Рішення
від 14.11.2022 по справі 580/1937/22
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 листопада 2022 року справа № 580/1937/22

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гаврилюка В.О.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Городищенської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) подала позов до Городищенської міської ради (далі міська рада, відповідач), в якому просить:

- визнати протиправним рішення від 16 грудня 2021 року Городищенської міської ради Черкаської області щодо неприйняття рішення про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення у власність площею 2,0000 га ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства кадастровий номер 7120381000:02:001:2153, розташованої в адміністративних межах с. Валява Черкаської області (за межами населеного пункту) та передання в приватну власність гр. ОСОБА_1 ідентифікаційний номер НОМЕР_1 земельну ділянку площею 2,000 га за кадастровим номером 7120381000:02:001:2153 для ведення особистого селянського господарства (рілля) із земель сільськогосподарського призначення, розташованої в адміністративних межах с. Валява Черкаської області (за межами населеного пункту);

- зобов`язати Городищенську міську раду Черкаської області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення у власність площею 2,0000 га гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства кадастровий номер 7120381000:02:001:2153, розташованої в адміністративних межах с. Валява Черкаської області (за межами населеного пункту) з подальшим переданням у приватну власність.

В обґрунтування позовних вимог зазначено те, що позивач неодноразово зверталася із заявами про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, однак відповідачем протиправно прийняте спірне рішення, в якому не вказано належних і достатніх мотивів для відмови у затвердженні проекту землеустрою.

Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 21.04.2022 позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачеві десятиденний строк з дня вручення копії ухвали для усунення її недоліків.

27.06.2022 позивач подала заяву на усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 12.07.2022 відкрито провадження у справі, вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому проваджені).

28.09.2022 відповідач подав суду відзив на позов, в якому просив відмовити у його задоволенні, зазначивши, що на засіданні сесії Городищенської міської ради 16.12.2021 розглядалось питання затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення у власність площею 2,0000 га гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства (кадастровий номер 7120381000:02:001:2153). Однак, депутати проголосували проти затвердження вказаного проекту.

Крім того, незважаючи на позицію Валявської сільської ради про відмову у наданні позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, ГУ Держгеокадастру у Черкаській області надано відповідний дозвіл. З приводу цього до Черкаського районного управління поліції подано заяву щодо проведення досудового розслідування за фактом можливого перевищення службових повноважень.

Також відповідач вказує, що 07.04.2022 набрав чинності Закон України від 24.03.2022 № 2145-IX Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану, яким внесено зміни до Перехідних положень Земельного Кодексу України, доповнено пунктами 27 і 28, якими передбачено, що під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей: безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.

Отже, зобов`язання прийняти рішення про затвердження позивачу проекту землеустрою є порушенням наведеної норми.

Розгляд справи по суті відповідно до частини 3 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) розпочато через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, повно, всебічно, об`єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов до такого висновку.

На підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 08.10.2020 № 23-9783/14-20-СГ Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, відповідно до замовлення позивача ДП Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою розроблено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га у власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Валявської сільської ради Городищенського району Черкаської області за межами населеного пункту.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 11.10.2021 у справі № 580/4568/21, зокрема, зобов`язано Городищенську міську раду розглянути клопотання ОСОБА_1 (вх. від 22.03.2021р. №45/09-08) про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 2,0000 га, комунальної власності у власність, розташованої в адмінмежах Валявської сільської ради за межами населеного пункту кадастровий номер 7120381000:02:001:2153 та прийняти рішення у відповідності до ст. 118 Земельного кодексу України.

19.11.2021 позивач звернулась до відповідача із заявою, в якій просила відповідно до рішення Черкаського окружного адміністративного суду у справі № 580/4568/21 повторно розглянути її звернення від 22.03.2021 № 45/09-08 з урахуванням позиції суду та затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення у власність площею 2,0000 га, розташованої за межами населеного пункту с. Валява та передати у власність для ведення особистого селянського господарства.

За наслідками розгляду проекту рішення Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в приватну власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства (рілля) із земель сільськогосподарського призначення в адмінмежах с. Валява (за межами населеного пункту) на 14 сесії Городищенської міської ради 16.12.2021: За 0, Проти 22, Утримались 0, - рішення не прийняте.

Не погоджуючись із таким рішенням, позивач за захистом своїх прав звернулась в суд з даним позовом.

Під час вирішення спору по суті, суд зазначає таке.

Стаття 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України від 25.10.2001 № 2768-III (далі ЗК України), а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.

Відповідно до п. б ч. 1 ст. 81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

Частинами 1-3 ст. 116 ЗК України встановлено, що громадяни набувають права власності земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться, зокрема, у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом (п. в ч. 3 ст. 116 ЗК України).

У статті 121 ЗК України передбачено норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам. Зокрема, для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

Абз. 2 ч. 1 ст. 123 ЗК України передбачено, що рішення про надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Згідно з ч.6 ст. 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Отже, рішенню про затвердження проекту землеустрою і надання або відмову у наданні земельної ділянки у власність або користування передує отримання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо земельної ділянки та їх надання відповідному органу.

Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі Закон № 280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Пунктом 34 ч. 1 ст. 26 Закону № 280/97-ВР передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до частин 1, 2 статті 59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Рішення ради щодо безоплатної передачі земельної ділянки комунальної власності у приватну власність (крім земельних ділянок, що перебувають у користуванні громадян, та випадків передачі земельної ділянки власнику розташованого на ній жилого будинку, іншої будівлі, споруди) приймається не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.

Відповідно до ч. 5 ст. 46 Закону № 280/97-ВР сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

Згідно з ч.ч. 9-10 ст. 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Аналіз вказаних положень ст. 118 ЗК України дає підстави дійти висновку, що орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, отримавши проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, у двотижневий строк з дня його отримання, приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або ж про відмову у передачі земельної ділянки у власність.

Вказане питання відповідач вирішує за наслідками розгляду відповідного проекту на пленарному засіданні, шляхом прийняття відповідного рішення.

Як встановлено вище судом, позивач неодноразово зверталась до відповідача із заявами з проханням затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення у власність площею 2,0000 га ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства (кадастровий номер 7120381000:02:001:2153), розташованої в адміністративних межах с. Валява Черкаської області (за межами населеного пункту) та передачу її в приватну власність.

Разом з тим, відповідач не здійснив у встановлений законом спосіб розгляд проекту землеустрою, поданого позивачем до заяви у строки встановлені ст. 118 ЗК України.

Суд зазначає, що з дати подання позивачем проекту землеустрою та до часу прийняття рішення у даній справі, відповідачем не надано до суду доказів прийняття ним, рішення про затвердження поданого проекту землеустрою чи відмову у такому затвердженні.

Як установлено судом, за наслідками розгляду проекту рішення Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в приватну власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства (рілля) із земель сільськогосподарського призначення в адмінмежах с. Валява (за межами населеного пункту) на 14 сесії Городищенської міської ради 16.12.2021: За 0, Проти 22, Утримались 0, - рішення не прийняте.

Отже, у розумінні статті 59 Закону № 280/97-ВР рішення не прийняте.

Вказані обставини свідчать про те, що у спірних правовідносинах відповідачем, у порушення ч. 9 ст. 118 ЗК України, не прийнято жодного з рішень, за результатами розгляду поданого проекту, про його затвердження чи відмову у такому затвердженні.

З урахуванням зазначеного, суд доходить висновку, що відповідач не довів, що у спірних правовідносинах діяв з дотриманням порядку, меж і способу дій, визначених законом.

Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Згідно ч. 4 ст. 245 КАС України, у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Оскільки протиправна бездіяльність відповідача полягає у неприйнятті ним жодного з тих рішень у визначений законом строк, суд дійшов висновку, що належним способом захисту прав позивача є зобов`язання відповідача відповідно до вимог законодавства на черговому пленарному засіданні розглянути заяви позивача від 22.03.2021 № 45/09-08 та від 19.11.2021 з доданими документами про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення у власність площею 2,0000 га ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства (кадастровий номер 7120381000:02:001:2153), розташованої в адміністративних межах с. Валява Черкаської області (за межами населеного пункту) та передачу її в приватну власність.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є частково обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити частково.

Під час вирішення питання про розподіл судових витрат, суд враховує таке.

Згідно статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: на професійну правничу допомогу; сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду; пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.

Відповідно до частини 1 статті 139 вказаного Кодексу при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Зважаючи на те, що позовні вимоги підлягають задоволенню, то судові витрати, які підлягають відшкодуванню, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 9, 14, 73-77, 139, 242 246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Городищенської міської ради щодо не прийняття рішення за результатом розгляду заяв ОСОБА_1 від 22.03.2021 № 45/09-08 та від 19.11.2021 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність загальною площею 2,0000 га, комунальної власності у власність, розташованої в адмінмежах Валявської сільської ради за межами населеного пункту кадастровий номер 7120381000:02:001:2153.

Зобов`язати Городищенську міську раду розглянути заяви ОСОБА_1 від 22.03.2021 № 45/09-08 та від 19.11.2021 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 2,0000 га, комунальної власності у власність, розташованої в адмінмежах Валявської сільської ради за межами населеного пункту кадастровий номер 7120381000:02:001:2153 та за наслідками розгляду прийняти рішення відповідно до ст. 118 Земельного кодексу України.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Городищенської міської ради на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в сумі 992 (дев`ятсот дев`яносто дві) грн 40 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням вимог пункту 3 розділу VI Прикінцеві положення цього Кодексу.

Учасники справи:

1) позивач ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 );

2) відповідач Городищенська міська рада (19500, Черкаська область, м. Городище, площа Миру, 8, код ЄДРПОУ 33965401).

Рішення складене у повному обсязі та підписане 14.11.2022.

Суддя Василь ГАВРИЛЮК

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.11.2022
Оприлюднено17.11.2022
Номер документу107318880
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —580/1937/22

Рішення від 14.11.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Василь ГАВРИЛЮК

Ухвала від 11.07.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Василь ГАВРИЛЮК

Ухвала від 20.04.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Василь ГАВРИЛЮК

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні