Рішення
від 14.11.2022 по справі 925/461/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 листопада 2022 року м. Черкаси справа № 925/461/22

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Грачова В.М., при секретарі судового засідання Нестеренко А.М., за участю представників сторін: позивача Чехівського Я.О. за довіреністю, відповідача Коваля І.І. за довіреністю, у відкритому судовому засіданні, в приміщенні суду в м. Черкаси, розглянувши справу за позовом Черкаської міської ради до Північного офісу Державної аудиторської служби України про стягнення 7393 грн. 23 коп.,

ВСТАНОВИВ:

Позивач Черкаська міська рада звернувся в Господарський суд Черкаської області з позовом до Державної аудиторської служби України (далі відповідач) про стягнення 7393 грн. 23 коп. безпідставно утриманих коштів та відшкодування судових витрат.

Позов мотивовано фактичним користуванням відповідачем земельною ділянкою площею 0,1145 га, яка знаходиться за адресою вул. Смілянська, 120/1 в м. Черкаси без оплати за її користування за період з 26.06.2020 року по 25.03.2021 року.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 03.06.2022 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі № 925/461/22 за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін, встановлено сторонам строки для подання заяв по суті справи.

Відповідач - Державна аудиторська служба України в особі свого представника подав суду 17.06.2022 року відзив на позовну заяву (вх. № 6578/22, а.с.37-45), в якому заперечував проти позову з мотивів безпідставності і недоказаності вимог та зазначив, що він є неналежним відповідачем у даній справі, вказав, що саме Північний офіс Державної аудиторської служби України є стороною договору оренди землі від 12.08.2020 року укладеного з позивачем та належним відповідачем у даній справі.

Представник позивача подав суду 12.08.2022 року заяву (вх. № 9182/22, а.с. 51-52), в якій просив поновити строк на подачу заяви про заміну неналежного відповідача та замінити неналежного відповідача у справі № 925/461/22 Державну аудиторську службу України на належного - Північний офіс Державної аудиторської служби України.

Ухвалою суду від 15.08.2022 року постановлено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін, судове засідання для розгляду справи по суті призначено на 30.08.2022 року.

Ухвалою суду від 30.08.2022 року поновлено позивачу строк для подання заяви про заміну неналежного відповідача, задоволено заяву позивача про заміну неналежного відповідача (вх. № 9182/22 від 12.08.2022 року), замінено відповідача у справі № 925/461/22 Державну аудиторську службу України на належного відповідача - Північний офіс Державної аудиторської служби України, відкладено судове засідання з розгляду справи по суті на 27.09.2022 року.

Відповідач - Північний офіс Державної аудиторської служби України в особі свого представника подав суду 22.09.2022 року відзив на позовну заяву (вх. № 10923/22, а.с.90-94), в якому заперечував проти позову з мотивів безпідставності і недоказаності вимог та зазначив, що відсутні підстави для задоволення позовних вимог.

Ухвалою суду від 29.07.2022 року відкладено розгляд справи по суті на 08.11.2022 року.

Представник позивача подав суду 20.10.2022 року додаткові пояснення (вх. № 12098/22, а.с. 110-111), в яких заперечив твердження відповідача викладені у відзиві на позовну заяву, підтримав позовні вимоги, просив їх задовольнити повністю.

В судове засідання 08.11.2022 року сторони явку своїх представників не забезпечили, причин неявки не повідомили, про дату, час та місце судового засідання сторони були повідомлені належним чином.

Відповідно до ч. 1 ст. 252 ГПК України, розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження здійснюється судом за правилами, встановленими цим кодексом для розгляду справи в порядку загального позовного провадження, з особливостями, визначеними у цій главі.

Частиною 1 ст. 202 ГПК України визначено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Згідно з ч. 3 статті 202 ГПК України, суд розглядає справу за відсутності учасника справи або його представника, якщо їх було належним чином повідомлено про судове засідання, у разі, зокрема, неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки, повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.

Враховуючи, що явка представників сторін судом обов`язковою не визнавалась, наявні матеріали справи є достатніми для всебічного, повного і об`єктивного розгляду справи, суд, відповідно до ст. 202 ГПК України, визнав за можливе розглянути справу у відсутності представників сторін за наявними в ній матеріалами.

Згідно з ч.ч. 4, 5 ст. 240 ГПК України, судом підписано рішення без його проголошення, датою ухвалення рішення є дата складення повного судового рішення.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні в справі письмові докази та оцінивши їх у сукупності, суд позов задовольняє повністю з таких підстав.

Рішенням Черкаської міської ради №3-1394 від 29.11.2012 року «Про надання Державній фінансовій інспекції в Черкаській області земельної ділянки в оренду по вул. Смілянській, 120/1» (а.с. 13) вирішено зокрема наступне:

затвердити технічну документацію із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує Державній фінансовій інспекції в Черкаській області право спільного користування із Українським державним інститутом по проектуванню садів та виноградників «Укрдніпросад» земельною ділянкою по вул. Смілянській, 120/1 з визначенням частки землекористування для оплати в межах території спільного користування (п.1);

надати Державній фінансовій інспекції в Черкаській області в спільне користування із Українським державним інститутом по проектуванню садів та виноградників «Укрдніпросад» земельну ділянку по вул. Смілянській, 120/1 в оренду на 49 років з визначенням частки землекористування 0,2716776 в межах території спільного користування площею 4214 кв. м для експлуатації і обслуговування частини приміщень нежитлової будівлі за рахунок землекористування Українського державного інституту по проектуванню садів та виноградників «Укрдніпросад». Встановити площу для нарахування орендної плати 1145 кв. м. За цільовим призначенням земельну ділянку віднести до земель житлової та громадської забудови. За функціональним використанням земельну ділянку віднести до категорії земель громадського призначення (п. 2);

зобов`язати Державну фінансову інспекцію в Черкаській області укласти договір оренди землі з Черкаською міською радою, здійснивши його державну реєстрацію та надати один примірник Черкаській міській раді протягом двох місяців з дати прийняття рішення (п. 3.1.);

припинити Українському державному інституту по проектуванню садів та виноградників «Укрдніпросад» право користування земельною ділянкою площею 1145 кв. м по вул. Смілянській, 120/1 (п.8).

18.05.2013 року Департамент містобудування Черкаської міської ради на лист Державної фінансової інспекції в Черкаській області № 23-25/45-2800 від 09.04.2013 року щодо здійснення державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку по вул. Смілянській, 120/1 площею 1145 кв. м повідомив, листом № 4563-01-25 (а.с. 95), що державна реєстрація права комунальної власності на земельну ділянку можлива буде після набуття чинності Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення порядку державної реєстрація речових прав на земельні ділянки державної та комунальної власності у зв`язку з їх розмежуванням» від 14.05.2013 № 2302-71.

Постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.2015 року №868 «Про утворення Державної аудиторської служби України» утворено Державну аудиторську службу України, як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 № 266 Державну фінансову інспекцію в Черкаській області реорганізовано шляхом приєднання до Північного офісу Держаудитслужби. У складі Північного офісу Держаудитслужби утворено, як структурний підрозділ, зокрема і управління в Черкаській області.

Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради листом від № 10153-01-25 від 10.07.2020 року повідомив Управління Північного офісу Держаудитслужби в Черкаській області на його лист № 26-23-25-19-18/1829-2020 від 19.05.2020 року щодо оформлення права оренди земельної ділянки по вул. Смілянській, 120/1, у м. Черкаси (а.с. 14), що з метою реалізації пункту 3,1 рішення Черкаської міської ради від 29.11.2012року № 3-1394 «Про надання Державній фінансовій інспекції в Черкаській області земельної ділянки в оренду по вул. Смілянській, 120/1», Черкаською міською радою зареєстровано у ДРРП від 26.06.2020 року № 37106678 право комунальної власності на земельну ділянку площею 0,4214 га з кадастровим номером 7110136700:05:019:0079 по вул. Смілянській, 120/1 ум. Черкасах (а.с. 96.)

Із інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 307029206 від 10.08.2022 року (а.с.59-62), вбачається запис 23582773 щодо належності нежитлових приміщень по вул. Смілянській, буд.120/1 у м. Черкаси загальною площею 1479,6 кв.м. Державній фінансовій інспекції України (в оперативному управлінні) на підставі свідоцтва про право власності, САЕ 311187 від 09.04.2012 року, а також наявний запис про право власності 33995967; дата державної реєстрації права власності на нерухоме майно 30.10.2019 року внесений державним реєстратором Управління з питань державної реєстрації Черкаської міської ради Кумаренко Л.М. на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 38654353 від 11.12.2017 року, підстава для державної реєстрації: свідоцтво про право власності, САЕ 311187 від 09.04.2012 року,виданий Виконавчим комітетом Черкаської міської ради а також наявний запис про право власності 33995967 про належність майна Державній аудиторській службі України.

Об`єкт нерухомого майна відповідача розташований на земельній ділянці за адресою: м. Черкаси, вул. Смілянська, 120/1, яка належить територіальній громаді міста Черкаси в інтересах якої діє Черкаська міська рада.

12.08.2020 року позивач - Черкаська міська рада, як орендодавець, та відповідач - Північний офіс Держаудитслужби, як орендар, уклали договір оренди землі (далі Договір, а.с. 16-18), за умовами п.п. 1, 2 якого орендодавець на підставі рішення Черкаської міської ради від 29.11.2012 року № 3-1394 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,4214 га (кадастровий номер 7110136700:05:019:0079 ), яка знаходиться по вул. Смілянській, 120/1, в спільне користування із Українським державним інститутом по проектуванню садів та виноградників «Укрдніпросад» з визначенням частки землекористування 0,2716776 в межах території спільного користування для експлуатації і обслуговування частин приміщень нежитлової будівлі за рахунок землекористування Українського державного інституту по проектуванню садів та виноградників «Укрдніпросад». Площа для нарахування орендної плати становить 0,1145 га. Земельна ділянка за цільовим призначенням відноситься до категорії земель житлової та громадської забудови.

Сторони погодили усі істотні умови договору, зокрема, такі:

п. 5 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,4114 га становить 1214938,34 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до листа міськрайонного управління Держгеокадастру у Черкаському районі та м. Черкасах від 30.06.2020 №2905.Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею для нарахування орендної плати 0,1145 га становить 330114,95 грн.;

п. 8. договір укладено на 49 років (з лати прийняття рішення від 22.05.2008 року № 4-423). Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію;

п. 9 - за оренду земельної ділянки орендар сплачує орендну плату у грошовій формі. Річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється в розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки і на час укладання договору становить 9903 грн. 45 коп.

п. 20 передача земельної ділянки орендарю здійснюється з моменту державної реєстрації права оренди.

Договір підписаний представниками обох сторін, скріплений їхніми печатками з урахуванням погоджених сторонами протоколів узгодження розбіжностей від 12.08.2020 року, від 23.02.2021 року (а.с. 20-21, 22).

02.06.2021 року сторонами Договору складено додаткову угоду № 121/2021 (а.с. 23), в п.1 якої погодили, що з урахуванням п. 44 договору та проведення 26.03.2021 року державної реєстрації земельної ділянки площею 0, 4214 га, кадастровий номер 7110136700:05:019:0079, орендна плата за період з 26.03.2021 року по 31.12.2021 року за користування земельною ділянкою складає 7587 грн. 34 коп.

Із інформаційної довідки № 276597224 від 24.09.2021 року з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права

(а.с.25) вбачаються запис 37106678 про право комунальної власності за відповідачем на земельну ділянку (кадастровий 7110136700:05:019:0079) площею 0,4214 га вчинений 26.06.2020 року державним реєстратором управління з питань державної реєстрації Черкаської міської ради Гнатик А.І. на підставі відомостей з ДЗК № 20974142 від 26.06.2020 року; також актуальній інформації про інше речове право наявний запис № 41242136, який внесено 26.03.2021 року державним реєстратором Управління з питань державної реєстрації Черкаської міської ради Кумаренко Л.М. на підставі договору оренди землі б/н від 12.08.2020 року.

Із Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки: №2905 від 30.06.2020 року (а.с. 27) вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 4214 кв.м (кадастровий номер 7110136700:04:004:0010) становить 1214938 грн.34 коп.

За розрахунком позивача, заборгованість за користування земельною ділянкою відповідачем по вул. Смілянській, 120/1 в м. Черкаси, фактично визначеною площею для нарахування плати - 0,1145 га, за період з 26.06.2020 року по 25.03.2021 року становить 7393 грн. 23 коп., з якої:

з 26.06.2020 по 31.12.2020 року 5114 грн. 08 коп.;

з 01.01.2021 по 25.03.2021 року 2279 грн. 15 коп.

Розмір грошової оцінки земельної ділянки в 2020-2021 роках становив 330114 грн. 95 коп.

Таким чином, предметом позову є вимога позивача до відповідача про стягнення 7393 грн. 23 коп. безпідставно утриманих коштів за фактичне користування земельною ділянкою.

Спірні правовідносини сторін перебувають у сфері дії Земельного і Податкового кодексів України, Закону України «Про оренду землі», Закону України «Про оцінку земель», які з урахуванням предмету спору, є спеціальними нормативними актами.

Спірні правовідносини сторін перебувають у сфері дії Земельного і Податкового кодексів України, Закону України «Про оренду землі», Закону України «Про оцінку земель», які з урахуванням предмету спору, є спеціальними нормативними актами.

Згідно ч. 1 ст. 120 ЗК України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.

Частиною 1 статті 377 ЦК України визначено, що до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Згідно з частинами 1, 2 статті 120 ЗК України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Відповідно до ч.1 ст. 124 Земельного Кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Положеннями ст.ст. 116, 125 Земельного Кодексу України визначено, що земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно з ст. 206 Земельного Кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Статтею 14 Податкового кодексу України передбачено, що плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Оскільки відповідач не є власником і постійним землекористувачем земельної ділянки, то і не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку. Проте, єдина можлива форма здійснення плати за землю для нього як землекористувача - орендна плата (статті 14.1.72, 14.1.73 Податкового кодексу України).

Відповідно до абз. 4 ч.1 ст.123 Земельного Кодексу України надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Згідно з абз. 5 ст. 5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Відповідно до ст. 18 Закону України «Про оцінку земель», нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться:

розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років;

розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Відповідно до абз. 2 ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Абзацом 1 ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.

Згідно з п.п. 289.1.-282.2. Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою:

Кi = І:100,

де І - індекс споживчих цін за попередній рік.

У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Предметом регулювання глави 83 ЦК України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Відповідно до статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Положення цієї глави застосовуються також до вимог про:

1) повернення виконаного за недійсним правочином;

2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння;

3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні;

4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.

З огляду на викладені обставини справи суд вбачає, що з 09.04.2012 року в оперативному управлінні Державної фінансової інспекції у Черкаській області перебували нежитлові приміщення по вул. Смілянській, 120/1 у м. Черкаси на підставі свідоцтва про право власності САУ 311187 від 09.04.22012 року. Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 № 266 Державну фінансову інспекцію в Черкаській області реорганізовано шляхом приєднання до Північного офісу Держаудитслужби.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Міськрайонного управління у Черкаському районі та м. Черкасах № 2905 від 30.06.2020 нормативно-грошова оцінка земельної ділянки площею 4114кв.м. становить 1214938 грн.34 коп.

Розміри відсотків від грошової оцінки землі, що застосовуються для обчислення орендної плати за користування земельними ділянками на території м. Черкаси, визначаються Положенням про встановлення плати за землю на території міста Черкаси, затвердженим рішенням Черкаської міської ради від 27.06.2019 року №2-4690.

Положення про встановлення плати за землю на території міста Черкаси, а також рішення Черкаської міської ради від 27.06.2019 року №2-4690, яким це Положення затверджене, знаходяться у відкритому доступі опубліковані на офіційному сайті Черкаської міської ради та відповідно до ст. 3 Податкового кодексу України є актами податкового законодавства.

Враховуючи вимоги ст. 23 Закону України «Про оцінку земель», п.п. 289.1.-282.2. Податкового кодексу України та відсутність прийнятих рішень Черкаською міською радою щодо зміни нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, розмір нормативно-грошової оцінки земельної ділянки в 2020-2021 роках - 330114 грн. 95 коп.

До відповідача перейшло право користування земельною ділянкою по вул. Смілянській ,120/1 у м. Черкаси з 09.04.2012 року, однак 26.06.2020 року здійснено державну реєстрацію права комунальної власності за позивачем і тільки належним чином оформлені договірні відносини з приводу оренди спірної земельної ділянки 12.08.2020 року укладенням договору оренди землі, який зареєстровано 26.03.2021 року.

Відповідно до ч. 3 ст. 236 ГПК України при виборі і застосуванні норм права до спірних відносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

В постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 року у справі № 629/4628/16-ц, (провадження № 14-77цс18), а також від 13.02.2019 справа № 320/5877/17 (провадження № 14-32цс19) викладено правовий висновок про те, що за змістом приписів глав 82 і 83 ЦК України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних приріст майна у набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності у деліктних зобов`язаннях. Натомість, для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої (див. також висновок Великої Палати Верховного Суду у справі № 922/3412/17 Провадження № 12-182гс18).

Обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.

Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені і яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Проте, враховуючи приписи частини другої статті 120 ЗК України, не є правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій ці будинок, будівля, споруда розташовані.

Особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно (частина перша статті 1212 ЦК України).

До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України (аналогічні висновки сформульовані у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23 травня 2018 року у справі № 629/4628/16-ц, від 20 листопада 2018 року у справі № 922/3412/17, від 20.11.2018 року по справі № 922/3412/17).

Тобто, незалежно від наявності вини в поведінці відповідача, сам факт несплати відповідачем за користування земельною ділянкою у встановленому законодавчими актами розмірі свідчить про втрату позивачем майна, яке у спірних правовідносинах підпадає під визначення Європейського суду з прав людини "виправдане очікування" щодо отримання можливості ефективного використання права власності.

При цьому, суд зазначає, що відновлення порушених прав позивача за таких обставин і в такий спосіб не створює для відповідача жодних необґрунтованих, додаткових або негативних наслідків, оскільки предметом позову є стягнення грошових коштів, які останній мав би сплатити за звичайних умов як і фактичний добросовісний землекористувач із належно оформленими правами на земельну ділянку.

Позивач правомірно просить застосувати до правовідносин сторін ст. 1212 ЦК України для стягнення з відповідача спірних коштів за період з 26.06.2020 року по 25.03.2021 року.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

Відповідач, як фактичний користувач земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.

У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за положенням частини першої статті 21 Закону України «Про оренду землі» визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Доказів сплати за користування землею за заявлений у позові період з відповідачем не надано.

Отже, у разі коли особа користувалася земельною ділянкою без достатньої правової підстави, у зв`язку з чим зберегла кошти, вона зобов`язана повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.

З огляду на викладене відповідач як фактичний користувач земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України (правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 04.12.2019 року у справі №917/1739/17 ).

Твердження відповідача викладені у відзиві на позовну заяву про безпідставність заявлених позивачем вимог суд оцінює критично, оскільки всі вимоги позовної заяви відповідають наявним в матеріалах справи доказам та узгоджуються з нормами діючого законодавства України, тому вказані доводи відповідача з наведених ним підстав суд визнає необґрунтованими і відхиляє, а позов задовольняє повністю.

Відповідно до п. 2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012 № 6 «Про судове рішення», рішення господарського суду має ґрунтуватись на повному з`ясуванні такого: чи мали місце обставини, на які посилаються особи, що беруть участь у процесі, та якими доказами вони підтверджуються; чи не виявлено у процесі розгляду справи інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин; яка правова кваліфікація відносин сторін, виходячи з фактів, установлених у процесі розгляду справи, та яка правова норма підлягає застосуванню для вирішення спору. Господарський суд у прийнятті судового рішення керується (та відповідно зазначає у ньому) не лише тими законодавчими та/або нормативно-правовими актами, що на них посилалися сторони та інші учасники процесу, а й тими, на які вони не посилалися, але якими регулюються спірні правовідносини у конкретній справі (якщо це не змінює матеріально-правових підстав позову).

Враховуючи положення ч.1ст.9 Конституції України та беручи до уваги ратифікацію Законом України від 17.07.1997 №475/97-ВРКонвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів №2,4,7,11 до Конвенції та прийняття Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.

Зокрема, Європейський суд з прав людини у справі «Проніна проти України» у рішенні від 18.07.2006 та у справі «Трофимчук проти України» у рішенні від 28.10.2010 зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент сторін. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень.

Нормами Господарського процесуального кодексу України, зокрема, встановлено, що:

учасники судового процесу та їх представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами; зловживання процесуальними правами не допускається (ч. 1 ст. 43);

кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч.ч. 1, 3 ст. 74);

належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ч. 1 ст. 76);

обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 77);

достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи (ч. 1 ст. 78);

наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ч.ч. 1, 2 ст. 79);

учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду (ч. 1 ст. 80);

суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили (ч.ч. 1, 2 ст. 86).

Згідно з ч.ч. 1, 3 ст. 13, ч. 1 ст. 14 ГПК України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відтак, з огляду на встановлені обставини справи та викладені норми законодавства, суд позовні вимоги позивача щодо стягнення 7393 грн. 23 коп. безпідставно утриманих коштів за фактичне користування землею - задовольняє у повному обсязі.

На підставі статті 129 ГПК України з відповідача на користь позивача підлягають стягненню понесені судові витрати - сплачений судовий збір у розмірі 2481 грн.

Керуючись ст.ст. 129, 233, 236-240, 255, 256 ГПК України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Північного офісу Державної аудиторської служби України, ідентифікаційний код юридичної особи 40479560, місцезнаходження: 04053, м. Київ, вул. Січових Стрільців, буд. 18, на користь Черкаської міської ради, ідентифікаційний код юридичної особи 25212542, місцезнаходження: 18000, м. Черкаси, вул. Б. Вишневецького, 36:

7393 грн. 23 коп. безпідставно утриманих коштів для зарахування до міського бюджету м. Черкаси (рахунок: UA608999980314000611000023759; одержувач платежу: УК у м. Черкасах/Черкаси/, код ЄДРПОУ: 37930566; Банк: Казначейство України (ЕАП); код бюджетної класифікації 24062200 безпідставно утримані кошти (орендна плата);

2481 грн. судових витрат з зарахуванням на рахунок UA868201720344250014000086302, банк отримувача: Держказначейська служба України, м. Київ, отримувач: Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради, код ЄДРПОУ 38715770.

Рішення може бути оскаржене до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 14.11.2022 року.

Суддя В.М. Грачов

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення14.11.2022
Оприлюднено16.11.2022
Номер документу107291037
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про усунення порушення прав власника

Судовий реєстр по справі —925/461/22

Судовий наказ від 08.12.2022

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Судовий наказ від 08.12.2022

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Рішення від 14.11.2022

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Ухвала від 27.09.2022

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Ухвала від 29.08.2022

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Ухвала від 14.08.2022

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Ухвала від 02.06.2022

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні