П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 листопада 2022 р.м.ОдесаСправа № 420/1437/22Головуючий в 1 інстанції: Глуханчук О.В.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача Димерлія О.О.
суддів Крусяна А.В. , Танасогло Т.М.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.08.2022 року у справі №420/1437/22 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГЕТИЧНІ ІНВЕСТОРИ ГРУП» до Головного управління ДПС в Одеської області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії
У С Т А Н О В И В:
20 січня 2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГЕТИЧНІ ІНВЕСТОРИ ГРУП» (далі - позивач, Товариство) звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою, у якій просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 31.12.2021 року №3606033/36921367 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 07.12.2021 року на суму 781 561,68 грн.;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних видану Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГЕТИЧНІ ІНВЕСТОРИ ГРУП» на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДРОІНЖИНІРІНГ» податкову накладну №2 від 07.12.2021 року на суму 781 561,68 грн. датою її фактичного отримання 29.12.2021 року.
Позовні вимоги мотивовані тим, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладеної не ідентифіковано конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, у яких були зафіксовані такі операції, не зазначено перелік документів, достатній для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, який необхідно надати платнику податків.
Товариство вказує, що оскаржуване рішення про відмову у реєстрації податкової накладної прийнято контролюючим органом без належної перевірки достовірності та аналізу наданих позивачем документів, не містить обґрунтувань щодо того, яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
За таких обставин, позивач вважає, що рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки до податкового органу у зв`язку із зупиненням реєстрації податкової накладної надіслав пояснення та всі необхідні документи на підтвердження здійснення господарської операції, які, на його думку, є достатніми для її реєстрації.
За наслідками розгляду зазначеної справи Одеським окружним адміністративним судом 03 серпня 2022 року прийнято рішення, яким адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГЕТИЧНІ ІНВЕСТОРИ ГРУП» задоволено повністю.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 31.12.2021 року №3606033/36921367 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 07.12.2021 року.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних видану Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГЕТИЧНІ ІНВЕСТОРИ ГРУП» на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ГІДРОІНЖИНІРІНГ» податкову накладну №2 від 07.12.2021 року датою її направлення на реєстрацію.
Висновок суду першої інстанції про обґрунтованість і доведеність позовних вимог вмотивований тим, що у контролюючого органу не було правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Оскільки контролюючий орган у електронній квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначив конкретний перелік документів, які Товариству слід було подати для усунення перешкод в реєстрації податкової накладної, суд попередньої інстанції дійшов висновку, що відмова в реєстрації податкової накладної не відповідає правовій визначеності як критерію правомірності рішення суб`єкта владних повноважень, свідчить про протиправність такого рішення та наявність правових підстав для його скасування.
Зобов`язуючи ДПС України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд попередньої інстанції послався на те, що це є належним і ефективним способом захисту порушеного права Товариства.
Не погодившись із зазначеним рішенням суду, Головним управлінням ДПС в Одеській області подано апеляційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, не повне з`ясування обставин, що мають значення для справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати оскаржуване рішення суду та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги податковим органом вказано, що підставою для відмови у реєстрації податкової накладної стало ненадання платником податків на розгляд комісії необхідних первинних документів, а саме товарно-транспортних накладних або видаткових накладних.
На переконання контролюючого органу, оскаржуване рішення комісії регіонального рівня є повністю обґрунтованим, а позовні вимоги ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНІ ІНВЕСТОРИ ГРУП» такими, що не підлягають задоволенню.
У відзиві на апеляційну скаргу представник ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНІ ІНВЕСТОРИ ГРУП» спростовує доводи апеляційної скарги, вказуючи на законність ухваленого рішення та просить його залишити без змін.
В силу приписів пункту 1,3 частини 1 статті 311 КАС України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Переглядаючи рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіряючи дотримання судом норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування норм матеріального права, апеляційний суд дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Зокрема, як з`ясовано судом апеляційної інстанції та установлено судом першої інстанції, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГЕТИЧНІ ІНВЕСТОРИ ГРУП» зареєстровано у якості юридичної особи, запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 16.02.2010 року, номер запису: 15561020000038234.
Видами діяльності Товариства є: 46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткуванням; 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель; 42.21 Будівництво трубопроводів; 42.22 Будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій; 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; 46.63 Оптова торгівля машинами й устаткуванням для добувної промисловості та будівництва; 71.11 Діяльність у сфері архітектури; 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах.
02 серпня 2021 року між ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНІ ІНВЕСТОРИ ГРУП» (Постачальник) та ТОВ «ГІДРОІНЖИНІРІНГ» (Покупець) укладений Договір поставки №014/6-21. (т.1 а.с.13-19)
У відповідності до умов означеного Договору, сторони дійшли згоди про те, що Постачальник зобов`язується поставити і передати у власність Покупця на умовах цього Договору комплект обладнання, матеріалів та комплектуючих системи опалення, тепло та холодопостачання до робочого проекту «Опалення, тепло та холодопостачання» (том 7.2.), розробленого Постачальником ТОВ «Енергетичні інвестори», а також комплект обладнання, матеріалів та комплектуючих Системи теплового пункту до Робочого проекту «Тепловий пункт. Автоматизація» (том 7.4.), розробленого Постачальником - ТОВ «Енергетичні інвестори», у комплектності, кількості та якості, визначеній зазначеною Проектною документацією (п. 1.1).
Умови поставки: місце поставки - м. Київ, Оболонський район, пр-т Героїв Сталінграду, 4-А (п. 2.1); поставка обладнання та матеріалів здійснюється постачальником одною партією не пізніше 35 календарних днів з дати отримання постачальником першого авансового платежу, передбаченого п.7.1. цього Договору (п. 2.2).
Порядок поставки: Передача Обладнання та матеріалів від Постачальника Покупцю здійснюється за товарно-транспортною накладною або видатковою накладною (у випадку, коли товарно-транспортна накладна не оформлюється), в якій Сторони зазначають найменування Обладнання та матеріалів, що постачаються, кількість в одиницях вимірювання, узгоджену ціну Обладнання та матеріалів та загальну вартість Обладнання та матеріалів, що постачається.
На загальну вартість обладнання та матеріалів нараховується ПДВ за ставкою, встановленою чинним законодавством України. Дата, вказана у видатковій накладній про прийняття Обладнання та матеріалів, є датою поставки Обладнання та матеріалів Постачальником (п. 4.1).
Сума Договору: загальна сума 1 817 585, 30 грн. (п. 6.1).
Порядок розрахунків визначений розділом 7 Договору. Так, пунктом 7.1 передбачено, що розрахунки за цим договором здійснюються покупцем у наступному порядку:
авансовий платіж, що становить 908 792, грн., враховуючи ПДВ - 151 465,44 грн., Покупець перераховує на поточний рахунок Постачальника протягом 3-х банківських днів після укладення цього договору та виставлення постачальником рахунку;
подальший розрахунок з Постачальником за обладнання та матеріали, а саме 781561,68 грн., враховуючи ПДВ - 130 260,28 грн. Покупець проводить у строк не пізніше 12 банківських днів від дати перерахування першого авансового платежу;
остаточний розрахунок з Постачальником за поставлені обладнання та матеріали, а саме 127 230,97 грн., враховуючи ПДВ - 21 205,16 грн., Покупець здійснює протягом 5 банківських днів після фактичної передачі обладнання та матеріалів і підписання сторонами товарно-транспортної накладної або видаткової накладної.
Додатком №1 до вказаного Договору поставки №014/6-21 від 02 серпня 2021 року сторонами складено та підписано Специфікацію № 1. (т.1 а.с.20-23)
На виконання умов вказаного Договору, згідно до платіжного доручення №376 від 17.08.2021 року Покупцем було перераховано Постачальнику авансовий платіж в сумі 908 792,65 грн., у зв`язку з чим, ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНІ ІНВЕСТОРИ ГРУП» була складена та подана на реєстрацію податкова накладна №2 від 17.08.2021 року, яка за результатами розгляду повідомлення про надання пояснень та копій документів зареєстрована в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.(т.1 а.с.24-29)
Згідно до платіжного доручення №394707 від 07.12.2021 року Покупцем було перераховано Постачальнику наступний платіж за обладнання та матеріали в розмірі 781561,68 грн. (т.1 а.с.30)
У подальшому, Постачальник розпочав закупівлю обладнання та матеріалів для виконання умов Договору поставки, на підтвердження чого до суду надані копії видаткових накладних та платіжні доручення (т.1 а.с.31-42).
На виконання вимог п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНІ ІНВЕСТОРИ ГРУП», як Постачальником, складено на користь Покупця ТОВ «ГІДРОІНЖИНІРІНГ», податкову накладну №2 від 07.12.2021 року на суму 781561,68 грн., та направлено її на реєстрацію в Єдиному державному реєстрі податкових накладних (т.1 а.с.43-46).
Відповідно до отриманої Квитанції, вказана податкова накладна прийнято, але її реєстрацію зупинено. З посиланням на п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України зазначено, коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 3506, 3917, 3919, 3923, 3925, 4009, 7307, 7412, 8481, 8537, 9025, 9026, 9028 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
У зв`язку з цим, запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. (т.1 а.с.117)
30.12.2021 року Товариством засобами електронного зв`язку на адресу контролюючого органу було направлено в електронній формі повідомлення про подання пояснень зі сканкопіями документів до господарської операції, по якій виписана податкова накладна №2 від 07.12.2021 року.(т.1 а.с.48-50)
31.12.2021 року регіональною комісією ГУ ДПС Одеській області прийнято рішення №3606033/36921367 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 07.12.2021 року на суму 781 561,68 грн.
В якості підстави для відмови зазначено про ненадання платником податку копій документів:
«первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у т.ч. рахунки-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів, з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».(т.1 а.с.51)
Не погоджуючись із прийнятим рішенням комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної, позивач звернувся до суду з відповідними вимогами.
Так, приписами частини 2 статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пункту 44.1 статті 44 Податкового кодексу України (далі - ПК України) для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Згідно із пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
З огляду на положення цієї норми, у платника податку на додану вартість виникають податкові зобов`язання з податку на додану вартість, а відтак і обов`язок зареєструвати податкові накладні, за першою із подій: або дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок, або дата відвантаження товарів.
Подібний підхід щодо необхідності реєстрації податкової накладної за правилом першої, передбаченої пунктом 187.1 статті 187 ПК України, події був застосований Верховним Судом у постанові у справі № 360/2460/20, а також у постанові від 01 грудня 2021 року у справі №600/1878/20-а.
Як передбачено пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
У підпункті 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, єдиним реєстром податкових накладних є реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно із наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Згідно із абзацами першим, другим, п`ятим, десятим пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України установлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів, визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019 року (далі - Порядок №1165).
Пунктом 3 Порядку № 1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.
Положеннями пункту 7 Порядку № 1165 передбачено, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування установлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Додатком 3 до Порядку № 1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 якого відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
За змістом пунктів 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до абзацу другого пункту 25, абзацу першого пункту 26 Порядку №1165 Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 року (далі - Порядок №520).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Перевіряючи правильність наданої судом попередньої інстанції правової оцінки оскаржуваному позивачем індивідуального акту (рішення про відмову у реєстрації податкової накладної) в контексті недотримання/дотримання податковим органом як суб`єктом владних повноважень частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України при їх прийнятті, суд апеляційної інстанції звертає увагу на таке.
При вирішенні питання про реєстрацію податкової накладної суд не досліджує зміст господарських правовідносин. Завдання суду полягає у дослідженні документів первинного бухгалтерського обліку в аспекті їх належності для цілей підтвердження реальності господарських операцій. Необхідність підтвердження реальності господарських операцій переслідує публічно-правові цілі - установлення належності виконання платниками податків визначених законодавством податкових обов`язків.
З огляду на приписи пункту 187.1 статті 187 та пункту 201.7 статті 201 ПК України обов`язок подання податкової накладної на реєстрацію у платника податків виникає після кожного отримання коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, або відвантаження товарів, незалежно від наявності інших первинних документів.
Як слідує з матеріалів справи, за правилом першої події, а саме за фактом отримання грошових коштів, тобто оплати за обладнання та матеріали у відповідності до платіжного доручення №394707 від 07.12.2021 року, ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНІ ІНВЕСТОРИ ГРУП», як Постачальником, складено на користь Покупця ТОВ «ГІДРОІНЖИНІРІНГ», податкову накладну №2 від 07.12.2021 року на суму 781561,68 грн., та направлено її на реєстрацію в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
За наслідком дослідження судом апеляційної інстанції копії квитанції про зупинення реєстрації складеної позивачем податкової накладної з`ясовано, контролюючий орган зупинив реєстрацію податкової накладної у зв`язку з тим, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 3506, 3917, 3919, 3923, 3925, 4009, 7307, 7412, 8481, 8537, 9025, 9026, 9028 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, які на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
У зв`язку з цим, податковим органом було запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Матеріалами справи підтверджено, що у зв`язку з зупиненням реєстрації складеної позивачем податкової накладної, ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНІ ІНВЕСТОРИ ГРУП» було подано до контролюючому органу пояснення зі сканкопіями первинних документів, які на думку Товариства підтверджують та розкривають суть, внутрішню сторону господарської операції, на виконання якої складено податкову накладну №2 від 07.12.2021 року за правилом першої події отримання коштів від покупця як оплата за товар, що підлягає постачанню.
Судова колегія апеляційного суду зауважує, що для правильного вирішення цього спору суд має відповісти на таке питання:
чи є невизнання податковим органом достатніми поданих платником податків необхідних документів, перелік яких не було зазначено, підставою для скасування відмови у реєстрації податкової накладної в Єдиному державному реєстрі податкових накладних?
Так, апеляційний суд зазначає, що посилання у квитанції на п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій не розкриває зміст та не конкретизує підстав зупинення реєстрації податкової накладної, а також не відображає переліку документів необхідних податковому органу для реєстрації податкової накладної. Крім цього, контролюючим органом не ідентифіковано конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, у яких були зафіксовані такі операції.
Крім того, у квитанції про зупинення реєстрації складеної позивачем податкової накладної не конкретизовано, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до таких, які визначені пунктом 11 Порядку №1165.
Суд апеляційної інстанції акцентує увагу на тому, що у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності та позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для податкового органу, відповідно створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Вказані висновки відповідають правовій позиції Верховного Суду, викладеній в постанові від 10.04.2020 року по справі № 819/330/18, які у відповідності до положень частини 5 статті 242 КАС України є обов`язковими до врахування судом апеляційної інстанції.
При цьому, формальне зазначення у квитанції пропозиції «надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН» є лише дублюванням норми підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165.
Окрім цього, як підтверджується змістом пункту 5 Порядку №520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, не є вичерпним.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.
Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу.
Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.
У постанові від 3 листопада 2021 року у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Апеляційний суд уважає, що за наявності поданих позивачем документів, які підтверджують дані, зазначені у податковій накладній, та відсутності роз`яснення контролюючого органу яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, у відповідача були відсутні підстави для відмови у її реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
За таких обставин, посилання скаржника на відсутність необхідності роз`яснення контролюючого органу, які саме документи необхідно було подати для реєстрації, і, як наслідок, не ґрунтується на встановлених обставинах справи та раніше неодноразово висловлених висновках Верховного Суду в подібних правовідносинах.
Крім цього, з огляду на факт оплати товару ТОВ «ГІДРОІНЖИНІРІНГ» шляхом перерахування коштів на рахунок позивача, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про настання першої із передбачених пунктом 187.1 статті 187 ПК України подій, яка зумовлює виникнення податкових зобов`язань - зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню.
При цьому, колегія суддів вказує, що для цілей підтвердження зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку в якості оплати товарів/послуг, що підлягають постачанню, документами, достатніми для підтвердження такої операції для цілей реєстрації в ЄРПН складеної ТОВ «ЕНЕРГЕТИЧНІ ІНВЕСТОРИ ГРУП» податкової накладної, будуть розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, а також відповідні договори, що підтверджують наявність правових підстав для зарахування відповідної суми коштів.
Відтак, у Позивача, як постачальника, за фактом зарахування коштів 07.12.2021 року, виник обов`язок щодо складення податкової накладної, яка підлягає реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
Водночас, товарно-транспортна накладна призначена виключно для обліку руху товарно-матеріальних цінностей та розрахунків за їх перевезення автомобільним транспортом.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, за умови, якщо інші документи підтверджують проведення господарської операції.
Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного Суду від 02.07.2019 року у справі за № 140/2160/18.
Зважаючи на наведену вище практику Верховного Суду щодо застосування норм пункту 187.1 статті 187 ПК України, Порядку №520 та Порядку №1165, означені обставини в комплексному аналізі наявних у матеріалах справи доказів, що надавались для реєстрації податкової накладної, вказують на правильність доводів позивача про те, що подані ТОВ «ГІДРОІНЖИНІРІНГ» документи для реєстрації спірної податкової накладної підтверджують дані, зазначені у податковій накладній, та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №2 від 07.12.2021 року в ЄРПН.
Одночас, всупереч частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України контролюючий орган не довів належними, достатніми та беззаперечними доказами правомірності спірного у справі індивідуального акту.
Насамкінець, судова колегія суду апеляційної інстанції ще раз звертає увагу скаржника, що у даній справі суд не надає оцінку реальності здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог ПК, а тому не є предметом судового розгляду у справах щодо оскарження рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, які стосуються наявності чи відсутності підстав для зупинення та відмови у реєстрації податкової накладної згідно до виключних підстав для вчинення податковим органом таких дій та прийняття рішень, які передбачені податковим законодавством, до числа яких не відноситься встановлення ані контролюючим органом, ані судом реальності господарських операцій поза межами податкового контролю та прийнятими за такими заходами контролю рішеннями.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18 та від 27.04.2020 у справі №360/1050/19.
На підставі вищенаведеного та приймаючи до уваги, що суд першої інстанції при ухваленні оскаржуваного рішення правильно установив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку, та прийняв законне і обґрунтоване рішення, висновки суду відповідають обставинам справи, а тому підстав для скасування рішення суду попередньої інстанції немає.
У відповідності до ст. 315, 316 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги, якщо суд першої інстанції правильно установив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.
Керуючись ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, апеляційний суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області - залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.08.2022 року у справі №420/1437/22 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРГЕТИЧНІ ІНВЕСТОРИ ГРУП» до Головного управління ДПС в Одеської області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її підписання суддями та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання сторонами копії судового рішення.
Суддя-доповідач Димерлій О.О.Судді Крусян А.В. Танасогло Т.М.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2022 |
Оприлюднено | 14.11.2022 |
Номер документу | 107275963 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Димерлій О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні