Постанова
від 09.11.2022 по справі 240/6387/21
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 240/6387/21

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Черняхович І.Е.

Суддя-доповідач - Матохнюк Д.Б.

09 листопада 2022 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Матохнюка Д.Б.

суддів: Білої Л.М. Гонтарука В. М. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Яремчук Л.С,

представника позивача: Наумової А.М.,

представника відповідача: Зеленової Л.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Житомирській області на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 15 лютого 2022 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Дагаз Лайт" до Головного управління ДПС у Житомирській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

В С Т А Н О В И В :

у квітні 2021 року товариство з обмеженою відповідальністю «Дагаз Лайт» (ТОВ «Дагаз Лайт») звернулось в суд з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Житомирській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 20.01.2021 №0004340702, від 20.01.2021 №000/425/0702 та від 07.04.2021 №00037330702.

15 лютого 2022 року Житомирський окружний адміністративний суд прийняв рішення про задоволення адміністративного позову.

Не погоджуючись з судовим рішенням відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, та порушення норм процесуального права що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору.

У судовому засіданні представник відповідача апеляційну скаргу підтримала та просила її задовольнити.

Представник позивача про задоволення апеляційної скарги заперечила, посилаючись на її необґрунтованість та безпідставність.

Заслухавши, суддю-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши доводи апеляційної скарги наявними в матеріалах справи письмовими доказами, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено те, що 19.10.2020 ТОВ «Дагаз Лайт» було подано до контролюючого органу податкову декларацію з податку на додану вартість за вересень 2020 року №9270453779, в якій зазначено, що розмір податкових зобов`язань товариства за вказаний період (рядок 9 декларації) становить 3288986,00 гривень, розмір податкового кредиту товариства за вказаний період (рядок 17 декларації) становить 4081190,00 грн. Відтак, задеклароване ТОВ "Дагаз Лайт" від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного періоду (рядок 17 - рядок 9) становило 792204,00 грн.

У зв`язку з поданням позивачем вищезазначеної податкової декларації від 19.10.2020 №9270453779 за вересень 2020 року з від`ємним значенням з податку на додану вартість в розмірі більшому за 100 тис. гривень, Головне управління ДПС у Житомирській області на підставі п.п. 191.1.6 п.19.1.1 ст. 19, п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.75.1 ст. 75, п.п. 78.1.8 п. 78.1 ст. 78 та п.200.11 ст.200 ПК України видало наказ від 19.11.2020 №1831, яким призначило провести документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ "Дагаз Лайт" щодо правомірності декларування за вересень 2020 року від`ємного значення з податку на додану вартість.

Вказаний наказ та повідомлення про проведення перевірки від 23.11.2020 №104/06-30-07-04 були направлені 20 листопада 2020 року засобами поштового зв`язку з повідомленням про вручення на адресу ТОВ "Дагаз Лайт" та отримані ним 25 листопада 2020 року.

Так, у період з 07.12.2020 по 11.12.2020 посадовими особами Головного управління ДПС України у Житомирській області на підставі вищезазначеного наказу від 19.11.2020 №1831 та повідомлення від 23.11.2020 №104/06-30-07-04 було проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ "Дагаз Лайт" з питання правомірності декларування ним у вересні 2020 року від`ємного значення з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень, за результатами якої складено акт від 18.12.2020 №250/06-30-07-02/43342217.

У ході проведеної перевірки податковим органом виявлено порушення ТОВ «Дагаз Лайт»:

- п.п.16.1.5 п.16.1 ст.16, п.44.1 ст.44, п.п.75.1.2 п. 75.1, п.79.1 ст. 79, п.85.2 ст. 85, п.185.1 ст. 185, п.186.1 ст. 186, п.187.1 ст.187, п.198.1 ст.198, п.198.2 ст. 198, п.198.3 ст. 198, п.231.5, п.231.6 ст. 231 Податкового кодексу України (ПК України), ч. 1, 2 ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", п.1.2 ст. 1, п.2.1 ст. 2, п. 2.4, п.п.2.15 п.2.16 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №88 від 24.05.1995, п.5, п.6.1, п.7.2, п.7.5.1, п.7.5.6, п.10.2.1, п.10.2.10, п.14.4, п.14.5 Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженого наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв`язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України №281/171/578/155 від 20.05.2007, в результаті чого занижено податок на додану вартість на загальну суму 10980946,00 гривень, в тому числі по періодах: травень 2020 року - на суму ПДВ 116572,00 грн.; червень 2020 року - на суму ПДВ 2200631,00 грн.; липень 2020 року - на суму ПДВ 2463940,00 грн.; серпень 2020 року - на суму ПДВ 3040436,00 грн.; вересень 2020 року - на суму ПДВ 3159367,00 грн., та завищено від`ємне значення різниці між сумою податкових зобов`язань та податкового кредиту в періоді, що перевірявся, на загальну суму 792204,00 грн., у тому числі за вересень 2020 року на суму 792204,00 грн.;

- п.44.1, п.44.6 ст. 44 ПК України, яке полягало у ненаданні посадовим особам контролюючого органу документів під час перевірки.

Так, підставою для таких висновків стало наступне.

Перевіркою повноти формування та правильності відображення податкового зобов`язання по контрагентах-покупцях було встановлено, що ТОВ "Дагаз Лайт" в окремих податкових періодах не у повному обсязі включало до складу податкових зобов`язань обсяги реалізації ПММ кінцевому споживачу. Так, ТОВ "Дагаз Лайт" здійснювало реалізацію нафтопродуктів через мережу АЗС на території Житомирської області та реалізацію паливних (скретч) карток. У додатку №5 до декларації з податку на додану вартість, у складі податкового зобов`язання, товариством відображено виписані та зареєстровані в ЄРПН податкові накладні по юридичних особах, яким реалізовано скретч-картки, юридичним особам, які звернулися в кінці місяця для виписки податкових накладних по заправках власного транспорту по чеках на АЗС та по кінцевому споживачу. Натомість, реалізація ПММ кінцевому споживачу була відображена у звітності у меншій сумі, ніж у звітах по РРО. Зокрема, по покупцях, взаємовідносини з якими відпрацьовувались у ході перевірки встановлено, що на них були виписані податкові накладні на загальну суму ПДВ 520043 грн., а саме: квітень 2020 року - ТОВ "Спецоілторг" сума ПДВ 88325,83 грн., травень 2020 року - ТОВ "Авеснафт» сума ПДВ 413717 грн.

При цьому, у ході перевірки відслідкувати чи відображені в бухгалтерському обліку взаємовідносини з даними покупцями було неможливо, оскільки до перевірки не було надано документів обліку розрахунків з покупцями (по рах.36, рах.68 помісячно за вищезазначений період з деталізацією по субрахунках та розгорнутим сальдо, ін.) з доданими до них первинними документами (видаткові накладні, товарно-транспортні накладні або інші документи, щодо перевезення товарів) та інші документи (які були зазначені у запитах "Про надання інформації та підтверджуючих документів"), що підтверджують дані обліку ТОВ "Дагаз Лайт". По вищезазначених покупцях, у кожному податковому (звітному) періоді було зменшено суму податку на додану вартість по податкових накладних, які виписані кінцевому споживачу.

Згідно з проведеним аналізом даних покупців було встановлено, що всі вони у відповідних звітних періодах займалися придбанням та реалізацією паливно-мастильних матеріалів, але не придбавали ПММ на автозаправних станціях ТОВ "Дагаз Лайт" в якості кінцевого споживача (для власного використання). Оскільки, ПММ є підакцизними товарами, у ході перевірки перевіряючи ми було проведено співставлення зареєстрованих податкових та акцизних накладних, за результатами якого встановлено, що всі акцизні накладні зареєстровані на кінцевого споживача. Відвантаження ПММ було здійснено з відповідних акцизних складів - АЗС підприємства.

Таким чином, перевіркою встановлено невідповідність виписаних податкових накладних та акцизних накладних в розрізі контрагентів, що свідчить про реалізацію ПММ з АЗС підприємства лише кінцевому споживачу, тобто безпосередньо у бензобак автомобіля. Відповідно, не відображення отриманих готівкових коштів від реалізації паливно-мастильних матеріалів у повному обсязі в звітності по податку на додану вартість ТОВ "Дагаз Лайт".

За таких обставин, відповідач дійшов висновку, що ТОВ "Дагаз Лайт" занижено податкові зобов`язання з податку на додану вартість всього на суму 520043 грн., за рахунок невідображення у повному обсязі у звітності по податку на додану вартість реалізації ПММ через мережу АЗС кінцевому споживачу та не включення вартості реалізованих ПММ до бази оподаткування податком на додану вартість реалізації.

Крім того, під час перевірки було виявлено, що ТОВ "Дагаз Лайт" проводив взаєморозрахунки з контрагентами-постачальниками: ПАТ "Укртатнафта", ТОВ "Елевант Інвест Компані", ТОВ "Юністен", ТОВ "Евіденс Трейд", ТОВ "Торговий Дім Карпатинафтотрейд", ТОВ "Прайм Оіл Гарант", ТОВ "Октан Лімітед", ТОВ "Нафтасіті", ТОВ "Прайм Оіл Гарант", ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс".

Проте, по вказаних контрагентах у ході перевірки не було підтверджено факту отримання від них товару (бензин автомобільний, дизельне пальне, газу нафтового скрапленого) у зв`язку з тим, що в ході перевірки товариство не надало жодного документу, лише копії документів не в повному обсязі, на підставі яких не можливо здійснити контрольно - перевірочні заходи та дослідити реальність проведення задекларованих платником податків операцій, та з відсутністю постачання товарів по ланцюгу в загальній сумі 10980946 грн.

Так, при надходженні нафтопродуктів матеріально-відповідальна особа ТОВ "Дагаз Лайт" має оприбуткувати нафтопродукти, що надійшли, зі складанням первинних документів, які фіксують факти здійснення господарських операцій (ч. 1, ч. 2 ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні").

Відповідно до п. 7.5.8 розділу 7 Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженою наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв`язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України №281/171/578/155 від 20.05.2008 відпуск нафти або нафтопродуктів здійснюється у день оформлення ТТН за наявності усіх її примірників.

Крім того, відповідно до умов п. 10.2.4 розділу 10 Інструкції №281 забороняється приймати нафтопродукти на АЗС у разі неналежного оформлення або відсутності ТТН, а у п.16.2 розділу 16 Інструкції 281 зазначено, що бухгалтерські служби підприємств перевіряють та приймають змінні звіти з доданими до них первинними документами, у тому числі ТТН.

Проте, у ході проведення перевірки ТОВ "Дагаз Лайт" не надало документи, що стосуються даного розділу Інструкції, а саме: змінні звіти за формою №17-НП з доданими до них первинними документами (ТТН, талони, відомості встановленої форми, супровідні відомості за інкасацією готівки та інші), місячні накопичувальні відомості та обігові відомості у яких відображаються: кількість завезених на АЗС нафтопродуктів за марками і видами (для дизельного палива залежно від масової частки сірки) та цінами; закупівельна вартість та вартість реалізації завезених нафтопродуктів; кількість та вартість нафтопродуктів, реалізованих споживачам за готівку, у тому числі сума ПДВ; кількість та вартість нафтопродуктів, реалізованих споживачам за безготівковими розрахунками згідно з відомостями, за талонами та платіжними картками; результати інвентаризації нафтопродуктів та готівки, про що було зазначено в акті перевірки.

При цьому, на запит Головного управління ДПС у Житомирській області від 23.11.2020 №12941/6/06-30-07-04 про надання інформації та підтверджуючих документів ТОВ "Дагаз Лайт" була надана відповідь від 07.12.2020 №68 (вх. від 08.12.2020 №13533/6) із завіреними копіями документів, які не містили відомості про господарську операцію або документи, які містили не повну інформацію та були сформовані в цілому за 9 місяців 2020 року, не помісячно (відповідно до періоду складання податкових декларацій з ПДВ) за січень - вересень 2020 року.

Для отримання всіх необхідних первинних документів Головне управління ДПС у Житомирській області для проведення документальної позапланової невиїзної перевірки платнику повторно надіслало товариству запит від 10.12.2020 №13681/6/06-30-07-02 "Про надання інформації та підтверджуючих документів". У відповідь товариство надіслало лист від 10.12.2020 №68 (вх.№ 1367/6 від 11.12.2020) про те, що забезпечити надання додаткових запитуваних документів не є можливим.

У зв`язку з ненаданням до перевірки первинних бухгалтерських документів або належним чином завірених копій підтверджуючих первинних документів було складено акти від 11.12.2020 №87 та від 18.12.2020 № 103 про ненадання первинних бухгалтерських документів або належним чином не завірених копій підтверджуючих первинних документів.

За таких обставин, відповідач дійшов висновку про те, що ТОВ "Дагаз Лайт" до перевірки не надало копій первинних бухгалтерських документів (видаткових накладних, первинних бухгалтерських документів на підставі яких були сформовані зведені акти приймання-передачі нафтопродуктів, товарно-транспортних накладних, журналів обліку надходження нафтопродуктів, журналів реєстрації проведення вимірювань нафтопродуктів у резервуарах, товарних книг кількісного руху нафтопродуктів, відомостей, паспортів або сертифікатів ПММ, даних аналітичного та статистичного обліку по рахунках бухгалтерського обліку, платіжних документів, що засвідчують факт оплати за ТМЦ) щодо взаємовідносин з контрагентами-постачальниками: ПАТ "Укртатнафта", ТОВ "Елевант Інвест Компані", ТОВ "Юністен", ТОВ "Евіденс Трейд", ТОВ "Торговий Дім Карпатинафтотрейд", ТОВ "Прайм Оіл Гарант", ТОВ "Октан Лімітед", ТОВ "Нафтасіті", ТОВ "Прайм Оіл Гарант", ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс".

Враховуючи вищезазначене, податковим органом був зроблений висновок про порушення ТОВ "Дагаз Лайт" вимог п.п.16.1.5 п.16.1 ст.16, п.44.1 ст.44, п.п.75.1.2 п.75.1 ст.75, п.79.1 ст.79, п.85.2 ст.85, п.198.1, п.198.2, п.198.3 ст.198 Податкового кодексу України, ч. 1,ч. 2 ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", п.п.1.2 ст. 1, п.2.1 ст.2 п. 2.4 п.п.2.15 п.2.16 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, п.5, п.6.1, п.7.2, п.7.5.1, п.7.5.6, п.10.2.1, п.10.2.10 Інструкції №281, в результаті чого завищено податковий кредит на загальну суму 10980946 грн. та завищено від`ємне значення з податку на додану вартість, що зараховується до складу наступного звітного періоду на загальну суму 792204 грн.

На підставі акту перевірки Головним управлінням ДПС у Житомирській області були винесені наступні податкові повідомлення-рішення:

-від 20.01.2021 №0004340702, яким до ТОВ "Дагаз Лайт" за порушення п.85.2 ст.85 ПК України застосовано штрафні санкції в розмірі 1020,00 грн.;

- від 20.01.2021 №000/425/0702, яким ТОВ "Дагаз Лайт" за порушення п.44.1, 44.3, 44.4, 44.6, 44.7 ст.44, п.п.75.1.2 п. 75.1, п.79.1 ст. 79, п.85.2, 85.4 ст. 85, п.185.1 ст. 185, п.186.1 ст. 186, п.187.1 ст.187, п.198.1, п.198.2, п.198.3 ст. 198, п.201.1, п. 201.10 ст. 201 ПК України зменшено від`ємне значення з податку на додану вартість, що зараховується до складу наступного звітного періоду на суму 792204 грн.;

- від 20.01.2021 №000/423/0702, яким ТОВ "Дагаз Лайт" за порушення п.п.16.1.5 п.16.1 ст.16, п.44.1, 44.3, 44.4, 44.6, 44.7 ст.44, п.п.75.1.2 п. 75.1, п.79.1 ст. 79, п.85.2, 85.4 ст. 85, п.185.1 ст. 185, п.186.1 ст. 186, п.187.1 ст.187, п.198.1, п.198.2, п.198.3 ст. 198, п.201.1, п. 201.10 ст. 201 ПК України донаровано 10980946 грн. податкового зобов`язання з податку на додану вартість та застосовано до нього штрафні санкції в розмірі 2745237 грн.

Не погоджуючись із висновками акту перевірки від 18.12.2020 №250/06-30-07-02/43342217 та прийнятими на його підставі податковими повідомленнями-рішеннями, позивач звернувся із відповідною скаргою від 03.02.2021 вх.№3301/6 до Державної податкової служби України.

За наслідками розгляду вказаної скарги, Державна податкова служба України прийняла рішення від 01.04.2021 №7389/6/99-00-06-01-01-05, в якому зазначила, що відповідно до п.123.1 ст.123 ПК України вчинення платником податків діянь, що зумовили визначення контролюючим органом суми податкового зобов`язання та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених підпунктами 54.3.1, 54.3.2 (крім випадків зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларованої до повернення з бюджету у зв`язку із використанням права на податкову знижку), 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України, - тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 10 відсотків суми визначеного податкового зобов`язання та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, завищеної суми бюджетного відшкодування. Однак, пунктом 11 підрозд. 10 розд. XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України встановлено, що штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

Так, у ході розгляду скарги позивача було встановлено, що ГУ ДПС у Житомирській області у податковому повідомленні-рішенні від 20.01.2021 №000/423/0702 неправомірно визначено ТОВ "Дагаз Лайт" штрафну санкцію у розмірі 25% відповідно до п.123.1 ст.123 Податкового кодексу України, оскільки, при винесенні зазначеного податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Житомирській області керувалось редакцію Податкового кодексу України, яка з 01.01.2021 втратила чинність відповідно до Закону України від 16.01.2020 №466-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві".

Також, Державною податковою службою України було виявлено, що за результатами перевірки внаслідок встановлених порушень визначено: завищення від`ємного значення з ПДВ за вересень 2020 року, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду (рядок 21 Декларації), на суму 792204 грн.; заниження суми податку на додану вартість, яка підлягає сплаті до бюджету, за січень 2020 року - вересень 2020 року на загальну суму 10980 946 грн., у тому числі за вересень 2020 року на суму 3159367 грн.

Проте, згідно з наказом від 19.11.2020 №1831 документальна позапланова невиїзна перевірка ТОВ "Дагаз Лайт" проводилась з питань дотримання податкового законодавства при декларуванні від`ємного значення податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. грн., по декларації за вересень 2020 року. Відповідно до абз. 2 пп.78.1.8 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України документальна позапланова перевірка з підстав, визначених у цьому підпункті, проводиться виключно щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість та/або з від`ємного значення з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень.

Таким чином, Державною податковою службою України було зазначено, що за цією перевіркою грошове зобов`язання ТОВ "Дагаз Лайт" з ПДВ та сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, можуть бути визначені по податковому періоду - вересень 2020 року. Крім того, вказано, що визначивши грошові зобов`язання з ПДВ за січень 2020 року - серпень 2020 року, ГУ ДПС у Житомирській області вийшло за межі зазначеного в наказі предмету перевірки, чим порушило норми п.п.78.1.8 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України.

За таких обставин, Державною податковою службою України був зроблений висновок, що донарахування ТОВ "Дагаз Лайт" грошових зобов`язань з ПДВ за січень 2020 року - серпень 2020 року та застосовані відповідні штрафні санкції є передчасними.

Враховуючи викладене вище та керуючись главою 4 Податкового кодексу України, Державна податкова служба України рішенням від 01.04.2021 №7389/6/99-00-06-01-01-05 скасувала податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Житомирській області від 20.01.2021 №000/423/0702 в частині донарахувань податкових зобов`язань з ПДВ за січень 2020 року - серпень 2020 року та застосованих штрафних санкцій у відповідній частині і в частині штрафних санкцій, визначених по податкових зобов`язаннях за вересень 2020 року, відповідно до вимог пункту 11 підрозд. 10 розд. XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, а в іншій частині зазначене податкове повідомлення-рішення та податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС у Житомирській області від 20.01.2021 №0004340702, №000/425/0702 залишила без змін.

У подальшому, на підставі рішення Державної податкової служби України від 01.04.2021 №7389/6/99-00-06-01-01-05 та зазначених в ньому висновків, Головне управління ДПС у Житомирській області винесло податкове-повідомлення рішення від 20.01.2021 №000/423/0702, яким ТОВ "Дагаз Лайт" за порушення п.п.16.1.5 п.16.1 ст.16, п.44.1, 44.3, 44.4, 44.6, 44.7 ст.44, п.п.75.1.2 п. 75.1, п.79.1 ст. 79, п.85.2, 85.4 ст. 85, п.185.1 ст. 185, п.186.1 ст. 186, п.187.1 ст.187, п.198.1, п.198.2, п.198.3 ст. 198, п.201.1, п. 201.10 ст. 201 ПК України донарахувало 3159367 грн. податкового зобов`язання з податку на додану вартість та застосувало до нього штрафні санкції в розмірі 315937 грн.

Не погоджуючись із вказаними рішеннями, позивач оскаржив їх Житомирського окружного адміністративного суду.

За результатами встановлених обставин судом першої інстанції зроблено висновок щодо обґрунтованості позовних вимог.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до п. 44.1 ст. 44 ПК України, для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Відповідно до пп.16.1.2, 16.1.3 п.16.1 ст.16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Згідно пп.пп. "а" та "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість, є операції платників податку, зокрема, з:

-постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю;

- постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (пункт 188.1. статті 188 ПК України).

Згідно п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 187.1 ст. 187 ПК України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

-дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

- дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до п. 201.7 ст. 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Згідно п. 201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Відповідно до пп. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Згідно з положеннями п. 20.2 ст. 20 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до п. 198.1 ст. 198 ПК України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу.

Датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг чи дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною (п. 198.2 ст. 198 ПК України).

Пунктом 198.3 ст.198 ПК України встановлено, що податковий кредит звітного періоду складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті. Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими п. 201.11 ст. 201 цього Кодексу. У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу (п.198.6 ст.198 ПК України).

Так, порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків визначені в статті 200 ПК України.

Відповідно до п. 200.1. ст. 200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

При позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом (п.200.2 ст. 200 ПК України).

При від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:

а)враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу

б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;

в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (п. 200.4 ст. 200 ПК України).

Так, Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16 липня 1999 року №996/ХІV (Закон №996) визначає правові засади регулювання, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні. У розумінні даного Закону підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо безпосередньо після її закінчення.

Статтею 1 Закону №996 передбачено, що первинний документ визначається як документ, що містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення. Частинами другою та третьою статті 9 цього ж Закону передбачено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, що фіксують факт здійснення господарської операції. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю й упорядкування оброблених даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні і зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати обов`язкові реквізити: назва документа; дату і місце складання; назва підприємства, від імені якого складається документ; зміст і обсяг господарської операції; одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що мають можливість ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Із наведених законодавчих положень випливає, що умовами реалізації права платника на податковий кредит, а також на зменшення оподатковуваного доходу на суму понесених витрат є фактичне придбання товарів (робіт, послуг) та наявність первинних документів (зокрема, податкових накладних), оформлених у відповідності з вимогами чинного законодавства.

При цьому, наслідки в податковому обліку платника створюють лише реально вчинені господарські операції, тобто такі, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають змісту, відображеному в укладених платником податку договорах.

Правові наслідки у вигляді виникнення права платника податку на формування об`єкту оподаткування податком на прибуток (витрат) та податкового кредиту наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання в своїй господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником податку договорах, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами.

Таким чином, на підтвердження фактичного здійснення господарських операцій, Товариство повинно мати відповідні первинні документи, які мають бути належно оформленими, містити всі необхідні реквізити, бути підписані уповноваженими особами та, які в сукупності з встановленими обставинами справи, зокрема і щодо можливостей здійснення господарюючими суб`єктами відповідних операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна, обсягу матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для виконання умов, обумовлених договорами, мають свідчити про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що і є підставою для формування платником податкового обліку.

Із матеріалів справи встановлено, що підставою для прийняття відповідачем оскаржуваних податкових повідомлень-рішень слугувало невизнання останнім реальності господарських операцій позивача з його контрагентами: ПАТ "Укртатнафта", ТОВ "Елевант Інвест Компані", ТОВ "Юністен", ТОВ "Евіденс Трейд", ТОВ "Торговий Дім Карпатинафтотрейд", ТОВ "Прайм Оіл Гарант", ТОВ "Октан Лімітед", ТОВ "Нафтасіті", ТОВ "Прайм Оіл Гарант", ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" через ненадання позивачем необхідних первинних бухгалтерських документів для підтвердження взаємовідносин з цими контрагентами.

При цьому, як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, для підтвердження реальності господарських операцій зі своїми контрагентами, та як наслідок правомірності формування показників податкової звітності, зазначених в декларації з податку на додану вартість за вересень 2020 року, позивачем під час перевірки надавало посадовим особам Головного управління ДПС у Житомирській області наступні документи:

1)по контрагенту ПАТ "Укртатнафта":

-копії договорів поставки нафтопродуктів від 31.03.2020 №324/2/2118, від 31.03.2020 №308/2/2118, від 30.04.2020 №376/2/2118, від 01.06.2020 №484/2/2118, від 31.08.2020 №679/2/21118;

- копії специфікації на поставку товару від 12.04.2020, від 16.04.2020, від 01.05.2020, від 15.05.2020, від 30.05.2020, від 01.06.2020, від 01.07.2020, від 02.07.2020, від 01.08.2020, від 01.09.2020, від 03.09.2020;

- копії актів приймання-передачі нафтопродуктів від 30.04.2020 №1/04; від 31.05.2020 №1/05; від 30.06.2020 №1/06, від 31.07.2020 №1/07, від 31.08.2020 №1/08, від 30.09.2020 №1/09 від 16.06.2020 №1/06; а також листи від 01.04.2020 №38/10-2918/13, від 01.04.2020 №38/10-2917/13, від 01.05.2020 №38/10-3911/13, від 01.05.2020 №38/10-3910/13, від 01.06.2020 №38/10-4769/14, від 01.06.2020 №38/10-4768/14, від 01.07.2020 №38/10-5678/14, від 01.07.2020 №38/100-5677/14, від 01.08.2020 №38/10-6797/15, від 01.08.2020 №38/10-6796/15, від 01.09.2020 №38/10-7706/14, від 01.09.2020 №38/10-7705/14, від 01.09.2020 №38/10-7708/5, від 01.09.2020 №38/10-7707/15;

2)по контрагенту ТОВ "Елевант Інвест Компані":

-копії договорів поставки нафтопродуктів від 01.05.2020 №ЕІ20-0003, від 01.07.2020 №01.07.2020 №ЕІ07-0020;

- копії додаткових угод від 01.05.2020 №ЕІ-200501000003; від 01.07.2020 №ЕІ07-0020;

- копії актів приймання-передачі нафтопродуктів від 31.05.2020 №ЕІ-200531000004; від 31.07.2020 №ЕІ-200731000045;

- копії листа від 01.05.2020 б/н;

3)по контрагенту ТОВ "Юністен":

-копію договору поставки від 03.08.2020 №30/20;

- копію специфікації на поставку товару від 30.09.2020;

- копію актів приймання-передачі скрапленого газу від 30.09.2020 №Б-00000041;

4)по контрагенту ТОВ "Евіденс Трейд":

-копію договору поставки нафтопродуктів від 01.06.2020 №ЕТ06-0021;

- копію додаткової угоди від 01.06.2020 №ЕТ-200601000021 до договору від 01.06.2020 №ЕТ06-0021;

- копію актів приймання-передачі нафтопродуктів від 30.06.2020 №ЕТ-200630000023, від 30.06.2020 №ЕТ-200630000024;

- лист ТОВ "Евіденс Трейд" від 01.06.2020 №23 про те, що нафтопродукти, які були придбані ТОВ "Дагаз Лайт", знаходяться на зберіганні в ТОВ "Нафтасіті" та можуть бути отримані в будь-який час на протязі дії вищевказаного договору;

- лист ТОВ "Евіденс Трейд" від 01.06.2020 №47 про те, що нафтопродукти, що знаходяться на позабалансовому зберіганні в ТОВ "Нафтасіті" протягом червня 2020 року переходять у власність ТОВ "Дагаз Лайт" на підставі договору поставки нафтопродуктів від 01.06.2020 №ЕТ06-0021;

- копію договору поставки нафтопродуктів від 01.08.2020 №ЕТ06-0011;

- копію додаткової угоди від 01.08.2020 №ЕТ-200801000008 до договору від 01.08.2020 №ЕТ06-0011;

- копію акту приймання-передачі нафтопродуктів від 31.08.2020 №ЕТ-200830000012;

- лист ТОВ "Евіденс Трейд" від 01.08.2020 №71 про те, що нафтопродукти, які були придбані ТОВ "Дагаз Лайт", знаходяться на зберіганні в ТОВ "Нафтасіті" та можуть бути отримані в будь-який час на протязі дії вищевказаного договору;

- лист ТОВ "Евіденс Трейд" про те, що нафтопродукти, що знаходяться на позабалансовому зберіганні в ТОВ "Нафтасіті" переходять протягом серпня 2020 року переходять у власність ТОВ "Дагаз Лайт" на підставі договору поставки нафтопродуктів від 01.08.2020 №ЕТ06-0011;

5)по контрагенту ТОВ "Торговий Дім Карпатинафтотрейд":

-копію договору поставки від 31.03.2020 №Г-204;

- копію додатку від 23.04.2020 №04/01 до договору від 31.03.2020 №Г-204;

- копію акту приймання-передачі скрапленого газі від 30.04.2020 №04/01;

- копію додатку від 04.05.2020 №05/01 до договору від 31.03.2020 №Г-204;

- копію акту приймання-передачі скрапленого газі від 31.05.2020 №05/01;

- копію додатку від 01.06.2020 №06/01 до договору від 31.03.2020 №Г-204;

- копію акту приймання-передачі скрапленого газі від 30.06.2020 №06/01;

- копію додатку від 01.07.2020 №07/01 до договору від 31.03.2020 №Г-204;

- копію акту приймання-передачі скрапленого газі від 31.07.2020 №07/01;

- копію додатку від 03.08.2020 №08/01 до договору від 31.03.2020 №Г-204;

- копію акту приймання-передачі скрапленого газі від 31.08.2020 №08/01;

6)по контрагенту ТОВ "Прайм Оіл Гарант":

-копію договору поставки від 01.09.2020 №Г-39;

- копію додаток до вказаного договору від 01.09.2020 №1;

- копію акту приймання-передачі скрапленого газу від 30.09.2020;

7)по контрагенту ТОВ "Октан Лімітед":

-копії договорів поставки нафтопродуктів від 01.09.2020 №ОЛ20-0009, від 01.09.2020 №ОЛ20-0003;

- копії додаткових угод від 01.09.2020 №ОЛ-200901000009, від 01.09.2020 №ОЛ-200901000003;

- акти приймання-передачі нафтопродуктів від 30.09.2020 №0/1-200930000010, від 30.09.2020 №ОЛ-200930000003;

- листи від 01.09.2020 №39/7 та від 01.09.2020 №39/6;

8)по контрагенту ТОВ "Нафтасіті":

- копію договору зберігання від 01.04.2020 №879;

- копії актів приймання-передачі наданих послуг від 30.04.2020 №04147, від 31.05.2020 №05183, від 30.06.2020 №06181, від 31.07.2020 №07196, від 31.08.2020 №08187, від 30.09.2020 №09205;

- копії протоколів узгодження ціни від 30.04.2020, від 31.05.2020, від 30.06.2020, від 31.07.2020, від 31.08.2020, від 30.09.2020;

- копії актів приймання передачі паливно-мастильних матеріалів на зберігання від 01.04.2020, від 30.04.2020, від 31.05.2020, від 30.06.2020, від 31.07.2020, від 31.08.2020, від 30.09.2020;

9)по контрагенту ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс":

-копію договору про перевезення вантажів автомобільним транспортом від 31.03.2020 №129;

- акти здачі-прийомки виконаних робіт до договору про перевезення вантажів автомобільним транспортом від 32.03.2020 №129, від 30.04.2020 №АР-0000308, від 31.05.2020 №АР-0000384, від 30.06.2020 №АР-0000458, від 31.07.2020 №АР-0000547, від 32.08.2020 №АР-0000621, від 30.09.2020 №АР-000684;

- копії реєстрів: №1 за квітень 2020 року до акту виконаних робіт від 30.04.2020 №АР-0000308, №5 за травень 2020 року до акту виконаних робіт від 31.05.2020 №АР-0000384, №6 за червень 2020 року до акту виконаних робіт від 30.06.2020 №АР-000045, №7 за липень 2020 року до акту виконаних робіт від 31.07.2020 №АР-0000547, №8 за серпень 2020 року до акту виконаних робіт від 31.08.2020 №АР-0000621, №9 за вересень 2020 року до акту виконаних робіт від 30.09.2020 №АР-0000684.

Таким чином, вказані вище первинні документи відображають зміст та обсяг господарських операцій позивача та його контрагентів, в яких визначено найменування поставлених товарів та послуг, їх кількість та вартість, визначено сторони господарських операцій та підтверджують факт здійснення між сторонами господарських операцій.

Крім того, за умовами договорів укладених між ТОВ "Дагаз Лайт" та його контрагентами на поставку нафтопродуктів передача нафтопродуктів здійснюється шляхом підписання актів приймання-передачі, а оплата нафтопродуктів здійснюється у безготівковій формі шляхом переведення коштів на рахунок продавця.

При цьому, спору в частині оплати ТОВ "Дагаз Лайт" товарів та послуг, отриманих від контрагентів між сторонами не має, а сам факт здійснення позивачем такої оплати підтверджується письмовими доказами, які свідчить про зміни у майновому стані ТОВ "Дагаз Лайт" внаслідок господарських правовідносинами з його контрагентами.

Також, по усіх господарських операціях ТОВ "Дагаз Лайт" з його контрагентами, останніми було складено податкові накладні та зареєстровано їх у визначеному законом порядку в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Таким чином, наявність складених та зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних ПАТ "Укртатнафта", ТОВ "Елевант Інвест Компані", ТОВ "Юністен", ТОВ "Евіденс Трейд", ТОВ "Торговий Дім Карпатинафтотрейд", ТОВ "Прайм Оіл Гарант", ТОВ "Октан Лімітед", ТОВ "Нафтасіті", ТОВ "Прайм Оіл Гарант", ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" на постачання товарів/послуг ТОВ "Дагаз Лайт" свідчать про те, що позивач правомірно відніс суми податку по господарських операціях з вказаними контрагентами до складу свого податкового кредиту за вересень 2020 року.

При цьому, контролюючий орган не навів переконливих доводів, що ґрунтуються на об`єктивній інформації та спростовують факти реальності господарських операцій, засвідчених вказаними документами, а також не надав доказів на підтвердження того, що відомості, які містяться в цих документах, неповні, недостовірні та (або) суперечливі.

Колегія суддів вважає безпідставними твердження відповідача про не підтвердження реальності господарських операцій позивача з його контрагентами через не надання ним: документів щодо кількісного руху ПММ, у яких було б зазначено надходження і відпуск нафтопродуктів за день, а також їх залишки на кінець дня, товарно-транспортних накладних, журналів обліку надходження нафтопродуктів, журналів реєстрації проведення вимірювань нафтопродуктів у резервуарах за формою №7-НП, товарних книг кількісного руху нафтопродуктів, відомостей, паспортів або сертифікатів якості ПММ з усіх місць зберігання, документів що засвідчують здійснення наливу/заливу нафтопродуктів, щодо проведення аналізу якості нафтопродуктів, про призначення матеріально відповідальної особи за приймання-передачу нафтопродуктів, накази на відрядження до місць зберігання нафтопродуктів, авансових звітів про відрядження, та відвантажувальних відомостей, оскільки наявність первинних документів (договорів, додатків до них, специфікацій, актів прийому-передачі) є достатніми для підтвердження реальності господарських операцій позивача з його контрагентами, а вимоги контролюючого органу по вищезазначених документах були надмірними та необґрунтованими.

Крім того, колегія суддів вважає за необхідне зазначити про те, що товарно-транспортна накладна призначена для обліку руху товарно-матеріальних цінностей та розрахунків за їх перевезення автомобільним транспортом. З урахуванням наведеного слід зазначити, що, оскільки транспортною документацією підтверджується операція з надання послуг з перевезення вантажів, а не факт придбання товару, то за наявності документів, що підтверджують фактичне отримання товару і його використання у власній господарській діяльності, неподання такого документа, як товарно-транспортна накладна, не може свідчити про відсутність реальних господарських операцій та бути підставою для позбавлення платника податку права на отримання податкового кредиту з податку на додану вартість.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 06 лютого 2018 року у справі № 816/166/15-а.

Також, колегія суддів вважає безпідставним посилання відповідача на відсутність у контрагента позивача - ТОВ "Октан Лімітед" власних основних засобів та персоналу, необхідних для ведення господарської діяльності, оскільки відсутність основних фондів не може свідчити про відсутність адміністративно-господарських можливостей на виконання господарських зобов`язань та відсутність фактичних дій, спрямованих на виконання взятих на себе зобов`язань, що унеможливлює здійснення господарської діяльності, оскільки наведені обставини не позбавляють суб`єкта господарювання можливості здійснювати посередницьку діяльність, залучати виробничі та трудові ресурси інших суб`єктів господарювання для виконання зобов`язань за укладеними ним договорами.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 20 січня 2021 року по справі № 826/8525/16 та від 27 січня 2020 року по справі №2040/5325/18.

Враховуючи викладене вище, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що податкові повідомлення-рішення від 20.01.2021 №000/425/0702 та від 07.04.2021 №00037330702 є протиправними та підлягають скасуванню.

Стосовно правомірності прийняття податкового повідомлення-рішення від 20.01.2021 №0004340702, то колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Так, згідно п. 85.2. статті 85 ПК України платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки.

Тобто, обов`язок надання контролюючому органу первинних документів, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, стосується саме надання тих документів, які пов`язані з предметом перевірки.

Відтак, вимагати у платника податків надання первинних документів, які не належать або не пов`язані з предметом перевірки контролюючий орган не має права та не має права застосовувати до платника податків відповідальність у вигляді накладення штрафних санкцій за неподання таких документів.

Так, надіслані позивачу Головним управлінням ДПС у Житомирській області листи від 23.11.2020 №12941/6/06-30-07-04 та від 10.12.2020 №13618/6/06-30-07-02 про надання інформації та підтверджуючих документів містили запити про надання не тільки первинних документів, на підставі яких було сформовано від`ємне значення податку на додану вартість в декларації за вересень 2020 року, а ще й документи на підтвердження господарських операцій товариства з його контрагентами за період з січня по вересень 2020 року, тобто документи, які не пов`язані з предметом перевірки.

Крім того, п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України визначено, що за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:

-порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;

- відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;

- порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Враховуючи те, що виявлене під час перевірки порушення ТОВ "ДАГАЗ ЛАЙТ" вимог п.85.2 ст.85 ПК України, за яке до позивача оскаржуваним податковим-податкового повідомлення-рішення від 20.01.2021 №0004340702 були застосовані штрафні санкції, було вчинене протягом періоду дії карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції за таке порушення, згідно норм п. 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України, не підлягали застосуванню.

За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що податкове повідомлення-рішення від 20.01.2021 №0004340702 є протиправним та підлягає скасуванню.

Враховуючи вище викладене колегія суддів дійшла висновку, що доводи апеляційної скарги ГУ ДПС України в Житомирській області спростовуються встановленими у справі обставинами.

Колегія суддів звертає увагу, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції при ухваленні оскаржуваного рішення дотримано норми матеріального і процесуального права, а тому відсутні підстави для задоволення вимог апеляційної скарги.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Житомирській області залишити без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 15 лютого 2022 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 10 листопада 2022 року.

Головуючий Матохнюк Д.Б. Судді Біла Л.М. Гонтарук В. М.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.11.2022
Оприлюднено14.11.2022
Номер документу107246490
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —240/6387/21

Ухвала від 25.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 27.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 03.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 28.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Постанова від 09.11.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Постанова від 09.11.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 21.10.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 21.10.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 04.09.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 22.08.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні