Постанова
від 09.02.2023 по справі 912/1209/22
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09.02.2023 року м.Дніпро Справа № 912/1209/22

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Чус О.В. (доповідач),

судді Кощеєв І.М., Орєшкіна Е.В.,

секретар судового засідання Солодова І.М.

представники сторін не з`явилися, про час та місце судового засідання повідомлені належним чином

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрон" на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 10.11.2022 у справі № 912/1209/22

за позовом: Кропивницької міської ради, м. Кропивницький

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрон", м. Київ

про внесення змін до договору оренди землі,

ВСТАНОВИВ:

До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Кропивницької міської ради, яка містить вимоги до Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрон" про внесення змін до Договору оренди землі від 17.10.2018 року №15, а саме:

- пункт 5 розділу "Об`єкт оренди" договору оренди землі від 17 жовтня 2018 року №15 викласти в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок від 27.06.2022 року №9174/295-22 становить 9 651 592,54 грн.";

- абзац 1 пункту 9 розділу "Орендна плата" договору оренди землі від 17 жовтня 2018 року №15 викласти в наступні редакції: "Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі та розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки 9 651 592,54 грн: 289 547 грн. 78 коп. на рік, що складає 24 128 грн. 98 коп. на місяць., починаючи з дня набрання судовим рішенням законної сили", з покладенням на відповідача судових витрат.

В обґрунтування позовних вимог позивач послався на те, що згідно рішення міської ради від 12.07.2018 № 1750 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області" відбулась зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки, у зв`язку з чим міська рада звернулась до суду з вимогою про внесення змін до договору оренди.

Рішенням Господарського суду Кіровоградської області від 10.11.2022 року у справі №912/1209/22 позов задоволено, внесено зміни до Договору оренди землі від 17 жовтня 2018 року № 15, укладеного між Новенською селищною радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Агрон", а саме:

- пункт 5 розділу "Об`єкт оренди" договору оренди землі від 17 жовтня 2018 року № 15 викласти в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок від 27.06.2022 року № 9174/295-22 становить 9 651 592,54 грн.";

- абзац 1 пункту 9 розділу "Орендна плата" договору оренди землі від 17 жовтня 2018 року № 15 викласти в наступні редакції: "Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі та розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки 9 651 592,54 грн: 289 547 грн 78 коп. на рік, що складає 24 128 грн 98 коп. на місяць, починаючи з дня набрання судовим рішенням законної сили".

Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрон" (04050, м. Київ, вул. Мельникова, 12; код ЄДРПОУ: 31307593) на користь Кропивницької міської ради (вул. Велика Перспективна, 41, м. Кропивницький, 25022; код ЄДРПОУ: 26241020) судовий збір в сумі 2 481, 00 грн.

Не погодившись з вказаним рішенням суду першої інстанції, Товариство з обмеженою відповідальністю "Агрон" звернулось з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржуване рішення Господарського суду Кіровоградської області від 10.11.2022 року повністю та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі. Розгляд апеляційної скарги проводити без участі представника відповідача.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що 17 жовтня 2018 року між Новенською селищною радою - Орендодавцем та ТОВ «Агрон» Орендарем укладено договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 3510100000:30:176:0005, загальною площею 2,5397 га, яка знаходиться за адресою: смт. Нове, м. Кропивницький, вул. Мурманська (Перша Виставкова), 13, на якій розташована база мінеральних добрив.

Скаржник звертає увагу на те, що згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель району від 27.06.2022 № 9174/295-22, нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає: 9 651 592,54 (дев`ять мільйонів шістсот п`ятдесят одна тисяча п`ятсот дев`яносто дві грн. 54 коп.) гривень, а орендна плата на місяць складає: 24 128, 98 (двадцять чотири тисячі сто двадцять вісім грн. 98 коп.) гривень.

Згідно попереднього Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель району від 20.04.2018 № 573/0/203-18 нормативна грошова оцінка земельної ділянки складала: 5 156 865,93 (п`ять мільйонів сто п`ятдесят шість тисяч вісімсот шістдесят п`ять грн. 93 коп.) гривень, а орендна плата на місяць складала: 12 892, 16 (дванадцять тисяч вісімсот дев`яносто дві грн. 16 коп.) гривень.

Так, без жодного економічного обґрунтування, без жодних економічних та правових підстав розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки значно збільшився, майже удвічі, що є неприпустимим та порушує права відповідача як добросовісного користувача земельною ділянкою.

Скаржник наполягає, судом першої інстанції не було враховано, що при розрахунку розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки не було враховано те, що наявність довготривалий час на земельній ділянці небезпечних отрутохімікатів, та довготривале ведення господарської діяльності з приймання та перевалки мінеральних добрив, безпосередньо впливає на розмір оцінки землі у бік його значного зменшення, так як земельна ділянка, яка містить в собі велику кількості отрутохімікатів не може використовуватися для інших більш комерційних цілей, а тому не може бути оцінена у майже десять мільйонів гривень.

Відповідач категорично не погоджується з розміром нормативної грошової оцінки у сумі 9 651 592,54 (дев`ять мільйонів шістсот п`ятдесят одна тисяча п`ятсот дев`яносто дві грн. 54 коп.) гривень згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель району від 27.06.2022 № 9174/295-22 де жодним чином не враховано небезпечний стан земельної ділянки для навколишнього середовища та здоров`я людини, та специфіку її використання для ведення господарської діяльності з приймання та перевалки мінеральних добрив.

Відповідач вже довготривалий час своєчасно та у повному обсязі сплачує орендну плату згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель району від 20.04.2018 № 573/0/203-18, де нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає: 5 156 865,93 (п`ять мільйонів сто п`ятдесят шість тисяч вісімсот шістдесят п`ять грн. 93 коп.) гривень.

Таким чином, своїми конкретними діями відповідач підтверджує готовність у подальшому своєчасно та у повному обсязі сплачувати орендні платежі та нести усі необхідні матеріальні витрати для підтримки та забезпечення небезпечного екологічного стану земельної ділянки.

В умовах військового стану та фактичного припинення господарської діяльності на базі мінеральних добрив з 24 лютого 2022 року та по теперішній час, при відсутності на підприємстві будь-якого прибутку, відповідачу фізично неможливо виконати умови Договору оренди по сплаті щомісячних орендних платежів.

У зв`язку із визнанням Торгово-промисловою палатою України військової агресії Російської Федерації проти України форс-мажорною обставиною (обставини непереборної сили), сторони за договором можуть припинити виконання зобов`язань через неможливість їх виконання без застосування відповідальності за порушення договірних зобов`язань.

Таким чином, відповідач своїми діями щодо своєчасної оплати орендних платежів, жодним чином не порушив взятих на себе договірних зобов`язань, що свідчить про відсутність з боку відповідача порушень майнових прав та законних інтересів позивача.

Також на думку скаржника, судом першої інстанції безпідставно відмовлено у задоволенні клопотання про призначення судової експертизи.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08.12.2022 року у даній справі визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя Чус О.В., судді: Кощеєв І.М., Орєшкіна Е.В.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 12.12.2022 року відкладено вирішення питань, пов`язаних з рухом апеляційної скарги, до надходження до Центрального апеляційного господарського суду матеріалів справи № 912/1209/22. Доручено Господарському суду Кіровоградської області надіслати до Центрального апеляційного господарського суду матеріали справи № 912/1209/22.

19.12.2022 року матеріали справи № 912/1209/22 надійшли до Центрального апеляційного господарського суду.

Враховуючи, що суддя-доповідач Чус О.В. перебувала у відпустці, для вирішення питання щодо відкриття апеляційного провадження у даній справі, 22.12.2022 року проведено повторний автоматизований розподіл судової справи між суддями, за результатами якого у справі № 912/1209/22 визначено колегію суддів у наступному складі: головуючий суддя Березкіна О.В. у складі колегії суддів: Кощеєва І.М., Орєшкіної Е.В.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 26.12.2022 року відкрито апеляційне провадження у справі № 912/1209/22. Розгляд справи призначено на 09.02.2023 о 10:40 .

Відповідно до протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 09.01.2023 (у зв`язку з виходом з відпустки головуючого судді Чус О.В.) у даній справі визначено колегію суддів у складі: головуючий, доповідач суддя Чус О.В., судді Кощеєв І.М, Орєшкіна Е.В.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 16.01.2023 прийнято справу № 912/1209/22 за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрон" на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 10.11.2022 до свого провадження.

18.01.2023 від представника позивача/ Кропивницької міської ради до Центрального апеляційного господарського суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначено про те, що оскаржуване рішення є законним та обґрунтованим, ухваленим з додержанням норм матеріального та процесуального права, в свою чергу апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРОН» є безпідставною, а тому відсутні підстави для її задоволення.

09.02.2023 сторони наданим процесуальним правом не скористалися та не забезпечили явку в судове засідання повноважних представників.

Суд апеляційної інстанції враховуючи те, що участь в засіданні суду є правом, а не обов`язком сторони, дійшов висновку про можливість розгляду справи за відсутності представників сторін.

09.02.2023 в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини постанови.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи, перевіривши відповідність оскаржуваного рішення нормам діючого законодавства, Центральний апеляційний господарський суд дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи, 17.10.2018 між Новенською селищною радою (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Агрон" (Орендар) укладено Договір оренди землі № 15 (далі - Договір, а. с. 8-13, 15).

Згідно з пунктом 1 розділу "Предмет договору" Договору Орендодавець на підставі рішення двадцять другої сесії Новенської селищної ради сьомого скликання (перше засідання) від 10 квітня 2018 року № 842 "Про затвердження проекту землеустрою та надання земельної ділянки в оренду ТОВ "Агрон" надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, кадастровий номер 351010000:30:176:0005, яка знаходиться за адресою: смт. Нове, м. Кропивницький, вул. Мурманська, 13, для розміщення та обслуговування виробничих та складських приміщень.

Відповідно до пункту 3 розділу "Об`єкт оренди" Договору в оренду передається земельна ділянка, кадастровий номер 351010000:30:176:0005, загальною площею 2,5397 га в тому числі площа по виду угідь: 2,5397 га - землі промисловості (згідно КВПЦЗ Л1.02) за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, що перебувають у запасі Новенської селищної ради, яка знаходиться за адресою: смт. Нове, м. Кропивницький, вул. Мурманська, 13, для розміщення та обслуговування виробничих та складських приміщень.

Пунктом 5 розділу "Об`єкт оренди" Договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.04.2018 року № 573/0/203-18 становить 5 156 865,93 грн.

Згідно з пунктом 8 розділу "Строк дії договору" договір укладено на 49 (сорок дев`ять) років.

Пунктами 9, 10 розділу "Орендна плата" Договору передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 12 892,16 грн на місяць згідно розрахунку, що додається до цього договору, починаючи з дня державної реєстрації договору.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Обчислення розміру орендної плати на наступний рік переглядається до 20 лютого кожного року з врахуванням цільового призначення земельної ділянки та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

Згідно із пунктом 12 розділу "Орендна плата" Договору розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до пунктів 14, 15 розділу "Умови використання земельної ділянки" Договору земельна ділянка передається в оренду для обслуговування виробничих та складських приміщень за адресою: смт. Нове, м. Кропивницький, вул. Мурманська, 13. Цільове призначення земельної ділянки (згідно з КВЦПЗ J 11.02), категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, що перебувають у запасі Новенської селищної ради.

У пункті 25 розділу "Інші права та обов`язки сторін" Договору передбачено обов`язок Орендаря своєчасно і в повному обсязі сплачувати орендну плату.

Пунктом 30 розділу "Зміна умов договору і припинення його дії" Договору передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Договір підписано повноважними представниками сторін та скріплено відповідними печатками.

Між сторонами підписано акт прийому - передачі вищевказаної земельної ділянки (а.с. 14).

17.10.2018 зареєстровано право оренди Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрон" на земельну ділянку з кадастровим номером 351010000:30:176:0005 згідно Договору оренди землі від 17.10.2018 №15 (а.с. 16).

Рішенням Новенської селищної ради міста Кропивницького від 28.01.2020 № 1318 "Про добровільне приєднання до територіальної громади міста обласного значення", яке набрало чинності з 01.03.2020, вирішено добровільно приєднатися Новенській селищній територіальній громаді міста Кропивницького (смт Нове) до Кропивницької міської територіальної громади Кіровоградської області (а. с. 23-24).

Відповідно до рішення Міської ради міста Кропивницького від 14.02.2020 № 3098 "Про добровільне приєднання до територіальної громади міста обласного значення", яке набрало чинності з 02.03.2020, вирішено добровільно приєднати Новенську селищну територіальну громаду міста Кропивницького Кіровоградської області (смт Нове) до Кропивницької міської територіальної громади Кіровоградської області (а. с. 25-26).

Таким чином, Міська рада міста Кропивницького (Код ЄДРПОУ: 26241020), яка перейменована на Кропивницьку міську раду, з 02 березня 2020 року, в силу ст. 8-3 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" стала правонаступником прав та обов`язків відповідної юридичної особи - Новенської селищної ради (Код ЄДРПОУ: 13764710).

Крім того, 04.12.2020 Міською радою міста Кропивницького прийнято рішення № 3 "Про перейменування", яким вирішено перейменувати Міську раду міста Кропивницького (код ЄДРПОУ 26241020) на Кропивницьку міську раду, а виконавчий комітет Міської ради міста Кропивницького (код ЄДРПОУ 04055251) на виконавчий комітет Кропивницької міської ради.

12.07.2018 Міською радою міста Кропивницького прийнято рішення № 1750 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області", яким вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області, яка була виконана командитним товариством науково-впроваджувальною фірмою "Нові технології". Рішення оприлюднено у "Вечірній газеті" 13.07.2018 (а.с. 19).

За інформацією Відділу № 2 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області нормативно-грошова оцінка спірної земельної ділянки становить 9 651 592,54 грн, згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 27.06.2022 №9174/295-22 (а.с. 20).

Кропивницькою міською радою, з метою приведення договірних відносин у відповідність до чинного законодавства України та їх врегулювання у позасудовому порядку, на адресу відповідача направлено пропозицію від 30.05.2022 № 1923/52-13-22 про внесення змін до договору (а.с. 21-22).

Відповідач відповідь на зазначену пропозицію не надав, додаткову угоду не уклав, у зв`язку із чим, позивач звернувся до суду з даним позовом про внесення змін до Договору.

Розглядаючи доводи апеляційної скарги, судова колегія враховує наступні положення діючого законодавства України.

Предметом спору є вимоги про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

В силу статті 144 Конституції України та статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення, прийняті органом місцевого самоврядування, є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Згідно із пунктом 34 статті 26 названого Закону виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі, який, за змістом статті 13 цього Закону є договором, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Згідно із ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.

З урахуванням положень статті 632 Цивільного кодексу України, статті 288 Податкового кодексу України і статей 15, 21 Закону України "Про оренду землі" та постанов Верховного Суду України № 3-34гс13 (справа № 5009/3430/12) від 03.12.2013, № 3-481ГС15 (справа № 922/3871/14) від 07.10.2015, № 3-476гс15 (справа № 922/583/14) від 02.03.2016, № 6-325цс16 від 18.05.2016, постанов Верховного Суду від 13.06.2019 у справі № 910/11764/17, № 908/4582/15 від 20.11.2018, 04.11.2020 року по справі № 904/1283/19, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

12.07.2018 Міською радою міста Кропивницького прийнято рішення № 1750 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області», яким вирішено, з поміж іншого затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області, яка була виконана Командитним товариством науково-впроваджувальною формою «Нові технології».

Частиною 1 статті 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частини 1 та 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі").

Пунктом 288.5 статті 288 Податкового кодексу України (далі - ПК України) передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.

Таким чином, з урахуванням положень статті 632 Цивільного кодексу України, статті 288 Податкового кодексу України і статей 15, 21 Закону України "Про оренду землі" нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Відповідно до пунктів 289.1, 289.2 статті 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за певного формулою.

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки - підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж установлено положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України.

Частиною 2 статті 651 ЦК України передбачено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до ч. 2 ст. 632 ЦК України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Отже, враховуючи зазначені положення чинного законодавства, зміна умов договору, в тому числі в частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди договір може бути змінений за рішенням суду лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Статтею 12 Закону України "Про оцінку земель регламентовано, що нормативно-правові акти з проведення оцінки земель затверджуються Кабінетом Міністрів України. Для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земель проводиться обов`язково (стаття 13 цього Закону); нормативно-грошова оцінка земельних ділянок у межах населених пунктів проводиться не рідше ніж один раз на 5- 7 років (ст. 18 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до ст. 20 зазначеного Закону за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з положеннями ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Так, результатом нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки є технічна документація на неї, а надання витягу з технічної документації є послугою компетентного органу (Держгеокадастру та його територіальних органів), який веде відповідний облік згідно з Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - це роздруковані за допомогою програмного забезпечення актуальні дані про земельну ділянку, які є у Державному земельному кадастрі та технічній документації з нормативної грошової оцінки земель станом на певну дату. Витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки може бути доказом проведення такої оцінки та визначати дані про таку оцінку як на момент його видачі, так за попередній період за умови, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки була сталою та не зазнала змін у цей період.

Водночас у пункті 162 Порядку № 1051 визначено відомості, які можуть бути надані державними кадастровими реєстраторами у формі: 1) витягу з Державного земельного кадастру про об`єкт Державного земельного кадастру; 2) довідки, що містить узагальнену інформацію про землі (території), за формою згідно з додатком 41; 3) викопіювання з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану); 4) копій документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру. Витяги, довідки, викопіювання та копії документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру, в паперовій та електронній формі відповідно до Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" мають однакову юридичну силу.

Зважаючи на викладене, як положення Податкового кодексу України, так і законодавство про оцінку земель визнають належними доказами на обґрунтування оцінки землі довідку, витяг із Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки, яка є об`єктом плати за землю, та технічну документацію на земельну ділянку, виготовлену компетентним органом, а також витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

З огляду на те, що земельне законодавство і Податковий кодекс України не обмежують можливості подання доказів щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної (комунальної) власності для цілей сплати орендної плати виключно витягом із Державного земельного кадастру, належними доказами на обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки можуть бути: технічна документація на спірну земельну ділянку, виготовлена компетентним органом для оформлення договору оренди, довідка із Державного земельного кадастру, витяг із Державного земельного кадастру, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а також висновок судової експертизи про встановлення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, наданий відповідно до статей 98- 103 ГПК України, які містять інформацію щодо предмета спору.

Аналогічну правову позицію викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі № 905/1680/20.

В межах даної справи Кропивницька міська рада доводить розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки витягом із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, який виданий уповноваженим на те державним органом.

Як доречно зазначив суд першої інстанції, незгода відповідача на збільшення розміру орендної плати за земельну ділянку у зв`язку із зміною нормативної грошової оцінки, що за його твердженням є економічно невигідним для нього, та відмова від внесення змін до договору порушує співвідношення майнових інтересів сторін, позбавляє позивача того, на що він розраховував при укладенні спірного договору - отримання орендної плати за землю, у визначеному Договором розмірі (з врахуванням можливого її перегляду у відповідності до пункту 12 розділу "Орендна плата" Договору).

Враховуючи все вищевикладене у своїй сукупності колегія суддів вважає, що судом першої інстанції правомірно задоволено позовні вимоги Кропивницької міської ради.

Щодо посилань скаржника на лист торгово промислової палати України від 28.2022. № 2024/02.0-7.1 в умовах військового стану та фактичного припинення господарської діяльності відповідач не має можливості виконання умов договору оренди землі в частині сплати орендної плати, колегія суддів зазначає наступне.

Лист Торгово-промислової палати України №2024/02.0-7.1 від 28.02.2022 щодо засвідчення форс-мажорних обставин адресований «всім, кого він стосується». Форс-мажорні обставини не мають преюдиційного характеру і при їх виникненні сторона, яка посилається на них як на підставу неможливості виконання зобов`язання, повинна довести наявність таких обставин не тільки самих по собі, але й те, що ці обставини були форс-мажорними саме для цього конкретного випадку виконання господарського зобов`язання.

Відповідач під час вирішення спору у цій справі не надав, а відтак матеріали справи не містять доказів, які підтверджують настання форс-мажорних обставин саме для спірного випадку невиконання зобов`язання.

Колегія суддів відхиляє доводи скаржника щодо відмови у задоволенні клопотання про призначення судової експертизи, оскільки матеріалами справи встановлено, що клопотання про призначення експертизи у даній справі заявлено ТОВ "Агрон" після закриття підготовчого провадження 21.10.2022, що унеможливлює застосування процесуального механізму зупинення провадження на час її проведення (ч. 3 ст 195 ГПК України). Також заявником не наведено поважних причин не заявлення його у підготовчому провадженні чи неможливість його подання.

З матеріалів справи вбачається, що Господарський суд обґрунтовано зауважував Товариству з обмеженою відповідальністю "Агрон", що відсутні визначені ст. 99 ГПК України умови для призначення експертизи у даній справі, оскільки у поданому клопотанні не обґрунтовано необхідність вирішення питання, вказаного у клопотанні, з огляду на предмет спору (внесення змін до договору оренди землі у зв`язку із зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки), а також не мотивовано неможливість самостійного надання висновку експерта.

Враховуючи у даному випадку сукупність встановлених обставин, підтверджених відповідними доказами, з огляду на положення ст.ст. 74-80, 86 ГПК України та норми законодавства, які застосовуються у спірних правовідносинах, колегія суддів погоджується з висновком місцевого господарського суду про відсутність правових підстав для задоволення позову.

Порушень або неправильного застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи, апеляційним судом під час перегляду справи в апеляційному порядку не встановлено.

З огляду на все вищевикладене, колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку, що доводи скаржника, наведені ним в апеляційній скарзі, свого підтвердження не знайшли, не спростовують мотивів господарського суду першої інстанції, викладених в оскаржуваному рішенні, у зв`язку з чим, відхиляються судом апеляційної інстанції, наслідком чого є відсутність підстав для зміни чи скасування рішення Господарського суду Кіровоградської області від 10.11.2022 у справі №912/1209/22.

Судові витрати зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги на підставі положень ст. 129 ГПК України покладаються на скаржника.

Керуючись ст. ст. 129, 236, 269, 275, 276, 282 Господарського процесуального кодексу України суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Агрон" на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 10.11.2022 у справі № 912/1209/22 залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Кіровоградської області від 10.11.2022 у справі № 912/1209/22 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, порядок і строки оскарження визначені ст.ст. 286-289 Господарського процесуального кодексу України.

З огляду на кількість та тривалість повітряних тривог в м. Дніпро, повний текст постанови складено 15.02.2023.

Головуючий суддя О.В. Чус

Суддя І.М. Кощеєв

Суддя Е.В. Орєшкіна

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення09.02.2023
Оприлюднено16.02.2023
Номер документу108984122
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —912/1209/22

Постанова від 09.02.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 16.01.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 26.12.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Ухвала від 12.12.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Рішення від 10.11.2022

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Бестаченко О.Л.

Ухвала від 21.10.2022

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Бестаченко О.Л.

Ухвала від 11.10.2022

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Бестаченко О.Л.

Ухвала від 11.09.2022

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Бестаченко О.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні