ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
про повернення позовної заяви
14 листопада 2022 рокум. ПолтаваСправа № 440/9109/22Суддя Полтавського окружного адміністративного суду Ясиновський І.Г., розглянувши матеріали адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Шляхбудмонтаж" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
20 жовтня 2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Шляхбудмонтаж" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби в Полтавській області, відповідно до якої просить: визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 03.08.2020 №1792150/31773312; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 10.07.2020 року №5, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю ГОВ «ШЛЯХБУДМОНТАЖ» 29.07.2020.
Відповідно до частин 1, 2 статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Пунктом 56.18 статті 56 Податкового кодексу України визначено, що з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення - рішення або інше рішення контролюючого органу у будь-який момент після отримання такого рішення.
Разом з тим, зазначений у пункті 102.1 статті 102 Податкового кодексу України строк, є саме строком давності, який має матеріально-правову природу, а тому не може бути одночасно і процесуальним строком звернення до суду.
Аналогічні висновки щодо застосування норм права викладені Верховним Судом у постанові від 18.08.2021 у справі № 200/10626/19-а.
Отже, у спірних правовідносинах для звернення до адміністративного суду за захистом прав та інтересів особи встановлено шестимісячний строк, який розпочав перебіг з 26 жовтня 2021 року та закінчився 27 квітня 2022 року.
Позивач звернувся до суду з цим позовом 20 жовтня 2022 року, а отже, позивач звернувся до адміністративного суду з пропуском шестимісячного строку на звернення до суду, встановленого статтею 122 Кодексу адміністративного судочинства України.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2022 року позовну заяву залишено без руху. Встановлено позивачеві строк для усунення недоліків позовної заяви - десять днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху. Зазначено, що недоліки необхідно усунути шляхом надання до Полтавського окружного адміністративного суду заяви про поновлення строку звернення до адміністративного суду та доказів поважності причин його пропуску.
Роз`яснено позивачу, якщо заяву про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду не буде подано особою в зазначений строк або вказані нею підстави для поновлення строку звернення до адміністративного суду будуть визнані неповажними, суд повертає позовну заяву.
Копія ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2022 року надіслана судом на офіційну електронну адресу представника позивача та 25 жовтня 2022 року 10:44 судом отримано повідомлення про доставлення копії ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2022 року на офіційну електронну адресу представника позивача.
Відповідно до пункту 2 частини 6 статті 251 Кодексу адміністративного судочинства України днем вручення судового рішення є, зокрема, день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення на офіційну електронну адресу особи.
Якщо судове рішення надіслано на офіційну електронну адресу пізніше 17 години, судове рішення вважається врученим у робочий день, наступний за днем його відправлення, незалежно від надходження до суду повідомлення про його доставлення (частина 6 статті 251 Кодексу адміністративного судочинства України).
За приписами частини 7 статті 251 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо копію судового рішення вручено представникові, вважається, що його вручено й особі, яку він представляє.
Отже, днем вручення позивачу копії ухвали Полтавського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2022 року про залишення позовної заяви без руху є 25 жовтня 2022 року.
07 листопада 2022 року до суду надійшла заява позивача про поновлення строку на звернення до суду, яка здана позивачем на пошту 02 листопада 2022 року.
В обґрунтування заяви зазначено, що 03.09.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю «ШЛЯХБУДМОНТАЖ» уклало договір з ПП "ЛЕГАЛ КОНСАЛТИНГ" про надання правової допомоги, в межах виконання якого ПП "ЛЕГАЛ КОНСАЛТИНГ" підготовлено та подано до Полтавського окружного адміністративного суду позов на рішення відповідача. Після початку збройної агресії Російської Федерації та оголошення на всій території України воєнного стану з 24.02.2022 будь-якого зв`язку із представником ПП "ЛЕГАЛ КОНСАЛТИНГ" немає. Про відсутність провадження в суді позивачу стало відомо після відновлення доступу до Єдиного державного реєстру судових рішень - 20.06.2022.
Надаючи оцінку доводам позивача, викладеним у заяві про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, суд дійшов таких висновків.
Частиною 1 статті 121 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення.
Критеріями оцінки причин поважності пропуску строку звернення до суду є: 1) обставина або кілька обставин, яка безпосередньо унеможливлює або ускладнює можливість вчинення процесуальних дій у визначений законом строк (є причиною); 2) обставина, яка виникла об`єктивно, незалежно від волі особи, яка пропустила строк; 3) ця причина виникла або тривала протягом строку, який пропущено; 4) ця обставина підтверджується належними і допустимими засобами доказування.
Поважними причинами можуть визнаватися лише такі обставини, які є об`єктивно непереборними, не залежать від волевиявлення особи, що звернулась з адміністративним позовом, пов`язані з дійсно істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення процесуальних дій та підтверджені належним чином.
Відтак, поновленню підлягають лише порушені з поважних причин процесуальні строки, встановлені законом. В свою чергу, поважною може бути визнано причину, яка носить об`єктивний характер, та з обставин незалежних від позивача унеможливила звернення до суду з адміністративним позовом.
Такий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 27.11.2018 у справі №473/2236/17.
Єдиною обставиною, на яку позивач посилається у своїй заяві як на причину пропуску строку звернення до суду, є те, що позивач вважав, що ПП "ЛЕГАЛ КОНСАЛТИНГ" подало позовну заяву про оскарження рішення, про що складено акт приймання-передачі від 02.10.2020 до договору про надання юридичних послуг №088 від 03.09.2020, а про відсутність судового провадження позивач дізнався 20.06.2022 після відновлення роботи Єдиного державного реєстру судових рішень.
Однак, обставина подання чи неподання позову ПП "ЛЕГАЛ КОНСАЛТИНГ" мала бути перевірена та встановлена Товариством з обмеженою відповідальністю "Шляхбудмонтаж" ще 02.10.2020 при підписанні акту приймання-передачі послуг до договору про надання юридичних послуг № 088 від 03.09.2020, копія якого додана позивачем до своєї заяви. Тобто, керівник ТОВ "Шляхбудмонтаж", підписуючи акт приймання-передані отриманих послуг, зокрема такої послуги, як "складання та подання до адміністративного суду позову про визнання протиправними та скасування рішень ГУ ДФС у Полтавській області від 03.08.2020 та 14.07.2020 за №1792148/31773312, 1792149/31773312, 1792150/31773312 та відповідно 1730800/31773312", чітко усвідомлював, що підписував, оскільки в цьому ж акті зазначено, що ТОВ "Шляхбудмонтаж" зауважень до кількості та якості послуг не має.
Але навіть, якщо припустити, що керівник ТОВ "Шляхбудмонтаж" підписуючи акт приймання-передачі послуг від 02.10.2020 був введений в оману або не усвідомлював своїх дій, що, в свою чергу, не підтверджено жодними належними та допустимими доказами, то окрім іншого, суд звертає увагу на наступне.
Період із 02.10.2020 (дати підписання акту приймання-передачі послуг від 02.10.2020 до договору про надання юридичних послуг №088 від 03 вересня 2020 року, згідно якого станом на 02.10.2020 вже було складено та подано до суду адміністративний позов про визнання протиправним та скасування рішення ГУ ДФС у Полтавській області) по 23 лютого 2022 року включно (за день до дня введення в Україні воєнного стану), становить 509 календарних днів (1 рік 4 місяці 21 днів).
Протягом цього тривалого періоду, до дня введення в Україні воєнного стану, ТОВ "Шляхбудмонтаж" також не виявило належної зацікавленості щодо стану розгляду позову, який за його твердженням, було подано представником ПП "ЛЕГАЛ КОНСАЛТИНГ". Тобто, ТОВ "Шляхбудмонтаж" не вчинено жодних активних дій направлених на отримання інформації щодо прийняття чи неприйняття його позовної заяви, відкриття, відмова у відкритті чи залишення без руху суду, ніби поданої від його імені позовної заяви та, нарешті, стану розгляду справи та відсутність рішення суду протягом такого довго періоду часу.
При цьому, доступ до Єдиного державного реєстру судових рішень, сервісів «Стан розгляду справ» та «Список справ, призначених до розгляду» було тимчасово призупинено з початку збройної агресії Російської Федерації, яка розпочалася 24.02.2022, натомість, у жовтні-грудні 2020 року, 2021 році, у січні - лютому 2022 року відповідні інформаційні системи працювали і позивач не був позбавлений можливості дізнатися про наявність провадження безпосередньо у суді та стан його розгляду. Однак, позивач не вчинив жодних активних дій направлених на отримання вказаної інформації безпосередньо в суду.
За змістом статті 64 Конституція України конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції.
Зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб визначає Закону України "Про правовий режим воєнного стану".
Діяльність судів, органів та установ системи правосуддя в умовах воєнного стану регламентовано статтею 12-1 цього Закону, за приписами якої в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України.
Повноваження судів, органів та установ системи правосуддя, передбачені Конституцією України, в умовах правового режиму воєнного стану не можуть бути обмежені.
За правилами статті 26 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" правосуддя на території, на якій введено воєнний стан, здійснюється лише судами. На цій території діють суди, створені відповідно до Конституції України. Скорочення чи прискорення будь-яких форм судочинства забороняється. У разі неможливості здійснювати правосуддя судами, які діють на території, на якій введено воєнний стан, законами України може бути змінена територіальна підсудність судових справ, що розглядаються в цих судах, або в установленому законом порядку змінено місцезнаходження судів. Створення надзвичайних та особливих судів не допускається.
Полтавський окружний адміністративний суд не припиняв роботи у зв`язку з введенням в Україні воєнного стану, безперервно здійснював своє діяльність, забезпечував усім особам, у тому числі й позивачу, можливість реалізації права на судовий захист. В умовах воєнного стану доступ до суду є безперешкодним та безперервним у межах режиму роботи суду.
Під час тимчасового обмеження доступу до Єдиного державного реєстру судових рішень позивач також мав можливість отримати відповідну інформацію, звернувшись із письмовим запитом до суду або у телефонному режимі.
За наведених обставин суд дійшов висновку, що посилання позивача на необізнаність про відсутність відкритого провадження у справі за адміністративним позовом, не можуть бути розцінені як поважні причини пропуску строку звернення до суду, оскільки такі обставини не пов`язані із об`єктивними перешкодами звернення до суду, натомість, викликані пасивною поведінкою позивача щодо з`ясування певної обставини.
Позивачем не наведено обставин, які були б об`єктивно непереборними, які б не залежали від волевиявлення особи, що звернулась з адміністративним позовом, та які б були пов`язані з дійсно істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного звернення до суду протягом встановленого законом шестимісячного строку звернення до суду, а також не надано доказів на підтвердження таких обставин, а наведені позивачем обставини носять суб`єктивний характер, повністю залежали від волевиявлення позивача та не є достатніми для висновку про наявність підстав для поновлення строку звернення до суду.
Зважаючи на викладене, суд дійшов до висновку, що підстави для поновлення строку, зазначені позивачем у заяві про поновлення строку звернення до адміністративного суду, не є поважними причинами пропуску строку звернення до суду, оскільки зазначені позивачем у заяві обставини не є об`єктивно непереборними, повністю залежали від волевиявлення особи, що звернулась з адміністративним позовом, та не пов`язані з дійсно істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення процесуальних дій.
Згідно з частиною 1 статті 123 Кодексу адміністративного судочинства України у разі подання особою позову після закінчення строків, установлених законом, без заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані судом неповажними, позов залишається без руху. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду з заявою про поновлення строку звернення до адміністративного суду або вказати інші підстави для поновлення строку.
Частиною 2 статті 123 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, якщо заяву не буде подано особою в зазначений строк або вказані нею підстави для поновлення строку звернення до адміністративного суду будуть визнані неповажними, суд повертає позовну заяву.
Відповідно до пункту 9 частини 4 статті 169 Кодексу адміністративного судочинства України позовна заява повертається позивачеві, у випадках, передбачених частиною другою статті 123 цього Кодексу.
Підсумовуючи викладене, зважаючи на те, що судом визнано неповажними підстави, вказані позивачем у заяві про поновлення строку звернення до суду, наявні підстави, встановлені частиною 2 статті 123 та пунктом 9 частини 4 статті 169 Кодексу адміністративного судочинства України для повернення позовної заяви позивачеві.
Частиною 8 статті 169 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що повернення позовної заяви не позбавляє права повторного звернення до адміністративного суду в порядку, встановленому законом.
Керуючись статтями 121-123, 169, 248, 256, 294 Кодексу адміністративного судочинства України, -
У Х В А Л И В:
Визнати неповажними підстави, вказані Товариством з обмеженою відповідальністю "Шляхбудмонтаж" у заяві про поновлення строку звернення до адміністративного суду.
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Шляхбудмонтаж" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії повернути позивачеві.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Другого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня складення судового рішення шляхом подання апеляційної скарги в порядку, визначеному ч.8 ст. 18, ч.ч. 7-8 ст. 44 та ст. 297 КАС України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підп. 15.5 підп. 15 п. 1 р. VII "Перехідні положення" КАС України.
СуддяІ.Г.Ясиновський
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2022 |
Оприлюднено | 16.11.2022 |
Номер документу | 107286204 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.Г. Ясиновський
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні