ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 жовтня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/6835/22
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Шевякова І.С. розглянув у письмовому провадженні справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Візорія К" до Головного управління ДПС України у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
Позовні вимоги (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 27.09.2022 /а.с. 137/):
визнати протиправним та скасувати Рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних №6919826/41424643 від 14.06.2022;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №5 від 17.05.2022 до податкової накладної №3 від 20.05.2019 датою фактичного його подання на реєстрацію.
Під час розгляду справи суд
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Візорія К" (далі також позивач, ТОВ "Візорія К") звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області (далі також відповідач - 1, ГУ ДПС у Полтавській області), Державної податкової служби України (далі також відповідач - 2, ДПС України), про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 16.08.2022 позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 26.08.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, а також призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
Аргументи учасників справи
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що оскаржуване рішення прийнято відповідачами з порушенням норм чинного законодавства України. ТОВ "Візорія К" подало письмові пояснення та документи щодо господарської операції, яка стала передумовою для складення розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №5 від 17.05.2022 до податкової накладної №3 від 20.05.2019, реєстрацію якого зупинено. Зазначені пояснення та копії документів були прийняті відповідачем-1. Однак не були взяті контролюючим органом до уваги, натомість, відповідач-1 прийняв спірне рішення щодо відмови в реєстрації податкової накладної. ТОВ "Візорія К" стверджувало, що 17.05.2022 здійснило часткове повернення забезпечувального платежу ТОВ "Фермаж" платіжним дорученням №4 від 17.05.2022 на суму 200 000,00 та виписало розрахунок коригування №5 від 17.05.22 на суму 200 000,00 гри, який був заблокований. ГУ ДПС в Полтавській області безпідставно вказало на наявність критеріїв ризиковості платника податків. Головним управлінням ДПС в Полтавській області в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено конкретний перелік документів, які необхідно надати позивачу для підтвердження інформації, зазначеної в розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №5 від 17.05.2022. Надані позивачем Головному управлінню ДПС в Полтавській області документи підтверджують реальність фінансової операції з повернення забезпечувального платежу, що є підставою для реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №5 від 17.05.2022 до податкової накладної №3 від 20.05.2019.
14.09.2022 до суду надійшов спільний відзив на позовну заяву /а.с. 94-100/, в якому представник відповідачів просив у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі, посилаючись на правомірність та обґрунтованість оскаржуваного рішення. Вказував, що в рішенні комісії ГУ ДПС у Полтавській області підставою для відмови в реєстрації розрахунку коригування зазначено "ненадання платником податку копій документів: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Сума в платіжному дорученні на повернення коштів 145,00 тис. грн, розрахунок коригування складено на 100,0 тис.грн. Оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 "Розрахунки з вітчизняними покупцями" не надано.
Таким чином, на думку представника відповідачів, ГУ ДПС у Полтавській області діяло відповідно до приписів податкового законодавства, забезпечуючи виконання покладених на контролюючий орган функцій та повною мірою використовуючи надані законодавством права, а отже винесене рішення Комісії ГУ ДПС у Полтавській області є правомірним.
24.09.2022 до суду надійшла відповідь на відзив, у якій представник позивача звертав увагу суду, що у протоколі засідання комісії від 14.06.2022 Комісією ухвалено відмовити у реєстрації податкової накладної від 17.05.2022 №5, у той час, коли позивачем подано на реєстрацію розрахунок коригування від 17.05.2022 №5 /а.с. 129-130/.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Обставини справи, встановлені судом
ТОВ "Візорія К" зареєстровано у якості юридичної особи, код ЄДРПОУ 41424643, що підтверджується копією Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 50/.
Між ТОВ "Візорія К" (Орендодавець) та ТОВ "Фермаж" (Орендар) укладено попередній договір №8 від 21.08.2018 на укладення договору оренди нерухомого майна загальною площею 601 кв.м в торгово-розважальному центрі, який будується за адресою м. Київ, проспект Леся Курбаса, 20 /а.с. 34-35/.
ТОВ "Візорія К" (Орендодавець) отримало від ТОВ "Фермаж" (Орендар) 20.05.2019 частину забезпечувального платежу по попередньому договору оренди №8 від 21.08.2018 в сумі 200 000,00 грн платіжним дорученням №219 від 20.05.2019 /а.с. 38/ та виписало податкову накладну №3 від 20.05.2019 /а.с. 39/.
31.05.2021 Між ТОВ "Візорія К" та ТОВ "Фермаж" укладено додаткову угоду до попереднього договору оренди №8 від 21.08.2018 про розірвання попереднього договору та повернення забезпечувального платежу, сплаченого за договором /а.с. 37/.
ТОВ "Візорія К" 17.05.2022 здійснило часткове повернення забезпечувального платежу ТОВ "Фермаж", що підтверджується платіжним дорученням №4 від 17.05.2022 на суму 200 000,00 грн /а.с. 41/ та виписало розрахунок коригування №5 від 17.05.22 на суму 200 000,00 грн /а.с. 42/, який подано на реєстрацію в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
09.06.2022 ТОВ "Візорія К" отримало через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, версія 2.3.8.38" квитанцію №9070514749 /а.с. 43/, у якій, крім іншого, зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена.". Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Сума компенсації вартості товару/послуги 68.20, зазначеного у розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, перевищує величину залишку такого товару (різниця обсягу придбання постачальника та обсягу постачання отримувача такого товару /послуги ), що відповідає п.5 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію /відмову в реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних /а.с. 43/.
10.06.2022 ТОВ "Візорія К" направило контролюючому органу повідомлення №2 /а.с. 44/ про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено. В поясненнях вказало, що між ТОВ "Візорія К" (Орендодавець) та ТОВ "Фермаж" (Орендар) було укладений попередній договір №8. Згідно умов договору Орендарем було здійснено забезпечувальний платіж, в зв`язку з чим складена податкова накладна № 3 від 20.05.2019. Між ТОВ "Візорія К" та ТОВ "Спецстройстандарт" укладено інвестиційний договір від 16.08.2018. Предметом договору є придбання майнових прав на об`єкт капітального будівництва за будівельною адресою м. Київ, проспект Леся Курбаса, 20, площею 2381,3 м.кв. Станом на 09.06.2022 ТОВ "Візорія К" відповідно інвестиційного договору здійснило платежів на ТОВ "Спецстройстандарт" на загальну суму 37 776 000,00 грн. Об`єкт нерухомості придбавається з метою подальшої здачі в оренду та перепродажу. У зв`язку із введенням карантину на території України на тривалий термін ТОВ "Спецстройстандарт" порушило графіки будівництва та строк введення об`єкта в експлуатацію. Між ТОВ "Візорія К" та ТОВ "Фермаж" укладена додаткова угода від 31.05.2021 до попереднього договору оренди №8 від 21.08.2018 про розірвання попереднього договору та повернення забезпечувального платежу, сплаченого за договором. ТОВ "Візорія К" 17.05.2022 здійснило часткове повернення забезпечувального платежу ТОВ "Фермаж" платіжним дорученням №4 від 17.05.2022 на суму 200 000,00 грн та виписало розрахунок коригування №5 від 17.05.2022 на суму 200 000,00 грн, який був заблокований /а.с. 45/.
14.06.2022 комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - комісія ГУ ДПС у Полтавській області) прийнято рішення №6919826/41424643 про відмову у реєстрації розрахунку коригування №5 від 17.05.2022 до податкової накладної №3 від 20.05.2019 у зв`язку з ненаданням платником податків копій розрахункових документів, та/або банківських виписок з особових рахунків.
У рядку Додаткова інформація зазначено: Сума в платіжному дорученні на повернення коштів 145, 00 тис. грн, розрахунок коригування складено на 100,0 тис.грн. Оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 "Розрахунки з вітчизняними покупцями" не надано.
Позивач оскаржив рішення від 14.06.2022 №6919826/41424643 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних в адміністративному порядку, додавши при цьому до пояснень копію оборотно-сальдової відомості по рахунку 361 /а.с. 48/.
За наслідками адміністративного оскарження рішенням від 27.06.2022 №14523/4142463/2 комісії Державної податкової служби України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних скаргу ТОВ "Візорія К" залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних залишено без змін /а.с. 49/.
При цьому, у рядку рішень "Підстави" відповідачем-2 зазначено ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Позивач, вважаючи рішення від 14.06.2022 №6919826/41424643 протиправним та таким, що підлягає скасуванню, звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із наступного.
Норми права, які підлягають застосуванню
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом підпункту "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
У силу положень пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: (...) б) для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).
Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Так, за змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
У силу пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1). Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до пункту 7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет /пункт 8 Порядку №1165/.
Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до абзацу другого пункту 25 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 яких до цих Критеріїв віднесено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520), що, відповідно до пункту 1, визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 4 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з абзацом другим пункту 6 Порядку №520 платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Пунктами 9, 10 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.
У силу абзацу третього пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції Постанови КМ від 21.04.2021 №378), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій - набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).
Як визначено пунктом 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Висновки щодо правозастосування
Згідно з частиною другою статті 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
За обставин цієї справи між сторонами виник спір щодо правомірності рішень Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №5 від 17.05.2022 до податкової накладної №3 від 20.05.2019, складеного ТОВ "Візорія К".
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку (частина друга статті 2 КАС України).
Аналіз наведених вище положень Порядку №1165 свідчить, що контролюючий орган, після надходження податкової накладної / розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій.
Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156).
У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної зупиняється.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.
Зі змісту залученої представником відповідачів до матеріалів справи квитанції від 09.06.2022 /а.с. 104/ судом встановлено, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №5 від 17.05.2022 пункту 5 Критеріям ризиковості здійснення операції.
Мотивуючи цей висновок податковий орган зазначив, що сума компенсації вартості товару/послуги 68.20, зазначеного у розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, перевищує величину залишку такого товару (різниця обсягу придбання постачальника та обсягу постачання отримувача такого товару /послуги), що відповідає пункту 5 Критеріїв ризиковості здійснення операції та на цій підставі зупинив реєстрацію розрахунку коригування у ЄРПН.
Надаючи правову оцінку підставам для зупинення реєстрації складеного ТОВ "Візорія К" розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №5 від 17.05.2022 до податкової накладної №3 від 20.05.2019 в ЄРПН, суд звертає увагу на те, що Порядок №1165 не містить вимоги про прийняття контролюючим органом окремого рішення з питання зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.
Водночас, виходячи з наведених вище положень пунктів 10, 11 Порядку №1165, зміст такого рішення наводиться податковим органом у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
При цьому, пунктом 11 Порядку №11 передбачено вимоги до змісту такої квитанції, а саме - у ній обов`язково мають бути зазначені: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Дослідивши залучену до матеріалів справи копію квитанції від 09.06.2022 /а.с. 104/ суд встановив, що у ній не зазначено вимог до платника податків в частині надання конкретних пояснень та документів з метою реєстрації податкової накладної в ЄРПН.
Наведене, на переконання суду, унеможливлює визначення платником порядку своїх дій, які він має вчинити з метою прийняття контролюючим органом позитивного рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування у ЄРПН.
При цьому суд виходить з того, що Порядок №1165 не передбачає можливості проведення контролюючим органом консультацій, листування з платником податку на етапі прийняття рішення про реєстрацію / відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН чи залучення платника податку до процесу прийняття цього рішення в інший спосіб. Тобто, у такому випадку платник податку фактично позбавлений можливості на участь у процесі прийняття суб`єктом владних повноважень відповідного рішення. Як наслідок, визначальне значення для дотримання законності цієї процедури і забезпечення прав платника податку під час її проведення має конкретизація контролюючим органом підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН та зазначення у квитанції про зупинення чітких і зрозумілих вказівок такому платнику щодо того, які саме пояснення та копії документів має надати цей платник задля розгляду питання про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.
Однак, у цій справі надіслані позивачу квитанції містили лише загальне посилання на наявність у нього права подати пояснення та копії документів без зазначення їх конкретного переліку.
У ході розгляду справи відповідачами не надано пояснень разом з їх документальним підтвердженням щодо підстав встановлення відповідності надісланого ТОВ "Візорія К" розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №5 від 17.05.2022 до податкової накладної №3 від 20.05.2019 положенням пункту 5 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Посилання контролюючого органу у квитанції на те, що сума компенсації вартості товару/послуги 68.20, зазначеного у розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, перевищує величину залишку такого товару (різниця обсягу придбання постачальника та обсягу постачання отримувача такого товару /послуги), жодним чином не вказує на конкретну підставу для зупинення реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №5 від 17.05.2022 до податкової накладної №3 від 20.05.2019 у ЄРПН.
За наведених обставин, відповідачами не доведено наявність визначених законом підстав для зупинення реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №5 від 17.05.2022 до податкової накладної №3 від 20.05.2019 у ЄРПН.
Окрім того, суд враховує, що позивачем після отримання квитанції про зупинення реєстрації розрахунку коригування надіслані податковому органу письмові пояснення разом з копіями документів на підтвердження обґрунтованості їх складення.
Як слідує зі змісту витягу з протоколу засідання Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14.06.2022 №49 /а.с. 103/:
відповідачем-1 відмовлено у реєстрації податкової накладної від 17.05.2022 №5, у той час, коли позивачем подано на реєстрацію розрахунок коригування від 17.05.2022 №5;
єдиною підставою для ухвалення рішення про відмову у реєстрації податкової накладної відповідач зазначив, що позивачем не надано оборотно-сальдову відомість по рахунку 361.
З цього приводу суд зауважує, що представником відповідачів до відзиву на позов було надано документи, подані ТОВ "Візорія К" разом з поясненнями: платіжне доручення від 20.05.2019 №219 на суму 200 000,00 грн забезпечувального платежу ТОВ "Фермаж", у тому числі ПДВ 33 333,33 грн /а.с. 123 зворотній бік/ та платіжне доручення №4 від 17.05.2022 на суму 200 000,00 грн у тому числі ПДВ 33 333,33 грн на підтвердження повернення забезпечувального платежу на цю ж суму /а.с. 123/.
У той же час, представник відповідачів у відзиві на позов та відповідач-1 у спірному рішенні стверджують, що сума в платіжному дорученні на повернення коштів 145,00 тис. грн, розрахунок коригування складено на 100,0 тис.грн.
При цьому, ані платіжного доручення на повернення коштів 145,00 тис. грн, ні розрахунку коригування на 100,0 тис.грн відповідачами суду не надано. Наявність таких документів взагалі не підтверджена. Позивач також заперечує складення чи подання документів на зазначені відповідачем-1 у спірному рішенні від 14.06.2022 суми.
Тобто, відповідачем-1 під час прийняття рішення досліджувалися платіжне доручення на повернення коштів на суму 145,00 тис. грн, та розрахунок коригування на 100,0 тис.грн, які не надані суду, натомість представником відповідача надано разом з відзивом платіжні доручення на 200 тис. грн /а.с. 123/ та розрахунок коригування на 200 тис. грн /а.с. 106/
Крім того, ТОВ "Візорія К" надано під час адміністративного оскарження та суду разом з позовною заявою оборотно-сальдову відомість по рахунку 361 за 21.08.2018-17.05.2022 по контрагенту ТОВ "Фермаж" /а.с. 40/, якою підтверджено зарахування 20.05.2019 коштів у сумі 200 000,00 грн від ТОВ "Фермаж" та повернення 17.05.2022 коштів ТОВ "Фермаж".
Таким чином розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №5 від 17.05.2022 до податкової накладної №3 від 20.05.2019 був складений позивачем за датою оформлення документа, що засвідчує факт перерахування коштів, з якою пункт 187.1 статті 187 Податкового кодексу України пов`язує дату виникнення податкових зобов`язань, а стаття 192 Податкового кодексу України пов`язує обов`язок провести відповідне коригування на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, та позивачем надано контролюючому органу всі документи, необхідні для складення розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №5 від 17.05.2022 до податкової накладної №3 від 20.05.2019.
Стосовно аналізу господарської операції між позивачем та його контрагентом в цій справі суд не надає оцінку реальності їх здійснення, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Отже, зважаючи на наявність у позивача передбачених чинним законодавством документів, необхідних для складання розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №5 від 17.05.2022 до податкової накладної №3 від 20.05.2019, та беручи до уваги, що реальність господарської операції може бути перевірена контролюючим органом під час проведення перевірки платника податків, суд доходить висновку, що у ГУ ДПС у Полтавській області були відсутні правові підстави для відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №5 від 17.05.2022 до податкової накладної №3 від 20.05.2019, а тому рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14.06.2022 №6919826/41424643 прийняте відповідачем без урахування всіх обставин, що мають значення для його прийняття, тобто необґрунтовано, а отже є протиправним та підлягає скасуванню, у зв`язку з чим відповідна позовна вимога підлягає задоволенню.
Відповідно до пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України, реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, тому у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Згідно зі пунктами 9-20 Порядку ведення ЄРПН, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженнями ДПС України.
Окрім того, зважаючи на те, що підставою для відмови в реєстрації згаданого вище розрахунку коригування контролюючим органом обрано лише відповідність господарської операції критеріям ризиковості, а обґрунтованість такої підстави не знайшла свого підтвердження у ході судового розгляду справи, суд дійшов висновку, що з метою надання позивачу ефективного способу захисту порушеного права у спірних відносинах слід зобов`язати ДПС України зареєструвати відповідний розрахунок коригування у ЄРПН.
Зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних поданий позивачем розрахунок коригування датою його фактичного надходження є дотриманням гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.
Аналогічні висновки щодо правозастосування у спірних відносинах викладені у постанові Верховного Суду від 03.11.2021 у справі №360/2460/20.
Зважаючи на те, що підставою для відмови в реєстрації зазначеного вище розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №5 від 17.05.2022 до податкової накладної №3 від 20.05.2019 контролюючим органом обрано лише його відповідність критеріям ризиковості господарської операції, а обґрунтованість даної підстави не знайшла свого підтвердження у ході розгляду справи, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного права позивача є саме зобов`язання ДПС України зареєструвати розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №5 від 17.05.2022 до податкової накладної №3 від 20.05.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позову ТОВ "Візорія К" повністю.
Розподіл судових витрат
Згідно зі частиною першою статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Разом із цим, як визначено частиною восьмою цієї статті, у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
Позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір у розмірі 2600,00 грн, що підтверджено квитанцією від 11.08.2022 №12 /а.с. 57/.
Відповідно до підпункту 1 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України "Про судовий збір" - за подання юридичною особою до адміністративного суду позовної заяви немайнового характеру судовий збір сплачується у розмірі, що становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 7 Закону України "Про судовий збір", сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
Таким чином, необхідно стягнути на користь позивача судовий збір у розмірі 2481,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Оскільки у спірних правовідносинах права позивача порушені прийняттям протиправного рішення Головним управлінням ДПС в Полтавській області в особі створеної нею Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, зважаючи на задоволення адміністративного позову, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь позивача судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2481,00 грн.
Одночасно з цим, питання про повернення позивачу надміру сплаченого ним судового збору, суд може вирішити після надходження відповідної заяви про повернення надміру сплачених коштів.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Візорія К" (вул. Європейська 60 А, м. Полтава, Полтавська область, 36000, код ЄДРПОУ 41424643) до Головного управління ДПС України у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36000, код ЄДРПОУ 44057192) Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області №6919826/41424643 від 14.06.2022 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №5 від 17.05.2022 до податкової накладної №3 від 20.05.2019 - визнати протиправним та скасувати.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №5 від 17.05.2022 до податкової накладної №3 від 20.05.2019, складений та поданий на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "Візорія К", датою його первинного подання.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Візорія К" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Полтавській області витрати зі сплати судового збору у розмірі 2481,00 грн (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня нуль копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя І.С. Шевяков
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.10.2022 |
Оприлюднено | 04.11.2022 |
Номер документу | 107080251 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.С. Шевяков
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні