ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
просп. Науки, 5 м. Харків, 61022, тел./факс (057)702-10-79, inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 листопада 2022 року Справа № 913/182/22
Провадження №33/913/182/22
Господарський суд Луганської області у складі судді Драгнєвіч О.В., розлянувши позовні матеріали в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) представників сторін у справі за позовом Акціонерного товариства «Українська залізниця», вул.Єжи Гедройця, буд.5, м.Київ, 03150, в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця», просп. Дмитра Яворницького, буд.108, м.Дніпро, Дніпропетровська область, 49602
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Листрансвантаж», вул.О.Довженка, буд.5, кімната 315, м.Лисичанськ, Луганська область, 93100
про стягнення 92 160 грн 00 коп.
С У Т Ь С П О Р У:
Акціонерне товариство «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» звернулось до Господарського суду Луганської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Листрансвантаж» про стягнення штрафу в розмірі 92 160 грн 00 коп. за неправильно зазначену масу вантажу в накладній.
Позовні вимоги з посиланням на статтю 307 Господарського кодексу України, статті 118, 122 Статуту залізниць України обґрунтовані неправильним зазначенням відповідачем як відправником маси вантажу у вагонах №55020853, №5502115 в накладній №53394698 від 24.02.2022, що підтверджується даними проведених зважувань вантажу згідно комерційних актів №460700/3, №460700/4 від 24.02.2022, № 466209/6 від 14.03.2022.
В позовній заяві позивач просив здійснювати розгляд справи у спрощеному провадженні, без повідомлення учасників справи, за наявними у справі матеріалами.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 29.08.2022 справа передана на розгляд судді Драгнєвіч О.В.
Ухвалою Господарського суду Луганської області від 02.09.2022 позовну заяву АТ «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» АТ «Українська залізниця» до ТОВ «Листрансвантаж» про стягнення штрафу в розмірі 92 160 грн 00 коп. залишено без руху на підставі ч.1 ст.174 ГПК України у зв`язку із недодержанням вимог п.п.1, 2 ч.1 ст.164 ГПК України, встановлено строк для усунення недоліків позовного матеріалу.
Ухвалою суду від 07.09.2022, після усунення недоліків позовного матеріалу, прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; праву вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами; встановлено сторонам строки для подання заяв по суті.
Наразі від учасників клопотань про розгляд справи в судовому засіданні до суду не надходило.
У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України на території України з 24.02.2022 запроваджено воєнний стан згідно Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022.
В подальшому строк дії воєнного стану в Україні згідно з Указом Президента №133/2022 від 14.03.2022 продовжено з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб, згідно з Указом Президента № 259/2022 від 18.04.2022 продовжено з 05 години 30 хвилин 25.04.2022 строком на 30 діб, згідно з Указом Президента України від 17.05.2022 №341/2022 продовжено з 05 години 30 хвилин 25.05.2022 строком на 90 діб.
Указом Президента України від 12.08.2022 №573/2022 останній раз строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 23.08.2022 строком на 90 діб, тобто до 21.11.2022.
Разом з цим судом враховується, що за змістом статей 10, 12-2 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» правосуддя в Україні в умовах воєнного стану має здійснюватися у повному обсязі, тобто не може бути обмежено конституційне право людини на судовий захист.
Також в пункті 1 рішення Ради суддів України № 9 від 24.02.2022 зазначено, що навіть в умовах воєнного або надзвичайного стану, робота судів не може бути припинена, тобто не може бути обмежено конституційне право людини на судовий захист.
Як вбачається з матеріалів справи, ухвалою суду від 07.09.2022 відповідачу було запропоновано подати відзив на позовну заяву у строк - протягом 15 днів з дня вручення ухвали суду.
Судом враховується, що адресою місцезнаходження боржника є м.Лисичанськ Луганської області.
Наразі АТ «Укрпошта» не здійснює приймання поштових відправлень для пересилання в населений пункт - м.Лисичанськ, Луганської області. Тому суд, з метою належного повідомлення відповідача про відкриття провадження та розгляд справи, неодноразово розміщував 07.09.2022, 30.09.2022, 25.10.2022, 31.10.2022 відповідні оголошення на сторінці Господарського суду Луганської області з посиланням на ухвалу суду, розміщену в Єдиному державному реєстрі судових рішень (у розділі «Новини та події суду») офіційного веб-порталу «Судова влада в Україні» в мережі Інтернет, про що свідчить роздруковані сторінки із сайту.
Також з метою належного повідомлення відповідача копія ухвали від 07.09.2022 була направлена судом 07.09.2022 на офіційну електронну адресу відповідача listrans.vantazh@ukr.net, яка зазначена була самим відповідачем в заяві про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №41064489/2020-001 від 26.03.2020, а також в позовній заяві.
Додатково суд намагався повідомити відповідача за вказаними ним як засоби зв`язку номерами телефонів, що містяться в матеріалах справи (позовній заяві), а також на сайті hhps//opendatabot.ua з даними про реєстрацію юридичної особи шляхом передачі телефонограм. Однак, встановити зв`язок з абонентом за вказаними номерами телефонів суду не вдалося.
Ухвала суду від 07.09.2022 також була своєчасно розміщена в Єдиному державному реєстрі судових рішень, доступ до якого є вільним та загальнодоступним.
Враховуючи вищевикладене, судом вчинені всі можливі заходи для належного повідомлення відповідача про розгляд спору та забезпечення його процесуальних прав на подання відзиву та клопотань щодо розгляду справи у встановлені судом строки.
Однак, у встановлені строки від відповідача відзив на позовну заяву не надійшов, будь-які процесуальні клопотання також.
Судом враховується, що згідно положень ст. 42 ГПК України, подача відзиву та письмових пояснень є правом відповідача, а не обов`язком.
Відповідно до ч. 4 ст.13 ГПК України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно приписів ст.165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно положень ст.248 ГПК України суд розглядає справу у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше 60 днів з дня відкриття провадження у справі.
Дослідивши наявні у справі матеріали, повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Листрансвантаж» (відповідач у справі/відправник) у лютому 2022 року зі станції відправлення Новозолотарівка Донецької залізниці на станцію Чортомлик Придніпровської залізниці здійснило відправлення вантажу (вапняк для флюсовання) у вагонах №55020853, №55022115 згідно накладної №53394698 від 19.02.2022. Одержувачем вантажу за накладною відповідачем зазначено АТ «Покровський Горнозбагачувальний комбінат».
Як вбачається з матеріалів справи, вантаж було завантажено засобами відправника, маса вантажу при завантаженні визначена відправником на автомобільних вагах відправника.
По прибутті вагонів на станцію Запоріжжя-1 Придніпровської залізниці при переважуванні на вагонних вагах було виявлено, невідповідність маси вантажу, зазначеної відправником у перевізних документах фактичній вазі вантажу, про що були складені комерційні акти №№ 460700/3 та 460700/4 від 24.02.2022 року та акти загальної форми №86 та №87 від 24.02.2022.
-В накладній № 53394698 зазначено, що в кожному з вагонів №55020853, №55022115 маса вантажу становить по 67 000 кг. Натомість за результатами перевірки, проведеного контрольного зважування вантажу на справних вагонних 150 тн тензометричних вагах станції Запоріжжя-1 Придніпровської залізниці (заводський №749), державна повірка проведена 06.12.2021, виявлено, що маса вантажу в зазначених вагонах становила 73 800 кг та 71 750 кг, що на 6800 кг та на 4750 кг більше ваги вантажу, вказаного в залізничній накладній і відповідно на 3800 кг та 1750 кг більше, ніж вантажопідйомність вагонів.
Зокрема, в комерційному акті №460700/3 від 24.02.2022, в розділі Д опис виявленого із зазначенням кількості недостачі або надлишку, містяться відомості про те, маса вантажу у вагоні №55020853 складає 67000 кг, тара 23900 кг, вантажопідйомність 70 т. Перевіркою встановлено маса брутто 97700 кг, маса нетто 73800, тара вагона 23900 кг. Перевантаження понад вантажопідйомність складає 3800 кг та маси вказаної в перевізному документі 6800 кг. Вантаж розміщено і закріплено згідно з п.2.1, 2.2, 2.3, 3.1 гл.14 додатка 3 до СМГС.
В комерційному акті №460700/4 від 24.02.2022, в розділі Д опис виявленого із зазначенням кількості недостачі або надлишку, містяться відомості про те, маса вантажу у вагоні №55022115 складає 67000 кг, тара 23600 кг, вантажопідйомність 70 т. Перевіркою встановлено маса брутто 95350 кг, маса нетто 71750, тара вагона 23600 кг. Перевантаження понад вантажопідйомність складає 1750 кг та маси вказаної в перевізному документі 4750 кг. Вантаж розміщено і закріплено згідно з п.2.1, 2.2, 2.3, 3.1 гл.14 додатка 3 до СМГС.
Результат перевірки маси вантажу зафіксовано в Книзі обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагонах від 31.05.2013.
Вантаж у вагонах №55020853 та №55022115 у загальній кількості 134 000 кг відправлений за досилочною накладною №45648060 від 24.02.2022 на станцію призначення.
Після прибуття вагонів на станцію призначення Чортомлик Придніпровської залізниці була проведена повторна перевірка та зважування вантажу, за результатами якої було також підтверджено невідповідність фактичної маси вантажу із зазначеною відправником у накладній. Крім того, за результатами зважування на станції призначення Чортомлик Придніпровської залізниці виявлена різниця у даних ваги, зазначеної у комерційних актах станції Запоріжжя-1, про що був складений комерційний акт № 466209/6 від 14.03.2022 у відповідності до вимог п.12 Правил складання актів ст..129 Статуту, затверджені наказом Міністерства транспорту України №334 від 28.05.2002.
Зокрема ч.2 п.12 Правил складання актів передбачено, що при невідповідності відомостей, указаних в акті попутної станції, фактичним даним, що виявились під час перевірки вантажу, багажу або вантажобагажу, складається новий комерційний акт.
Переважування вантажу проведено на справних вагонних тензометричних вагонних вагах одержувача ЄрМак ВВ-150-1-50, ваги перевірялись органами Дерстандарту 11.10.2021.
Як вбачається, в накладній № 53394698 зазначено, що у вагоні №55020853 маса вантажу становить 67 000 кг. Натомість за результатами перевірки, виявлено, що маса вантажу в зазначеному вагоні становила 74 100 кг, що на 7100 кг більше, ніж вказано у накладній та на 4100 кг більше, ніж вантажопідйомність вагону. Різниця проти комерційного акту №460700/3 складає 300 кг.
В накладній № 53394698 зазначено, що у вагоні №55022115 вказана маса вантажу складає 67 000 кг. Натомість за результатами перевірки, виявлено, що маса вантажу в зазначеному вагоні становила 72 100 кг. що на 5100 кг більше, ніж вказано у накладній та на 2100 кг більше, ніж вантажопідйомність вагону. Різниця проти комерційного акту №460700/4 складає 350 кг.
Враховуючи вищевикладене, позивачем на підставі ст.ст.118, 122 Статуту залізниць України нараховано відповідачу штраф у сумі 92 160 грн 00 коп. за неправильне зазначення відомостей про масу вантажу в залізничній накладній, за стягненням якого останній звернувся до суду із відповідним позовом.
Встановивши фактичні обставини справи, оцінивши наявні у справі докази, суд дійшов висновку про наступне.
Спір між сторонами виник з договору перевезення, у зв`язку з порушеннями, допущеними відповідачем при оформленні перевізних документів та стосується з`ясування правомірності пред`явлення залізницею до стягнення з відповідача, як відправника вантажу, штрафу у зв`язку з неправильним зазначенням у накладній маси вантажу на підставі пунктів 118, 122 Статуту залізниць.
Правовідносини сторін, що пов`язані з перевезенням, регулюються Цивільним кодексом України (далі по тексту ЦК України); Господарським кодексом України (далі по тексту ГК України); Статутом залізниць України (далі по тексту Статут залізниць); Правилами перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 (з урахуванням наступних змін), зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за №861/5082.
Відповідно до статей 909 ЦК України, 307 ГК України, та ст. 22 Статуту, за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Укладення договору перевезення конкретного вантажу підтверджується складенням транспортної накладної.
У разі порушення зобов`язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (Статутами) (ст.920 ЦК України).
Спірні відносини сторін виникли при перевезенні вантажів залізницею, тому регулюються Статутом залізниць України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 року №457, який визначає обов`язки, права і відповідальність залізниці, а також підприємств, організацій, установ, які користуються залізничним транспортом.
Статтею 6 Статуту залізниць України визначено, що накладна основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем; накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони одержувача.
Відповідно до ст.23 Статуту залізниць України, відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).
Оформлення накладної має здійснюватися у відповідності до Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 року №644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 року №863/5084 (з урахуванням наступних змін).
Згідно з пунктом 1.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 року №644 (надалі - Правила), на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил. У разі пред`явлення до перевезення вантажу груповою відправкою або маршрутом відправник додає до накладної відомість вагонів (додаток 2 до цих Правил) або відомість вагонів і контейнерів, що перевозяться маршрутом (групою) за накладною (додаток 4 до Правил перевезення вантажів в універсальних контейнерах, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.08.2001 року №542, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10 вересня 2001 року за №798/5989). У відповідності до цих Правил накладна може оформлятися і надаватися в електронному вигляді (із накладенням електронного цифрового підпису (далі - ЕЦП)). Електронний перевізний документ та його паперова версія мають однакову юридичну силу.
Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором застави вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем (ч. 1 п. 1.2 Правил).
Пунктом 1.3 Правил визначено, що усі відомості, передбачені формою бланка перевізного документа, повинні бути внесені відправником у відповідні графи. Виправлення не допускаються; у разі необхідності зміни відомостей, унесених до перевізного документа, відправник зобов`язаний заповнити новий перевізний документ. Зміни, які вносяться до перевізного документа залізницею, засвідчуються посадовою особою залізниці із зазначенням дати та найменування станції, на якій внесено зміни.
Згідно з положенням ст. 37 Статуту залізниць України, під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса; маса вантажів визначається відправником.
Обов`язок відправника зазначати у накладній відповідні реквізити, в т.ч. масу вантажу, установлено також п.п.2.1, 2.2, 2.3 Правил оформлення перевізних документів. Вантажовідправником заповнюється, зокрема, графа накладної "маса вантажу в кг, визначена відправником", де вказується маса вантажу у кілограмах. У разі визначення маси на вагонних вагах у відповідних графах зазначається маса брутто, тари вагона і нетто вантажу. Відправником також заповнюються графи: "Спосіб визначення маси", де зазначається, яким способом визначено масу вантажу. При зважуванні вантажу необхідно зазначити тип ваг: "на товарних вагах", "на вагонних вагах вантажопідйомністю...т", "на елеваторних вагах" чи інших вагах; "Навантаження засобами" зазначається "відправника", якщо навантаження здійснюється відправником. У графі 55 "Правильність внесених відомостей підтверджую" представник відправника вказує свою посаду, розписується, засвідчуючи правильність відомостей, указаних ним у перевізному документі. Представник відправника повинен мати довіреність на оформлення перевезення.
Маса вантажу вважається правильною, якщо різниця між фактично виявленою масою і зазначеною в перевізних документах не перевищує 0,2% (п.2.6 Правил оформлення перевізних документів).
Пунктом 28 Правил приймання вантажів до перевезення, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 24.11.2000 року за №861/5082, передбачено, що вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т. ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.
Наразі спірні вагони є на піввагонами та були прийняті залізницею для перевезення шляхом візуального огляду вагонів, без перевірки маси та кількості вантажу.
Статтею 24 Статуту залізниць України встановлено, що залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначений відправником у накладній на станції відправлення, під час перевезення або на станції призначення.
Якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, стягується штраф у розмірі згідно зі ст.118 Статуту залізниць України. При цьому, відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли. Цей факт засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт (п. 5.5 Правил оформлення перевізних документів).
Відповідно до ч. 1 ст. 118 Статуту залізниць України, за пред`явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.
Згідно ч. 1 ст. 129 Статуту залізниць України, ст.26 Закону України Про залізничний транспорт, обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Матеріалами справи підтверджується, що на станції Чортомлик Придніпровської залізниці на додаток до комерційних актів №460700/3 та №460700/4 від 24.02.2022 станції Запоріжжя 1 проведене комісійне зважування вагонів №55020853, №5502115, які прибули по досильній відомості №45648060 Запоріжжя 1-Чортомлик до основної відправки №53394698 Новозолотарівка «Донецька залізниця»-Чортомлик «Придніпровська залізниця».
Під час перевірки маси вантажу, було виявлено, що маса вантажу у вагонах №55020853 та №55022115 не відповідає масі, вказаній відправником у накладній, та складено комерційний акт № 466209/6 від 14.03.2022, відповідно до якого за результатами комісійного переважування вагонів №55020853 та №55022115 виявлені розходження з документом, що на 7100 кг та 5100 кг більше маси зазначеної у накладній, що перевищує 0,2% від маси вантажу, а тому не може вважатися правильною згідно вимог п.2.6 Правил оформлення перевізних документів.
Наразі, допустимими доказами неправильного зазначення у накладній маси вантажу, відправленого вантажовідправником залізницею до станції призначення для отримання вантажоодержувачем, в розумінні частини 1 ст.77 ГПК України є належно складений працівниками залізниці комерційний акт за наслідком контрольного зважування вантажу, який було здано до перевезення залізницею, що відповідає правовій позиції викладеній в постанові Верховного Суду від 05.02.2019 у справі №914/2339/17 та враховується судом.
Відповідно до пункту 10 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 року №644 із подальшими змінами, передбачено, що комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) і працівник станції, який особисто здійснював перевірку, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці.
Наразі з матеріалів вбачається, що комерційні акти №№ 460700/3 та 460700/4 від 24.02.2022 містять підписи виконуючого обов`язки начальника станції Петрикова А.С., агентів комерційних Якушевої Т.К., Маслова О.Ю., заступника начальника станції Андрійчука А.Г. На підтвердження повноважень зазначених осіб позивачем долучені копії наказу №3/ос від 04.01.2022 по особовому складу, наказ №221 від 31.12.2021 щодо призначення працівників станції Запоріжжя 1 та Кушугум бути уповноваженими особами на підписання від імені залізниці комерційних актів.
При цьому наказом начальника станції від 31.12.2021 №221 з причин відсутності по штатному розкладу станції начальника вантажного району, завідувача вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи на підписання комерційних актів, замість вищевказаних осіб, зокрема, було уповноважено заступника начальника станції Андрійчука А.Г.
Комерційний акт № 466209/6 від 14.03.2022 також було підписано у відповідності до вказаних вимог чотирма посадовими особами, начальником станції Круть Д.М., касиром товарним Вінніковою Т.Є., прийомоздавальником вантажу та багажу Осінньою В.С., начальником вантажної служби залізничного цеху АТ «Покровський ГЗК» Завадою І.І. На підтвердження повноважень зазначених осіб позивачем долучені копії посадової інструкції начальника станції Чортомлик Придніпровської залізниці, розпорядження №79/ДС від 04.01.2022 про призначення відповідальних осіб, які мають право підписувати комерційні акти.
При цьому розпорядженням начальника станції №79/ДС від 04.01.2022 з причин відсутності по штатному розкладу станції начальника вантажного району, завідувача вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи на підписання комерційних актів, замість вищевказаних осіб, зокрема, було уповноважено касира товарного Віннікову Т.Є., також надано право на підписання комерційного акту прийомоздавальнику вантажу та багажу Осінній В.С.
Вказаний комерційний акт за своєю формою та змістом відповідає вимогам Статуту залізниць України та Правил складання актів, а тому є належним доказом на підтвердження факту невідповідності маси, зазначеної у накладній, та фактичної маси вантажу.
Відповідачем наразі вказані обставини не спростовано, не надано доказів, які б свідчили про оскарження відомостей, викладених у комерційному акті.
З долученого позивачем витягу технічного паспорта засобу ваговимірювальної техніки №0179 вбачається, що вагонні ваги №749 на яких проводилось зважування вагонів №55020853 та №55022115 на станції Запоріжжя-1 пройшли перевірку, повірені 06.12.2021.
З долученого позивачем витягу технічного паспорта засобу ваговимірювальної техніки №0110 вбачається, що вагонні ваги ЄрМак ВВ-150-1-50, на яких проводилось зважування вагонів №55020853 та №55022115 на станції Чортомлик, були перевірені органами Держстандарту 11.10.2021.
Як вбачається з графи 26 накладної за спірним перевезенням вантажовідправник визначав масу вантажу у вагоні способом зважування на автомобільних вагах.
Згідно ст. 52 Статуту залізниць України на станціях призначення залізниця зобов`язана перевірити масу, кількість місць і стан вантажу у разі прибуття вантажів у вагонах навалом і насипом за вимогою одержувача.
Відповідно до ст. 921 ЦК України у разі порушення зобов`язань, що виникають з договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).
Статтею 193 ГК України встановлено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином, зокрема, відповідно до договору.
Згідно зі ст. 122 Статуту залізниць України за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача, з відправника стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту.
Як уже зазначалося вище, відповідності зі ст. 118 Статуту за пред`явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань
При чому штраф підлягає стягненню за сам факт допущення вантажовідправником порушень, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв`язку з цим збитків.
Відповідна правова позиція наведена Верховним Судом у постанові від 05.04.2018 року у справі №906/533/17.
Позивач відповідно до ст.118, 122 Статуту залізниць України за неправильне зазначення відповідачем маси вантажу у вагонах №55022115, №55020853 за накладною №53394698 19.02.2022 нарахував відповідачу та заявив до стягнення штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати за усю відстань перевезення у сумі 92 160 грн 00 коп.
Провізна плата розраховується на підставі Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги та Коефіціентів, що застосовуються до Збірника, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 317 від 26.03.2009 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за № 340/16356 (з урахуванням подальших змін).
Згідно даних накладної провізна плата за кожний з вагонів №55022115, №55020853 становить 9216 грн 00 коп. Враховуючи розмір провізної плати, позивачем визначено розмір штрафу за неправильне зазначення у залізничній накладній маси вантажу у двох вагонах, що складає загалом 92 160 грн 00 коп. (9 216 грн 00 коп. х 5 х 2).
Судом враховується, що саме вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей зазначених ними у накладній.
Стаття 24 Cтатуту залізниць України встановлює чіткі вимоги до відправника щодо оформлення вантажу та покликана забезпечити дисциплінованість учасників господарських відносин, відплвідно визначає критерії обґрунтованості в подальшому будь-яких претензій залізниці до учасників господарських відносин (відправника та одержувача).
Правильно зазначати масу вантажу у перевізних документах є обов`язком вантажовідправника, передбаченим Правилами оформлення перевізних документів.
Статями 1, 16 Закону України Про транспорт передбачено, що транспорт є однією з найважливіших галузей суспільного виробництва і покликаний задовольняти потреби населення та суспільного виробництва в перевезеннях; підприємства транспорту зобов`язані забезпечувати безпеку життя і здоров`я громадян, безпеку експлуатації транспортних засобів, охорону навколишнього природного середовища.
Статями 2, 11 Закону України Про залізничний транспорт встановлено, що залізничний транспорт є однією з важливих базових галузей економіки України, забезпечує її внутрішні та зовнішні транспортно-економічні зв`язки і потреби населення у перевезеннях; діяльність залізничного транспорту, як частини єдиної транспортної системи країни, сприяє нормальному функціонуванню всіх галузей суспільного виробництва, соціальному і економічному розвитку та зміцненню обороноздатності держави, міжнародному співробітництву України; залізниці та підприємства залізничного транспорту загального користування забезпечують безпеку життя і здоров`я громадян, які користуються його послугами, а також безпеку поїздів, охорону навколишнього природного середовища згідно з чинним законодавством України; безпека руху - комплекс організаційних і технічних заходів, спрямованих на забезпечення безаварійної роботи та утримання в постійній справності залізничних споруд, колій, рухомого складу, обладнання, механізмів і пристроїв.
Враховуючи встановлені судом обставини у справі, зокрема факт неправильного зазначення відповідачем як відправником в залізничній накладній маси вантажу, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позову та наявність підстав для стягнення з відповідача штрафу в розмірі 92 160 грн 00 коп. на підставі ст. ст. 118, 122 Статуту. За вказаних обставин позов підлягає задоволенню повністю.
Судові витрати за подання позову в сумі 2481 грн 00 коп. у відповідності до вимог ст.129 ГПК України підлягають стягненню з відповідача на користь позивача.
Керуючись ст.ст. 129, 232-233, 236-238, 240, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» до Товариства з обмеженою відповідальністю «Листрансвантаж» про стягнення 92 160 грн 00 коп. задовольнити повністю.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Листрансвантаж» (вул.О.Довженка, буд.5, кімната 315, м.Лисичанськ, Луганська область, 93100, ідентифікаційний код 41064489) на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця» (вул.Єжи Гедройця, буд.5, м.Київ, 03150, ідентифікаційний код 40075815) в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» (просп. Дмитра Яворницького, буд.108, м.Дніпро, Дніпропетровська область, 49602, ідентифікаційний код 40081237) на п/р НОМЕР_1 в АТ Ощадбанк, МФО 300465, код ЄДРПОУ 40081279, отримувач: філія «Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень» АТ «Укрзалізниця», штраф за неправильно зазначену в залізничній накладній вагу вантажу в сумі 92 160 грн 00 коп.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Листрансвантаж» (вул.О.Довженка, буд.5, кімната 315, м.Лисичанськ, Луганська область, 93100, ідентифікаційний код 41064489) на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця» (вул.Єжи Гедройця, буд.5, м.Київ, 03150, ідентифікаційний код 40075815) в особі регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» (просп. Дмитра Яворницького, буд.108, м.Дніпро, Дніпропетровська область, 49602, ідентифікаційний код 40081237) на п/р НОМЕР_2 , філія Дніпропетровське обласне управління АТ «Ощадбанк», МФО 305482, код ЄДРПОУ 40081237, отримувач: регіональна філія «Придніпровська залізниця» АТ «Українська залізниця», витрати зі сплати судового збору в сумі 2 481 грн 00 коп.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Східного апеляційного господарського суду згідно положень ст.256 Господарського процесуального кодексу України протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту судового рішення.
Повний текст рішення виготовлено та підписано 07.11.2022.
Суддя Олена ДРАГНЄВІЧ
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2022 |
Оприлюднено | 08.11.2022 |
Номер документу | 107136137 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Драгнєвіч О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні