РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 жовтня 2022 року справа № 580/2326/22
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Руденко А.В.,
за участю:
секретаря Могили І.В.,
представника позивача Руденко М.О. (за ордером),
розглянувши у відкритому судовому засіданні в спрощеному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Мост-Сервіс Груп» до Черкаської обласної державної адміністрації та Департаменту містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації, треті особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Департамент «Центр надання адміністративних послуг» Черкаської міської ради та Департамент управління справами і юридичного забезпечення Черкаської міської ради про зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось товариство з обмеженою відповідальністю Мост-Сервіс Груп з позовом до Черкаської обласної державної адміністрації (відповідач-1), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Центр надання адміністративних послуг, в якій просить:
зобов`язати Черкаську обласну державну адміністрацію надати дозвіл на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів в Черкаській області за адресою місця на Н-16 23+068 км. 24+242;
- зобов`язати Черкаську обласну державну адміністрацію надати дозвіл на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів в Черкаській області за адресою місця на Н-16, км. 10+791 ліворуч;
- зобов`язати Черкаську обласну державну адміністрацію надати дозвіл на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів в Черкаській області за адресою місця на Н-16, км. 0+100 праворуч.
Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що 20.11.2018 позивач звернувся до Черкаської обласної державної адміністрації з листом №07-11 щодо продовження терміну дії існуючої згоди на розміщення спеціальної конструкції і зовнішньої реклами на землях дорожнього господарства або видачі нового дозволу. 06.02.2019 позивач отримав лист Черкаської обласної державної адміністрації з роз`ясненням, що до Державної регуляторної служби України був направлений проект розпорядження «Про затвердження порядку видачі дозволів на розміщення об`єктів зовнішньої реклами поза межами населених пунктів області» та станом на 04.02.2019 вказаний проект не затверджений, тому розгляд та видача дозволів на розміщення зовнішньої реклами буде можливим після узгодження зазначених нормативних документів. За вказаних обставин позивач з незалежних від нього причин був позбавлений можливості отримати дозвіл на розміщення зовнішньої реклами.
27.01.2022 звернувся до Черкаської обласної державної адміністрації та Центру надання адміністративних послуг з листом щодо надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів за адресами на Н-16 23+068 км. 24+242; на Н-16, км. 10-791 ліворуч; на Н-16, км. 0+100 праворуч. Проте ні Черкаська обласна державна адміністрація, ні Центр надання адміністративних послуг не надали позивачу ні дозволу, ні рішення про відмову у його наданні. У зв`язку з ненаданням відповіді на вказану заяву позивач 14.02.2022 через представника Руденко М.О. звернувся до Черкаської обласної державної адміністрації із запитом щодо причин ненадання в період з початку 2018 року дозволів на розміщення спеціальної конструкції і зовнішньої реклами. 21.02.2022 Черкаська обласна державна адміністрація повідомила позивача, що з 18.12.2019 повноваження щодо здійснення управління автомобільними дорогами загального користування місцевого значення в межах Черкаської області те безпеки руху передано Департаменту містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації.
Позивач вважає, що невидача дозволу на розміщення зовнішньої реклами є підставою для застосування принципу мовчазної згоди та зобов`язання суб`єкта владних повноважень прийняти відповідне рішення про надання позивачу дозволів на розміщення зовнішньої реклами.
Ухвалою судді від 06.06.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито спрощене позовне провадження у справі та призначено судове засідання для розгляду справи по суті.
Ухвалою суду від 12.07.2022 виключено зі складу третіх осіб Центр надання адміністративних послуг.
Ухвалою суду від 28.07.2022 замінено відповідача Департамент містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації (Департамент будівництва Черкаської обласної державної адміністрації) на належного Департамент інфраструктури та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації.
Ухвалою суду від 12.08.2022 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Департамент управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради.
Ухвалою суду від 16.09.2022 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Департамент Центр надання адміністративних послуг Черкаської міської ради.
Черкаська обласна державна адміністрація (відповідач-1) відзиву на позовну заяву не надала.
Департамент інфраструктури та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації (відповідач-2) 11.08.2022 надав відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що повноваженнями щодо видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів Черкаської області наділений з 20.07.2021. Адміністративна послуга з видачі дозволу на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів пунктом 257 розпорядження Кабінету Міністрів України №523-р від 16.05.2014 віднесена до переліку адміністративних послуг органів виконавчої влади, які є обов`язковими для надання через Центри надання адміністративних послуг. Проте до Департаменту від Центру надання адміністративних послуг заяви позивача про видачу дозволу на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів Черкаської області та документів, що додаються до неї, не надходило. Щодо застосування принципу мовчазної згоди зазначив, що умовою для його застосування є подання заявником повного пакета документів для отримання дозволу. Проте позивачем повний пакет документів не був поданий. З вказаних підстав просив у задоволенні позову відмовити.
25.08.2022 позивач надав відповідь на відзив, в якій зазначив, що 27.01.2022 подав до Центру надання адміністративних послуг повний пакет документів, необхідних для надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами. Проте на час звернення до суду відповіді від Центру надання адміністративних послуг не отримував. Порядок видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів Черкаської області затверджений Розпорядженням Черкаської обласної державної адміністрації №22 від 05.07.2019 на час звернення позивача до суду не був опублікований в установленому законом порядку на сайті Черкаської обласної державної адміністрації. До виконання обов`язків щодо надання дозволів на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів Департамент містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації приступив не 20.07.2021, а після 21.01.2022.
Відповідач-2 подав заперечення, в яких зазначив, що для реалізації повноважень у сфері розміщення зовнішньої реклами вносились зміни до розпорядження Черкаської обласної державної адміністрації №22 від 05.07.2019 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів Черкаської області», в редакції розпорядження «Про внесення змін до розпорядження Черкаської обласної державної адміністрації від 05.07.2019 №22» від 05.01.2022 №1, зареєстрованого в Головному територіальному управлінні юстиції у Черкаській області 20.01.2022 за №47/708. Тому доводи позивача щодо часу набуття Департаментом повноважень щодо розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів Черкаської області є необгрунтованими. Щодо посилань позивача на не опублікування в установленому законодавством порядку на сайті Черкаської обласної державної адміністрації розпорядження від 05.07.2019 №22 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів Черкаської області», зареєстрованого в Головному територіальному управлінні юстиції у Черкаській області 09.07.2019 за №32/1830, то діючі регуляторні акти Черкаської обласної державної адміністрації станом на 01.09.2022 розміщені на офіційному веб сайті Черкаської обласної державної адміністрації за посиланням https://ck-oda.gov.ua/docs/2019/01082019_7.pdf. Серед вказаних актів розміщене розпорядження Черкаської обласної державної адміністрації від 05.07.2019 №22 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів Черкаської області», зареєстрованому в Головному територіальному управлінні юстиції у Черкаській області 09.07.2019 за №32/1830.
У судовому засіданні представник позивача підтримав заявлений позов.
Відповідач-1 був повідомлений про дату, час та місце судового засідання, що підтверджується доказами, наявними в матеріалах справи (т. 1, а.с. 81, 90). Представник відповідача-1 у судове засідання не прибув, про причини неявки не повідомив.
Представник відповідача-2 проти позову заперечив.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради пояснив, що 09.06.2021 створений Департамент «Центр надання адміністративних послуг», тому жодні документи щодо надання адміністративних послуг у Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради відсутні.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів Департаменту «Центр надання адміністративних послуг» пояснив, що жодні документи від Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради не були передані.
Згідно ч. 1 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
П. 1 ч. 3 вказаної статті передбачає, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
Зважаючи на ту обставину, що Черкаська обласна державна адміністрація (відповідач-1) повідомлялась належним чином про дату, час та місце судових засідань, суд здійснює судовий розгляд справи за відсутності її представника.
Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши подані письмові докази суд встановив такі фактичні обставини.
Позивач товариство з обмеженою відповідальністю «Мост-Сервіс Груп» (код ЄДРПОУ 39310430) 24.09.2018 звернулось до Державного агентства автомобільних доріг України з листом №17/09, в якому у зв`язку із закінченням терміну дії згоди №01250/314/08-07 на розміщення спеціальної конструкції і зовнішньої реклами на землях дорожнього господарства вздовж автомобільних доріг державного значення поза межами населених пунктів від 25.09.2007 (терміни дії якої були продовжені до 26.09.2018) просив розглянути питання щодо можливості продовження терміну її дії, або видачі нової згоди на даний об`єкт із укладенням нового Договору.
Державне агентство автомобільних доріг України листом №8375/3/7.2-6-2701/10 від 31.10.2018 повідомило позивача, що відповідно до абз. 3 підпункту 2) пункту 26 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо скорочення документів дозвільного характеру»№1193-V11 від 09.04.2014 за отриманням дозволу на розміщення об`єкта зовнішньої реклами позивачу необхідно звернутись до відповідних органів місцевого самоврядування та/або обласної державної адміністрації, де територіально розміщений об`єкт зовнішньої реклами.
20.11.2018 позивач звернувся до Черкаської обласної державної адміністрації з листом №07-11, в якому просив подовжити терміни дії існуючої Згоди на розміщення спеціальної конструкції і зовнішньої реклами на землях дорожнього господарства, або видати новий дозвіл.
Департамент містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства листом №02/02-06.01-07/7673/01/01-34 від 06.02.2019 повідомив позивача, що в Державну регуляторну службу України направлено проект розпорядження Черкаської обласної державної адміністрації «Про затвердження Порядку видачі дозволів на розміщення об`єктів зовнішньої реклами поза межами населених пунктів області» для відповідного погодження. Станом на 04.02.2019 вказаний Порядок перебуває на розгляді у вказаній службі. З огляду на вказане розгляд та видача дозволів на розміщення зовнішньої реклами буде можливим після узгодження зазначених нормативних документів, які регламентують розміщення об`єктів зовнішньої реклами поза межами населених пунктів в Черкаській області з відповідними службами.
Розпорядженням Черкаської обласної державної адміністрації від 05.07.2019 №22 був затверджений Порядок видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів Черкаської області, зареєстрований в Головному територіальному управлінні юстиції у черкаській області 09.07.2019. за №32/1830.
27.01.2022 позивач звернувся до Черкаської обласної державної адміністрації та Центру надання адміністративних послуг з листом №14/1, в якому просив надати дозволи на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів: за адресою місця на Н-16 км. 23+068 - км. 24+242; за адресою місця на Н-16, км. 10 + 791 ліворуч; за адресою місця на Н-16, км. 0 + 100 праворуч. У разі відмови або неможливості надання вказаних дозволів просив повідомити про причини такої відмови або неможливості надання вказаних дозволів.
07.02.2022 Черкаська обласна державна адміністрація прийняла розпорядження №51 «Про затвердження інформаційної та технологічної карток адміністративної послуги з видачі дозволу на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів Черкаської області».
14.02.2022 представником позивача адвокатом Руденко М.О. до Черкаської обласної державної адміністрації був направлений адвокатський запит про надання інформації, зокрема, з якої причини (або у зв`язку з якими обставинами) не були надані дозволи на розміщення спеціальної конструкції і через р. Дніпро на металевих конструкціях ферм.
Листом №01/01-22/1177/01-22/4099 від 21.02.2022 Черкаська обласна адміністрація у відповідь на адвокатський запит повідомила, що з 18.12.2019 повноваження щодо здійснення управління автомобільними дорогами загального користування місцевого значення в межах Черкаської області та безпеки руху передано Департаменту містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства відповідно до розпорядження облдержадміністрації від 18.12.2019 №834. У зв`язку з тим, що Департамент поєднав в своїй компетенції повноваження з видачі дозволу та надання погодження на розміщення зовнішньої реклами, міг відбутися конфлікт інтересів, тому було призупинено роботу щодо оформлення інформаційних та технологічних карток в Центр надання адміністративних послуг для видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами до врегулювання вказаного питання.
У подальшому повноваження у сфері розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів з 20.07.2021 було передано Департаменту інфраструктури та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації.
З 20.07.2021 і до теперішнього часу від ТОВ «Мост-Сервіс Груп» до Департаменту інфраструктури та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації надійшов один лист від 27.01.2022 №14/1 про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів , на який буде надана відповідь у визначений законодавством термін.
На час розгляду справи Черкаська обласна державна адміністрація не надала доказів прийняття рішення щодо видачі дозволів позивачу.
Вважаючи протиправною бездіяльність Черкаської обласної державної адміністрації щодо видачі дозволу на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.
Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Засади рекламної діяльності в Україні, відносини, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами врегульовані Законом України «Про рекламу» №270/96-ВР від 03.07.1996. (далі Закону №270/96).
Згідно частини1 статті 1 зовнішня реклама - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг.
Відповідно до абзацу 1 частини 1 статті 16 Закону №270/96 розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України №1135 від 05.12.2012 затверджені Типові правила розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів. (далі Типові правила №1135).
Згідно пункту 2 Правил №1135 дозвіл на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів (далі - дозвіл) - документ установленої форми, виданий розповсюджувачу зовнішньої реклами на підставі розпорядження голови облдержадміністрації, а на території Автономної Республіки Крим - розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим, яким надається право на розміщення зовнішньої реклами протягом визначеного строку у певному місці.
Відповідно до пункту 3 Типових правил №1135 видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу здійснюється відповідно до Законів України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності та Про рекламу обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим.
Пунктом 9 Правил №1135 передбачено, що оформлення видачі дозволу здійснюється відповідним структурним підрозділом облдержадміністрації або відповідним органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим за зразком згідно з додатком без залучення заявника у межах строку видачі дозволу.
З метою врегулювання відносин, що виникають у зв`язку з розміщенням зовнішньої реклами поза межами населених пунктів Черкаської області розпорядженням Черкаської обласної державної адміністрації від 05.07.2019 №22 був затверджений Порядок видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів Черкаської області, зареєстрований в Головному територіальному управлінні юстиції у Черкаській області 09.07.2019 за №32/1830, пунктом 1 якого було передбачено, що роботу щодо організації діяльності з видачі дозволів проводить Департамент містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації із залученням працівників Укравтодору (його територіального органу) або власників автомобільних доріг та Національної поліції України (її територіального органу), а в разі розміщення зовнішньої реклами на пам`ятках національного або місцевого значення та в межах зон охорони цих пам`яток, історичних ареалів населених місць за участю органів виконавчої влади, визначених частиною п`ятою статті 24 Закону України «Про охорону культурної спадщини».
Пунктом 1 розділу 111 Порядку видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів Черкаської області від 05.07.2019 № 22 передбачено, що для одержання дозволу заявник подає у паперовій формі особисто або через уповноважену ним особу (за довіреністю) або надсилає поштою адміністратору Центру надання адміністративних послуг заяву.
Пунктом 3 розділу 111 Порядку видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів Черкаської області від 05.07.2019 № 22 передбачено, що Департамент містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації протягом не більше 10 робочих днів із дня одержання від адміністратора Центру надання адміністративних послуг заяви про видачу дозволу та документів, що додаються до неї, оформляє дозвіл або письмове повідомлення суб`єкту господарювання про відмову у видачі дозволу і передає їх протягом одного робочого дня адміністратору Центру надання адміністративних послуг.
Оформлення видачі дозволу здійснюється Департаментом містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації згідно з додатком до цього Порядку, без залучення заявника в межах строку видачі дозволу (пункт 8 розділу 111 Порядку видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів Черкаської області від 05.07.2019 № 22).
У разі видання розпорядження облдержадміністрації про видачу дозволу, Департамент містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації оформляє два автентичних оригінали дозволів, один з яких видається заявнику через адміністратора Центру надання адміністративних послуг, другий зберігається в Департаменті для обліку та контролю (пункт 12 розділу 111 Порядку видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів Черкаської області від 05.07.2019 № 22).
Видача (відмова у видачі, переоформлення, анулювання) дозволу здійснюється облдержадміністрацією відповідно до законів України «Про рекламу», «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», «Про адміністративні послуги».
Додатком до Порядку видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів Черкаської області від 05.07.2019 № 22 передбачено форму дозволу на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів Черкаської області, згідно з яким дозвіл видається на підставі розпорядження Черкаської обласної державної адміністрації та підписується головою Черкаської обласної державної адміністрації.
У подальшому розпорядженням Черкаської державної адміністрації від 05.01.2022 №1 були внесені зміни до розпорядження Черкаської обласної державної адміністрації від 05.07.2019 №22 та повноваження щодо оформлення дозволів на розміщення зовнішньої реклами передані Департаменту інфраструктури та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації.
Отже за змістом вказаних приписів видача дозволів на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів Черкаської області відноситься до компетенції Черкаської обласної державної адміністрації; а оформлення дозволів з 05.01.2022 покладено на Департамент інфраструктури та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації.
Згідно частини 1 статті 9 Закону України «Про адміністративні послуги» №5203-VІ від 06.09.2012 адміністративні послуги надаються суб`єктами надання адміністративних послуг безпосередньо або через центри надання адміністративних послуг.
Частиною першою статті 12 Закону України «Про адміністративні послуги» №5203-VІ від 06.09.2012 визначено, що центр надання адміністративних послуг - це постійно діючий робочий орган або виконавчий орган (структурний підрозділ) органу місцевого самовряду-вання або місцевої державної адміністрації, що зазначені у частині другій цієї статті, в якому надаються адміністративні послуги згідно з переліком, визначеним відповідно до цього За-кону.
Згідно частини 7 статті 12 Закону України «Про адміністративні послуги» №5203-VІ від 06.09.2012 Кабінет Міністрів України затверджує перелік адміністративних послуг орга-нів виконавчої влади та адміністративних послуг, що надаються органами місцевого самов-рядування у порядку виконання делегованих повноважень, які є обов`язковими для надання через центри надання адміністративних послуг.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України №523-р від 16.05.2014 «Деякі питання надання адміністративних послуг через центри надання адміністративних послуг» затверджено перелік адміністративних послуг органів виконавчої влади та адміністративних послуг, що надаються органами місцевого самоврядування у порядку виконання делегованих повноважень, які є обов`язковими через центри надання адміністративних послуг.
Так, пунктом 257 розпорядження Кабінету Міністрів України №523-р від 16.05.2014 адміністративна послуга з видачі дозволу на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів віднесена до переліку адміністративних послуг органів виконавчої влади, які є обов`язковими для надання через Центр надання адміністративних послуг.
Пунктом 4 розпорядження Кабінету Міністрів України №523-р від 16.05.2014 було зобов`язано органи виконавчої влади, які є суб`єктами надання адміністративних послуг, визначених у переліку та підпункті 2 пункту 2 цього розпорядження, забезпечити у місячний строк з дня набрання чинності цим розпорядженням: внесення змін до затверджених інформаційних та технологічних карток адміністративних послуг; розміщення інформації про початок надання адміністративних послуг через центри (зокрема про дату, перелік і порядок їх надання) з урахуванням частини другої статті 6 Закону України Про адміністративні послуги на власних офіційних веб-сайтах та у місцях прийому суб`єктів звернень.
Статтею 8 Закону України «Про адміністративні послуги» №5203-VІ від 06.09.2012 передбачено, що суб`єктом надання адміністративних послуг на кожну адміністративну послугу, яку він надає відповідно до закону, затверджуються інформаційна і технологічна картки.
Отже умовою надання адміністративної послуги з видачі дозволу на розміщення зовнішньої реклами через Центр надання адміністративних послуг є розроблення суб`єктом надання адміністративної послуги, тобто Черкаською обласною державною адміністрацією, інформаційної та технологічної картки адміністративної послуги з надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами.
Судом встановлено, що інформаційна та технологічна картки з видачі дозволу на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів Черкаської області затверджені розпорядженням Черкаської обласної державної адміністрації від 07.02.2022 №51. Вказане свідчить про те, що на час звернення позивача до Черкаської обласної державної адміністрації та Центру надання адміністративних послуг із заявою від 27.01.2022 №14/1 видача дозволів на розміщення зовнішньої реклами була унеможливлена через відсутність затверджених технологічної та інформаційної карток вказаної адміністративної послуги.
Факт відсутності інформаційної та технологічної карток адміністративної послуги підтверджується листом Управління надання адміністративних послуг департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради (т. 2, а.с. 20) який був направлений позивачу Центром надання адміністративних послуг засобами поштового зв`язку, проте повернутий за закінченням терміну зберігання (т. 2, а.с. 19).
У п.70 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Рисовський проти України" від 20.10.2011 суд зазначив, що принцип "належного урядування", зокрема передбачає, що державні органи повинні діяти в належний і якомога послідовний спосіб. При цьому, на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість уникати виконання своїх обов`язків.
Відповідно до принципу «належного урядування» державні органи, які не впроваджують, або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються. Державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб.
Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси.
Прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень.
Враховуючи встановлені вище обставини, а саме: відсутність на час звернення позивача із заявою про надання дозволів на розміщення зовнішньої реклами від 27.01.2022 №14/1 технологічної та інформаційної карток на надання вказаної адміністративної послуги, суд дійшов висновку, що Черкаська обласна державна адміністрація як суб`єкт надання адміністративної послуги, не створивши умов для реалізації позивачем права на отримання дозволу на розміщення зовнішньої реклами, порушила принцип «належного урядування», що унеможливило звернення позивача із заявою відповідно до процедури, визначеної Типовими правилами №1135 та Порядком видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів Черкаської області від 05.07.2019 № 22.
Водночас відсутність розроблених інформаційної та технологічної карток з надання адміністративної послуги не є підставою для відмови у розгляді заяви позивача від 27.01.2022 №14/1.
У судовому засіданні представник відповідача-2 надав лист Черкаської обласної державної адміністрації від 22.02.2022 за №01/01-22/792/01-22/4247 (т. 2, а.с. 17-19), підготовлений у відповідь на заяву позивача від 27.01.2022 №14/1, яким позивача повідомлено про те, що розпорядженням Черкаської обласної державної адміністрації від 07.02.2022 №51 затверджено інформаційну та технологічну картки адміністративної послуги на розміщення зовнішньої реклами, та запропоновано звернутися до адміністратора Центру надання адміністративних послуг із заявою та необхідним пакетом документів, проте вказаний лист заступником голови Віктором Гусаком не підписаний та доказів його направлення позивачу до суду не надано.
Вказане свідчить, що Черкаська обласна державна адміністрація, не розглянувши заяву позивача від 27.01.2022 №14/1, допустила протиправну бездіяльність, тому порушене право позивача на отримання дозволів на розміщення зовнішньої реклами підлягає судовому захисту.
Згідно з абзацом 10 частини першої статті 1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" від 06.09.2005 №2806-IV принцип мовчазної згоди - це принцип, згідно з яким суб`єкт господарювання набуває право на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності без отримання відповідного документа дозвільного характеру, за умови якщо суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою подано в установленому порядку заяву та документи в повному обсязі, але у встановлений законом строк документ дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі не видано або не направлено.
Відповідно до частини шостої статті 41 цього Закону у разі якщо у встановлений законом строк суб`єкту господарювання не видано документ дозвільного характеру або не прийнято рішення про відмову у його видачі, через десять робочих днів з дня закінчення встановленого строку для видачі або відмови у видачі документа дозвільного характеру суб`єкт господарювання має право провадити певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності. Відмітка в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про дату прийняття заяви є підтвердженням подання заяви та документів державному адміністратору або дозвільному органу.
Днем видачі документа дозвільного характеру вважається останній день строку розгляду заяви дозвільним органом, передбаченого законом.
Відповідно до частини першої статті 41 Закону №2806-IV порядок проведення дозвільної (погоджувальної) процедури, переоформлення та анулювання документів дозвільного характеру, що законами України віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування, установлюється їх рішенням, а у випадках, передбачених законом, - на підставі типових порядків, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Згідно пункту 12 Типових правил №1135 для одержання дозволу заявник або уповнова-жена ним особа подає заяву, в якій повинна міститися така інформація:
для юридичної особи - повне найменування, місцезнаходження, ідентифікаційний код згідно з ЄДРПОУ; для фізичної особи - підприємця - прізвище, ім`я, по батькові (за наявнос-ті), адреса місця проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичної особи, яка через свої релігійні переконання відмовила-ся від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомила про це відповідному органу доходів і зборів і має відмітку у паспорті) та згода на обробку персональних даних;
про місце розташування рекламного засобу;
про підстави набуття права користування цим місцем та строк такого користування.
Пунктом 9 Типових правил №1135 передбачено, що у разі розміщення зовнішньої реклами у межах смуги відведення автомобільних доріг дозвіл оформляється за участю Укравтодору або власників автомобільних доріг та Національної поліції, а у разі розміщення зовнішньої реклами на пам`ятках національного або місцевого значення та в межах зон охорони цих пам`яток, історичних ареалів населених місць - за участю органів виконавчої влади, визначених частиною п`ятою статті 24 Закону України Про охорону культурної спадщини.
Орган, який видає дозвіл на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів, у разі розміщення зовнішньої реклами у межах смуги відведення автомобільних доріг, на пам`ятках національного або місцевого значення та в межах зон охорони цих пам`яток, історичних ареалів населених місць не пізніше дня, наступного за днем одержання заяви від заявника, надсилає її копії у паперовому або електронному (шляхом сканування) вигляді органам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, та встановлює строк розгляду зазначених документів, але не менше трьох днів.
За результатами розгляду документації, надісланої органом, який видає дозвіл, органи, зазначені в абзаці першому цього пункту, надають погодження, які у паперовому або елект-ронному вигляді надсилають до відповідного органу, який видає дозвіл.
У разі ненадання органами, зазначеними в абзаці першому цього пункту, погодження протягом встановленого строку вважається, що дозвіл оформлено за участю відповідного органу.
Аналогічні приписи містяться у 7,9,11 розділу 111 Порядку видачі дозволів на розмі-щення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів Черкаської області, затверджено-го розпорядженням Черкаської ОДА від 05.07.2019 №22.
Отже, видачі дозволу передує певна процедура, складовою якої є встановлення пріори-тету. Ухвалення рішення про видачу дозволу без попереднього рішення про встановлення пріоритету не допускається.
Суд зазначає, що неприйняття рішення про відмову у наданні дозволу належним дозвільним органом (КМДА) свідчить про протиправну його бездіяльність.
Водночас сама лише бездіяльність (не прийняття рішення у встановлений строк) не є достатньою підставою для застосування принципу мовчазної згоди.
Відповідно до частини п`ятої статті 41 Закону № 2806-IV підставами для відмови у видачі документа дозвільного характеру є:
- подання суб`єктом господарювання неповного пакета документів, необхідних для одержання документа дозвільного характеру, згідно із встановленим вичерпним переліком;
- виявлення в документах, поданих суб`єктом господарювання, недостовірних відомостей;
- негативний висновок за результатами проведених експертиз та обстежень або інших наукових і технічних оцінок, необхідних для видачі документа дозвільного характеру.
Установлення цих обставин свідчить про відсутність підстав для видачі документа дозвільного характеру, про невідповідність діяльності вимогам законодавства, а отже і про неможливість застосування принципу мовчазної згоди.
У постанові від 26.06.2018 у справі № 826/2810/17 Верховний Суд зробив правовий висновок про те, що закріплені у законодавстві гарантії прав суб`єктів приватного права (зокрема, можливість застосування принципу мовчазної згоди), не повинні використовуватися для легалізації триваючого правопорушення або здійснення незаконної діяльності.
Принцип мовчазної згоди може бути застосовано за умови, якщо суб`єктом господарювання дотримані всі вимоги законодавства, а у суб`єкта владних повноважень відсутня альтернатива у прийнятті або не прийнятті позитивного рішення за зверненням такого суб`єкта господарювання.
Вказаний висновок міститься у постанові Верховного Суду у постанові від 17.03.2021 у справі №826/9746/17.
Заперечуючи проти позовних вимог відповідач-2 зазначив, що спеціалістами Департа-менту інфраструктури та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації спільно зі службою автомобільних доріг у Черкаській області та Управлінням патрульної поліції в Черкаській області Департаменту патрульної поліції проведені комісійні обстеження автомобільних доріг загального користування державного значення Н-08 Бориспіль-Дніпро-Запоріжжя (через м. Кременчук) Маріуполь, Н-16 Золотоноша-Черкаси-Сміла-Умань, Р-10/Р-09/-Черкаси-Чигирин-Кременчук, Р-09 Миронівка-Канів, Н-02 Кременець-Біла Церква-Ржищів-Софіївка щодо наявності законних підстав розташування рекламних засобів, за результатами яких Черкаською обласною державною адміністрацією листом від 22.10.2021 №01/01-21/7770/01/01-21/24550 надіслано до Державного агенства автомобільних доріг України подання щодо виконання демонтажних робіт рекламних конструкцій зовнішньої реклами, які розміщені з порушенням вимог Типових правил №1135. До таких рекламних конструкцій зовнішньої реклами, які розміщені з порушенням вимог законодавства на їх розміщення, входили рекламні конструкції позивача.
Отже відповідач-2 заперечує виконання позивачем умови щодо надання всіх документів, необхідних для видачі дозволів позивачу на розміщення зовнішньої реклами.
Врахувавши вищезазначене суд дійшов висновку про відсутність підстав для застосування принципу «мовчазної згоди» у даному спорі, та вважає належним способом захисту порушеного права зобов`язати Черкаську обласну державну адміністрацію розглянути заяву товариства з обмеженою відповідальністю «Мост-Сервіс» від 27 січня 2022 року №14/1 про надання дозволів на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів в Черкаській області за адресами місць: - на Н-16 23+068 км. 24+242; на Н-16, км. 10-791 ліворуч; на Н-16, кв. 0+100 праворуч та прийняти рішення відповідно до Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», Закону України «Про рекламу» та Типових правил розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05.12.2012 №1135.
Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на зазначене позовні вимоги є обгрунтованими та підлягають задоволенню частково.
Відповідно до вимог частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України у разі часткового задоволення позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до задоволених позовних вимог.
Отже витрати зі сплати судового збору у сумі 1240 грн 50 коп (розрахунок: 2481,00 грн/2) підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача.
Керуючись ст.ст.2, 3, 5-11, 19, 73-77, 79, 90, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Черкаської обласної державної адміністрації щодо розгляду заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Мост-Сервіс» від 27 січня 2022 року №14/1 про надання дозволів на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів в Черкаській області.
Зобов`язати Черкаську обласну державну адміністрацію (бульв. Шевченка, 185, м. Черкаси, 18001, код ЄДРПОУ 00022668) розглянути заяву товариства з обмеженою відповідальністю «Мост-Сервіс» (вул. Садова, 23, м. Черкаси, 18001, код ЄДРПОУ 00022668) від 27 січня 2022 року №14/1 про надання дозволів на розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів в Черкаській області за адресами місць: - на Н-16 23+068 км. 24+242; на Н-16, км. 10-791 ліворуч; на Н-16, кв. 0+100 праворуч та прийняти рішення відповідно до Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», Закону України «Про рекламу» та Типових правил розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05.12.2012 №1135.
В решті позовних вимогу відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Черкаської обласної державної адміністрації (бульв. Шевченка, 185, м. Черкаси, 18001, код ЄДРПОУ 00022668) на користь Ттовариства з обмеженою відповідальністю «Мост-Сервіс» (вул. Садова, 23, м. Черкаси, 18001, код ЄДРПОУ 00022668) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1240 (одна тисяча двісті сорок) гривень 50 копійок.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений 10 листопада 2022 року.
Головуючий Алла РУДЕНКО
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2022 |
Оприлюднено | 14.11.2022 |
Номер документу | 107241767 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Алла РУДЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні