Рішення
від 01.11.2022 по справі 913/129/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

просп. Науки, 5 м. Харків, 61022, тел./факс (057)702-10-79, inbox@lg.arbitr.gov.ua


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 листопада 2022 року м.Харків Справа № 913/129/22

Провадження № 14/913/129/22

Господарський суд Луганської області у складі судді Лісовицького Є.А., розглянувши матеріали справи

за позовом керівника Старобільської окружної прокуратури Луганської області в інтересах держави в особі

позивача-1: Старобільської міської ради Луганської області, м. Старобільськ Луганської області

позивача-2: Відділу освіти Старобільської міської ради Луганської області, м. Старобільськ Луганської області

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ», м. Київ

про визнання недійсними додаткових угод, стягнення 67582,20 грн.

Секретар судового засідання Чуєва М.С.

У засіданні брали участь:

від прокуратури прокурор відділу Комісар О.О., службове посвідчення № 057353 від 09.10.2020;

від позивача-1 представник не прибув;

від позивача-2 представник не прибув;

від відповідача представник не прибув.

в с т а н о в и в:

Керівник Старобільської окружної прокуратури Луганської області звернувся до Господарського суду Луганської області в інтересах держави в особі Старобільської міської ради Луганської області та Відділу освіти Старобільської міської ради Луганської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ», в якому просить суд:

1. Визнати недійсною додаткову угоду № 1 від 03.03.2021 до Договору № 39 від 15.02.2021.

2. Визнати недійсною додаткову угоду № 2 від 21.04.2021 до Договору № 39 від 15.02.2021.

3. Визнати недійсною додаткову угоду № 3 від 05.07.2021 до Договору № 39 від 15.02.2021.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ» на користь Відділу освіти Старобільської міської ради Луганської області кошти в сумі 67582,20 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані наступним.

Відділом освіти Старобільської міської ради Луганської області було проведено процедуру закупівлі бензину марки А-92 у кількості 42000 л та дизельного палива у кількості 6700 л, ДК 021:2015-09130000-9 Нафта та дистиляти) за номенклатурою 09132000-3- Бензин, 09134200-9 Дизельне паливо) з очікуваною вартістю 1318126 грн.

Оголошення про проведення відкритих торгів розміщено замовником на веб-порталі «Prozorro» 15.01.2021 за № UA-2021-01-15-001997-а. Основним критерієм вибору переможця визначено: ціна (100%).

За результатом проведення торгів переможцем вказаного аукціону визначено Товариство з обмеженою відповідальністю «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ» (далі - ТОВ «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ») з пропозицією 1218474,00 грн з ціною за бензин марки А-92 та дизельне паливо по 25,02 грн за 1 л.

За результатами проведеної закупівлі, 15.02.2021 між відділом освіти Старобільської міської ради Луганської області та переможцем торгів ТОВ «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ» укладено договір № 39 (далі - договір), за яким ціна договору становить 1218474 гривень. Предметом договору є бензин марки А-92 та дизельне паливо.

Відповідно до Специфікації № 1 до договору вартість 1 л бензину марки А-92 та дизельного палива - 25,02 грн з ПДВ, необхідна кількість бензину марки А-92 6700 л, дизельного палива - 42000 л.

У подальшому, між замовником та постачальником було укладено 3 додаткові угоди, якими було збільшено ціну за одиницю товару.

Так, згідно з додатковими угодами:

- № 1 від 03.03.2021 ціна за 1 л бензину марки А-92 та дизельного палива становить 26,40 грн з ПДВ;

- № 2 від 21.04.2021 ціна за 1 л бензину марки А-92 становить 27,72 грн з ПДВ, ціна за 1 л дизельного палива становить 28,20 грн з ПДВ;

- № 3 від 05.07.2021 ціна за 1 л бензину марки А-92 становить 30,18 грн з ПДВ, ціна за 1 л дизельного палива становить 29,40 грн з ПДВ.

Таким чином, внаслідок укладання додаткових угод ціну за 1 л бензину марки А-92 збільшено з 25,02 грн до 30,18 грн, тобто на 5,16 грн (20,62% від первинної ціни), ціну за 1 л дизельного палива збільшено з 25,02 грн до 29,40 грн, тобто на 4,38 грн (17,50% від первинної ціни).

Прокурор вважає, що укладення додаткових угод № 1, 2, 3 до договору № 39 від 15.02.2021 з підвищенням ціни на предмет закупівлі є безпідставним та необґрунтованим та суперечить ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі», у зв`язку з чим вказані додаткові угоди слід визнати недійсними.

Крім того, прокурор зазначив, що на підставі додаткових угод № 1, 2, 3 відділом освіти Старобільської міської ради Луганської області надмірно сплачено бюджетних коштів на загальну суму 67852,20 грн.

На підставі викладеного, прокурор просить стягнути з ТОВ «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ» на користь відділу освіти Старобільської міської ради Луганської області грошові кошти в сумі 67852,20 грн.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09.05.2022 позовну заяву передано на розгляд судді Лісовицькому Є.А.

Ухвалою суду від 13.05.2022 підтверджено підстави представництва керівника Старобільської окружної прокуратури Луганської області інтересів держави в особі органів, уповноважених здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Старобільської міської ради Луганської області та Відділу освіти Старобільської міської ради Луганської області за заявленими позовними вимогами; прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 913/129/22. Суд вирішив справу розглядати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання суд призначив на 13.06.2022 о 10 год. 00 хв.

16.05.2022 від позивача-1 - Старобільської міської ради Луганської області через підсистему «Електронний суд» надійшло клопотання б/н від 16.05.2022, в якому Старобільська міська рада Луганської області просить розглянути справу за відсутністю її представника.

25.05.2022 від Старобільської міської ради Луганської області на електрону пошту суду надійшла заява від 17.05.2022 № 759/01-22, в якій вона зазначила, що підтримує позовні вимоги керівника Старобільської окружної прокуратури Луганської області у повному обсязі та просить розглянути справу за відсутності її представника.

У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.

В подальшому Указами Президента України № 133/2022 від 14.03.2022, № 259/2022 від 18.04.2022, № 341/2022 від 17.05.2022, № 573/2022 від 12.08.2022 строк дії воєнного стану було продовжено.

Харківську міську територіальну громаду із центром у місті Харків, де розташовано Господарський суд Луганської області, включено до Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 25.04.2022 № 75.

Відповідно до рекомендацій Ради суддів України від 02.03.2022 щодо роботи судів в умовах воєнного стану при визначенні умов роботи суду у воєнний час, рекомендовано керуватися реальною поточною обстановкою, що склалася в регіоні.

Також рекомендовано по можливості відкладати розгляд справ (за винятком невідкладних судових розглядів) та знімати їх з розгляду, зважати на те, що велика кількість учасників судових процесів не завжди мають змогу подати заяву про відкладення розгляду справи через задіяння до функціонування критичної інфраструктури, вступ до лав Збройних сил України, територіальної оборони, добровольчих воєнних формувань та інших форм протидії збройної агресії проти України, або не можуть прибути в суд у зв`язку з небезпекою для життя.

З метою збереження життя і здоров`я учасників справи, ухвалою суду від 10.06.2022 у справі № 913/129/22 відкладено підготовче засідання на 11.07.2022 о 10 год. 00 хв.

Ухвалою суду від 08.07.2022 відкладено підготовче засідання на 08.08.2022 о 10 год. 00 хв.

Ухвалою суду від 04.08.2022 відкладено підготовче засідання на 05.09.2022 об 11 год. 30 хв.

Ухвалою суду від 02.09.2022 відкладено підготовче засідання на 04.10.2022 об 11 год. 00 хв.

Ухвалою суду від 04.10.2020 закрито підготовче провадження у справі № 913/129/22 та призначено справу до судового розгляду по суті на 01.11.2022 о 10 год. 00 хв.

У судове засідання 01.11.2022 прибув прокурор.

Позивачі правом на участь у судовому засіданні своїх повноважних представників не скористались.

Відповідач у судове засідання не прибув, відзив на позовну заяву у встановлений судом строк не надав.

Згідно з ч. 9 ст. 165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив наступне.

Відділом освіти Старобільської міської ради Луганської області було проведено процедуру закупівлі бензину марки А-92 у кількості 42000 л та дизельного палива у кількості 6700 л, ДК 021:2015-09130000-9 Нафта та дистиляти) за номенклатурою 09132000-3-Бензин, 09134200-9 Дизельне паливо) з очікуваною вартістю 1318126 грн.

Оголошення про проведення процедури закупівлі розміщено замовником на вебпорталі «Prozorro» 15.01.2021 за № UA-2021-01-15-001997-а. Основним критерієм вибору переможця визначено: ціна (100%).

У відкритих торгах взяли учать два суб`єкта господарювання, які надали наступні тендерні пропозиції: Товариство з обмеженою відповідальністю «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ» з остаточною ціновою пропозицією 1218474,00 грн з ПДВ та Товариство з обмеженою відповідальністю «ТК ЕДЕЛЬВЕЙС» з остаточною ціновою пропозицією 1300290,00 грн з ПДВ.

За результатом проведення торгів переможцем вказаного аукціону визначено Товариство з обмеженою відповідальністю «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ» (далі - ТОВ «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ») з пропозицією 1218474,00 грн з ціною за бензин марки А-92 та дизельне паливо по 25,02 грн за 1 л.

15.02.2021 між відділом освіти Старобільської міської ради Луганської області (далі покупець) та ТОВ «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ» (далі постачальник) укладено договір № 39 (далі - договір), за яким постачальник зобов`язується поставити покупцю бензин марки А-92, дизельне паливо (за кодом CPV за ДК 021:2015-09130000-9 Нафта і дистиляти), далі товар, в асортименті, кількості та за цінами, які визначаються в специфікації № 1, що надається до цього договору і є його невід`ємною частиною, а покупець зобов`язується прийняти цей товар та оплатити його (п. 1.1. договору).

Згідно з п. 1.2. договору кількість товару, що постачається відповідно до цього договору, може бути зменшена залежно від реального фінансування видатків покупця.

За умовами п. 1.3. договору у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не впливає із суті зобов`язання (статті 652 Цивільного кодексу України).

В пункті 2.1. договору сторони визначили, що постачальник надає товар за цінами, що визначені у специфікації постачальника.

Ціна договору становить 1218474,00 грн (один мільйон двісті вісімнадцять тисяч чотириста сімдесят чотири гривні 00 копійок) в т.ч. ПДВ 203079,00 грн (п. 2.4. договору).

Згідно з п. 2.5. договору ціна договору може бути зменшена за взаємною згодою сторін в залежності від виділених асигнувань та потреб покупця.

Розрахунки за поставлений товар здійснюються на умовах Бюджетного кодексу України. Покупець здійснює оплату товару постачальнику на підставі виставленої накладної (п. 4.1. договору).

Оплата товарів покупцем здійснюється шляхом перерахування грошей на розрахунковий рахунок постачальника на протязі 10 календарних днів з моменту отримання накладної. У разі затримки бюджетного фінансування розрахунок за поставлений товар здійснюється протягом 3-х банківських днів з дати отримання покупцем бюджетного призначення на фінансування закупівлі на свій реєстраційний рахунок (п. 4.2. договору).

Датою оплати вважається дата надходження коштів на рахунок постачальника у повному обсязі за окрему партію товару (п. 4.3. договору).

Згідно з п. 9.1. договір набирає чинності в день підписання його обома сторонами і діє до 31 грудня 2021 року, а в частині розрахунків до повного його виконання.

Відповідно до специфікації № 1 до договору № 39 від 15.02.2021 р. постачальник зобов`язався поставити покупцю бензин марки А-92 у кількості 6700 л за ціною 25,02 грн за 1 л на загальну суму 167634,00 грн та дизельне паливо у кількості 42000 л за ціною 25,02 грн за 1 л на загальну суму 1050840,00 грн.

Згідно акту приймання-передачі талонів (бланків дозволу на отримання пального) від 15.02.2021, а також видаткової накладної № 26 від 15.02.2021 Відділ освіти Старобільської міської ради Луганської області 15.02.2021 прийняв від ТОВ «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ» талони на отримання пального в наступному асортименті та кількості: бензину марки А-92 у кількості 980 л за ціною 25,02 грн за 1 літр на суму 24519,60 грн; дизельного палива у кількості 4850 л за ціною 25,02 грн за 1 літр на сум 121347,00 грн.

За поставлений 15.02.2021 р. бензин марки А-92 та дизельне паливо Відділ освіти Старобільської міської ради Луганської розрахувався з ТОВ «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ» в повному обсязі, що підтверджується платіжними дорученнями, які містяться в матеріалах справи: № 357 від 18.02.2021 на суму 7506,00 грн, № 352 від 18.02.2021 на суму 2502,00 грн, № 360 від 18.02.2021 на суму 10758,00 грн, № 342 від 18.02.2021 на суму 125100,00 грн.

03.03.2021 року ТОВ «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ» звернулось до відділу освіти Старобільської міської ради Луганської області з листом вих. № Л-03/21, в якому повідомило, що відбулось зростання ціни на ринку нафтопродукти, у зв`язку з чим просило узгодити підвищення ціни на: бензин А-92 на 5,5%, яка буде становити 26,40 грн/л з ПДВ; дизельне паливо на 5,5%, яка буде становити 26,40 грн/л з ПДВ. Обґрунтовуючи необхідність підвищення ціни, постачальник посилався на експертний висновок Київської торгово-промислової палати № Ц-266 від 03.03.2021 р., який надав до свого листа.

В результаті 03.03.2021 року Відділ освіти Старобільської міської ради Луганської області та ТОВ «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ» уклали додаткову угоду № 1 до договору № 39 від 15.02.2021 р., якою внесли відповідні зміни в укладений договір.

Так, згідно з п. 2.4. договору, в редакції додаткової угоди № 1 від 03.03.2021, ціна договору складає 1218472 грн 20 коп. (один мільйон двісті вісімнадцять тисяч чотириста сімдесят дві гривні 20 копійок) в т.ч. ПДВ 203078 грн 70 грн.

Відповідно до п. 1.1. договору, в редакції додаткової угоди № 1 від 03.03.2021, товар, в асортименті, кількості та за цінами, які визначаються в специфікації № 2, що надається до цього договору і є його невід`ємною частиною, а покупець зобов`язується прийняти цей товар та оплатити його.

Згідно специфікації № 2 до договору № 39 від 15.02.2021 сторони домовились, що постачальник зобов`язується поставити покупцю бензин марки А-92 у кількості 980 л за ціною 25,02 грн за 1 л на загальну суму 24519,60 грн та 5421 л за ціною 26,40 грн за 1 л на загальну суму 143114,40 грн, а також дизельне паливо у кількості 4850 л за ціною 25,02 грн за 1 л на загальну суму 121347,00 грн та 35208 л за ціною 26,40 грн за 1 л на загальну суму 929491,20 грн.

В подальшому, листом вих. № Л-23/21 від 21.04.2021 ТОВ «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ» запропонувало Відділу освіти Старобільської міської ради Луганської області узгодити підвищення ціни на бензин А-92 на 5%, яка буде становити 27,72 грн/л з ПДВ та на дизельне паливо на 6,8%, яка буде становити 28,20 грн/л з ПДВ. Обґрунтовуючи необхідність підвищення ціни, постачальник посилався на Експертний висновок Київської торгово-промислової палати № Ц-479 від 21.04.2021, який додав до свого листа.

21.04.2021 року сторони уклали Додаткову угоду № 2 до договору № 39 від 15.02.2021 р., якою внесли зміни в пункт 2.4. договору, виклавши його в наступній редакції: ціна договору складає 1218435 грн 36 коп. (один мільйон двісті вісімнадцять тисяч чотириста тридцять п`ять грн. 36 копійок) в т.ч. ПДВ 203072 грн 56 грн.

Разом з тим, сторони виклали п. 1.1. в наступній редакції: товар, в асортименті, кількості та за цінами, які визначаються в специфікації № 3, що надається до цього договору і є його невід`ємною частиною, а покупець зобов`язується прийняти цей товар та оплатити його.

Відповідно до специфікації № 3 до договору № 39 від 15.02.2021 сторони, уклавши додаткову угоду № 2 до договору, домовились, що постачальник зобов`язується поставити покупцю бензин марки А-92 у кількості 980 л за ціною 25,02 грн за 1 л на загальну суму 24519,60 грн, 1280 л за ціною 26,40 грн за 1 л на загальну суму 33792,00 грн та 3943 л за ціною 27,72 грн за 1 л на загальну суму 109299,96 грн, а також дизельне паливо у кількості 4850 л за ціною 25,02 грн за 1 л на загальну суму 121347,00 грн, 2880 л за ціною 26,40 грн за 1 л на загальну суму 76032,00 грн та 30264 л за ціною 28,20 грн за 1 л на загальну суму 853444,80 грн.

Листом від 05.07.2021 вих. № Л-504/21 ТОВ «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ» запропонувало Відділу освіти Старобільської міської ради Луганської області внести зміни до договору № 39 від 15.02.2021, а саме узгодити підвищення ціни на бензин А-92 на 8,9%, ціна якого буде становити 30,18 грн за 1 л з ПДВ та дизельне паливо на 4,26%, ціна якого буде становити 29,40 грн за 1 л з ПДВ. Обґрунтовуючи підстави для підвищення ціни на бензин та дизельне паливо постачальник посилався на Експертний висновок Київської торгово-промислової палати № Ц-728 від 05.07.2021 р., який надав до свого листа.

05.07.2021 року сторони уклали додаткову угоду № 3 до договору № 39 від 15.02.2021 р.

Згідно з п. 2.4. договору, в редакції додаткової угоди № 3 від 05.07.2021, ціна договору складає 1218429 грн 54 коп. (один мільйон двісті вісімнадцять тисяч чотириста двадцять дев`ять грн 54 копійок) в т.ч. ПДВ 203071 грн 59 грн.

Відповідно до п. 1.1. договору, в редакції додаткової угоди № 3 від 05.07.2021, товар, в асортименті, кількості та за цінами, які визначаються в специфікації № 4, що надається до цього договору і є його невід`ємною частиною, а покупець зобов`язується прийняти цей товар та оплатити його.

Відповідно до специфікації № 4 до договору № 39 від 15.02.2021, уклавши додаткову угоду № 3 до договору, сторони домовились, що постачальник зобов`язується поставити покупцю бензин марки А-92 у кількості 980 л за ціною 25,02 грн за 1 л на загальну суму 24519,60 грн, 1280 л за ціною 26,40 грн за 1 л на загальну суму 33792,00 грн, 500 л за ціною 27,72 грн за 1 л на загальну суму 13860,00 грн та 3163 л за ціною 30,18 грн за 1 л на загальну суму 95459,34 грн, а також дизельне паливо у кількості 4850 л за ціною 25,02 грн за 1 л на загальну суму 121347,00 грн, 2880 л за ціною 26,40 грн за 1 л на загальну суму 76032,00 грн, 150 л за ціною 28,20 грн за 1 л на загальну сума 4230,00 грн та 28884 л за ціною 29,40 грн за 1 л на загальну суму 849189,60 грн.

Прокурор вважає, що укладені додаткові угоди № 1 від 03.03.2021, № 2 від 21.04.2021, № 3 від 05.07.2021 до Договору № 39 від 15.02.2021 слід визнати недійсними оскільки внаслідок їх укладення було збільшено ціну за 1 л бензину марки А-92 на 20,62% від первинної ціни з 25,02 грн до 30,18 грн, та збільшено ціну за 1 л дизельного палива на 17,50% від первинної ціни з 25,02 грн до 29,40 грн. На думку прокурора, підвищення ціни на предмет закупівлі є безпідставним та необґрунтованим та суперечить ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі». Водночас, прокурор просить стягнути з відповідача на користь відділу освіти Старобільської міської ради Луганської області грошові кошти в сумі 67852,20 грн.

Надаючи юридичну оцінку спірним правовідносинам сторін, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст. 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Як встановлено судом, сторони уклали договір № 39 від 15.02.2021 за результатами процедури відкритих торгів на виконання вимог Закону України «Про публічні закупівлі», який визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад. Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

Частиною 1 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (в редакції чинній станом на дату укладання договору) визначено, що закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.

Згідно з ч. 1 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» (в редакції чинній станом на момент проведення закупівель та укладання додаткових угод) договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Відповідно до ч. 4. ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» (в редакції чинній на момент проведення закупівель та укладання додаткових угод) умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції / пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції / пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.

За приписами п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» (в редакції чинній на момент проведення закупівель та укладання додаткових угод) істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю / внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії.

В оголошенні про проведення відкритих торгів UA-2021-01-15-001997-a, розміщеному на офіційному сайті Prozorro (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2021-01-15-001997-a/print/open/pdf) замовник - Відділ освіти Старобільської міської ради Луганської області зазначив, що предметом закупівлі є бензин марки А-92, дизельне паливо за кодом CPV за ДК 021:2015-09130000-9 Нафта і дистиляти (за номенклатурою 09132000-3 Бензин, 09134200-9-Дизельне паливо); кількість товарів 48700 літрів; очікувана вартість предмета закупівлі 1318126,00 грн; джерело фінансування - місцевий бюджет; основним критерієм вибору переможця визначено: ціна (100%).

Приймаючи участь в електронному аукціоні, ТОВ «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ» було запропоновано ціну за товар 1218474,00 грн з ПДВ.

В укладеному договорі № 39 від 15.02.2021 р. сторони зазначили, що ТОВ «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ», як постачальник, зобов`язується поставити покупцю бензин марки А-92, дизельне паливо (за кодом CPV за ДК 021:2015-09130000-9 Нафта і дистиляти), в асортименті, кількості та за цінами, які визначаються в специфікації № 1, що надається до цього договору і є його невід`ємною частиною, а покупець зобов`язується прийняти цей товар та оплатити його (п. 1.1. договору).

Згідно специфікації № 1 до договору № 39 від 15.02.2021 р. постачальник зобов`язався поставити покупцю бензин марки А-92 у кількості 6700 л за ціною 25,02 грн за 1 л на суму 167634,00 грн та дизельне паливо у кількості 42000 л за ціною 25,02 грн за 1 л на суму 1050840,00 грн. Загальна сума поставленого товару складає 1218474,00 грн.

Проте, шляхом укладання додаткових угод № 1 від 03.03.2021, № 2 від 21.04.2021, № 3 від 05.07.2021 сторони збільшили ціну на бензин марки А-92 та дизельне паливо.

Так, внаслідок укладання додаткової угоди № 1 від 03.03.2021 ціна за 1 л бензину марки А-92 та за 1 л дизельного палива зросла з 25,02 грн до 26,40 грн.

В результаті укладання додаткової угоди № 2 від 21.04.2021 ціна за 1 л бензину марки А-92 зросла до 27,72 грн, а ціна за 1 л дизельного палива зросла до 28,20 грн.

В результаті укладання додаткової угоди № 3 від 05.07.2021 ціна за 1 л бензину марки А-92 зросла до 30,18 грн, ціна за 1 л дизельного палива зросла до 29,40 грн.

Таким чином, до договору № 39 від 15.02.2021 р. було внесено зміни в результаті яких ціна за 1 літр бензину марки А-92 збільшилась з 25,02 грн до 30,18 грн, що склало 20,62% від первісної ціни, а ціна за 1 літр дизельного палива збільшилась з 25,02 грн до 29,40 грн, що склало 17,50% від первісної ціни.

Слід зазначити, що ціна товару є однією з істотних умов договору про закупівлю, які відповідно до приписів п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» (в редакції чинній на момент проведення закупівель та укладання додаткових угод) не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю / внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії.

З аналізу Закону України «Про публічні закупівлі» вбачається, що збільшення ціни за одиницю товару можливо лише у разі коливання ціни такого товару на ринку та не може перевищувати 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку.

В даному випадку, додаткові угоди до договору № 39 від 15.02.2021 були укладені з урахуванням експертних висновків Київської Торгово-промислової палати:

- Додаткова угода № 1 від 03.03.2021 до договору № 39 від 15.02.2021 укладена на підставі експертного висновку Київської Торгово-промислової палати № Ц-266 від 03.03.2021, в якому зазначено ймовірна середня ринкова вартість (роздріб по АЗС) в Луганській області станом на 02.02.2021р. та 02.03.2021р. Згідно вказаного висновку коливання ціни на бензин марки А-92 складає 5,58%, оскільки станом на 02.02.2021 його вартість складала 27,91 грн, а станом на 02.03.2021 29,47 грн; коливання ціни на дизельне паливо складає 5,53%, оскільки вартість дизельного палива станом на 02.02.2021 складала 28,02 грн, а станом на 02.03.2021 29,57 грн;

- Додаткова угода № 2 від 21.04.2021 до договору № 39 від 15.02.2021 укладена на підставі експертного висновку Київської Торгово-промислової палати № Ц-479 від 21.04.2021, в якому зазначено, що ймовірна середня ринкова вартість (роздріб по АЗС) в Україні бензину марки А-92 становить 27,74 грн, дизельного палива - 28,20 грн;

- Додаткова угода № 3 від 05.07.2021 до договору № 39 від 15.02.2021 укладена на підставі експертного висновку Київської Торгово-промислової палати № Ц-728 від 05.07.2021, в якому зазначено, що ймовірна середня ринкова вартість (роздріб по АЗС) в Луганській області станом на 05.07.2021р. бензину марки А-92 становить 30,37 грн, дизельного палива - 29,46 грн.

Суд звертає увагу на те, що лише в експертному висновку Київської Торгово-промислової палати № Ц-266 від 03.03.2021 міститься інформація щодо коливання ціни на бензин марки А-92 та дизельне паливо. Проте, вказана інформація стосується лише території Луганської області, а не в цілому по Україні. В той же час, експертні висновки Київської Торгово-промислової палати № Ц-479 від 21.04.2021 та № Ц-728 від 05.07.2021 взагалі не містять інформації щодо коливання ціни на бензин марки А-92 та дизельне паливо, в них не наведено динаміку зміни ціни в бік збільшення чи зменшення, вони лише відображають вартість бензину марки А-92 та дизельного палива на конкретну дату. Разом з тим, у експертному висновку Київської Торгово-промислової палати № Ц-728 від 05.07.2021 міститься інформація про пальне на території Луганської області, а не в цілому по Україні.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що вищевказані експертні висновки не можуть виступати в якості належного підтвердження коливання ціни товару на ринку та не можуть бути розцінені як достатнє обґрунтування необхідності внесення змін до договору № 39 від 15.02.2021, у зв`язку з чим додаткові угоди до зазначеного договору укладені з порушенням вимог п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі».

Згідно правових висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 12.02.2020 у справі № 913/166/19, укладення додаткових угод до договору щодо зміни ціни на товар за відсутності підстав для цього, визначених Законом України «Про публічні закупівлі», тим самим спотворює результати торгів та нівелює економію, яку було отримано під час підписання договору.

Можливість зміни ціни договору внаслідок недобросовісних дій сторін (сторони) договору робить результат закупівлі невизначеним та тягне за собою неефективне використання бюджетних коштів, що є прямим порушенням принципів процедури закупівлі, визначених преамбулою та статтею 3 Закону України «Про публічні закупівлі».

Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 16 ЦК України визнання правочину недійсним є способом захисту цивільних прав та інтересів.

Частина 2 ст. 20 ГК України серед способів захисту своїх прав і законих інтересів визначає визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом.

Згідно з ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

У той же час, ч. 1 ст. 215 ЦК України передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього кодексу.

Враховуючи те, що додаткові угоди № 1 від 03.03.2021, № 2 від 21.04.2021, № 3 від 05.07.2021 до договору № 39 від 15.02.2021 укладено з порушенням вимог п. 2 ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі», то відповідно до статей 16, 203, 215 ЦК України вказані додаткові угоди підлягають визнанню недійсними. У зв`язку з чим, позов прокурора в цій частині підлягає задоволенню.

Щодо вимоги прокурора про стягнення з відповідача на користь Відділу освіти Старобільської міської ради Луганської області грошових коштів в сумі 67582,20 грн, суд зазначає наступне.

Згідно з приписами ч. 1 ст. 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.

Таким чином, недійсність додаткових угод № 1 від 03.03.2021, № 2 від 21.04.2021, № 3 від 05.07.2021 не означає відсутність між сторонами договірних відносин, адже відносини між ними врегульовані договором № 39 від 15.02.2021.

Вказаний договір за своєю правовою природою є договором поставки.

Згідно з ч. 2 ст. 712 ЦК України до договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Відповідно до ст. 655 ЦК України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Кількість товару, що продається, встановлюється у договорі купівлі-продажу у відповідних одиницях виміру або грошовому вираженні (ч. 1 ст. 669 ЦК України).

Відповідно до первісних умов договору № 39 від 15.02.2021 постачальник повинен був поставити покупцю бензин марки А-92 у кількості 6700 л за ціною 25,02 грн за 1 літр на загальну суму 167634,00 грн та дизельне паливо у кількості 42000 л за ціною 25,02 грн за 1 літр на загальну суму 1020840,00 грн.

Враховуючи, що додаткові угоди № 1, № 2, № 3 визнаються недійсними, слід враховувати умови договору щодо ціни на бензин марки А-92 та дизельне паливо за 1 літр, встановлені саме у договорі № 39 від 15.02.2021 (25,02 грн).

Судом встановлено, що відповідно до підписаних сторонами актів прийому-передачі талонів (бланків дозволу на отримання пального) від 05.03.2021, 05.04.2021, 07.05.2021, 02.06.2021, 07.07.2021, 02.08.2021, 12.08.2021, 01.09.2021, 24.09.2021, 05.10.2021, 25.10.2021, 06.12.2021, 16.12.2021 Відділ освіти Старобільської міської ради Луганської області відповідно до договору № 39 від 15.02.2021 та додаткових угод до нього прийняв від ТОВ «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ» талони на отримання бензину марки А-92 та дизельного палива в наступних обсягах:

- 05.03.2021 720 л бензину марки А-92 за ціною 26,40 грн за 1 л на суму 9008,00 грн; 2880 л дизельного палива за ціною 26,40 грн за 1 літр на суму 76032,00 грн;

- 05.04.2021 560 л бензину марки А-92 за ціною 26,40 грн за 1 л на суму 14784,00 грн;

- 07.05.2021 200 л бензину марки А-92 за ціною 27,72 грн за 1 л на суму 5544,00 грн;

- 02.06.2021 300 л бензину марки А-92 за ціною 27,72 грн за 1 л на суму 8316,00 грн; 150 л дизельного палива за ціною 28,20 грн за 1 літр на суму 4230,00 грн;

- 07.07.2021 300 л бензину марки А-92 за ціною 30,18 грн за 1 л на суму 9054,00 грн;

- 02.08.2021 320 л бензину марки А-92 за ціною 30,18 грн за 1 л на суму 9657,60 грн;

- 12.08.2021 3890 л дизельного палива за ціною 29,40 грн за 1 л на суму 114366,00 грн; 380 л бензину марки А-92 за ціною 30,18 грн за 1 літр на суму 11468,40 грн;

- 01.09.2021 300 л бензину марки А-92 за ціною 30,18 грн за 1 л на суму 9054,00 грн;

- 24.09.2021 4450 л дизельного палива за ціною 29,40 грн за 1 л на суму 130830,00 грн; 470 л бензину марки А-92 за ціною 30,18 грн за 1 л на суму 14184,60 грн;

- 05.10.2021 330 л дизельного палива за ціною 29,40 грн за 1 л на суму 9702,00 грн;

- 25.10.2021 1910 л дизельного палива за ціною 29,40 грн за 1 л на суму 56154,00 грн; 400 л бензину марки А-92 за ціною 30,18 грн за 1 л на суму 12072,00 грн;

- 06.12.2021 300 л бензину марки А-92 за ціною 30,18 грн за 1 л на суму 9054,00 грн;

- 16.12.2021 180 л бензину марки А-92 за ціною 30,18 грн за 1 л на суму 5432,40 грн.

Всього: 4430 літрів бензину марки А-92 та 13610 літрів дизельного палива.

Вищевказане також підтверджується видатковими накладними, які містяться в матеріалах справи: № 47 від 05.03.2021, № 86 від 05.04.2021, № 141 від 07.05.2021, № 191 від 02.06.2021, № 268 від 07.07.2021, № 306 від 02.08.2021, № 331 від 12.08.2021, № 374 від 01.09.2021, № 430 від 24.09.2021, № 457 від 05.10.2021, № 486 від 25.10.2021, № 575 від 06.12.2021, № 620 від 16.12.2021.

Прокурор в позовній заяві зазначив, що за отриманий бензин та дизельне паливо Відділом освіти Старобільської міської ради Луганської області було сплачено 518943,00 грн, тоді як слід було сплатити 451360,80 грн. Отже, за підрахунками прокурора, сума безпідставно сплачених коштів, яку останній просить стягнути з відповідача на користь Відділу освіти Старобільської міської ради Луганської області, складає 67582,20 грн.

Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (ч. 1 ст. 73 ГПК України).

Відповідно до ч. 2 ст. 80 ГПК України позивач, особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб, повинні подати докази разом з поданням позовної заяви.

Згідно з ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

За умовами п. 4.1. договору покупець здійснює оплату товару постачальнику на підставі виставленої накладної.

Згідно видаткових накладних, які долучені до матеріалів справи, за отриманий з 05.03.2021 по 16.12.2021 бензин та дизельне паливо Відділ освіти Старобільської міської ради Луганської області дійсно повинен був перерахувати на рахунок ТОВ «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ» 518943,00 грн.

Проте, з доданих до позовної заяви документів вбачається, що Відділом освіти Старобільської міської ради Луганської області було сплачено 512907,00 грн, а не 518943,00 грн, як стверджує прокурор.

Вказане підтверджується платіжними дорученнями, які містяться в матеріалах справи: № 635 від 11.03.2021 на суму 81840,00 грн; № 636 від 11.03.2021 на суму 5280,00 грн; № 637 від 11.03.2021 на суму 2640,00 грн; № 638 від 11.03.2021 на суму 5280,00 грн; № 1115 від 08.04.2021 на суму 6864,00 грн; № 1113 від 08.04.2021 на суму 2640,00 грн; № 1114 від 08.04.2021 на суму 5280,00 грн; № 1568 від 13.05.2021 на суму 2772,00 грн; № 1567 від 13.05.2021 на суму 2772,00 грн; № 2082 від 09.06.2021 на суму 4230,00 грн; № 2083 від 09.06.2021 на суму 5544,00 грн; № 2084 від 09.06.2021 на суму 2772,00 грн; № 2643 від 12.07.2021 на суму 3018,00 грн; № 2644 від 12.07.2021 на суму 6036,00 грн; № 2955 від 05.08.2021 на суму 3018,00 грн; № 2956 від 05.08.2021 на суму 4527,00 грн; № 2957 від 05.08.2021 на суму 2112,60 грн; № 3127 від 19.09.2021 на суму 125834,40 грн; № 3352 від 09.09.2021 на суму 6036,00 грн; № 3786 від 29.09.2021 на суму 4998,00 грн; № 3787 від 29.09.2021 на суму 2352,00 грн; № 3788 від 29.09.2021 на суму 6036,00 грн; № 3789 від 29.09.2021 на суму 3018,00 грн; № 3790 від 29.09.2021 на суму 603,60 грн; № 3785 від 29.09.2021 на суму 128007,00 грн; № 4008 від 12.10.2021 на суму 8820,00 грн; № 4007 від 12.10.2021 на суму 882,00 грн; № 4292 від 28.10.2021 на суму 1764,00 грн; № 4290 від 28.10.2021 на суму 6036,00 грн; № 4289 від 28.10.2021 на суму 57408,00 грн; № 5013 від 09.12.2021 на суму 6036,00 грн; № 5012 від 09.12.2021 на суму 3018,00 грн; № 5329 від 21.12.2021 на суму 1509,00 грн; № 5328 від 21.12.2021 на суму 3018,00 грн; № 5327 від 21.12.2021 на суму 905,40 грн.

У той же час, відповідно до встановленої у договорі № 39 від 15.02.2021 ціни на бензин та дизельне паливо (25,02 грн) Відділ освіти Старобільської міської ради Луганської області повинен був сплатити ТОВ «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ» за 4430 літрів бензину марки А-92 та 13610 літрів дизельного палива 451360,80 грн.

Таким чином, сума надмірно сплачених відповідачу грошових коштів, з урахуванням недійсності оскаржуваних додаткових угод, складає 61546,20 грн (512907,00 грн 451360,80 грн = 61546,20 грн).

Відповідно до ч. 1 ст. 670 ЦК України якщо продавець передав покупцеві меншу кількість товару, ніж це встановлено договором купівлі-продажу, покупець має право вимагати передання кількості товару, якої не вистачає, або відмовитися від переданого товару та його оплати, а якщо він оплачений, - вимагати повернення сплаченої за нього грошової суми.

Отже, враховуючи приписи ч. 1 ст. 670 ЦК України отримана відповідачем оплата в сумі 61546,20 грн за товар, який не був ним поставлений, підлягає стягненню з ТОВ «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ».

Враховуючи викладене, позов підлягає задоволенню частково.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити частково.

2. Визнати недійсною додаткову угоду № 1 від 03.03.2021 до договору № 39 від 15.02.2021, укладеного між Відділом освіти Старобільської міської ради Луганської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ».

3. Визнати недійсною додаткову угоду № 2 від 21.04.2021 до договору № 39 від 15.02.2021, укладеного між Відділом освіти Старобільської міської ради Луганської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ».

4. Визнати недійсною додаткову угоду № 3 від 05.07.2021 до договору № 39 від 15.02.2021, укладеного між Відділом освіти Старобільської міської ради Луганської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ».

5. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ» (01133, місто Київ, бульвар Лесі Українки, будинок 34, кімната 413, ідентифікаційний код 41829696) на користь Відділу освіти Старобільської міської ради Луганської області (92703, Луганська обл., Старобільський р-н, місто Старобільськ, вул. Чернишевського, будинок 26, ідентифікаційний код 44001925) грошові кошти в сумі 61546,20 грн, про що видати наказ після набрання рішенням законної сили.

6. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «КРЕЙН ЕНЕРДЖІ» (01133, місто Київ, бульвар Лесі Українки, будинок 34, кімната 413, ідентифікаційний код 41829696) на користь Луганської обласної прокуратури (93400, Луганська обл., місто Сєвєродонецьк, вул. Богдана Ліщини, будинок 27, ідентифікаційний код 02909921) витрати по сплаті судового збору в сумі 9701,71 грн, про що видати наказ після набрання рішенням законної сили.

7. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Відповідно до ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції у строки, передбачені ст. 256 Господарського процесуального кодексу України та порядку, визначеному ст. 257 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено 04.11.2022.

Суддя Євген ЛІСОВИЦЬКИЙ

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення01.11.2022
Оприлюднено07.11.2022
Номер документу107111004
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —913/129/22

Рішення від 01.11.2022

Господарське

Господарський суд Луганської області

Лісовицький Є.А.

Ухвала від 04.10.2022

Господарське

Господарський суд Луганської області

Лісовицький Є.А.

Ухвала від 01.09.2022

Господарське

Господарський суд Луганської області

Лісовицький Є.А.

Ухвала від 03.08.2022

Господарське

Господарський суд Луганської області

Лісовицький Є.А.

Ухвала від 07.07.2022

Господарське

Господарський суд Луганської області

Лісовицький Є.А.

Ухвала від 09.06.2022

Господарське

Господарський суд Луганської області

Лісовицький Є.А.

Ухвала від 12.05.2022

Господарське

Господарський суд Луганської області

Лісовицький Є.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні