ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/5038/20 Суддя (судді) суду 1-ї інстанції:
Непочатих В.О.
ПОСТАНОВА
Іменем України
01 листопада 2022 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача Сорочка Є.О.,
суддів Федотова І.В.,
Коротких А.Ю.,
за участю секретаря с/з Грисюк Г.Г.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 28.04.2021 у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства "Еверест" до Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області, Державної податкової служби України про сасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС України у Чернігівській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника № 16564 від 04.02.2020;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС України у Чернігівській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника № 86188 від 08.09.2020;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Чернігівській області виключити Приватне підприємство «Еверест» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку;
- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Чернігівській області: № 1958623/31480476 від 23.09.2020; № 1958621/31480476 від 23.09.2020; № 1958622/31480476 від 23.09.2020; № 1962869/31480476 від 24.09.2020; № 1948697/31480476 від 21.09.2020; № 1945150/31480476 від 18.09.2020; № 1945151/31480476 від 18.09.2020; № 1949852/31480476 від 21.09.2020; № 1928748/31480476 від 14.09.2020; № 1928749/31480476 від 14.09.2020; № 1941031/31480476 від 17.09.2020; № 1924737/31480476 від 11.09.2020; № 1925330/31480476 від 11.09.2020; № 1977572/31480476 від 29.09.2020; № 1958620/31480476 від 23.09.2020; № 1948699/31480476 від 21.09.2020; № 2028506/31480476 від 12.10.2020; № 2014263/31480476 від 07.10.2020; № 1977571/31480476 від 29.09.2020; № 2014264/31480476 від 07.10.2020; № 2014293/31480476 від 07.10.2020; № 2014287/31480476 від 07.10.2020; № 2040634/31480476 від 16.10.2020; № 2040635/31480476 від 16.10.2020; № 2045388/31480476 від 19.10.2020; № 1995693/31480476 від 02.10.2020; № 1995691/31480476 від 02.10.2020; № 1995690/31480476 від 02.10.2020; № 1995692/31480476 від 02.10.2020; № 2028507/31480476 від 12.10.2020; № 2032491/31480476 від 13.10.2020; № 2032490/31480476 від 13.10.2020; № 1924740/31480476 від 11.09.2020; № 1925329/31480476 від 11.09.2020; № 1972234/31480476 від 28.09.2020; № 2217755/31480476 від 09.12.2020; № 2274013/31480476 від 29.12.2020.
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних: податкову накладну № 31 від 30.04.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 14.05.2020; податкову накладну № 37 від 19.05.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 10.06.2020; податкову накладну № 38 від 19.05.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 10.06.2020; податкову накладну № 42 від 03.06.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 26.06.2020; податкову накладну № 27 від 24.04.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 14.05.2020; податкову накладну № 29 від 28.04.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 14.05.2020; податкову накладну № 33 від 05.05.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 14.05.2020; податкову накладну № 28 від 24.04.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 14.05.2020; податкову накладну № 23 від 14.04.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 30.04.2020; податкову накладну № 25 від 23.04.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 14.05.2020; податкову накладну № 27 від 24.04.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 14.05.2020; податкову накладну № 32 від 05.05.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 14.05.2020; податкову накладну № 5 від 03.02.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 26.02.2020; податкову накладну № 15 від 06.03.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 30.03.2020; податкову накладну № 43 від 03.06.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 26.06.2020; податкову накладну № 36 від 19.05.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 10.06.2020; податкову накладну № 26 від 23.04.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 14.05.2020; податкову накладну № 35 від 15.05.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 29.05.2020; податкову накладну № 40 від 31.05.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 10.06.2020; податкову накладну № 46 від 30.06.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 14.07.2020; податкову накладну № 57 від 31.08.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 11.09.2020; податкову накладну № 58 від 01.09.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 30.09.2020; податкову накладну № 59 від 01.09.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 30.09.2020; податкову накладну № 45 від 25.06.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 14.07.2020; податкову накладну № 48 від 30.06.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 14.07.2020; податкову накладну № 49 від 31.07.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 13.08.2020; податкову накладну № 50 від 31.07.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 13.08.2020; податкову накладну № 55 від 21.08.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 03.09.2020; податкову накладну № 56 від 25.08.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 03.09.2020; податкову накладну № 53 від 12.08.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 27.08.2020; податкову накладну № 41 від 31.05.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 10.06.2020; податкову накладну № 47 від 30.06.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 14.07.2020; податкову накладну № 51 від 31.07.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 13.08.2020; податкову накладну № 4 від 03.02.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 26.02.2020; податкову накладну № 14 від 06.03.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 30.03.2020; податкову накладну № 44 від 03.06.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 26.06.2020; податкову накладну № 44 від 03.06.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 26.06.2020; податкову накладну № 61 від 31.10.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 05.11.2020; податкову накладну № 62 від 30.11.2020, подану Приватним підприємством «Еверест», датою її фактичного отримання 08.12.2020.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 28.04.2021 позов задоволено.
Відповідач в апеляційній скарзі просить скасувати вказане судове рішення та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову, оскільки вважає, що судом першої інстанції неповно з`ясовано обставини справи, висновки суду не відповідають обставинам справи, судом неправильно застосовано норми матеріального права, порушено норми процесуального права.
Доводи апеляційної скарги ґрунтуються на тому, що оскаржувані рішенні відповідача є правомірними.
Дослідивши матеріали справи, перевіривши підстави для апеляційного перегляду, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджується, що ПП «Еверест» (код ЄДРПОУ 31480476) зареєстроване в якості юридичної особи та взяте на податковий облік, як платник податків 14.06.2001, що підтверджується копією витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Рішеннями Комісії Головного управління ДПС у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.02.2020 № 16564 та від 08.09.2020 № 86188 ПП «Еверест» було визнано таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку у зв`язку з задіянням у розповсюдженні ймовірно схемного податкового кредиту.
Так, між ПП «Еверест» та ПАТ «Шосткинський хлібокомбінат», ПрАТ «Червонський цукровик», ПП «Хлібзавод Дубов`язівський», ТОВ «Укрфенікс», ТОВ «Узинський цукровий комбінат», ТОВ «Рожнівка Агро», ТОВ «Латориця 2014», ТОВ «Контакт Плюс», ТОВ «Княжі Лани», ПП « Агро Лучки», ТОВ «Злагода», ТОВ «Зборівські Лани», ТОВ «Торговий дім «Житомирські ласощі», ТОВ «Глорія», ПрАТ «Саливонківський цукровий завод» були укладені відповідні угоди щодо постачання продукції.
На підставі вказаних господарських угод було здійснено поставки відповідної продукції, у зв`язку з чим позивачем було складено та подано до Державної податкової служби України для реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкові накладні: № 31 від 30.04.2020, яку подано на реєстрацію 14.05.2020; № 37 від 19.05.2020, яку подано на реєстрацію 10.06.2020; № 38 від 19.05.2020, яку подано на реєстрацію 10.06.2020; № 42 від 03.06.2020, яку подано на реєстрацію 26.06.2020; № 27 від 24.04.2020, яку подано на реєстрацію 14.05.2020; № 29 від 28.04.2020, яку подано на реєстрацію 14.05.2020; № 33 від 05.05.2020, яку подано на реєстрацію 14.05.2020; № 28 від 24.04.2020, яку подано на реєстрацію 14.05.2020; № 23 від 14.04.2020, яку подано на реєстрацію 30.04.2020; № 25 від 23.04.2020, яку подано на реєстрацію 14.05.2020; № 27 від 24.04.2020, яку подано на реєстрацію 14.05.2020; № 32 від 05.05.2020, яку подано на реєстрацію 14.05.2020; № 5 від 03.02.2020, яку подано на реєстрацію 26.02.2020; № 15 від 06.03.2020, яку подано на реєстрацію 30.03.2020; № 43 від 03.06.2020, яку подано на реєстрацію 26.06.2020; № 36 від 19.05.2020, яку подано на реєстрацію 10.06.2020; № 26 від 23.04.2020, яку подано на реєстрацію 14.05.2020; № 35 від 15.05.2020, яку подано на реєстрацію 29.05.2020; № 40 від 31.05.2020, яку подано на реєстрацію 10.06.2020; № 46 від 30.06.2020, яку подано на реєстрацію 14.07.2020; № 57 від 31.08.2020, яку подано на реєстрацію 11.09.2020; № 58 від 01.09.2020, яку подано на реєстрацію 30.09.2020; № 59 від 01.09.2020, яку подано на реєстрацію 30.09.2020; № 45 від 25.06.2020, яку подано на реєстрацію 14.07.2020; № 48 від 30.06.2020, яку подано на реєстрацію 14.07.2020; № 49 від 31.07.2020, яку подано на реєстрацію 13.08.2020; № 50 від 31.07.2020, яку подано на реєстрацію 13.08.2020; № 55 від 21.08.2020, яку подано на реєстрацію 03.09.2020; № 56 від 25.08.2020, яку подано на реєстрацію 03.09.2020; № 53 від 12.08.2020, яку подано на реєстрацію 27.08.2020; податкову накладну № 41 від 31.05.2020, яку подано на реєстрацію 10.06.2020; податкову накладну № 47 від 30.06.2020, яку подано на реєстрацію 14.07.2020; № 51 від 31.07.2020, яку подано на реєстрацію 13.08.2020; № 4 від 03.02.2020, яку подано на реєстрацію 26.02.2020; № 14 від 06.03.2020, яку подано на реєстрацію 30.03.2020; № 44 від 03.06.2020, яку подано на реєстрацію 26.06.2020; № 61 від 31.10.2020, яку подано на реєстрацію 05.11.2020; № 62 від 30.11.2020, яку подано на реєстрацію 08.12.2020.
У подальшому позивачем було отримано відповідні квитанції, згідно яких документ було прийнято, відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових.
У зв`язку з зупиненням реєстрації податкових накладних позивачем було надіслано повідомлення про надання пояснень та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, до яких додано документи та пояснення, що стосуються проведеної господарської операції за вищенаведеними податковими накладними.
Разом з тим, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства (Додаткова інформація: 1) задіяний у розповсюдженні ймовірно схемного податкового кредиту; 2) задіяний у розповсюдженні та використанні ймовірно схемного податкового кредиту), комісією Головного управління ДПС у Чернігівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення про відмову в реєстрації спірних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: № 1958623/31480476 від 23.09.2020; № 1958621/31480476 від 23.09.2020; № 1958622/31480476 від 23.09.2020; № 1962869/31480476 від 24.09.2020; № 1948697/31480476 від 21.09.2020; № 1945150/31480476 від 18.09.2020; № 1945151/31480476 від 18.09.2020; № 1949852/31480476 від 21.09.2020; № 1928748/31480476 від 14.09.2020; № 1928749/31480476 від 14.09.2020; № 1941031/31480476 від 17.09.2020; № 1924737/31480476 від 11.09.2020; № 1925330/31480476 від 11.09.2020; № 1977572/31480476 від 29.09.2020; № 1958620/31480476 від 23.09.2020; № 1948699/31480476 від 21.09.2020; № 2028506/31480476 від 12.10.2020; № 2014263/31480476 від 07.10.2020; № 1977571/31480476 від 29.09.2020; № 2014264/31480476 від 07.10.2020; № 2014293/31480476 від 07.10.2020; № 2014287/31480476 від 07.10.2020; № 2040634/31480476 від 16.10.2020; № 2040635/31480476 від 16.10.2020; № 2045388/31480476 від 19.10.2020; № 1995693/31480476 від 02.10.2020; № 1995691/31480476 від 02.10.2020; № 1995690/31480476 від 02.10.2020; № 1995692/31480476 від 02.10.2020; № 2028507/31480476 від 12.10.2020; № 2032491/31480476 від 13.10.2020; № 2032490/31480476 від 13.10.2020; № 1924740/31480476 від 11.09.2020; № 1925329/31480476 від 11.09.2020; № 1972234/31480476 від 28.09.2020; № 2217755/31480476 від 09.12.2020; № 2274013/31480476 від 29.12.2020.
Не погодившись з такими рішеннями, позивач звернувся до суду з позовом.
Суд першої інстанції в оскаржуваному рішенні дійшов висновків про те, що рішення комісії не містять мотивів та обґрунтувань віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості. Також суд вказав про те, що рішення про зупинення реєстрації податкової накладної не містять вичерпного переліку документів, які необхідно подати платнику податків; позивачем подано до контролюючого органу пояснення та відповідні документи для підтвердження реальності вчинення господарських операцій, які в повній мірі повністю розкривають зміст та обсяг господарської операції.
Колегія суддів суду апеляційної інстанції при прийнятті цієї постанови виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 92 Конституції України визначено, що виключно законами України встановлюються, зокрема, система оподаткування, податки і збори.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковий кодекс України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Як передбачено пунктом 201.1 статті 201 ПК на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата складання податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду; й) індивідуальний податковий номер.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
За змістом пункту 201.16 статті 201 ПК реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно з пунктом 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як вірно вказав суд першої інстанції, підставою для зупинення реєстрації спірних податкових накладних зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК реєстрація ПН/РК відповідає вимогам п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Водночас, з яких саме підстав позивача віднесено до вказаного критерію ризиковості, відповідні квитанції не містять.
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому наказом Міністерства фінансів 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520) у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з пунктом 6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Відповідно до пунктів 9 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Отже, чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік підстав, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
При цьому, як підтверджується змістом пункту 5 Порядку №520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, не є вичерпним.
Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.
На переконання колегії суддів, наданий позивачем на виконання вимог Порядку №520 обсяг документів був достатній для прийняття податковим органом рішень про реєстрацію податкових накладних.
У свою чергу, оскаржувані рішення містять формальні підстави відмови в реєстрації податкових накладних, а саме наданням документів, складених з порушенням законодавства. При цьому, жодних пояснень тому, які саме документи та які саме норми чинного законодавства порушені, оскаржувані рішення не містять.
У свою чергу, у рішеннях вказано проте, що позивач ніби-то задіяний у розповсюдженні ймовірно схемного податкового кредиту. Суд апеляційної інстанції наголошує на тому, що абстрактне твердження про певні факти із використанням термінів, які не мають юридичного тлумачення на законодавчому рівні, не може бути підставою для прийняття суб`єктом владних повноважень своїх рішень, у тому числі щодо відмови у реєстрації податкових накладних.
Окрім того, посилання на вказану підставу в обґрунтування прийняття рішення про відмову, за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, та за умови ненаведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.
Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, а не реальність відповідних господарських відносин між позивачем та його контрагентом.
Беручи до уваги викладені обставини, встановлені у ході судового розгляду обставини свідчать про те, що оскаржувані рішення не відповідають вимогам обґрунтованості, прийняті без належного та повного встановлення обставин, які підлягають встановленню при їх прийнятті, та за відсутності на це законодавчо визначених умов. Відтак, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про визнання їх протиправними та скасування.
Аналогічну позицію у побідних правовідносинах Верховний Суд неодноразово висловлював у своїх рішеннях, зокрема у справах №№ 816/2159/18, 380/7736/21, 600/332/21-а та ін.
Повноваження Державною податкової служби України щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування не є дискреційними, оскільки при їх реалізації вона не вправі діяти на власний розсуд. Тому, відповідні доводи скаржника відхиляються колегією суддів. Застосування в цій справі способу захисту порушеного права позивача шляхом зобов`язання зареєструвати поданий позивачем розрахунок коригування в ЄРПН відповідає завданням адміністративного судочинства, регламентованим статтею 2 КАС (постанови Верховного Суду від 31.01.2018 у справі № 825/849/17 та від 06.03.2018 у справі № 826/4475/16 та ін).
Щодо доводів про не співмірність витрат на професійну правничу допомогу, то колегія суддів наголошує на тому, що 15882,30 грн витрат, стягнутих судом першої інстанції, цілком відповідає складності предмету даного спору та обсягу наданих адвокатом послуг. Окрім того, факт понесення таких витрат підтверджений наданими позивачем до суду першої інстанції документами.
Відповідно до частини першої статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Підсумовуючи викладене, за результатами розгляду апеляційної скарги колегія суддів суду апеляційної інстанції дійшла висновку, що суд першої інстанції прийняв правильне рішення про задоволення позову.
Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .
Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 09.12.1994, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи
Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Інші доводи учасників справи висновків суду не спростовують, оскільки ґрунтуються на невірному трактуванні фактичних обставин та норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини.
Повноваження суду апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення встановлені статтею 315 КАС.
Відповідно до пункту першого частини першої статті 315 КАС за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
За змістом частини першої статті 316 КАС суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки судове рішення ухвалене судом першої інстанції з додержанням норм матеріального і процесуального права, на підставі правильно встановлених обставин справи, а доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, то суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.
Керуючись статтями 34, 243, 316, 321, 325, 328, 329, 331 КАС, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області залишити без задоволення, а рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 28.04.2021 - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Суддя-доповідач Є.О. Сорочко
Суддя І.В. Федотов
Суддя А.Ю. Коротких
Повний текст постанови складений 07.11.2022.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.11.2022 |
Оприлюднено | 09.11.2022 |
Номер документу | 107150571 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні