ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №380/14483/22
УХВАЛА
про повернення позовної заяви
31 жовтня 2022 року
Суддя Львівського окружного адміністративного суду О.П. Хома, перевіривши матеріали позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «САМСОН КОНСТРАКШН» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в :
Товариство з обмеженою відповідальністю «САМСОН КОНСТРАКШН» (далі позивач, ТзОВ «САМСОН КОНСТРАКШН») звернулося до суду з позовом до Головного управління ДФС у Львівській області (далі відповідач, ГУ ДФС у Львівській області), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ДФС у Львівській області від 23.12.2021 №3563121/41260117 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 16.11.2021 складеної ТзОВ «САМСОН КОНСТРАКШН» у Єдиному реєстрі податкових накладних та рішення відповідача від 23.12.2021 №3563122/41260117 про відмову у реєстрації коригування №1 від 09.12.2021, складеного позивачем;
- зобов`язати ГУ ДФС у Львівській області зареєструвати податкову накладну №1 від 16.11.2021 та розрахунок коригування №1 від 09.12.2021, складених позивачем в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Ухвалою від 19.10.2022 позовна заява, подана без додержання вимог, встановлених статтями 123 та 160 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), залишена без руху.
Позивачу запропоновано усунути зазначені в ухвали недоліки шляхом подання протягом десяти днів з дня отримання ухвали:
- позовної заяви, оформленої відповідно до вимог чинного Кодексу адміністративного судочинства України, з приведеними у відповідність позовними вимогами із визначеними відповідачами у відповідній кількості примірників;
- заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду з обґрунтуванням причин пропуску та доказів, що підтверджують причини пропуску.
Позивачем 28.10.2022 (вх. № 68388) на виконання вимог ухвали від 19.10.2022 подано позовну заяву із визначеним відповідачем ГУ ДПС у Львівській області, а також заяву про поновлення пропущеного строку.
Поважність підстав пропуску строку звернення до суду з даним позовом позивач обґрунтовує тим, що у зв`язку запровадження воєнного стану в Україні, директор товариства 15.03.2022 виїхала закордон, тобто роботу підприємства було зупинено. Крім цього, посилається на те, що з 12.03.2020 запроваджено по всій території України карантин відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про запобігання поширенню на території України коронавірусу (COVID-19)» від 11.03.2022 №211 (зі змінами), а також з 24.02.2022, з продовженням строку дії у подальшому, в Україні запроваджено воєнний стан згідно з Указом Президента України від 24.02.022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні». Просить врахувати при вирішенні питання про поновлення строку звернення до суду правові висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 27.01.2022 у справі №160/11673/20 про те, що попередньо застосовувалася практика звернення з позовом про визнання протиправним та скасування податкових-повідомлень рішень протягом 1095 днів з моменту отримання повідомлення-рішення.
Розглядаючи заяву позивача та вирішуючи питання строків звернення до суду з даним позовом, суд зазначає таке.
Відповідно до частини другої статті 122 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналась або повинна була дізнатись про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Дотримання строків звернення до адміністративного суду є однією з умов дисциплінування учасників цих відносин у випадку, якщо вони стали спірними, а також однією із гарантій дотримання у суспільних відносинах принципу правової визначеності, як складової принципу верховенства права. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними та після завершення таких строків, якщо ніхто не звернувся до суду за вирішенням спору, відносини стають стабільними.
Відповідно до частини другої статті 123 КАС України якщо заяву не буде подано особою в зазначений строк або вказані нею підстави для поновлення строку звернення до адміністративного суду будуть визнані неповажними, суд повертає позовну заяву.
Аналіз вказаних вимог КАС України зумовлює висновок про обов`язок суду з`ясувати в кожному випадку чи адміністративний позов подано у строк, установлений законом, а якщо позов подано з пропущенням встановленого законом строку звернення до суду, то чи достатньо підстав для визнання причин пропуску строку звернення до суду поважними.
Предметом оскарження є два рішення відповідача від 23.12.2021 №3563121/41260117 про відмову у реєстрації податкової накладної та №3563122/41260117 про відмову у реєстрації розрахунку коригування кількісний і вартісних показників.
Докази оскарження в адміністративному порядку цих рішень в матеріалах справи відсутні.
Вказане зумовлює висновок суду про застосування загального строку звернення, який передбачений частиною другою статті 122 КАС України (шестимісячний строк).
ТзОВ «САМСОН КОНСТРАКШН» звернулося до суду 18.10.2022, тобто з пропуском передбаченого частиною другою статті 122 КАС України шестимісячного строку.
Відповідно до частини шостої статті 161 КАС України у разі пропуску строку звернення до адміністративного суду позивач зобов`язаний додати до позову заяву про поновлення цього строку та докази поважності причин його пропуску.
Щодо посилання позивача на пункт 3 Прикінцевих положень Розділу VI КАС України, то такі підлягають відхиленню, оскільки позивачем не наведено жодних обґрунтованих обставин та не подано жодних доказів, які б вказували на те, що обмеження, впровадженні у зв`язку з карантином, перешкоджали позивачу реалізувати своє право на оскарження спірних рішень з дати прийняття таких до початку збройної агресії російської федерації проти України.
Як на поважність пропуску строку звернення до суду, позивач також посилається на запровадження воєнного стану в Україні.
За загальним правилом, поважними причинами визнаються ті обставини, існування яких є об`єктивно непереборними, не залежать від волевиявлення особи та пов`язані з дійсними істотними перешкодами та труднощами для своєчасного звернення до суду з даним позовом.
Суд зазначає, що питання поновлення строку звернення до суду у випадку його пропуску з причин, пов`язаних із запровадженням воєнного стану в Україні, вирішується в кожному конкретному випадку, виходячи з доводів, наведених у заяві про поновлення такого строку.
Сам лише факт запровадження воєнного стану на території України, без обґрунтування неможливості звернення позивача до суду у передбачені КАС Україні строки без надання відповідних доказів того, як саме введення воєнного стану вплинуло на позивача, не може вказувати на наявність об`єктивних причин та перешкод для своєчасної подачі позовної заяви.
Суди Львівської області, в тому числі Львівський окружний адміністративний суд, у відповідності до вимог статей 12-2 та 26 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VIII (далі - Закон №389-VIII) не припиняли, не призупиняли своєї діяльності та продовжували здійснювати правосуддя під час запровадження в Україні з 24.02.2022 воєнного стану.
Позивач звернувся до суду з даним позовом 18.10.2022, коли граничний термін звернення до суду встановлено 24.06.2022.
Перебування директора товариства закордоном у зв`язку запровадженням воєнного стану в Україні з 15.03.2022 не свідчить про неможливість звернення позивачем до суду, починаючи з 25.12.2021.
Суд зазначає, що згідно з частиною сьомою статті 44 КАС України документи (в тому числі, процесуальні документи, письмові та електронні докази тощо) можуть подаватися до суду, а процесуальні дії вчинятися учасниками справи в електронній формі з використанням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, за винятком випадків, визначених цим Кодексом.
Відповідно до частини восьмої статті 18 КАС України особи, які зареєстрували офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, подають процесуальні та інші документи, письмові та електронні докази, вчиняють інші процесуальні дії в електронній формі виключно за допомогою Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, з використанням власного електронного цифрового підпису, прирівняного до власноручного підпису відповідно до Закону України «Про електронний цифровий підпис», якщо інше не визначено цим Кодексом.
Відповідно до пунктів 24 - 27 Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, затвердженого рішенням Вищої ради правосуддя 17.08.2021 № 1845/0/15-21, підсистема «Електронний суд» (Електронний суд) - підсистема ЄСІТС (Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система), що забезпечує можливість користувачам у передбачених законодавством випадках відповідно до наявних технічних можливостей підсистеми ЄСІТС реалізованого функціоналу створювати та надсилати в електронному вигляді процесуальні чи інші документи до суду, інших органів та установ у системі правосуддя, а також отримувати інформацію про стан і результати розгляду таких документів чи інші документи.
Інструкція користувача Електронного суду розробляється адміністратором ЄСІТС та розміщується на вебсторінці технічної підтримки користувачів ЄСІТС за вебадресою https://wiki.court.gov.ua.
Процесуальні та інші документи, пов`язані з розглядом справ у суді […], можуть подаватися до суду […] в електронній формі виключно з використанням підсистеми «Електронний суд».
Електронні документи створюються із застосуванням вбудованого текстового редактора шляхом заповнення форм документів, передбачених Інструкцією користувача Електронного суду, підписуються кваліфікованим електронним підписом (підписами) його підписувача (підписувачів) та надсилаються засобами відповідної підсистеми ЄСІТС.
До створених в Електронному суді документів користувачі можуть додавати інші файли (зображення, відеофайли тощо). Відповідні додані файли (додатки) підписуються кваліфікованим електронним підписом користувачів разом зі створеними в Електронному суді документами, до яких вони додаються.
Технічні вимоги щодо форм електронних документів та їхніх додатків, обмеження щодо їхнього розміру, формату та інших характеристик встановлюються Інструкцією користувача Електронного суду.
Таким чином, альтернативою звернення учасників справи до суду з позовними заявами, скаргами та іншими визначеними законом процесуальними документами, оформленими в паперовій формі та підписаними безпосередньо учасником справи або його представником, є звернення з процесуальними документами в електронній формі з обов`язковим їх скріпленням власним електронним підписом учасника справи з використанням підсистеми «Електронний суд».
Обставини, наведені позивачем у заяві про поновлення строку звернення до суду, не свідчать про те, що позивач не був обізнаний з існуванням оскаржуваних рішень.
Окрім цього, позивачем не надано доказів того, як саме введення воєнного стану вплинуло на позивача та не вказано жодної іншої обставини, яка б об`єктивно унеможливила звернення до суду за захистом своїх прав протягом визначеного законом шестимісячного строку.
Заперечення позивачем застосування судом правової позиції щодо тлумачення строків звернення до суду у податкових спорах, сформованої Верховним Судом у постанові від 27.01.2022 у справі №160/11673/20 підлягає відхиленню, оскільки саме ця правова позиція є актуальною і відповідно до частини п`ятою статті 242 КАС України суд при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Враховуючи викладене в сукупності, суд не встановив переконливих фактичних обставин, які б свідчили про дійсні істотні перешкоди чи труднощі для своєчасного звернення позивача до суду за захистом своїх прав, тому не визнає поважними вказані позивачем причини пропуску строку звернення до суду з даним позовом.
Вказане зумовлює повернення позивачу позовної заяви та доданих до неї матеріалів згідно з пунктом 9 частини четвертої статті 169 КАС України.
Повернення позовної заяви та надання позивачу права в межах розумних строків та при дотриманні всіх інших вимог процесуального закону на повторне звернення до суду з такою позовною заявою, не є обмеженням доступу до суду, гарантованого пунктом 8 частини другої статті 129 Конституції України.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 7 Закону України «Про судовий збір» від 08.07.2011 № 3674-VI сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі повернення заяви або скарги.
На підтвердження сплати судового збору, позивачем до матеріалів позовної заяви долучено платіжні доручення №48 від 29.09.2022 про сплату судового збору у розмірі 2 481 грн та №51 від 29.09.2022 про сплату судового збору у розмірі 2 481 грн, який підлягає поверненню у зв`язку із поверненням позовної заяви.
Керуючись ст. ст. 123, 160, 169, 243, 248, 256, 293, 294 Кодексу адміністративного судочинства України, суддя
у х в а л и в:
У задоволенні заяви позивача про поновлення строку звернення до суду, - відмовити повністю.
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «САМСОН КОНСТРАКШН» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, - повернути позивачу разом з усіма доданими до неї матеріалами.
Повернути Товариству з обмеженою відповідальністю «САМСОН КОНСТРАКШН» (вул. Костюшко, буд. 8, кв. 10, м. Львів, 79000, код ЄДРПОУ 41260117) судовий збір на загальну суму 4 962 (чотири тисячі дев`ятсот шістдесят дві) грн., сплаченого згідно з платіжнии дорученнями від 29.09.2022 №48 та №51.
Повернення позовної заяви не позбавляє права повторного звернення до адміністративного суду в порядку, встановленому законом.
Апеляційна скарга на ухвалу суду першої інстанції подається протягом п`ятнадцяти днів з дня проголошення ухвали. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення, якщо інше не передбачено цим Кодексом.
Ухвала, постановлена судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, набирає законної сили з моменту її підписання суддею (суддями).
Суддя О.П. Хома
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2022 |
Оприлюднено | 03.11.2022 |
Номер документу | 107057176 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Хома Олена Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні