Постанова
від 27.10.2022 по справі 300/6501/21
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 жовтня 2022 рокуЛьвівСправа № 300/6501/21 пров. № А/857/10524/22Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючого судді:Запотічного І.І.,

суддів:Довгої О.І., Хобор Р.Б.,

при секретарі судового засідання:Пославському Д.Б.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Фізичної ослби-підприємця ОСОБА_1 на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 02 червня 2022 року (суддя Микитин Н.М., ухвалене в м.Івано-Франківську о 15:22, повний текст складено 13.06.2022) у справі № 300/6501/21 за адміністративним позовом Житлово-будівельного кооперативу № 2 в м.Калуші до Виконавчого комітету Калуської міської ради Івано-Франківської області, третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування рішення, -

ВСТАНОВИВ:

27.10.2021 Житлово-будівельний кооператив №2 в м. Калуші звернувся в суд з адміністративним позовом до Калуської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення виконавчого комітету Калуської міської ради 27.04.2021 №136 Про надання дозволу на розміщення двох груп тимчасових споруд (по 5 павільйонів) для провадження підприємницької діяльності на АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 .

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 02.06.2022р. позов задоволено повністю.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду, його оскаржила третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 подавши апеляційну скаргу до Восьмого апеляційного адміністративного суду, в якій покликаючись на неповне та неправильне встановлення обставин справи, порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким в задоволенні позову відмовити.

В обгрунтування апеляційної скарги, зокрема, зазначає, що з наданням дозволу на розміщення тимчасових споруд виникли правовідносини, повязані з реалізацією субєктивних прав та охоронюваних законом інтересів ФОП ОСОБА_1 , шляхом отримання нею паспортів привязок ТС, а тому з урахуванням висновків Конституційного Суду України у рішенні № 7-рп/2009 від 16 квітня 2009, скасування таких актів індивідуальної дії є неприпустимим, адже порушує гарантіїх стабільності суспільних відносин. Також апелянт зазначає, що судом першої інстанції жодним чином не враховано, що територія, де заплановано розміщення відповідних тимчасових споруд є «землями житлової та громадської забудови», а будь-які обмеження, які поширюються на земельну ділянку відсутні. Крім цього, апелянт вказує, що спірним правовідносинам вже надана судова оцінка в межах розгляду Івано-Франківським окружним адміністративним судом справ за № 300/3163/21 та № 300/6769/21, рішення у яких набрали законної сили, при цьому такими не встановлено будь-яких підстав для скасування дозвільних документів, отриманих ФОП ОСОБА_1 на встановлення відповідних тимчасових споруд. Такими, що грубо порушують права третьої особи та не відповідають матеріалам справи є висновки суду першої інстанції про нібито визнання позову виконавчим комітетом Калуської міської ради, оскільки від останнього не надходив відзив. Зазначає, що в силу положень КАС України, подання відзиву є правом, а не обовязком сторони. Крім цього, апелянт вказує, що поза увагою суду залишено також обставину того, що позовна заява підписана ОСОБА_2 , яка в силу вимог ст.ст.55, 57, 59 КАС України не наділена повноваженнями представляти інтереси юридичної особи ЖБК № 2 в м.Калуші в порядку самопредставництва.

Позивач з підстав викладених у відзиві на апеляційну скаргу не погоджується з доводами апелянта та просить оскаржуване судове рішення залишити без змін.

Відповідач Виконавчий комітет Калуської міської ради згідно поданого до суду клопотання просив розгляд справи здійснювати без участі їхнього представника.

В судовому засіданні 20.10.2022 року представник апелянта надав пояснення аналогічні викладеним в апеляційній скарзі, просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову.

В судовому засіданні представник позивача заперечив проти апеляційної скарги, надав пояснення аналогічні викладеним у відзиві, просив оскаржуване судове рішення залишити без змін.

Протокольною ухвалою суду від 06.10.2022 року продовжено строк розгляду справи на 15 днів.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, обговоривши доводи апеляційної скарги, відзиву, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи та вірно встановлено судом першої інстанції 16.03.2021 приватний підприємець ОСОБА_1 звернулась до виконавчого комітету Калуської міської ради із заявою, в якій просила надати дозвіл на встановлення групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на АДРЕСА_4 із зобов`язанням здійснення благоустрою прилеглої території.

Також до вказаної заяви ОСОБА_1 долучено витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, станом на 16.03.2021, на двох аркушах із наявним записом 1 щодо припинення підприємницької діяльності ОСОБА_3 (том ІІ а.с. 78-79), проектні пропозиції благоустрою прилеглої території у вигляді фотозображень на 6 аркушах (том ІІ а.с. 81-86, 91-98), схему розміщення групи тимчасових споруд та схема благоустрою прилеглої території у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1: 500 на 1 аркуші (том ІІ а.с. 89) та зображення фасаду тимчасових споруд в осях М 1:50 (том ІІ а.с. 87-88).

В подальшому, 07.04.2021 на засіданні комісії з розгляду звернень суб`єктів підприємницької діяльності щодо розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території Калуської міської територіальної громади в присутності 11 членів комісії, що створена на виконання розпорядження міського голови від 31.03.2021 № 144-р, керуючись Законами України "Про регулювання містобудівної діяльності" Про благоустрій населених пунктів, Про оренду державного та комунального майна, наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 № 244 та рішення міської ради від 29.03.2012 № 1069 Про порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності у м.Калуші розглянуто відповідно до порядку денного заяву ФОП ОСОБА_1 2 групи тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на АДРЕСА_4 (поруч з будинками АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 ) розміром групи тимчасових споруд 132,8 кв. м (6,64 х 20 м), що підтверджується протоколом № 3 (том ІІ а.с. 75-77). Згідно обговорення на засіданні комісії встановлено, що на земельній ділянці є інженерна мережа, а саме траса КП Водотеплосервісу виведена з експлуатації. Член комісії ОСОБА_4 зауважив, що Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності не передбачена оренда земельної ділянки для розміщення тимчасових споруд, тому єдиним варіантом є договір на окремі конструктивні елементи благоустрою. За результатами обговорення комісія вирішила про необхідність звернення ФОП ОСОБА_1 до власника тимчасової споруди ОСОБА_5 щодо перенесення тимчасової споруди в один з павільйонів та збільшити відстані між тимчасовими спорудами до 10 м (відповідно до правил пожежної безпеки в Україні). Після виконання вказаних рекомендацій винести проект рішення на розгляд виконавчим комітетом міської ради. За вказане рішення проголосували 7 членів комісії , 1 проти з восьми присутніх (том ІІ а.с. 75-77).

27.04.2021 рішенням виконавчого комітету Калуської міської ради №136 Про надання дозволу на розміщення двох груп тимчасових споруд (по 5 павільйонів) для провадження підприємницької діяльності на АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 надано дозвіл ФОП ОСОБА_1 на розміщення вказаних споруд орієнтовною площею 132,8 кв.м., кожна терміном на три роки згідно з запропонованими схемами.

Також, вказаним рішення уповноважено Управління архітектури та містобудування Калуської міської ради виготовити паспорти прив`язок двох груп тимчасових споруд (по 5 павільйонів) для провадження підприємницької діяльності згідно з запропонованими схемами.

Згідно протоколу загальних зборів №1 від 10.05.2021 членів житлово-будівельного кооперативу №2 в м.Калуші, мешканців та співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 вирішено створити ініціативну групу в складі мешканців Винниченка, 1 і членів ЖБК №2 та звернутись із колективним зверненням до мера щодо заперечення забудови тимчасовими спорудами зеленої зони від центральної дороги перед Винниченка 1.

Відтак, 11.05.2021 колективне звернення було зареєстровано виконавчим комітетом Калуської міської ради.

Позивач не погоджуючись із оскаржуваним рішенням виконавчого комітету Калуської міської ради, вважаючи його необґрунтованим та протиправним, звернувся до суду з метою захисту порушеного права членів кооперативу.

Перевіряючи законність та обгрунтованість оскаржуваного судового рішення колегія суддів зазначає наступне.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.

Відповідно до підпункту 7 пункту "а" частини 1 статті 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.

Згідно положень ч. 1 ст. 1 Закону України Про благоустрій населених пунктів:

благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля;

утримання в належному стані території - використання її за призначенням відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, правил благоустрою території населеного пункту, а також санітарне очищення території, її озеленення, збереження та відновлення об`єктів благоустрою;

зелені насадження - деревна, чагарникова, квіткова та трав`яна рослинність природного і штучного походження на визначеній території населеного пункту.

Відповідно до ч.1 ст. 10 Закону України Про благоустрій населених пунктів до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить: 1) затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів; 2) затвердження правил благоустрою територій населених пунктів; 3) створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб`єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб); 4) визначення на конкурсних засадах підприємств, установ та організацій (балансоутримувачів), відповідальних за утримання об`єктів благоустрою.

До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить: 1) забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; 2) організація забезпечення на території населеного пункту чистоти і порядку, дотримання тиші в громадських місцях; 3) організація місць відпочинку для населення; 4) затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів; 5) здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо; 6) визначення місць стоянок транспортних засобів та майданчиків для паркування на об`єктах благоустрою; 7) визначення графіків роботи зовнішнього освітлення території; 8) визначення на об`єктах благоустрою місць розміщення громадських вбиралень; 9) залучення на договірних засадах коштів і матеріально-технічних ресурсів юридичних та фізичних осіб для здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; 10) визначення обсягів пайової участі власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення в утриманні об`єктів благоустрою; 11) визначення в установленому порядку розміру відшкодувань юридичними та фізичними особами за забруднення довкілля та інші екологічні збитки, спричинені порушенням законодавства у сфері благоустрою та охорони навколишнього природного середовища; 12) інформування населення про здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; 13) участь у проведенні щорічного всеукраїнського конкурсу "Населений пункт найкращого благоустрою і підтримки громадського порядку"; 14) видача дозволу на порушення об`єктів благоустрою у випадках та порядку, передбачених цим Законом.

Як вірно зазначено судом першої інстанції, згідно п.п. 1, 2 ч. 1 ст. 21 Закону України Про благоустрій населених пунктів елементами (частинами) об`єктів благоустрою є: 1) покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок відповідно до діючих норм; 2) зелені насадження (у тому числі снігозахисні та протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, в парках, скверах, на алеях, бульварах, в садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях.

Згідно ч.1 ст. 21 Закону України Про благоустрій населених пунктів охороні та відновленню підлягають усі зелені насадження в межах населених пунктів під час проведення будь-якої діяльності, крім зелених насаджень, які висаджені або виросли самосівом в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв.

Відповідно до ч.4 ст. 28 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Як вірно встановлено судом першої інстанції, на виконання статті 28 вказаного Закону Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України наказом від 21 жовтня 2011 року № 244 затвердило Порядок № 244 (в редакції від 23.11.2020, чинній на час прийняття оскаржуваного рішення), який визначає механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.

Так, згідно визначення, наведеного в пункті 1.3 Порядку №244 тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (надалі-ТС) - це одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Слід зазначити, що відповідно до абз. 5 п. 1.4 Порядку № 244 схема розміщення ТС - графічні матеріали, виконані на топографо-геодезичній основі М 1:500 суб`єктом господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, які відображають розміщення ТС із прив`язкою до місцевості (будівлі, споруди, інженерні мережі тощо), планувальними обмеженнями та зазначенням заходів щодо благоустрою та озеленення прилеглої території (розташування квітників, під`їздів, урн, влаштування дорожнього покриття або мощення фігурними елементами тощо).

Відповідно до пунктів 2.1, 2.2., 2.3 розділу ІІ Порядку № 244 підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС. Замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС. До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування/прізвище, ім`я та по батькові (за наявності) / місцезнаходження ТС / контактна інформація) та напрям підприємницької діяльності. Цей перелік документів є вичерпним.

Також, згідно пункту 2.4. Порядку № 244, для визначення відповідності намірів щодо місця розташування ТС містобудівній документації, будівельним нормам відповідний комплект документів направляється до органу з питань містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.

Відповідно до п.п.2.5, 2.6 Порядку №244, про відповідність намірів замовника щодо місця розташування ТС комплексній схемі розміщення ТС (у разі її наявності), будівельним нормам замовник повідомляється відповідним органом з питань містобудування та архітектури письмово протягом трьох робочих днів з дня такого визначення відповідності намірів або замовнику надається аргументована відмова щодо реалізації намірів розміщення ТС.

Як вірно встановлено судом першої інстанції, за результатом вивчення поданих Виконавчому комітету Калуської міської ради документів для прийняття оскаржуваного рішення(том ІІ а.с.75-98) ФОП ОСОБА_1 в порушення п. 2.3. Порядку 244 не зазначено напрям її підприємницької діяльності. Згідно поданого третьою особою частини витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань станом на 16.03.2021 на двох аркушах із п`яти та наявним записом 1 щодо припинення підприємницької діяльності ОСОБА_3 (том ІІ а.с. 78-79) неможливо встановити чи зареєстрована ОСОБА_1 станом на 16.03.2021 підприємцем та її вид підприємницької діяльності за КВЕД, з огляду на відсутність такої інформації у поданій частині витягу.

Відносно зазначення бажаного місця розташування, то заявником ФОП ОСОБА_1 у заяві поданій відповідачу 16.03.2021 вказано про розміщення групи тимчасових споруд на АДРЕСА_4 .

Із відповіді управління архітектури та містобудування Калуської міської ради від 25.10.2021 № 02-03/363 вбачається, що адресний номер АДРЕСА_5 (первинно проспект Леніна, з 25.12.1990 проспект Лесі Українки, з 21.08.1991 - Винниченка) залишений як резервний(том І а.с. 27).

Також, графічні матеріали подані ФОП ОСОБА_1 не містять зображень вказаних будинків із нумерацією, що унеможливлює співставити заяву та графічні матеріали відносно вказаних будинків як бажаного місця розташування ТС.

Наведене свідчить також, що ФОП ОСОБА_1 зазначено про бажане місцерозташуваня ТС біля неіснуючого будинку АДРЕСА_5 , що також і зазначено відповідачем у оскаржуваному рішенні, та свідчить про не належне виконання заявником п. 2.3 Порядку № 244 в частині зазначення бажаного місця розташування ТС.

Колегія суддів зазначає, що рішенням Калуської міської ради від 06.05.2014 № 2472 прийнятого на підставі Законів України Про благоустрій населених пунктів, Про житлово- комунальні послуги затверджено Правила благоустрою та утримання території міста Калуша (надалі Правила благоустрою).

Відповідно до п. 1.3 Правил благоустрою, суб`єктами благоустрою є органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації фізичні особи підприємці, органи самоорганізації населення, громадяни. До об`єктів благоустрою відносять території, які підлягають благоустрою, зокрема, елементи благоустрою покриття площу, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок відповідно до діючих норм і стандартів ; зелені насадження (у тому числі снігозахисні та протиерозійні) уздовж вулиць та доріг, в парку, скверах, на алеях бульварах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах на прибудинкових територіях.

Як встановлено судом першої інстанції, фактично дві групи ТС заплановано розмістити на зеленій зоні, яка розміщення між центральною дорогою АДРЕСА_5 та будинком АДРЕСА_1 . Згідно відповіді виконавчого комітету Калуської міської ради наданої 14.12.2021 № С-1907 щодо кількості зелених насаджень на АДРЕСА_1 (з тильного боку будинку до центральної дороги), то при візуальному огляді на місці 09.11.2021 комісією встановлено, що на вказаній земельній ділянці росте 30 одиниць зелених насаджень діаметром більше 5 см, з яких 20 одиниць зелених насаджень розміщені на ділянці від будинку до тротуару та 15 одиниць (з яких 5 саджанці діаметром до 5 см) від тротуару до центральної дороги (біг борду).

Слід зазначити, що пунктом 5.1 Правил благоустрою передбачено охорону зелених насаджень міста, що включає систему правових, організаційних, економічних та інших заходів, спрямованих на їх раціональне використання з урахуванням природоохоронного, рекреаційного, історико-культурного призначення. Охорона зелених насаджень міста Калуша є громадським обов`язком кожного жителя. Розроблення та забезпечення виконання заходів з розвитку та утримання зелених насаджень міста покладається на управління житлово-комунального господарства міської ради.

Згідно п. 5.6 Правил благоустрою на території зелених насаджень забороняється відводити земельні ділянки під забудову постійного або тимчасового характеру.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до протоколу №3 засідання комісії з розгляду звернень суб`єктів підприємницької діяльності щодо розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території Калуської міської територіальної громади 07.04.2021, було вирішено заяву ФОП ОСОБА_1 погодити із зауваженнями, а саме після виконання рекомендацій щодо необхідності звернення ФОП ОСОБА_1 до власника тимчасової споруди ОСОБА_5 для перенесення тимчасової споруди в один з павільйонів та необхідності збільшення відстані між тимчасовими спорудами до 10 м (відповідно до правил пожежної безпеки в Україні), після виконання яких винести проект рішення на розгляд виконавчим комітетом міської ради(том ІІ а.с. 75-77).

Судом першої інстанції встановлено, що відповідно до дослідженого відеозапису засідання виконавчого комітету Калуської міської ради від 27.04.2021, в ході якого звернуто увагу на врахування ФОП ОСОБА_6 рекомендації щодо збільшення відстані між тимчасовими спорудами до 10 м відповідно до правил пожежної безпеки в Україні, втім доказів виконання останньою іншої рекомендації комісії матеріали справи не містять. Так, відсутність доказів звернення ФОП ОСОБА_1 до власника тимчасової споруди ОСОБА_5 для перенесення тимчасової споруди в один з павільйонів, як однієї з умов для внесення проекту рішення на розгляд виконавчим комітетом міської ради, свідчить про протиправність внесення на розгляд відповідача заяви ФОП ОСОБА_1 .

Крім цього, відповідно до обговорення на засіданні комісії встановлено, що на земельній ділянці є інженерна мережа - траса КП Водотеплосервісу виведена з експлуатації, однак не встановлено наявність на такій земельній ділянці 30 зелених насаджень діаметром більше 5 см, що вказує на необхідність застосування відповідачем п. 5.6 Правил благоустрою при прийнятті оскаржуваного рішення.

Судом першої інстанції вірно зазначено, що заява ФОП ОСОБА_1 від 16.03.2021 не містить прохання про розміщення двох груп тимчасових споруд (по 5 павільйонів) як зазначено в оскаржуваному рішенні, а наявне прохання про розміщення групи тимчасових споруд, що свідчить про самовільне визначення відповідачем кількості тимчасових споруд безвідносно до волевиявлення ФОП ОСОБА_1 викладеного у заяві.

Аналізуючи вищенаведене колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що під час видання оскаржуваного в межах даної справи рішення виконавчого комітету Калуської міської ради від 27.04.2021 № 136, не дотримано порядку його внесення на розгляд, а подані документи ФОП ОСОБА_1 , що слугували підставою його прийняття, містять ряд недоліків, які не були враховані відповідачем, а тому таке слід визнати протиправним та скасувати.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням виконавчого комітету Калуської міської ради народних депутатів від 22.04.1981 № 65/4 вирішено створити будівельний кооператив №2 в м.Калуші при виконкомі міської ради народних депутатів у кількості 60 чоловік(том І а.с. 14-15).

Згідно протоколу №1 загальних зборів членів житлово-будівельного кооперативу №2 від 23.01.1981 прийнято Статут в цілому відповідно до типового статуту житлово-будівельного кооперативу, без змін(том І а.с.20-21).

Як вбачається з виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 20.08.2021 житлово-будівельний кооператив №2 в м.Калуші (м.Калуш, вул.Винниченка 1, код ЄДРПОУ 44264266) зареєстровано як юридичну особу, про що 19.08.2021 внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та зазначено вид діяльності за КВЕД 81.10 комплексне обслуговування об`єктів (основний); назви органів управління загальні збори, голова правління, ревізійна комісія; голова правління Ковальова Т.А. (том І а.с. 41).

Згідно протоколу загальних зборів №1 від 10.05.2021 членів житлово-будівельного кооперативу №2 в місті Калуші, а також мешканців та співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_4 здійсювалось обговорення та заперечення рішення виконкому Калуської міської ради № 136 від 27.04.2021 про надання дозволу на розміщення двох груп тимчасових споруд з метою намагання вплинути на його відміну або скасування(том І а.с. 29-34).

Вказаними зборами створено ініціативну групу із мешканців будинку АДРЕСА_1 та членів ЖБК №2, а також затверджено текст колективного звернення, яке зобов`язано подати відповідачу 11.05.2021.

Як вірно встановлено судом першої інстанції, 11.05.2021 було подано до Калуської міської ради колективне звернення від 10.05.2021 щодо скасування оскаржуваного рішення з мотивів зникнення зеленої зони прилеглої до їх будинку зі сторони центральної дороги, пошкодження загального благоустрою центру міста, оскільки догляд, прибирання та косіння трави на вказаній земельній ділянці здійснюють жителі житлово-будівельного кооперативу №2 по АДРЕСА_1 . Вказано на небажання бачити з вікон власних квартир задню стіну ТС, та зменшення освітлення у квартирах перших двох поверхів. Також, звернули увагу на те, що громадяни використовують територію задніх сторін ТС як громадську вбиральню, що спостерігати із власних вікон мешканці будинку АДРЕСА_1 не бажають(том І а.с. 42-47).

Судом першої інстанції вірно зазначено, що відповідно до частини другої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Відповідно до частин першої та другої статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист. Захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Позивач, реалізуючи передбачене статтею 55 Конституції України право на судовий захист, звернувшись до суду, вказав у позові власне суб`єктивне порушене право, охоронюваний інтерес та спосіб його захисту.

Слід зазначити, що у Рішенні №18-рп/2004 від 01.12.2004 р. Конституційний суд України визначив основні ознаки охоронюваного законом інтересу, як правового феномену, який: а) виходить за межі змісту суб`єктивного права; б) є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони; в) має на меті задоволення усвідомлених індивідуальних і колективних потреб; г) не може суперечити Конституції і законам України, суспільним інтересам, загальновизнаним принципам права; д) означає прагнення (не юридичну можливість) до користування у межах правового регулювання конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом; є) розглядається як простий легітимний дозвіл, тобто такий, що не заборонений законом.

Охоронюваний законом інтерес регулює ту сферу відносин, заглиблення в яку для суб`єктивного права законодавець вважає неможливим або недоцільним.

Охоронюваний законом інтерес це прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам.

При поєднанні інтересу та суб`єктивного права, останнє виступає правовим інструментарієм реалізації цього інтересу.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що спірне рішення впливає на інтереси членів житлово-будівельного кооперативу № 2 м.Калуша, про що було зазначено у протоколі загальних зборів №1 від 10.05.2021 та колективному зверненні від 10.05.2021 затвердженому вказаним протоколом, в частині житлових інтересів щодо погіршення вигляду з вікна квартир багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 , та участі у прийняті рішення щодо благоустрою земельної ділянки із зеленими насадженнями прилеглої до їх будинку.

Суд першої інстанції вірно зазначив, що забезпечення справедливого балансу приватного та публічного інтересів у даній справі полягає у необхідності дотримання суб`єктом владних повноважень правил благоустрою, визначених, зокрема, Законом України Про благоустрій населених пунктів, Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, та виконання обов`язку відповідачем щодо забезпечення дотримання правил благоустрою всіма суб`єктами містобудівної діяльності.

Слід зазначити, що у цій справі індивідуальне право (інтерес) третьої особи у формі гарантованого частиною першою статті 42 Конституції України права на підприємницьку діяльність, що не заборонена законом, протиставляється публічному інтересу, який виражається в дотриманні вимог захисту довкілля, забезпеченні державою права на безпечне для життя і здоров`я людини довкілля, гарантованого ст. 50 Конституції України, та, за загальним правилом, має безумовний пріоритет.

Щодо доводів апелянта про те, що спірним правовідносинам було надано оцінку Івано-Франківським окружним адміністративним судом у справі № 300/3163/21, то слід зазначити, що предметом спору у вказаній справі було рішення Калуської міської ради №497 від 27.05.2021 Про скасування рішення виконавчого комітету Калуської міської ради від 27.04.2021 №136 Про надання дозволу на розміщення двох груп тимчасових споруд (по 5 павільйонів) для провадження підприємницької діяльності на вул. Винниченка, 1, 3, АДРЕСА_3 та наявність/відсутність компетенції Калуської міської ради щодо скасування рішення виконавчого комітету.

Також слід зазначити, що отримання третьою особою паспортів прив`язок тимчасових споруд, укладення нею договорів оренди окремих конструктивних елементів благоустрою для розміщення тимчасових споруд та сплата орендної плати ФОП ОСОБА_1 не унеможливлює оскарження рішення виконавчого комітету Калуської міської ради від 27.04.2021 №136 у судовому порядку.

З врахуванням викладеного, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що рішення виконавчого комітету Калуської міської ради №136 від 27 квітня 2021 Про надання дозволу на розміщення двох груп тимчасових споруд (по 5 павільйонів) для провадження підприємницької діяльності на АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 є протиправним та підставно скасоване судом першої інстанції.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та прцесуального права.

Колегія суддів вважає, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а доводи апелянта не спростовують висновків суду з наведених вище мотивів, а тому апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а оскаржуване судове рішення без змін.

Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України суд ,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 02 червня 2022 року у справі № 300/6501/21 без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття.

На постанову суду може бути подана касаційна скарга безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом 30 днів з дня її прийняття.

У випадку оголошення вступної та резолютивної частини, зазначений строк обчислюється з дня складення повного тексту судового рішення.

Головуючий суддя І. І. Запотічний судді О. І. Довга Р. Б. Хобор Повне судове рішення складено 07.11.2022

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.10.2022
Оприлюднено09.11.2022
Номер документу107151559
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —300/6501/21

Постанова від 26.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 25.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 13.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 23.11.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

Постанова від 27.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 31.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 03.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 17.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Рішення від 01.06.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

Рішення від 01.06.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні