Постанова
від 08.11.2022 по справі 140/15470/21
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 листопада 2022 рокуЛьвівСправа № 140/15470/21 пров. № А/857/6700/22Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючого судді:Запотічного І.І.,

суддів:Довгої О.І., Хобор Р.Б.,

розглянувши у в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Волинської митниці на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 04 березня 2022 року (суддя Андрусенко О.О., ухвалене в м. Луцьку) у справі № 140/15470/21 за адміністративним позовом Приватного підприємства ОЛТРАНС до Волинської митниці про визнання протиправним та скасування податкових повідомлень-рішень,-

ВСТАНОВИВ:

10.12.2021 Приватне підприємство «ОЛТРАНС» звернулося в суд з позовом до Волинської митниці про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 16.11.2021 №0000064/7.3-19 та №0000065/7.3-19.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 04 березня 2022 року позов задоволено повністю.

Вказане рішення в апеляційному порядку оскаржив відповідач- Волинська митниця, яка в апеляційній скарзі покликаються на те, що оскаржуване рішення винесене з порушенням норм процесуального та матеріального права, з неповним з`ясуванням обставин справи та є незаконним, просить його скасувати та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.

Доводи апеляційної скарги зводяться до того, що проведена документальна невиїзна перевірка, та як результат прийняті податкові повідомлення-рішення є законними та обґрунтованими.

Позивач у відзиві на апеляційну скаргу рішення суду першої інстанції вважає законним та просить залишити його без змін.

Оскільки апеляційна скарга подана на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, колегія суддів, керуючись п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, вирішила розглядати справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Суд апеляційної інстанції заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши підстави та доводи в межах апеляційної скарги, відзив, вважає, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, виходячи з наступного.

Як вірно встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи Волинською митницею проведено документальну невиїзну перевірку ПП «ОЛТРАНС» з питань дотримання законодавства України з питань митної справи в частині обґрунтованості та законності надання (отримання) пільг із звільнення від оподаткування за МД: №UA205090/2018/87351 від 18.10.2018, №UA205090/2019/10215 від 23.01.2019, №UA205090/2019/37921 від 15.03.2019, №UA205090/2019/40092 від 21.03.2019, №UA205090/2019/108702 від 17.09.2019, №UA205090/2019/108711 від 17.09.2019, №UA205090/2019/137659 від 29.11.2019, за результатами якої складено акт від 07.10.2021 № 0015/7.3-19/09/25089774. У вказаному акті перевірки зазначено, що з питань правильності та законності надання (отримання) пільг і звільнення від оподаткування було перевірено вказані вище митні декларації.

При проведенні перевірки обґрунтованості та законності надання (отримання) пільг і звільнення від оподаткування під час митного оформлення товару за МД №UA205090/2019/10215 від 23.01.2019 встановлено, що ПП «ОЛТРАНС» здійснено митне оформлення товару «напівпричіп вантажний рефрижератор б/в, призначений для перевезення вантажів по дорогах загального користування, марка згідно з довідником-MERKER, модель згідно з довідником - SEMІ-TRAILER/LEATHLEANTOIR, календарний рік виготовлення-2013, модельний рік виготовлення-2013, шасі №ZB3S3000000062827…», за кодом товару 8716398000 згідноУКТЗЕД, із застосуванням тарифної преференції по ввізному «410» - «Товари, що ввозяться в Україну та походять з країн ЄС, з умовним нарахуванням мита (код платежу 020, спосіб платежу 06) - 28174,80 грн. Підставою для застосування декларантом преференційної ставки ввізного мита на товар з кодомУКТЗЕД8716398000 в розмірі - 0% та умовного нарахування мита в розмір - 10% стала декларація походження на партію товару, складена експортером на фактурі/ інвойс від 11.01.2019 № FV3/2019, фактурна вартість якої не перевищує 6000 євро та заявлена до митного оформлення за даною МД (графа 44 МД під кодом «7016»).

Окрім цього, при проведенні перевірки обґрунтованості та законності надання (отримання) пільг і звільнення від оподаткування під час митного оформленні товару за МД №UA205090/2019/037921 від 15.03.2019 встановлено, що ПП «ОЛТРАНС»здійснено митне оформлення товару «сідельний тягач б/в, призначений для перевезення вантажів по дорогах загального користування, марка згідно з довідником, модель згідно з довідником - CF 75360, календарний рік виготовлення-2008, модельний рік виготовлення-2008, шасі №XLRTE75PC0E813259…» за кодом товару 8701209000 згідноУКТ ЗЕД, із застосуванням тарифної преференції по ввізному миту «410» з умовним нарахуванням мита (код платежу 020, спосіб платежу 06)9617,94 грн. Підставою для застосування декларантом преференційної ставки ввізного мита на товар за кодомУКТЗЕД8701209000 в розмірі - 0% та умовного нарахування мита у розмір -10% стала декларація походження на партію товару, складена експортером на фактурі/ інвойс від 12.03.2019№FV58/2019, фактурна вартість якої не перевищує 6000 євро та заявлена до митного оформлення за даною МД (графа 44 МД під кодом « 7016»).

Також, при проведенні перевірки обґрунтованості та законності наданні (отримання) пільг і звільнення від оподаткування під час митного оформленні товару за МД №UA205090/2019/040092 від 21.03.2019 встановлено, що ПП «ОЛТРАНС»здійснено митне оформлення товару «плитка керамічна глазурована, виготовлена з грубої кераміки, без зображень для внутрішніх робіт (підлоги та стін) відповідних колекцій…» за кодом товару 6908902000 згідноУКТ ЗЕД, із застосуванням тарифної преференції по ввізному миту «410», з умовним нарахуванням мита (код платежу 020, спосіб платежу 06) - 7891,07 грн.Підставою для застосування декларантом преференційної ставки ввізного мита на товар за кодомУКТЗЕД6908902000 в розмірі - 0% та умовного нарахування мита в розмір -5% стала декларація походження на партію товару, складена експортером на фактурі/інвойсі від 16.03.2019 № FV68/2019, № FV69/2019, фактурна вартість якої не перевищує 6000 євро та заявлена до митного оформлення за даною МД (графа 44 МД під кодом «7016»).

Крім цього, при проведенні перевірки обгрунтованості та законності надання (отримання) пільг і звільнення від оподаткування під час митного оформлення товару за МД_№UА205090/2019/108702 від 17.09.2019 встановлено, що ПП «ОЛТРАНС» здійснено митне оформлення товару «напівпричіп вантажний рефрижератор б/в, призначений для перевезення вантажів по дорогах загального користування, марка згідно з довідником-WEKA, модель згідно з довідником - SANH GESSCHL.KASTEN календарний рік виготовлення -2005, модельний рік виготовлення - 2005, шасі №W09KSL3354WW14165…» за кодом товару 8716398000 згідноУКТ ЗЕД, із застосуванням тарифної преференції по ввізному миту «410», з умовним нарахуванням мита (код платежу 020, спосіб платежу 06) - 6148,21 грн. Підставою для застосування декларантом преференційної ставки ввізного мита на товар за кодомУКТЗЕД8716398000 в розмірі - 0% та умовного нарахування мита в розмір -10% стала декларація походження на партію товару, складена експортером на фактурі/інвойс від 11.09.2019 № FV234/2019, фактурна вартість якої не перевищує 6000 євро та заявлена до митного оформлення за даною МД (графа 44 МД під кодом «7016»).

Окрім цього, при проведенні перевірки обґрунтованості та законності надання (отримання) пільг і звільнення від оподаткування під час митного оформлення товару за МД №UA205090/2019/108711 від 17.09.2019 встановлено, що ПП «ОЛТРАНС»здійснено митне оформлення товару «сідельний тягач б/в, призначений для перевезення вантажів по дорогах загального користування, марка згідно з довідником-SCANIA, модель згідно з довідником-Р400, календарний рік виготовлення -2012, модельний рік виготовлення - 2012, шасі №YS2P4X20005307989…» за кодом товару 8701209000 згідноУКТ ЗЕД, із застосуванням тарифної преференції по ввізному миту «410», з умовним нарахуванням мита (код платежу 020, спосіб платежу 06) - 16203,95 грн. Підставою для застосування декларантом преференційної ставки ввізного мита на товар за кодомУКТЗЕД8701209000 в розмірі -0% та умовного нарахування мита в розмір -10% стала декларація походження на партію товару, складена експортером на фактурі/інвойс від 11.09.2019 № FV233/2019, фактурна вартість якої не перевищує 6000 євро та заявлена до митного оформлення за даною МД (графа 44 МД під кодом «7016»).

Також, при проведенні перевірки обгрунтованості та законності надання (отримання) пільг і звільнення від оподаткування під час митного оформлення товару за МД №UA205090/2018/087351 від 18.10.2018 встановлено, що ПП «ОЛТРАНС» здійснено митне оформлення товару «напівпричіп вантажний самоскид б/в, призначений для перевезення вантажів по дорогах загального користування, марка згідно з довідником - АТМ, модель згідно з довідником-ОКА17/27, календарний рік виготовлення - 2006, модельний рік виготовлення-2006,шасі № YA9SKL4436C139208…» за кодом товару 8716398000 згідноУКТ ЗЕД, із застосуванням тарифної преференції по ввізному «410», з умовним нарахуванням мита (код платежу 020, спосіб платежу 06)13494,89 грн. Підставою для застосування декларантом преференційної ставки ввізного мита на товар за кодомУКТЗЕД8716398000 в розмірі -2,5% стала декларація походження на партію товару, складена експортером на фактурі/інвойс від 17.10.2018 № FV236/2018, фактурна вартість якої не перевищує 6000 євро та заявлена до митного оформлення за даною МД (графа 44 МД під кодом «7016»).

Окрім цього, при проведенні перевірки обґрунтованості та законності надання (отримання) пільг і звільнення від оподаткування під час митного оформлення товару за МД №UA205090/2019/137659 від 29.11.2019 встановлено, що ПП «ОЛТРАНС» ввезено товар «навантажувач б/в фронтальний колісний, самохідний, вилковий, дві осі, марка - BERGER FOCO TRUCK, модель - FD18T, серійний номер - 4110209004211, шасі номер - Т19С00022…» за кодом товару 8427201100 згідноУКТ ЗЕД, із застосуванням тарифної преференції по ввізному миту «410», з умовним нарахуванням мита (код платежу 020, спосіб платежу 06) - 5488,61грн. Підставою для застосування декларантом преференційної ставки ввізного мита на товар за кодомУКТЗЕД8427201100 в розмірі - 0% та умовного нарахування мита у розмір - 5% стала декларація походження на партію товару, складена експортером на фактурі/інвойс від 27.11.2019 № FV325/2019, фактурна вартість якої не перевищує 6000 євро та заявлена до митного оформлення з і даною МД (графа 44 МД під кодом «7016».).

В подальшому, листом уповноваженого органу Польщі від 24.06.2021 №1401-ІОС.4331.78.2020 (доведений листом Держмитслужби від 13.07.2021 №15/1503/7.3/2644, вх. Волинської митниці від 13.07.2021 № 415/7.3-15) про результати перевірки декларацій походження на партію товару, сукупна вартість яких не перевищує 6000 євро, що складені на інвойсах від 11.01.2019 № FV3/2019, від 12.03.2019№ FV58/2019, від 16.03.2019 № FV68/2019, від 16.03.2019 № FV69/2019, від 11.09.2019 № FV234/2019, від 11.09.2019 № FV233/2019, від 17.10.2018 № FV236/2018, від 27.11.2019 № FV325/2019, не підтверджено преференційне походження товару, зазначеного у декларації про походження товару з Європейського Союзу.

Відтак, під час проведення перевірки було встановлено, що при митному оформленні товарів за МД №UA205090/2018/87351 від 18.10.2018, №UA205090/2019/10215 від 23.01.2019, №UA205090/2019/37921 від 15.03.2019, №UA205090/2019/40092 від 21.03.2019, №UA205090/2019/108702 від 17.09.2019, №UA205090/2019/108711 від 17.09.2019, №UA205090/2019/137659 від 29.11.2019 ПП «ОЛТРАНС» неправомірно застосовано режим вільної торгівлі в рамках Угоди у зв`язку з порушенням вимог ст. 26 Глави І Розділу IV Угоди та ст. 15, 21 Доповнення І, а саме: згідно з інформацією, отриманою від уповноваженого органу Польщі, товари зазначені у деклараціях про походження, складених на інвойсахвід 11.01.2019 № FV3/2019, від 12.03.2019 № FV58/2019, від 16.03.2019 № FV68/2019, від 16.03.2019 № FV69/2019, від 11.09.2019 № FV234/2019, від 11.09.2019 № FV233/2019, від 17.10.2018 № FV236/2018, від 27.11.2019 № FV325/2019, не мають походження Європейського Союзу, тобто товари не підпадають під дію ст.26 Глави І Розділу IV Угоди та не підпадають під правила походження, викладені в Доповненні І, тому товари, митне оформлення яких здійснено за вказаними митними деклараціями, не можуть бути визнані такими, що мають преференційне походження з Європейського Союзу, та відповідно не мають права на преференцію.

Відтак, документальною невиїзною перевіркою з питань митної справи щодо обгрунтованості та законності надання (отримання) пільг і звільнення від оподаткування за вищезазначеними МД встановлено порушення ПП «ОЛТРАНС»: статті 26 Глави 1 Розділу IV Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтоварйством з атомної енергії і їхніми державами - членами, з іншої сторони, ратифікованоїЗаконом України від 16.09.2014 № 1678-VII, пп. (с) п.1 ст.15,п. 1,п. 5 ст.21 Доповнення 1 до Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження в рамках Угоди про асоціацію між Україною, з одного боку, та Європейським Союзом, європейським співтовариством з атомної енергії та їхніми державами-членами, з іншого боку, ратифікованої Законом України від 16.09.2014 № 1678-V1I, ч. 7 ст.36, ч. 2 ст.48, ч. 1 ст.257, пп.1,5,6ч. 8 ст.257, ч. 1 ст.270, ч. 4,5ст.280, ч. 1 ст.281 Митного кодексу України, в результаті чого занижене податкове зобов`язання по сплаті мита за вищезазначеними МД на загальну суму 87019,47 грн.; п.185.1 ст. 185, п.187.8 ст. 187, п.190.1 ст. 190 Податкового кодексу України, у результаті чого занижено податкове зобов`язання по сплаті податку на додану вартість за вищезазначеними МД на загальну суму 17403,89 грн.

Як наслідок, за результатами проведеної перевірки відповідачем прийнято податкові повідомлення-рішення від 16.11.2021 №0000064/7.3-19, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем «мито на товари, що ввозяться суб`єктами господарювання», код платежу 15010100130529,21 грн., в т.ч.: 87019,47 грн. податкове зобов`язання, 43509,74 грн. штрафна санкція; від 16.11.2021 № 0000065/7.3-19, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем «податок на додану вартість з ввезених на митну територію України товарів», код платежу 1407010026105,84 грн, в т.ч.: 17403,89 грн. податкове зобов`язання, 8701,95 грн. штрафна санкція.

Приватне підприємство ОЛТРАНС не погодившись з прийнятими податковими повідомленнями-рішеннями звернулося в суд з даним позовом.

Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.

Частиною 5 статті 54 МК України передбачено, що митний орган з метою здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів має право звертатися до митних органів інших країн із запитами щодо надання відомостей, необхідних для підтвердження достовірності заявленої митної вартості.

Відповідно до пункту 7 частини 1статті 336 МК України митний контроль здійснюється безпосередньо посадовими особами митних органів шляхом: проведення документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань митної справи, у тому числі своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів

Як передбачено частинами 1, 3статті 345 МК Українидокументальна перевірка - це сукупність заходів, за допомогою яких митні органи переконуються у правильності заповнення митних декларацій, декларацій митної вартості та в достовірності зазначених у них даних, законності ввезення (пересилання) товарів на митну територію України або на територію вільної митної зони, вивезення (пересилання) товарів за межі митної території України або за межі території вільної митної зони, а також своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних та інших платежів, а також пені, контроль за справлянням яких покладено на митні органи. Митні органи мають право здійснювати митний контроль шляхом проведення документальних виїзних (планових або позапланових) та документальних невиїзних перевірок дотримання законодавства України з питань митної справи щодо правильності визначення бази оподаткування, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів; обґрунтованості та законності надання (отримання) пільг і звільнення від оподаткування; правильності класифікації згідно зУКТ ЗЕДтоварів, щодо яких проведено митне оформлення; відповідності фактичного використання переміщених через митний кордон України товарів заявленій меті такого переміщення та/або відповідності фінансових і бухгалтерських документів, звітів, договорів (контрактів), калькуляцій, інших документів підприємства, що перевіряється, інформації, зазначеній у митній декларації, декларації митної вартості, за якими проведено митне оформлення товарів у відповідному митному режимі; законності переміщення товарів через митний кордон України, у тому числі ввезення товарів на територію вільної митної зони або їх вивезення з цієї території.

Відповідно до частини 2статті 351 МК України, документальна невиїзна перевірка проводиться у разі, зокрема, надходження від уповноважених органів іноземних держав документально підтвердженої інформації про не підтвердження автентичності поданих митному органу документів щодо товарів, митне оформлення яких завершено, недостовірність відомостей, що в них містяться, а також запитів стосовно надання інформації про зовнішньоекономічні операції, які здійснювалися за участю суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності - резидентів України

Пунктом 5 частини 1статті 352 МК України передбачено, що посадовими особами митних органів під час проведення перевірок можуть бути використані, зокрема, отримані від уповноважених органів іноземних держав документально підтверджені відомості щодо вартісних, кількісних або якісних характеристик, країни походження, складу та інших характеристик, які мають значення для оподаткування товарів, їх ввезення (пересилання) на митну територію України або на територію вільної митної зони чи вивезення (пересилання) за межі митної території України або території вільної митної зони, які відрізняються від задекларованих під час митного оформлення.

Пунктом54.4 статті 54 Податкового кодексу України передбачено, що у разі надходження від уповноважених органів іноземних держав документально підтверджених відомостей щодо країни походження, вартісних, кількісних або якісних характеристик, які мають значення для оподаткування товарів і предметів при ввезенні (пересиланні) на митну територію України або територію вільної митної зони або вивезенні (пересиланні) товарів і предметів з митної території України або території вільної митної зони, які відрізняються від задекларованих під час митного оформлення, контролюючий орган має право самостійно визначити базу оподаткування та податкові зобов`язання платника податків шляхом проведення дій, визначених пунктом 54.3цієї статті, на підставі відомостей, зазначених у таких документах.

Разом з тим частиною 1статті 300 МК Українипередбачено, що умови надання звільнення (умовного звільнення) від оподаткування митними платежами визначаються цим Кодексом, ПК України, іншими законами України та міжнародними договорами, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України. Порядок надання документів, необхідних для підтвердження права на звільнення (умовне звільнення) від оподаткування митними платежами, визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відтак суд першої інстанції вірно зазначив, що підставою для висновку про заниження суб`єктом господарювання податкових зобов`язань під час ввезення товарів на митну територію України може слугувати лише офіційна документально підтверджена інформація від уповноважених органів іноземних держав. Крім того, така інформація повинна підтверджувати або не підтверджувати автентичність поданих документів щодо ввезених товарів і стосуватись зовнішньоекономічних операцій, які здійснювалися за участю суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності - резидентів України.

Частинами 1-3, 7 статті 36 МК Українипередбачено, що країна походження товару визначається з метою оподаткування товарів, що переміщуються через митний кордон України, застосування до них заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, заборон та/або обмежень щодо переміщення через митний кордон України, а також забезпечення обліку цих товарів у статистиці зовнішньої торгівлі. Країною походження товару вважається країна, в якій товар був повністю вироблений або підданий достатній переробці відповідно до критеріїв, встановлених цим Кодексом. Під країною походження товару можуть розумітися група країн, митні союзи країн, регіон чи частина країни, якщо є необхідність їх виділення з метою визначення походження товару. Повністю вироблені або піддані достатній переробці товари преференційного походження визначаються на основі законів України, а також міжнародних договорів України, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України.

Документами, що підтверджують країну походження товару, є сертифікат про походження товару, засвідчена декларація про походження товару, декларація про походження товару, сертифікат про регіональне найменування товару. Сертифікат про походження товару - це документ, який однозначно свідчить про країну походження товару і виданий компетентним органом даної країни або країни вивезення, якщо у країні вивезення сертифікат видається на підставі сертифіката, виданого компетентним органом у країні походження товару. Засвідчена декларація про походження товару - це декларація про походження товару, засвідчена державною організацією або компетентним органом, наділеним відповідними повноваженнями. Декларація про походження товару - це письмова заява про країну походження товару, зроблена у зв`язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару (частини 1, 3-6статті 43 МК України).

Відповідно до частин 1,2 статті 44 МК України, для підтвердження країни походження товару митний орган у передбачених законом випадках має право вимагати та отримувати оригінали документів про походження такого товару. У разі переміщення товарів через митний кордон України країна походження товару заявляється (декларується) митному органу в обов`язковому порядку лише у разі, якщо це необхідно для застосування митно-тарифних заходів регулювання зовнішньоекономічної діяльності, кількісних обмежень (квот), інших заходів економічного або торговельного характеру, що здійснюються в односторонньому порядку або відповідно до двосторонніх чи багатосторонніх міжнародних договорів, укладених відповідно до закону, або заходів, що здійснюються відповідно до закону для забезпечення здоров`я населення чи суспільного порядку, а також у разі, якщо в митного органу є підстави для підозри в тому, що товар походить з країни, товари якої заборонені до переміщення через митний кордон України згідно із законодавством України.

Згідно з частиною першоюстатті 45 МК Україниу разі виникнення сумнівів з приводу дійсності документів про походження товару чи достовірності відомостей, що в них містяться, включаючи відомості про країну походження товару, митний орган може звернутися до компетентного органу, що видав документ, або до компетентних організацій країни, зазначеної як країна походження товару, із запитом про проведення перевірки цих документів про походження товару чи надання додаткових відомостей.

Слід зазначити, що Законом України «Про ратифікацію Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони» від 16.09.2014 № 1678-VIIратифікованоУгоду про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (даліУгода про асоціацію), пунктом 1 статті 29 якої передбачено, що кожна Сторона зменшує або скасовує ввізне мито на товари, що походять з іншої Сторони, відповідно до графіків, встановлених у додатку I-A до цієї Угоди.

Згідно з пунктами 1, 2 статті 26 Угоди, її положення застосовуються до торгівлі товарами, що походять з територій Сторін. Для цих цілей «походження» означає, що товар підпадає під правила походження, викладені в Протоколі I до цієї Угоди («Щодо визначення концепції 2походження товарів2 і методів адміністративного співробітництва»).

Статтею 16 Розділу V Протоколу 1 «Щодо визначення концепції «походження товарів» і методів адміністративного співробітництва» до Угоди про асоціацію (надалі - Протокол 1) встановлено, що товари, що походять з Європейського Союзу, і товари, що походять з України, після ввезення до України чи Європейського Союзу відповідно підпадають під дію цієї Угоди за умови подання одного з таких документів: (a) сертифікат з перевезення товару EUR.1, зразок якого наведений у додатку III до цього Протоколу; або UA/EU/P1/ua 14; (b) у випадках, вказаних у статті 22 (1) цього Протоколу, - декларація, що надалі іменуватиметься «декларацією-інвойс», надана експортером до інвойса, повідомлення про доставку чи будь-якого іншого комерційного документа, який описує розглядувані товари достатньо детально для того, щоб їх можна було ідентифікувати (текст декларації-інвойс наведений у додатку IV до Протоколу).

Відповідно до, статті 22 Розділу V Протоколу 1 встановлені умови складання декларації-інвойс, зокрема, декларація-інвойс, зазначена в статті 16 (1) (b) цього Протоколу, може бути складена: (a) затвердженим експортером у розумінні статті 23 цього Протоколу, або (b) експортером будь-якої партії товару, що складається з одного чи декількох місць товарів, що походять з певної країни, сукупна вартість яких не перевищує 6000 євро. Декларація інвойс може бути складена, якщо розглядувані товари можуть бути визнані такими, що походять з Європейського Союзу або України і відповідають іншим вимогам цього Протоколу.

Стаття 28 Розділу V Протоколу І встановлює, що до складу документації, зазначеної в статтях 17(3) і 22(3) цього Протоколу, використовуваної для підтвердження того, що товари, вказані в сертифікаті з перевезення товару EUR.1 або декларації інвойс можуть бути визнані такими, що походять з Європейського Союзу або України й відповідають іншим вимогам цього Протоколу, можуть входити, «interalia» (переклад - також), в тому числі: (a) прямі свідчення процесів, виконаних експортером чи постачальником для отримання розглядуваного майна, що містяться, наприклад, у його обліковій документації чи у міжнародній системі обліку; (b) документи, що підтверджують статус походження використаних матеріалів, видані чи складені в Європейському Союзі або Україні, якщо застосування таких документів відповідає чинному законодавству відповідної країни; (c) документи, що підтверджують обробку матеріалів у Європейському Союзі або Україні, видані чи складені в ЄС або Україні, якщо застосування таких документів відповідає чинному законодавству відповідної країни; (d) сертифікати з перевезення товару EUR.1 або декларації інвойс, що підтверджують статус походження використаних матеріалів, видані чи складені в Європейському Союзі або Україні згідно з цим Протоколом; (e) належні свідчення про обробку, виконану з межами Європейського Союзу або України згідно з положеннями статті 12 даного Протоколу, які підтверджують, що вимоги цієї статті були виконані.

З матеріалів справи встановлено, що Волинською митницею за результатами документальної невиїзної перевірки ПП «ОЛТРАНС» з питань дотримання законодавства України з питань митної справи в частині обґрунтованості та законності надання (отримання) пільг із звільнення від оподаткування за МД: №UA205090/2018/87351 від 18.10.2018, №UA205090/2019/10215 від 23.01.2019, №UA205090/2019/37921 від 15.03.2019, №UA205090/2019/40092 від 21.03.2019, №UA205090/2019/108702 від 17.09.2019, №UA205090/2019/108711 від 17.09.2019, №UA205090/2019/137659 від 29.11.2019, висновки якої були покладені в основу оспорюваних у межах даної справи податкових повідомлень-рішень, встановлено заниження позивачем податкових зобов`язань по сплаті мита за вищевказаними МД та податку на додану вартість.

До таких висновків митний орган дійшов у зв`язку з надходженням до Волинської митниці листа уповноваженого органу Польщі від 24.06.2021 №1401-ІОС.4331.78.2020 (вх. № 415/7.3-15 від 13.07.2021) про результати перевірки декларацій походження на партію товару, сукупна вартість яких не перевищує 6000 євро, що складені на інвойсах від 11.01.2019 № FV3/2019, від 12.03.2019№ FV58/2019, від 16.03.2019 № FV68/2019, від 16.03.2019 № FV69/2019, від 11.09.2019 № FV234/2019, від 11.09.2019 № FV233/2019, від 17.10.2018 № FV236/2018, від 27.11.2019 № FV325/2019, згідно якого не підтверджено преференційне походження товару, зазначеного у декларації про походження товару з Європейського Союзу. Відтак, на думку відповідача, товари, митне оформлення яких здійснено за вищевказаними МД на підставі декларацій про походження, складених на таких інвойсах, не можуть бути визнані такими, що мають преференційне походження з Європейського Союзу, тавідповідно не мають права на преференцію.

Разом з тим, зі змісту перекладу листа Палати податкової адміністрації у Варшаві Республіки Польща від 24.06.2021 №1401-ІОС.4331.78.2020 слідує, що уповноважений орган Республіки Польща не може підтвердити вірність та точність декларацій походження, зокрема, №: FV236/2018, FV3/2019, FV 58/2019, FV68/2019, FV69/2019, FV 234/2019, FV 233/2019, FV 325/2019, оскільки експортер не надав тепер документи, необхідні для підтвердження статусу походження. Отже, тепер ці товари не підпадають під преференційну обробку. Однак докази походження достовірні.

Відтак суд першої інстанції вірно зазначив, що вказаним листом повідомлено, що станом на 24.06.2021 неможливо підтвердити вірність та точність вказаних вище декларацій походження у зв`язку з ненаданнямекспортером станом на день складання даного листа документів, необхідних для підтвердження статусу походження. Водночас уповноваженим органом Республіки Польща підтверджено, що докази походження достовірні.

Також колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що у імпортера (позивача) відсутній обов`язок чи необхідність перевіряти законність дій експортера в момент оформлення та видачі декларації інвойс. Тобто, відповідальність за оформлення та видачу декларації-інвойса і правдивість інформації, що в ній зазначена, покладена виключно на експортерові (продавцеві).

Відтак колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що оскільки уповноваженим органом Республіки Польща підтверджено, що докази походження товару достовірні, тому, у даному випадку, ненадання експортером документів на підтвердження статусу походження, не може бути підставою для позбавлення позивача права на преференцію.

Разом з тим колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що вказаний вище лист уповноваженого органу Республіки Польща не можна вважати єдиним та беззаперечним доказом порушення саме позивачем митних правил, оскільки позивачем до митного оформлення були надані всі документи, визначені чинним законодавством, що надані експортером та підтверджували право на преференцію.

Крім того, оскільки декларації-інвойс є офіційними документами відповідно до яких настають передбачені законом юридичні наслідки, тому такі документи можуть бути визнані нечинними чи недійсними у встановленому законом порядку.

Як вірно зазначив суд першої інстанції, декларації-інвойси від 11.01.2019 № FV3/2019, від 12.03.2019 № FV58/2019, від 16.03.2019 № FV68/2019, від 16.03.2019 № FV69/2019, від 11.09.2019 № FV234/2019, від 11.09.2019 № FV233/2019, від 17.10.2018 № FV236/2018, від 27.11.2019 № FV325/2019 не скасовані, недійсними не визнані, тобто є чинними, докази протилежного матеріали справи не містять, як і не надано доказів притягнення експортера до відповідальності за фальсифікацію офіційних документів, відтак є документами, що підтверджують походження товару з країн Європейського Союзу, та надають пільги зі сплати митних платежів.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що товари, митне оформлення яких здійснено за МД: №UA205090/2018/87351 від 18.10.2018, №UA205090/2019/10215 від 23.01.2019, №UA205090/2019/37921 від 15.03.2019, №UA205090/2019/40092 від 21.03.2019, №UA205090/2019/108702 від 17.09.2019, №UA205090/2019/108711 від 17.09.2019, №UA205090/2019/137659 від 29.11.2019 на підставі вказаних вище декларацій-інвойсів, є такими, що мають преференційне походження з країн Європейського Союзу для надання режиму вільної торгівлі в рамках Угоди, а тому пільги надані (отримані) позивачем правомірно, з дотриманням вимог Протоколу 1 Угоди.

Враховуючи все вищевикладене колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що відповідач належними та допустимими доказами не довів правомірність прийняття оскаржуваних податкових повідомлень-рішень від 16.11.2021 №0000064/7.3-19 та № 0000065/7.3-19, а відтак такі вірно визнані протиправними та скасовані судом першої інстанції.

Враховуючи викладене вище, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції про задоволення позовних вимог.

Згідно ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи викладене, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду з наведених вище мотивів, а тому колегія суддів не вбачає підстав для скасування рішення суду першої інстанції.

За правилами статті 139 КАС України, судом не вирішується питання про розподіл судових витрат.

Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 316, 321, 328 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Волинської митниці залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 04 березня 2022 року у справі № 140/15470/21 без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя І. І. Запотічний судді О. І. Довга Р. Б. Хобор

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.11.2022
Оприлюднено17.11.2022
Номер документу107320666
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них мита

Судовий реєстр по справі —140/15470/21

Ухвала від 14.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 08.11.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 04.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 01.09.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 21.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 19.04.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Рішення від 03.03.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 24.12.2021

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 15.12.2021

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні