Рішення
від 10.11.2022 по справі 912/1209/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25022,

тел. (0522) 32 05 11, факс 24 09 91, код ЄДРПОУ 03499951,

e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 листопада 2022 рокуСправа № 912/1209/22

Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Бестаченко О.Л., за участю секретаря судового засідання Колісник Т.В., розглянув у відкритому судовому засіданні справу № 912/1209/22

за позовом: Кропивницької міської ради, 25022, м. Кропивницький, вул. В.Перспективна, 41,

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрон", 04050, м. Київ, вул. Мельникова, 12,

про внесення змін до договору оренди землі,

представники:

від позивача - Татарко Д.А., виписка з ЄДР;

від відповідача - участі не брали.

У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду.

До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Кропивницької міської ради, яка містить вимоги до Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрон" про внесення змін до Договору оренди землі від 17.10.2018 року №15, а саме:

- пункт 5 розділу "Об`єкт оренди" договору оренди землі від 17 жовтня 2018 року №15 викласти в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок від 27.06.2022 року №9174/295-22 становить 9 651 592,54 грн.";

- абзац 1 пункту 9 розділу "Орендна плата" договору оренди землі від 17 жовтня 2018 року №15 викласти в наступні редакції: "Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі та розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки 9 651 592,54 грн: 289 547 грн. 78 коп. на рік, що складає 24 128 грн. 98 коп. на місяць., починаючи з дня набрання судовим рішенням законної сили", з покладенням на відповідача судових витрат.

В обґрунтування позовних вимог позивач послався на те, що згідно рішення міської ради від 12.07.2018 № 1750 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області" відбулась зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки, у зв`язку з чим міська рада звернулась до суду з вимогою про внесення змін до договору оренди.

Ухвалою від 12.09.2022 відкрито провадження у справі № 912/1209/22; постановлено справу № 912/1209/22 розглядати за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 10.10.2022 на 11:00 год; сторонам встановлено строк для подання заяв по суті справи.

06.10.2022 до господарського суду від Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрон" надійшов відзив, в якому відповідач заперечує проти заявлених позовних вимог та зазначає, що у суду є усі правові підстави для відмови у повному обсязі позивачу у задоволенні позовних вимог про внесення змін до договору оренди землі.

В обґрунтування своїх заперечень відповідач зазначає, що жодного економічного обґрунтування, без жодних економічних та правових підстав розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки значно збільшився, що на його є неприпустимим та порушує його права як добросовісного користувача земельної ділянки.

Крім того, позивачем не було враховано, що відповідачу в спадок від господарської діяльності було залишено довготривале накопичення та концентрування на земельній ділянці непридатних до використання агрохімікатів, тому при розрахунку розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки не було враховано наявність на земельній ділянці небезпечних отрутохімікатів.

Також в умовах військового стану та фактичного припинення господарської діяльності, відповідачу фізично неможливо виконати умови Договору оренди по сплаті щомісячних платежів.

07.10.2022 до господарського суду від Кропивницької міської ради надійшла відповідь на відзив, в якій позивач зазначає, що в межах даної справи міська рада доводить розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки витягом із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, який виданий уповноваженим на те органом. Всі інші заперечення відповідача проти позову, які викладені у відзиві не є обставинами, які можуть впливати на зміни договору, а тому позовні вимоги просить задовольнити.

Підготовче засідання у даній справі, яке було призначено на 10.10.2022 на 11:00 год, не відбулось, оскільки протягом часу, визначеного судом для його проведення, зокрема, у період з 07:02 год до 12:25 год у Кіровоградській області тривала повітряна тривога.

Ухвалою від 10.10.2022 господарський суд призначив підготовче засідання у справі № 912/1209/22 на 21.10.2022 об 11:00 год.

21.10.2022 суд відкрив підготовче засідання.

Ухвалою від 21.10.2022 господарський закрив підготовче провадження у справі № 912/1209/22 та призначив справу № 912/1209/22 до розгляду по суті на 10.11.2022 на 12:00 год.

08.11.2022 до господарського суду від представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрон" надійшло клопотання від 08.11.2022 № б/н про призначення судової експертизи у даній справі, з вимогою призначити судову експертизу з визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 3510100000:30:176:0005, проведення експертизи доручити Кропивницькому відділенню Київського науково-дослідного інституту судових експертиз.

Необхідність проведення даної судової експертизи зумовлена відсутністю жодного економічного обґрунтування, економічних та правових підстав встановлення позивачем розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Представник відповідача також зазначає, що позивачем не було надано відомостей, що при визначені ним грошової оцінки земельної ділянки було враховано той факт, що Товариству з обмеженою відповідальністю "Агрон" у спадок від господарської діяльності ще радянської сільгоспхімії було залишено довготривале накопичення та концентрування на земельній ділянці непридатних до використання агрохімікатів. Внаслідок цього, небезпечні відходи роками у великій кількості нагромаджувалися в непристосованих для довготривалого зберігання місцях на земельній ділянці. Накопичення подібних продуктів і наступне зберігання спричиняло значні екологічні ризики для довкілля, особливо для таких його складових як атмосферне повітря, як поверхневі і підземні природні води, ґрунти, рослинний покрив тощо.

10.11.2022 суд відкрив судове засідання.

У судовому засіданні 10.11.2022 брав участь представник позивача.

Відповідач. належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, правом на участь у судовому засіданні не скористався.

Згідно ч. 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Відповідно до п. 1 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи, зокрема, у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Враховуючи викладене, справу розглянуто за відсутності відповідача.

Представник позивача заперечив проти задоволення клопотання відповідача про призначення експертизи у даній справі.

Розглядаючи подане представником Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрон" клопотання від 08.11.2022 № б/н про призначення судової експертизи, господарський суд зазначає наступне.

Визначення обставин справи, які підлягають встановленню, та зібрання відповідних доказів здійснюється на стадії підготовчого провадження (ст. 177 Господарського процесуального кодексу України).

Зазначене законодавче визначення підтверджує, що в окремих справах одними процесуальними заявами по суті спору та поданими разом з ними доказами (на власний розсуд) неможливо встановити всі обставини справи, та у разі невчинення як учасниками справи, так і судом, необхідних процесуальних дій, в подальшому виникнуть відповідні процесуальні наслідки (ч. 1 ст. 269, п. 1. ч. 1 ст. 277, п. 3 ч. 3 ст. 310 Господарського процесуального кодексу України тощо).

У підготовчому засіданні, метою проведення якого є виконання завдання підготовчого провадження, суд вирішує, зокрема, питання про призначення експертизи, виклик у судове засідання експертів, свідків, залучення перекладача, спеціаліста (п. 8 ч. 2 ст. 182 Господарського процесуального кодексу України).

Правило ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу передбачає, що кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Так, одним із засобів встановлення обставин справи є висновок судового експерта (п. 2 ч. 2 ст. 73, ч. 2 ст. 98 Господарського процесуального кодексу).

Як засіб доказування висновок експерта оцінюється судом разом із іншими доказами за правилами, встановленими ч. 3 ст. 86 Господарського процесуального кодексу, та може бути відхилений мотивованим судовим рішенням (ухвала, рішення суду) (ст. 104, 232, 234 Господарського процесуального кодексу).

Господарський суд зазначає, що на стадії підготовчого провадження Товариство з обмеженою відповідальністю "Агрон" правом заявити клопотання про проведення у справі судової оціночно-земельної експертизи не скористалось.

В той час, клопотання про призначення експертизи у даній справі заявлено після закриття підготовчого провадження 21.10.2022, що унеможливлює застосування процесуального механізму зупинення провадження на час її проведення (ч. 3 ст. 195 Господарського процесуального кодексу України).

Суд звертає увагу, що завданням розгляду справи по суті є розгляд та вирішення спору на підставі зібраних у підготовчому провадженні матеріалів (ч. 1 ст. 194 Господарського процесуального кодексу України).

Право учасника справи заявити клопотання на стадії судового розгляду по суті визначається за нормою ст. 207 Господарського процесуального кодексу України.

Насамперед, таке клопотання має бути пов`язаним з розглядом справи, однак яке не було заявлено з поважних причин в підготовчому провадженні або в інший строк, визначений судом.

Обов`язковою умовою задоволення судом клопотання, пов`язаного з розглядом справи, також є поважність причин його не заявлення в підготовчому провадженні або в інший строк, визначений судом. Натомість відсутність поважних причин заявлення такого клопотання є підставою для залишення його без розгляду (ч. 2 ст. 207 Господарського процесуального кодексу України).

В поданому клопотанні представником відповідача не наведено поважних причин не заявлення його у підготовчому провадженні чи неможливість його подання.

Господарський суд звертає увагу представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрон" на той факт, що відсутні визначені ст. 99 Господарського процесуального кодексу України умови для призначення експертизи у даній справі, оскільки у поданому клопотанні не обґрунтовано необхідність вирішення питання, вказаного у клопотанні, з огляду на предмет спору (внесення змін до договору оренди землі у зв`язку із зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки), а також не мотивовано неможливість самостійного надання висновку експерта. Крім того, необґрунтоване зупинення провадження у справі порушує розумність строків вирішення спору.

З врахуванням обставин цієї справи, суд дійшов висновку не застосовувати процесуальний механізм ч. 2 ст. 207 Господарського процесуального кодексу України до клопотання представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрон" від 08.11.2022 № б/н про призначення судової експертизи та протокольною ухвалою від 10.11.2022 відмовив у його задоволенні по суті за правилом ч. 3 ст. 169 Господарського процесуального кодексу України.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача та дослідивши в судовому засіданні докази, господарський суд встановив наступні обставини, які є предметом доказування у справі.

17.10.2018 між Новенською селищною радою (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Агрон" (Орендар) укладено Договір оренди землі № 15 (далі - Договір, а. с. 8-13, 15).

Згідно з пунктом 1 розділу "Предмет договору" Договору Орендодавець на підставі рішення двадцять другої сесії Новенської селищної ради сьомого скликання (перше засідання) від 10 квітня 2018 року № 842 "Про затвердження проекту землеустрою та надання земельної ділянки в оренду ТОВ "Агрон" надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, кадастровий номер 351010000:30:176:0005, яка знаходиться за адресою: смт. Нове, м. Кропивницький, вул. Мурманська, 13, для розміщення та обслуговування виробничих та складських приміщень.

Відповідно до пункту 3 розділу "Об`єкт оренди" Договору в оренду передається земельна ділянка, кадастровий номер 351010000:30:176:0005, загальною площею 2,5397 га в тому числі площа по виду угідь: 2,5397 га - землі промисловості (згідно КВПЦЗ Л1.02) за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, що перебувають у запасі Новенської селищної ради, яка знаходиться за адресою: смт. Нове, м. Кропивницький, вул. Мурманська, 13, для розміщення та обслуговування виробничих та складських приміщень.

Пунктом 5 розділу "Об`єкт оренди" Договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.04.2018 року № 573/0/203-18 становить 5 156 865,93 грн.

Згідно з пунктом 8 розділу "Строк дії договору" договір укладено на 49 (сорок дев`ять) років.

Пунктами 9, 10 розділу "Орендна плата" Договору передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 12 892,16 грн на місяць згідно розрахунку, що додається до цього договору, починаючи з дня державної реєстрації договору.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Обчислення розміру орендної плати на наступний рік переглядається до 20 лютого кожного року з врахуванням цільового призначення земельної ділянки та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

Згідно із пунктом 12 розділу "Орендна плата" Договору розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до пунктів 14, 15 розділу "Умови використання земельної ділянки" Договору земельна ділянка передається в оренду для обслуговування виробничих та складських приміщень за адресою: смт. Нове, м. Кропивницький, вул. Мурманська, 13. Цільове призначення земельної ділянки (згідно з КВЦПЗ J 11.02), категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, що перебувають у запасі Новенської селищної ради.

У пункті 25 розділу "Інші права та обов`язки сторін" Договору передбачено обов`язок Орендаря своєчасно і в повному обсязі сплачувати орендну плату.

Пунктом 30 розділу "Зміна умов договору і припинення його дії" Договору передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Договір підписано повноважними представниками сторін та скріплено відповідними печатками.

Між сторонами підписано акт прийому - передачі вищевказаної земельної ділянки (а.с. 14).

17.10.2018 зареєстровано право оренди Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрон" на земельну ділянку з кадастровим номером 351010000:30:176:0005 згідно Договору оренди землі від 17.10.2018 №15 (а.с. 16).

Рішенням Новенської селищної ради міста Кропивницького від 28.01.2020 № 1318 "Про добровільне приєднання до територіальної громади міста обласного значення", яке набрало чинності з 01.03.2020, вирішено добровільно приєднатися Новенській селищній територіальній громаді міста Кропивницького (смт Нове) до Кропивницької міської територіальної громади Кіровоградської області (а. с. 23-24).

Відповідно до рішення Міської ради міста Кропивницького від 14.02.2020 № 3098 "Про добровільне приєднання до територіальної громади міста обласного значення", яке набрало чинності з 02.03.2020, вирішено добровільно приєднати Новенську селищну територіальну громаду міста Кропивницького Кіровоградської області (смт Нове) до Кропивницької міської територіальної громади Кіровоградської області (а. с. 25-26).

Таким чином, Міська рада міста Кропивницького (Код ЄДРПОУ: 26241020), яка перейменована на Кропивницьку міську раду, з 02 березня 2020 року, в силу ст. 8-3 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" стала правонаступником прав та обов`язків відповідної юридичної особи - Новенської селищної ради (Код ЄДРПОУ: 13764710).

Крім того, 04.12.2020 Міською радою міста Кропивницького прийнято рішення № 3 "Про перейменування", яким вирішено перейменувати Міську раду міста Кропивницького (код ЄДРПОУ 26241020) на Кропивницьку міську раду, а виконавчий комітет Міської ради міста Кропивницького (код ЄДРПОУ 04055251) на виконавчий комітет Кропивницької міської ради.

12.07.2018 Міською радою міста Кропивницького прийнято рішення № 1750 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області", яким вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області, яка була виконана командитним товариством науково-впроваджувальною фірмою "Нові технології". Рішення оприлюднено у "Вечірній газеті" 13.07.2018 (а.с. 19).

За інформацією Відділу № 2 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області нормативно-грошова оцінка спірної земельної ділянки становить 9 651 592,54 грн, згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 27.06.2022 №9174/295-22 (а.с. 20).

Кропивницькою міською радою, з метою приведення договірних відносин у відповідність до чинного законодавства України та їх врегулювання у позасудовому порядку, на адресу відповідача направлено пропозицію від 30.05.2022 № 1923/52-13-22 про внесення змін до договору (а.с. 21-22).

Відповідач відповідь на зазначену пропозицію не надав, додаткову угоду не уклав, у зв`язку із чим, позивач звернувся до суду з даним позовом про внесення змін до Договору.

При вирішенні даного спору господарський суд враховує наступне.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі, який, за змістом статті 13 цього Закону є договором, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Згідно із ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Предметом спору є вимоги про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Правовими підставами позову зазначено ст. 30 Закону України "Про оренду землі", ст. 632, 651 Цивільного кодексу України.

Частиною 1 ст. 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Згідно зі ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату, є однією із істотних умов договору.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (ч. 1, 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі").

За змістом пункту 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до пункту 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Отже, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а відтак зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, визначеної сторонами у договорі оренди землі.

Окрім того, в пункті 12 розділу "Орендна плата" Договору сторони встановили, що орендна плата переглядається у разі, зокрема, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.

Правові засади проведення оцінки земель визначено Законом України "Про оцінку земель".

За наведеним Законом нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами (ст. 1 Закону України "Про оцінку земель").

Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель").

За результатами бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт (ч. 1 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель").

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (ч. 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель").

Технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою (ч. 1 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру (ч. 3 ст. 23 Закону).

Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України (ч. 4 ст. 23 Закону).

Пункт 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України передбачає, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

У ст. 144 Конституції України і ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з п. 34, 35 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

За змістом ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Згідно із ч. 5 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

На підставі вищевикладеного в сукупності та враховуючи зміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки згідно рішення Кропивницької міської ради від 12.07.2018 №1750, яке є чинним, відповідність наданого позивачем розрахунку розміру орендної плати новій нормативній грошовій оцінці (мінімальний річний розмір орендної плати за використання земельної ділянки кадастровий номер 3510100000:30:176:0005 повинен становити 289 547,78 грн, або 24 128,98 грн в місяць (9 651 592,54 грн х 3% = 289 547,78 грн (на рік); 289 547,78 : 12 = 24 128,98 грн (на місяць)), суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог щодо наявності підстав для внесення змін до Договору згідно наданої позивачем пропозиції.

Щодо заперечень відповідача проти заявлених позовних вимог, господарський суд зазначає, що предметом спору у даній справі є внесення змін до договору оренди землі у зв`язку із зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки. В даному випадку обставинами, які підлягають встановленню та оцінці судом в цій справі є виключно обставини, пов`язані зі зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 3510100000:30:176:0005.

В той час, технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області, яка затверджена рішенням Міської ради міста Кропивницького від 12.07.2018 № 1750, у встановленому порядку не оскаржена, а законність нормативної оцінки спірної земельної ділянки не може бути встановлена в межах даного провадження.

З огляду також на те, що земельне законодавство і Податковий кодекс України не обмежують можливості подання доказів щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної (комунальної) власності для цілей сплати орендної плати виключно витягом із Державного земельного кадастру, належними доказами на обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки можуть бути: технічна документація на спірну земельну ділянку, виготовлена компетентним органом для оформлення договору оренди, довідка із Державного земельного кадастру, витяг із Державного земельного кадастру, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а також висновок судової експертизи про встановлення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, наданий відповідно до статей 98 - 103 Господарського процесуального кодексу України, які містять інформацію щодо предмета спору.

Аналогічну правову позицію викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі № 905/1680/20.

В свою чергу, в межах даної справи позивачем доведено розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки витягом із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, який виданий уповноваженим на те державним органом.

Крім того, незгода відповідача на збільшення розміру орендної плати за земельну ділянку у зв`язку із зміною нормативної грошової оцінки, що за його твердженням є економічно невигідним для нього, та відмова від внесення змін до договору порушує співвідношення майнових інтересів сторін, позбавляє позивача того, на що він розраховував при укладенні спірного договору - отримання орендної плати за землю, у визначеному Договором розмірі (з врахуванням можливого її перегляду у відповідності до пункту 12 розділу "Орендна плата" Договору).

Таким чином, вищевикладеним спростовуються заперечення відповідача.

Відповідно до рішення Європейського суду з прав людини від 10.02.2010 року у справі "Серявін та інші проти України" суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 09.12.94 року серія A, №303-A, п. 29). Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), №37801/97, п. 36, від 01.07.2003 року). Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті. Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватись публічний контроль здійснення правосуддя (див.рішення у справі "Гірвісаарі проти Фінляндії" (Hirvisaari v. Finland), №49684/99, п. 30, від 27 вересня 2001 року).

З огляду на встановлені обставини, всі інші доводи та міркування сторін не мають вирішального впливу на результат вирішення спору, тому з урахуванням принципу процесуальної економії не потребують детальної відповіді суду.

Згідно ч. 1 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень (ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України).

Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч. 3 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України).

За приписами ст. 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Отже, на підставі повного, всебічного, об`єктивного та безпосереднього дослідження наявних у справі доказів та встановивши усі обставини справи, господарський суд дійшов висновку, що позовні вимоги Кропивницької міської ради підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача.

Керуючись ст. 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Внести зміни до Договору оренди землі від 17 жовтня 2018 року № 15, укладеного між Новенською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Агрон", а саме:

- пункт 5 розділу "Об`єкт оренди" договору оренди землі від 17 жовтня 2018 року № 15 викласти в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок від 27.06.2022 року № 9174/295-22 становить 9 651 592,54 грн.";

- абзац 1 пункту 9 розділу "Орендна плата" договору оренди землі від 17 жовтня 2018 року № 15 викласти в наступні редакції: "Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі та розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки 9 651 592,54 грн: 289 547 грн 78 коп. на рік, що складає 24 128 грн 98 коп. на місяць, починаючи з дня набрання судовим рішенням законної сили".

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрон" (04050, м. Київ, вул. Мельникова, 12; код ЄДРПОУ: 31307593) на користь Кропивницької міської ради (вул. Велика Перспективна, 41, м. Кропивницький, 25022; код ЄДРПОУ: 26241020) судовий збір в сумі 2 481,00 грн.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Ознайомитись з електронною копією судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень можна за його вебадресою: http://reyestr.court.gov.ua.

Копії рішення надіслати Кропивницькій міській раді (на електронну пошту: kmvk@krmr.gov.ua); Товариству з обмеженою відповідальністю "Агрон" (на електронну пошту: office@agron.com.ua), представнику Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрон", адвокату Чайкі Ю.М. (на офіційну електронну адресу через систему "Електронний суд").

Повне рішення складено 14.11.2022.

Суддя О.Л. Бестаченко

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення10.11.2022
Оприлюднено17.11.2022
Номер документу107289870
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —912/1209/22

Постанова від 09.02.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 16.01.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 26.12.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Ухвала від 12.12.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Рішення від 10.11.2022

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Бестаченко О.Л.

Ухвала від 21.10.2022

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Бестаченко О.Л.

Ухвала від 11.10.2022

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Бестаченко О.Л.

Ухвала від 11.09.2022

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Бестаченко О.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні