ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
10.11.2022справа №910/8667/22
Господарський суд міста Києва у складі судді Марченко О.В. розглянув в порядку спрощеного позовного провадження
справу № 910/8667/22
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Дейв Експрес» (шосе Київське, буд. 143-А, м. Житомир, 10007; ідентифікаційний код 22053439)
до товариства з обмеженою відповідальністю «ATM Поінт» (вул. Святошинська, буд. 34, м. Київ, 03115; ідентифікаційний код 44654281)
про стягнення 26 400 грн,
без виклику представників сторін.
ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Стислий виклад позовних вимог
Товариство з обмеженою відповідальністю «Дейв Експрес» (далі - ТОВ «Дейв Експрес») звернулося до господарського суду міста Києва з позовом про стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю «ATM Поінт» (далі - ТОВ «ATM Поінт») 26 400 грн штрафу, нарахованого відповідачу за простій автомобіля на підставі договору від 01.02.2022 №010222 на надання транспортно-експедиційних послуг з перевезення вантажу (далі - Договір).
Позовні вимоги мотивовано тим, що:
- 01.02.2022 ТОВ «Дейв Експрес» та ТОВ «ATM Поінт» укладено Договір, відповідно до якого позивач (перевізник) взяв на себе зобов`язання надати відповідачеві (замовникові) послуги з перевезення вантажу за маршрутом: 49565, Брамше (Німеччина) - м. Київ (Україна), а відповідач зобов`язався оплатити надані послуги;
- автопоїзд позивача IVECO НОМЕР_1 / НОМЕР_2 прибув на розмитнення на пост Київської митниці Держмитслужби (далі - Митниця) 09.02.2022, як того вимагали від позивача умови Договору, проте автопоїзд не був своєчасно розвантажений та залишив Митницю лише 21.02.2022;
- причинами, які стали підставою перебування транспортного засобу позивача на Митниці, та як наслідок проведення розвантаження лише після 21.02.2022 є те, що за результатами проведення митного огляду товарів відповідача встановлено, що декларантом у графі 31 товару №1 МД №UA100380/2022/303644 та електронному інвойсі, доданому до митної декларації, заявлені недостовірні та неточні відомості про товар, зокрема, відомості щодо моделей банкоматів, які б дали змогу їх чіткої ідентифікації;
- у позивача виникло право нарахувати відповідачеві згідно з пунктом 5.3 Договору санкцію за простій автомобіля на прикордонній митниці у зв`язку з неналежним оформленням документів у сумі 2 400 грн на території України за кожну розпочату добу простою, що включає вихідні та святкові дні;
- ТОВ «ATM Поінт» має сплатити ТОВ «Дейв Експрес» санкцію за понаднормовий простій за період з 11.02.2022 по 21.02.2022 включно, що становить 11 діб (2 400 грн * 11 = 26 400 грн).
2. Процесуальні дії у справі
Ухвалою господарського суду міста Києва від 12.09.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами; зобов`язано:
- позивача протягом п`яти днів:
Ч з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі надати суду оригінали всіх документів, доданих до позовної заяви, що стосуються предмету спору (для огляду);
Ч з дня отримання від відповідача відзиву на позовну заяву подати до суду відповідь на відзив в порядку статті 166 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) з доданням доказів, що підтверджують викладені обставини, та докази надіслання вказаних документів відповідачу;
- відповідача протягом:
Ч п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі надати суду: відзив на позов в порядку статті 165 ГПК України з доданням доказів, що підтверджують викладені обставини, та докази надіслання відзиву і доданих до нього документів позивачу; документи, що підтверджують повноваження представників (накази, довіреності, тощо), - оригінали для огляду, належним чином засвідчені копії для долучення до матеріалів справи;
Ч п`яти днів з дня отримання відповіді на відзив подати до суду заперечення на відповідь на відзив в порядку статті 167 ГПК України з доданням доказів, що підтверджують викладені обставини, та докази надіслання зазначених документів позивачу.
Вказану ухвалу було надіслано відповідачу на адресу, зазначену у позовній заяві та в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що підтверджується відміткою канцелярії суду на звороті такої ухвали.
До матеріалів справи долучено конверт-повернення з адреси місцезнаходження відповідача з відміткою відділення поштового зв`язку прописом «не розшук».
Пунктом 5 частини шостої статті 242 ГПК України передбачено, що днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
Крім того, судом враховано, що у відповідності до частини другої статті 2 Закону України «Про доступ до судових рішень» усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання. Судові рішення також можуть публікуватися в друкованих виданнях із додержанням вимог цього Закону.
- це автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень (частина друга статті 3 Закону України «Про доступ до судових рішень»).
Згідно з частиною першою статті 4 Закону України «Про доступ до судових рішень» судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України.
З огляду на викладене відповідач не був позбавлений права та можливості ознайомитися з ухвалою суду у Єдиному державному реєстрі судових рішень та подати у встановлені ГПК України строки відзив на позовну заяву.
Позивачем 12.10.2022 подано суду для огляду оригінали документів, копії яких додано до позовної заяви.
Судом оглянуто такі оригінали документів, встановлено відповідність наявних в матеріалах справи копій поданим оригіналам та листом від 21.10.2022 повернуто оригінали позивачу.
ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ
01.02.2022 ТОВ «Дейв Експрес» (виконавець) і ТОВ «ATM Поінт» (замовник) укладено Договір, за умовами якого:
- виконавець зобов`язується за плату і за рахунок замовника надати послуги, пов`язані з перевезенням вантажу; Договір дійсний протягом одного календарного місяця, але до повного виконання сторонами своїх зобов`язань (пункт 1.1 преамбули Договору);
- перевезення вантажу здійснюється на таких умовах: маршрут - 49565 Брамше Германія - м. Київ, Україна - м. Вінниця Україна; автомобіль (далі - ТЗ), тип та кількість автомобілів - IVECO НОМЕР_1 / НОМЕР_2 ; П.І.Б. водія, паспортні дані, тел. - ОСОБА_1 , НОМЕР_3 ; назва та категорія небезпечності вантажу - банкомати та запчастини; вага, розміри вантажу, кількість місць - 30 шт., вага 18 000 кг; дата і час завантаження - 03.02.2022; вантажовідправник, адреса, конт. особа, тел. - адрес SPL Computer Trading GmbH Industriestr. 32 49565 Bramsche Germany Paul Walker +49 5461 88278 620; адреса митного оформлення вантажу, час прибуття на митницю - згідно з ЦМР; погран. перехід - Ягодин; адреса митного оформлення вантажу, час прибуття на митницю - МП с. Чайка, вул. Антонова, 1А; дата і час розвантаження - 09.02.2022 - 10.02.2022; адреса розвантаження, вантажоодержувач, конт. особа, тел. - відповідно до ЦМР; додаткові умови перевезення - оплата перевезення за фактом розмитнення авто за курсом НБУ на день розмитнення (пункт 1.2 преамбули Договору);
- згідно з Договором замовник, який є вантажовідправником, замовляє, а виконавець надає послуги з міжнародних і внутрішніх перевезень вантажів власним автотранспортом (при цьому виконавець виступає як перевізник) або організовує перевезення вантажів (планування перевезень, підбір та надання необхідного транспорту) із залученням третьої особи (при цьому виконавець виступає як експедитор) (пункт 1.1 Договору);
- конкретні умови кожного замовлення зазначаються у заявці замовника і узгоджуються з виконавцем (пункт 1.2 Договору);
- підтвердженою вважається заявка, підписана представниками сторін та скріплена печатками замовника і виконавця; підтверджена заява обов`язкова для виконання сторонами і є невід`ємною частиною Договору (пункт 1.3 Договору);
- замовник зобов`язується організувати здійснення вантажно-розвантажувальних робіт, оформлення документів на приймання вантажів до перевезення та їх здачу не більше, ніж за: 48 годин на завантаження/розвантаження і митне оформлення на території України та 24 години на завантаження/розвантаження і митне оформлення на території інших держав на кожну партію вантажу, що транспортується одним автомобілем у міжнародному сполученні (за виключенням вихідних і святкових днів, якщо автомобіль було подано менш, ніж за 36 годин до початку таких); 24 години при перевезенні по Україні (12 годин на завантаження і оформлення документів, 12 годин на розвантаження і оформлення документів) (підпункт 2.1.4 пункту 2.1 Договору);
- ціна на послуги узгоджується сторонами в заявках і вказується у рахунку-фактурі виконавця (пункт 3.1 Договору);
- у випадку, якщо сторонами в заявці визначено вартість перевезення вантажу в іноземній валюті, то розрахунки здійснюються в національній валюті України за офіційним курсом НБУ на дату розмитнення (пункт 3.2 Договору);
- розрахунки за Договором здійснюються у безготівковій формі у національній валюті України шляхом переведення коштів з розрахункового рахунку замовника на розрахунковий рахунок виконавця за фактом розмитнення авто, отримання рахунка-фактури виконавця, якщо в заявці не вказані інші умови оплати за кожне окреме перевезення (пункт 4.1 Договору);
- у випадку збільшення терміну, зазначеного у підпункті 2.1.4 пункту 2.1 Договору, замовник сплачує штраф за простій автомобіля на завантаженні/розвантаженні або на прикордонній митниці у зв`язку з неналежним оформленням документів у сумі 2 400 грн на території України і 4 500 грн на території інших держав, за кожну розпочату добу простою, що включає вихідні та святкові дні (пункт 5.3 Договору).
09.02.2022 до зони митного контролю митного поста «Чайки» Київської митниці (вул. Антонова, 1А, с. Чайки, Київська область, 08130) автомобільним транспортним засобом НОМЕР_1 / НОМЕР_2 було доставлено товар - «банкомати в комплекті, що були у використанні», одержувачем якого виступало ТОВ «АТМ Поінт».
10.02.2022 з метою здійснення митного оформлення та випуску у вільний обіг вказаних товарів уповноваженою особою товариством з обмеженою відповідальністю «Ембарго Компані» на підставі договору від 31.05.2019 №3105-19 про надання послуг митного брокера, укладеного з ТОВ «АТМ Поінт», до відділу митного оформлення №1 митного поста «Чайки» подано електронну митну декларацію типу «ІМ40ДЕ» №UA100380/2022/303644, в якій товар №1 заявлений як «Банкомати в комплекті, що були у використанні, для відновлювальних робіт, виробник- NCR Beijing Financial Equipment System Co. Ltd.,країна виробництва- Китай».
З метою здійснення якісної та всебічної перевірки відомостей, задекларованих за митною декларацією від 10.02.2022 №UA100380/2022/303644, посадовою особою Київської митниці, керуючись вимогами статей 320, 336, частини четвертої статті 337, статей 338, 356 Митного кодексу України, постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 №467, прийнято рішення про проведення митного огляду.
Митний огляд було проведено з 11.02.2022 по 18.02.2022 з перервами, пов`язаними з закінченням робочого часу підрозділу та відсутністю декларанта.
Враховуючи результати проведення митного огляду товарів, встановлено, що декларантом у графі 31 товару №1 митної декларації №UA100380/2022/303644 заявлені недостовірні та неточні відомості про товар, зокрема, відомості щодо моделей банкоматів, які б дали змогу їх чіткої ідентифікації.
За результатами проведеного митного огляду 21.02.2022 посадовою особою Київської митниці складено протокол про порушення митних правил за №1066/100000/22.
Враховуючи викладене, транспортний засіб НОМЕР_1 / НОМЕР_4 перебував в зоні митного контролю митного поста «Чайки» з 09.02.2022 по 21.02.2022 у зв`язку з виконанням митних формальностей за митною декларацією від 10.02.2022 №UA100380/2022/303644.
Наведені обставини підтверджуються листом Київської митниці від 23.08.2022 №7.8-4/28.13/8.19/13461, разовою перепусткою №26247, карткою відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA100380/2022/000275, протоколом від 21.02.2022 №1066/10000/22 про порушення митних правил.
Вартість послуги з перевезення склала 62 255 грн та була оплачена відповідачем 21.02.2022, що підтверджується випискою з рахунку позивача.
Претензією від 12.07.2022 позивач вимагав сплатити 26 400 грн санкцій. До вказаної претензії, зокрема, було подано акти надання послуг від 18.02.2022 №ДЕ-15/2шт на суму 19 200 грн (штрафні санкції за наднормативний простій за період з 11.02.2022 по 18.02.2022) і від 21.02.2022 №ДЕ-15/2/шт на суму 7 200 грн (штрафні санкції за наднормативний простій за період з 19.02.2022 по 21.02.2022) та рахунки від 18.02.2022 №ДЕ-15/2 шт на суму 19 200 грн і від 21.02.2022 №ДЕ-15/2/шт на суму 7 200 грн.
Відповідач відповіді на вказану претензію не надіслав, штраф не сплатив.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ.ПОЗИЦІЯ СУДУ
Згідно з частиною першою статті 9 Закону України «Про транспортно-експедиторську діяльність» за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов`язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу.
Відповідно до абзацу першого частини першої та частини третьої статті 929 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов`язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу.
Умови договору транспортного експедирування визначаються за домовленістю сторін, якщо інше на встановлено законом, іншими нормативно-правовими актами.
Частинами одинадцятою - тринадцятою статті 9 Закону України «Про транспортно-експедиторську діяльність» передбачено, що перевезення вантажів супроводжується товарно-транспортними документами, складеними мовою міжнародного спілкування залежно від обраного виду транспорту або державною мовою, якщо вантажі перевозяться в Україні.
Такими документами можуть бути: авіаційна вантажна накладна (Air Waybill); міжнародна автомобільна накладна (CMR); накладна СМГС (накладна УМВС); коносамент (Bill of Lading); накладна ЦІМ (CIM); вантажна відомість (Cargo Manifest); інші документи, визначені законами України.
Факт надання послуги експедитора при перевезенні підтверджується єдиним транспортним документом або комплектом документів (залізничних, автомобільних, авіаційних накладних, коносаментів тощо), які відображають шлях прямування вантажу від пункту його відправлення до пункту його призначення.
Згідно з частиною першою статті 901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Відповідно до частини першої статті 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Статтею 525 ЦК України передбачено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Згідно із статтею 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Відповідно до статті 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Частиною першою статті 546 ЦК України передбачено, що виконання зобов`язання може забезпечуватися, зокрема, неустойкою.
Неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання; штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання; пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання (стаття 549 ЦК України).
Згідно з частиною четвертою статті 231 Господарського кодексу України у разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором. При цьому розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов`язання або у певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов`язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг).
ВИСНОВКИ
Отже, оскільки простій автомобіля стався з вини відповідача, яким неправильно було вказано інформацію у митній декларації, то з урахуванням підпункту 2.1.4 пункту 2.1 і пункті 5.3 Договору вимоги ТОВ «Дейв Експрес» щодо стягнення з ТОВ «АТМ Поінт» 26 400 грн штрафу (2 400 грн * 11 днів (з 11.02.2022 по 21.02.2022)) є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
За приписами статті 129 ГПК України судові витрати зі сплати судового збору слід покласти на відповідача.
Керуючись статтями 13, 73, 74, 76 - 79, 86, 129, 232, 233, 236 - 238, 240, 247-252 ГПК України, господарський суд міста Києва
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю «Дейв Експрес» (шосе Київське, буд. 143-А, м. Житомир, 10007; ідентифікаційний код 22053439) до товариства з обмеженою відповідальністю «ATM Поінт» (вул. Святошинська, буд. 34, м. Київ, 03115; ідентифікаційний код 44654281) про стягнення 26 400 грн задовольнити повністю.
2. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «ATM Поінт» (вул. Святошинська, буд. 34, м. Київ, 03115; ідентифікаційний код 44654281) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Дейв Експрес» (шосе Київське, буд. 143-А, м. Житомир, 10007; ідентифікаційний код 22053439) 26 400 (двадцять шість тисяч чотириста) грн штрафу і 2 481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одну)? грн судового збору.
Після набрання рішенням законної сили видати відповідний наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. У разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 10.11.2022.
Суддя Оксана Марченко
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 10.11.2022 |
Оприлюднено | 15.11.2022 |
Номер документу | 107237822 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Марченко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні