ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
27.10.2022м. СумиСправа № 920/1369/21
Господарський суд Сумської області у складі судді Вдовенко Д.В.,
за участю секретаря судового засідання Кириченко-Шелест А.Г.,
Розглянувши в порядку загального позовного провадження справу № 920/1369/21
за позовомСумської міської ради (майдан Незалежності, 2 м. Суми, 40030),
до відповідача Фізичної особи підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ,),
про стягнення 398 979 грн 81 коп.
представники учасників справи:
від позивача Титаренко В.В.;
від відповідача Кузченко Т.М.;
УСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить стягнути з відповідача фізичної особи підприємця ОСОБА_1 398979 грн 81 коп. безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки без оформлення договору оренди за період з 01.01.2018 по 31.08.2020.
Ухвалою від 17.12.2021 Господарський суд Сумської області прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі № 920/1369/21; призначив підготовче засідання з повідомленням сторін на 17.01.2022, 10:30; надав відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня отримання ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву відповідно до ст. 165 ГПК України; надав позивачу семиденний строк з дня отримання відзиву на позовну заяву для подання відповіді на відзив відповідно до ст. 166 ГПК України; надав відповідачу семиденний строк з дня отримання відповіді на відзив для подання заперечення відповідно до ст. 167 ГПК України.
У судовому засіданні 17.01.2022 за участю позивача, суд постановив протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання у справі на 02.02.2022, 12-00; повідомлення відповідача про відкриття провадження у справі шляхом направлення ухвали суду від 17.12.2021 за адресою: вул. Тополянська, 9/1, м. Суми; повідомлення відповідача про дату, час та місце підготовчого засідання в порядку ст. 120 ГПК України.
У судовому засіданні 02.02.2022 господарський суд постановив протокольну ухвалу про оголошення перерви в судовому засіданні до 21.02.2022, 11-00.
16.02.2022 відповідач подав відзив на позовну заяву (вх. № 1255 від 16.02.2022), в якому просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки наданий позивачем до суду витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 11.07.2018 № 1204/0/205-18 було сформовано із невірними даними щодо спірної земельної ділянки, зокрема цільового призначення - 03.10. Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької діяльності та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку), що має суттєве значення для визначення нормативної грошової оцінки одного квадратного метра земельної ділянки та відповідного визначення розміру плати за земельну ділянку. Відповідач зазначає, що фактично не використовує земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_2 кадастровий номер 59101136600:06:002:0042, площею 0,2491 га для будівництва та обслуговування ринкової інфраструктури, таке цільове призначення земельної ділянки не визначалось Сумською міською радою, не розроблялась на земельну ділянку з таким цільовим призначенням і документація із землеустрою. У момент формування земельної ділянки з кадастровим номером 59101136600:06:002:0042 за рішенням Сумської міської ради було визначено категорію земель землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. У подальшому, на підставі заяви Сумської міської ради від 22.11.2017, до Державного земельного кадастру були внесені дані про цільове призначення земельної ділянки з кодом 03.10. Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької діяльності та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку). Пунктом 5 розділу ІІ Порядку № 489 визначено, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548. Таким чином, розмір нормативної грошової оцінки визначається за формулою, елементом якої є коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), числове значення якого залежить від цільового призначення земельної ділянки. Відповідач зазначає, що за його зверненням державним кадастровим реєстратором були видані два витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, в яких зазначено категорію земель землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, цільове призначення 03.10. Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури, однак нормативна грошова оцінка різна (у витязі від 01.10.2021 3 740 435 грн 78 коп.; у витязі від 05.10.2021 2880144 грн 02 коп.). Відповідач також вказує на те, що дані, які зазначені у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 11.07.2018 № 1204/0/205-18 суперечать чинній містобудівній документації.
16.02.2022 відповідач подав клопотання (вх. №564 від 16.02.2022), в якому просить суд застосувати строки позовної давності до вимог про стягнення коштів за період з 01.01.2018 по 16.12.2018, відмовити у задоволенні позову в цій частині у зв`язку зі спливом строку позовної давності.
18.02.2022 відповідач подав клопотання про зупинення провадження у справі (вх. № 595 від 18.02.2022), в якому просить суд зупинити розгляд справи № 920/1369/21 відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 227 ГПК України до набрання законної сили рішенням Сумського окружного адміністративного суду у справі № 480/649/22.
21.02.2022 позивач подав заперечення на клопотання про застосування строку позовної давності (вх. №1312 від 21.02.2022), в якому зазначає, що згідно з пунктом 12 Прикінцевих та перехідних положень Цивільного кодексу України, під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статтями 257, 258 цього Кодексу, продовжуються на строк дії такого карантину. Також позивач вказує на те, що перебіг позовної давності переривався у зв`язку із вчиненням відповідачем дій по визнанню обов`язку з укладення договору оренди та сплати орендної плати.
У підготовчому судовому засіданні 21.02.2022 у справі № 920/1369/21 Господарський суд Сумської області постановив протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 14.03.2022, 11-30.
14.03.2022 судове засідання у справі не відбулось, у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану з 24.02.2022 через військову агресію рф проти України, веденням бойових дій на території Сумської області та загрозою для життя і здоров`я громадян.
Ухвалою від 29.04.2022 Господарський суд Сумської області призначив підготовче засідання у справі з повідомленням сторін на 06.06.2022, 12:30.
01.06.2022 позивач подав відповідь на відзив (вх. №2033 від 01.06.2022), в якій просить поновити строк для надання відповіді на відзив, задовольнити позовні вимоги. Позивач зазначає, що відповідно до пояснювальної записки технічної документації із землеустрою 2006 року, що була розроблена на замовлення попереднього власника нерухомого майна та на підставі якої була проведена державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 5910136600:06:002:0042, ця земельна ділянка відноситься до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого використання, код використання згідно УКЦВЗ - 1.13.4 змішаного використання (транспорту та комерційного використання). 01.01.2017 вступив в дію новий Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489. Відповідно до пункту 5 розділу 11 цього порядку коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ). затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548. Тобто, у зв`язку з прийняттям 25.11.2016 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (який приведено у відповідність до Класифікації видів цільового призначення земель), з 01.01.2017 року земельні ділянки, в відомостях про які цільове призначення встановлено з кодом УКЦВЗ, мають бути приведені у відповідність до Класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ). У зв`язку зі змінами, що відбулися в земельному законодавстві України, в 2017 році позивач звернувся до державного кадастрового реєстратора із заявою про приведення у відповідність коду цільового використання земельної ділянки з кадастровим номером 5910136600:06:002:0042 за УКЦВЗ 1.13.4 до коду КВЦПЗ. Код 1.13.4 - землі промисловості, комерційного використання і громадського призначення, який визначено за УКЦВЗ, знаходиться в межах розділу 1.13. Землі змішаного використання, до якого крім зазначеного відносяться, зокрема землі житлової забудови і промисловості, комерційного використання і громадського призначення, а код 03.10 - для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) за КВЦПЗ знаходиться в межах розділу Землі громадської забудови (землі, які використовуються для розміщення громадських будівель і споруд (готелів, офісних будівель, торговельних будівель, для публічних виступів, для музеїв та бібліотек, для навчальних та дослідних закладів, для лікарень та оздоровчих закладів), інших об`єктів загального користування). Крім того, 11.08.2021 набула чинності Постанова Кабінету Міністрів України від 28.07.2021 №821, відповідно до якої Порядок ведення Державного земельного кадастру був доповнений додатком 58 Класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок, видів функціонального призначення територій та співвідношення між ними, а також правила їх застосування, та додатком 59 - Класифікатор видів цільового призначення земельних ділянок. Згідно з цими додатками код УКЦВЗ 1.13.4. відповідає коду 03.10. за КВЦПЗ. Отже, в 2017 році за заявою позивача зміна цільового призначення або зміна категорії земельних ділянок не здійснювалась, а фактично відбулась зміна числових значень кодів цільового призначення земельних ділянок. Доданий до позовної заяви витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.01.2020 №12/0/205-20 є належним та допустимим доказом розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що є однаковою за весь період стягнення з 01.01.2018 по 31.08.2020, що враховано у розрахунку розміру безпідставно збережених коштів за користування відповідачем земельною ділянкою комунальної власності. Оскільки вид цільового використання спірної земельної ділянки був встановлений до затвердження містобудівної документації, твердження відповідача про те, що невідповідність місця розташування земельної ділянки з кадастровим номером 5910136600:06:002:0042 Плану зонування території міста Суми унеможливлює використання цієї земельної ділянки не ґрунтується на приписах законодавства.
Через загрозу безпеці учасників справи, у зв`язку з тим, що з 11 год. 34 хв. до 13 год. 11 хв. 06.06.2022 у Сумській області була оголошена повітряна тривога (повідомлення Telegram - каналу, що інформує про повітряну тривогу "Тривога. Сумська область"), судове засідання у справі 06.06.2022 не відбулось.
Ухвалою від 06.06.2022 господарський суд призначив підготовче засідання у справі з повідомленням сторін на 13.06.2022, 12:30.
10.06.2022 відповідач подав заперечення (вх. №2253 від 10.06.2022), в якому зазначає, що позивач нормативно не обґрунтовує, яким нормативним актом станом на 2017 рік передбачено правила застосування та співвідношення УКЦВЗ з КВЦПЗ. Посилання на постанову КМУ від 28.07.2021 року №821 є безпідставним, оскільки вона не застосовується до правовідносин 2017 року. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки під розміщення офісу, стоянки автомобілів, гаражних боксів по вул. Тополянська, 9/1 розроблявся з урахуванням того, що 10% від загальної площі земельної ділянки буде використовуватися під розміщення офісних приміщень, а 90% - під розміщення автостоянки та гаражних боксів. Управлінням архітектури та містобудування Сумської міської ради надано до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки під розміщення офісу, стоянки автомобілів, гаражних боксів по вул. Тополянська, 9/1 у м. Суми комплексний висновок про те, що відповідно до генерального плану забудови міста можливо відвести земельну ділянку під розміщення офісу, стоянки автомобілів, гаражних боксів. Тобто, висновок управлінням архітектури та містобудування Сумської міської підтверджує, що використання земельної ділянки по вул. Тополянська, 9/1 у м. Суми під розміщення офісу, стоянки автомобілів, гаражних боксів відповідає на той час діючому генеральному плану міста Суми. Після затвердження 06.03.2013 року Плану зонування території м. Суми, змін щодо земельної ділянки по вул. Тополянська, 9/1 у м. Суми ніяких не відбулося, вона залишається в межах зони транспортної інфраструктури ТР-2, ніякої зміни функціонального призначення території не відбулося. Доводи позивача у відповіді на відзив на позовну заяву про те, що зміни цільового призначення або зміни категорії земельної ділянки не здійснювалося, а лише відбулася зміна числових значень кодів цільового призначення земельної ділянки є безпідставними. У розумінні ст. 20 Земельного кодексу України не є зміною її цільового призначення, а приведенням у відповідність виду її використання до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року N 548, якщо це відбувається в межах однієї категорії земель та у відповідності до містобудівної документації. Проте, в даному випадку, категорія земель Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення не містить такого виду цільового призначення для будівництва та обслуговування ринкової інфраструктури. Натомість, вид цільового призначення для будівництва та обслуговування ринкової інфраструктури відноситься до категорії Землі житлової та громадської забудови. Наведене вказує, що відбулася зміна цільового призначення земельної ділянки всупереч містобудівній документації. Відповідач не погоджується з видом цільового призначення, який за заявою Сумської міської ради за відсутності правових підстав державним кадастровим реєстратором був внесений до Державного земельного кадастру 22.11.2017, дії якого на даний час відповідачкою оскаржуються у Сумському окружному адміністративному суді у справі №480/649/22.
У судовому засіданні 13.06.2022 суд постановив протокольну ухвалу про оголошення перерви в судовому засіданні до 04.07.2022 12 год. 20 хв.
04.07.2022 відповідач подав клопотання (вх. №2836 від 04.07.2022) про долучення до матеріалів справи доказів в обґрунтування клопотання про зупинення провадження у справі.
Ухвалою від 04.07.2022 господарський суд відмовив у задоволенні клопотання Фізичної особи підприємця ОСОБА_1 про зупинення провадження у справі (вх. № 595 від 18.02.2022).
У судовому засіданні 04.07.2022 господарський суд постановив протокольну ухвалу про оголошення перерви до 10.08.2022, 15 год. 30 хв.
10.08.2022 відповідач подав клопотання (вх. №1787 від 10.08.2022), в якому просить суд призначити по справі №920/1369/21 судову експертизу з питань землеустрою, проведення якої доручити експерту Сумської філії Харківського науково-дослідного інституту судових експертиз ім. засл. проф. Бокаріуса. На вирішення експерту поставити питання: Чи відповідає виконана нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 5910136600:06:002:0042 за адресою: АДРЕСА_2 , зазначена у витягу від 08.01.2020 №12/0/205-20 з технічної документації про нормативну грошову оцінку, вимогам нормативно-правових актів? Якщо не відповідає, то в чому полягають невідповідності? Відповідач в обґрунтування клопотання зазначає, що позивач для нарахування коштів за використання земельної ділянки без оформлення договору оренди використав Витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 08.01.2020 року №12/0/205-20, в якому вказано цільове призначення земельної ділянки 03.10. Зазначений витяг державним кадастровим реєстратором сформовано із невірними даними щодо спірної земельної ділянки, зокрема, іншим цільовим призначенням, що має суттєве значення для визначення нормативної грошової оцінки одного квадратного метра земельної ділянки та відповідно визначення розміру плати за земельну ділянку. Фактично відповідачка не використовує земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_2 кадастровий номер 59101136600:06:002:0042, площею 0,2491 та для будівництва та обслуговування ринкової інфраструктури, таке цільове призначення цієї земельної ділянки не визначалося Сумською міською радою та не розроблялася на цю земельну ділянку документація із землеустрою з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування ринкової інфраструктури. Необхідність дослідження розміру грошової оцінки спірної земельної ділянки, зважаючи на можливості її використання орендарем фактично та із урахуванням категорії землі, установлена постановою Вищого господарського суду України від 12.04.2017 по справі №907/544/16. Таким чином, встановлення факту відповідності вимогам нормативно-правових актів витягу про нормативного грошову оцінку земельної ділянки, що використаний позивачем для визначення розміру орендної плати, має значення для вирішення даного спору та стосується предмету доказування.
У судовому засіданні 10.08.2022 господарський суд постановив протокольну ухвалу про оголошення перерви до 25.08.2022, 14 год. 30 хв.
23.08.2022 позивач подав заперечення (вх. №3821 від 23.08.2022) на клопотання про призначення експертизи, в якому просить суд відмовити у задоволенні клопотання. Позивач зазначає, що предметом доказування в цій справі, з огляду на заявлені позивачем вимоги, є наявність заборгованості за користування землею, а не перевірка витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки на відповідність зазначеної в них інформації вимогам чинного законодавства. Відповідно до правового висновку Великої Палати Верховного Суду, викладеного в постанові від 09.11.2021 у справі №905/1680/20, для цілей сплати орендної плати чи повернення безпідставно збережених грошових коштів фактичним землекористувачем без оформлення орендного договору належними доказами на обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки можуть бути: технічна документація на спірну земельну ділянку, виготовлена компетентним органом для оформлення договору оренди; довідка з Державного земельного кадастру; витяг із Державного земельного кадастру, а також висновок судової експертизи про встановлення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, наданий відповідно до статей 98- 103 ГПК України, які містять інформацію щодо предмета спору. Витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Тобто, витяг складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради. Витяг з технічної документації про грошову оцінку землі не є рішенням суб`єкта владних повноважень, оскільки не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб, а лише носить інформаційний характер. Визнання протиправним та скасування витягу з технічної документації не вплине на обсяг прав та обов`язків відповідача, зокрема, не змінить фактичне значення коефіцієнтів, що застосовані під час здійснення нормативної грошової оцінки землі, так само як і самого значення нормативної грошової оцінки землі.
25.08.2022 відповідач подав клопотання (вх. № 3840 від 25.08.2022), в якому просить суд відкласти підготовче засідання, у зв`язку з неможливістю явки представника відповідача.
У судовому засіданні 25.08.2022 за участю представника позивача, суд постановив протокольну ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 12.09.2022, 14-30. Відповідач повідомлений про дату, час та місце судового засідання у справі ухвалою від 26.08.2022.
12.09.2022 позивач подав пояснення щодо клопотання про призначення судової експертизи (вх. №4180 від 12.09.2022), в якому зазначає, що відповідач, заперечуючи проти позовних вимог, не погоджується із розміром нормативної грошової оцінки земельної ділянки, зазначеним у витязі від 08.01.2020 №12/0/205-20 з технічної документації про нормативну грошову оцінку, а саме: вважає, що неправильно зазначений коефіцієнт Кф, який характеризує функціональне призначення земельної ділянки. У витязі від 08.01.2020 №12/0/205-20 розмір коефіцієнту функціонального призначення земельної ділянки Кф становить 2,50. Водночас, у витязі від 15.07.2007 № 51/0120 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, який є невід`ємною частиною договору оренди земельної ділянки, що був укладений 22.03.2007 із попереднім власником нерухомого майна, коефіцієнт Кф також становить 2,50. Отже, незважаючи на те, що у зв`язку зі змінами в земельному законодавстві України в 2017 році за заявою позивача державним кадастровим реєстратором приведено у відповідність код цільового використання земельної ділянки за УКЦВЗ 1.13.4 до коду КВЦПЗ, значення коефіцієнту Кф, який характеризує функціональне призначення земельної ділянки, не змінилось та становить 2,50. Листом від 30.08.2022 №06.01-16/760 позивач звернувся до Управління у м. Сумах та Сумському району ГУ Держгеокадастру у Сумській області з проханням надати інформацію чи змінювався коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки кадастровий номер 5910136600:06:002:0042 (Кф), з моменту її державної реєстрації 31.05.2007 до цього часу, зокрема, під час внесення 22.11.2017 змін за заявою Сумською міської ради щодо приведення кодів виду цільового призначення у відповідність до положень нормативно правових актів. Листом від 05.09.2022 №18-18-0.99.4-1396/15-22 Управління надало інформацію, що в Державному земельному кадастрі цільове призначення земельної ділянки кадастровий номер 5910136600:06:002:0042 не змінювалось та значиться код 3.10. Відтак, твердження відповідача про зміну розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки через зміну коефіцієнту функціонального призначення Кф не відповідає дійсності, а тому відсутні підстави для призначення судової експертизи з питань землеустрою. Щодо витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 01.10.2021 №1076/332-21 та від 05.10.2021 №1131/332-21, з різною нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки, останні були видані за заявами відповідача від 28.09.2021 та від 01.10.2021. При цьому, у першій заяві відповідачка не зазначала інженерно-інфраструктурні фактори, а в другій зазначила про відсутність твердого покриття, каналізації, теплопостачання, водопостачання та газового постачання.
Ухвалою від 12.09.2022 господарський суд відмовив у задоволенні клопотання відповідача (вх. № 1787 від 10.08.2022) про призначення у справі експертизи з питань землеустрою.
Ухвалою від 12.09.2022 господарський суд Сумської області закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті у судовому засіданні з повідомленням сторін на 04.10.2022, 14:30.
04.10.2022 представник відповідача подав клопотання (вх. № 4670 від 04.10.2022), в якому просить суд відкласти розгляд справи на іншу дату, оскільки ОСОБА_1 з початком військової агресії евакуювалась за кордон та не має можливості приймати участь у судових засіданнях, а її представник адвокат Кузченко Т.М. бере участь в судовому засіданні в Зарічному районному суді м. Суми, дата якого була раніше узгоджена.
Ухвалою від 04.10.2022 господарський суд відклав розгляд справи по суті з повідомленням сторін на 17.10.2022, 11:40.
14.10.2022 представник відповідача подав клопотання (вх. № 4873 від 14.10.2022), в якому просить суд відкласти розгляд справи на іншу дату, у зв`язку з неможливістю прибути в судове засідання.
У судовому засіданні 17.10.2022, за участю представника позивача, суд постановив протокольну ухвалу про відмову в задоволенні клопотання представника відповідача (вх.№4873 від 14.10.2022) про відкладення розгляду справи, розпочав розгляд справи по суті. На стадії вступного слова позивача, у зв`язку з оголошенням повітряних тривог, що перешкоджає вирішенню спору, розгляд якого розпочато по суті, суд постановив протокольну ухвалу про відкладення розгляду справи по суті на 25.10.2022, 10-00; повідомлення відповідача про дату, час та місце судового засідання в порядку ст. 120 ГПК України.
25.10.2022 відповідач подав клопотання (вх. №5060 від 25.10.2022), в якому просить суд відкласти розгляд судової справи № 920/1369/21 на іншу дату. ОСОБА_1 зазначає, що 24 лютого 2022 року, у зв`язку із вторгненням російських військ в Україну, введенням воєнного стану на всій території України, вона зі своєю сім`єю вимушено виїхала за кордон де перебуває і зараз. Верховний Суд на сайті Судової влади України оприлюднив інформацію щодо особливостей здійснення правосуддя на території, на якій введено воєнний стан, зокрема, зауважив, що навіть в умовах воєнного стану конституційне право людини на судовий захист не може бути обмеженим. Відповідно до статті 26 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" правосуддя на території, на якій уведено воєнний стан, здійснюється лише судами. Скорочення чи прискорення будь-яких форм судочинства забороняється. У разі загрози життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів суду, працівників апарату суду, суддів оперативно прийматимуться рішення про тимчасове зупинення здійснення судочинства певним судом. Справи, які не є невідкладними, розглядатимуться лише за наявності письмової згоди на це всіх учасників судового провадження діями та/або про розгляд справи у режимі відеоконференції за допомогою будь-яких технічних засобів, зокрема власних. Уважно ознайомившись з матеріалами позовної заяви та додатковими письмовими запереченнями позивача ОСОБА_1 розуміє, що вказані позивачем обставини не відповідають дійсності, що підтверджується офіційними документами. Вказані документи знаходяться за місцем фактичного проживання відповідача: АДРЕСА_3 , але не можуть бути надані до суду, у зв`язку з тимчасовою відсутністю відповідача на території України. ОСОБА_1 вважає за необхідне здійснювати особисто представництво власних інтересів у суді та надати суду додаткові пояснення, які не можуть бути надані представником, але мають істотне значення для прийняття обґрунтованого рішення по справі. ОСОБА_1 повідомляє, що має проїзні документи для повернення в Україну на 23.12.2022, але ця дата не є остаточною, оскільки вона має трьох малолітніх дітей та зможе повернутись з ними на територію України лише після фізичного початку опалювального сезону, оскільки наближається зимовий період, а держава агресор безжалісно руйнує енергетичну систему нашої держави.
У судовому засіданні 25.10.2022, за участю представників позивача та відповідача, суд постановив протокольну ухвалу про відмову у задоволенні клопотання відповідача (вх. №5060 від 25.10.2022) про відкладення розгляду справи, враховуючи таке: всі заяви по суті справи були подані відповідачем через представника на стадії підготовчого провадження у справі; суд розглянув всі клопотання, які заявлялись відповідачем у справі; відповідач у клопотанні про відкладення не зазначає, які саме офіційні документи, що знаходяться за адресою фактичного проживання, він має намір подати і яким чином ці докази вплинуть на розгляд справи; суд неодноразово відкладав розгляд справи, в тому числі за клопотанням представника відповідача; представник відповідача присутній в судовому засіданні, відповідно до наданого ордеру на представництво інтересів ФОП ОСОБА_1 , його повноваження не обмежені. Також суд враховує, що м. Суми станом на 25.10.2022 не знаходиться у районі бойових дій.
У судовому засіданні 25.10.2022 суд постановив протокольну ухвалу про оголошення перерви в судовому засіданні до 27.10.2022, 14 год. 30 хв.
27.10.2022 відповідач подав у письмовому вигляді промову (заключне слово) у судових дебатах (вх. №5116 від 27.10.2022).
Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до наступних висновків.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно ОСОБА_2 на праві приватної власності належить нежитлове приміщення (адмінбудівля, гаражі, навіси, вбиральня, огорожа) за адресою: АДРЕСА_2 (підстава для реєстрації права власності договір міни від 18.02.2013 зареєстрований за № 1273).
Зазначене нерухоме майно розташоване на земельній ділянці кадастровий номер 5910136600:06:002:0042 площею 0,2491 га.
Земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_2 , площею 0,2491 га, на якій розташоване нерухоме майно відповідача, є сформованою, останній присвоєний кадастровий номер; тип власності комунальна, власник Сумська міська рада, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 69339659101, цільове призначення землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (інформаційна довідка № 194343793 від 21.12.2019, а.с. 10, том 1).
Відповідно до інформації з Державного земельної кадастру (витяг № НВ-0001276572018 від 16.02.2018), земельна ділянка належить до категорії «Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення», вид використання та цільове призначення 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку).
13.07.2018 ОСОБА_1 звернулася до Сумської міської ради з заявою про надання земельної ділянки в оренду терміном на п`ять років під розміщеними адміністративними будинками, офісними приміщеннями та іншими будівлями громадської забудови, категорія земель «Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення» та встановлення відсотку від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в розмірі 3% відповідно до рішення Сумської міської ради № 2041-МР від 26.04.2017.
Рішенням Сумської міської ради від 19 грудня 2018 року № 4392-МР відповідачу в оренду надана земельна ділянка кадастровий номер 5910136600:06:002:0042 площею 0,2491 га за адресою: АДРЕСА_2 , під розміщеними адміністративними будинками, офісними приміщеннями та іншими будівлями громадської забудови, терміном на п`ять років, з розміром орендної плати 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Договір оренди земельної ділянки між сторонами не укладений, такі докази в матеріалах справи відсутні.
Відповідно до листа Головного управління ДПС у Сумській області від 22.12.2020 № 925/9/18-28-04-17 інформація про сплату відповідачем за 2018-2020 роки земельного податку чи орендної плати за земельну ділянку площею 0,2491 га за адресою: АДРЕСА_2 відсутня.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що протягом 2018-2020 років відповідач користувався земельною ділянкою кадастровий номер 5910136600:06:002:0042 без оформлення договору оренди, тому, відповідно до положень статей 1212 - 1214 ЦК України, зобов`язаний відшкодувати Сумській міській раді всі доходи, які остання могла б одержати від оренди земельної ділянки.
Відповідно до положень статті 80 Земельного кодексу України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
За змістом статей 122, 123, 124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
За змістом глави 15 Земельного кодексу України, право користування земельною ділянкою комунальної власності реалізується через право постійного користування або право оренди.
Частина перша статті 93 Земельного кодексу України встановлює, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права (стаття 125 Земельного кодексу України).
Згідно зі статтею 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Плата за землю це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).
Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).
З наведеного вбачається, що чинним законодавством розмежовано поняття "земельний податок" і "орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності".
Суд встановив, що відповідач є власником нерухомого майна (нежитлове приміщення: адмінбудівля, гаражі, навіси, вбиральня, огорожа) за адресою: АДРЕСА_2 , що підтверджується наявними в матеріалах справи інформацією з Державного реєстру прав на нерухоме майно, копіями договору міни від 18.02.2013, зареєстрованого в реєстрі за № 1273, витягу з Державного реєстру прав власності на нерухоме майно № 548419 від 18.02.2013.
За змістом частини 1 статті 181 ЦК України до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.
Нерухоме майно нерозривно пов`язане із земельною ділянкою, на якій воно знаходиться, і переміщення такого майна неможливе без його знецінення, а тому використання об`єкту нерухомості, що належить відповідачу на праві власності, неможливе без відповідної земельної ділянки.
Наведена правова норма закріплює загальний принцип цілісності об`єкту нерухомості із земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розташований, а тому, у зв`язку з користуванням відповідачем нерухомим майном, презюмується його користування земельною ділянкою, якщо іншого не доведено.
Відповідач не є власником або постійним землекористувачем земельної ділянки, а тому, відповідно, не є суб`єктами плати за землю у формі земельного податку.
Єдиною можливою формою здійснення плати за землю для відповідача, як землекористувача, є орендна плата на підставі договору оренди земельної ділянки.
Суд встановив, що матеріали справи не містять доказів належного оформлення відповідачем права користування земельною ділянкою у спірний період, зокрема укладення договору оренди та державної реєстрації права оренди.
Предметом регулювання глави 83 ЦК України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.
Відповідно до частин 1, 2 статті 1212 цього Кодексу особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цього Кодексу застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.
Для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.
Обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.
До моменту оформлення власником об`єктів нерухомості права оренди земельних ділянок, на яких ці об`єкти розташовані, відносини з фактичного користування земельними ділянками без укладених договорів їх оренди та недоотримання їхнім власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.
Фактичний користувач земельних ділянок, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цих ділянок зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування ділянками, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельних ділянок на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.
Зазначеної правової позиції дотримується Велика Палата Верховного Суду у постановах від 23 травня 2018 року у справі № 629/4628/16-ц, від 20 листопада 2018 року у справі № 922/3412/17.
Згідно з розрахунком позивача, за період з 01.01.2018 до 31.08.2020 місцевий бюджет недоотримав 398 979 грн. 81 коп. орендної плати через не оформлення відповідачем права користування земельною ділянкою.
У розрахунку позивач врахував: нормативно-грошову оцінку земельної ділянки в розмірі 3740435 грн. 78 коп. згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.01.2020 (категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; цільове призначення земельної ділянки 03.10. Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури); розмір відсотку від нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до рішень Сумської міської ради від 26.04.2017 № 2041-МР (3.9.4. для будівництва та обслуговування офісів та адміністративних приміщень об`єктів комерційного використання 4%), від 20.06.2018 № 3576-МР (03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) 4%), від 19.06.2019 № 5298-МР (03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) 4%).
Щодо доводів відповідача про неправомірну зміну позивачем цільового призначення земельної ділянки, що впливає на коефіцієнт Кф та розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно, суд зазначає таке.
Рішенням Сумської міської ради від 27 квітня 2005 року № 1189-МР ОСОБА_3 (колишній власник нерухомого майна) була надана згода на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_2 .
Відповідно до проекту землеустрою ПП «Кадастр-С» 2005 року щодо відведення підприємцю ОСОБА_3 земельної ділянки під розміщення офісу, стоянки автомобілів, гаражних боксів за адресою: АДРЕСА_2 та технічної документації із землеустрою ПП «Мегаполіс» 2006 року щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку підприємцю ОСОБА_3 під розміщення офісу, стоянки автомобілів, гаражних боксів за адресою: АДРЕСА_2 , категорія земельної ділянки землі промисловості, транспорту, зв`язку та іншого призначення; цільове використання земельної ділянки площею 2491 кв.м. землі змішаного використання (транспорту та комерційного використання), код згідно з УКЦВЗ 1.13.4.
Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 15.01.2007 коефіцієнт Кф згідно з рішенням Сумської міської ради від 22.02.2006 № 1627-МР складав 2,50 (а.с. 186, том 1).
22.03.2007 між Сумською міською радою та підприємцем ОСОБА_3 був укладений договір оренди земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_2 під розміщення офісу, стоянки автомобілів, гаражних боксів за цільовим використанням землі змішаного використання (п. 2.1. договору).
Земельна ділянка кадастровий номер 5910136600:06:002:0042 була зареєстрована в Державному земельному кадастрі 31.05.2007 на підставі технічної документації із землеустрою ПП «Мегаполіс» від 25.04.2006.
Відповідно до Українського класифікатора цільового використання землі (УКЦВЗ), затвердженого листом Держкомзему України від 24 квітня 1998 р. N 14-1-7/1205, цільове використання землі за кодом 1.13.4. землі промисловості, комерційного використання і громадського призначення (змішаного використання).
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2016 затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів.
Відповідно до п. 5 розділу ІІ Порядку, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за № 1011/18306 (додаток 1).
Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548, що набрав чинності 15.02.2011, було затверджено Класифікацію видів цільового призначення земель. КВЦПЗ визначає поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів.
До земель громадської забудови за кодом 03.10 належать землі, які використовуються для розміщення громадських будівель і споруд (готелів, офісних будівель, торговельних будівель, для публічних виступів, для музеїв та бібліотек, для навчальних та дослідних закладів, для лікарень та оздоровчих закладів), інших об`єктів загального користування; підрозділ за кодом 03.10. землі для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку).
До земель промисловості за кодом 11 належать землі, надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд промислових, гірничодобувних, транспортних та інших підприємств, їх під`їзних шляхів, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд.
До земель транспорту за кодом 12 - землі, надані підприємствам, установам та організаціям залізничного, автомобільного транспорту і дорожнього господарства, морського, річкового, авіаційного, трубопровідного транспорту та міського електротранспорту для виконання покладених на них завдань щодо експлуатації, ремонту і розвитку об`єктів транспорту.
КВЦПЗ не передбачає такого виду цільового призначення як землі змішаного використання, зокрема промисловості, комерційного використання і громадського призначення.
У зв`язку з зазначеним, 22.11.2017 за заявою Сумської міської ради до Державного земельного кадастру були внесені відомості щодо цільового призначення земельної ділянки кадастровий номер 5910136600:06:002:0042 за кодом КВЦПЗ - 03.10. Землі для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку).
Коефіцієнт Кф після внесення відомостей щодо цільового призначення земельної ділянки кадастровий номер 5910136600:06:002:0042 за кодом КВЦПЗ 03.10 не змінився і становить 2.50.
Посилання відповідача на те, що позивач неправомірно змінив цільове призначення земельної ділянки на 03.10., оскільки таке призначення відсутнє у категорії землі промисловості, транспорту, зв`язку та іншого призначення, не відповідає містобудівній документації, посилання на неможливість використання земельної ділянки за цільовим призначенням 03.10, враховуючи функціональні зони територій, на якій знаходиться земельна ділянка, відповідно до Плану зонування території м. Суми, затвердженого рішенням Сумської міської ради від 06.03.2012 № 2180-МР, суд вважає необґрунтованими, оскільки до внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру цільове використання земельної ділянки було визначене за кодом, що належить до розділу 1.13 Землі змішаного використання, зокрема 1.13.4. - землі промисловості, комерційного використання і громадського призначення. Земельна ділянка надавалась в оренду попередньому власнику під розміщення офісу, стоянки автомобілів, гаражних боксів за цільовим використанням землі змішаного використання. 13.07.2018 відповідач звернувся до позивача з заявою про надання земельної ділянки в оренду під розміщеними адміністративними будинками, офісними приміщеннями та іншими будівлями громадської забудови. Відповідно до листа Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 05.09.2022 № 18-18-0.99.4-1396/15-22, цільове призначення земельної ділянки кадастровий номер 5910136600:06:002:0042 не змінювалось. Згідно з ч. 10 ст. 20 Земельного кодексу України, включення земельної ділянки із визначеним видом цільового призначення до меж функціональної зони не тягне за собою обов`язковості зміни виду її цільового призначення незалежно від того, чи належить цей вид до переліку видів цільового призначення, визначення яких є можливим у межах такої зони.
Суд враховує, що відповідно до Класифікатора видів цільового призначення земельних ділянок, що є додатком № 59 до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. № 1051 у редакції від 11.08.2021, код згідно з УКЦВЗ 1.13.4. відповідає коду згідно з КВЦПЗ 03.10.
Суд встановив, що відповідно до витягу з технічної документації від 08.01.2020, нормативно грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 5910136600:06:002:0042 становить 3740435 грн. 78 коп.
Разом з цим, у відповідному витязі не враховані локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки.
Відповідно до витягу з технічної документації від 05.10.2021, з урахуванням локальних коефіцієнтів, нормативно грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 5910136600:06:002:0042 становить 2880144 грн. 02 коп. (а.с. 105, том 1).
Наявності локальних коефіцієнтів на місцезнаходження земельної ділянки кадастровий номер 5910136600:06:002:0042 позивач не спростував.
Враховуючи викладене, суд вважає обґрунтованими та правомірними позовні вимоги в частині стягнення з відповідача на користь позивача за користування земельною ділянкою кадастровий номер 5910136600:06:002:0042, без оформлення договору оренди, 307 215 грн 36 коп., виходячи з нормативної грошової оцінки земельної ділянки в розмірі 2 880 144 грн. 02 коп.
Щодо застосування позовної давності до вимог про стягнення коштів за період з 01.01.2018 до 16.12.2018 суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 256 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.
Згідно зі ст. 257 Цивільного кодексу України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
Відповідно до ч. 5 ст. 261 ЦК України за зобов`язаннями з визначеним строком виконання перебіг позовної давності починається зі спливом строку виконання.
Водночас п. 12 Прикінцевих та перехідних положень ЦК України передбачено, що під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статями 257, 258, 362, 559, 681, 728, 786, 1293 цього Кодексу, продовжуються на строк дії такого карантину (розділ доповнено пунктом 12 згідно із Законом № 540-IX від 30.03.2020).
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211 "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" з 12 березня 2020 року на усій території України встановлено карантин.
Відповідно до постанови від 9 грудня 2020 року № 1236 в редакції від 23.08.2022 Кабінет Міністрів України, з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - COVID-19), з 19 грудня 2020 р. до 31 грудня 2022 р. установив на території України карантин, продовживши дію карантину, встановленого постановами Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (Офіційний вісник України, 2020 р., № 23, ст. 896, № 30, ст. 1061), від 20 травня 2020 р. № 392 «Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (Офіційний вісник України, 2020 р., № 43, ст. 1394, № 52, ст. 1626) та від 22 липня 2020 р. № 641 «Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (Офіційний вісник України, 2020 р., № 63, ст. 2029).
За цих обставин, позивач звернувся до суду з позовом у межах позовної давності.
На підставі викладеного, суд задовольняє правомірні та обґрунтовані позовні вимоги в частині стягнення з відповідача на користь позивача 307 215 грн 36 коп. за користування земельною ділянкою кадастровий номер 5910136600:06:002:0042 площею 0,2491 га за адресою: АДРЕСА_2 , без оформлення договору оренди; відмовляє у задоволенні позову в іншій частині, щодо стягнення з відповідача 91 764 грн 45 коп., за його необґрунтованістю.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст.129 ГПК України витрати позивача по сплаті судового збору покладаються на відповідача пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст. ст. 2, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В :
1.Позов задовольнити частково.
2.Стягнути з Фізичної особи підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Сумської міської ради (майдан Незалежності, 2 м. Суми, 40030, код ЄДРПОУ 23823253) 307215 грн 36 коп. за користування земельною ділянкою без оформлення договору оренди, 4608 грн 23 коп. витрат по сплаті судового збору.
3.У задоволенні позову в іншій частині відмовити.
4.Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
5.Відповідно до ст. ст. 241, 256, 257 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Північного апеляційного господарського суду.
Повне рішення складене та підписане суддею 07.11.2022.
СуддяД. В. Вдовенко
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 27.10.2022 |
Оприлюднено | 08.11.2022 |
Номер документу | 107136696 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про відшкодування шкоди, збитків |
Господарське
Господарський суд Сумської області
Вдовенко Дар'я Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні