляду позивач не позбавлений права оскаржити саме таку відмову або бездіяльність до суду.
З урахуванням викладеного вище, відсутні правові підстави для визнання укладеним договору оренди земельної ділянки на умовах, запропонованих позивачем, при відсутності рішення органу місцевого самоврядування про передачу спірної земельної ділянки в оренду, погоджених істотних умов договору, а відтак і відсутні підстави для задоволення позову.
Тому оскаржуване рішення не може бути визнано законним і обґрунтованим, підлягає скасуванню із ухваленням нового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
Висновки суду апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги
Доводи апеляційної скарги знайшли своє підтвердження під час перегляду справи судом апеляційної інстанції.
Відповідно до ч.1 ст. 277 ГПК України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
Відповідно до ст. ст. 73, 74, 77 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Зважаючи на вищевикладені обставини справи в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку про те, що апеляційна скарга Київської міської ради підлягає задоволенню, а рішення Господарського суду міста Києва від 14.07.2021 у справі № 910/7209/21 підлягає скасуванню з вищевикладених підстав, з прийняттям нового рішення - про відмову у задоволенні позовних вимог.
У відповідності до ст. 129 ГПК України судові витрати за розгляд позовної заяви покладаються на позивача, а також, у зв`язку із задоволенням апеляційної скарги відповідача, з позивача підлягають стягненню судові витрати за подання апеляційної скарги.
Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, 275, ст.ст. 281 - 284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Київської міської ради на рішення Господарського суду міста Києва від 14.07.2021 у справі №910/7209/21 задовольнити.
2. Рішення Господарського суду міста Києва від 14.07.2021 у справі №910/7209/21 скасувати.
3. Прийняти нове рішення про відмову в позові.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Стройтайм 2020" (код ЄДРПОУ 43700478, просп. Лобановського, 115, м. Київ, 03118) на користь Київської міської ради (код ЄДРПОУ 22883141, вул. Хрещатик, 36, м. Київ, 01044) 3405,00 грн. судового збору за подання апеляційної скарги.
5. Доручити Господарському суду м.Києва видати наказ.
6. Матеріали справи №910/7209/21 повернути до Господарського суду міста Києва.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у порядку та строки, передбачені Господарським процесуальним кодексом України.
Повний текст постанови складено 25.10.2022.
Головуючий суддя І.М. Скрипка
Судді А.І. Тищенко
Ю.Б. Михальська
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 29.09.2022 |
Оприлюднено | 26.10.2022 |
Номер документу | 106926527 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Скрипка І.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні