ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/3410/22
09 листопада 2022 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Осташа А. В. розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Територіального управління Служби судової охорони у Тернопільській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Територіального управління Служби судової охорони у Тернопільській області, в якій позивач просить:
- визнати протиправною бездіяльність Територіального управління Служби судової охорони у Тернопільській області щодо зарахування періодів: з 19.03.2022 по 27.03.2022, 02.04.2022, з 07.04.2022 по 28.04.2022, 21.04.2022, 22.04.2022, 23.04.2022, 26.04.2022, 27.04.2022, з 06.05.2022 по 22.05.2022, 17.05.2022 та 21.05.2022 (з наведеного розрахунку загальний строк виконання бойових завдань і участі в бойових діях становить 60 днів), до періоду безпосередньої участі заступника командира 1-го підрозділу охорони Територіального управління Служби судової охорони підполковника Служби судової охорони ОСОБА_1 у бойових діях або забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії в період здійснення зазначених заходів, як підстави для отримання щомісячної додаткової винагороди в розмірі 100 000 (сто тисяч) гривень передбаченої пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" (зі змінами);
- зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Тернопільській області зарахувати періоди: з 19.03.2022 по 27.03.2022, 02.04.2022, з 07.04.2022 по 28.04.2022, 21.04.2022, 22.04.2022, 23.04.2022, 26.04.2022, 27.04.2022, з 06.05.2022 по 22.05.2022, 17.05.2022 та 21.05.2022 (з наведеного розрахунку загальний строк виконання бойових завдань і участі в бойових діях становить 60 днів) до періоду безпосередньої участі заступника командира 1-го підрозділу охорони Територіального управління Служби судової охорони підполковника Служби судової охорони ОСОБА_1 у бойових діях або забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії в період здійснення зазначених заходів, як підстави для отримання щомісячної додаткової винагороди в розмірі 100 000 (сто тисяч) гривень передбаченої пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" (зі змінами) та повідомити відповідача 1 про зарахування вказаних періодів до періоду безпосередньої участі позивача у бойових діях або забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії в період здійснення зазначених заходів, які передбачають отримання позивачем додаткової винагороди у встановленому законом порядку;
- визнати протиправною бездіяльність Територіального управління Служби судової охорони у Тернопільській області, щодо невинесення наказу про нарахування та виплати заступнику командира 1-го підрозділу охорони Територіального управління Служби судової охорони підполковника Служби судової охорони ОСОБА_1 , додаткової винагороди в розмірі 30 000 (тридцять тисяч) гривень щомісячно за період часу з 24.02.2022 по даний час та як особі, яка безпосередньо брала участь у бойових діях у періоди часу: з 19.03.2022 по 27.03.2022, 02.04.2022, з 07.04.2022 по 28.04.2022, 21.04.2022, 22.04.2022, 23.04.2022, 26.04.2022, 27.04.2022, з 06.05.2022 по 22.05.2022, 17.05.2022 та 21.05.2022 (з наведеного розрахунку загальний строк виконання бойових завдань і участі в бойових діях становить 60 днів), з розрахунку 100 000 (сто тисяч) гривень на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28 лютого 2022 року № 168;
- зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Тернопільській області нарахувати та виплатити заступнику командира 1-го підрозділу охорони Територіального управління Служби судової охорони підполковника Служби судової охорони ОСОБА_1 , додаткової винагороди в розмірі 30 000 (тридцять тисяч) гривень щомісячно за період часу з 24.02.2022 року по даний час та як особі, яка безпосередньо брала участь у бойових діях у періоди часу: з 19.03.2022 по 27.03.2022, 02.04.2022, з 07.04.2022 по 28.04.2022, 21.04.2022, 22.04.2022, 23.04.2022, 26.04.2022, 27.04.2022, з 06.05.2022 по 22.05.2022, 17.05.2022 та 21.05.2022 (з наведеного розрахунку загальний строк виконання бойових завдань і участі в бойових діях становить 60 днів), з розрахунку 100 000 (сто тисяч) гривень на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах, встановлену постановою Кабінету Міністрів України України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» № 168 від 28.02.2022 (зі змінами).
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем протиправно не нараховано та не виплачено додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168 Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану, в розмірі 30000,00 грн щомісячно починаючи з 24.02.2022 по даний час та як особі, яка безпосередньо брала участь у бойових діях з розрахунку 100000,00 грн на місяць пропорційно часу участі у таких діях.
Ухвалою судді від 28.09.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін та призначено у справі судове засідання на 24.10.2022.
Відповідач подав до суду 12.10.2022 відзив на позов, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Відзив обґрунтований тим, що для видачі наказу про виплату додаткової винагороди необхідна наявність у затвердженому кошторисі Служби судової охорони або територіального управління за фондом оплати праці співробітників відповідних коштів на її виплату. Натомість у затвердженому Державною судовою адміністрацією України кошторисі Служби судової охорони на 2022 рік та відповідних кошторисах територіальних управлінь Служби судової охорони видатки на виплату додаткової винагороди не передбачались та не затверджувались, у зв`язку з чим, існуючий за фондом оплати праці фінансовий ресурс Служби судової охорони не дозволяє здійснити таку виплату.
Щодо розрахунку позивачем загального строку виконання бойових завдань і участі в бойових діях вказав, що загальний період перебування становить 49 днів, а не 60 як про це зазначає позивач.
Також, представник відповідача 12.10.2022 подала до суду клопотання про залучення третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору.
Протокольною ухвалою суду від 24.10.2022, суд відмовив у задоволенні клопотання представника відповідача про залучення до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача та оголошена перерва до 09.11.2022.
В судове засідання 09.11.2022 сторони не прибули, представники сторін подали до суду клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження без їх участі.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступне.
ОСОБА_1 , працює на посаді заступника командира 1-го підрозділу охорони Територіального управління Служби судової охорони, спеціальне звання підполковник Служби судової охорони, що підтверджується витягом з наказу №288 о/с від 04.08.2021.
Так, згідно листа-звернення начальника Головного управління Національної поліції в Тернопільській області Богомола О. до начальника Територіального управління Служби судової охорони у Тернопільській області Кольцова Е. №50/33/01-2022 від 09.03.2022 було висловлено прохання про відрядження заступника командира 1-го підрозділу охорони Територіального управління Служби судової охорони підполковника Служби судової охорони ОСОБА_1 у підпорядкування ГУНП в Тернопільській області для виконання завдань у боротьбі із диверсійно-розвідувальними силами та іншими збройними формуваннями російської федерації.
За наказом № 99-о/с начальника Територіального управління Служби судової охорони у Тернопільській області Кольцова Е. від 10.03.2022 заступника командира 1-го підрозділу охорони Територіального управління Служби судової охорони підполковника Служби судової охорони ОСОБА_1 було відряджено у підпорядкування ГУНП в Тернопільській області, із 10 березня 2022 року до особливого розпорядження.
А також, наведене відрядження позивача було про дубльоване ще:
- рішенням голови ради оборони Тернопільської обласної військової адміністрації Труш В. №17 від 10.03.2022 про відрядження військовослужбовця Територіального управління Служби судової охорони у Тернопільській області ОСОБА_1 до спец підрозділу "КОРД" ГУНП в Тернопільській області для надання методичної та практичної допомоги;
- наказом № 1дск від 10.03.2022 начальника Головного управління Національної поліції в Тернопільській області ОСОБА_2 про службове відрядження зведеного загону ГУНП в Тернопільській області разом із заступником командира 1-го підрозділу охорони Територіального управління Служби судової охорони підполковника Служби судової охорони ОСОБА_1 з 11.03.2022р. в м. Київ та Київську область із 11.03.2022.
Після цього, 10.03.2022 заступник командира 1-го підрозділу охорони Територіального управління Служби судової охорони підполковника Служби судової охорони Вівсяник С.М. прибув у підпорядкування до спец підрозділу "КОРД" ГУНП в Тернопільській області та 11.03.2022 вибув у м. Київ та Київську область із 11.03.2022.
Наведене підтверджується листом-повідомленням т.в.о. заступника начальника Головного управління Національної поліції в Тернопільській області Коника А. до начальника Територіального управління Служби судової охорони у Тернопільській області Кольцова Е. № 52/33/01-2022 від 10.03.2022 останнього було повідомлено про відрядження заступника командира 1-го підрозділу охорони Територіального управління Служби судової охорони підполковника Служби судової охорони ОСОБА_1 разом із зведеним загоном ГУНП в Тернопільській області в м. Київ та Київську область із 11.03.2022.
Так, відповідно до довідки №349 від 21.06.2022 виданої командиром полку спеціального призначення "САФАРІ" Національної поліції України, ОСОБА_1 :
- виконував завдання з проведення штурмових дій на території міст Ірпінь, Буча та Гостомель Київської області у період з 19.03.2022 по 27.03.2022 та 02.04.2022;
- 21.04.2022, 22.04.2022, 23.04.2022, 26.04.2022 та 27.04.2022 виконував завдання з виявлення диверсійно-розвідувальних сил та незаконних збройних формувань на території населених пунктів Золочів, Дергачі, Богодухів, Слатине, Прудянка та пошуково - ударних дій у напрямках населених пунктів Слатине, Прудянка. Білаші, Цупівка, візуальний контроль Алісівка-Гоптівка (автомобільна ділянка), Дергачі-Гоптівка (візуальний контроль ділянки дороги) під час перебування в оперативному підпорядкуванні командира тактичної групи «Суми» у період з 07.04.2022 по 28.04.2022;
- 17.05.2022 та 21.05.2022 виконував бойові завдання на території села Щербаки та міста Оріхів у період перебування у Запорізькій області з 06.05.2022 по 22.05.2022.
Відтак, загальний період перебування ОСОБА_1 безпосередньо в районах у період здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії становить 49 днів.
Наказом №817 від 01.06.2022 начальника Головного управління Національної поліції в Тернопільській області Богомола О. про повернення 26.05.2022 з службового відрядження заступника командира 1-го підрозділу охорони Територіального управління Служби судової охорони підполковника Служби судової охорони ОСОБА_1 .
Наведене підтверджується листом-повідомленням начальника управління «КОРД» Головного управління Національної поліції в Тернопільській області Болтян Д. до начальника Територіального управління Служби судової охорони у Тернопільській області Кольцова Е. № 42/33/01-2022 від 01.06.2022 про повернення 26.05.2022 з відрядження ОСОБА_1 .
Так, на підставі спільного наказу №824/218-о/с від 10.03.2022 начальника Територіального управління Служби судової охорони у Тернопільській області Кольцова Е. та начальника Головного управління Національної поліції в Тернопільській області Богомола О. про повернення на місце постійного несення служби та завершення відрядження ОСОБА_1 у підпорядкування ТУ ССО в Тернопільській області, через відсутність потреби у наданні практичної допомоги управлінню «КОРД» ГУНП в Тернопільській області Позивач повернувся з підпорядкування вказаного управління в Територіальне управління Служби судової охорони.
13.07.2022 позивач звернувся до Відповідача з рапортом, у якому просив нарахувати та виплатити йому додаткової винагороди (із врахуванням того, що він приймав безпосередню участь у бойових діях та забезпечував здіснення заходів з національної безпеки та оборони, відсічі і стримування збройної агресії), передбаченої Постанови № 168.
Позивач, отримав відповідь №50.07-260, якою Відповідач повідомив про неможливість виплати Позивачу додаткової винагороди, передбаченої Постановою № 168, через відсутність бюджетних асигнувань.
Вважаючи бездіяльність відповідача щодо не нарахування та невиплати додаткової винагороди протиправною, позивач звернувся з відповідним позовом до суду.
При вирішенні спору по суті суд виходив з такого.
У частині першій статті 161 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02.06.2016 №1402-VIII (далі Закон України № 1402-VIII) Служба судової охорони є державним органом у системі правосуддя для забезпечення охорони та підтримання громадського порядку в судах.
Фінансування Служби судової охорони здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України (частина сьома статті 161 Закону України № 1402-VIII).
Відповідно до частин першої, третьої статті 162-1 Закону України №1402-VIII до працівників Служби судової охорони належать особи, яким присвоєно спеціальні звання співробітників Служби судової охорони, державні службовці та особи, які уклали трудовий договір із Службою судової охорони.
На державних службовців Служби судової охорони поширюється дія Закону України «Про державну службу». Посади державних службовців Служби судової охорони відносяться до відповідних категорій посад державної служби в порядку, встановленому законодавством.
Право на соціальний захист співробітників Служби судової охорони визначене статтею 165 Закону України №1402-VIII.
Відповідно до вказаної статті грошове забезпечення співробітників Служби судової охорони складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Грошове забезпечення співробітників Служби судової охорони виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України на рівні не нижчому, ніж установлений для поліцейських, і повинно стимулювати до комплектування Служби судової охорони кваліфікованими співробітниками.
Співробітникам Служби судової охорони гарантується інший соціальний захист в обсягах та порядку, передбачених Законом України «Про Національну поліцію» для поліцейських, за рахунок коштів Державного бюджету України, передбачених на фінансування Служби судової охорони.
Постановою Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення співробітників Служби судової охорони» від 03.04.2019 №289 затверджено: схему посадових окладів за посадами окремих категорій співробітників Служби судової охорони, які займають керівні посади, згідно з додатком 1; тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів співробітників Служби судової охорони згідно з додатком 2; схему тарифних розрядів за основними типовими посадами співробітників Служби судової охорони згідно з додатком 3; схему тарифних коефіцієнтів за спеціальними званнями співробітників Служби судової охорони згідно з додатком 4; розміри надбавки за стаж служби співробітників Служби судової охорони згідно з додатком 5.
Пунктом 2 вказаної постанови установлено, що:
- розміри посадових окладів, окладів за спеціальними званнями співробітників Служби судової охорони визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого законом на 1 січня 2018 р., на відповідний тарифний коефіцієнт згідно із схемою тарифних розрядів за основними типовими посадами співробітників Служби судової охорони та схемою тарифних коефіцієнтів за спеціальними званнями співробітників Служби судової охорони, затверджених цією постановою;
- порядок виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони затверджується Державною судовою адміністрацією.
На виконання вимог статті 165 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», постанови Кабінету Міністрів України від 03.04.2019 № 289 «Про грошове забезпечення співробітників Служби судової охорони» розроблено Порядок виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони, який затверджено наказом Державної судової адміністрації України 26.08.2020 № 384 (далі Порядок №384), який визначає механізм виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони.
Відповідно до пунктів 3-7 Порядку №384 грошове забезпечення співробітникам Служби (далі співробітники) визначається залежно від посади, спеціального звання, стажу служби, інтенсивності та умов служби, почесного звання, спортивного звання.
Грошове забезпечення включає: 1) щомісячні основні види грошового забезпечення; 2) щомісячні додаткові види грошового забезпечення; 3) одноразові додаткові види грошового забезпечення.
До щомісячних основних видів грошового забезпечення належать: 1) посадовий оклад; 2) оклад за спеціальним званням; 3) надбавка за стаж служби.
До щомісячних додаткових видів грошового забезпечення належать: 1) підвищення посадового окладу; 2) надбавки; 3) доплати; 4) премія.
До одноразових додаткових видів грошового забезпечення належать: 1) винагороди; 2) допомоги.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-IХ, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, постановлено:
- ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб;
- військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, Командуванню об`єднаних сил Збройних Сил України, командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з`єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України «Про правовий режим воєнного стану» заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.
Указом Президента України від 24.02.2022 № 69/2022 постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію.
Указом Президента України від 14.03.2022 №133/2022 продовжений строк дії воєнного стану з 05 години 30 хвилин 26 березня строком на 30 діб; цей Указ Президента затверджений Законом України від 15.03.2022.
Указом Президента України від 18.04.2022 № 259/2022 продовжений строк дії воєнного стану з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб; цей Указ Президента затверджений Законом України від 21.04.2022 № 2212-IX.
Указом Президента України від 17.05.2022 № 341/2022 продовжений строк дії воєнного стану з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб; цей Указ Президента затверджений Законом України від 22.05.2022 № 2263-IX.
На виконання Указів Президента України від 24.02.2022 № 64 «Про введення воєнного стану в Україні» та від 24.02.2022 № 69 «Про загальну мобілізацію» Кабінет Міністрів України прийняв постанову «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 № 168 (далі Постанова №168).
Уряд неодноразово вносив зміни та/або доповнення до вказаної постанови.
Хронологія змін правового регулювання пункту 1 постанови КМУ №168 виглядає наступним чином:
Пункт 1 постанови КМУ №168 в первинній редакції був викладений наступним чином: «Установити, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 000 гривень щомісячно (крім військовослужбовців строкової служби), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників)».
Постановою Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 №217 «Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. №168», внесено зміни до пункту 1 постанови КМУ № 168, виключивши в абзаці першому слова (крім військовослужбовців строкової служби).
Дана постанова Уряду набрала чинності з дня її опублікування та застосовується з 24 лютого 2022 р.
Постановою Кабінету Міністрів України від 22 березня 2022 р. №350 «Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. №168», внесено зміну до пункту 1 постанови № 168, доповнивши абзац перший після слів та поліцейським словами , а також особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми єПідтримка. Дана постанова Уряду набрала чинності з дня її опублікування та застосовується з 24 лютого 2022 р.
Постановою Кабінету Міністрів України від 01 квітня 2022 р. №400 «Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. №168», внесено ряд змін доповнень до пункту 1 постанови КМУ №168, які викладені у формі окремого додатку до постанови Уряду №400. Головним чином, такі зміни стосувались збільшення суб`єктного складу осіб, яким виплачується грошова винагорода у розмірі 100 000 (сто тисяч) грн.
Постановою Кабінету Міністрів України від 01 липня 2022 р. №754 «Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. №168», внесено зміни до пункту 1 постанови КМУ №168, зокрема, в абзаці першому:
1. «слова які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми єПідтримка замінити словами які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби в межах територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні);
2. «після слова щомісячно доповнити словами (крім осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, яким така винагорода виплачується пропорційно часу проходження служби в розрахунку на місяць)».
Зміни застосовуються з 24.02.2022.
Постановою Кабінету Міністрів України від 07.07.2022 №793 «Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. №168» внесено до постанови № 168.
Зокрема, в абзаці першому пункту 1 слова і цифри додаткова винагорода в розмірі 30000 гривень щомісячно замінено словами і цифрами додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць.
Постанова КМУ №753 набирає чинності з дня її опублікування та застосовується з 24 лютого 2022 року.
Пункт 1 постанови КМУ №168, з урахуванням змін та доповнень, остаточно викладено в наступній редакції:
« 1. Установити, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським, а також особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби в межах територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), виплачується додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць (крім осіб рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, яким така винагорода виплачується пропорційно часу проходження служби в розрахунку на місяць), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
Нарахування та сплата податків, зборів, внесків до відповідних бюджетів здійснюється у порядку, визначеному законодавством як для грошового забезпечення.
Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників)… ».
Зваживши аргументи позивача та відповідача, які наведені у заявах по суті та використаних ними засобах доказування суд убачає, що вирішення спору по суті знаходиться в площині правового застосування пункту 1 постанови КМУ №168, з урахування постанов КМУ №217, №350, №400, №754, №793 «Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. №168».
Зокрема, позивач вважає, що за змістом вказаних нормативно-правових актів, з 24.02.2022 у співробітників Служби судової охорони, які проходять службу у підрозділах, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми «єПідтримка», виникло право на отримання додаткової винагороди в розмірі 30 000 (тридцять тисяч) гривень щомісячно. А у тих співробітників, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, виникло право на отримання додаткової винагороди в розмірі 100 000 (сто тисяч) гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
Проте, суд не погоджується із таким твердженням відповідача, виходячи з наступного.
Зокрема, Постанова КМУ №350: прийнята 22.03.2022, набрала чинності 24.03.2022, застосовується до правовідносин, які виникли з 24.02.2022.
Постанова КМУ №754: прийнята 01.07.2022, набрала чинності 08.07.2022, застосовується до спірних правовідносин з 01.06.2022.
Постанова КМУ №793: прийнята 07.07.2022, набрала чинності 19.07.2022, застосовується до спірних правовідносин з 24.02.2022.
Зокрема, зміни, які внесені постановою КМУ №350, стосувались виключно рядового та начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми «єПідтримка».
Отже, з 24.03.2022, в осіб рядового та начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми «єПідтримка», виникло право на отримання додаткової винагороди в розмірі 30 000 грн щомісячно.
Тобто, застосування пункту 1 постанови КМУ №168, за територіальним принципом (адміністративно-територіальні одиниця на території яких надається допомога в рамках Програми «єПідтримка») стосувалось виключно визначених категорій працівників Державної кримінально-виконавчої служби та не стосувалось працівників Служби судової охорони.
Відтак, працівники Служби судової охорони, після вказаних змін, продовжували користувались таким право безвідносного до того, чи розташовані вони на території, де діє Програма «єПідтримка».
Втім, постановою Кабінету Міністрів України від 01 липня 2022 р. № 754 до постанови Уряду 28 лютого 2022 р. № 168 вносились чергові зміни.
Внесеними змінами слова в абзаці 1 пункту 1 постанови КМУ №168 «які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми «єПідтримка» замінено словами які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби в межах територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні)».
Тож, Уряд змінив територіальний принцип застосування пункту 1 постанови КМУ №168, залишивши без змін суб`єктний склад учасників, на яких він поширюється.
Тобто, «територію на якій діяла Програма «єПідтримка»» замінено «районом проведення воєнних (бойових) дій або районів, які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блоковані)».
Постанова Уряду №754 змінила територію дії, для суб`єктного складу учасників, який визначений постановою КМУ №350 - «осіб рядового та начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби».
Таким чином, з 01.06.2022 в осіб рядового та начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), виникало право на отримання додаткової винагороди в розмірі 30 000 грн.
Обмеження за територіальним принципом не стосувалось працівників Служби судової охорони.
Постановою КМУ №793 внесено зміни до абзацу 1 пункту 1 постанови КМУ №168, зокрема в абзаці першому слова і цифри додаткова винагорода в розмірі 30000 гривень щомісячно замінено словами і цифрами додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць.
Постанова КМУ №793, набула чинності з 19.07.2022 та застосовувалась до правовідносин, які виникли з 24.02.2022.
Тож, з 24.02.2022, серед іншого, в працівників Служби судової охорони відповідно до постанови КМУ №168 виникало право на отримання додаткової винагороди в розмірі «до 30 000 грн», а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, в розмірі "до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах".
Дія внесених змін до постанови КМУ №793 поширювалась, в тому числі на позивача.
До матеріалів справи представником відповідача не надано доказів того, що з часу набрання чинності Постановою №168 начальником відповідача накази щодо виплати позивачеві додаткової винагороди видавались, що вказує на протиправну бездіяльність відповідача.
За таких обставин, суд доходить висновку, що у період з 24.02.2022 та станом на день прийняття рішення у справі (09.11.2022) позивач мав право на отримання додаткової щомісячної винагороди встановленої п. 1 постанови Кабінету Міністрів України № 168 від 28.02.2022.
Посилання відповідача на відсутність у затвердженому на 2022 рік кошторисі відповідних бюджетних призначень, як підставу для не винесення наказів, суд також не приймає до уваги, оскільки пунктом 3 постанови КМУ № 168 від 28.02.2022, Міністерство фінансів зобов`язано опрацювати питання щодо збільшення видатків відповідним розпорядникам бюджетних коштів для забезпечення реалізації цієї постанови.
За змістом правової позиції ЄСПЛ у справі «Кечко проти України» (рішення від 08 листопада 2005 року) у межах свободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи відповідні зміни в законодавство. Однак якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти в цих виплатах, доки відповідні положення є чинними. Тобто органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань.
Верховний Суд України у своїх рішеннях також неодноразово вказував на те, що відсутність чи скорочення бюджетних асигнувань не може бути підставою для зменшення будь-яких виплат (постанови Верховного Суду України від 22 червня 2010 року у справі № 21-399во10, від 07 грудня 2012 року у справі № 21-977во10, від 03 грудня 2010 року у справі № 21-44а10).
Суд враховує, що відповідачем вживались заходи щодо збільшення видатків бюджету для забезпечення реалізації вимог Постанови № 168, проте, обмежене фінансування жодним чином не впливає на наявність чи відсутність у позивача права на нарахування додаткової щомісячної винагороди, що є предметом спору у цій справі, оскільки держава не може односторонньо відмовитись від взятих на себе зобов`язань, шляхом не виділення на дані цілі бюджетних асигнувань.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що допущена відповідачем бездіяльність щодо нарахування та виплати позивачу додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 № 168, є протиправною.
Поряд із цим, оскільки захисту підлягають порушені права, станом на дату вирішення спору по суті не підтверджено виплату спірної допомоги, позовні вимоги підлягають вирішенню за період до дати постановляння рішення у цій справи.
Щодо позовної вимоги позивача про зарахування періодів зазначений у позові до періоду безпосередньої участі позивача у бойових діях, як підстави для отримання щомісячної додаткової винагороди, то суд зазначає, що дана вимога не підлягає до задоволення, оскільки є передчасною, адже на час розгляду справи в суді відповідачем не прийнято жодного наказу про виплату додаткової винагороди позивачу, а тому даний факт не свідчить про те, що такі періоди не будуть зараховані відповідачем.
Крім того, суд зазначає, що розрахунок додаткової винагороди є компетенцією відповідача як органу, в якому позивач проходить службу і який виплачує йому грошове забезпечення. Саме на відповідача, за наявності законних підстав, покладається обов`язок щодо зарахування даних періодів, прийняття наказів про нарахування та виплату позивачу додаткової винагороди, передбаченої Постановою №168.
Вимога позивача щодо розрахунку загального строку виконання бойових завдань і участі у бойових діях які становлять 60 днів, не відповідають фактичним обставинам справи, адже відповідно до довідки виданої полком спеціального призначення "САФАРІ" Національної поліції України із врахуванням періодів становить 49 днів, а тому дана вимога підлягає до задоволення частково.
При цьому суд вважає за необхідне зазначити, що конкретну суму такої додаткової виплати суд не може визначити, оскільки як зазначено вище, Постанова КМУ №168, на час виникнення спірних правовідносин (13.07.2022 - звернення позивача із заявою до відповідача про виплату такої допомоги), застосовується в редакції Постанови КМУ №793, якою не визначено конкретної суми, а зазначено: "до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць" та для осіб які беруть безпосередню участь у бойових діях в розмірі "до 100 000 (сто тисяч) гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах". Тому, конкретний розмір додаткової винагороди повинен бути визначений керівником відповідача у відповідному розпорядчому документі (наказі) з врахуванням такого обмеження.
Відповідно до п.3 ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Під час розгляду справи відповідач не надав жодних доказів, які спростовують встановлені судом обставини у даній справі.
Згідно з ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.
Враховуючи наведене, суд приходить до висновку, що з метою повного відновлення порушених прав позивача суд вважає за необхідне обрати спосіб захисту порушений прав позивача шляхом:
- визнати протиправною бездіяльність Територіального управління Служби судової охорони у Тернопільській області щодо не нарахування і не виплати позивачу, додаткової винагороди відповідно до вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", з 24.02.2022 по 09.11.2022;
- зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Тернопільській області здійснити нараховування та виплату позивачу додаткову винагороду, відповідно до вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", а саме:
- з 24 лютого 2022 року по 09.11.2022 в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць;
- з 19.03.2022 по 27.03.2022, 02.04.2022, 21.04.2022, 22.04.2022, 23.04.2022, 26.04.2022, 27.04.2022, з 06.05.2022 по 22.05.2022, як особі, яка брала безпосередню участь у бойових діях в розмірі до 100000,00 грн в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
Враховуючи, що позивач звільнений від сплати судового збору на підставі п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір» судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Визнати протиправною бездіяльність Територіального управління Служби судової охорони у Тернопільській області щодо не нарахування і не виплати ОСОБА_1 , додаткової винагороди відповідно до вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", починаючи з 24 лютого 2022 року по 09.11.2022.
3. Зобов`язати Територіальне управління Служби судової охорони у Тернопільській області здійснити нараховування та виплату ОСОБА_1 додаткову винагороду, відповідно до вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", а саме:
- з 24 лютого 2022 року по 09.11.2022 в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць;
- з 19.03.2022 по 27.03.2022, 02.04.2022, 21.04.2022, 22.04.2022, 23.04.2022, 26.04.2022, 27.04.2022, з 06.05.2022 по 22.05.2022, як особі, яка брала безпосередню участь у бойових діях в розмірі до 100000,00 грн в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
4. В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 09 листопада 2022 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- ОСОБА_1 (місцезнаходження/місце проживання: АДРЕСА_1 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 );
відповідач:
- Територіальне управління Служби судової охорони у Тернопільській області (місцезнаходження/місце проживання: вул.Грушевського, 6,м. Тернопіль,46001 код ЄДРПОУ/РНОКПП 43293060);
Головуючий суддяОсташ А.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.11.2022 |
Оприлюднено | 14.11.2022 |
Номер документу | 107241235 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні