ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
25 жовтня 2022 року м. Дніпросправа № 160/1641/22
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Сафронової С.В. (доповідач),
суддів: Ясенової Т.І., Чепурнова Д.В.,
розглянувши в у порядку письмового провадження в м. Дніпро апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 травня 2022 року
в адміністративній справі №160/1641/22 за позовом ОСОБА_1 до Кафедри військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту Українського держаного університету науки і технологій про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 травня 2022 року у справі №160/1641/22 в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Кафедри військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту Українського держаного університету науки і технологій про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії відмовлено.
Зазначене рішення суду першої інстанції оскаржено в апеляційному порядку позивачем по справі з підстав неповного з`ясування обставин, що мають значення для справи та неправильного застосування норм матеріального права, у зв`язку з чим просить його скасувати та ухвалити нове рішення по цій справі, яким позовну заяву ОСОБА_1 задовольнити в повному обсязі.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що позивачем були подані усі документи, необхідні для розгляду клопотання, втім відповідачем не було прийнято рішення ані про задоволення заяви/клопотання, ані про відмову у задоволенні вказаної заяви, незважаючи на те, що на Кафедрі військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту визначено особу, яка є членом об`єднаної житлової комісії Військової частини НОМЕР_1 , яка приймає до розгляду та перевіряє документи військовослужбовців щодо представлення їх перед об`єднаною житловою комісією Військової частини НОМЕР_1 . При цьому, під час розгляду справи відповідачем фактично спростовуються доводи позивача з підстав начебто виконання обов`язку відповідно до своїх повноважень, що, на думку позивача, не узгоджується з матеріалами справи.
Відповідач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначив про те, що на Кафедрі військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту визначено особу, яка є членом об`єднаної житлової комісії Військової частини НОМЕР_1 , яка приймає до розгляду та перевіряє документи військовослужбовців, щодо представлення їх перед об`єднаною житловою комісією Військової частини НОМЕР_1 . Так, Кафедрою 19.10.2021 було направлено командиру Військової частини НОМЕР_1 клопотання про розгляд рапорту (звернення) підполковника ОСОБА_1 . Розглянувши рапорт позивача командиром Військової частини НОМЕР_1 надано лист-відповідь начальнику кафедри від 25.10.2021 №9/12-601, з яким позивач був ознайомлений 28.10.2021. При цьому, відповідач звертає увагу на те, що позивачем не було надано всіх необхідних документів визначених Порядком №728.
Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження у відповідності до приписів ст. 311 КАС України.
Проаналізувавши вимоги та підстави апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи в їх сукупності, проаналізувавши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла таких висновків.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 проходив військову службу за контрактом на Кафедрі військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту Дніпровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В.Лазаряна.
Наказом Міністерства освіти і науки України № 464 від 26.04.2021 «Про утворення Українського державного університету науки і технологій» утворено Український державний університет науки і технологій, визначено його місцезнаходження: 49010, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Лазаряна, буд. 2. Реорганізовано Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В.Лазаряна (код ЄДРПОУ 01116130) шляхом приєднання його до Українського державного університету науки і технологій разом з відокремленими структурними підрозділами, у тому числі Кафедрою військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту Дніпровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В.Лазаряна (код ЄДРПОУ ВП 38300054). Перейменовано Кафедру військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту Дніпровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В.Лазаряна (код ЄДРПОУ ВП 38300054) на Кафедру військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту Українського державного університету науки і технологій, визначено її місцезнаходження: 49010, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Лазаряна, буд. 2. Установлено, що Кафедра військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту Українського державного університету науки і технологій є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Кафедри військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту Дніпровського національного університету залізничного транспорту імені академіка ОСОБА_2 .
Згідно з витягом із наказу Голови Адміністрації Державної спеціальної служби транспорту від 25.10.2021 № 62 (по особовому складу) підполковника ОСОБА_1 , старшого викладача начальника служби радіаційного, хімічного, біологічного захисту Кафедри військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту Дніпровського національного університету залізничного транспорту імені академіка ОСОБА_2 було звільнено з військової служби у запас Збройних Сил України відповідно до підпункту «а» пункту 2 частини 5 статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» (у зв`язку із закінченням строку контракту). Вислуга років: календарна 25 років 2 місяці, у пільговому обчисленні 26 років 2 місяці. Чинність контракту припиняється 31.10.2021.
Відповідно до витягу із наказу начальника Кафедри військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту Дніпровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В.Лазаряна (по стройовій частині) №255 від 29.10.2021 ОСОБА_1 з 31.10.2021 було виключено зі списків особового складу Кафедри військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту та всіх видів забезпечення. Постійним або службовим житлом позивач не забезпечувався.
ОСОБА_1 звернувся до начальника Кафедри військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту з рапортом від 12.10.2021 (зареєстрований 18.10.2021 за вх. № 1064вн), у якому просив відповідно до ст. 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» виплатити йому грошову компенсацію за належне йому та його родині жиле приміщення. До рапорту було додано: довідку про склад сім`ї та реєстрацію місця проживання; копії паспортів ОСОБА_1 , ОСОБА_3 ; копії паспорта і свідоцтва про народження ОСОБА_4 ; копію свідоцтва про шлюб; копію ІНН та довідки про місце реєстрації ОСОБА_4 ; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно ОСОБА_1 .
Кафедрою військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту Дніпровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В.Лазаряна рапорт позивача та додані до нього документи з листом від 19.10.2021 за вих. №799 направлено командиру військової частини НОМЕР_1 . У листі міститься клопотання про розгляд рапорту ОСОБА_1 на об`єднаній житловій комісії, яка утворена у військовій частині НОМЕР_1 , щодо виплати грошової компенсації за належне ОСОБА_1 та його родині жиле приміщення.
За результатами розгляду листа від 19.10.2021 зв вих. №799 військова частина НОМЕР_1 листом від 25.10.2021 №9/12-601 повідомила Начальника Кафедри військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту про те, що командуванням військової частини НОМЕР_1 попередньо розглянуто документи відносно ОСОБА_1 щодо виплати грошової компенсації за належне йому та його родині жиле приміщення. У листі зазначено, що «Відповідно до наданих документів об`єднана житлова комісія не може провести правильну оцінку, щодо законності виплати зазначеної компенсації так, як документи надано не в повному обсязі та без дотримання вимог постанови КМУ №728 від 02.09.2015 «Деякі питання забезпечення житлом військовослужбовців та інших громадян». Після до оформлення належним чином повного пакету документів, об`єднаною житловою комісією буде повторно розглянуто Ваше звернення. Повертаємо на Вашу адресу додатки до супровідного листа на 13 аркушах.».
30.10.2021 позивач подав нотаріально завірену заяву та додані до неї документи, щодо виплати грошової компенсації за належне йому та його родині жиле приміщення, безпосередньо до військової частини НОМЕР_1 .
Листом військової частини НОМЕР_1 від 09.11.2021 № 9/13-647 повідомлено ОСОБА_1 про те, що командуванням військової частини НОМЕР_1 попередньо розглянуто його заяву та додані до неї документи щодо виплати грошової компенсації за належне йому та його родині жиле приміщення. У листі зазначено, що на Кафедрі військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту визначено особу, яка є членом об`єднаної житлової комісії військової частини НОМЕР_1 , яка приймає до розгляду та перевіряє документи військовослужбовців щодо представлення їх перед об`єднаною житловою комісією військової частини НОМЕР_1 для прийняття рішення з житлових питань. Роз`яснено необхідність звернення до Кафедри військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту з відповідним пакетом документів згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 728 від 02.09.2015 «Деякі питання забезпечення житлом військовослужбовців та інших громадян», додатки до заяви повернуто позивачу.
Вважаючи протиправною бездіяльність Кафедри військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту Дніпровського національного університету залізничного транспорту імені академіка ОСОБА_2 щодо не нарахування грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення позивач звернувся із позовом до суду у даній справі.
З урахуванням положень ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що враховуючи законодавчо встановлений порядок прийняття рішення про виплату особі грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення, позовні вимоги до Кафедри військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту Українського держаного університету науки і технологій є передчасними, зважаючи на те, що рішення щодо виплати ОСОБА_1 відповідної компенсації об`єднаною житловою комісією не приймалось.
Колегія суддів частково погоджується з таким висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до абзаців 1, 3, 4 пункту 1 статті 12 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» №2011-XII від 20.12.1991 (далі - Закон №2011-XII) держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Військовослужбовці (крім військовослужбовців строкової військової служби) та члени їх сімей, які проживають разом з ними, забезпечуються службовими жилими приміщеннями, що повинні відповідати вимогам житлового законодавства.
Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Такі жилі приміщення або грошова компенсація надаються їм один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла, з урахуванням особливостей, визначених пунктом 10 цієї статті.
Пунктом 9 статті 12 Закону №2011-XII передбачено, що військовослужбовці, що перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, при звільненні з військової служби в запас за станом здоров`я або якщо вони на час звільнення мають вислугу військової служби не менше 20 років, або у відставку, а також у зв`язку зі скороченням штатів чи проведенням інших організаційних заходів, у разі неможливості їх використання на військовій службі, залишаються на цьому обліку у військовій частині до одержання житла з державного житлового фонду або за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, а в разі її розформування - у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки і відповідних квартирно-експлуатаційних органах та користуються правом позачергового одержання житла. Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення.
Наказом Міністерства Оборони України від 31.07.2018 №380 затверджено Інструкцію про організацію забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями (далі - Інструкція №380). Ця Інструкція визначає зміст та методику забезпечення жилими приміщеннями військовослужбовців Збройних Сил України (крім військовослужбовців строкової служби), а також осіб, звільнених в запас або відставку, що залишилися перебувати після звільнення з військової служби на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання (далі - військовослужбовці), та членів їх сімей, у тому числі членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли), зникли безвісти під час проходження військової служби, що перебувають на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов (далі - члени їх сімей).
Механізм визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей, що перебувають разом з ними на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, який ведеться у військових частинах, органах, підрозділах, загонах, військових навчальних закладах, установах (далі - військові частини), а у разі їх розформування - у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки та квартирно-експлуатаційних установах (організаціях), за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення (далі - компенсація), встановлено Порядком визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №728 від 02.09.2015 (далі - Порядок №728).
За приписами п. 3 Порядку №728 військовослужбовці та члени їх сімей, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов, мають право отримати компенсацію один раз протягом усього часу проходження військовослужбовцями військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла.
Аналогічна правова норма закріплена пунктом 4 розділу І Інструкції №380, у якому зазначено, що військовослужбовцям, які перебувають на обліку осіб, що потребують поліпшення житлових умов шляхом надання житлових приміщень для постійного проживання, та які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються житлові приміщення для постійного проживання або за їх бажанням виплачується грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Житлові приміщення для постійного проживання та грошова компенсація за належне для отримання жиле приміщення надаються один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла.
Пунктом 1 розділу ІІ Інструкції №380 передбачено, що для ведення обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, виплати грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення, надання та використання службової жилої площі, обліку військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення службовими жилими приміщеннями (службовою житловою площею), ведення оперативного обліку службових житлових приміщень в апараті Міноборони, в Генеральному штабі Збройних Сил України, у інших органах військового управління та військових частинах, вищих військових навчальних закладах і військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти, установах та організаціях Збройних Сил України, а також у військових прокуратурах (далі - військова частина) утворюються житлові комісії (далі - житлова комісія військової частини). До житлових комісій військових частин також належать житлові комісії квартирно-експлуатаційних органів та військових комісаріатів, які утворюються для ведення у встановленому порядку обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання, або виплати грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення особами з числа звільнених із військової служби в запас або відставку.
За змістом пунктів 3, 4 розділу ІІ Інструкції № 380 для спільного вирішення житлових питань декількох військових частин (підрозділів) у порядку, визначеному цією Інструкцією, можуть утворюватися об`єднані житлові комісії військових частин (підрозділів) (далі - об`єднана житлова комісія). Основною формою роботи житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) є засідання (збори).
Відповідно до пунктів 5, 7 розділу ІІ Інструкції №380 основними завданнями житлових комісій військових частин (об`єднаних житлових комісій) є: перевірка житлових умов військовослужбовців та членів їх сімей; прийняття рішення з житлових питань, у тому числі із розгляду відповідних рапортів (заяв) військовослужбовців та членів їх сімей з житлових питань; ведення обліку військовослужбовців, які потребують поліпшення житлових умов шляхом забезпечення службовими житловими приміщеннями (службовою житловою площею); ведення обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання; розгляд заяв, скарг та пропозицій, що виникли під час роботи житлових комісій військових частин, та прийом громадян з житлових питань; видача документів, які створюються житловими комісіями військових частин під час виконання вимог цієї Інструкції; ведення оперативного обліку службових житлових приміщень.
Житлова комісія військової частини (об`єднана житлова комісія) має право приймати рішення, зокрема, щодо надання військовослужбовцям та членам їх сімей службових жилих приміщень (службової житлової площі), жилих приміщень для постійного проживання або виплату грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення.
Пунктом 8 розділу ІІ Інструкції № 380 передбачено, що рішення житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) оформлюється протоколом (додаток 4), підписується членами комісії, які були присутні на засіданні житлової комісії, та протягом двадцяти робочих днів затверджується командиром військової частини та оголошується в наказі.
Відповідно до пунктів 1, 2, 4-9 розділу VIII Інструкції №380 військовослужбовці та члени їх сімей, які перебувають на обліку, мають право отримати грошову компенсацію за належне їм для отримання житлове приміщення (далі - грошова компенсація). Визначення і надання розміру грошової компенсації здійснюються відповідно до Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року № 728 (далі - Порядок визначення розміру і надання грошової компенсації).
Житлові комісії військових частин (об`єднані житлові комісії) інформують листом з повідомленням військовослужбовців та членів їх сімей, у яких настала черга на отримання житлових приміщень, про їх право на отримання грошової компенсації, її орієнтовний розмір та перелік документів, необхідних для її отримання, або надають таке повідомлення особисто під підпис.
Військовослужбовці та члени їх сімей за бажанням можуть особисто звернутися до житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) про отримання грошової компенсації та отримати інформацію про орієнтовний розмір компенсації і перелік документів, необхідних для її отримання.
Для отримання грошової компенсації та визначення її остаточного розміру військовослужбовці та члени їх сімей подають до житлових комісій військових частин (об`єднаних житлових комісій) документи, визначені в Порядку визначення розміру і надання грошової компенсації.
Житлові комісії військових частин (об`єднані житлові комісії) розглядають надані документи протягом десяти робочих днів та приймають відповідне рішення про надання грошової компенсації.
Про прийняте рішення житлова комісія у п`ятиденний строк письмово інформує військовослужбовців та членів їх сімей.
Протокол засідання житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) затверджується наказом командира військової частини та з обліковою справою направляється до КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району.
На підставі отриманих документів у КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району розробляється список осіб, які мають право та надали згоду на отримання грошової компенсації за належне їм для отримання житлове приміщення у військовій частині (далі - Список виплати грошової компенсації) (додаток 24), разом із розрахунком виплати грошової компенсації за належне для отримання житлове приміщення (далі - Розрахунок) (додаток 25) окремо на кожного військовослужбовця.
Список виплати грошової компенсації, підписаний начальником КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району, направляється до ГКЕУ для узагальнення та внесення на розгляд Комісії з контролю.
За результатами розгляду Списків виплати грошової компенсації Комісія з контролю приймає рішення окремо щодо кожного військовослужбовця про: погодження виплати грошової компенсації; відмову в погодженні виплати грошової компенсації із зазначенням причини такої відмови. Рішення Комісії з контролю оформлюється протоколом.
ГКЕУ на підставі рішення Комісії з контролю готує Списки виплати грошової компенсації в Збройних Силах України та після затвердження Міністром оборони України направляє їх до військових частин, військових комісаріатів та КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району для оформлення документів на перерахування коштів військовослужбовцям на їх особистий рахунок у банківській установі.
Військовослужбовець відкриває поточний рахунок в уповноваженому Міністерством фінансів України банку, через який здійснюються виплати заробітної плати (грошового забезпечення) працівникам (військовослужбовцям) та проводяться виплати соціальної допомоги.
Військова частина, військовий комісаріат, КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району інформує військовослужбовців та членів їх сімей щодо готовності до виплати грошової компенсації та її розміру.
Про виплату грошової компенсації КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району протягом трьох робочих днів письмово повідомляє житлову комісію військової частини, яка на найближчому засіданні приймає рішення про зняття військовослужбовця з обліку.
Рішення житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) є підставою для видання наказу командира військової частини про отримання військовослужбовцем грошової компенсації та зняття з обліку.
Згідно з п. 5 Порядку №728 черговість надання компенсації визначається за часом взяття військовослужбовця та членів його сім`ї на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, та/або включення до списків осіб, які мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень.
Відповідно до п. 9 Порядку №728 Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, Адміністрація Держприкордонслужби, СБУ, ДСНС, розвідувальні органи, Національна гвардія, Управління державної охорони, ДКА, Адміністрація Держспецзв`язку щороку протягом I кварталу після визначення загальної суми видатків на надання компенсації розподіляють її між військовими частинами, територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки та квартирно-експлуатаційними установами (організаціями), в яких ведеться облік військовослужбовців та членів їх сімей, які потребують поліпшення житлових умов, з урахуванням часу взяття військовослужбовців та членів їх сімей на такий облік та/або включення їх до списків осіб, які мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень.
Пунктами 10-12 Порядку № 728 передбачено, що житлові комісії військових частин, територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки та квартирно-експлуатаційних установ (організацій) (далі - житлові комісії) письмово інформують військовослужбовців та членів їх сімей, у яких настала черга на отримання жилих приміщень у поточному році, про їх право на отримання компенсації та про її орієнтовний розмір. Для отримання грошової компенсації та визначення її остаточного розміру житловій комісії подаються такі документи:
рапорт військовослужбовця (заява особи, звільненої з військової служби в запас або у відставку, або члена сім`ї, зазначеної в абзацах четвертому і п`ятому пункту 2 цього Порядку) та нотаріально посвідчена згода членів його сім`ї на отримання компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення;
довідки про реєстрацію місця проживання (перебування) військовослужбовця та членів його сім`ї;
копії паспорта військовослужбовця і повнолітніх членів сім`ї, які перебувають з ним на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов;
копія свідоцтва про шлюб (за наявності);
копія свідоцтва про народження дитини (за наявності);
копія облікової картки фізичної особи - платника податків (військовослужбовця та членів його сім`ї, які перебувають з ним на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов);
копія свідоцтва про право власності на житло за його наявності (військовослужбовця та членів його сім`ї, які перебувають з ним на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов);
довідка про отримання (неотримання) житла військовослужбовцем з колишнього місця перебування його на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов;
документ, що підтверджує невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду;
витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про належне військовослужбовцю та членам його сім`ї, які перебувають з ним на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, нерухоме майно;
дозвіл органу опіки і піклування на отримання неповнолітнім членом сім`ї компенсації у випадках, визначених законодавством.
Житлові комісії розглядають рапорти військовослужбовців (заяви, зазначені в пункті 11 цього Порядку) щодо надання компенсації та приймають рішення про її надання або відмову в наданні.
Рішення житлової комісії затверджується відповідно командирами військових частин, керівниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки та начальниками житлово-експлуатаційних установ (організацій), після чого в порядку, визначеному Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, Адміністрацією Держприкордонслужби, СБУ, ДСНС, розвідувальними органами, Національною гвардією, Управлінням державної охорони, ДКА, Адміністрацією Держспецзв`язку, списки осіб, щодо яких прийнято рішення про надання компенсації, подаються на затвердження відповідно Міністрові оборони, Міністрові внутрішніх справ, Міністрові інфраструктури, Голові Держприкордонслужби, Голові ДСНС, Голові СБУ, керівнику розвідувального органу, начальнику Управління державної охорони, командувачу Національної гвардії, Голові ДКА, Голові Держспецзв`язку.
З аналізу наведеного слідує, що при надходженні від військовослужбовця заяви про отримання грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення, уповноважена комісія розглядає її у визначений Порядком строк та приймає відповідне рішення (про її надання або відмову в наданні).
Разом з цим, з матеріалів справи встановлено, що відповідно до Наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 19.10.2020 №266 «Про створення об`єднаної житлової комісії у військовій частині НОМЕР_1 » створено об`єднану житлову комісію у військовій частини НОМЕР_1 , на яку покладено обов`язки щодо ведення обліку військовослужбовців та працівників військових частин НОМЕР_1 , НОМЕР_2 , НОМЕР_3 та Кафедри військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту Дніпровського національного університету залізничного транспорту.
Згідно з п. 1 Наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 19.10.2020 №266 одним із членів комісії, зокрема, визначено старшого викладача Кафедри військової підготовки Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту ім. В.Лазаряна підполковника ОСОБА_5 .
Як зазначалось вище, Кафедра військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту Українського державного університету науки і технологій є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Кафедри військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту Дніпровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В.Лазаряна.
З листа військової частини НОМЕР_1 від 09.11.2021 №9/13-647 слідує, що на Кафедрі військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту визначено особу, яка є членом об`єднаної житлової комісії військової частини НОМЕР_1 , яка приймає до розгляду та перевіряє документи військовослужбовців, щодо їх представлення перед об`єднаною житловою комісією військової частини НОМЕР_1 для прийняття рішення з того чи іншого питання, що стосуються житлових та інших квартирних питань.
Із зазначеного слідує те, що прийняттю відповідного рішення об`єднаною житловою комісією військової частини НОМЕР_1 , у тому числі, з питань виплати грошової компенсації за належне військовослужбовцю жиле приміщення, який проходив військову службу на Кафедрі військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту передує звернення останнього до Кафедри військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту з відповідним пакетом документів згідно з вимогами постанови Кабінету Міністрів України №728 від 02.09.2015 та перевірка уповноваженою особою Кафедри військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту поданих військовослужбовцем документів для представлення їх перед об`єднаною житловою комісією.
Суд апеляційної інстанції звертає увагу на те, що в матеріалах даної справи відсутні докази перевірки уповноваженою особою Кафедри військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту, яка є членом об`єднаної житлової комісії військової частини НОМЕР_1 , документів поданих позивачем разом з рапортом за вх. №1064вн від 18.10.2021.
Натомість, з листа Начальника Кафедри військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту від 19.10.2021 №799 слідує те, що поданий позивачем рапорт із доданими до нього документами без попередньої перевірки було направлено на розгляд до об`єднаної житлової комісії військової частини НОМЕР_1 , що призвело до повернення такого рапорту та доданих до нього документів об`єднаною житловою комісією військової частини НОМЕР_1 на адресу Кафедри військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту для дооформлення.
Вказані обставини свідчать про те, що відповідачем не виконано належним чином свого обов`язку з перевірки на відповідність вимогам чинного законодавства поданих військовослужбовцем документів з питання виплати грошової компенсації за належне йому жиле приміщення для представлення їх перед об`єднаною житловою комісією.
При цьому, внаслідок не виконання уповноваженою особою відповідача свого обов`язку з перевірки поданих позивачем документів, останній фактично був позбавлений об`єктивної можливості бути обізнаним із конкретними недоліками поданого ним пакету документів (разом із рапортом за вх. №1064вн від 18.10.2021), які перешкоджали прийняттю об`єднаною житловою комісією військової частини НОМЕР_1 відповідного рішення з порушеного позивачем у рапорті питання.
Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити, що за загальним правилом суд не може виходити за межі позовних вимог, тобто не може застосовувати інший спосіб захисту, ніж зазначив позивач у позовній заяві.
Як роз`яснив Верховний Суд України у п. 3 постанови Пленуму № 14 від 18 грудня 2009 року «Про судове рішення», вихід за межі позовних вимог - це вирішення незаявленої вимоги, задоволення вимоги позивача у більшому розмірі, ніж було заявлено.
Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.
Колегія суддів враховує судову практику Європейського суду з прав людини, який у рішенні від 13.01.2011 (остаточне) по справі «Чуйкіна проти України» (Заява №28924/04) констатував, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків.
Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності небезпідставної заяви за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Засіб захисту, повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, зокрема, у тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі Афанасьєв проти України від 5 квітня 2005 року (заява № 38722/02).
Отже, ефективний засіб правового захисту у розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату; винесення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав та забезпечення їх примусової реалізації, не відповідає розглядуваній міжнародній нормі.
З урахуванням наведеного, суд визнає, що для ефективного захисту прав, свобод, інтересів позивача у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єкта владних повноважень слід вийти за межі позовних вимог визнати протиправною бездіяльність Кафедри військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту Українського держаного університету науки і технологій щодо перевірки на відповідність вимогам чинного законодавства документів, поданих ОСОБА_1 разом із рапортом за вх. №1064вн від 18.10.2021, перед поданням їх на розгляд до об`єднаної житлової комісії військової частини НОМЕР_1 та зобов`язати Кафедру військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту Українського держаного університету науки і технологій здійснити перевірку на відповідність вимогам чинного законодавства документів, поданих ОСОБА_1 разом із рапортом за вх. №1064вн від 18.10.2021, перед поданням їх на розгляд до об`єднаної житлової комісії військової частини НОМЕР_1 .
Щодо позовних вимог ОСОБА_1 про визнання протиправною бездіяльності щодо не нарахування грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення та зобов`язання нарахувати та виплатити грошову компенсацію за належне для отримання жиле приміщення у розмірі 627192,85 грн відповідно до Порядку визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №728 від 02.09.2015, суд апеляційної інстанції звертає увагу на те, що оскільки відповідачем не дотримано процедури перевірки документів, поданих позивачем разом із рапортом за вх. №1064вн від 18.10.2021, перед їх поданням до об`єднаної житлової комісії військової частини НОМЕР_1 , яка уповноважена приймати рішення про виплату/відмову у виплаті грошової компенсації за належне позивачу для отримання жиле приміщення, такі позовні вимоги є передчасними та задоволенню не підлягають.
За даних обставин суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції під час розгляду даної справи не повно дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи, застосував до правовідносин, які виникли між сторонами у справі, норми права які регулюють саме ці правовідносини, однак зроблені судом першої інстанції висновки частково не відповідають фактичним обставинам справи, тому рішення суду першої інстанції у даній справі про відмову в задоволенні позову підлягає скасуванню.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 243, 311, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 травня 2022 року у справі №160/1641/22 скасувати.
Позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Кафедри військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту Українського держаного університету науки і технологій щодо перевірки на відповідність вимогам чинного законодавства документів, поданих ОСОБА_1 разом із рапортом за вх. №1064вн від 18.10.2021, перед поданням їх на розгляд до об`єднаної житлової комісії військової частини НОМЕР_1 .
Зобов`язати Кафедру військової підготовки спеціалістів Державної спеціальної служби транспорту Українського держаного університету науки і технологій здійснити перевірку на відповідність вимогам чинного законодавства документів, поданих ОСОБА_1 разом із рапортом за вх. №1064вн від 18.10.2021, перед поданням їх на розгляд до об`єднаної житлової комісії військової частини НОМЕР_1 .
В решті позову відмовити.
Постанова набирає законної сили відповідно до ст.325 Кодексу адміністративного судочинства України, може бути оскаржена до касаційного суду в порядку, встановленому ст.ст.328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий - суддяС.В. Сафронова
суддяТ.І. Ясенова
суддяД.В. Чепурнов
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.10.2022 |
Оприлюднено | 28.03.2024 |
Номер документу | 106936986 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Сафронова С.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рянська Вікторія В'ячеславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рянська Вікторія В'ячеславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рянська Вікторія В'ячеславівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні