Рішення
від 09.11.2022 по справі 691/322/22
ГОРОДИЩЕНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

справа № 691/322/22

провадження № 2/691/255/22

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 листопада 2022 рокуГородищенський районний суд Черкаської області

В складі :

головуючого судді Савенко О.М.

при секретарі судових засідань Шмунь Н.В.

з участю сторони

представника позивача Ус В.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м.Городище Черкаської області цивільну справу за позовною заявою Городищенської міської ради Черкаської області до ОСОБА_1 про внесення змін до договору, -

встановив:

05 травня 2022 року Городищенська міська рада звернулася до Городищенського районного суду Черкаської області з позовною заявою до ОСОБА_1 про внесення змін до договору.

Обгрунтовуючи позовну заяву, позивач зазначає, що 14 квітня 2014 року між Головним управлінням Держземагенства у Черкаській області та громадянкою України ОСОБА_1 був укладений договір оренди землі, відповідно до якого передається в оренду земельна ділянка сільськогосподарського призначення державної форми власності з кадастровим номером 7120310100:02:002:1117, площею 42,0545 га, сільськогосподарські угіддя - рілля, розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Городищенської міської ради Городищенського району Черкаської області. Пунктом 9 даного договору передбачено, що орендна плата становить 4,5 відсотка від нормативно грошової оцінки земельної ділянки. Пунктом 12 вище вказаного договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається 1 раз на два роки у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; затвердження зміни коефіцієнта індексації, орендар зобов`язується внести орендну плату з врахуванням затвердженого коефіцієнта; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом. Відповідно до статей 117,122 Земельного Кодексу України, наказу Держгеокадастру від 17 листопада 2020 року №485 «Деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності», наказів Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, згідно актів приймання-передачі із державної власності у комунальну власність в особі Городищенської міської ради передані земельні ділянки сільськогосподарського призначення, що знаходяться в адміністративних межах міста Городище. Рішенням Городищенської міської ради від 09 липня 2020 року №41-1/8 «Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Городище та села Набоків» та №8-1/8 від 25 червня 2021 року «Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території населених пунктів Городищенської міської територіальної громади» затверджені ставки орендної плати за земельні ділянки, які надані у користування на умовах оренди фізичним та юридичним особам на території Городищенської міської ради на 2021 та 2022 роки і встановлений розмір орендної плати у відсотках від нормативно-грошової оцінки за оренду ріллі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в розмірі 12 відсотків. Листом від 24 лютого 2021 року №303.02/18 Городищенська міська ради направила додаткову угоду до договору оренди землі ОСОБА_1 , з метою приведення у відповідність розміру орендної плати у відповідність з прийнятим Городищенською міською радою рішенням, з проханням за взаємною згодою сторін внести зміни до пункту 12 договору. Відповідач на даний лист відповіді не надала. Прийнято рішення звернутися за захистом свого права в судовому порядку шляхом внесення змін до договору (а.с.1-5).

05 травня 2022 року у цивільній справі відкрито провадження (а.с.45).

24 червня 2022 року закрито підготовче провадження та призначено судовий розгляд з викликом сторін до суду (а.с.56).

У судовому засіданні представник позивача ОСОБА_2 просив позовні вимоги задовольнити, посилаючись на викладені в позовній заяві обставини, внести зміни до договору оренди землі укладеного 14 квітня 2014 року між Головним управлінням Держземагенства у Черкаській області та ОСОБА_1 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 7120310100:02:002:1117, площею 42,0545 га, виклавши п. 5 договору в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.09.2021 року № 1605/376-21 становить 1011830,85 гривень» і, виклавши п. 9 договору в наступній редакції: «Орендна плата вноситься Орендарем в грошовій формі в розмірі 121419 грн.70 коп., що становить 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в рік, 10118 грн. 30 коп. щомісячно. Розмір плати за землю змінюється відповідно індексу індексації, який щорічно встановлюється Податковим кодексом України, шляхом укладення сторонами додаткового договору».

Відповідач ОСОБА_1 та її представник ОСОБА_3 на розгляд справи не з`явилися, хоча про дату, час та місце слухання справи були повідомлені вчасно та належним чином, про що свідчить реєстр відправки поштових повідомлень та оголошення про виклики у судові засідання, розміщені на сайті «Судова влада України» за адресою http://court.gov.ua. від 16 червня 2022 року, 24 червня 2022 року, 02 серпня 2022 року, 16 серпня 2022 року, 13 жовтня 2022 року, 08 листопада 2022 року. Про причину своєї неявки, суд не повідомили, як і не надіслали заяв чи то клопотань про розгляд справи у їх відсутність або перенесення розгляду.

Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду неефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (параграфи 66, 69 рішення Європейського Суду з прав людини від 08.11.2005 у справі "Смірнова проти України"). У рішеннях Європейського Суду з прав людини у справі "Шульга проти України" та справі "Красношапка проти України" зазначено, що роль національних суддів полягає у швидкому та ефективному розгляді справ та організовувати судові провадження таким чином, щоб вони були без затримок та ефективними. До того ж організація провадження таким чином, щоб воно було швидким та ефективним, є завданням саме національних судів (див. рішення Суду у справі Білий проти України, no. 14475/03, від 21.10.2010). Враховуючи шосту поспіль неявку відповідача, строки розгляду даної категорії справ, а також відсутність заяв клопотань про відкладення розгляду справи, суд вважає можливим розглянути справу у відсутності відповідача, остільки статтею 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод передбачено, що ніщо не перешкоджає особі добровільно відмовитись від гарантій справедливого судового розгляду у однозначний або у мовчазний спосіб. Проте для того, щоб стати чинною з точки зору Конвенції, відмова від права брати участь у судовому засіданні повинна бути зроблена у однозначний спосіб і має супроводжуватись необхідним мінімальним рівнем гарантій, що відповідає серйозності такої відмови. До того ж, вона не повинна суперечити жодному важливому громадському інтересу рішення ЄСПЛ ( Hermi проти Італії, § 73; Sejdovic проти Італії § 86). В п. 41 рішення Європейського Суду з прав людини від 3 квітня 2008 року у справі «Пономарьов проти України» зазначено, що сторони в розумні інтервали часу мають вживати заходів, щоб дізнатись про стан відомого їм судового провадження (див., mutatis mutandis, рішення у справі "Олександр Шевченко проти України" (974_256) (Aleksandr Shevchenko v.Ukraine), заява N8371/02, п.27, рішення від 26 квітня 2007 року, та "Трух проти України" (Trukh v. Ukraine) (ухвала), заява N 50966/99, від 14 жовтня 2003 року). Верховним Судом в п. 34 постанови від 12 березня 2019 року по справі № 910/9836/18 також зазначено, що вжиття заходів для прискорення процедури розгляду є обов`язком не тільки для держави, а й в осіб, які беруть участь у справі. Так, Європейський суд з прав людини в рішенні від 07.07.1989 у справі "Юніон Аліментаріа Сандерс С.А. проти Іспанії" зазначив, що заявник зобов`язаний демонструвати готовність брати участь на всіх етапах розгляду, що стосуються безпосередньо його, утримуватись від використання прийомів, які пов`язані із зволіканням у розгляді справи, а також максимально використовувати всі засоби внутрішнього законодавства для прискорення процедури слухання.

Вказані вище обставини, у відповідності до ст.223 ЦПК України є підставою для розгляду справи без участі відповідача, представника відповідача.

Суд, розглянувши позов в межах заявлених позовних вимог, вислухавши надані в судовому засіданні пояснення представника позивача, враховуючи належне повідомлення відповідача і представника відповідача про судовий розгляд, дослідивши і оцінивши всі докази в їх сукупності, приходить до висновку, що позовна заява підлягає до задоволення, остільки стороною позивача доведено позовні вимоги в повному обсязі, що є її обов`язком відповідно до засад змагальності процесу за ст.12 ЦПК України, чого не зробив відповідач, з врахуванням того, що судом було створено всі умови для змагального процесу та роз`яснено сторонам і їх представникам, всі права, обов`язки, які передбачені цивільно-процесуальним законодавством держави.

Відповідно до ст.4 ЦПК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, та враховуючи положення цивільно-процесуального законодавства позивач повинен довести підставу позову, тобто обставини, з якими він, як з юридичними фактами, пов`язує свою матеріально-правову вимогу, а суд повинен з`ясувати обставини, які пов`язані саме з предметом спору, встановити характер правовідносин, зумовлених фактами, що мають місце, та правові норми, якими врегульовані ці правовідносини ст. 265ЦПК України.

Із змісту вивчених і досліджених доказів у судовому засіданні встановлено. Згідно Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Городищенська міська рада, ідентифікаційний код юридичної особи 33965401 з місцезнаходженням юридичної особи Україна, 19502, Черкаська область, Городищенський р-н, місто Городище, пл.Миру, будинок 8 (а.с.6). За договором оренди землі від 14 квітня 2014 року, укладеного між Головним управлінням Держземагенства у Черкаській області (орендодавець) та громадянкою ОСОБА_1 (орендар), орендодавець надав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населеного пункту, в адміністративних межах Городищенської міської ради Городищенського району Черкаської області, кадастровий номер 7120310100:02:002:1117, площею 42,0545 га, сільськогосподарські угіддя - рілля, з виконанням умов передбачених вказаним договором. Строк дії договору становить 40 років до 14 квітня 2054 року. Пункт 5 вище вказаного договору викладений у наступній редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки підлягає проведенню на замовлення та за рахунок орендаря на протязі трьох місяців з моменту державної реєстрації права оренди земельної ділянки із поданням орендарем у встановленому законом порядку впродовж цього ж строку технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, на розгляд та затвердження відповідному органу місцевого самоврядування та укладанням угоди про внесення змін до договору оренди в частині нормативної грошової оцінки. До моменту набрання чинності рішенням відповідного органу місцевого самоврядування, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, визначення суми орендної плати, що вноситься орендарем згідно цього договору, здійснюється за даними про середній розмір нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Черкаській області, що для цієї земельної ділянки становить 1117051,63 грн., з розрахунку за 1 га площі ріллі 26562,00 грн., з урахуванням коефіцієнта індексації - 3,2 станом на 01 січня 2014 року. Сторони дійшли згоди, що в разі, якщо розмір орендної плати, визначений за даними затвердженої технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, буде більшим за розмір орендної плати, визначений згідно нього пункту договору оренди та сплачений орендарем, то сума різниці між вказаними розмірами підлягає сплаті орендарем до відповідного бюджету у місячний строк з дня набрання чинності рішення органу місцевого самоврядування про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Пункт 9 вище вказаного договору викладений у наступній редакції: Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 50267,32 грн. на рік, що становить 4,5 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.Пунктом 12 вище вказаного договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається 1 раз на два роки у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; затвердження зміни коефіцієнта індексації, орендар зобов`язується внести орендну плату з врахуванням затвердженого коефіцієнта; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом (а.с.7-9). Відповідно до додатку до договору оренди землі від 14 квітня 2014 року, розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної власності, грошова оцінка яких не проведена на 14 квітня 2014 року, складає 109840 грн. 82 коп. на рік.(а.с.11-12). За Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, індексний номер витягу 247519881 від 10 березня 2021 року, державним реєстратором Реєстраційної служби Городищенського районного управління юстиції Черкаської області Поліщук С.В. здійснено державну реєстрацію права власності земельної ділянки за Городищенською міською радою (а.с.20). Рішенням Городищенської міської ради від 09 липня 2020 року №41-1/8 «Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Городище та села Набоків» та №8-1/8 від 25 червня 2021 року «Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території населених пунктів Городищенської міської територіальної громади» затверджені ставки орендної плати за земельні ділянки, які надані у користування на умовах оренди фізичним та юридичним особам на території Городищенської міської ради на 2021 та 2022 роки і встановлений розмір орендної плати у відсотках від нормативно-грошової оцінки за оренду ріллі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в розмірі 12 відсотків (а.с.10-16). Листом від 24 лютого 2021 року №303.02/18 Городищенська міська ради направила додаткову угоду до договору оренди землі ОСОБА_1 , з метою приведення у відповідність розміру орендної плати у відповідність з прийнятим Городищенською міською радою рішенням, з проханням за взаємною згодою сторін внести зміни до пункту 12 договору (а.с.17). Відповідач на даний лист відповіді не надала, але отримала (а.с.18). Згідно Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08 вересня 2021 року, земельна ділянка кадастровий номер 7120310100:02:002:1117, площею 42,0545 га з цільовим призначенням - ведення фермерського господарства, належить на праві власності Городищенській міській раді Черкаської області та передано у оренду ОСОБА_1 (а.с.19).Рішенням Городищенської міської ради від 25.06.2021 № 8-1/8 «Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території населених пунктів Городищенської міської територіальної громади», встановлено на території Городищенської міської територіальної громади місцеві податки. Розмір орендної плати за землі сільськогосподарського призначення - ведення фермерського господарства за межами населеного пункту 12 % з 01 січня 2022 року (а.с.14).

Основоположні принципи здійснення правомочностей власника сформульовані у статті 1 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (Рим, 04 листопада 1950 року), що набрала чинності для України з 11 вересня 1997 року та є складовою її правової системи відповідно до вимог статті 9 Конституції України. Статтею 17 Закону України від 23 лютого 2006 року N3477-IV "Про виконання рішень та застосування практики Європейського Суду з прав людини" передбачено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та практику Європейського Суду з прав людини, як джерело права. Відповідно до ст.6 Європейської Конвенції з прав людини визнається право людини на доступ до правосуддя, а за ст.13, зазначеної Конвенції, на ефективний спосіб захисту прав, і це означає, що особа має право пред`явити в суді таку вимогу на захист цивільного права, яка відповідає змісту порушеного права та характеру правопорушення.У рішенні від 30 листопада 2004 року у справі "Онер`їлдіз проти Туреччини" (справа відкрита за заявою № 48939/99 та розглянута Великою палатою) Європейський Суд визнав, що поняття "майно" охоплює не лише річ, яка реально існує (матеріальна складова), але також стосується засобів праводомагання (юридична складова), включаючи право вимоги, відповідно до якого особа може стверджувати, що вона має принаймні "законне сподівання" стосовно ефективного здійснення права власності. Статтею 41 Конституції України визначено, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. За нормами до ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території. Відповідно до ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків, про це зазначено у ч.1 ст. 626 Цивільного Кодексу України передбачено. Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості, за нормами ч. 1 ст. 627 Цивільного Кодексу України. Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства - ч. 1 ст. 628 Цивільного Кодексу України. Відповідно до ч. 1 3 ст. 632 Цивільного Кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.Згідно з ч. 1, 2 ст. 651 Цивільного Кодексу України зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Відповідно до ч. 1, 2 ст. 652 Цивільного Кодексу України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони. Згідно з ч. 1 ст. 759 Цивільного Кодексу України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк. За змістом ч. 1, 4, 5 та 6 ст. 762 Цивільного Кодексу України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму. Відповідно до вимог ч. 2 ст. 792 Цивільного Кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом, зокрема Земельним Кодексом України, ЗУ «Про оренду землі».

Згідно зі ст. 93 Земельним Кодексом України право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відповідно до вимог ч. 1 ст. 116 Земельним Кодексом України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. За п. 34, 35 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування» від 21.05.1997, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання, у тому числі, питання регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад. Частиною 4 статті 124 Земельного Кодексу України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Статтею 2 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.За змістом ст. 13 зазначеного Закону договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Згідно зі ст.21 вказаного Закону орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.З наведених норм права вбачається, що орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є істотною умовою договору оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Зміни вносяться у випадках, встановлених договором або законом.Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.Базою оподаткування відповідно до ст. 271 Податкового кодексу України є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.Згідно зі ст. 289 цього Кодексу, для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу, відповідно до пп. 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

У Постанові Верховного Суду від 06.06.2018 у справі №903/918/16 (п. 22) зазначено, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який не може бути меншим, ніж встановлено положеннями ст. 288 Податкового кодексу України.

В п. 2.19 постанови Пленуму Вищого Господарського суду України № 6 від 17.05.2011 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» ст. 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов`язком позивача, тому недотримання останнім вимог ч. 2 ст. 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору. Якщо зі зміною граничного розміру орендної плати таку ж зміну до договору оренди в установленому законом порядку не внесено, то застосуванню підлягає відповідна умова договору.

Проаналізувавши чинне законодавство для врегулювання спірних відносин між сторонами, з метою вирішення спору, суд приходить до висновку, що на час судового розгляду цивільної справи за позовною заявою Городищенської міської ради Черкаської області до ОСОБА_1 про внесення змін до договору, слід вбачати обґрунтованими вимоги, що розмір орендної плати змінився, і відповідач дійсно ухиляється від внесення змін до договору оренди землі, тому таке право позивача об`єктивно підлягає захисту шляхом внесення змін до договору в судовому порядку.

Позовних вимог про відшкодування понесених судових витрат, позивачем при зверненні до суду з позовою заявою, як і в ході судового розгляду, не заявлено.

Керуючись ст. 5, 6, 12, 13, 14, 81, 141, 258, 259, 263, 265, 273, 280 282 ЦПК України, ст.562,ст.626,ст.627,ст.632,ч.1ст.759,ст.762 Цивільного Кодексу України, ст.ст.2, 30,93,116,124, Закону України «Про оренду землі», ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування», ст.ст.271, 288 Податкового кодексу, суд -

ухвалив :

Позовну заяву Городищенської міської ради Черкаської області до ОСОБА_1 про внесення змін до договору - задовольнити.

Внести зміни до договору оренди землі укладеного 14 квітня 2014 року між Головним управлінням Держземагенства у Черкаській області та громадянкою України ОСОБА_1 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 7120310100:02:002:1117, площею 42,0545 га, виклавши:

- п. 5 договору в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.09.2021 року № 1605/376-21 становить 1011830,85 гривень.»;

- п. 9 договору в наступній редакції: «Орендна плата вноситься Орендарем в грошовій формі в розмірі 121419 грн. 70 коп., що становить 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в рік, 10118 грн. 30 коп. щомісячно. Розмір плати за землю змінюється відповідно індексу індексації, який щорічно встановлюється Податковим кодексом України, шляхом укладення сторонами додаткового договору.».

Копію рішення суду направити учасникам справи, для відому.

Рішення суду може бути оскаржене до Черкаського апеляційного суду.

Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково шляхом подачі протягом тридцяти днів апеляційної скарги до Черкаського апеляційного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя О. М. Савенко

СудГородищенський районний суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення09.11.2022
Оприлюднено14.11.2022
Номер документу107247010
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —691/322/22

Рішення від 09.11.2022

Цивільне

Городищенський районний суд Черкаської області

Савенко О. М.

Ухвала від 23.06.2022

Цивільне

Городищенський районний суд Черкаської області

Савенко О. М.

Ухвала від 04.05.2022

Цивільне

Городищенський районний суд Черкаської області

Савенко О. М.

Ухвала від 04.05.2022

Цивільне

Городищенський районний суд Черкаської області

Савенко О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні