Постанова
від 13.10.2022 по справі 902/1171/21
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 жовтня 2022 року Справа № 902/1171/21

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Крейбух О.Г., суддя Юрчук М.І. , суддя Тимошенко О.М.

секретар судового засідання Кравчук О.В.

за участю представників сторін:

позивача - Педченко Г.О.

відповідача - Майструк Н.Р.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу відповідача Михайловецького професійного аграрного ліцею на рішення Господарського суду Вінницької області, ухвалене 01.06.2022, повне рішення складено 10.06.2022, у справі № 902/1171/21

за позовом: Державної екологічної інспекції у Вінницькій області, вул. 600-річчя, буд. 19, м. Вінниця, 21021, код - 37979894

до: Михайловецького професійного аграрного ліцею, вул. Центральна, буд. 50 А, с. Михайлівці, Мурованокуриловецький район, Вінницька область, 23411, код - 02539795

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача

Вінницької обласної державної адміністрації, вул. Соборна, 70, м. Вінниця, 21050,

Управління розвитку територій та інфраструктури Вінницької обласної державної адміністрації, вул. Порика, 29, м. Вінниця, 21000

Приватного підприємства "Озон", вул. Енгельса, буд. № 83/1, м. Вінниця, 21000

про стягнення 639 016,00 грн

Державна екологічна інспекція у Вінницькій області звернулась до Господарського суду Вінницької області із позовом до Михайловецького професійного аграрного ліцею про стягнення 639 016,00 збитків за порушення вимог природоохоронного законодавства.

Рішенням Господарського суду Вінницької області від 01.06.2022 у справі № 902/1171/21, позов Державної екологічної інспекції у Вінницькій області до Михайловецького професійного аграрного ліцею про стягнення 639 016,00 грн задоволено частково.

Стягнуто з Михайловецького професійного аграрного ліцею на користь Державної екологічної інспекції у Вінницькій області 544 430,00 грн - збитків за порушення вимог природоохоронного законодавства.

Стягнуто з Михайловецького професійного аграрного ліцею на користь Державної екологічної інспекції у Вінницькій області 8 166,45 грн - судових витрат зі сплати судового збору.

Відмовлено у задоволенні позову Державної екологічної інспекції у Вінницькій області в частині вимог про стягнення з Михайловецького професійного аграрного ліцею 94 586,00 грн.

Судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1 418,79 грн залишено за позивачем.

Відповідач Михайловецький професійний аграрний ліцей, не погоджуючись з ухваленим рішенням, звернувся до Північно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду Вінницької області від 01.06.2022 у справі № 902/1171/21 скасувати та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову Державної екологічної інспекції у Вінницькій області про стягнення 639 016,00 грн збитків за порушення вимог природоохоронного законодавства відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги скаржник вказує:

- суд першої інстанції неправильно встановив. що Михайловецький професійний аграрний ліцей є володільцем та користувачем земельної ділянки природно-заповідного фонду, на якій розташований "Михайловецький парк";

- відповідно до державного акту на право користування землею, виданого 26.11.1957 в постійне користування відведено 179,7 га землі, згідно з планом та описом меж, що розташована на території Михайловецької сільської ради Мурованокуриловецького (Могилів-Подільського) району Вінницької області. З них: орних земель (рілля, городи та залежі) - 90,8 га; пасовищних - 1,8 га; виноградників - 57,6 га; інших угідь - 29,5 га (землі під будівлями навчального корпусу, їдальні, гуртожитку, котельні та іншихбудівель); жодної земельної ділянки площею 22,00 га в користуванні Михайловецького професійного аграрного ліцею не перебуває, документи які б підтверджували інше не надано;

- в 1957 році, на час видачі акту на право користування землею жодних згадок щодо Парк-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення "Михайловецького парку" не було;

- рішенням Вінницького облвиконкому № 187 від 13.05.1996 створено Парк-пам`ятку садово-паркового мистецтва місцевого значення "Михайловецький парк", однак, таке рішення в матеріалах справи відсутнє і не досліджувалося в судовому засіданні;

- суд першої інстанції не встановив чи затверджувалось положення про Парк-пам`ятку садово-паркового мистецтва місцевого значення "Михайловецький парк";

- положення про парк-пам`ятку природи місцевого значення "Михайловецький парк" стосовно режиму охорони та збереження затверджено у 2016 відповідно до наказу Департаменту екології та природних ресурсів облдержадміністрації;

- у 2016 внесено зміни до положення про територію чи об`єкт природно-заповідного Фонду стосовно режиму охорони та збереження, тому землекористувачу (Михайловецькому професійному аграрному ліцею) мало бути видане охоронне зобов`язання, однак, з невідомих причин і незалежних від відповідача обставин охоронне зобов`язання у 2016 році оформлено не було;

- охоронне зобов`язання № 99/18 від 21.09.2018 не відповідає положенням Інструкції щодо оформлення охоронних зобов`язань на території та об`єктів природно-заповідного фонду, оскільки з нього неможливо встановити території, які передані під охорону, та режим конкретних територій (залежно від їх зонування).

- охоронне зобов`язання № 99/18 від 21.09.2018 видано після проведення видалення зелених насаджень;

- будь-яких інших охоронних зобов`язаннь чи положень про Парк-пам`ятку садово-паркового мистецтва місцевого значення "Михайловецький парк" позивач не надав, тим самим і не довів що саме Михайловецький професійний аграрний ліцей був відповідальний за дотримання режиму для територій об`єктів природного-заповідного фонду;

- у діях Михайловецького професійного аграрного ліцею відсутні всі елементи правопорушення, тому підстави для покладення на нього відповідальності за заподіяну шкоду відсутні;

Таким чином, скаржник вважає, що рішення місцевого господарського суду від 01.06.2022 у справі № 902/1171/21 ухвалено з порушенням норм матеріального та процесуального права, а тому підлягає скасуванню /т. 2 а.с. 105-107/.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 08.08.2022 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Михайловецького професійного аграрного ліцею на рішення Господарського суду Вінницької області від 01.06.2022 у справі № 902/1171/21. Розгляд апеляційної скарги призначено на 05.10.2022.

12.08.2022 (вх. № 4944/22) на електронну адресу суду від Вінницької обласної державної адміністрації надійшли додаткові пояснення у справі, в яких третя особа просить взяти їх до уваги під час розгляду апеляційної скарги з урахуванням письмових пояснень представника Вінницької обласної державної адміністрації, наданих в суді першої інстанції /т. 2 а.с. 138-141/.

16.08.2022 (вх. № 4988/22) на електронну адресу суду від Державної екологічної інспекції у Вінницькій області надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому позивач просить апеляційну скаргу Михайловецького професійного аграрного ліцею залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Вінницької області від 01.06.2022 у справі № 902/1171/21 залишити без змін /т. 2 а.с. 146-150/.

29.09.2022 (вх. №6109/22) на електронну адресу суду від Михайловецького професійного аграрного ліцею надійшло доповнення до апеляційної скарги /т. 2 а.с. 160-165/.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 03.10.2022 у справі № 902/1171/21 задоволено заяву Вінницької обласної державної адміністрації (вх.№3069/22 від 28.09.2022) та клопотання Михайловецького професійного аграрного ліцею (вх.№3082/22 від 29.09.2022) про участь в судовому засіданні 05.10.2022 в режимі відеоконференції /т. 2 а.с. 184/.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 05.10.2022 розгляд апеляційної скарги відкладено на 13.10.2022 об 11:00 год; доручено Мурованокуриловецькому районному суду Вінницької області забезпечити проведення судового засідання 13.10.2022 об 11:00 год в режимі відеоконференції; задоволено заяви Вінницької обласної державної адміністрації та Державної екологічної інспекції у Вінницькій області (вх. № 3169/22 від 05.10.2022) про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду за допомогою системи "EаsyCon".

На підставі розпорядження від 12.10.2022 № 01-05/569 керівника апарату суду у зв`язку із перебуванням у відпустці судді Миханюк М.В. з 11.10.2022 по 28.10.2022 включно, проведено повторний автоматизований розподіл судової справи № 902/1171/21 між суддями, протокол від 12.10.2022, яким визначено для розгляду справи колегію суддів у складі: (головуючий суддя Крейбух О.Г., судді Юрчук М.І., Тимошенко О.М.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 12.10.2022 колегією суддів у складі: (Крейбух О.Г. головуючий суддя, Юрчук М.І., Тимошенко О.М.) прийнято апеляційне провадження за апеляційною скаргою відповідача Михайловецького професійного аграрного ліцею на рішення Господарського суду Вінницької області від 01.06.2022 у справі № 902/1171/21 до свого провадження.

В судове засідання 13.10.2022 з`явились представники позивача та відповідача.

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача -Вінницька обласна державна адміністрація, Управління розвитку територій та інфраструктури Вінницької обласної державної адміністрації, Приватне підприємство "Озон" наданим правом на участь у судовому засіданні 13.10.2022 не скористались та не забезпечили явку повноважних представників, про дату, час та місце судового засідання були повідомлені апеляційним судом належним чином.

Відповідно до ч. 12 ст. 270 ГПК України, неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Враховуючи, що ухвалою суду від 05.10.2022 явка представників сторін в судове засідання 13.10.2022 обов`язковою не визнавалась, колегія суддів визнала за можливе здійснювати розгляд справи за відсутності представників третіх осіб, оскільки їхня неявка не перешкоджає перегляду справи.

В судовому засіданні 13.10.2022 представник Михайловецького професійного аграрного ліцею підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі, просив рішення Господарського суду Вінницької області від 01.06.2022 у справі № 902/1171/21 скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову.

Представник Державної екологічної інспекції у Вінницькій області заперечив проти доводів та вимог апеляційної скарги, просив апеляційну скаргу Михайловецького професійного аграрного ліцею залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Вінницької області від 01.06.2022 у справі № 902/1171/21 залишити без змін.

Статтею 269 ГПК України встановлено, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи, суд

ВСТАНОВИВ:

Парк-пам`ятка садово-паркового мистецтва місцевого значення "Михайловецький парк" створено рішенням Вінницького облвиконкому від 13.05.1996 № 187 та від 22.06.1972 № 335 з метою збереження старовинного ландшафтного парку, заснованого в кінці XVIII ст., де зростає 45 видів дерев і чагарників, в т.ч. - береза, ялина срібляста, модрина європейська, ясен плакучий, горіх чорний, є 3 невеликі ставки з системою гребель та будинок паркового палацу.

Облік Михайловецького парку впорядковано в 1972 році, визначено місце його розташування у с. Михайлівці Мурованокуриловецького району на території Михайловецького профтехучилища № 6 (т. 1 а.с. 150-153).

Відповідно до Статуту (в редакції від 05.04.2017) Михайловецький професійний аграрний ліцей є правонаступником як Михайловецького профтехучилища № 6, так і Михайловецького училища механізації сільського господарства № 12, якому на підставі Акту на право постійного користування землею відведено 179,7 га землі на території с. Михайлівці (т. 1 а.с. 75-93).

21.02.2006 Державним управлінням екології та природних ресурсів у Вінницькій області Михайловецькому професійному аграрному ліцею видано Охоронне зобов`язання № 5/555 ППМ, відповідно до якого Михайловецький прфесійний аграрний ліцей с. Михайлівці в особі директора Ремарова Ярослава Станіславовича дав забов`язання щодо забезпечення режиму охорони та збереження Парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення "Михайловецький парк", що знаходиться в межах сільської ради с. Михайлівці Муровано-Куриловецкого району, загальною площею 22 га (т. 1 а.с. 156).

03.10.2016 наказом Департаменту екології та природних ресурсів облдержадміністрації № 91 ОД затверджено Положення про парк-пам`ятку природи місцевого значення Михайловецький парк (т. 1 а.с. 161-165)

21.09.2018 Департаментом агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Вінницької обласної державної адміністрації видано Охоронне зобов`язання № 99/18, відповідно до якого Михайловецькому професійному аграрному ліцею передається під охорону та дотримання режиму території Парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення "Михайловецький парк" площею 22 га, розташованого на території с. Михайлівці Муровано-Куриловецкого району Вінницької області /т. 1 а.с. 40/.

02.12.2016 ДСЛП "Вінницялісозахист" видано Михайловецькому професійному аграрному ліцею довідку № 08-02/133, згідно з якою на підставі листа ліцею провідним інженером-лісопатологом Камечуком А.М. проведено обстеження фізіологічного стану дерев, які зростають на території Парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення "Михайловецький парк", та виявлено, що 122 шт. обстежених дерев являються аварійно-небезпечними по причині сухостійності, наявності внутрішньо-стовбурових гнилей, досягнення вікової зрілості /т. 1 а.с. 195-203/.

Відповідно до Регіональної програми охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання природних ресурсів на 2013-2018, затвердженої рішенням 13 сесії Обласної ради 6 скликання № 418 від 18.12.2012, було виділено кошти з фонду охорони навколишнього природного середовища, розпорядником яких був Департамент екології та природних ресурсів Вінницької облдержадміністрації.

На виконання вищезгаданої програми Департаментом екології та природних ресурсів Вінницької облдержадміністрації було оголошено тендер на закупівлю послуг: "Послуги щодо благоустрою території" код Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016:2010 (81.30.1) (81.30.10-00.00), КОД ДК 021:2015-77313000-7 "Послуги з утримання парків" (здійснення заходів щодо відновлення корінних комплексів, а саме знесення та санітарна обрізка сухих, хворих та аварійних дерев на територіях та об`єктах природно-заповідного фонду садово-паркового мистецтва), зокрема, лот 2 - послуги з утримання "Михайловецького парку- пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого знвчення" на території Михаловецької сільської ради /т. 1 а.с. 166-190/.

За результатами проведення тендеру, переможцем торгів було визначено ПП "Озон", з яким в подальшому укладено договір № 5 про закупівлю послуг за державні кошти від 27.01.2016 /т. 1 а.с.191-194/.

Впродовж 2017 року на території Парку проводились роботи з видалення аварійних та сухостійних зелених насаджень за кошти обласного фонду навколишнього природного середовища, в результаті яких здійснено порубку дерев у кількості 122 одиниць різних порід та діаметрів (польові перелікові відомості) без наявності ліміту на спеціальне використання природних ресурсів в межах території та об`єктів природно-заповідного фонду.

Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області у період з 03.04.2019 по 12.04.2019 було проведено планову перевірку дотримання Михайловецьким професійним аграрним ліцеєм вимог природоохоронного законодавства, за результатами якої складено Акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства № 193/ВН від 12.04.2019.

Перевіркою встановлено, що Михайловецькому професійному аграрному ліцею передається під охорону та дотримання режиму території Парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення "Михайловецький парк", площею 22,00 га розташованого на території с. Михайлівці Мурованокуриловецького району Вінницької області, відповідно до охоронного зобов`язання № 99/18 від 21.09.2018.

Також виявлено, що в межах даного об`єкту у 2017 році проводилось видалення зелених насаджень без відповідних дозвільних документів, в результаті чого було здійснено незаконну вирубку дерев у кількості 112 штук різних порід та діаметрів без наявності ліміту на спеціальне використання природних ресурсів в межах території та об`єктів природно-заповідного фонду, що є порушенням ч. 1, 6 статті 9-1 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" /т. 1 а.с. 11-39/.

12.04.2019 Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області з метою усунення виявлених перевіркою порушень природоохоронного законодавства видано Директору Михайловецького ПАЛ Припис від 12.04.2019, п. 10 якого приписано надати копії ліміту, акту обстеження, рішення виконкому, ордеру на видалення зелених насаджень з терміном виконання до 01.05.2019 /т. 1 а.с. 41-43/.

10.06.2019 за результатами розгляду припису від 12.04.2019 Михайловецьким професійним аграрним ліцеєм надано відповідь від 10.06.2019, у якій щодо виконання пункту 10 припису зазначено, що "Вирізка зелених насаджень на території парку ліцею проводилась на основі довідки лісопатолога від 02.12.2016 № 08-02/133. Видалені насадження були оприбутковані згідно акту про прийняття виконаних робіт від 30.05.2017" /т. 1 а.с. 44-45/.

24.09.2019 Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області на адресу Михайловецького професійного аграрного ліцею направлена претензія № 3698/06 щодо добровільної сплати завданих збитків у розмірі 639 016,00 грн, до якої додано розрахунок розміру збитків від 13.08.2019 на суму 639 016,00 грн, здійснений позивачем у відповідності з додатком 1 до постанови КМУ від 24.07.2013 № 541 "Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної порушенням законодавства про природно-заповідний фонд" /т. 1 а.с. 46-48/.

Михайловецьким професійним аграрним ліцеєм в добровільному порядку суму збитків не відшкодовано.

05.09.2020 за фактом незаконної порубки дерев на території Парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення "Михайловецький парк" розпочато кримінальне провадження 12019020230000165 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 246 Кримінального кодексу України.

Відсутність доказів сплати Михайловецьким професійним аграрним ліцеєм 639 016,00 грн збитків слугувало підставою для звернення позивача із позовом до суду.

Розглянувши матеріали справи, апеляційну скаргу, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом при винесенні рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що в задоволенні апеляційної скарги слід відмовити, виходячи з наступного.

Згідно з ч. 2 ст. 61 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", до складу природно-заповідного фонду України входять державні заповідники, природні національні парки, заказники, пам`ятки природи, ботанічні сади, дендрологічні та зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва, заповідні урочища.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» до природно-заповідного фонду України належать, зокрема, штучно створені об`єкти - ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, пам`ятки природи, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва. Заказники, пам`ятки природи, ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки та парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва залежно від їх екологічної і наукової, історико-культурної цінності можуть бути загальнодержавного або місцевого значення.

Згідно з Положенням про Парк-пам`ятку садово-паркового мистецтва місцевого значення Михайловецький парк, затвердженим наказом Департаменту екології та природних ресурсів Вінницької облдержадміністрації від 03.10.2016, Парк - пам`ятка садово-паркового мистецтва місцевого значення «Михайловецький парк» (далі Парк) був створений та оголошений рішенням облвиконкому від 13.05.1996 № 187 та від 22.06.1972 № 335.

Вказане Положення про Парк погоджено 18.10.2016 директором ДНЗ "Михайловецький професійний аграрний ліцей" Реморовим Я.С. /т. 1 а.с. 161-165/.

У відповідності до п. 5 Положення про Парк, користувач здійснює свою діяльність на території парку у відповідності до Конституції України, законів України "Про охорону навколишнього природного середовища", «Про природно-заповідний фонд України», «Про екологічну мережу України», інших законодавчих та нормативно-правових актів та цього Положення, забезпечує та несе відповідальність за належне утримання парку і додержання встановленого режиму його територій.

Відповідно до ст. 53 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» рішення про організацію чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду приймається обласними радами.

Рішенням виконкому Вінницької обласної ради депутатів трудящих 335 від 22 червня 1972 року передано під охорону Михайловецький парк Михайловецькому профтехучилищу № 6 /т. 1 а.с. 150-155/.

Згідно з Статутом Михайловецького професійного аграрного ліцею в редакції від 05.04.2017, Михайловецький професійний аграрний ліцей є правонаступником як Михайловецького профтехучилища № 6, так і Михайловецького училища механізації сільського господарства № 12, якому на підставі Акту на право постійного користування землею відведено 179,7 га землі на території с. Михайлівці /т. 1 а.с. 75-93/.

Відповідно до частини 5 статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (в редакції Закону від 01.07.2004), право власності та інші речові права на нерухоме майно, набуті згідно з діючими нормативно-правовими актами до набрання чинності цим Законом, визнаються державою.

Відповідно до п. 2 Розділу VII «Прикінцеві та Перехідні положення» Закону України «Про Державний земельний кадастр» земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.

Враховуючи зазначені документи, судом першої інстанції вірно встановлено, що Михайловецький професійний аграрний ліцей є володільцем та користувачем земельної ділянки природно-заповідного фонду, на якій розташований «Михайловецький парк».

До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Дані документи долучено до матеріалів справи (т. 1 а.с. 157, 158).

Жодним нормативним актом не передбачено обов`язку органу місцевого самоврядування протягом певного часу забезпечити розробку проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду (постанова КАС ВС від 16.03.2020 у справі № 823/1793/17).

Тому суд першої інстанції вірно відхилив позицію відповідача відносно не використання території «Михайловецького парку» внаслідок не встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі.

Відповідно до п. 2 та 4 частини «ЗАГАЛЬНІ ЗАСАДИ» Положення про парк-пам`ятку садово-паркового мистецтва місцевого значення «Михайловецький парк», парк розташований на території с. Михайлівці Мурованокуриловецького району і знаходиться в користуванні Михайловецького професійного аграрного ліцею № 36, загальна площа Парку складає 22 га. Територія, якій надано статус Парку, не вилучається з користування землекористувача, який здійснює в його межах свою діяльність відповідно до охоронного зобов`язання та Положення про Парк.

Відповідно до ст. 53 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов`язання.

Судом встановлено, що Державним управлінням екології та природних ресурсів у Вінницькій області 21.02.2006 Михайловецькому професійному аграрному ліцею було видано Охоронне зобов`язання № 5/555 ППМ, яке підписане керівником Михайловецького професійного аграрного ліцею. Цим охоронним зобов`язанням було оформлено передачу під охорону об`єкт природно-заповідного фонду з визначенням переліку зобов`язань щодо забезпечення додержання встановленого режиму охорони та збереження.

Охоронним зобов`язанням оформляється передача під охорону території чи об`єкта природно-заповідного фонду з визначенням переліку зобов`язань щодо забезпечення додержання встановленого режиму охорони та збереження.

Верховний Суд при визначенні обсягу зобов`язань володільця охоронного зобов`язання звернув увагу на ті обставини, що згідно з імперативними положеннями ч. 4 ст. 4 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" у разі зміни форм власності на землю, на якій знаходяться заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва, землевласники зобов`язані забезпечувати режим їх охорони і збереження з відповідною перереєстрацією охоронного зобов`язання.

Для звільнення користувача земельної ділянки від зобов`язання з охорони відповідної території мають існувати докази зняття статусу природно-заповідного фонду (Постанова КЦС ВС від 14 травня 2020 року у справі № 316/1416/17).

Основні вимоги щодо оформлення охоронних зобов`язань стосовно забезпечення режимів охорони та збереження територій та об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного та місцевого значення визначаються Інструкцією щодо оформлення охоронних зобов`язань на території та об`єкти природно-заповідного фонду (далі Інструкція), затвердженою наказом Міністерства екології та природних ресурсів № 65 від 25.02.2013, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.03.2013 за № 404/22936.

Судом першої інстанції вірно встановлено, що Охоронне зобов`язання від 21.02.2006 № 5/555 ППМ видано Михайловецькому професійному аграрному ліцею до затвердження вказаної Інструкції.

В силу п. 2 наказу Міністерства екології та природних ресурсів № 65 від 25.02.2013, охоронні зобов`язання, оформлені та видані до набрання чинності цим наказом, є чинними та не підлягають переоформленню, крім випадків, передбачених пунктом 3.4 розділу ІІІ Інструкції, затвердженої пунктом 1 цього наказу.

Відповідно до п. 3.4 Інструкції, охоронне зобов`язання підлягає переоформленню у разі:

- зміни форм власності на землю, на якій розташована(ий) територія чи об`єкт природно-заповідного фонду;

- зміни землекористувача (землевласника) у межах території чи об`єкта природно-заповідного фонду;

- внесення змін до положення про територію чи об`єкт природно-заповідного фонду стосовно режиму охорони та збереження.

Положення про парк-пам`ятку природи місцевого значення «Михайловецького парку» затверджено 03.10.2016 наказом Департаменту екології та природних ресурсів облдержадміністрації /т. 1 а.с. 161-165/, що стало підставою для переоформлення охоронного зобов`язання № 99/18 від 21.09.2018 та приведення його форми і змісту до вимог Інструкції.

Отже охоронне зобов`язання від 21.02.2006 № 5/555 ППМ Михайловецького професійного аграрного ліцею відносно території Парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення "Михайловецький парк" було чинним та незмінним, починаючи з 21.02.2006 до моменту його переоформлення 21.09.2018.

Відповідно до ст. 38 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів, оголошених парками-пам`ятками садово-паркового мистецтва, беруть на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження.

Відповідно до ст. 9-1 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення здійснюється в межах ліміту на використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду, затвердженого органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим та територіальними органами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища, а також на підставі дозволів.

Відповідно до п. 3.3 розділу 3 Режим території та охорона Положення про Парк-пам`ятку садово-паркового мистецтва місцевого значення Михайловецький парк, затвердженим наком Департаменту екології та природних ресурсів Вінницької облдержадміністрації від 03.10.2016 № 91 050, спеціальне використання природних ресурсів у межах території Парку здійснюється на підставі дозволів, виданих уповноваженими на те органами державної влади, в порядку передбаченому законодавством, у межах лімітів, установлених Департаментом екології ОДА.

Перевіркою дотримання вимог природоохоронного законодавства, проведеною Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області, акт № 193/ВН від 12.04.2019, встановлено, що Михайловецьким професійним аграрним ліцеєм на території Парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення Михайловецький парк протягом 2017 року проводилося видалення зелених насаджень без відповідних дозвільних документів, в результаті чого здійнено незаконну порубку дерев у кількості 112 штук різних поряд та діаметрів.

Позивач з метою досудового врегулювання спору направив відповідачу претензію № 3698/06 від 24.09.2019 щодо добровільної сплати 639016,00 грн збитків, заподіяних державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства (видалення зелених насаджень без відповідних дозвільних документів, за відсутності погодженого ліміту та ордеру), яка останнім залишена без відповіді та реагування.

Згідно з п. 8 ч. 2 ст. 16 ЦК України способом захисту цивільних прав та інтересів може бути відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.

Відповідно до ст. 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди.

Відповідно до ст. 1166 ЦК України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

До істотних обставин, що підлягають з`ясуванню судом та доведенню сторонами у спорі про відшкодування заподіяної шкоди, є наявність всіх сукупних елементів складу цивільного правопорушення: протиправної поведінки; шкоди; причинного зв`язку між протиправною поведінкою заподіювача та шкодою; вини. Відсутність хоча б одного з цих елементів виключає відповідальність за заподіяну шкоду.

Оскільки у відповідача спеціального дозвільного документу на вчинення вирубки на території Парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення Михайловецький парк на момент вирубки у 2017 році не було, тому вчинена вирубка дерев є незаконною.

Факт протиправної поведінки відповідача, як володільця та користувача земельної ділянки природно-заповідного фонду, на якій розташований Михайловецький парк, зафіксовано в акті Державної екологічної інспекції у Вінницькій області № 193/ВН від 12.04.2019 /т. 1 а.с. 11-39/.

Вказаний акт перевірки є чинним, у встановленому порядку не оскаржувався, а тому є належним та допустимим доказом в розумінні ст. 76, 77 ГПК України, в якому зафіксовано відповідні дані про правопорушення.

Відповідно до ст. 64 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» порушення законодавства України про природно-заповідний фонд тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільну або кримінальну відповідальність.

Згідно з п. 1 частини «Відповідальність за порушення законодавства» Положення про Парк-пам`тку садово-паркового мистецтва місцевого значення «Михайловецький парк» порушення природоохоронного законодавства у межах Парку тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільну або кримінальну відповідальність згідно із законодавством України.

За наведеного, суд дійшов висновку про порушення відповідачем вимог законодавства України про природно-заповідний фонд, що є підставою для покладення на відповідача цивільно-правової відповідальності. При цьому не важливо хто конкретно здійснював незаконне вирубування дерев, оскільки визначальним є факт порушення відповідачем встановлених правил про охорону навколишнього природного середовища, що спричинило завдання державі збитків внаслідок незаконної рубки дерев третіми особами на підконтрольній відповідачу території Парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення "Михайловецький парк".

Відповідно до ст. 65 Закону України "Про природно-заповідний фонд", розміри шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про природно-заповідний фонд, визначаються на основі кадастрової еколого-економічної оцінки включених до його складу територій та об`єктів, що проводиться відповідно до цього Закону, та спеціальних такс, які затверджуються Кабінетом Міністрів України.

З вище викладеного вбачається, що розрахунок шкоди, заподіяної природним комплексам територій та об`єктів природно-заповідного фонду внаслідок незаконної рубки, має проводитись відповідно до Такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної порушенням законодавства про природно-заповідний фонд, затверджених постановою КМУ від 24.07.2013 за № 541.

Позивач розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства, здійнив відповідно до Такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної порушенням законодавства про природно-заповідний фонд у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 541 від 24.07.2013.

Відповідно до Такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної порушенням законодавства про природно-заповідний фонд (Додаток 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 24.07.2013 № 541) шкода завдана навколишньому природному середовищу визначається за кожне дерево, вирубане або пошкоджене до припинення росту. При цьому приміткою 6 вказаних Такс встановлено, що у разі самовільного вирубування сухостійких дерев розмір шкоди обчислюється за цією таксою, зменшеною у два рази.

Згідно з розрахунком позивача шкода, заподіяна порушенням законодавства про природно-заповідний фонд, становить 639 016,00 грн.

Відповідач контррозрахунку завданої шкоди не подав.

Відповідно до Довідки № 08-02/133 від 02.12.2016 Державного спеціалізованого лісозахисного підприємства "Вінницялісозахист", згідно з листом керівника Михайловецького професійного аграрного ліцею, інженером-лісопатологом проведено обстеження фізіологічного стану дерев на території Парку-пам`ятки садово-паркового мистецтва місцевого значення Михайловецький парк, за результатом якого та проведених обмірів виявлено 122 дерева, які являються аварійно-небезпечними по причині сухостійності, наявності внутрішньо-стовбурових гнилей, досягнення вікової межі. Заміри діаметру дерев здійснено на рівні 1,3 метра висоти стовбура /т. 1 а.с. 195-203/.

Сторонами не заперечується, що саме вирубку зазначених дерев було проведено на території парку у 2017 році.

У подальшому обстеження саме цих пнів дерев проведено у ході перевірки Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області та виявлено лише 112 пнів дерев.

Тобто станом на 2019 рік при обстеження пнів дерев неможливо було достовірно встановити їх ступінь пошкодження або сухостійність.

Враховуючи, що згідно з Довідкою № 08-02/133 від 02.12.2016 Державного спеціалізованого лісозахисного підприємства "Вінницялісозахист" усі із перелічених у ній порід дерев є сухостійними, колегія суддів вважає наведені відомості щодо стану дерев більш вірогідними та достовірними, оскільки обстежено безпосередньо стовбури дерев, визначався їх дійсний стан перед вирубкою, а не через значний проміжок часу на рівні пнів.

Також учасниками справи не заперечувалось співпадіння дерев, які досліджувались у 2016 році, з вирубаними та дослідженими у 2019 році екологічною інспекцією.

Вищещезначені обставини дають підстави для застосування зменшеної такси обчислення розміру збитків згідно з п. 6 примітки до Додатку № 1 до Постанови Кабінету Міністрів України КМУ № 541 від 24.07.2013.

За результатом проведеного перерахунку судом встановлено, що згідно з переліковими відомостями та Розрахунком обчислення розміру відшкодування шкоди /т. 1 а.с. 47-60/ контролюючим органом встановлено вирубку ялин у кількості 26 дерев наступного діаметру та суми завданої шкоди:

- 2 дерева діаметром 58 см по 7 602,00 грн за дерево, в сумі 15 204,00 грн;

- 3 дерева діаметром 59 см по 7 794,00 грн за дерево, в сумі 23 382,00 грн;

- 1 дерево діаметром 60 см по 7 986,00 грн за дерево;

- 2 дерева діаметром 62 см по 8 370,00 грн за дерево, в сумі 16 740 грн;

- 1 дерево діаметром 65 см по 8 946,00 грн за дерево;

- 1 дерево діаметром 66 см по 9 138,00 грн за дерево;

- 2 дерева діаметром 28 см по 2 112,00 грн за дерево, в сумі 4 224,00 грн;

- 1 дерево діаметром 30 см по 2 112,00 грн за дерево;

- 1 дерево діаметром 42 см по 4 422,00 грн за дерево;

- 2 дерева діаметром 46 см по 5 247,00 грн за дерево, в сумі 10 494,00 грн;

- 2 дерева діаметром 48 см по 6 066,00 грн за дерево, в сумі 12 132,00 грн;

- 1 дерево діаметром 50 см по 6 066,00 грн за дерево;

- 2 дерева діаметром 51 см по 6 258,00 грн за дерево, в сумі 12 516,00 грн;

- 2 дерева діаметром 54 см по 6 834,00 грн за дерево, в сумі 13 668,00 грн;

- 2 дерева діаметром 55 см по 7 026,00 грн за дерево, в сумі 14 052,00 грн;

- 1 дерево діаметром 56 см по 7 218,00 грн за дерево.

Всього: 168 300,00 грн.

Крім того згідно з польовими переліковими відомостями та Розрахунком обчислення розміру відшкодування шкоди /т. 1 а.с. 47-60/ контролюючим органом встановлено вирубку сосен у кількості 4 дерев наступного діаметру та суми завданої шкоди:

- 1 дерево діаметром 58 см по 7 602,00 грн за дерево;

- 1 дерево діаметром 50 см по 6 066,00 грн за дерево;

- 1 дерево діаметром 36 см по 3 602,00 грн за дерево;

- 1 дерево діаметром 38 см по 3 602,00 грн за дерево;

Всього: 20 872,00 грн.

Тому з відповідача підлягає стягненню 94 586,00 грн (168 300,00+20 872,00) / 2) збитків за завдану шкоду внаслідок порушення законодавства про природно-заповідний фонд, що призвело до вирубки сухостійних дерев: 26 ялин та 4 сосен.

Збитки, завдані внаслідок незаконної порубки дерев, у відповідності зі ст. 47 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", п. 7 ч. 3 ст. 29 та п. 4 ч. 1 ст. 69-1 Бюджетного кодексу України підлягають стягненню та зарахуванню до місцевого фонду охорони навколишнього природного середовища сільської ради, на території якої вчинено правопорушення, для подальшого перерозподілу у автоматичному режимі між бюджетами відповідних рівнів.

Отже колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що з відповідача підлягає стягненню 544 430,00 грн (639 016,00 94 586,00) завданої шкоди, а в задоволенні позову в частині стягнення 94 586,00 грн слід відмовити.

Відповідно до ст. 76, 77 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Доводи скаржника, викладені ним в апеляційній скарзі, не приймаються колегією суддів до уваги, оскільки вони спростовуються долученими до матеріалів справи доказами та не можуть слугувати підставою для скасування оскаржуваного рішення суду першої інстанції.

Суд апеляційної інстанції не бере до уваги подані скаржником 29.09.2022 вх. № 6109/22 доповнення до апеляційної скарги, оскільки всупереч ч. 1 ст. 266 ГПК України, згідно з якою особа, яка подала апеляційну скаргу, має право доповнити чи змінити її протягом строку на апеляційне оскарження, вказані доповнення надійшли до суду поза межами строку на апеляційне оскарження, що закінчився - 08.07.2022 /т. 2 а.с. 162-165/.

Одночасно колегія суддів не погоджується з застосуванням місцевим господарським судом до правовідносин у цій справі норм Лісового кодексу України та постанов Кабінету Міністрів України від 23.05.2007 № 761 «Про затвердження Порядку видачі спеціальних дозволів на використання лісових ресурсів», від 23.07.2008 № 665 Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 4 Лісового кодексу України, до лісового фонду України не належать:

- зелені насадження в межах населених пунктів (парки, сади, сквери, бульвари тощо), які не віднесені в установленому порядку до лісів;

- окремі дерева і групи дерев, чагарники на сільськогосподарських угіддях, присадибних, дачних і садових ділянках;

- самозалісені ділянки у межах населених пунктів з деревами, середній вік яких менше 30 років, та самозалісені ділянки в межах охоронних зон об`єктів енергетики, магістральних теплових мереж, магістральних трубопроводів та інших лінійних об`єктів інфраструктури.

За змістом ч. 2 ст. 61 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", до складу природно-заповідного фонду України входять, серед іншого, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва.

Отже Парк-пам`ятка садово-паркового мистецтва місцевого значення "Михайловецький парк" є об`єктом природно-заповідного фонду, парком, що розташований в межах населеного пункту, і не віднесений в установленому порядку до лісів, тому норми лісового законодавства до спірних правовідносин застосуванню не підлягають.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 275 ГПК України, суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право змінити рішення.

Згідно з п. 4 ч. 1 та ч. 4 ст. 277 ГПК України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є неправильне застосування норм матеріального права. Зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частини.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку про зміну мотивувальної частини рішення Господарського суду Вінницької області від 01.06.2022 у справі № 902/1171/21 у зв`язку з неправильним застосуванням норм матеріального права, виклавши її в редакції цієї постанови.

На підставі ст.129 ГПК України судовий збір за подання апеляційної скарги покладається на відповідача.

Керуючись ст. 269, 270, 273, 275, 277, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Михайловецького професійного аграрного ліцею на рішення Господарського суду Вінницької області від 01.06.2022 у справі № 902/1171/21 - залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Вінницької області від 01.06.2022 у справі № 902/1171/21 змінити, виклавши мотивувальну частину в редакції цієї постанови.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Справу № 902/1171/21 повернути Господарському суду Вінницької області.

Повний текст постанови складений "25" жовтня 2022 р.

Головуючий суддя Крейбух О.Г.

Суддя Юрчук М.І.

Суддя Тимошенко О.М.

СудПівнічно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення13.10.2022
Оприлюднено26.10.2022
Номер документу106926642
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди

Судовий реєстр по справі —902/1171/21

Судовий наказ від 08.11.2022

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Судовий наказ від 08.11.2022

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Постанова від 13.10.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 12.10.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 05.10.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 03.10.2022

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Ухвала від 03.10.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 07.08.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Ухвала від 27.07.2022

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Крейбух О.Г.

Судовий наказ від 10.07.2022

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Тварковський А.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні